Omgekat

rzasa zei:
Uit het gespot-topic:
metalux zei:
Timo1990 zei:
Een Dodge Omni Coupe uit 1981 in Den Dolder:

8444435779_e4200e6a29_z_d.jpg

bij deze auto zit er wel een addertje onder het gras
omdat het kenteken niet klopt
dit kenteken is is van een dodge Omni uit 1981
De auto zelf is een Chrysler Daytona Shelby uit 1990
waarschijnlijk een kentekentje erop gezet van een Sloop omni om wegenbelasting vrij te rijden

dit is namelijk een 1981 Dodge Omni

8391980omni5.jpg

Nu te koop: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m641663727-chrysler-daytona-shelby-wegenbelasting-vrij.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Leuk topic wel dit. Ik heb een tijdje terug nog een witte Astra F gezien met een origineel Nederlands kenteken uit '87. Helaas heb ik daar geen foto van kunnen maken (was overigens in Antwerpen).

In mijn Monza register staat ook een twijfelgevalletje.. Monza's worden wel vaker omgebouwd van A1 naar A2, dus ik zeg niet direct dat er sprake is van omkatten.. Maar oordeel zelf..
1979KT-36-ZV.jpg

1984KT-36-ZV.jpg

En die onderste is het meest recent? Lijkt mij ook twijfelachtig, de verschillend zijn wel heel groot. Als de lak van de laatste gebruikssporen heeft die al wat ouder zijn dan zal het wel omgekat zijn.

Ik ben dat wel eens vaker tegengekomen. Ook een keer een met een RR voorkant en disco achterkant (vanaf deuren). Het zal met wat aanpassingen ongetwijfeld passend te maken zijn, maar er is natuurlijk maar één reden waarom je dat zou doen...

Voorruit en portierruiten zijn in ieder geval uitwisselbaar met een RR, denk onderhuids ook wel het nodige zo niet alles.

Edit: Plaatje van de ontwikkeling van de Discovery:
Disco_11.jpg

Euh, bij die Monza's is toch wel iets vreemds aan de hand? Dit kenteken kan nooit op een A1 gezeten hebben (tenzij hij in '83/'84 geimporteerd is), toen deze reeks K-nummers in NL uitgegeven werden was de A2 al lang en breed in produktie... Heeft in elk geval niets met belastingontduiking te maken want zowel A1 als A2's zijn belastingvrij.

Hier rijdt ook wel eens zo'n Discovery (notabene Td5 automaat) rond, die op kenteken uit 1977 is xD
Zit een YB-kenteken op met gele platen. Echt géén gezicht.

300ZX Z31 zei:
Euh, bij die Monza's is toch wel iets vreemds aan de hand? Dit kenteken kan nooit op een A1 gezeten hebben (tenzij hij in '83/'84 geimporteerd is), toen deze reeks K-nummers in NL uitgegeven werden was de A2 al lang en breed in produktie... Heeft in elk geval niets met belastingontduiking te maken want zowel A1 als A2's zijn belastingvrij.

Hij is dus in 1984 geïmporteerd.

Rob076 zei:
300ZX Z31 zei:

Hij is dus in 1984 geïmporteerd.

Idd, RDW ff gecheckt...

D. Elzinga zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Een 205 uit 1985 die met veel delen van een nieuwere Accent gemoderniseerd is, of een Accent die met een kenteken uit 1985 ouder gemaakt is?

Het is geen Accent, want die was er niet als vijfdeurs en is alleen in NL geleverd terwijl dit een import is. Voordeel van de twijfel: het dashboard klopt wel voor een '85-er, dus ik denk dat dit een met veel nieuwe delen opgelapte schadebak is.

300ZX Z31 zei:
Heeft in elk geval niets met belastingontduiking te maken want zowel A1 als A2's zijn belastingvrij.
Als een auto al omgekat is toen hij nog niet belastingvrij was is het wel degelijk belastingontduiking, ook al zou die auto inmiddels wel belastingvrij zijn...

the Fox zei:
D. Elzinga zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Een 205 uit 1985 die met veel delen van een nieuwere Accent gemoderniseerd is, of een Accent die met een kenteken uit 1985 ouder gemaakt is?

Extreem slechte foto's. Dat vind ik al verdacht.
Ik vind zijn andere advertentie ook wel verdacht, de titel is 'herenfiets' terwijl het in de advertentie om een damesfiets gaat. o_O

herenfiets zei:
moi dames fiets voor maar 50eur je moet het zien hij is schoone en complet niks mis mee bel voor info

Maar laten we er maar vanuit gaan dat er gewoon een nieuw interieurtje ingestoken is.

