Onzinnige wetenswaardigheden

Het lijkt erop dat we een beetje opgedroogd zijn met de vorige vraag.

Geïnspireerd op een antwoord wat niet helemaal paste bij de vorige vraag, kom ik nu met deze vraag:
Vraag 37: Te krap in zijn jasje: we zijn op zoek naar power domes en dergelijke.
Soms heeft een bepaalde motorisering behoefte aan wat meer ruimte onder de motorkap. Een extra lange neus/wielbasis vanwege een motor mag ook meedoen.

Verhoogde neuzen of verlengde neuzen die louter bedoeld zijn om een model duurder in de markt te kunnen zijn uitgesloten. Als voorbeeld noem ik de Volvo 260-serie. Deze heeft een hogere snuit dan de 240, maar dat was geenszins vanwege ruimtegebrek. Deze doet dus niet mee. Autotypes die in de vorige vraag zijn genoemd, en ook in deze vraag passen neem ik uit luiigheid niet nog eens mee. Bestelwagens en bedrijfswagens doen deze keer niet mee.

Ik noem vast de Opel Rekord die reeds werd gememoreerd in de vorige vraagstelling. De toenmalige dieselmotoren waren bij Opel een stukje hoger dan de benzinemotoren.

Opel-Rekord-2100-D-584x425.jpg

Opel Rekord Diesel D
opel-rekord-break-opel-rekord-e1-2-3-d-caravan-top-zustand_8085433047.jpg

Opel Rekord Diesel E1
opel-rekord-e-2-0-e-110-cv.webp

Opel Rekord Diesel E2

En de Ascona B met dieselmotor had ook een behoorlijke bult in de motorkap.
opel-ascona-b-2.0-diesel-jedan-3-europi-slika-64722351.jpg

Opel Ascona Diesel B

Toen de Volvo 340-serie een tweeliter motor werd aangemeten, moest de motorkap worden verhoogd. Zo'n 343/345 DLS en GLS is best uniek, want na een jaar kreeg de 340-serie een facelift waarbij de motorkap altijd hoog genoeg was om ruimte te bieden voor de 2-liter.

39930b92845716a66059c9d9fd778855.jpg

Hejsan zei:
Het lijkt erop dat we een beetje opgedroogd zijn met de vorige vraag.

Geïnspireerd op een antwoord wat niet helemaal paste bij de vorige vraag, kom ik nu met deze vraag:
Vraag 37: Te krap in zijn jasje: we zijn op zoek naar power domes en dergelijke.
Soms heeft een bepaalde motorisering behoefte aan wat meer ruimte onder de motorkap. Een extra lange neus/wielbasis vanwege een motor mag ook meedoen.

Verhoogde neuzen of verlengde neuzen die louter bedoeld zijn om een model duurder in de markt te kunnen zijn uitgesloten. Als voorbeeld noem ik de Volvo 260-serie. Deze heeft een hogere snuit dan de 240, maar dat was geenszins vanwege ruimtegebrek. Deze doet dus niet mee. Autotypes die in de vorige vraag zijn genoemd, en ook in deze vraag passen neem ik uit luiigheid niet nog eens mee. Bestelwagens en bedrijfswagens doen deze keer niet mee.

Ik noem vast de Opel Rekord die reeds werd gememoreerd in de vorige vraagstelling. De toenmalige dieselmotoren waren bij Opel een stukje hoger dan de benzinemotoren.

Opel-Rekord-2100-D-584x425.jpg

Opel Rekord Diesel D
opel-rekord-break-opel-rekord-e1-2-3-d-caravan-top-zustand_8085433047.jpg

Opel Rekord Diesel E1
opel-rekord-e-2-0-e-110-cv.webp

Opel Rekord Diesel E2

En de Ascona B met dieselmotor had ook een behoorlijke bult in de motorkap.
opel-ascona-b-2.0-diesel-jedan-3-europi-slika-64722351.jpg

Opel Ascona Diesel B

Wat vroegen ze daar een geld voor op de sloop joh die kappen van opel en dan met name de ascona.

Ik vond de bult op de lange capri III neus altijd mooi.

