MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Het zal inderdaad best meevallen. Maar voor het gevoel is het stom natuurlijk. :p

En??? Al last van de eerste ontwenningsverschijnselen (trillende handen, ijsberend door het huis, de hele dag met de autosleutel spelen, etc)??

Het kwam vaak genoeg voor dat ik doordeweeks niet reed, dus deze vier dagen gaan wel, en tot zaterdag lukt ook nog. :) Zolang ik maar iets kan rijden. Vraag het eens als ik een paar weken niet heb kunnen rijden. :p Ik zit wel ernstig aan allerlei autogerelateerde zaken te denken, maar dat heeft meer te maken met studie ontwijkend gedrag. Vandaar ook dat ik ineens vrij actief ben hier. ;)

BXGT-ling!
133erm.jpg

MWH zei:
.................... maar dat heeft meer te maken met studie ontwijkend gedrag. ....................;)

Dus eigenlijk moet je nu vermanend toegesproken worden:)??

Ja, dat zou eigenlijk moeten, maar veel effect zal het toch niet hebben dus je kunt het net zo goed laten. ;) Mijn gedachten fladderen hoe dan ook alle kanten op, dat stop je niet met een vermaning. Tentamen 1 heb ik al overgeslagen, tentamen 2 heb ik al gefaald, tentamen 3 heb ik ook overgeslagen, nu proberen om tentamen 4 en 5 wél te halen.

Wow, dit klinkt wel heel ernstig eigenlijk. :eek:

Helaas heb ik al een vol jaar vertraging te pakken en nog twee jaar te gaan, die langstudeerdersboete heb ik dus vrijwel zeker te pakken. En bij mijn studie zullen ze er denk ik ook niet heel blij mee zijn dat ik er gemiddeld drie keer over doe om een tentamen te halen. Al is het maar om het nakijkwerk. ;)

MWH zei:
Ja, dat zou eigenlijk moeten, maar veel effect zal het toch niet hebben dus je kunt het net zo goed laten.

Ik was ook niet van plan om dat te gaan doen, daar zijn anderen voor.......
Maar als ik je kan helpen met een flinke schop onder jouw kont, ben ik de beroerdste niet:D.

MWH zei:

Klinkt???

Als je mij nu compleet negeert hier op het forum, en alle anderen ook, dan wordt het vanzelf minder leuk om hier te zitten en ga ik meer leren. In theorie dan... :)

isla zei:
MWH zei:
Ja, dat zou eigenlijk moeten, maar veel effect zal het toch niet hebben dus je kunt het net zo goed laten.

Ik was ook niet van plan om dat te gaan doen, daar zijn anderen voor.......
Maar als ik je kan helpen met een flinke schop onder jouw kont, ben ik de beroerdste niet:D.

MWH zei:

Klinkt???

Papa spreekt. :T

Pff, gelukkig zitten mijn ouders niet op dit forum (en de link hier naartoe mag ik nu ook nooit meer geven), die krijgen dit soort dingen meestal iets meer verdekt te horen. Als ze het al horen... :)

Ik ga hier niet op reageren hoor, lijkt me beter voor je studieresultaten.

Mislukt.

(en ja, mijn reactiesnelheid hier is omgekeerd evenredig met mijn studiegedrag momenteel)

Die reactiesnelheid is recht evenredig met je zelfgecreëerde overschot aan vrije tijd. :T

Ik heb mijn telefoon weer eens leeggegooid en kwam deze foto tegen. Het was me daarvoor nooit opgevallen, maar op de Fransrijdersmeeting werd ik erop gewezen en toevallig trof ik de ochtend erna dit tafereel aan. Toen werd het wel heel duidelijk: Er is ooit een andere zijruit in gezet.

Fotos-00012.jpg

Aangezien het me ervoor nooit was opgevallen valt het in de praktijk heel erg mee, maar bij beslagen ruiten of als je erop let zie je het wel...

En nu ophouden met SOGgen! :)

SOGgen?

Man ik ben 40, praat eens Nederlands?

(oftewel, wat is SOG)?

WOF
yoda.gif

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_afkortingen_in_het_onderwijs

Studie Ontwijkend Gedrag.