Bij een 205 is zo'n beetje alles van alle bouwjaren uitwisselbaar.
De grote verandering was eind jaren 80 een ander dashboard en een andere motor maar de carrosserie bleef hetzelfde.
Het uiterlijk van een oude 205 naar een nieuwere brengen stelt echt niets voor.

Een BMW faceliften noem ik niet echt een auto omkatten, en gebeurt bovendien erg vaak. Ook met de huidige modellen. Bij zo'n e30 is het ook een eitje. Bumpers en achterlichten verwisselen en je bent al een heel eind.

Nee dat heb je mis, dan moet je het complete achterpaneel van de achterlichten vervangen, dus lassen en spuiten.

1991_BMW_E30_318i_V8_Conversion_Hot_Rod_For_Sale_Rear_1.jpg

BMW_324d_E30_-_20080831.jpg

De voorkant is onder de bumper ook anders. Dat moet je dus ook overzetten / lassen en spuiten.

BMW_E30_front_20080127.jpg

00264.jpg

https://link.marktplaats.nl/666336231

opelrekordcommodore1.jpg

opelrekordcommodore.jpg

opelrekordcommodore2.jpg

Dit is ook een apart geval
Een echte commodore heeft :

* een 5 wielgaats onderstel
* geen rekord grille en geen
* geen voorbank
* tussenplaten bij de achterlichten

echter kan ik me niet herinneren dat een voorbank icm een floorshifter en handrem op die plaats ooit heeft bestaan

omgekat of?

Het is inderdaad geen belastingtechnische omkat verhaal. maar dat neemt nog niet weg datie waarschijnlijk omgekat is :p

Lastig te zeggen. Van oude Opels is erg veel uitwisselbaar, en door de jaren heen kan er van alles aan zo'n auto worden veranderd. De floorshifter is volgens mij de selectiehendel van een automaatbak die er bij een mogelijke ombouw in is gezet. Waar de handrem normaal zit weet ik niet, zoveel verstand heb ik er ook weer niet van.

Alles is zo'n beetje uit te wisselen op dit model inderdaad. Maar wat gelijk mijn argwaan opwekte is dat er een rekord onderstel onder zit. Lijkt me stug dat je de moeite neemt om even een rekord onderstel onder je commodore te bouwen

De achteras is waarschijnlijk zo overgezet (bijvoorbeeld ivm doorgerotte veerschotels), maar voor zal wel iets lastiger gaan.

Bij deze opel zittten de draagarmen niet vast gelast aan de achteras. In die draagarm rust de veer. dus schotel rot = andere draagarm er onder. :cool:
Wat er ook nog eens bij komt is dat de overbrenging in het differentieel veel hoger is van een rekord ipv de commodore as

Dat gebeurt wel eens vaker, maar de weggever is dat een type 1 kompleet chroom raamlijsten heeft, deze "gedeelijtelijk" en zwarte roomlijsten rond de voor / achterruit en dat is echt type 2 ... ook het nieuwere type interieur (deurpanelen, analoog klokje, instrumentenpaneel) geeft al aan dat dit toch echt een type 2 is, dus omgekat. Staat ook een witte diesel op MP die kompleet type 2 is maar als '86er aangeboden wordt.

Omkatten gebeurt niet altijd alleen maar om de belasting te ontduiken, zoals hierboven (bijna) gesuggereerd wordt. Kan ook gewoon zijn dat iemand een auto heeft en daar een ander kenteken op wil omdat dat kenteken leuker is (bijvoorbeeld origineel NL ipv import) of gewoon omdat de auto een dubieus verleden heeft (diefstal).

De welbesproken rekord is natuurlijk gewoon een rekord, waar een zescilinder is in geplaatst!

Zag toevallig deze Mercedes-Benz W124 die zoals de verkoper zegt 'volledig omgebouwd is naar een W210'. Snap het nut er niet echt van, zouden de knakenrijders er echt wat om geven hoe hun Benz eruit ziet? Als ik weer eens zo'n 190D met import kenteken tegen kom, zijn ze vaak goed gaar, en zijn ze niet in beste staat:p Zou het veel kosten, zo'n ombouw als deze?

