MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

*graaf graaf* Ah, hier is het topic. Even een copy-paste van CiFo.

Eigenlijk niet veel te melden. Dit seizoen heb ik alleen nog wat leuke ritten gereden. Lange ritten, maar niet vaak. Gisteren stond ze alweer twee weken stil, dus maar even een rondje om. Tot nu toe had ze i.t.t. vorig jaar perfect gereden, maar blijkbaar was ik een keertje vergeten af te kloppen toen ik dat vertelde... Ze liet namelijk blijken het niet eens te zijn met de rust en mijn zachte hand.

Bij de vorige rit bedacht ik me dat ik deze tank eigenlijk vrij rustig had gereden, het GT-potentieel bleef onbenut op die saaie snelwegen. Dat moet ik maar niet te vaak doen, vandaag kreeg ik déja-vu's van vorig seizoen. Het toerental schommelde enorm, niet alleen stationair (met uitvallen bij elke stop tot gevolg), maar ook tijdens het rijden. Accelereren en uitrollen waren geen probleem, maar bij constant rijden moest je eigenlijk een brace om je nek, want af en toe waren het flinke aan/uit-klappen. o_O Omdat de carburateur bij mij en bij deze auto altijd verdachte #1 is, dacht ik deze eens lekker door te spoelen om het maar zo te zeggen. Helaas had het Twents bejaardentehuis een vrije dag blijkbaar, en besloten ze één voor één die ouwe BX in de weg te gaan rijden... Dus eerst maar wat nuttigs doen en wat bier inslaan, dan op de terugweg even een rustig weggetje zoeken. ;)

Zo gezegd, zo gedaan. Hortend en stotend reed ik het dorp uit en sloeg af. Even de ruimte, dus in zijn twee even een paar keer vol gas. Ineens bedacht ik me dat een filmpje van de enorm schommelende toerenteller grappig zou zijn, dus ik stopte. Juist. Geen schommeling meer te bekennen, stationair op 1100 tpm. Even verder nog een paar keer doorgetrokken tot het eind van de derde versnelling, en alles bleef perfect.

Zo blijkt maar: als zo'n Franse dame niet regelmatig haar kunnen mag demonstreren, gaat ze protesteren. Ik zal voortaan mijn nieuwe-rijden-behoefte beperkten tot moderne blikken. :lol:

Nog even een overdosis rood van CitroMobile dan, om deze lading tekst wat op te fleuren.

IMG_0855_zps152ccc5a.jpg

IMG_0913_zps5e3d798c.jpg

Elke dame wil weleens flink hard bereden worden :T

Blijft een geweldige wagen, zag er ook top uit in Ulft. Blijft zonde van de verbleekte bumpers. Helpt nou echt geen enkel spul?

Mijn vader deed dat vroeger ook wel eens. Eerst de wagen rustig, maar goed warm rijden, dan af en toe wat meer toeren en dan eens stevig op het gas en het toerentellertje laten dansen. Hij noemde dat altijd de spinnewebben uit de motor rijden.

Overigens hebben wij een motor gehad (tweewieler) die ook enigzins dezelfde problemen vertoonde als jouw BX en daarvan zijn de carburateurs ultrasoon gereinigd. Nadien geen problemen meer gehad. Ideetje?

WOF :)

Zo, een tijd niet hier gekeken zeg.

@WOF: Een deel van de problemen is toch echt de choke, daar helpt geen reiniging tegen. De hoeveelheid vuiltjes (en stilvallen) van afgelopen jaar is echter wel opvallend groot, als ik er last van blijf houden moet inderdaad onderzocht worden waar die vandaan komen en dan misschien de carburateur reinigen. Voorlopig doet hij het weer. ;)

@x-trailrijder: Ghehe. :) Eerlijk gezegd heb ik weinig meer aan de bumpers gedaan, ondanks tips van alle kanten. Af en toe wat goedkope Actionzooi erop die de kleur weer even optrekt, maar dat werkt eigenlijk niet. Via CiFo hoor ik veel verhalen over Riwax, dat maar eens proberen dan.

Gisteren een rit gehad met Elk Merk Waardig, waarin een stukje 'zandpad' zat. Je kon er ook omheen rijden, wat iedereen behalve ik dan ook deed. Achteraf gezien had ik het ook moeten doen, het was iets modderiger dan ik had gehoopt. Goed tempo houden dan maar en hopen dat de impuls hem er doorheen trekt. Dat ging goed, maar even later viel me op dat het stop-lampje brandde. Als enige, er was geen ander aanduidingslampje dat aan was, dus het was gissen naar wat er aan de hand was. Op goed geluk maar wat koelvloeistof erbij gegooid, en toen was het lampje uit. Vandaag geen plasje onder de auto en niks aan de hand tijdens het rijden, dus het zal wel weer goed zijn... :confused:mt017 Ook piepte de v-snaar(?) een tijdje enorm, er zal wel modder tussen gekomen zijn of zo? Vandaag ook niks meer gehoord.

Vandaag maar naar een wasbox gereden en de BX goed afgespoeld, die bruine moddervlekken moesten er weer vanaf. Op de heenweg nog wat foonfoto's geschoten.

2013-06-30115222_zps494634ed.jpg

2013-06-30112414_zps64538208.jpg

2013-06-30112334_zpse693517f.jpg

Oh ja, zoals jullie wellicht gehoord hadden in het nieuws was een tijdje terug half Enschede onder water gelopen. Ook de straat waar mijn BX stond was veranderd in een rivier. Mijn correspondent ter plaatse wist me gerust te stellen dat er geen water in de BX was gelopen, tegen de tijd dat ik hem de opdracht gaf een foto te maken was het water alweer grotendeels weg. Voor het beeld, mijn BX staat ongeveer twee meter rechts van deze foto:

IMG-20130620-WA0006_zps0c027425.jpg

Gloeiende gloeiende. Al die faalfora ook. De ene heeft moeite met spaties in links, de andere met tinyurls, nog eentje met vraagtekens in links. Voor elk forum mag ik andere codes gaan maken volgens mij. :(

Ik zie ze overigens wel, dus ik kan niet controleren of ze het wel doen na de aanpassing die ik straks doe. Laat maar weten.

