Onzinnige wetenswaardigheden

Ook de alfa 164 is niet geleverd in NL met de 2.0 v6 turbo en elders wel

m1by0eob3we1_480.jpg

en bij de 166 het zelfde verhaal

m1fyh5ebee7m_480.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_V6_engine

Hejsan zei:
De volgende categorie gaat niet over carrosserieën, maar over motoren.
In Italië golden altijd flinke belastingen op auto's met een motorinhoud van 2000 cc of meer.

Vraag 20:
Kun je auto's noemen die specifiek voor de Italiaanse markt uitgebracht werd met een motorinhoud kleiner dan 2000 cc?
Het gaat dus om auto's die elders met grotere motoren werden geleverd.

Ik begin met een voorbeeld:
Met de Volvo 960 presenteerde Volvo vol trots zijn gloednieuwe 3 liter zes in lijn. In Italië werd deze auto ook aangeboden. Maar de klant kon daar ook opteren voor de 2.0 16V Turbo met 190 pk.
kk0yvd8byaao_800.jpg

Volvo 960

Om bij de Volvo's te blijven, de 5-cilinder in de 2.0 uitvoeringen, bijvoorbeeld de 2.0 T5 en T5-R.

En de Volvo 850 R was er ook in 2-liter uitvoering, die voornamelijk in Italië werd verkocht.
850_R.jpg

Volvo 850 R

De opvolgers S70 R en V70R waren er ook met deze kleinere motor, maar niet in AWD-uitvoering.
nf3yscrbhk7l_800.jpg

Volvo V70 R

Volvo heeft heel vaak 2-literversies uitgebracht van hun 2.1 en 2.3 modellen.
In Italië had een 'dikke' 240 GLE een 2.0 injectiemotor aan boord. En de bekende 244 Turbo had de verkleinde motor (was er later ook als 245 Turbo):
Sans-titre-3-2.jpg

Volvo 244 Turbo

Een erg zeldzame uitvoering is de vijfcilinder dieselversie (rechtstreeks van Audi), de D5. Met 68 pk niet echt vlot, en de auto was vooral bedoeld voor Finland, maar enkelen zijn er verkocht in Italië. Volgens mij werd ergens in de eerste helft van de jaren '80 de inhoudsgrens voor dieselmotoren opgerekt naar 2500 cc. De 2.4 D6 werd namelijk goed verkocht, en menig Italiaanse autobouwer begon in die tijd ook grotere diesels te bouwen.
asp_pv7557_80_1.jpg

Volvo 244 en 245 GL D5

Dan mag de 'Italiaanse' Volvo 780 niet ontbreken. Speciaal voor die markt bracht men de 780 2.0 Turbo (155 pk) uit, en later de 780 16V Turbo uit met iets van 200 pk, en daarmee meteen de snelste versie van de Bertone coupé:
blackw780ab.jpg

Volvo 780

Auto encyclopedie zei:
Ook de alfa 164 is niet geleverd in NL met de 2.0 v6 turbo en elders wel

m1by0eob3we1_480.jpg

en bij de 166 het zelfde verhaal

m1fyh5ebee7m_480.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_V6_engine

Klopt. Maar in een paar landen verkocht. Ik dacht Italie, Zwitserland en Frankrijk en verder natuurlijk de miniatuur staatjes in die omgevingen.

De 164 begon zelfs met een 2.0 viercilinder turbo omdat die V6 turbo nog niet af was. Die 4-cilinder was een.... Lampredi. Van Lancia dus. Daarmee was het aparte dat de 4-cilinder met turbo een heel andere motor was dan de 4-cilinder zonder turbo. Ergens moet hier ook het zaadje zijn gelegd voor de 155 Q4 wat een Lancia Delta HF AWD aandrijflijn in een Alfa koets was. Gezien het feit dat de 155 dezelfde bodemplaat had als de Dedra (het langere broertje van de Delta 2nd Gen) was dit wel te doen.

De V6 turbo had meer koppel dan welke andere motor in de 164 dan ook (slijtage! ondanks dat de aandrijfassen en dergelijke dezelfde waren als die van de diesel) en was ook de meest storinggevoelige motor. Voor de diesel kozen ze het maximaal toelaatbare in Italie (een 2.5) onder de gunstigere regels en lieten VM dit ontwikkelen vanuit de oude 2.4 motoren die in o.a. de Sei(6) leverbaar waren.. Alfa moest en zou namelijk de snelste productie diesel ter wereld hebben en daarmee Citroen verslaan. Het is ze gelukt ook nog. Hadden ze dat niet gehaald dan was er nog een vaag plan om groter te gaan dan 2.5 en ook twee versies aan te bieden.

