MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Fotos-0014-1.jpg

Vandaag naar Chyparse geweest. Bollen achter konden gevuld worden, voor waren ze helemaal plat. Er kwam nog net een zuchtje wind uit bij het open draaien... Nu dus eindelijk vering! :) Het was even wennen. Met alleen een DS als referentiekader qua hydropneumatische Citroëns leek het vrij stevig, vooral met inveren... Toen ik met isla daarna even een rondje drempels ter vergelijk deed met zijn Volvo werd wel duidelijk dat de BX toch flink zachter was. ;) Het is maar wat je referentiekader is...

Met de snelheidsmeter en sproeier hebben we nog niets gedaan, ik ben pas net weer even bij mijn ouders en er blijkt ineens een ander vierkant rood hok in de weg te staan. Een oude Mercedes G. Klusauto van een vriend van mijn vader. Wat een bak roest zeg.

Fotos-0003-2.jpg

@MWH:zie het topic nu pas (poosje uit de lucht geweest) GAAF !!!
Super BX<< van harte!

Maar eens een GT meet houden;)

@ENTE: Gaat zeker gebeuren! Maar zoals je in het FR-topic kunt lezen heb ik geen benul wanneer. :D

En ik zal je even van die BX GT-ling afhelpen. ;)

Fotos-0014-1.jpg

Zo, vanmiddag even de GT kunnen bekijken :) Wat een leuk ding zeg, strak in de lak en hij rijdt ook gewoon erg goed. Lekker sterk motortje ook. Het dak hoefde inderdaad helemaal niet afgesteld te worden...

De reden dat de boordcomputer het niet helemaal doet is in elk geval duidelijk: de flowmeter die meet hoeveel benzine er wordt verbruikt ontbreekt helemaal. Waarschijnlijk ooit weggehaald omdat ie het niet meer deed en brandgevaar veroorzaakt. Het exemplaar dat ik nog heb liggen hebben we geprobeerd, maar de slangen zijn iets te dik en sluiten dus niet lekker lekvrij aan... in elk geval wel geconstateerd dat de snelheidssensor het wel gewoon doet, en dat het computertje best snel kan rekenen. En dat 't een heerlijk ouderwets knullig computertje is!

Zoo hee.. Fiets je even naar een kennis waar mijn BX staat, zie je opeens deze BX langs de weg staan! :eek:

Sodeju, wat een gaaf ding.. Ben stiekem wel heel erg jaloers. Hij staat, zoals Harm zegt, nog heel goed in de lak, en het interieur ziet er ook nog goed uit! :)

Hier moet je heel zuinig op zijn, Milan ! ;)

Harm78 zei:
Zo, vanmiddag even de GT kunnen bekijken :) Wat een leuk ding zeg, strak in de lak en hij rijdt ook gewoon erg goed. Lekker sterk motortje ook. Het dak hoefde inderdaad helemaal niet afgesteld te worden...

De reden dat de boordcomputer het niet helemaal doet is in elk geval duidelijk: de flowmeter die meet hoeveel benzine er wordt verbruikt ontbreekt helemaal. Waarschijnlijk ooit weggehaald omdat ie het niet meer deed en brandgevaar veroorzaakt. Het exemplaar dat ik nog heb liggen hebben we geprobeerd, maar de slangen zijn iets te dik en sluiten dus niet lekker lekvrij aan... in elk geval wel geconstateerd dat de snelheidssensor het wel gewoon doet, en dat het computertje best snel kan rekenen. En dat 't een heerlijk ouderwets knullig computertje is!

BX'en met een boordcomputer vlogen toch ook nogal eens in de hens? Kwam dat inderdaad daardoor?

Ja, de flowmeter, het oude type brandstofpomp (dat ik heb), het brandstoffilter boven het blok... Deze auto is gewoon ontworpen om af te fikken. :( Van de flowmeter heb ik dus geen last meer, brandstofpomp ga ik zeker vervangen door een nieuwe (kunststof) type, filter misschien ook maar verplaatsen als dat enigszins mogelijk is.

@Justin: Ik hoorde gisteravond al van een vriend van me dat hij iemand rond de BX had zien lopen, vermoedde al wel dat jij het was. ;) Hij woont in het studentenhuis waar de BX voor staat. Daar hoef ik niet te betalen, is geen doorgaande studentenroute en kan hij nog een oogje in het zeil houden, prima plek dus.