Ik moest het ook Googlen. :)

Hm, in mijn omgeving is die term wel ingeburgerd en ook vaak gebruikt... Of omring ik me gewoon met luie SOGgers? :)

Joël heeft het toch al gezegd? SOG staat voor Studie Ontwijkend Gedrag. SOGgen is daarmee het uitoefenen van studie ontwijkend gedrag. Daarmee wil ik zeggen dat ik nu eigenlijk zou moeten studeren (i.v.m. tentamen), maar om dat vooral niet te doen ging ik bijvoorbeeld mijn telefoon legen en dit topic updaten. De uitspraak 'En nu ophouden met SOGgen!' was dan ook aan mijzelf gericht, niet aan de lezer.

Genoeg uitleg? Dit was weer een lekker SOG-momentje, bedankt. :p

Vandaag met mijn huisgenoot meegereden naar zijn ouders (toevallig had hij de auto van zijn broer mee), de BX ophalen! In de schuur werden we opgewacht door iemand van het citroen-forum, die zijn Visa 115 GTI in diezelfde schuur heeft staan. Lekker gepraat over koetjes en kalfjes. Oh nee, die stonden in die andere stal... Gepraat over Citroëns natuurlijk. ;) Toen werd het toch eens tijd om de BX aan te slingeren.

Accu aangesloten, schimmel van het stuur geveegd (bah, het is daar blijkbaar iets te vochtig... :( ) en sleutel omdraaien. Na zo'n 10 seconden draaien op de startmotor sloeg hij aan. Zo ging het eigenlijk altijd al, dus ik vond het vrij soepel! Iets minder soepel was het veersysteem, het duurde wel even voor de dame met schokken omhoog schoot. De schuur uit rijden was zo makkelijk nog niet. De bocht was net niet te maken, en koppelen, remmen en het gas induwen gaat niet makkelijk tegelijk met twee voeten. De automatische choke is namelijk nog steeds lam, dus het gaspedaal moest een beetje ingeduwd blijven. Eenmaal buiten de schuur heb ik direct een klein blokje om gereden om de choke los te krijgen, na een paar minuten weer terug en de motor liep prima.

Op pad!
Fotos-0002-10.jpg

Fotos-0001-6.jpg

Binnendoor ging prima, maar na nog een kilometer op de snelweg gereden te hebben ging er een rood lampje branden. Waar het lampje voor stond, geen idee. Rood is stop, zoveel weet ik wel. Direct op de vluchtstrook gestopt dus, en in het instructieboekje opgezocht wat het was. Ah! Koelvloeistof. Gelukkig had ik nog een fles bij me (waar een scheurtje in bleek te zitten, lekker...), dus dat bijgevuld. Na een paar honderd meter ging het lampje weer aan. Dat hoort niet... Ik was bijna bij een afslag, dus eraf gerold en beneden bij de rotonde weer stil gaan staan. Radiateurknop los, de kvs spoot eruit! Oeps... Toch maar iets verder gelezen in het boekje, ik had de motor eerst 10 minuten moeten laten afkoelen. Beetje lomp van me... Dat dus toen toch maar gedaan, motor weer gestart, stukje gereden, knop weer los en het leek prima. De rest van de weg geen problemen meer gehad, hoewel de snelheidsmeter het weer eens liet afweten. Toch maar eens zo'n kabeltje scoren.

Over twee weken de voorjaarsrit van de BX Club, hier vlakbij. Kan ik de dame weer showen, maar voor die tijd is een wasbeurtje geen overbodige luxe. Alle stallingstof ligt er nog mooi op. :)

Mooi dat ze er weer uit is, kleine dingen hou je toch hoor! Dat van die schimmel is minder, volgend jaar maar een paar vochtvreters er in. Veel plezier dit jaar!

MWH zei:
Radiateurknop los, de kvs spoot eruit! Oeps... Toch maar iets verder gelezen in het boekje, ik had de motor eerst 10 minuten moeten laten afkoelen. Beetje lomp van me...

Oef, dat had heel naar kunnen aflopen. Gelukkig goed gegaan! Sowieso ook na 10 minuten losdraaien met een (flinke) doek eroverheen. Basis autokennis!

Maar mooi dat ie weer rijdt! GT is een welkome aanvulling op de NL-wegen.

Schimmel op stuur: als het echt zo vochtig is, lijkt me dat geen handige stalling of niet? Kan ook vocht in de auto zelf zijn geweest. Raampjes op een kier zetten in de stalling helpt in dat geval.