Overigens kregen ook de 916 (GTV en Spider) deze motor op hun optielijst. De 155 en 156 dan weer niet.
EDIT: ik zie dat dit al geplaatst is. Voor zover ik weet is de GTV met turbo niet officieel via de importeur geleverd in Nederland. Er was wel een actieve dealer die ze hierheen haalde nog voor ze op kenteken kwamen. Maar dat was met de andere modellen ook zo.

@enigeer 2 , mooie uitwerking (y) ik heb idd ook nog nooit een 2e hands turbo gtv te koop zien staan, maar zag hem wel in de carbase er tussen staan bij de phase 1 en 2, bij de shase 3 ging sowieso het hele motorenaanbod op zijn schop.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-friday-alfa-romeo-spider/

Niet voor de Italiaanse markt voor zover na te gaan, maar wel interessant (kopiëren naar Google Translate mocht je het Frans niet begrijpen):

Les 604 "VAP" (Véhicules d'Administrations Publiques) que tu évoques sont le type mine A18, équipées du moteur 4 cyl injection XN6 taux 8,8. C'est la dénomination 604 SR, elle naît en 1980, sera proposée jusqu'en 1982 et en conduite à gauche uniquement.

Les préséries 1974 (100 véhicules, tous 4 cyl ess ou diesel), produits en Septembre, sont la vision commerciale de Peugeot à l'époque, soit la remplaçante pure et dure de la berline 504 dont les jours sont comptés. Les moteurs sont XD2 (4 cyl diesel) et XN2 (4 cyl ess à injection mécanique).
Quand on entend que la 604 était prévue au départ pour un "V8"... Non ! Elle est prévue dès sa naissance pour un 4 cyl en ligne.
Ce sont les types mine A12 (BVM) et A14 (BVA) pour les motorisation XN2, puis A41 (BVM) et A43 (BVA) pour les motorisations XD2.
Dans cette présérie 1974 de 100 véhicules, il y a eu 4 coques assemblées avec la mécanique du coupé 504 V6, elles préfiguraient l'export USA en cours de définition à travers le prototype E24 USA 1.

Du remaniement de l'offre de Mars 1975 (au lendemain du salon de Genève), toutes les versions 604 4 cyl vont être abandonnées. Puis en 1976, il y aura renaissance de l'A12 en offre export "Nigéria", 604 dite "GL", BVM uniquement donc, qui cessera dès le salon 1978.

Het komt er dus op neer dat de Peugeot 604 volgens dit verhaal oorspronkelijk bedoeld was als opvolger voor de Peugeot 504 en met alle motoren uit de 504 geleverd zou worden. Kennelijk werd pas kort voor de introductie in maart 1975 ervoor gekozen alleen de PRV V6-motor in te bouwen en met de productie van de nog immer goed verkochte 504 door te gaan. Tussen 1976 en 1978 werd er een exportversie met de tweelitermotor uit de 504 voor Nigeria gebouwd als Peugeot 604 GL en vanaf modeljaar 1980 kwam er speciaal voor Franse overheidsdiensten een serie Peugeots "604 SR" met een iets andere versie van diezelfde motor. Helaas zijn er geen sporen van overlevers en foto's ervan zijn dan ook niet te vinden.

Dit schijnt een van de voorseriemodellen met een tweelitermotor te zijn:

iuv4.jpg

Als we dan toch een klein beetje afwijken: Speciaal voor Nederland zijn er een paar BMW 728's gebouwd (E32), zodat deze voor ministerieel vervoer binnen het budget vielen.

