Onzinnige wetenswaardigheden

Dit is de eerste waar ik aan dacht:

899px-Fiat_Tipo_Sedicivalvole_script.JPG

Fiat Tipo. Sedicivalvole

Zowel de Auris (hatchback) als Corolla (sedan) kwamen in 2007 op de markt. Alleen door weinig interesse werd de Corolla in 2010 van de Nederlandse markt gehaald. In andere landen gewoon langer.

De langste zal het niet zijn, maar het uitgeschreven 'Kompressor' op sommige benzen in de jaren '90 en '00 vond ik altijd opvallend:

mercedes-benz_c_230_kompressor_3_01ba00c60b3c086c.jpg

Audi verdient wat mij betreft een prijs voor verwarrendste typenamen, met o.a. de Audi RS e-tron GT:

audi_rs_e-tron_gt_19_085f054706e70540.jpg

Een kleine update. Bij nader inzien is het wel fijn om de emblemen en de stickers van elkaar te scheiden.
Vraag 28: Wie heeft de breedste badge Op de achterklep staan de nodige typeaanduidingen. En deze keer ben ik opzoek naar de breedste opschriften (dus niet in aantal letters/cijfers de langste aanduiding). Misschien is het leuk om per merk de breedste aan te geven. Uiteraard zijn foto’s heel belangrijk. Laten we per merk de langste typeaanduiding vinden.
Breed uitgesmeerde merknamen zijn uitgesloten van deelname, maar voor de rest mag alles wel meedoen.

Categorie A: emblemen
Audi: “e-tron GT”
Citroën: “CX 25 Limousine TURBO 2”
“MATRA SIMCA Bagheera”
Mercedes-Benz (C230): “KOMPRESSOR”
Opel: “COMMODORE 2.5 S”

Categorie B: opdrukken
Fiat (Tipo): “SEDICIVALVOLE”
Jeep: “Cherokee Chief”
Volvo (V 70 XC): “CROSS COUNTRY”

Een tijd geleden zag ik een Mercedes voorbij rijden met ongeveer het hele alfabet op de achterklep. Ik moet nog eens nagaan welk model dat was.
Ondertussen is dit de Mercedes met het langste opschrift dat ik zo kan vinden:

mercedes-s123-300-td.jpg.jpg

Mercedes-Benz 300TD Turbo Diesel

En in de categorie "helemaal niet zo'n lange naam, en toch een groot embleem":
otto_Volvo-480-Turbo3.jpg

Volvo 480 Turbo

Audi had vroeger ook brede emblemen:

6996017.234388439

Audi 5000 CD Turbo

Dit is nog uit de tijd dat het bij Audi niet allemaal snaarstrak hoefde te zijn.

En ik maar denken dat lange emblemen toch iets uit het verleden is:
Land-Rover-Discovery-2009a-1024x576.jpg

Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 HSE (Keuzestress: welk embleem is langer? Links of rechts?)

Blijkt een nieuwer model een nóg bredere tekst te hebben:
land-rover-discovery-rear_1.jpg

Want ja, "DISCOVERY" is geen merknaam.

Je had die Audi ook nog als quattro. Nog langer.
En voor de Nederlandse markt werd daar nog een even groot embleem 'katalysator' aan toegevoegd.

Klassiekerrijder zei:
Je had die Audi ook nog als quattro. Nog langer.
En voor de Nederlandse markt werd daar nog een even groot embleem 'katalysator' aan toegevoegd.
Dan ziet dat er zo uit:
1991-audi-200-20v-turbo-quattro-avant-4000-5000-coupe-80-90-s1-s2-s4-s6-4.jpg

:)

Of zo:
audi-5000-cs-avant-turbo-quattro-5spd-4.jpg

het woord 'turbo' valt dan weg, dus 2 letters extra.

In mijn jeugd stond er in onze buurt vaak een kermitgroene Fiat 131 mirafiori panorama 2500 diesel super geparkeerd. De complete naam stond er achterop.... Viel me als 10-jarige al op:) Kan geen plaatje vinden....

En we maken de schade tot nu toe op:
Vraag 28: Wie heeft de breedste badge Op de achterklep staan de nodige typeaanduidingen. En deze keer ben ik opzoek naar de breedste opschriften (dus niet in aantal letters/cijfers de langste aanduiding). Misschien is het leuk om per merk de breedste aan te geven. Uiteraard zijn foto’s heel belangrijk. Laten we per merk de langste typeaanduiding vinden.
Breed uitgesmeerde merknamen zijn uitgesloten van deelname, maar voor de rest mag alles wel meedoen. En het is wel zo dat alleen de tekst die met spaties aaneengeschreven is meetelt. Tekst links en rechts, of een regel eronder tellen niet mee.