Ik had er net een koude halve liter in gegooid en had nog geen km gereden, heel heet was het gok ik nog niet. Maar het spoot gelukkig de goede kant op. Dat van de doek wist ik eigenlijk wel en ik dacht er zelfs nog aan, maar ik was simpelweg te lui om die uit de kofferbak te halen... Zal ik niet snel weer doen!

De stalling is inderdaad te vochtig. Het is een oude stal, met afvoerputten. Daarin staat grondwater... Ventilatie is er voldoende, er zitten overal gaten onder de dakrand en langs de deuren... Ik hoorde dat als er buiten mist is, je binnen ook niets ziet. :) Eigenlijk stond de BX dus gewoon buiten met een dak erover. ;) Raampjes op een kier was ik inderdaad vergeten, maar de deuren had ik niet helemaal dicht gedrukt, dus misschien heeft het nog een beetje doorloop gehad. Het interieur mag ik hoe dan ook eens goed schoonmaken.

Qua afstand is het ook niet ideaal, dus mocht je een goedkope winterstalling in Twente weten, dan houd ik me aanbevolen. ;)

Mooi dat die eindelijk weer de weg op mag, veel probleemloze km's dit jaar :D.

MWH zei:
Ik had er net een koude halve liter in gegooid en had nog geen km gereden, heel heet was het gok ik nog niet.

Juist het er in doen van koude vloeistof kan dit soort geisers veroorzaken. Kwartiertje wachten, doek erover en slagje losdraaien om rest van de druk te laten ontsnappen.

Veel plezierige kilometers!

Weer wat geleerd. Het blijft een mooie bak. Even een stevig sopje en ze is weer een mooie rooie.

WOF

Elaste zei:
MWH zei:
Ik had er net een koude halve liter in gegooid en had nog geen km gereden, heel heet was het gok ik nog niet.
Juist het er in doen van koude vloeistof kan dit soort geisers veroorzaken. Kwartiertje wachten, doek erover en slagje losdraaien om rest van de druk te laten ontsnappen.

Veel plezierige kilometers!
Aha, juistem. In het instructieboekje staat inderdaad dat je 10 minuten moet wachten voor je de zooi los haalt. Als ik dat de eerste keer op de vluchtstrook gedaan had en toen pas de kvs toegevoegd had, was er wellicht geen herhaling van het rode lampje geweest... Voortaan dus eerst álle info lezen voordat ik iets doe.

Dank voor de wensen allemaal! Deze week blijft ze gewoon staan waar ze is, die vorst mag snel ophouden...

Gefeliciteerd met de hereniging en veel plezier dit tweede seizoen!

Eens kijken of we dit seizoen wel een BRoX-meeting kunnen plannen, ik ben het citroen-forum nog een verhaaltje schuldig. ;)

Afgelopen zaterdag had ik een meeting van het citroen-forum. Daar ben ik niet met de BX naartoe gegaan, dat zou iets te prijzig worden gezien de locatie. Maar ik heb wel aan de BX gedacht, ik heb daar namelijk een tellerkabel gekocht. Gezien de af en toe weigerende snelheidsmeter leek dat me wel een handig idee, aangezien een gebroken bovenste tellerkabel een bekende BX-issue is. Vandaag, of gisteren alweer, wilde ik voor de rit van zaterdag nog even de kabel vervangen. Dat werd iets uitgebreider...

Goed, het hele verhaal. Ik dus vol goede moed op weg naar de BX met de broodnodige stukken gereedschap in mijn jaszak gestoken. Hij staat bij een vriend van me voor de deur, aangezien ik geen parkeerruimte bij mijn studentenwoning heb. Gezien het te vervangen onderdeel zou de deur waarschijnlijk open blijven staan, en langs de weg is dat niet handig. Ik wilde hem dus even op het weggetje achter het huis zetten. Ik had 30 meter achteruit kunnen rijden, maar waarom zou je, als je ook een kilometer vooruit kan rijden. :) Wat me opviel: de vering rechtsachter zit vast. Alsof de druk in de bol weg is. Bij het ophalen anderhalve week terug was alles normaal, maar nu viel me bij mijn korte rondje op dat de auto achter scheef veerde. Stilstaand bleek dat ik linksachter makkelijk in kon drukken, maar rechtsachter is loeihard. Dit is echt niet prettig om mee te rijden… Ik vrees dat hier weinig meer aan te doen is voor zaterdag. In dat geval overweeg ik ernstig om de rit niet te rijden met mijn BX…