De Maserati Biturbo (en zijn opvolgers) werden regulier met een 2.5 of 2.8 liter V6. Maar uiteraard waren er ook 2.0-versies voor Italië. Ongetwijfeld zijn er ook wel wat exemplaren geëxporteerd.
2880px-1985_Maserati_Biturbo_E%2C_front_left_%28US%29.jpg

Maserati Biturbo
https://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_Biturbo

De afgeleide Maserati Ghibli was er ook in 2.8 of 2.0-smaak.
2560px-1994_Maserati_Ghibli_%2815783869872%29.jpg

Maserati Ghibli

De grotere Maserati Quattreporte IV heeft ook van die gepeperde motoren. Normaal gesproken een 2.8 V6 of 3.2 V8. Maar ook hier een 2.0 V6 in het assortiment.
2560px-Maserati_4-porte_3217cc_registered_October_1998.JPG

Maserati Quattreporte

De TVR V8 S had normaliter een tot 4 liter opgeboorde Rover V8. Voor de Italiaanse markt was er ook een tot twee liter verkleinde versie met supercharger. Ik geloof dat er één exemplaar bekend is...
tvr_v8s_0000012209f6076a.jpg

De Espirt was er oorspronkelijk als tweeliter, maar groeide als S2 door naar 2.2 Begin jaren '90 kwam de twee liter voor Italë terug als 2.0 Turbo in de X180 en S4

autowp.ru_lotus_esprit_turbo_9.jpg

lotus_esprit_s4_91.jpg

Klassiekerrijder zei:
Aardig idee voor een vraag, waar ik me nog eens mee bezig wil houden: van welke gewone auto's is er ook een 'semi-offroad' versie, zoals de allroad op basis van de A4/A6 Avant (of alleen een zo uitgedoste uitvoering, zoals de Getz Cross)?

Al eventjes rustig hier tijd voor bovenstaande of moet er eerst nog een totaaloverzicht komen of ben ik nu aan het drammen, moet ook eerlijk toegeven dat ik over bovenstaande makkelijker mee kan praten:D

Hejsan zei:
De grotere Maserati Quattreporte IV heeft ook van die gepeperde motoren. Normaal gesproken een 2.8 V6 of 3.2 V8. Maar ook hier een 2.0 V6 in het assortiment. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Maserati_4-porte_3217cc_registered_October_1998.JPG/2560px-Maserati_4-porte_3217cc_registered_October_1998.JPG
Maserati Quattreporte

Pff wat blijft dat toch een vreselijk mooie auto!

Auto encyclopedie zei:
Klassiekerrijder zei:
Aardig idee voor een vraag, waar ik me nog eens mee bezig wil houden: van welke gewone auto's is er ook een 'semi-offroad' versie, zoals de allroad op basis van de A4/A6 Avant (of alleen een zo uitgedoste uitvoering, zoals de Getz Cross)?

Al eventjes rustig hier tijd voor bovenstaande of moet er eerst nog een totaaloverzicht komen of ben ik nu aan het drammen, moet ook eerlijk toegeven dat ik over bovenstaande makkelijker mee kan praten:D

Nee hoor, kom maar door!

Ik heb ook nog op de plank voor je:
-topmodellen met minder cilinders dan het model eronder

Jaaaa. boog tijd voor een lijstje:

De Mercedes-Benz W124 werd aanvankelijk alleen in Italië geleverd als 200E. Later werd dit modelm ook elders geleverd.
2560px-Mercedes-Benz_W_124_300E_JM.jpg

Vraag 20:
Kun je auto's noemen die specifiek voor de Italiaanse markt uitgebracht werd met een motorinhoud kleiner dan 2000 cc?

Het gaat dus om auto's die elders met grotere motoren werden geleverd.
Alfa Romeo Sei 2000
Alfa Romeo Alfa 164 2.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo Spider 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo Alfa 166 2.0 V6 Turbo
BMW 320iS (e30)
Ferrari Dino 208 GT4
Ferrari 208 GTB/GTS (Turbo)
Lamborghini Urraco P200
Lancia Gamma 2000
Lotus Esprit GT3 2.0
Maserati Merak 2000 GT
Maserati Biturbo, 222, 2.24v, 420, 4.24v, Spyder
Maserati Ghibli 2.0
Maserati Quattreporte IV 2.0
Mercedes-Benz 200E (W124)
Opel Rekord 2000D (D)
TVR V8 S 2.0
Volvo 244/245 GL D5
Volvo 244/245 Turbo 2.0
Volvo 850 T-5, T-5R, R 2.0
Volvo S70/V70 T5, R 2.0
Volvo 780 2.0 Turbo, 2.0 16V Turbo
Volvo 960 2.0 16V Turbo

Eh, dan mogen die cross-overs komen.
Zijn er nog restricties? Of laten we dit groeien tot een enorme lijst?