In de nacht van dinsdag op woensdag heeft het goed gevroren hier in Twente, maar toen stond de BX gelukkig net een paar uurtjes op stal. Sinds de vorige post hier is er wel het e.e.a. gebeurd. Ik heb het hier zelfs niet eens gemeld toen ze een nieuwe APK kreeg...

Maar goed, bestaande probleempjes: de kvs-niveausensor heb ik meerdere keren goed schoongemaakt, rood lampje blijft branden. Daar moet dus gewoon een nieuwe in komen. Is inderdaad nog niet gebeurd, ik heb hem afgekoppeld en daardoor heb ik niet meer dat rode lampje als reminder...

Wel heb ik intussen de lhm eens vervangen. Dat had bepaald niet de kleur die het hoort te zijn. De filters zagen er helemaal fijn uit:

Ik kan het me verbeelden, maar direct na het vervangen voelde ze al soepeler aan. De voorkant kon ik ineens induwen zonder er met mijn volle gewicht op te gaan hangen. Helemaal soepel is het nog steeds niet, maar dat zullen de veerpoten zijn. Die zorgen er ook voor dat ze bepaald niet soepeltjes opstijgt, de oude dame... FILMPJE.

De bougies heb ik ook maar eens vervangen, die had ik toch al liggen. Eén van de oude bougies kwam eruit met een heleboel zand in het schroefdraad. Raar, lijkt me niet goed... Maar goed, soort van schoongemaakt en de nieuwe ging er soepeltjes in met wat grafietvet.

Een tijdje later ging ik de GT wassen, en bedacht ik ineens dat ik bij Jochem eens voor de deur aan mijn koplampglazen had staan trekken, wat hij me ontraadde daar te doen aangezien ik nog een stuk moest rijden. Hij is zo slim. ;) Daarna had ik er nooit meer aan gedacht natuurlijk, maar nu weer wel. Dus even duwen, trekken, en daar had ik het koplampglas in mijn handen. De binnenkant was al aangetast door vocht wat in de behuizing was gekomen, en met mijn stomme kop heb ik het nog verergerd door er even een doekje over te halen. :red:

Dan maar wat kit gepakt en het glas er weer op geplakt, het moet maar even. Het andere koplampglas kreeg ik niet makkelijk los, die laat ik dus nog even zitten. Als ik naar binnen koekeloer is daar echter ook aantasting van het glimspul te zien, dus helemaal waterdicht is hij niet. Ik ga dus rustig rondkijken naar een paar andere koplampen denk ik. Alle BX koplampen zijn hetzelfde, denk ik?

Op weg naar de stalling ging de teller over de 95.000 km. Het zal in feite wat meer zijn aangezien de teller een tijdje heeft geweigerd, maar het is toch leuk om een rond getal te zien.

Tot het nieuwe seizoen staat de BX weer in een oude schuur op de boerderij van de ouders van mijn huisgenoot. Ik dacht haar nog even te wassen voor ik haar binnen zou zetten. Even een afslag verder gereden om af te spoelen. Eigenlijk was ze helemaal niet zo vies. Dan weer een dorpje terug, even binnendoor. Maar ja, oogstseizoen in Drenthe. Toen ik bij de stalling kwam was de BX viezer dan voor het wassen, 5 km terug... :hmz

Ik heb trouwens weer eens een to-do-list gemaakt:

- Gaskabel (gaat niet altijd soepel, stationair blijft te hoog hangen en als je dan het gaspedaal aantikt zakt het stationair)
- KVS-niveausensor (nieuwe halen en plaatsen)
- Toerenteller (is dood)
- Speaker LV (gaat aan-uit bij hobbels)
- Kentekenverlichting achter (1/2 doet het niet)
- Schuifdak (is hier eerder behandeld, gaat nog steeds niet naar achter omdat ik de hemel er niet uit durf te halen... :( )
- brandstofslangen (uit voorzorg vervangen)
- riemen (uit voorzorg vervangen)
- lampjes dashboard (gewoon een keer alles vernieuwen, ik word gestoord van wat er wel en niet uitvalt)
- koplampen (zie verhaaltje hierboven)

MWH zei:

Ah, die rijdt tegen het verkeer in.... :)

Voor de bumpers moet je maar een keer langskomen, ik heb gekleurde bumpers nu op de Clio dus mocht het goed werken dan poetsen we meteen de hele bumper.:D

Zo, tentamens gehaald of gefaald, nu tijd voor leuke dingen. Deze dame mocht gisteren eindelijk de stalling verlaten. Accu aansluiten, ruziën met de afstandsbediening om het alarm uit te krijgen en starten maar. Vijf seconden pompen en vroem! Hopelijk blijft dat het hele seizoen zo makkelijk en betrouwbaar, dat zou een verademing zijn.

Ernstig hoe weinig ik hier post. Maar dat valt wel ongeveer samen met hoe weinig ik aan/met de BX doe... Ik had vorig jaar september nog wel een post op citroen-forum geplaatst, maar hier niet blijkbaar. Die herhaal ik nog even voor de volledigheid, voor ik naar het heden spring.

ik zei:
Dit seizoen rijd ik weer veel te weinig met de GT. Vakantie is na een mislukte poging met de Acadiane met de C3 Pluriël van mijn ouders ondernomen, de BX zuipt teveel om even 3500km te gassen.