Alfa Romeo: “sprint veloce 1.5”
Audi: “Audi 5000 CD”
Land Rover “DISCOVERY”
Matra Simca: “MATRA SIMCA Bagheera”
Mercedes-Benz (300 TD): “TURBO DIESEL”
Mitsubishi (Lancer): “EVOLUTION VIII”
Volvo: “480 TURBO”

Nissan: “PRAIRIE”

Dizono zei:
929V6 zei:
Bijna wagenbreed:

Zie je, kon ik het me toch goed herinneren. Kon geen persfoto's vinden met de naam breed, maar dus wél zo geleverd hier. Thanks, was als kind for some reason gek van dat ding (en nog wel een beetje).

Zou het een ding geweest kunnen zijn van de Nederlandse importeur?

6188587.jpg

Op andere persfoto's kom ik het vooralsnog niet tegen

6188553.jpg

Hoop persfoto's: https://www.auto.cz/galerie/novinky/88519/nissan-prairie-m10-japonske-krabici-patri-primat-nejstarsiho-mpv-sveta?foto=multi

Nee, ook in o.a. Scandinavië en de BRD zijn Prairies zo verkocht. In Noorwegen zelfs in een bestelwagenuitvoering die we hier niet gehad hebben:

https://www.imcdb.org/vehicle_821779-Nissan-Prairie-M10-1988.html

Op google afbeeldingen vind ik iig vrijwel niks over dit onderwerp.

(Ford) Sierra RS 500 Cosworth zou ook een lange zijn, zij het niet dat de letters niet zo groot zijn: https://i.dailymail.co.uk/i/newpix/2018/05/03/21/4BD0936000000578-5688245-The_ratio_of_rear_wing_to_car_dimensions_has_made_the_Ford_Sierr-a-43_1525378158494.jpg

De achterkant van mijn huidige auto kon volgens mij ook wel mee doen. Onderstaande foto is even van internet geplukt, maar is identiek. Slecht te zien is de kleine "EL" aanduiding rechts van "Expedition".

tn_EV16%202016%20Expedition%20Platinum%20EL%20ext%20(24).JPG

En dan hadden we vooral in de jaren '80 diverse Japanse auto's met een heel boodschappenlijstje aan motordetails op de flank, ik weet niet of dat ook telt...

Klassiekerrijder zei:
En dan hadden we vooral in de jaren '80 diverse Japanse auto's met een heel boodschappenlijstje aan motordetails op de flank, ik weet niet of dat ook telt...

Jaaaaa, de Charade GTti had dat :D
Daar stond "GTti TWINCAM 12 valve TURBO" op de zijkant

3518256942_9c710b27c0_b.jpg

Het gaat vrij traag, dus ik denk dat ik met deze update deze vraagstelling ga beëindigen.
Breed uitgesmeerde merknamen zijn uitgesloten van deelname, maar voor de rest mag alles wel meedoen. En het is wel zo dat alleen de tekst die met spaties aaneengeschreven is meetelt. Tekst links en rechts, of een regel eronder tellen niet mee.

Alfa Romeo: “sprint veloce 1.5”
Audi: “Audi 5000 CD”
Ford: “EXPEDITION”
Land Rover “DISCOVERY”
Lincoln: “C O N T I N E N T A L”
Matra Simca: “MATRA SIMCA Bagheera”
Mercedes-Benz (300 TD): “TURBO DIESEL”
Mini: “C O U N T R Y M A N”
Mitsubishi (Lancer): “EVOLUTION VIII”
Pontiac: “TRANS SPORT SE”
Volvo: “480 TURBO”

Daihatsu (Charade): “TWIN CAM 12 VALVE TURBO GTti”
Nissan: “P R A I R I E”

In de jaren '90 kon je veel van de uitrusting zien. Motorisering, model, uitrusting.

8wyy4l5bfzv6_800.jpg

Subtiel, maar wel veel tekst.

Nissan Almera 1.6 SLX Airco

En Navtech emblemen op PSA, Peugeot. Dat je iedere keer weet dat je DVD navigatie hebt.
162204_1.jpg

Ja, hert is ernstig stil.