Saab Sonett II. Oorspronkelijke tweetakt met een platte motorkap, na ruim 250 exemplaren werd de bekende Ford V4 gemonteerd en kwam er een grote bult in de kap.

50890917517_8e362277dd_c.jpg

52232405260_28e35e4b3b_c.jpg

De MGC kreeg zelfs twee bulten op elkaar om ruimte te bieden aan de 3 liter zes-in-lijn die verder alleen in de Austin 3 Litre werd geleverd:

MGB:

De Vauxhall Viva HC kreeg in de 1800- en 2300-uitvoeringen een extra bult onder de voorbumper:

JAR 615L by Nivek.Old.Gold, on Flickr

KNG 493L (2) by Nivek.Old.Gold, on Flickr

Van de BMW 5-serie E12 in zijn oervorm kregen de zescilinders een verhoogde motorkap:

30-YA-96 BMW 525 (1975) by Bramari, on Flickr

Bij de viercilinders was de motorkap juist verdiept in het midden:

BMW had wel vaker ruimtegebrek.

De BMW M3 (E46) bijvoorbeeld:
2560px-BMW_M3_E46_-_Flickr_-_Alexandre_Pr%C3%A9vot_%2812%29.jpg

BMW M3 (E90)
BMW-M3-E90.jpg

(deze had ook in de vorige vraagstelling niet misstaan)

BMW M3 (F80)
2880px-2016_BMW_M3_%28F80%29_sedan_%282017-11-18%29_01.jpg

Renault Fuego:

Ze hadden allemaal een redelijk vlakke motorkap, behalve de Turbo Diesel

renault-fuego-opt-1.jpg

Fuego

1200_799____2__renault_fuego_2080.jpg

Fuego Turbo Diesel

Renault Espace 1:

De benzine had een grille welke naar binnen stond, bij de diesel stond deze verder naar voren omdat het anders niet paste

espace-1984.jpg

De benzine

R.9af4c7ddb1607f67ad9b469b2306d85f

De diesel

Mercedes W203:

De C55 AMG had een verlengde neus, omdat anders de 5,5 V8 niet paste

00100lportrait_00100_burst20190504145514272_cover_d7547d3602272c4f0a692a0526404f9e47d58657.jpg

Een C55 uit 2005

OIP.ciESld9xwk50K6c_Yem6jAHaEX

Een C320 uit 2005

Tijd voor een eerste opsomming van de volgende vraagstelling:

BMW M3 (E46, E90, F80)
BMW 5-serie (E12, 1e fase)
Mercedes-Benz C55 AMG (W203)
MGC
Opel Ascona Diesel ( B )
Opel Rekord Diesel ( D, E1, E2 )
Peugeot 205 Automaat
Renault Clio 16V
Renault Fuego Turbo Diesel
Renault Espace Diesel (Mk1)
Saab Sonett II V4
Vauxhall Viva 1800/2300 ( HB )
Volvo 343/345 2-liter (Modeljaar 1981)

Triumph GT6, met een bult in de motorkap voor de zescilinder uit de Vitesse:

Spitfire:

Trabant 1.1, met een hoger opgetrokken motorkap voor de viercilinder VW-motor:

601:

Ford Capri Mk I, met een vlakke motorkap voor de viercilinders:

En een bult voor de zespitters:

Ford Capri 2600 GT XL (Mk I, 1969-72) by Opron, on Flickr

TE 2800 (officieel niet verkocht als Opel Manta), met plaats voor de 2,8 liter zes-in-lijn uit de Commodore GS/E:

Opel Manta A TE 2800 (Transeurope Engineering) by Peter Olthof, on Flickr

En de Opel Manta waarop de TE is gebaseerd:

De Nissan 350Z begon met de VQ35DE motor (3.5 V6)
yrrIDfH.jpg

Later kreeg het een nieuwe VQ35HR motor (3.5 V6) met meer pk's. "The hood was redesigned with a bulge reminiscent of the original 240Z to accommodate the raised deck height of the new VQ35HR"
oAG9YXe.jpg

