Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Merk wel dat de 17 inch winterbanden stuk zuiniger zijn dan de 18 inch sloffen voor de zomer.
Heel herkenbaar! Rijdt nu op de winterbanden 17inch ook een stuk onzuiniger als op de oude 16 inch banden. Achja, het oog wil ook wat :)

2016-new-opel-astra-k-technical-specification-4.jpg

Ik heb dat verschil eigenlijk nooit zo erg gemerkt, terwijl ik zomers op 18" reed en in de winter zelfs op 16". Wellicht dat het verschil gecompenseerd werd doordat de 18" merkbaar lichter waren dan de 16"?

EDIT: zo is een Astra toch wel erg lekker hè? Knalrood en op 18" :cool:
EDIT 2: Opeling was weggevallen...

zomer of winter is bij mij wel redelijk gelijk..9.5 op de 100.

Ik ga wel binnenkort de 18 inch er weer onder gooien, twijfel nog wel om ze te spuiten in een donkere kleur.

B-Real zei:
[
Ik heb dat verschil eigenlijk nooit zo erg gemerkt, terwijl ik zomers op 18" reed en in de winter zelfs op 16". Wellicht dat het verschil gecompenseerd werd doordat de 18" merkbaar lichter waren dan de 16"?

18" versus 16 zou niets moeten uitmaken, wel de breedte van de band (op de 18"veel breder?) aangezien breder meer wrijving geeft.

Anderzijds heb ik begrepen (eerder op dit forum) dat bij kouder weer in de winter het verbruik iets hoger zal zijn dan bij warmer weer. Dus dat compenseert weer het lagere verbruik van (doorgaans) smallere winterbanden t.o.v. bredere zomerbanden.

Mogguh!

@ Garage: mijn ouders hebben ook een garage bij huis maar die wordt hoofdzakelijk gebruikt als opslag en klushok. Daarbij hebben ze nog een carport waar 1 auto onder past (+ een karretje) Dus de garage wordt nu ook niet meer gebruikt voor de auto (vroeger wel!)

@ Jos: mooi man, het eind is in zicht! Alvast veel succes (y)

@ Ruud: Goede berichten uit bloemenland dus! Ik zag bij een bouwmarkt de viooltjes deze week in de aanbieding: van julllie?

@ verbruik: Twingo 1 op 12 ongeveer en de Punto doet 1 op 20. En dat mag ook wel... we hebben de Punto nou 14 maanden en er staan alweer ruim 41.000 kilometers bij op de teller. :cool:
Binnenkort de voorbandjes even laten vervangen.

hebben de Punto nou 14 maanden en er staan alweer ruim 41.000 kilometers bij op de teller.

Allemachtig. Waar gaan die kilometers allemaal aan op?

18" versus 16 zou niets moeten uitmaken, wel de breedte van de band (op de 18"veel breder?) aangezien breder meer wrijving geeft.

Anderzijds heb ik begrepen (eerder op dit forum) dat bij kouder weer in de winter het verbruik iets hoger zal zijn dan bij warmer weer. Dus dat compenseert weer het lagere verbruik van (doorgaans) smallere winterbanden t.o.v. bredere zomerbanden.

Mijn zomers zijn 235 breed en de winters 215. Denk dat die factor wel meespeelt. Tuurlijk verbruikt de auto in de winter ook meer omdat je meer moet stoken (stoelverwarming, achterruitverwarming, enz). Maar dat had ik eerste periode met kou met zomers ook al.

Maar heb op astra fora ook al vaker gelezen dat de 19 inchers bijvoorbeeld nog meer lusten.

Allemachtig. Waar gaan die kilometers allemaal aan op?
Ik was er zelf ook een beetje verbaasd van, maarja: ben wel blij dat ik destijds voor de Punto diesel heb gekozen :)

Net snel gerekend: standaard aantal kilometers per maand is al ruim 1900. (woon-werkverkeer en muzikale hobbies)
En dan hebben we nog wel eens een verjaardag, vergaderingen, familiebezoek, boodschappen doen, etc

Als we straks verhuizen dan zal dat aantal kilometers wel een stuk afnemen denk ik :)

Zo, je rijdt er best veel mee! Na (vandaag exact) 10 maanden heb ik met de Punto 19.000km gereden. Kom dus iets hoger uit dan de geschatte 20.000km. Ik rij gemiddeld 1:21,2 maar bij de huidige tank staat de BC op 1:18,8. Niet heel best dus. Iets te vlot rijden, een paar ritje met aanhangwagen en vooral iets te gefrustreerd rijgedrag in de spits :D die deze week weer idioot druk is.

Uiteraard. Veelal gaat een grotere/kleinere maat ook gepaard met een bijbehorende breedtemaat natuurlijk :)
Bij mij was het zomers 225 en in de winter 205, ik merkte het niet.

Overigens kunnen velen hier ook het verschil in vermogen merken tussen het rijden met én zonder airco, ook dat heb ik nog nooit in een auto gemerkt.