$T2eC16R,!yME9s5qHBcZBRiNs4iviQ~~60_85.JPG

Prachtig, die Mercedes :):):):):):):):):):):):)

Jaartje rondsturen, en vervolgens met nieuwe apk een jaartje stallen?

Beetje vaag, maar ze bieden er wel fors op...

Nieuw gat in de markt??

Ga ik ook maar eens probereno_O

Ik kan me die advertentie's goed herrineren uit het toen nog gedrukte exemplaar van de autotrader.

Zoiets heb ik ook wel eens gespot:

Inderdaad is er dan geen sprake van omkatten, maar slechts van een (uiterst ongeloofwaardige) ombouw.

Bij die laatste detoneert het oude kenteken. Die zwarte zag ik ook op MP, ik vind 'm nog best netjes gelukt eigenlijk.

Iets meer on-topic: ik zag afgelopen week een Volvo 240 Polar rijden. Een Estate dus, in een donkergroene of donkerblauwe kleur. Mooi exemplaar, vermoedelijk van rond 1993.
Met GAIK platen, maar wel een YB-klassiekerkenteken. Even opgezocht, blijkt ie als Volvo 245 van 1975 op kenteken te staan... 37-YB-85

Barri zei:
Bij die laatste detoneert het oude kenteken. Die zwarte zag ik ook op MP, ik vind 'm nog best netjes gelukt eigenlijk.

Iets meer on-topic: ik zag afgelopen week een Volvo 240 Polar rijden. Een Estate dus, in een donkergroene of donkerblauwe kleur. Mooi exemplaar, vermoedelijk van rond 1993.
Met GAIK platen, maar wel een YB-klassiekerkenteken. Even opgezocht, blijkt ie als Volvo 245 van 1975 op kenteken te staan... 37-YB-85
die hoeft dan nog maar een jaartje het hok in om er in 2015 weer belastingvrij uit te rollen.

Uiterst slim gevonden.

Mach1 zei:

Belasting vrije auto

Super zuinige auto en rijd heel goed. Altijd goed bij gehouden.

Stuurbekrachtiging
Alarm
Deurvergendeling Aangezien de Golf altijd in de top 10 meest gestolen auto's staat, lijkt me dit wel zo veilig...
16 inch velgen merk (brock) Orgineel
Exenos lichten Nieuw type lampen?
Armsteun
Banden merk (dunlop) Op mijn banden staat geen merk...
Sportveringen
5 Deurs

Extra's
Kabelboom Ja, zonder kom je niet zo ver...
Sportstuur vw
Golf 2 m3 look speigels
Nieuwe onderlip golf 2 g60
Motor steun Misschien ook maar goed ook...

Lekker goedkoop rijden.

Bel of mail.

Maar even zonder dollen, als je toch een beetje een fatsoenlijke advertentie wilt schrijven, zet er dan niet allemaal van dit soort onzin op:p

Inderdaad! Vandaar en vanwege de belachelijke vraagprijs staat ie ook nog steeds te koop....

Maar is 'ie nou echt omgekat? Zijn er niet gewoon facelift-onderdelen in gehangen? Wel een belachelijke vraagprijs trouwens. Voor een auto met bijna 3 ton op de klok 3.100 euro vragen getuigt van lef. Helemaal als die auto foeilelijk en verre van origineel is. Zeer kansloos.

Die speigels (sic) lijken me origineel, en da's maar beter ook. Wordt het dan trouwens ook geen Golf Deisel? En wat is er 'orgineel' aan die Brock-velgen? Ik zie niets in beide definities van dit woord...

Barri zei:

Ik dacht meteen aan die Volvo van bovenaan pagina 3 van dit topic, maar die heeft een ander kenteken. Wel precies hetzelfde geval, blijkbaar zijn er meer van die "slimmeriken"... :rolleyes:

Op Forever Young stonden ook twee Golfjes mkII die ik sterk verdenk van 'omkat-praktijken'. ik ben wel benieuwd of er bij zulke auto's echt een lasnaadje om het chassisnummer zit.
Volgens Mach1 zat bij één exemplaar zelfs nog het 'originele' kenteken in de ruiten gegraveerd!

@Idranor: bij die Volvo op pagina 3 valt het door het nieuwe kenteken nauwelijks op. Best slim! een YB kenteken moet toch wel opvallen? Zou nog mooier geweest zijn als ie blauwe platen had :D

Een geel YB-kenteken, dan moet je toch al haast wel bang zijn dat je gepakt wordt! :)

Terug
Bovenaan