(onderste foto is de 350Z die nog niet zo lang geleden van mijn tweelingbroer was)

jLMYVmq.jpg

7j8Uyyw.jpg

De Mazda6 MPS (2.3 Turbo met 260pk) kreeg een hogere motorkap om plaats te maken voor dit ding: https://www.netcarshow.com/Mazda-6_MPS-2004-1024-26.jpg

Tot nu toe genoemd zijn:
Alfa Romeo GTV6
BMW M3 (E46, E90, F80)
Ford Capri V6 (Mk1)
Iso Grifo 7 Litri
Mazda6 MPS
MGC
Nissan 350Z (VQ35HR)
Opel Ascona Diesel ( B )
Opel TE 2800 (Manta ( A ))
Peugeot 205 Automaat
Renault Clio 16V
Saab Sonett II V4
Trabant 1.1
Triumph GT6

Fiat 131 Diesel:

FIAT 131 supermirafiori diesel by walter bonmartini, on Flickr

Een benzine-uitvoering:

Fiat 131 Supermirafiori 1300 TC by Maurizio Boi, on Flickr

Fiat 132 Diesel:

Fiat 132 2000-2500 Diesel (1978) by Oscar Montabone, on Flickr

Benzine:

De Peugeot 304 Diesel van het allerlaatste bouwjaar 1980 kreeg de grotere dieselmotor van de 305 ingebouwd waarvoor wat extra ruimte, en dus een bult in de motorkap nodig was. Van een origineel exemplaar zijn geen plaatjes te vinden (niemand heeft er eentje bewaard en de fabrikant heeft er weinig publiciteit aan besteed), maar op deze SLS benzine uit 1977 is later kennelijk zo'n motorkap terechtgekomen:
121903121_o.jpg

De vlakke motorkap:

Het lijkt er op dat we het einde van de vraag bereiken.

Tot nu toe genoemd zijn:
Alfa Romeo GTV6
Berkeley B95 (Sports)
BMW M3 (E46, E90, F80)
Fiat 131 Diesel
Fiat 132 Diesel
Ford Capri V6 (Mk1)
Iso Grifo 7 Litri
Mazda6 MPS
MGC
Nissan 350Z (VQ35HR)
Opel Ascona Diesel ( B )
Peugeot 205 Automaat
Peugeot 304 Diesel (bouwjaar 1980)
Renault Clio 16V
Saab Sonett II V4
TE 2800 (Opel Manta ( A ))
Trabant 1.1
Triumph GT6

Dodge Challenger V6
R.720ce7dc7036ae32152e7bfef0ac18e5

Dodge Challenger 5,7 Hemi
2mvh0fzi1qv21.jpg

Dodge Challenger 392 Hemi Scat-Pack
Used-2016-Dodge-Challenger-392-HEMI-Scat-Pack-Shaker-1589217062.jpg

Dodge Challenger SRT Hellcat
2018_dodge_challenger_srt_hellcat_widebody_7_1024x768.jpg

Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye
me-dodge-challenger-hellcat-redeye-001.jpg

Dodge Challenger Demon
R.8368508ee0190d631faa225f073d2acf

Porsche 911 G-model ( En alle andere series )
De intercooler van de Turbo past niet onder de standaard motorkap van de 911

Porsche 911 Carrera 3.2
Porsche-911-Carrera-3.2-3-1024x575.jpg

Porsche 911 Turbo 3.3
R.0e5ba86025ea9c6f3e4080d87c3782a4

Een extra lange neus/wielbasis vanwege een motor mag ook meedoen.

Opel Commodore C:

Rekord E1:

Bij de Mazda 626 [CB] stond bij de pre-faceliftversie de grille van de 2.0 verder naar voren dan bij de 1.6 en is ook de motorkap verhoogd:

Het lijkt er op dat we het einde van de vraag bereiken.

