Er is leuk nieuws, maar eerst even wat vervolgzaken uit voorgaande berichten behandelen, waaronder vakantieupdates:
- De knipperlichtschakelaar van de
Traction heb ik gedemonteerd, omdat niks het nog deed. Het is nogal een fragiel ding met een printplaat erin. Daar kan je zo weinig mee... Ik bleek ook de factuur van de bestelling niet bewaard te hebben (domdom, ik dacht dat het meest nieuwe onderdeel van de hele auto wel iets langer mee zou gaan), dus maar domweg een nieuwe besteld. Hopelijk houdt die het langer uit. Afgelopen zaterdag gemonteerd, en hij knippert weer.
Verder weinig gereden. Alleen naar de Oude Voertuigendag in Boekelo geweest, waar een aardige delegatie van afdeling oost van de Tractionclub aanwezig was. Ik heb er een verslagje van geschreven voor de clubsite: https://www.tanoost.nl/index.php/26-beschermd-gebied/162-oude-voertuigendag-boekelo-2018 .
Afgelopen zaterdag had die club een sleutelochtend, waar de motor van een Traction 7A (superzeldzaam: productie alleen de allereerste maanden, met allerlei gekkigheden die al snel veranderden!) die tientallen jaren stil heeft gestaan weer tot leven werd gewekt. Heel bijzonder. Die oude techniek is zo gek nog niet, na wat voorbereidend werk was het starten en lopen. Het filmpje op facebook van een clublid staat openbaar, volgens mij zouden jullie het moeten kunnen zien zo: https://www.facebook.com/100009481344078/videos/pcb.2200675053591851/2201568453502511/?type=3&theater .
- De uitlaatdemper van de
Rover heb ik vervangen. De rit naar mijn vaders garage heb ik met oordoppen in gereden, bij dezen excuses aan iedereen die vlak bij de A1 woont.

Het was wel duidelijk waarom hij zo'n kabaal maakte:
Voor de duidelijkheid: Dit is de bovenkant van de demper. De onderkant zag er nog prima uit.
Direct olie en filter ververst. De auto mocht namelijk de dag erop een flinke rit doen: ruim 1000km naar de camping van mijn halfbroer in Frankrijk. Even een weekje vakantie. We hadden tenslotte nog geen zomervakantie gehad. Gezellig bijgepraat, wat ontspannen, wat geklust. Fijn weekje. En de eerste keer dat de Rover zo ver mee mocht. Meestal ga ik met de BX op vakantie, maar voor een weekje met 2x 1000km op één dag leek een 'moderne' auto me fijner. Dan durft mijn vriendin tenminste te rijden als ik even geen zin meer heb in die saaie péage. Wat kiekjes als bewijs dat hij niet in Nederland was:
Hier al mijn spots uit Frankrijk, als ook de foto's van het voertuigenmuseum in Salviac: https://www.flickr.com/photos/48535413@N06/albums/72157696707919660. Ik wilde al jaren naar dat museum, maar het kwam er maar niet van. Leuke verzameling op zijn Frans. Tenten vol met roest en enkele mooie exemplaren. Ook een veld vol met nog meer roestige wrakken. Geinig. Wat spots betreft vond ik het opvallend dat ik 4 DS'en heb gezien (waarvan uiteraard 2 Nederlands), en maar 2 BX'en. Die worden echt zeldzaam.
Na die week weer terug naar Nederland, vriendin afgezet op een station zodat ze naar haar ouders kon, en ik naar het weekend van EMW. Met een auto vol vakantiebende, dus lekker met anderen meegereden de rest van het weekend. Wel bevestigd gekregen door een clublid dat ik het absolute basismodelletje heb: Alleen die schijnt trommelremmen achter te hebben. Inmiddels zijn we alweer een tijdje woon-werkverkeer verder en staat er 226k op de teller.
- Na het weekend van EMW mocht de
BX aan de bak. Het EMWeekend had ik wel kunnen cancellen omdat het niet uit kwam, maar ik moest gaan van mijn vriendin omdat ze weet hoe leuk ik dat vind...

Qua reistijd was het handiger geweest om in het Zuid-Frankrijk te blijven: We gingen daarna namelijk naar Zuid-Tirol in Noord-Italië. Even getwijfeld of ik niet weer met de Rover zou gaan, maar als ik echt in de bergen rond ga rijden vind ik de BX toch leuker. De BX durf ik veel meer op zijn lazer te geven dan de Rover, bij de Rover blijf ik bang voor de koppakking waardoor ik eigenlijk nooit vol gas geef. Dus hoewel de Rover wel fijner is in de bochten, toch lekker met de BX. De heenweg zouden we sowieso in twee dagen doen, waardoor het excuus van te veel rijden op één dag ook af viel.
De regio is voor ons niet voor herhaling vatbaar: Veel te Duits op alle vlakken. Qua bouw, qua eten, qua taal (dat was dan wel weer handig), qua auto's (tegenvaller) dacht je dat je in Oostenrijk was. Maar we hebben ons goed laten verwennen, halfpension geboekt dus elke dag aanschuiven maar. De BX heeft zich perfect gehouden. We hebben veel gewandeld, vaak moesten we voor een startpunt een eind de berghelling op. Kilometerslang met hellingspercentages van 10 en meer, vol gas in zijn twee van haarspeld naar haarspeld.

Veel foto's van de BX gemaakt, ik zal niet alles plaatsen. Er volgt nog een linkje naar spots+BX-foto's als ik het album compleet heb.
In de wolken:
Daarna een stuk wandelen (heel gave wandeling, bij de Sambock):
En bij terugkomst was het zicht vrij:
De terugweg van ook weer 1000km hebben we wel in één dag gedaan i.v.m. verplichtingen in Nederland. Mijn vriendin wilde liever niet in de BX rijden en ik ging wel lekker, dus ik heb gewoon het hele stuk gereden. En daarna stapte ik nog fris uit. Normaal rijd ik behoorlijk bejaard in de BX op de snelweg, boven de 110 km/h vind ik het lawaaiig dus doe ik het rustig aan. Maar nu is bewezen dat het ook prima harder kan. Het hele stuk waar het mocht gewoon 130+ gereden. Het optionele hifipakket op de BX doet zijn werk goed, muziek een tandje harder en het motorlawaai is ook geen probleem meer. Nog wat gesprint tegen een Duitse jongeman in een rode MB 190E, ik won. :T En 190 km/h op de teller lukt ook.
Daarna vond ik dat de BX wel even genoeg had gewerkt dit jaar, ik heb hem bijna direct naar de winterstalling gebracht. Waar het de hele vakantie goed was gegaan sloeg toen het noodlot toe: Ik reed een lekke band op een pin uit de vloer in de stalling... Nou ja, beter daar dan in Italië. De BX staat nu dus op drie wieltjes. De vriend bij wiens ouders die schuur is zou via zijn lokale contacten wel een fiks regelen. Een stuk handiger dan wanneer ik de lekke band had moeten meenemen in de trein natuurlijk.
Tot zo ver voor nu!