Eenmaal op een handige plek kon ik met het stappenplan van Vermond, wat van mijn gereedschap en wat geleend spul toch een eind komen. Na een poosje kwam die vriend van me terug van een tentamen en hij had wel zin om te helpen. Uitstekend, altijd gezellig natuurlijk. En ook uiterst handig, zo zou blijken. Toen de tellerbak eenmaal naar voren getrokken kon worden viel gelijk op dat de tellerkabel er los bij hing. Zonder dat wij er wat aan gedaan hadden... Op zijn minst verdacht. Zelf zou ik er niet al te veel van gedacht hebben (als ik me eenmaal op een ding heb ingesteld doe ik dat ook en denk ik verder niet te veel na, nu ik het zo neerzet heb ik een vrij beperkte geest :p ), maar die vriend kwam uiteraard met de gedachte dat de kabel gewoon los gezeten kan hebben. Dat zou ook het <i>onregelmatig</i> weigeren van de snelheidsmeter vorig jaar een stuk beter verklaren. Achteraf is het zo logisch... Daar moest verder onderzoek naar gedaan worden.

Fotos-0011-8.jpg

De voorkant van de kabel werd dus maar weer vastgemaakt, en door simpelweg de auto heen en weer te duwen keken we of de binnenzijde van de kabel wel draaide. Dat was niet het geval. Goed, dus toch een gebroken kabel zou je denken. Maar nee, de ondernemende geest van deze vriend, laten we hem voor het gemak Daniël noemen, wilde verder. De onderkant van de kabel werd weer losgemaakt en er werd gekeken of de aansluiting van de boordcomputersensor wél draaide. Ook al niet... Hé, ligt dan het probleem toch verder naar voren? Ook die sensor werd dus losgehaald. Het onderste deel van de tellerkabel draaide wél bij het duwen van de auto, en de sensor bleek niet te draaien. Dat lijkt dus het probleem te zijn. Het had er ook reeds voor gezorgd dat de verbinding met de onderste tellerkabel compleet verdraaid was, hopelijk is het zichtbaar op deze foto:

Fotos-0014-3.jpg

De beide kabels zijn weer aan elkaar verbonden, nu moest natuurlijk even geprobeerd worden of het weer werkte! Starten, henge-henge-henge-henge-henge... Oké, hij start moeilijk. Minder dan 10 seconden de startmotor laten draaien is uitzonderlijk. Maar na drie pogingen nog niets?! Het gaspedaal helemaal plat dan maar, misschien werkt dat. Daarbij viel me op dat er een vreemde weerstand in het pedaal zat. 2/3 ging normaal, en dan zat er ineens een 'klik' in. Een hogere weerstand die even overwonnen moest worden. Ook niet normaal... Geen idee wat er allemaal verband met elkaar houdt, dus dat ook zeker even bekijken. Bleek dat de gaskabel niet al te best is, de buitenkant hoort vast te zitten op de plek waar de kabel door de carrosserie gaat, maar daar was alleen de binnenkant van de kabel te zien. De buitenkant was een centimeter of vijf naar voren... Goed, die weer provisorisch vastgeklemd, daar moet later naar gekeken worden. Het gevoel was in elk geval weg. Maar de auto start nog steeds niet...

Zo erg heb ik het niet eerder gehad. Even rondkijken of we niets vergeten zijn. Dat lijkt het niet geval. Daniël heeft nu een schuldgevoel omdat hij mijn auto gesloopt denkt te hebben. In tegenstelling tot ikzelf is hij wel een techneut, tenminste, hij heeft heel wat brommerervaring. Dat helpt. ;) Hij wilde even de auto proberen aan te duwen, misschien dat hij daar nog wat uit kon afleiden. Krrrgg, krrrgg, krrrgg... Hm, dat komt van linksachter. De BX was inmiddels naar zijn laagste stand gezakt en de band liep aan op het achterscherm. Dat zou niet moeten kunnen... Ook dat wordt genoteerd, maar het veroorzaakt geen startproblemen. Verder duwen. Uche, uche, plof, plof, maar geen broem. Daniels 'gut feeling' vertelde hem dat er iets mis was met de ontsteking. Alles aanduwen, alle draadjes nalopen... Aha! Op de bobine was een draadje losgeschoten, zo ontdekt Daniël. Die zit in dezelfde hoek als waar wij net alsmaar leunden om die veel te diepe tellerkabel los te draaien. Zou het..? Henge-henge-henge-vroeoemm!! Yes! :D Wat een opluchting. Even het straatje op en neer gereden, de snelheidsmeter deed het ook nog. Mission accomplished. Met dank aan deze man:

Fotos-0015-2.jpg

Samenvatting:
+ snelheidsmeter doet het weer
- snelheidssensor boordcomputer is vastgelopen?
- bol stuk
- gaskabel nakijken
- contactjes bobine nakijken
- aanlopende achterband

Je denkt één probleem op te lossen komt weer vier nieuwe tegen. Fijn, zo'n oude bak... o_O Gezien de rit van zaterdag, morgen dus alweer, is de bol eigenlijk het vervelendst. Maar daar is denk ik weinig meer aan te doen...

Mooi dat de snelheidsmeter het weer doet! En ach, dat je andere problemen tegenkomt, dat heet karakter. ;) Toch beter dat je er nu achter bent gekomen, niet dat je er morgen achterkomt tijdens de rit, of vlak ervoor.. ;) Wat betreft de rit in de GT, ik heb je nog een aanbod gedaan via FB, misschien dat je dat wat vindt. ;)

Och arme ik, alles komt tegelijk. :p Qua financiën komt het niet echt uit om het nu te kopen, maar wanneer zie ik jou daarna weer? Vooruit dan, kan je die zaterdag meenemen?

Ik neem 'm wel mee morgen :) Heb je wel meteen een heel zeldzaam reservesetje boordcomputer inclusief middentunnelunit (knopjes en display), flowmeter (die we toen nog eens geprobeerd hebben) en snelheidssensor... voor 50 euro mag je het hele boeltje hebben!

Nou voel ik me weer schuldig! Garantie tot aan de deur trouwens, ik kan niet echt checken of de boel nog werkt. Het toetsenbordje/display doet het wel, die heb ik wel uitgeprobeerd. Dus in het ergste geval verpats je die gewoon weer door voor 50 euro :)

Harm78 zei:
Nou voel ik me weer schuldig!
Don't be. Mijn rekening was een week geleden al praktisch leeg, dus ergens heb ik iets verkeerd gedaan... Ik leef nu even op reserves, als het goed is komt van het weekend mijn loon van vorige maand. Ik ga de komende tijd maar extra veel werken, als ik zie wat er allemaal aan zit te komen voor de BX en aan evenementen... :D

Poekoek zei:
Dan delen jullie toch samen een Bultburger ;)
Een halve burger en wat te drinken is nog altijd duurder dan ovenpizza en een flesje uit de koelkast. :p

MWH zei:
Harm78 zei:
Nou voel ik me weer schuldig!
Don't be. Mijn rekening was een week geleden al praktisch leeg, dus ergens heb ik iets verkeerd gedaan... Ik leef nu even op reserves, als het goed is komt van het weekend mijn loon van vorige maand. Ik ga de komende tijd maar extra veel werken, als ik zie wat er allemaal aan zit te komen voor de BX en aan evenementen... :D

Poekoek zei:
Dan delen jullie toch samen een Bultburger ;)
Een halve burger en wat te drinken is nog altijd duurder dan ovenpizza en een flesje uit de koelkast. :p

Studeren en autorijden, het is geen ideale combi!:) Ik ken dat wel, aan het einde van de maand geen rooie cent meer overhebben. En je reserves aanspreken is nooit leuk vind ik.

Klopt. Gelukkig heb ik net vandaag een afstudeermaand ontvangen voor mijn activiteit bij de badmintonvereniging vorig jaar. Ik heb weer een beetje geld. :T

Het is overigens definitief: De GT gaat morgen niet mee. Ik heb de eer om Bossinkjes Bixnix te mogen besturen.

Nou heb ik net even in mijn schuur gezocht naar de boordcomputer maar ik kon 'm nog niet vinden... ik zal morgen nog eens zoeken, maar misschien heb ik 'm al verpatst zonder dat ik het me herinner :)

Haha, je wordt ook een dagje ouder, ik neem het je niet kwalijk. :p Ik zie het morgen wel, het is geen noodzaak natuurlijk.

Soms heb je dat (ik ook al), zo'n verbinding in je hersenen die de verkeerde associatie legt. ;) Maar mooi zo, tot morgen dan!

Terug
Bovenaan