Tot nu toe genoemd zijn:
Alfa Romeo GTV6
Berkeley B95 (Sports)
BMW M3 (E46, E90, F80)
Dodge Challenger (diverse uitvoeringen)
Fiat 131 Diesel
Fiat 132 Diesel
Ford Capri V6 (Mk1)
Iso Grifo 7 Litri
Mazda 626 2.0 ( CB )
Mazda6 MPS
MGC
Nissan 350Z (VQ35HR)
Opel Ascona Diesel ( B )
Peugeot 205 Automaat
Peugeot 304 Diesel (bouwjaar 1980)
Porsche 911 Turbo ( G )
Renault Clio 16V
Saab Sonett II V4
TE 2800 (Opel Manta ( A ))
Trabant 1.1
Triumph GT6

Twijfelgevallen. Zeker een langere neus, maar ook een gevalletje bewust anders vanwege een andere marktpositionering.
Opel Commodore ( C )
Volvo 164

De Opel Commodore heeft een langere voorbouw om ruimte te bieden aan de zescilinder. Tegelijkertijd is de neus iets anders gestileerd. En dat is een bewuste keuze geweest. Deze neus kennen we van de Senator en Monza, zij het dat de grilles er steeds iets anders uitzien.
De Volvo 164 heb ik toegevoegd. Ook hier is de neus (in dit geval eigenlijk de wielbasis) een stuk verlengd om ruimte te bieden aan (alweer) een zes-in-lijn.
De 164 heeft echter ook een totaal andere smoel dan de 144, waar deze auto op gebaseerd is. Maar de vraag is wanneer een voorkomen van een auto anders is of niet. Zowel de Commodore als 164 herken ik in een oogopslag als een andere auto dan een Rekord of 144.

Volvo_164.jpg

Volvo 164

2880px-Volvo_144_ca_1968_Schaffen-Diest_more_cropped.jpg

Volvo 144

De Jensen Interceptor
2880px-1971_Jensen_Interceptor_MkII%2C_front_left_%28USA%29.jpg

en diens vierwielaangedreven broer, de Jensen FF is nog niet genoemd.
2880px-Jensen_FF_Mark_II.jpg

De FF heeft een langere neus en is vooral te herkennen aan de extra koelsleuf aan de zijkant. De motorkap heeft ook een kleine sleuf aan de voorzijde. Nadere beschouwing leert dat de hele voorkant afwijkt van de gewone Interceptor. De FF heeft een wat dikker gezicht.

Hejsan zei:
Zeker een langere neus, maar ook een gevalletje bewust anders vanwege een andere marktpositionering.

Je geeft zelf aan dat neuzen die louter bedoeld zijn om een model duurder in de markt te kunnen zetten zijn uitgesloten. Die van de Commodore en 164 zijn óók bedoeld om de motor te laten passen, dus die zouden gewoon mee moeten doen. In feite spreek je jezelf nu een beetje tegen door ze alsnog bij de twijfelgevallen te zetten.
Daarnaast lijkt het me logisch dat wanneer een neus wordt aangepast aan een motor om daar ook stilistisch iets mee te doen, als men toch bezig is om nieuwe mallen te maken.

929V6 zei:
Hejsan zei:
Zeker een langere neus, maar ook een gevalletje bewust anders vanwege een andere marktpositionering.

Je geeft zelf aan dat neuzen die louter bedoeld zijn om een model duurder in de markt te kunnen zetten zijn uitgesloten. Die van de Commodore en 164 zijn óók bedoeld om de motor te laten passen, dus die zouden gewoon mee moeten doen. In feite spreek je jezelf nu een beetje tegen door ze alsnog bij de twijfelgevallen te zetten.
Daarnaast lijkt het me logisch dat wanneer een neus wordt aangepast aan een motor om daar ook stilistisch iets mee te doen, als men toch bezig is om nieuwe mallen te maken.

Het klopt dat bij zowel de Commodore als de 164 de neus moest worden vergroot om de grotere motor er in te kunnen lepelen. Aan de andere kant is het ook wel duidelijk een bewuste stylistische aanpassing om er een duurder model van te kunnen maken. In dat opzicht wijken deze auto's sterker af van de andere genoemde auto's. Maar ik vind het zonde om ze niet te noemen. Vandaar dat ik het zo dacht op te lossen.