Na anderhalve maand stilstaan (schandalig...) bleek de accu aardig te zijn leeggelopen, en ik had beloofd om mijn vriendin die avond ergens naartoe te brengen. Dat moest snel opgelost worden. Een vriend van me had de BMW van zijn vader mee, dus we dachten aan een starthulpje. Zoals je ziet vonden mijn vrienden het tafereel best vermakelijk.

Dat duurde echter te lang, dus toch maar besloten om het kreng aan te duwen. Hij startte gelukkig snel, wat erg ver had ik niet kunnen rollen tot de volgende drempel. Daar kom ik op de lage stand natuurlijk niet overeen.

Toen de BX weer eens bij mijn ouders stond, vond mijn vader dat ik toch echt weer eens moest gaan poetsen. Goed idee, de BX werd er ineens een stuk roder van. Er zaten al langer gekke vlekken op de motorkap die ik er niet makkelijk af kreeg. Mijn vader had nog wel een middeltje dat hielp, en ik had een charmante assistente die zich over de vlekken ontfermde. Beter kan niet. :confused:mt054

Afgelopen woensdag moest mijn vriendin invallen bij een ander korfbalteam dan het hare. Ik had aangeboden het halve korfbalteam naar de wedstrijd te rijden. Op de verzamelplek stonden we te wachten op de tweede auto toen een bijzonder beeld zich vormde. De tweede auto, van een teamgenoot, bleek een felrode BX 19 TRD te zijn van CiFo-forummer Durksz. Uit 1986, inmiddels voorzien van een turbodiesel uit een Xsara. Die bleek nog best hard te trekken aan de BX, het stoplichtsprintje won ik nauwelijks. Wat een bizar toeval, twee rode BX'en die geheel toevallig bijeen komen om een korfbalteam te vervoeren.

BX 19 GT/TRD by MilanWH, on Flickr

Wat de to-do-list betreft, niet heel veel gedaan. De meest slechte brandstofslang is vervangen, bij de apk bleken er namelijk druppels aan te hangen... :red: Die was iets verder heen dan ik dacht. De toerenteller bleek een los kabeltje, de speaker doet het met verschuiven van de balans op de radio prima. De riemen moet ik binnenkort echt laten doen, dat moet echt dit jaar nog. Verder gaat soms het eind 2012 al behandelde schommelen in de toeren weer optreden. Even een paar keer volgas doortrekken tot boven de 5000 toeren en hij loopt weer soepel. Zou het vervuiling zijn? Filter vervangen kan iig geen kwaad lijkt me.

Nog een plaatje dan:

Vorig jaar begin oktober heb ik bij CitroVille in Borculo de distributieriem laten vervangen. Was achteraf gezien nog niet echt nodig, maar beter is om zeker te zijn van je zaak. Ook heb ik Dibert gezegd dat hij mocht proberen om de carburateur beter afgesteld te krijgen. Ik was zo onderhand wel aardig moe van het schommelen in de toeren dat af en toe optrad. Die handschoen heeft hij opgepakt, daarna liep de BX warm prima. Koude starts vond hij in oktober wat minder leuk, maar dat ligt aan de automatische choke waar weinig automatisch meer aan is. Eerste paar bochten remmen op de handrem en voet op het gas houden dan maar (heel-toe lukt me nog niet echt), na een km is hij warm genoeg om zelf te blijven lopen. ;-P Intussen kwam Dibert nog een behoorlijk ver aangetaste stekker tegen (zie foto), die heeft hij uit eigen beweging maar vervangen. :confused:mt023

20005115041_0f58bc64d0_n.jpg

19 november was de BX naar de winterstalling gegaan. Wegens studiedrukte en om mezelf zo min mogelijk afleiding te bezorgen heb ik hem drie weken geleden pas opgehaald. Mijn medehuurder Kees (Visa GTI 115 hier) was zo aardig geweest om de accu voor de zekerheid vast aan de lader te leggen (hoewel hij nog genoeg spanning leek te hebben). Ook wilde hij wel aanwezig zijn op het moment dat ik de BX zou komen halen. Dat geeft een fijn gevoel, weten dat er iemand is met verstand van techniek mocht het tegen zitten.

Echt nodig bleek het niet, ik hoefde niet eens bijzonder lang door te starten en de BX liep direct perfect. Het weer die dag zal eraan bijgedragen hebben dat hij zelfs met 'koude' motor netjes ronddraaide zonder extra gas nodig te hebben. Even stoffig op de foto gezet, daarna de hogedrukspuit erop zodat ik nog wat kon zien door de ruiten en gáán. Dat weekend ook even naar mijn ouders geweest met de BX, de eerste 400 km van dit jaar zitten erop. Daarna heb ik toch even voorrang gegeven aan de laatste loodjes van dit jaar voor de studie, meer dan een klein rondje afgelopen woensdag heeft hij niet gedraaid. Morgen naar Winterswijk naar 'Klassiekers op de Koffie', dan mag hij weer.

My Citroën BX 19 GT 1984 by Milan, on Flickr

En ja, die bumpers... Ooit, als ik burger ben en geld heb. Hij rijdt er niks minder om.

Tof ding blijft het man. Ik kan moeilijk iets zeggen van die bumpers :). Weet wel dat het helemaal niet moeilijk is om aan te pakken :LOL:.

Ik wil wel precíes de juiste kleur hebben als ik ze aanpak, dat zal misschien nog wel wat uitdagender worden.

Leuke kleinschalige meeting in Winterswijk vandaag trouwens. Naast wat duurder spul konden we een leuk hoekje inrichten met 1984'er Citroëns, allen toevallig uit Enschede.

Klopt, ze hebben een iets andere kleur. Maar ik wil wel díe kleur, en niet een net weer andere tint rood. :p Dat wordt dus de binnenkant van de bumpers (daar zijn ze niet verkleurd natuurlijk) laten benaderen door een lakmenger, lijkt me.