Wat een weertje trouwens! Geen idee hoe de temperatuur buiten is, maar de zon belooft veel goeds!
Hopelijk blijft het zo en spoelt alle pekel nog even van de straat, dan kan ik dit weekend de tweewieler loslaten :cool:

Ik zag overigens ook de plantjes in de folder van de Praxis en/of Karwei voorbij komen, had al zo'n vermoeden dat ze bij Ruud vandaan zouden komen :D

De Citroën verbruikt de laatste tijd ook behoorlijk wat meer (7,5l/100km, terwijl we met bewust zuinig rijden ook wel 6,2 hebben gehaald..), maar ik heb het idee dat de rem rechtsachter weer aanloopt: trekt een beetje naar rechts, de velg in kwestie is smeriger dan rest en bij gas los verliest hij snel snelheid. Maar even een afspraak voor maken.

Over banden en verbruik: de standaard bandenmaat voor de Astra is 215/40/17 en in die maat zijn vooral de supersport banden te koop: iets prijziger en voor mijn gevoel na 30k km af. Hartstikke leuk en aardig, maar dat past natuurlijk niet bij ons gebruik. Veel woon-werk verkeer en zo'n sportieve rijder ben ik ook niet dat ik daar mijn banden voor nodig ben. In de maat 205/45/17 zijn veel meer allround / eco banden beschikbaar, die meer op duurzaamheid zijn ontwikkeld en ook nog eens een paar tientjes goedkoper. Het verschil in rolomtrek is ongeveer 2%. Graag advies van jullie kant (en specifiek deze vraag aan Jimmy :))

Ondertussen loopt de dag alweer heel anders dan verwacht, we hebben wat last van gemeentehuizen die bezet worden de laatste tijd.. Vanmiddag waren de buren aan de beurt en ik heb zo het gevoel dat we het vandaag gaan ontlopen. Tijdens de vakantie heb ik in elk geval een dynamische avond gemist ;)

@Ruud: goed bezig! Je verdient je nieuwe plekje volgens mij helemaal.

@Jos: ook goed bezig, een geweldig mooie mijlpaal! Zenuwen zijn goed, maar vergeet niet er ook een beetje van te genieten.

@ Frank,

Ik zou je zelfs aanraden om 205/45R17 te nemen, want 215/40R17 is geen standaard maat voor deze auto.. Dat is namelijk 205/50R16 .. als je die omrekent naar een 17 inch band kom je op 205/45R17 uit.

Avond! Morgen even voor m'n werk een dagje/nachtje naar Duitsland. Ben benieuwd!

@Jimmy: onhandig dat er zoveel bandenmaten zijn he. Want 205/55/16 is (naast 205/50/16) ook een reguliere maat (vooral bij **). Nu hebben ze bij de P***** in 17" weer een net iets andere maat dan bij de G***. Best vreemd.

Mijn Insignia verbruikt 1 liter op elke 10,5 kilometer
Soms lukt het 12 kilometer te halen.

De Volvo idem dito.

Gisteren getankt voor € 85,- ( Volvo ) Vanochtend voor € 92,- ( Opel ) kan ik weer zo'n 1.300 kilometer vooruit ( plm. 2 weken )

Gisteren ( woensdag is mijn vaste vrije dag ) mijn miniatuurwagenpark een poetsbeurt gegeven. Van 13.00 tot 16.45 bezig geweest.
Toen ik klaar was heb ik ze geteld: 595 stuks ! o_O

Laatste aanwinst ( en gelijk twee hele mooie ) Corsa A GSI ( 1:18 ) en Kadett A sedan ( 1 : 18 )
Ga wel even zoeken naar plaatjes

Barri zei:
@Jimmy: onhandig dat er zoveel bandenmaten zijn he. Want 205/55/16 is (naast 205/50/16) ook een reguliere maat (vooral bij **). Nu hebben ze bij de P***** in 17" weer een net iets andere maat dan bij de G***. Best vreemd.

Ja dat is lastig, vooral als je verantwoordelijk bent voor de voorraad.. :D Zoveel maten, zovele keuze :)

@ Hans, wauw die A GSI, als ik nog in de modelauto's zou zitten zou ik die per direct aanschaffen!

595 stuks! :eek:
Schrok je daar zelf ook niet een beetje van? :D

Nadeel aan het wonen in een "grote stad" zoals Emmen..... Ze zijn druk bezig met het grootste en drukste kruispunt, ik deed vanmorgen een half uur over een stuk van 500 meter o_O
Stelt niks voor natuurlijk, maar toch gek als je er normaal 15 minuten over doet en nu 45.

B-Real zei:

Ja, ik dacht dat ik er ongeveer 500 had... Ben er de laatste tijd niet zo heel fanatiek mee bezig geweest.
De Astra K heb ik uiteraard wel... net zo rood als in de Opeling" :)

Ik zelf heb alleen een hele fraaie Opel monza model van Opel zelf. Super gedetailleerd. Verder heb ik weinig met die modelautootjes. Wel om naar te kijken, niet om zelf te bezitten... :) Maar wel mooi hans!