La ik de vraagstelling lees, zou ook de Renault 21 aan het lijstje moeten toegevoegd worden. Die was er immers met 2 wielbasissen:
266 cm voor de dwarsgeplaatste 1.7 liter; 260 cm voor de overige modellen met langsgeplaatste motor (of was het nu andersom?).
Zichtbaar aan het stuk spatbord achter het wiel.
RENAULT-21-03.jpg

renault-21-b48-2-0-i-turbo-175-cv.webp

Ja, je kunt de vraag ook op die manier lezen. De R21 zal ik toevoegen.

Ondertussen ben ik door het hele forum geakkerd en heb ik geprobeerd de verzameling van vragen te ordenen. Uiteraard klopt er van de vraagnummers geen moer, omdat er tussendoor wat vragen ongenummerd doorgingen. Ik stel voor dat we dat wel braaf proberen te doen, want anders kan er geen goede verzamelstaat worden gemaakt.
Uit de verzameling bleek dat er een vertelling was. Vandaar dat ik de nieuwe vraag '39' noem.

Vraag 39. Noem auto's die gedurende de productietijd andere deurgrepen kreeg of waarvan er carrosserievarianten zijn met andere handgrepen
We beperken ons tot portieren, dus die dingen aan de zijkant van de auto. Uiteraard beperkt de vraag zich tot automodellen van dezelfde generatie (een grote facelift zorgt niet voor een nieuwe generatie). Bestelwagens doen niet mee.
Wat telt nog meer niet:
1. materiaal of kleurverschillen (dus niet zwarte, verchroomde, meegespoten als separate handgrepen tellen);
2. aan- of afwezigheid van cilinderslot (achterportieren en aan de passagierszijde vind je deze namelijk meestal niet (meer);
3. aan- of afwezgheid van keyless entry antennes of drukknopjes die daarbij horen.
Het draait dus om fysiek andere soort handgrepen, liefst met een wat ander soort mechanisme of zichtbaar andere vorm.

Ik trap af met de Renault 5.
De driedeurs heeft van die inhammen achter de portieren. Bij de vijfdeurs zag men wijselijk af van dit type handgreep.
Renault_5TL_rear_three_quarters_1972.jpg

Paris%2C_France_%285054333955%29.jpg

Renault was zo in zijn nopjes met deze oplossing dat diens opvolger, de Super Cinq hetzelfde schouwspel toonde.
R5_2_v_sst.jpg

Renault_5_SR_Heck.JPG

Als alleen een verandering van het materiaal ook mag meedoen (gaat wel een enorme lijst worden hoor): de vijfdeurs R5 had alleen het eerste modeljaar (1980) verchroomde deurgrepen. Daarna waren ze van zwarte kunststof.

20130417-Chrono-4-blog-3.jpg

929V6 zei:
Als alleen een verandering van het materiaal ook mag meedoen (gaat wel een enorme lijst worden hoor): de vijfdeurs R5 had alleen het eerste modeljaar (1980) verchroomde deurgrepen. Daarna waren ze van zwarte kunststof.

20130417-Chrono-4-blog-3.jpg

Aaargh nee! Ik zal wat spelregels toevoegen.

Vraag 39. Noem auto's die gedurende de productietijd andere deurgrepen kreeg of waarvan er carrosserievarianten zijn met andere handgrepen
We beperken ons tot portieren, dus die dingen aan de zijkant van de auto. Uiteraard beperkt de vraag zich tot automodellen van dezelfde generatie (een grote facelift zorgt niet voor een nieuwe generatie). Bestelwagens doen niet mee.
Wat telt nog meer niet:
1. materiaal of kleurverschillen (dus niet zwarte, verchroomde, meegespoten als separate handgrepen tellen);
2. aan- of afwezigheid van cilinderslot (achterportieren en aan de passagierszijde vind je deze namelijk meestal niet (meer);
3. aan- of afwezgheid van keyless entry antennes of drukknopjes die daarbij horen.
Het draait dus om fysiek andere soort handgrepen, liefst met een wat ander soort mechanisme of zichtbaar andere vorm.

Ik gooi er een paar voorbeelden tegenaan.
Fiat_Ritmo_5door_facelift.JPG

De Fiat Ritmo had van die olijke ronde handgrepen die de eerste facelift overleefden, en bij de driedeurs ook nooit verdwenen.
1920px-1988_Fiat_Strada_85_Super_1.5_Front.jpg

Bij de tweede facelift werden deze vervangen door rechthoekige exemplaren (van de Regata).