Maar goed, dat is lange termijn. Dit seizoen maar gewoon wat onderhoud doen en kijken wat er nog meer langs komt. Misschien toch maar eens proberen of ik het schuifdak weer zo ver kan krijgen dat hij naar achteren wil schuiven. Daarbij wordt hij nu namelijk geblokkeerd door isolatiemateriaal onder het dak, maar daar kom je niet echt bij zonder dak en/of hemel te demonteren. En die hemel is hard en zit geklemd tussen de deurrubbers, dus die vind ik eng om te forceren. Dat zou ik eens kunnen gaan uitzoeken als ik weer bij mijn ouders ben (en dus gereedschap/klusruimte tot mijn beschikking heb).

De BX is alweer een maandje de stalling uit en heeft al twee tanks leeg gereden. De eerste iets te snel (1 op 9), want bewust veel hoog in de toeren gereden en geaccelereerd, in een poging om de tweede trap van de carburateur schoon te blazen. Dat werkte in het verleden wel eens, nu heeft het telkens geen effect. Daar ben ik dus maar mee opgehouden.

Het probleem: lage toeren gaan prima, tussen de 2500-3000 toeren begint hij merkbaar in te houden. Als ik constant in dat gebied rijd (op de snelweg) en ik geef ineens vol gas, dan houdt hij een kleine seconde in, geeft daarbij een rookwolk uit de uitlaat en gaat dan pas in toeren stijgen. Als dit effect eenmaal optreedt gaat het dezelfde rit niet meer weg, maar het kan zomaar de volgende keer dat ik de BX pak weer terug zijn. Afgelopen vrijdag ging 150km goed, en ineens was het weer terug. Zaterdag deed hij het weer 150km prima, en daarna weer moeilijk.

Vervelend, ik dacht na vorig jaar nu eindelijk van carburateurgezeik af te zijn. Ik hoop echter nog steeds dat het wat vuil/gom in de benzine is en dat het vanzelf verdwijnt. Om eventuele effecten in de toekomst te voorkomen ga ik er een carburateur cleaner in gooien, en voor een lange (winter)stalling zal ik voortaan een petrol preserver in de tank doen om gomvorming te voorkomen.

Tot zover het kopje carburateur, nu terug naar het rijden. Als hij niet gek doet rijdt de BX namelijk helemaal heerlijk! Voor komend jaar staat in elk geval wat normaal onderhoud op de planning, dat heeft vorig jaar namelijk stilgelegen. Ik heb al een prettig dingetje afgevinkt: de ruit RV. Die kwam namelijk scheef omhoog en sloot niet goed, om bovenin een 'takketakketak-geluid' te maken. Op de BX Club facebookpagina had XBXG eens om advies gevraagd voor hetzelfde probleem, daarbij werd snel richting geleiders gewezen, die verrot zouden zijn. Nu kon ik me werkelijk niet voorstellen dat die doorgerot zouden zijn, terwijl er verder geen spat roest aan mijn BX zit, voor mezelf had ik dat afgestreept. Maar hoe kon er dan wel speling in komen?

Geen idee eigenlijk, dus op zoek. Gewoon alles loshalen en kijken waar het verkeerd gaat. Deurbekleding eraf (twee klemmetjes gesloopt, grrr), gaten in de isolatie snijden en kijken maar. Hoewel, eigenlijk kan je bijzonder weinig aan het raammechanisme zien door die kleine gaatjes. Motor en geleiders zaten in elk geval muurvast, die waren het niet. Ergens na de motor kwam er speling in het mechanisme. Om het goed te bekijken heb ik toen maar alles uit elkaar getrokken. Nog voor ik alles goed en wel los had gehaald om uit de deur te trekken, donderde het hele mechanisme al in elkaar. De boosdoener leek me duidelijk:

jrfxux2

Het 'ding' waar de veer mee vast zit was aardig vervormd. Dat bovenste stukje hoort een rechthoek te zijn, maar was een wokkel geworden. Ik heb werkelijk geen idee hoe zoiets kan gebeuren. Zal die veer zo strak gespannen zitten dat zoiets in de loop van de tijd kan gaan werken? Oorzaak van het basisprobleem leek me dat door de rare verbinding de veer minder strak/los zat, waardoor de ruit meer speling kon gaan vertonen. Ach, ik heb eigenlijk nog steeds niet echt in mijn hoofd hoe dat hele mechanisme nu werkt.

En toen zat ik met een kapot mechanisme en een ruit die los in de deur hing. Die ruit heb ik als een echte beunhaas vastgeplakt met duct tape, zo dacht ik wel even wat tijd te rekken. Maar enkele dagen later kwam ik thuis en zag ik de BX voor de deur staan, zonder raam. Stress! Niks weg uit de auto gelukkig, blijkbaar woon ik in een fatsoenlijker buurt dan dat ik zelf wel eens denk. Het raam was gelukkig nog heel, die lag onderin de deur.

Ik had eerder al Garage80 gecontacteerd om een raammechanisme te kopen, maar zij hadden me aangeraden om toch eerst de oorzaak op te zoeken voor ik onderdelen op voorraad ging leggen. Ik dacht wel even te wachten tot CitroMobile, maar zeker na het gevallen raam voelde ik me steeds minder prettig bij de duct-tape-oplossing en wilde ik het zo snel mogelijk gerepareerd hebben. Dus toch maar een raammechanisme besteld en op laten sturen. Niet naar huis, maar naar Haarlem, waar ik afgelopen weekend was, om het qua planning extra lastig te maken. Dat ging gelukkig goed, het pakket kwam zaterdag binnen. Toen was ik nog een rit met de autoclub Elk Merk Waardig aan het maken, met duct tape op de ruit dus.

hlb7s9x

Zondag tussen de buien door het nieuwe mechanisme in de deur gezet. Enig gevloek verder omdat je nergens bij kan in zo'n deur zat het erin, en het werkt! Een beetje trots ben ik wel, zoals de goede lezer van dit topic is opgevallen ben ik bepaald geen sleutelheld. ;)