Maar ik heb weer een totaal onzinnige wetenswaardigheid. Met de toenemende elektrificatie en stekkerauto's zie je steeds vaker dat de 'tankdop' bij een type auto niet altijd op dezelfde plek zit. Soms komt er een klep bij, soms gebeuren er merkwaardigere dingen. En tankdop en -klepwijzigingen zijn van alle tijden. Vandaar deze vraagstelling:

Vraag 29: Ken je auto's waarbij de tankdop/tankklep/stekkerklep op verschillende plaatsen kan zitten? Of waar de vorm van de klep verschillend kan zijn?
Restricties: we mogen alleen autotypes van dezelfde generatie met dezelfde carrosserie noemen. Dus niet een sedan en een hatchback naast elkaar showen.
Alleen auto's met een 'volledige carrosserie' mogen meedoen. Dus geen pick-ups, geen auto's met laadbak of auto's waar de brandstoftank buiten de carrosserie geplaatst zijn. En we kijken alleen naar serieproductieauto's.

Ik begin met een recent geval:
volvo-xc40-2022-milde-hybride-305331-1920.jpg

Volvo XC40 benzine & diesel --> tankklep rechtsachter
Volvo_XC40_Recharge8_ActivLease.jpg

Volvo XC40 elektrisch --> stekkerklep linksachter
volvo_xc40_t5_plug-in_hybrid_r-design_9_011600050d9e094c.jpg

Volvo XC40 plug-in benzine elektrisch --> stekkerklep linksvoor en een tankklep rechtsachter

Ik heb niet direct een voorbeeld maar Jaguar loste dat vroeger heel eenvoudig op:
25459552-123.jpg

Een tankklep aan beide zijden :)

Kona Electric en Kona

t1lygu7b41hf.jpg

ulgyi45bpsuc.jpg

Zijn denk ik teveel plug-ins die het op voorscherm hebben ipv 'normale' plek. Vind het niet de moeite om die allemaal te plaatsen als het toch ongeveer op hetzelfde uitkomt.

Wouter82 zei:
^^ Dat is uiteraard vanwege groeiende belangstelling voor (verkeers)veiligheid :)

Bij de R12 Gordini vermoedelijk niet (hoger verbruik => grotere tank), maar bij de andere twee ligt dat wel voor de hand ja. :)

Alleen een dop op de R20/R30 van de eerste twee productiejaren (1975/1976):

1975 Renault 30 TS 2.7 V6 131ch by fabbi71, on Flickr

Daarna achter een klepje (en andere portiergrepen):

1982 Renault 30 2.1 Turbo D 85ch by fabbi71, on Flickr

Skoda S100/S110, tot 1971 een scharnierende dop verwerkt in het ornament op het rechter voorspatbord:

1969 Skoda 100 by Mark Hows, on Flickr

Daarna een klepje:

Škoda S100 by Qropatwa, on Flickr

VW Kever, t/m modeljaar 1967 de benzine rechtstreeks in de tank gieten met de voorklep open:

VW Kever 1500 1967 by Eelco, on Flickr

Daarna kon het van buitenaf via een klepje:

VW Kever 1300 1969 by Eelco, on Flickr

Klepje op de Austin Metro tot 1989:

1989 Austin Metro 1.3L Auto by Neil Potter, on Flickr

Een dop op de Austin Metro en Rover 100 vanaf 1989:

Austin Metro 1.3 Automatic 1989 by Eelco, on Flickr
De vijfdeurs had altijd een klepje.

Tankklep centraal achterop bij de Toyota Carina en Celica tot 1972:

Toyota Carina 1600 1971 by Eelco, on Flickr

Toyota Celica 1600 ST 1973 by Eelco, on Flickr

Daarna een gestileerde dop op de linker C-stijl:

1973 Toyota Carina 1600 De Luxe by Niels de Wit, on Flickr

Toyota Celica 1600 GT 1974 by Eelco, on Flickr

Peugeot 202, tankklep op het hart van het reservewiel tot 1946:

Peugeot 202 by Maxime PJ., on Flickr

Daarna andere wielen zonder gat erin, dus voortaan (tot einde productie in 1949) een dop ernaast:

Peugeot 202 BH 06-1948 AE-86-06 by Harry Pannekoek, on Flickr

m1mye89bwshf_800.jpg

Peugeot 308 (ronde klep)
30896.jpg

Peugeot 308 facelift (rechthoekige klep)

1973_Volvo_144_DL_2.0_Rear.jpg

Volvo 140-serie & 164 t/m my73 (tankdop achterin)
4599772000_809fbee64a_b.jpg

Volvo 140-serie & 164 vanaf my74 (klep verder naar voren)

Het tweede plaatje van de 308 doet het niet. Al opgelost. De grote klep van de 308 had volgens mij iets te maken met de vulopening voor de AdBlue, die eerder onder de vloer van de bagageruimte zat.

Terug
Bovenaan