De Regata dus:
1984_Fiat_Regata_S_%286966276668%29.jpg

En de Fiat Regata kreeg na de facelift totaal andere portieren met een schuinere kozijnlijn en beugelgrepen.
Fiat_Regata_front_20080326.jpg

Aangezien de Citroën GSA niet veel meer is dan een grondige facelift van de GS, past dat koppel hier ook wel:

aanvankelijk met de portiergrepen van de DS ph2:
gs_70_1620x1000.png

Nadien met een eigen ontwerp:
ingyiz8bjrff_800.jpg

En daarmee sla ik een belangrijk model over, zelfs een hele generatie:

de DS:
10weetjescitroends-citroparts.jpg

112422-20220531055903-62963b4705784DSC00312.jpg

en de Ami: als sedan onderging die méér dan een facelift; de term is wél van toepassing op de breakversie:
Citroen_Ami_8_1979_%289266551684%29.jpg

Nog een foto toegevoegd op ‘algemeen verzoek’:
a900355dea5e9301f834c3b92f76821425a5fe6d.1968-citroen-ami-6-break_rear_650_paledog.jpg

34388249475_4122371cd4_b.jpg

En Citroën werkte inspirerend op de Franse markt: concurrent Peugeot kon niet achterblijven:
el-peugeot-504-fue-elegido___wJmHuyHCK_720x0__1.jpg

1978_Peugeot_504_Ti_Automatic_2.0_Front.jpg

Alle versies deden hieraan mee:
peu.jpg

55f697859a33f4e55667c5ddc58c9c04.jpg

De bovenste foto van de Ami Break lijkt me niet helemaal een goed voorbeeld, want dat is een Ami 8 met de deuren van de Ami 6. Vreemd genoeg wel met draairamen. Een Zuid-Amerikaans tussenmodel?

Simca 1100:

Vanaf de facelift voor modeljaar 1975:

Bij de Peugeot 305 werden de deurgrepen vanaf ca. 1984 andersom gemonteerd. Al lijken de bouwjaren van de verschillende versies ook wel wat door elkaar te lopen. Wellicht was het afhankelijk van de links- of rechtshandigheid van de productiemedewerker in kwestie:

Volvo 140-serie:

Vanaf modeljaar 1972:

Audi 100 Typ 44 t/m modeljaar 1987:

Vanaf modeljaar 1988:

Al die gladdere handgrepen (klepjes i.p.v. beugels) van de Citroëns, Peugeots en Volvo's zijn waarschijnlijk het gevolg van het veiligheidsdenken van begin jaren '70. Met name in Australië werd geëist dat handgrepen glad afgewerkt zijn. Om die reden hadden de Australische varianten van de modellen van Austin en Morris andere handgrepen. Ze vallen buiten de categorie van de vraagstelling, maar ik wil ze toch memoreren.

Austin-Kimberley-01.jpg

Austin Kimberley, een derivaat van de Austin 1800 (Balanza), en deelt diens beruchte deuren. Deze wagen had verdiepte handgrepen, terwijl het Britse origineel opliggende handgrepen had (en behield).
ado17story_03.jpg

De Morris 1500 mag in dit verband wel genoemd worden, want dit is een verbouwde Austin 1100/1300 (Glider)/Morris 1100/1300 en die behield, afgezien van de deurgrepen, diens carrosserie.
Morris-Nomad-advert.jpg

Ik zie pardoes dat deze auto ook voldoet aan de vorige vraagstelling.
De basis:
2880px-1970_Morris_1100_Mk_2.jpg