Voordat deze raamsoap startte heb ik ook nog even de verfbrander van mijn vader geleend toen ik daar op bezoek was, om te testen of de bumper weer kleur krijgt van verhitten, zoals Marviin hierboven aangaf. Omdat ik bang was de lak te beschadigen had ik de bumper maar even van de auto getrokken. Ik had weinig tijd doordat er gaandeweg steeds meer bezoek langs kwam voor mijn moeders verjaardag, maar ik moest en zou even een hoekje proberen. Zie de linker vs. de rechter zijkant:

h667jqc

(De 2CV heeft mijn vader trouwens gisteren verkocht, die is naar een handelaar in Duitsland gegaan. De Acadiane staat nog te koop. Het wagenpark moet wat uitgedund om meer tijd te krijgen auto's die nu al jaren stil staan.)

Het werkt! Het kost alleen veel tijd, en je moet voorzichtig zijn om het gelijkmatig te verhitten. Daar ga ik dus nog eens een dag voor inplannen. Wel een zonnige dag, een bumper föhnen moet wel leuk blijven. :)

Verdulleme, vergeet ik bijna het hoogtepunt van het verhaal!
zlutl24

200 km rijden op de snelweg, en geheel toevallig kwam de ton precies bij een parkeerplaats, dus ik kon even rustig een foto nemen. :D

Gefeliciteerd met de mijlpaal! Al weet ik niet of je er blij mee bent, het is toch weer afscheid nemen van het minus-honderdduizend-kilometer-op-de-teller-tijdperk ;) Ik ben benieuwd hoe die bumpers eruitzien na een dagje föhnen, het ziet er veelbelovend uit alvast! Verder blijft het een prachtige BX. Er rijden nog best veel BX'en in het land, niet zo gek voor zo'n bestseller, maar dit vroege exemplaar in bijzondere uitvoering onderscheidt zich duidelijk van de huis-tuin-en-keuken-uitvoeringen.

D-C zei:
Gefeliciteerd met de mijlpaal! Al weet ik niet of je er blij mee bent, het is toch weer afscheid nemen van het minus-honderdduizend-kilometer-op-de-teller-tijdperk ;) Ik ben benieuwd hoe die bumpers eruitzien na een dagje föhnen, het ziet er veelbelovend uit alvast! Verder blijft het een prachtige BX. Er rijden nog best veel BX'en in het land, niet zo gek voor zo'n bestseller, maar dit vroege exemplaar in bijzondere uitvoering onderscheidt zich duidelijk van de huis-tuin-en-keuken-uitvoeringen.

Misschien ligt het ook aan welk deel van het land je je bevindt of wellicht heb ik er nooit echt op gelet, maar ik vind het alles behalve een alledaagse verschijning!

Hoe dan ook blijft het een ontzettend leuke auto - die strakke lijnen en dat kubisme uit de jaren '80 vind ik enorm gaaf. En wat een verhaal zit erachter! Het is dus een échte Fransoos :D

MWH zei:
En toen zat ik met een kapot mechanisme en een ruit die los in de deur hing. Die ruit heb ik als een echte beunhaas vastgeplakt met duct tape, zo dacht ik wel even wat tijd te rekken. Maar enkele dagen later kwam ik thuis en zag ik de BX voor de deur staan, zonder raam. Stress! Niks weg uit de auto gelukkig, blijkbaar woon ik in een fatsoenlijker buurt dan dat ik zelf wel eens denk. Het raam was gelukkig nog heel, die lag onderin de deur.

Tuurlijk woon je in een fatsoenlijke buurt ;)
De BX staart er top bij, zie hem geregeld staan (y)

Poeh, vandaag even het laatste tankbonnetje ingevoerd in mijn overzicht. Weer 1 op 9. :cry: Terwijl ik dacht deze tank een stuk rustiger gereden te hebben dan de vorige, en ook minder last had van het carburateurgedoe. De cleaner is inmiddels binnen, die binnenkort maar eens proberen.

Pfff, waar ik eerder nog meldde dat het inhouden alleen hoger in de toeren voorkwam, is er nu niet meer normaal met de BX te rijden. Het is horten en stoten in elk toerengebied, maar met name bij constante snelheid. Doorblazen (lees: Vol gas accelereren) helpt niet, i.t.t. vorig jaar. Bij voluit accelereren zit er nog wel een duidelijke dip bij het inkomen van de tweede trap, wat ik geprobeerd heb om vast te leggen in een video. Bij 0:06 zie je de camera naar voren bewegen en hoor je de motor even haperen.

Ook stationair hobbelt hij wat in de toeren, hoewel minder dan enkele jaren terug. Het kan wel zo zijn dat hij bij het eerste verkeerslicht keurig 800/900 toeren draait, bij de volgende met moeite blijft lopen met 500 toeren en bij de volgende weer op 900 zit. Bizar.

Verder pruttelt de uitlaat nogal, dat staat ook op video. Misschien zegt dat de kenner ook wat.

Bij het filmen van deze video's had ik geen tijd om verder middeltjes toe te passen, dat gaat komende dagen gebeuren. Morgen rijd ik van Enschede naar Haarlem met dit gedoe (dan hoef ik zaterdag minder ver naar CitroMobile), onderweg ga ik (enkele keren) op een parkeerplaats stoppen om bij een warme motor carburettor cleaner in te spuiten. Bij de volgende keer tanken (wat met deze problemen en bijbehorend verbruik niet lang zal duren, Haarlem red ik niet met deze halve tank) gooi ik er nog een additief bij. Als het ding na die tank nog steeds niet normaal wil functioneren, gaat de BX weer lekker naar een garage. Ik ben wel een keer klaar met dit gedoe, ik dacht juist dat het vorig jaar verholpen was na een stelbeurt bij een professional...