edit: En nu hoor ik van diezelfde vriend dat er 'iemand' foto's stond te maken. Ik denk dat we die hier zo zien verschijnen. :D

edit2: Toen ik hem zondagavond deze kant op reed was er trouwens nog een kleine complicatie. Ik kreeg een toeter/knipperseintje van een Belg in een 407 en ik weet niet waarom, maar ik had al een vermoeden. Eerste mogelijkheid gestopt en inderdaad, achterlichten dood... angry smily Niet handig als je nog 100 km over grotendeels onverlichte snelwegen moet. Ik was bang dat het een typisch BX-massaprobleem was, dus direct achterlichten los en stekkers prutsen. Geen verandering. Ik zat me te bedenken wat voor ander simpels het kon zijn, maar het kwam maar niet omhoog. Toch maar even pappie gebeld. winking smiley Natuurlijk! Zekeringen checken en inderdaad, er was er eentje doorgebrand. Gelukkig hadden we al die dingen al vervangen en had ik de oude (maar nog prima) zekeringen achterin gelegd, dus kwestie van erin klikken en weer onderweg. Dat rijdt overigen enorm relaxt. Ik heb dat stuk in de Pluriël, de Acadiane en de DS gereden, maar dit was toch het best. Wel het veercomfort, maar ook de kracht om snel mee te komen (wat bij de Aca en de DS nogal ontbreekt).

edit3: @Harm: Toen ik zondag thuis kwam heb ik direct de plafondconsole losgeschroefd en het schakelaartje vervangen, dat is inderdaad een klusje van niets en leuk om te zien hoe dat motortje zit ingebouwd. Bedankt! Staat toch weer een stapje netter. Het sleuteltje voor het stellen zat er ook nog in. :)

Dat was ik inderdaad.. Ik dacht eerst dat jij het was die daar binnen stond, maar blijkbaar dus niet? :)

Hoor jij dan meteen als iemand bij je auto staat? :)

Die foto's krijgen jullie vanavond te zien. :) Een mooie auto verdient een paar leuke fotootjes, en geen mobielpics. :T

Het sleuteltje voor het stellen zat er ook nog in.

Dat sleuteltje is niet alleen voor het stellen, hij is er vooral om bij elektrische storing het dak nog dicht te kunnen doen :) Raar dat je 'm eerst eraf moet schroeven om er bij te kunnen, volgens mij is ie normaal iets beter bereikbaar.

@Bossinkje: Nee joh, als ik het was geweest was ik wel naar buiten gekomen. Interesse in BX'en moet je tenslotte stimuleren. ;) Maar het was dus weer die vriend van me. Ik vertelde hem net via msn van jouw reactie hier, dat mijn vermoeden klopte. Waarop hij antwoordde dat er net weer iemand stond. Toeval dus dat ik het zo snel wist, maar als er echt iets zou gebeuren zou ik het wel gelijk horen.
Eigenlijk zou ik een webcam achter zijn raam moeten zetten, dan kan ik het zelf in de gaten houden. :)

En als het een beetje fatsoenlijk weer is moeten we maar eens een shootje doen. Ik heb inderdaad nog geen fatsoenlijke foto's. :(

@Harm: Ja, dat dus. Had ik het toch niet goed genoeg onthouden. :p Dat sleuteltje zat daar in een klemmetje aan de binnenkant van die plafondunit, zag er wel origineel uit. En als je het dak handmatig moet sluiten moet je toch die console eraf schroeven om bij het motortje te komen, dus het lijkt me een prima plek...

En als je het dak handmatig moet sluiten moet je toch die console eraf schroeven om bij het motortje te komen, dus het lijkt me een prima plek...

Da's ook weer zo :) Ik had in mijn diesel toen de versie met IR afstandsbediening, en dan kun je volgens mij een klepje openmaken waar de ontvanger ingeklikt zit. Vervolgens kon je daar dan ook het dak dichtdraaien, zonder de console eraf te schroeven.

Komt goed! 't Is nu inderdaad slecht weer, en volgens mij blijft dat voorlopig ook nog zo. !

Foto's die ik vanmiddag gemaakt heb waren even snel wat plaatjes. :)

'Even snel wat plaatjes' van jou zijn nog altijd vele malen beter dan gsm-foto's waar de tijd voor is genomen. :D

Bossinkje zei:
Moet je niet van je fiets vallen FD.. Van schrik. Zo mooi. :) :)

@isla, dankje! :)

Volgens mij wordt die nog mooier als er iemand met een deskundige hand en een Dap overheen gaat, maar volgens mij moet MWH dan de dekking van zijn verzekering gaan verhogen vanwege het toegenomen diefstalrisiko..

Kijk, dat is stukken beter. Bedankt Justin! Ik zie dat ik ze zelfs niet meer naar CiFo en het clubforum hoef te kopiëren, ook dat is me uit handen genomen. :) Terecht natuurlijk, aan jou de eer. De foto's van het voorscherm en het logo zijn wel wat erg verzadigd geloof ik. Hoewel ik er de ballen verstand van heb. :p Stom dat die oranje kar er nu voor stond, de parkeerplaatsen er omheen zijn bijna altijd leeg...

@isla: Voorlopig heb ik genoeg andere dingen, autogerelateerd of niet, die de aandacht verdienen. Het vage idee is wel gevormd om zo'n poetsbeurt voor CitroMobile te doen, ik zie nu wel dat er verbetering mogelijk is idd.