Zolang het maar een bestaand model is met wat plastic opsmuk ;) Dus geen (vorige) A-klasse en GLA maar een Polo en CrossPolo. Vind zelf juist wel leuk als we modellen erbij doen die door een importeur zijn bedacht.

Dus de uitvoeringen die daadwerkelijk technisch anders zijn (4WD) tellen mee of gaat het enkel om de "urban onroaders" die uiterlijk zijn opgeruigd met plastic opsmuk? Dan hoef je alleen de desbetreffende groep op flickr maar uit te pluizen en je hebt ze al.

Dus de uitvoeringen die daadwerkelijk technisch anders zijn (4WD) tellen mee

Er zijn zoveel auto's met 4WD. Zeker in Japan op bijna elk model, tot aan kleine auto's aan toe. Kan je moeilijk allemaal op gaan noemen.

zowel 4x4 mogen als 2wd , maar moet een bestaande model zijn die iets zijn opgehoogd en voorzien zijn van extra stukken plastic, door of de importeur of door de fabriek. Vaak is het woord cross er in verwerkt, maar ook andere namen komen voor.

Wat niet is toegestaan is gewoon de 4wd modellen van gewone luxe auto's bijvoorbeeld de Subaru impreza of audi s3.

Wat wel leuk is als je bijvoorbeeld de Subaru Outback post dat je ook een foto van de Legacy er bij doet, maar de Puur alleen de Legacy mag niet wat dat is dus niet 1

Achtergrond verhalen zijn welkom en of wat je van de auto vind is ook leuk voer voor discussie en ook dingen afvragen wordt gewaardeerd als ik namens mijzelf spreek.

Succes en het idee kwam deze keer niet van excuses als ik bij deze iemand zijn idee kaap. :(

Fransen waren er laat bij om met een goed SUV antwoord te komen op markt die in handen was van (Duitse) Premium merken, VAG,, Japanners en Koreanen.

Het (zogenaamde) premium DS spande hier in de kroon hun eerst zogenaamde SUV was in 2015 een opgehoogde gefacelifte Citroën DS4.

Met deze DS4 was in 2015 het label Crossback geboren

citroen DS4 2011-2015
m1gy4qgbw846_480.jpg

DS4 2015-2018
p4yywv5b7uni_800.jpg

DS4 Crossback
6e6ynr5bqzlk_800.jpg

MCW 84 zei:
Zolang het maar een bestaand model is met wat plastic opsmuk ;) Dus geen (vorige) A-klasse en GLA maar een Polo en CrossPolo. Vind zelf juist wel leuk als we modellen erbij doen die door een importeur zijn bedacht.

Trouwens ik vind die Cross Polo best wel fun https://www.autoweek.nl/auto/31072/volkswagen-polo-fun-14-16v-100pk/

MCW 84 zei:

Er zijn zoveel auto's met 4WD. Zeker in Japan op bijna elk model, tot aan kleine auto's aan toe. Kan je moeilijk allemaal op gaan noemen.

Wat ik bedoelde is de combinatie: dus willen we in de lijst alleen de auto's met uiterlijke opsmuk of ook de auto's met zowel uiterlijke opsmuk als technische wijzigingen (dus 4WD en/of een verzwaard onderstel)?

929V6 zei:
MCW 84 zei:

Wat ik bedoelde is de combinatie: dus willen we in de lijst alleen de auto's met uiterlijke opsmuk of ook de auto's met zowel uiterlijke opsmuk als technische wijzigingen (dus 4WD en/of een verzwaard onderstel)?

Ik ben voor en beide , als het maar geen 4x4 zijn zonder uiterlijke opsmuk , wellicht leuk voor een andere topic (sirion4x4,swift 4x4 en of de zogenaamde suzuki modellen met een subaru logo enz enz)

Auto encyclopedie zei:
MCW 84 zei:

Trouwens ik vind die Cross Polo best wel fun https://www.autoweek.nl/auto/31072/volkswagen-polo-fun-14-16v-100pk/

Ja ik vond de Fun en CrossPolo echt supergeslaagd. Oogde de auto gelijk wat frisser. De laatste wat minder omdat het model ook zakelijker oogde

Polo Fun
m1cyihlbgj6t_480.jpg
m1by0eibce23_480.jpg

CrossPolo
m1dyx4bb1ryd_480.jpg
m1fyhaqbbkju_480.jpg

CrossPolo
m1fyhgwbw2dg_480.jpg
m1dyvxwbrpqo_480.jpg

929V6 zei:
MCW 84 zei:

Ahzo. Volgens mij krijg je dan juist een erg kort lijstje.

