Rob076 zei:
Idranor zei:
De discussie over maatschappelijke noodzaak is weer een heel andere en bij onze regering blijkbaar ondergeschikt aan de begroting, maar díe discussie hoort dan weer thuis in het topic over politiek. Maar naar mijn idee kunnen ze op deze manier op een maatschappelijk geaccepteerde manier geld halen bij de autobezitters en tegelijkertijd ook nog een steentje bijdragen aan de milieudoelstellingen. Beter dus dan de MRB op oldtimers.
Het zou een discussie ad infinitum worden om het hier te gaan hebben over de noodzaak. Hoezeer ik het ook afkeur, maar een paar 'omgekatte' auto's vind ik niet echt noodzakelijk. Relatief gezien zal het hier namelijk niet om grote bedragen gaan, om nog maar te zwijgen over de vraag of het überhaupt rendabel is (personeel, wetten, machtsmiddelen, kosten van opsporing, etc.). Met de maatregel voor oldtimers worden deze kosten grotendeels bespaard, wordt het omkatten (zoals de definitie hier inmiddels vervaagd is naar de wil om in auto's van voor 1987 te rijden) ontmoedigd en levert het de staatskas een hoop geld op ook. Ik snap dat het zuur is als je, zoals jij, een aantal prachtige bolides hebt, maar feit is wel dat deze manier een heel stuk efficiënter is.
Het gaat hier niet om mijn persoonlijke situatie (daarvoor is een ander topic), ik word in deze dicussie gedreven door rechtvaardigheidsgevoel.
Wat de exacte kosten voor beide opties zijn weet ik niet. Ik denk dat het aanpakken van omkatters meer geld oplevert dan jij denkt (denk ik). Ik denk namelijk dat er daarvan meer rondrijden dan we vermoeden (ik ken er wel een paar). Ik denk ook dat de opheffing van de MRB-vrijstelling niet zoveel geld gaat opleveren als voorspeld (maar daarvoor is ook een ander topic). Maar dit financiele verhaal, daar gaan jij en ik niet uitkomen, tenzij iemand met harde cijfers komt.
Mijn punt is: ik vind dat de overheid meer prio zou moeten stellen bij het aanpakken van wetsovertreders dan bij het nog zwaarder belasten van burgers. En dat zeker wanneer er bij die wetsovertreders ook (flink) geld valt te halen.