Beroepsfotografen kunnen nooit gewoon in één keer een goeie foto maken.. :p altijd achteraf nog zitten bewerken, of 10 foto's van hetzelfde maken. Ik als amateurtje maak altijd maar één foto die dan gewoon goed is, en ik hoef ze ook nooit achteraf te bewerken :)

Mooie foto's! De BiX ziet er prachtig uit, krijg haast neigingen m'n eigen auto te gaan poetsen, zo mooi glimt de BX!
Ik ga dit weekend wel even langs om te kijken, woon je daar ook in de buurt nu, MWH?
Wist je dat daar in de straat ook een perfect gerestaureerde DS pallas staat?

Die Pallas heb ik vaak genoeg zien staan, echt een heel mooie inderdaad. Google maps leert me dat ik er maar liefst 800 m vanaf woon, dus in de buurt... Het is wat je dichtbij noemt. Het is niet alsof ik de BX elke dag gebruik, dus als ik zin heb loop/fiets ik dat stukje wel.

Wat een geweldige auto is het toch :)
Misschien moet ik ook maar 'ns met een BX gaan rijden om te kijken of het niet ook iets voor mij is :p

Als FD dan even mijn Panda koopt is dat weer gemakkelijker :p

Het was even zoeken voor de dealer, en contact met Frankrijk was blijkbaar nodig, maar de brandstofpomp is gevonden en die kan ik morgen ophalen. :)

@Bossinkje: Inderdaad, jammer is dat.

@ginkelvanmichiel: Een keer een dagje auto ruilen? :p

@Mechanix: :D

@MWH
Ik denk dat je na 10 minuten al terug op de stoep staat. Een Panda is een stuiterbal :D (zelfs m'n LNA was daar super comfortabel bij vergeleken)

Dan heb je dus nu zelf het antwoord gegeven: gauw die Panda verruilen voor een BX. (y)

Goed om te weten, hoef ik daar denk ik toch maar niet naar te kijken als pekelbak. :T :p

Omgekeerde wereld :p de een kijkt naar een Panda als pekelhapper voor z'n BX, de ander zoekt een BX om mee van de winter z'n Panda (en Dyane, die vooral) te ontzien :D

nee, maar, als je wilt kun je er wel eens mee rijden hoor, was een beetje gekscherend net :)

Lijkt me leuk, daar hebben we nog wel eens contact over. :)

Inderdaad een omgekeerde wereld, ik zat echt een tijdje met de Panda in mijn hoofd als 'voor erbij'. Maar wat moet ik ermee, eigenlijk heb ik geen tweede auto nodig en al helemaal geen geld. :p Hoewel ik door omstandigheden met verre tegenstanders met sporten wel weer aan het denken ben aan het aanschaffen van een teamauto. Maar dat zal dan een grotere auto worden. En, belangrijker, dat moet ik eerst in de groep gooien. ;)

ja, voor je het weet heb je teveel auto's! ik heb er 3 (en een dwergauto) dat is belachelijk maar ach... Wat een gemiddeld mens betaald aan belasting en verzekering, daar kan ik 2 auto's van betalen onderhouden enzovoort :)

Even nog een fototje maar dan van de BX!

Het is echt een leuke auto, erg mooi interieur ook!

6126883094_0ecef9e101_z.jpg

en Harm78> Niets bijgewerkt hoor!

Ginkel> Misschien moet je een 309 overwegen..... ;)

Vrijdag een nieuwe benzinepomp kunnen halen bij Ruesink Enschede. Aardige lui daar! :)

En vervolgens was mijn planning aan het falen waardoor ik op het laatste moment besloot toch maar met de auto naar het verenigingsweekend te gaan. Dacht dat het in de buurt was, maar toen ik de geheime locatie toch door kreeg gestuurd bleek ik ineens naar Oss te moeten. Oeps... Nou ja, geen probleem voor de auto natuurlijk, die heeft braaf een weekendje staan wachten en kon vandaag weer in volle vaart terug.

@grensrijder: Nee, wij hebben er wel 5 :eek:! O wacht, my argument is invalid.

@MWH: Whow, wat een prachtbak zeg, echt een plaatje!

Ik kreeg inderdaad al de opmerking of ik hem er eerst tegenaan had gereden. En dat de boom, als ik de BX weg wilde halen, de auto vast zou hebben gegroeid. :)

De spoiler achterop geeft precies het achterste punt van de auto aan, dus voor mij is het een sport geworden om hem zo dicht mogelijk tegen een paal of boom te zetten. o_O

MWH zei:
Ik kreeg inderdaad al de opmerking of ik hem er eerst tegenaan had gereden. En dat de boom, als ik de BX weg wilde halen, de auto vast zou hebben gegroeid. :)

De spoiler achterop geeft precies het achterste punt van de auto aan, dus voor mij is het een sport geworden om hem zo dicht mogelijk tegen een paal of boom te zetten. o_O
Durf je dat ook met de voorkant?:p

@PR74: Nee, daar houd ik een ruime marge aan. Die schat ik juist alsmaar te lang in namelijk. DS-associaties misschien. :rolleyes:

@Micha en Joël: Thanks. :)

Terug
Bovenaan