De afgelopen tijd is er een boel gebeurd met deze GT. Mijn vragen heb ik echter beperkt tot het BX-clubforum, want in mijn ervaring gaan anders discussies door elkaar lopen, dubbelop zijn of elkaar juist tegenspreken. Leek me niet handig.
Ik had een klein lijstje gemaakt van dingen die nog moesten gebeuren, het idee was die uit te voeren als mijn ouders op vakantie waren en ik dus de garage voor mezelf had. Lekker rustig in je eentje alles uitzoeken, daar leer je het meest van. Dit ging echter niet zo soepel, in kon nog geen zaak afhandelen of ik kwam ergens niet uit, waarvoor ik weer de kenners op het forum inschakelde. Al met al had ik een aantal zaken half gedaan toen mijn ouders weer terug kwamen uit het zuiden. Als mijn vader me snel weg wil hebben uit de garage, heeft hij geen keuze anders dan mij te helpen!

Dat ging een stuk voorspoediger.
- De relais voor de koplampen zijn geplaatst en weggewerkt.
- De achteruitrijlichtschakelaar schoongemaakt. Tsja, toen werkte het weer, dat viel mee.
- De remleidingen onder de auto zijn nog eens schoongemaakt en beter behandeld.
- Het thermocontact is vervangen, de fan draait weer, einde koelingsproblemen. Eindelijk.
- Handgreep bestuurdersportier vastgezet, daar zat iets te veel speling op. (Geen enkel klikkertje gesloopt, zowel in deurbekleding als in C-stijlbekleding. Lekker puh.

)
- Aantal dashboardlampjes vervangen, ik zal het in het donker moeten zien om te weten of nu wel alles werkt.
- Ruitensproeier direct verbonden met een extra knop. Knullige oplossing, maar het moest even snel voor de apk, ik durfde de schakelaar niet open te maken. Daar treedt waarschijnlijk veel verlies van spanning op.
- Olie is vervangen, nieuwe bougies en brandstoffilter liggen klaar.
Genoeg gedaan, het niet open schuivende dak laat ik maar even zitten. Daar heb ik veel gedoe mee gehad, en ondanks veel hulp vanaf het BX-forum kwam ik niet verder. Of eigenlijk durfde ik gewoon niet verder te gaan. De hemel is een kwetsbaar, maar groot en onhandig ding om te verwijderen... Prioriteit was nu even de apk,
die gisteren afliep. Door de loop van historie gaat mijn vader voor de apk altijd naar een Alfa Romeo-garage, en dat leert hij mij nu ook aan. Hij had dus al een afspraak gemaakt...
Ik verwachtte geen problemen, dus vol goede moed veel te vroeg op weg om snel de dame te laten keuren. Even een auto van de brug af rijden door garagemeneer #1, dan gaat garagemeneer #2 een rondje rijden met de BX. Ik sta te praten met meneer #1 in de werkplaats, wanneer meneer #2 aan komt wandelen. 'Zegge, je auto viel stil en ging niet meer aan. Ik heb hem twee straten hier naartoe geduwd.'
Oeps... Sorry... Afgelopen zaterdag heb ik ook een rondje gereden om alles weer eens warm te krijgen, het was te lang geleden. Toen viel de motor ook onder het rijden uit. Dáárvoor had ik het ook al eens meegemaakt, op weg naar CitroMobile. Toen, en afgelopen zaterdag, was het op te lossen door wat benzine in de carburateur te spuiten en gewoon te gassen. Vuiltje of zo, dachten we. Dit probeerde ik vanochtend dus weer. De benzine die je in de carb spoot werd snel opgeslurpt, maar daarna viel de motor weer uit. Brandstoftoevoer tot aan de carb was in orde, toch iets niet goed met de carburateur zelf dus, het loopt niet door.
Mijn vader was toch al van plan langs te komen om zijn oude vrienden gedag te zeggen, hij mocht direct aan de slag. We hebben heel wat benzine in de carburateur gegoten, met een enorm rookgordijn en een occasionele steekvlam tot gevolg. Blijven lopen deed de BX echter niet, 'het iets' bleef vast zitten. Mijn vader wist de verdenking tot de vlotter te beperken. BX in de hoek geduwd, carburateur eraf geschroefd en naar huis, eens rustig kijken. Ik werd opgeroepen voor mijn werk, dus mijn vader stond er even alleen voor. Toen ik terug kwam van werk zat de carburateur weer in elkaar, mijn vader had e.e.a. versoepeld, iets bijzonders was hij niet echt tegen gekomen. Terug naar de Alfa-garage. Carb erop (vliegt natuurlijk het uiteinde van de gaskabel eraf, gekloot...) en lopen. Geen enkel probleem meer. Wel nog wat rookontwikkeling, maar een stuk minder dan voorheen en te verklaren door het spul dat mijn vader in de carburateur had gespoten.
Even een rondje rijden en het was weg. De garage in, apk gedaan, geen enkele opmerking, klaar. Wat even een snelle apk had moeten zijn werd een hele dag werk... Maar waar het om gaat:
De BX mag weer een jaartje!