Fabrieksuitvoeringen, technisch aangepast
Fabrieksuitvoeringen, optisch aangepast

Initiatieven van importeurs of dealers

Dan kun je nog nadenken over ombouwen van tuners, zoals de Treser Hunters op Audi 90 quattro-basis.

De rover streetwise (bouwjaar 2003) vind ik persoonlijk heel interessant omdat die pas veel later kwam, en de 25 (1999)kreeg in 2004 een facelift en deze facelift heeft de streetwise dus ook nooit gekregen https://www.autoweek.nl/carbase/

En van de mg zr is er ook nooit een streetwise geweest, maar dat paste denk ik ook niet bij het merk wat het zogenaamde sportieve tak was van rover, dat is bij huidige mg ver te zoeken.

Voor wat beteft Keeping up Apereances begon het natuurlijk allemaal met deze:

matra-simca_rancho_5.jpg

Ok, er is wel heel veel gedaan om van de Simca 1000 VF2 een stoere fun-mobiel te maken, maar de Matra-Simca Rancho was wel een pionier.

FdOjpBzRMTsWYq2XoosnPwDO_xUiDYUu99yTineSnV9gwfH3fu3pYHTrerF90PjnG5atR0UncgrL8ClKB8H3KZAhwCtt4OEw8_dRkIAX-SKOVaspotYJ7WVvZvW3orqh

Ik heb hier alle varianten van de AMC Eagle al eens voorbij laten komen, maar deze daadwerkelijke allerskunners waren potige versies van de Hornet, Concord, Gremlin en Spirit
amc_eagle.jpg

En waar leggen we de grens, Renault pionierde midden jaren 50 met een 4x4-hoog op de poten-versie van de Colorale, de Prairie:
renault-colorale-prairie-11.jpg

En rond diezelfde tijd kon men in Rusland bij GAZ aankloppen voor een M72, feitelijk de body van een M20 met onderstel en aandrijflijn van een UAZ-terreinwagen
gaz-m-72-predserijnyj.jpg

Niet zozeer qua body aangepakt (al heeft de Renault Prairie wel andere wielkasten/zijschermen), maar de Renault en GAZ zien er wel ontegenzeggelijk veel stoerder uit dan hun meer civiele broertjes.

Qua uiterlijk vertoon was ook de 2CV Sahara wel een stukkie stoerder dan een gewone eend met z'n reservewiel voorop, ventilator aan de achterkant en tankopeningen onderin beide voorportieren (je zat voorin boven op de twee tanks!). Bijzonder is natuurlijk vooral dat de Sahara een motor voor én achterin heeft om zo tot 4x4 te komen.

2cv_sahara_4x4_1.jpg

Aan de Fiat Panda 4x4 was behalve iets meer bodemvrijheid niet heel veel te zien. Er waren echter ook speciale uitvoeringen die wél een stuk stoerder waren, zoals deze "Nuova"
fiat_panda_4_4_nuova_004f001f05970425.jpg

Overigens was de eerste Panda 4x4 Offroader-studie uit 1980 wel een stuk ruiger dan de gewone versies, maar die extra opsmuk haalde (helaas) niet het productiestadium
fiat_panda_4x4_offroader_3.jpg

Volvo... wie anders :) Ik begin even met de V70 en ga in een volgende post verder.

p8myxj2bhsmo_800.jpg

Redelijk aan het eind van de 1e V70 kwam een "ruw" uitgeruste versie van de V70 AWD. De naam was CrossCountry en had een aantal extra stukken plastic en een beetje meer bodemvrijheid.
m1by0jtbaukf.jpg

url

De 2e generatie V70 kwam als CrossCountry wederom. Dit keer met nog meer plastic, een ander accent op het achterste zijraam, en fors meer bodemvrijheid (Volvo adverteerde dat ze dezelfde bodemvrijheid hadden als een Jeep Cherokee). En natuurlijk weer AWD. Bij de eerste minimale facelift kwam er een minder storinggevoelig AWD systeem en veranderde de naam naar XC70. Die heb ik zelf gereden met de 2.5 turbo vij-cilinder. Top auto, ook in licht off-road. Wel heel onderhoudsgevoelig.
img-2826-1.1280x0.jpg

m1my595b9lio.jpg

Tot aan het eind van de V70 label bleef de XC70 bestaan. Iets minder "hardcore" en iets minder plastic.
volvo_v70_d4_1.jpg

Aangezien de XC70 een succes was kwam er ook voor de kleinere 60 serie (bij de 2e gen) een uitvoering. Maar die kreeg ook al een XC60 in de vorm van een SUV dus de naam CrossCountry werd weer gebruikt. Bij deze serie kwamen ook gewoon FWD versies; wat ook nog bij de laatste XC70 versies kwam.