Hebben de lezers misschien nog suggesties wat het inhouden/horten en stoten bij constante snelheid/wisselend stationair/ploffen zou kunnen veroorzaken?

Oké. Dus eerst dat nalopen. Meest voor de hand liggend: Verdelerkap, rotor, bougies en -kabels. Vergeet ik iets?

Vooral de kabels kunnen dit probleem geven.

Het is een elektronische ontsteking, er kan ook nog wat mis zijn met die module.
Ik weet niet of die te testen/controleren is.

Succes.

Greetzz Renate.

Kabels. Bougies heb ik wel direct na aankoop vervangen, kabels weet ik niet meer zeker. Valt te controleren.

Module? Welke module? Heb ik elektronische ontsteking? Ik geloof dat ik eens in de boeken, of beter, onder de motorkap moet duiken. :)

Bedankt voor het meedenken trouwens! (y)

Graag gedaan.

Als ik het goed heb, heb je een elektronische ontsteking met een z.g. "hallgever" die de vroegere contactpuntjes vervangt.

Dit alles heeft een aansturing nodig, dat noemen zo ook wel een CDI (ik kan zo snel geen info vinden over die afkorting).

*graaft wat verder in haar geheugen*

Het heeft de afmeting van ongeveer 2 pakjes sigaretten naast elkaar en heeft één grote brede stekker.
En bevindt zich links onder het dashboard of in de motorruimte tegen het bord onder de voorruit.

Dit laatste weet ik niet zeker, maar er zal zich hopelijk hier nog een BX kenner melden.
(Die zegt dat ik uit mijn nek klets :T )

Greetzz Renate.

Met jouw suggestie als beginpunt zijn de kenners op citroen-forum verder gaan uitleggen. (y) Ik weet inmiddels waar de module zich bevindt, onder de bobine aan het schutbord. Morgen ga ik proberen om bougie en bougiekabels te regelen en direct vervangen. Kan geen kwaad en kost de wereld ook niet.

De enige manier om te controleren of bobine en module werken is iets met een stroboscooplamp (die ik niet heb):
"Heb je een stroboscopelamp liggen? als je die aansluit zodat je hem tijdens het rijden kunt zien kan je zien of het de ontsteking is.
Onregelmatig flitsen valt onmiddellijk op.
Begin met de bobinekabel, gaat dat goed dan de bougiekabels."
Mocht er komend weekend een bereidwillige mede-BXer op CitroMobile zijn die even van bobine/module wil ruilen om te kijken of dat het is, dan houd ik me aanbevolen. Anders ga ik ze maar preventief inslaan en zelf proberen denk ik.

Ik had hetzelfde gezeur met de Kever. Toen de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap vervangen en hij rijdt weer als nieuw! (y)

Mooi dat er "schot" komt in de hulp. (y)

En ik ben blij dat ik niet geheel het één en ander uit mijn duim gezogen heb. :D

Greetzz Renate.

Toen ik de auto kocht waren de contactpunten volledig afgesleten en hij deed het nog prima, destijds natuurlijk wel verdelerkap/rotor vervangen. Die zien er nu nog prima uit. Eerste verdachte zijn dan bougies en kabels. Bougies heb ik volgens mijn administratie drie jaar geleden voor het laatst vervangen, zou ook niet dramatisch moeten zijn, maar kan natuurlijk wel. Kabels kan ik me niet herinneren en staat ook niet in de administratie, die zijn wellicht dus al een stukje ouder.
We gaan het beleven, morgen. Ik hoop dat het zo simpel is als het nu lijkt. :)

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?

En heeft deze al een katalysator? Misschien is de lambdasonde aan het overlijden...

De juiste bougiekabels waren niet op voorraad, dus ik heb vandaag alleen de bougies vervangen. De uitgaande bougies zagen er zo uit:
gvjsnau

Twee waren behoorlijk zwart dus. Enschede-Haarlem is net in elk geval probleemloos verlopen, wat heerlijk. Dat het zo simpel geweest lijkt te zijn... Wat voel ik me stom zeg. Door het gedoe met de carburateur wees ik direct daar naar bij problemen met de loop. Blijkt het zoiets eenvoudigs te zijn, wat gewoon bij onderhoud hoort. De bougies hebben er volgens mijn administratie drie jaar in gezeten, zal zo’n 6000 km zijn geweest. Lijkt me niet veel. Aan de andere kant, in het begin van die periode had ik wel te maken met carburateurgedoe, wat natuurlijk een slechtere verbranding veroorzaakt en dus voor meer slijtage zou kunnen zorgen..?
Nu zit ik op het citroen-forum in een discussie over conische of vlakke bougies en verdwenen afdichtringen... Kijken waar dat naartoe gaat. :)

Ik ga toch nog proberen de kabels te vervangen, al is het maar omdat ik niet weet wanneer dat gebeurd is. Verder ben ik weer gelukkig. :)

@Elaste: Kleppen, geen idee. Niet in mijn bezit, vijf jaar/15k km dus. En een katalysator heeft hij volgens mij niet.

Oef. Zwartigheid. Zal best met je carburateur problemen te maken kunnen hebben inderdaad. Goed dat je ze vervangen hebt!

S. velthuis had eens een fantastisch plaatje daarover in het techniek gedeelte van het topic. Voor als je echt wilt weten wat er mis is.

Maar wat een mooie auto en fijn dat ie weer goes rijd.

BX rijdt weer 1 op 12 in plaats van 1 op 9, dat gedoe met die bougies hakte er wel in...