Morris 1100

Deze Austin/Morris werd, al dan niet voorzien van unieke kenmerken, onder vele aliassen verkocht:
Austin: 1100, 1300 and 1300GT
Austin: 11/55, America, Apache, De Luxe, Glider and Victoria
Innocenti: Austin I4 and Austin I4S
Innocenti: Morris IM3 and Morris IM3S
Innocenti I5
MG: 1100, 1275 and 1300
MG: Princess, Sports Sedan, 1100S and MG-S 1300
Morris: 1100, 1300 and 1300GT
Morris: 11/55, 1100S, Marina and Marina GT
Riley: Kestrel, Kestrel 1275, Kestrel 1300 and 1300
Vanden Plas: Princess 1100, Princess 1275 and Princess 1300
Wolseley: 1100, 1275 and 1300
Wolseley: 11/55 & Wesp
Daar kan de Volkswagengroep nog van leren ;)

De Renault 12 werd door Dacia nog een stevige tijd doorgebouwd.
Aanvankelijk leek de Dacia 1300 als twee druppels water op de R12.
Dacia_1300.JPG

Dacia 1300

Vele jaren en facelifts later zien we de hippere deurhendels.
2002_Dacia_1310_in_Turda.jpg

Dacia 1310

De Renault 20/30 kwam eerder al voorbij in de serie over de tankdoppen en -klepjes. Bij dezelfde carrosseriewijziging, al anderhalf jaar na de introductie van de R30, veranderden ook de deurgrepen:

1975 Renault 30 TS 2.7 V6 131ch by fabbi71, on Flickr

Renault 30 TS automatic 1977 by Wouter Bregman, on Flickr

Alfa Romeo Alfetta:

1972 Alfa Romeo Alfetta by harry_nl, on Flickr

In 1977 verscheen de Alfetta 2.0 met een gemoderniseerd en iets langer front (past hij daarmee bij de vorige vraagstelling?) en andere deurgrepen. De lichter gemoderniseerde versies behielden nog een paar jaar de oude carrosserie, maar kregen iets later wel die nieuwe deurgrepen:

Recenter voorbeeld uit Zweden.

Saab_9-3_rear_20080521.jpg

Saab 9-3

Nadat MG eerst de Cadillac BLS presenteerde, kreeg de Saab 9-3 ook diens gereskinde deuren met andere handgrepen. Dit gold overigens niet voor de cabrio.
Saab_9-3_front_20081126.jpg

Saab 9-3

Wat langer gelden presenteerde Daewoo ons op de nagelnieuwe Nexia:
Daewoo_Nexia_rear_20071228.jpg

Daewoo Nexia

Uitertaard herkennen we hier de Opel Kadett (Vauxhall Astra, Vauxhall Belmont, Bedford Astravan/Astramax, Opel Monza (Zuid-Afrika), Chevrolet Kadett, Chevrolet Ipanema, Daewoo LeMans, Daewoo Racer, Daewoo Nexia/Cielo/Heaven/Fantasy/Pointer, Isuzu Optima, Asüna SE/GT, Passport Optima)

Opel_Kadett_E_crop.jpg

Opel Kadett

Zou de Renault 5 een inspiratiebron zijn geweest?

Fiat_Uno_ES.jpg

Fiat Uno driedeurs
2560px-1984_Fiat_Uno_70S_%2811601130456%29.jpg

Fiat Uno vijfdeurs

1988_Citro%C3%ABn_AX_10_E_%289136071620%29.jpg

Citroën AX driedeurs
Citroen_AX_white_1.JPG

Citroën AX vijfdeurs

Peugeot_106_front_20070609.jpg

Peugeot 106 driedeurs
2880px-1995_Peugeot_106_Graduate_Diesel_%2813451141994%29.jpg

Peugeot 106 vijfdeurs

Later kreeg de 106 driedeurs iets complexere handgrepen:
2560px-Phase_II_106_rallye_16V.JPG

De Citroën Saxo profiteerde van deze upgrade:
Citroen_Saxo_front_20080403.jpg

Citroën Dyane:

Vanaf modeljaar 1973 waren de deurgrepen van kunststof en zaten ze lager:

De Austin-Healey Sprite (en MG Midget) begon zonder deurgrepen:

De Mk III kreeg ze vanaf 1964 wel:

Net zo'n verhaal bij de Triumph TR3:

En de TR3A vanaf 1957:

Er zijn natuurlijk ook wat modellen die van zelfmoorddeuren naar normale deuren gingen, maar misschien is dat iets voor een volgend onderwerp.

Terug
Bovenaan