Volvo-V60-Cross-Country-2016-1-e1491315559560.jpg

Een ruwere versie met ook weer wat meer bodemvrijheid. Wel wat minder heftig dan de eerste XC70 versie.
m1my593b0bh0.jpg

Volvo-S60-Cross-Country-2.jpg

Heel bijzonder is dat dit ook met de sedan gedaan werd.
28015988-0.jpg

jt6yfifb2ems_800.jpg

Voor de 3e gen 60 serie kwam alleen de V60 als Cros Country. Ook weer niet altijd als AWD, maar nu kwam er wel een plug-in hybride als crosscountry
volvo-v60-359-235.201811130922076744.jpg

De 40 serie kreeg er ook eentje, zowel voor als na de facelift. Meestal in FWD.
m1myxrlbugxj.jpg

bq0y8hiba4z3.jpg

694

Ik heb een 2 jaar de gewone V40 gereden en regelmatig de V40 als huurauto gehad; qua onderstel is er daadwerkelijk een merkbaar verschil ook al is het haast niet zichtbaar.

Laatste is de V90 serie (min of meer de opvolger van de V70 serie)

volvo-v90-cross-country-l-01.jpg

9211-4dc76d0f0071ff3249a49901a7b77dd982d37d15.jpg

Er is wel een S90 CrossCountry studiemodel maar volgens mij is deze nergens te koop.

V90 Cross Country vind ik echt een mislukking terwijl zijn voorgangers altijd zo mooi waren. De verhoudingen zijn te plat en uitgerekt waardoor het als CC maar vreemd oogt vind ik. Ook op straat lijkt het alsof een stel grote wielen er met een auto vandoor gaan

Een van de eerste modellen van deze soort was misschien wel de Fiat 127 Rústica uit 1979 (gebaseerd op de Braziliaanse Fiat 147). Er kwam nog niet veel plastic aan te pas, maar het ruige element is zeker aanwezig:

https://en.escuderia.com/fiat-127-rustica/

Fun fact: de ombouw van het Fiat 147-chassis tot 147 Rústica (verhoogde vering, versnellingsbak uit een Fiat 128) werd gerealiseerd in de Lamborghini-fabriek om die uit de schulden te helpen.

In 2001 bracht Mazda de Familia S-Wagon (323 Fastbreak), Premacy en MPV uit als gelimiteerde 'Field Break' in Japan. Ook de Tribute verschijn als Frield Break maar dat was natuurlijk al een SUV

8B4VIEk.jpg

WFpE9u7.jpg

8XwDVOj.jpg

Foto's komen van de Japanse perssite maar als ik google zie ik ook foto's van de Field Break in Rusland en wat andere landen. Vooral de saaie 323 ziet er zo een stuk leuker en stoerder uit:

224511-tm1496725060.jpg

224512-tm1496725060.jpg

929V6 zei:
Een van de eerste modellen van deze soort was misschien wel de Fiat 127 Rústica uit 1979 (gebaseerd op de Braziliaanse Fiat 147). Er kwam nog niet veel plastic aan te pas, maar het ruige element is zeker aanwezig:

https://en.escuderia.com/fiat-127-rustica/

Fun fact: de ombouw van het Fiat 147-chassis tot 147 Rústica (verhoogde vering, versnellingsbak uit een Fiat 128) werd gerealiseerd in de Lamborghini-fabriek om die uit de schulden te helpen.