Vorig weekend weer even wat geklust bij mijn vader in de garage. Hij had er op verzoek voor gezorgd dat er even geen barrel van hem in de weg stond. ;) Olie+filter, koelvloeistof en LHM zijn ververst. De vorige keer had ik verzuimd de remleidingen door te spoelen, nu is dat wel gebeurd. Nippels kwamen probleemloos los (zoals eigenlijk wel te verwachten was bij mijn BX) en er kwam zwart spul uit... Dat is nu dus ook weer mooi groen. Verder heb ik eindelijk (na 5 jaar) vloermatten in de auto gelegd. Ook is de riem om de dynamo vervangen. Hopelijk is het gepiep af en toe nu dan ook weg.

Naast al dat gewone onderhoud nog wat niet noodzakelijke dingen aangepakt voor de leuk. Allereerst het schuifdak. Zoals ik hierboven al zei was er dakisolatie o.i.d. losgekomen van het dak. Waarschijnlijk met hitte los gesmolten en daarna weer steenhard geworden... Ook het schuifding in de hemel kon daardoor niet naar achter, wat weer als gevolg had dat ik niets kon zien en het schuifdak er niet uit kon krijgen...
Na wat tips van Timo1990 (thanks daarvoor) en wat gekloot met heel veel soorten schroevendraaiers lukt het om het dakraam er toch uit te krijgen. Toen kon ik eindelijk iets beter zich krijgen op hetgeen zich achter de hemel bevond:

jqrkj4x

hb4oatk

Het ziet er niet bijzonder uit, maar geloof me, het was hard... Met klemmen en tangen lukte het niet om wat los te krijgen. Uiteindelijk heb ik met stalen pijp van 2cm doorsnee (dat past net daartussen) op die rollen in lopen hakken en duwen. Zo braken er stukje bij beetje delen af. Al die afgebroken zooi lag daarna op de hemel, het kostte heel wat geduld (wat ik niet heb) om alle stukken binnen grijpafstand te krijgen. Daarna nog met een slang op een stofzuiger zo veel mogelijk klein spul weggezogen. Wat eruit kwam zag er zo uit:

hq9ojc8

Dak weer terug gemonteerd en hij schuift weer een heel eind naar achteren! Alleen ben ik blijkbaar niet ver genoeg gegaan met hakken, want net voor hij achteraan was hoorde ik 'krggggg', het geluid dat ik kende als 'van het dak scheurende zooi'. Dat mag ik dus nog een keer gaan doen als ik weer genoeg geduld opgebouwd heb.

Dan het puntje waar ik al jaren over zeur, maar waarvoor ik alsmaar geen actie ondernam. Ik wil niet op het ICCCR aankomen met witte bumpers, dus het moest er nu maar eens van komen die op te knappen. In mijn ogen was het echt te ver heen om op te lossen met smeermiddeltjes dus ik ben met de verfbrander aan de slag gegaan. Uiteraard heb ik van tevoren de bumper zo goed mogelijk schoongemaakt. Hoe anderen het mooi egaal krijgen weet ik niet, het luistert zo vreselijk nauw om het ver genoeg, maar niet te ver gesmolten te krijgen... Beide afwijkingen zorgen voor een witte vlek. En eenmaal te ver krijg je het niet terug...

Anyway, het is wat vlekkerig maar van een afstandje ziet het er al een heel stuk beter uit. Poorboys trim restorer is besteld, hopelijk werkt dat een beetje beschermend zodat het resultaat niet binnen het jaar weer verdwenen is.

Voor en na:
zfupgbw

jcrkwfm

Wat een leuk verhaal! Ik heb net je topic doorgenomen en chapeau.

Een wagen met vijf deuren/schuine achterkant, 80's design. Komt me bekent voor. ;) Ik heb dat model altijd mooi gevonden van Citroen. Lekker hoekig design. (y)

Mijn vader had er zelfs bijna eentje gekocht. Die stond toen (begin de jaren 2000 ergens) te koop in de Spaanse polder. Was wel bijzonder omdat mijn vader niet echt speciaal iets heeft met Franse auto's. Engels en Amerikaans is het vooral geweest. Maar toen mijn ouders in de showroom in de BX ging zitten waren ze zo onder de indruk van het comfort dat ie twijfelend is weggegaan om na te denken (hij zou normaal niet eens nadenken over een Citroen). Na een paar dagen gingen we terug om hem te gaan rijden en misschien zelfs kopen. Ik zag aan mijn vader dat ie het zelf bijna niet kon geloven. Dit was trouwens niet omdat hij Franse auto's niet goed vindt maar hij heeft er weinig gezien/gereden die hij zelf eventueel zou willen hebben. Toen we de zaak in kwamen stond er een fris verkregen Ford Sierra 2.0 CLX waar mijn ouders toen toch voor hebben gekozen.

Deze Franse schone is bij jou iig in goede handen en ik zou zeggen geniet er van! (doe je al :p).

@Rens: Thanks! Het valt in het niet bij jouw perfectionisme, maar ik doe mijn best. ;)

@Marc: Ja, komt zeker bekend voor. De liftbackvorm trekt me enorm. :D Het zal wel daardoor zijn dat de 800 in vijfdeurs trim ook zo'n aantrekkingskracht op me heeft, en het is ook de reden dat ik er juist vanaf probeer te zien. Het is te veel van hetzelfde, afwisseling is veel leuker. Ik zou niet weten welke ik moest kiezen als ze beide voor de deur stonden...
Overigens nog gefeliciteerd met je diploma! Ik zag je bericht dezelfde dag nog in je topic, maar ik besloot om niet te reageren om mezelf niet te veel druk op te leggen. Ik heb een dag later dan jij namelijk mijn bachelor gehaald aan de UT in Enschede. Geen zin meer in een master, ik ga sollicitaties versturen. Daar is niet extreem veel haast bij overigens, ik heb al een jaar een leuke studiegerelateerde bijbaan waar ik nu even fulltime aan de slag ga. In de tussentijd een beetje oriënteren op de arbeidsmarkt, beetje vakantie vieren en binnenkort met mijn vader aan een andere auto knutselen.