Je weet wel de meest gare te pakken o_O

7osSfxT.jpg
mloTEYi.jpg

De Renault Scenic RX4 destijds de duurste Scenic. Dit exemplaar kostte nieuw € 26.995 in 2002. Het systeem werkt via een visco-koppeling en kan zelf de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras verdelen naargelang de omstandigheden. Daarnaast werd het onderstel tien centimeter verhoogd en onder meer voorzien van stevigere veerpoten en draagarmen.

m1by0fhb101g_480.jpg
m1by0fgbwx1f_480.jpg

De Renault Scenic Conquest was bedoeld als opvolger van de avontuurlijke Scénic RX4, die van 2000 tot en met 2003 op het leveringsprogramma stond. Met de Conquest richtte Renault de pijlen op de Volkswagen CrossTouran. In tegenstelling tot zijn voorganger had deze geen 4WD en was het gewoon een Scenic met SUV-looks.

m1cyj0hbxcun_480.jpg
m1cyj0ib1cuo_480.jpg

De Renault Scenic Xmod had een speciaal geprogrammeerd ESP die 'm door modder- of sneeuwsporen moest helpen. Het kende een normale weg-stand, een expert-stand en een onverharde weg-stand en werkte bij het banjeren door de prut, en die laatste twee werken bij snelheden tot 40 km/h. Het was vooral marketing om de auto op latere leeftijd weer in the picture te zetten want een geweldig systeem was het niet.

m1nyc2nbumxj_480.jpg
m1nyc2nbskxk_480.jpg

We hadden ook de Croma en hebben de Picanto...

De Cross Caddy is hier niet verkocht. Jammer, want wel leuk
TD_5921_3.jpg

Dit in tegenstelling tot de CrossGolf op basis van de oersaaie Golf Plus
volkswagen-golf-plus-vw-golf-cross-1-4-tsi-aut-cross-sportline.jpg

De Passat Alltrack is ook nooit een succes geweest
DB2019AU00874_full.jpg

In een niet zo ver verleden was het voor een C5 een koud kunstje om wat hoger op zijn poten te gaan staan. Geen idee of er veel van verkocht zijn maar Citroën deed mee aan de Cross mode met deze Crostourer:
citroen_c5_cross_tourer_fleetmagazine_pt.jpg

Peugeot was al vroeger op de kar gesprongen door de 508 SW hybride een ruig jasje aan te meten: de RXH, hier de faceliftversie:
m1oyd3abp6ol_800.jpg

Maar Peugeot heel ook al een langer historie van wagens voor het ruigere werk die door de firma Dangel omgebouwd worden:

504 pick-up:
C.C.F.L._Peugeot_Dangel_2_P.F.P._IV-2007.jpg

en ook de 'reguliere' 504 break:
peugeot_504_01a.jpg

maar ook de 505:
peugeot-505-dangel19.jpg

en tegenwoordig zelfs de kleine busjes:
Lot_16463%20%282%29.jpg

NEWS_8029_1.jpg

260px-Peugeot_Rifter_4x4%2C_Paris_Motor_Show_2018%2C_IMG_0221.jpg

Extra stoere versie:
au-88e-salon-de-l-auto-de-geneve-peugeot-et-citroen-exposaient-chacune-un-vehicule-dangel-space-tourer-rip-curl-pour-la-marque-aux-chevrons-et-rifter-successeur-du-partner-du-cote-de-peugeot-photo-le-dl-greg-yetchmeniza-1521370975.jpg

Door het copy/pastewerk binnen Stellantis heeft nu zelfs Opel haar Dangelbusje.
45138030652_456b54ee16_n.jpg

Deze kende ik niet, pas ontdekt, maar ziet er niet slecht uit:
376073ad-ef3e-48d0-bda5-ab11c8ea3110

Aftermarket is ook een leuke categorie. Walter Treser maakte deze creaties voor rijke klanten uit het Midden-oosten op basis van Audi's

Treser Hunter type85
treserhunter-1559145742.jpg

Treser Hunter type89
Treser-hunter-750-2.jpg

En de B4
1349221_1_articledetail_270-008-7809539-hin102-1612-jpg.jpg

EN het ontgaat me nu of Volvo zijn wagens presenteerde als antwoord op Audi of andersom maar Audi was ook al snel van de partij met haar Allroadmodellen:
audi-a6-allroad-four-crossover-summer-car-picture-id520655364

Deze kan wel wat esthetische chirurgie gebruiken:
Image00001.jpg

Véél beter geslaagd (op basis van veruit de mooiste A6 m.i.):
a6_12.jpg

Niet mijn smaak: meer op agressie dan op schoonheid gericht:
12ay7tcb4428_800.jpg

En een gelijkaardig verhaal kan voor de A4 verteld worden (iemand die zijn kans rgrijpt?)

Terug
Bovenaan