Ziet er een stuk beter uit! En altijd fijn als irritante klusjes zoals dat dakraam eindelijk achter de rug zijn (y) Ik ben zelf fan van Poorboys trim restorer, op grote, simpele oppervlakken kan je makkelijk aanbrengen met een standaard huishoudspons, daar zijn geen fancy spullen voor nodig :)

MWH zei:
@Marc: Ja, komt zeker bekend voor. De liftbackvorm trekt me enorm. :D Het zal wel daardoor zijn dat de 800 in vijfdeurs trim ook zo'n aantrekkingskracht op me heeft, en het is ook de reden dat ik er juist vanaf probeer te zien. Het is te veel van hetzelfde, afwisseling is veel leuker. Ik zou niet weten welke ik moest kiezen als ze beide voor de deur stonden...
Overigens nog gefeliciteerd met je diploma! Ik zag je bericht dezelfde dag nog in je topic, maar ik besloot om niet te reageren om mezelf niet te veel druk op te leggen. Ik heb een dag later dan jij namelijk mijn bachelor gehaald aan de UT in Enschede. Geen zin meer in een master, ik ga sollicitaties versturen. Daar is niet extreem veel haast bij overigens, ik heb al een jaar een leuke studiegerelateerde bijbaan waar ik nu even fulltime aan de slag ga. In de tussentijd een beetje oriënteren op de arbeidsmarkt, beetje vakantie vieren en binnenkort met mijn vader aan een andere auto knutselen.

Hey dankjewel en joh dat is toch helemaal te begrijpen. Jij ook gefeliciteerd! Lekker genieten van de rust en dan rondneuzen voor een leuke baan. (y)

Dit jaar heb ik het in tegenstelling tot twee jaar geleden wel aangedurfd om met de BX op een verdere vakantie te gaan. Hij deed het lang genoeg goed om het vertrouwen verdiend te hebben. Ik had wel nog Wegenwacht Europadekking afgesloten. In de praktijk doe ik daar niets mee tijdens problemen die niet tot volledige stilstand leiden, maar het is prettig als verzekering. Twee van mijn drie halfbroers wonen in Frankrijk, die ben ik dus weer eens op gaan zoeken. Het resultaat was een tocht van zo'n 3600 km.

Op de heenweg heb ik wat aan probleempjes gehad, maar die losten zich na een nachtje vanzelf op. Wie zegt dat alleen de Italianen SHIT (Self Healing Italian Technology) hebben? :D Verder zijn er wel wat zaken opgetreden die aandacht behoeven. Op de laatste dag van de terugreis kreeg ik te maken met vage elektrische problemen, op het citroen-forum wordt gewezen naar de dynamo die piekspanningen produceert. Verder lijkt er een probleem met de uitlijning te zijn, want de binnenkant van mijn voorbanden is ineens volledig profielloos geworden... De (heel) af en toe piepende hd-snaar heeft het mooi volgehouden, maar moet toch ook maar eens vastgezet worden.

Anyway, nu eerst nagenieten met wat BX-plaatjes. Meer autogerelateerde vakantiefoto's volgen nog, wanneer die allemaal online staan zal ik hier wel een linkje plaatsen.

Met uitzicht op het meer van Genève. Op deze parkeerplaats (toen de BX nog gewoon op een parkeerplek stond, niet zo pontificaal als op de foto) werd ik aangesproken door een Fransman die het leuk vond weer eens een mooie BX te zien, of eigenlijk om überhaupt een BX te zien. Hij zag ze maar weinig. Dat kan ik beamen, ik heb in 2,5 week een stuk of 6 BX'en in het wild gezien, 3 bij een verzamelaar en 3 als wrak naast een dealer. Ik heb flink meer 2CV's gezien, om eens wat te noemen.

Met uitzicht. Ik wilde snel een foto maken, want een stukje achter me reed een trage toerist met een camper die ik net had ingehaald, en daar wilde ik niet wéér achter komen op zo'n geweldig leuk weggetje.

En tsja, toen deed hij even moeilijk. Even onder de motorkap kijken loste helaas niets magisch op. De nacht wel. Toch maar een foto gemaakt, het hoort wel bij de vakantie.

De zon stond perfect voor deze foto's:

Op een doorsteek tussen wat dorpjes namen we op de kaart een wit weggetje, klein dus. Gelukkig minderde ik vaart toen ik geen zicht had over de heuvel, want precies op de top van de heuvel was een t-splitsing en waren beide opties ineens onverhard. Nou ja, het is vakantie. Gewoon doorrijden dan maar. Het komt vast ergens uit. En ja hoor, een paar kilometer verderop was de weg ineens weer van asfalt voorzien.

Wat een heerlijke foto's, Milan! De BX is daar echt helemaal op z'n plek, hetgeen natuurlijk niet zo vreemd is gezien z'n herkomst. Kijk erg uit naar je vakantiefoto's!

Ik had een BX19D ook uit 1984, in Bordeaux rood, ik wist niet dat je die bumpers op die manier kon aanpakken! Gedurende mijn studie met roze bumpers rondgereden haha... ik zal eens een fotootje opzoeken.

Op tv heb ik een keer een truukje gezien met de carburateur, als je de BX uit de stalling haalt, een dikke doek goed vasthouden op de inlaat van de carburateur, en dan kort de startmotor laten draaien (heb je dus even hulp bij nodig, wel die doek goed vasthouden uiteraard). De motor probeert lucht aan te zuigen maar dat lukt niet omdat je die doek op de inlaat houdt. De motor zuigt dus in een keer alle muk uit de carburateur. Als die truuk werkt op die oude yanks met V8 zie ik niet in waarom het niet op je 4 cilinder zou werken :)

Ach als ik die foto's zie... wat een herinneringen. Ik hoop dat je hem nog lang zal rijden!

Terug
Bovenaan