@ Hans, di 1:43 Corsa A heb ik ook, daar speelt Lize nu mee, samen de nog enkele andere 1:43 Opel modellen, Signum, Vectra GTS, Kadett D en een Tigra. :)

Dank Jimmy!

@Richard.. ik durf het bijna niet te zeggen: een keer op de fiets?

@Hans: wat een werk man.. en wat een verzameling :eek:

Hans 1.6 TURBO zei:
B-Real zei:

Ja, ik dacht dat ik er ongeveer 500 had... Ben er de laatste tijd niet zo heel fanatiek mee bezig geweest.

Soit, 20% meer dan ingeschat. Maar 500 was ook niet niks ;)

Gisteravond naar een concert van Muse geweest in Amsterdam, geniaal wat een band! Geweldig concert :cool:

@Richard.. ik durf het bijna niet te zeggen: een keer op de fiets?

Dat gaat zeker wel gebeuren, maar dan wel op een dag dat ik de auto verder niet nodig ben :)

Afgelopen dagen weer met diverse configurators gespeeld en de Astra blijft toch wel op de eerste plek staan.
- De Leon FR (150pk) is voor hetzelfde budget te krijgen als de Astra, alleen is de Astra voor hetzelfde geld wel nog iets luxer. De Leon is wel wat sneller.
- De Focus in Titanium uitvoering met 180pk is ook mogelijk. Alleen is deze ondanks het vermogen een stuk langzamer dan de Astra (?). Schijnt dat alle Ford blokken langzamer zijn/aanvoelen dan de cijfers doen vermoeden. Echter is ook de Titanium uitvoering minder luxe dan een Astra Innovation+.
- De Mazda 3 sedan is volgens de configurator van mijn leasemij niet meer leverbaar? De keuze zou dan een 120pk GT-M zijn en die is langzamer en minder luxe dan de Astra en ook een stuk duurder elke maand, die gaat het dus niet worden.
- De **** met R-design pakket valt ook af. Nu ik er op let zie je die best veel rijden en ik had stiekem verwacht dat het sportiever zou ogen.
- De Megane vind ik op basis van de foto's en filmpjes niet echt overtuigend, dus die valt ook af.
- Citroën en Peugeot overweeg ik überhaupt niet, vind de modellen niet mooi.

Volgens mij blijft er verder weinig gelijkwaardigs meer over wat ik kan overwegen. Binnenkort de Leon nog maar eens van dichtbij bekijken.

B-Real zei:
[quote

Afgelopen dagen weer met diverse configurators gespeeld en de Astra blijft toch wel op de eerste plek staan.
- De Leon FR (150pk) is voor hetzelfde budget te krijgen als de Astra, alleen is de Astra voor hetzelfde geld wel nog iets luxer. De Leon is wel wat sneller.
- De Focus in Titanium uitvoering met 180pk is ook mogelijk. Alleen is deze ondanks het vermogen een stuk langzamer dan de Astra (?). Schijnt dat alle Ford blokken langzamer zijn/aanvoelen dan de cijfers doen vermoeden. Echter is ook de Titanium uitvoering minder luxe dan een Astra Innovation+.
- De Mazda 3 sedan is volgens de configurator van mijn leasemij niet meer leverbaar? De keuze zou dan een 120pk GT-M zijn en die is langzamer en minder luxe dan de Astra en ook een stuk duurder elke maand, die gaat het dus niet worden.
- De **** met R-design pakket valt ook af. Nu ik er op let zie je die best veel rijden en ik had stiekem verwacht dat het sportiever zou ogen.
- De Megane vind ik op basis van de foto's en filmpjes niet echt overtuigend, dus die valt ook af.
- Citroën en Peugeot overweeg ik überhaupt niet, vind de modellen niet mooi.

Volgens mij blijft er verder weinig gelijkwaardigs meer over wat ik kan overwegen. Binnenkort de Leon nog maar eens van dichtbij bekijken.

Uit dit rijtje zou ik toch ook de Astra kiezen.
In het echt is ie mooier dan op de foto's en inderdaad heel goed uitgerust !
Ik vind de Leon van buiten mooi maar aan de binnenkant stelt ie erg teleur. Zeker in direkt vergelijk met de **** en Astra

@ Hans, in de Astra heb ik reeds 2x proefgereden ik ben mij er dus van bewust dat de auto goed geslaagd is en goede concurrentie voor de overige merken.
De Leon is in de juiste uitvoering ook goed te pruimen. Oud collega van mij heeft ook een knalrode FR en daar heb ik aardig wat kilometertjes/uurtjes in meegereden. Daar zou dan wel de (half) alcantara bekleding in moeten, dat staat erg goed. Prima auto en die auto voelt veel sneller aan dan zijn 150pk doet vermoeden! Blijkt overigens ook uit de cijfers want hij gaat 0,5 seconden sneller naar de 100 dan de Astra met 150pk en loopt op top ook dik 10km harder (voor zover het nuttig is natuurlijk...)

@ Jimmy, Giuletta vind ik een mooie auto, maar ik durf het niet aan om een Alfa te kiezen. Ondanks dat het een lease auto wordt ben ik toch bang voor mankementjes die gaan irriteren in de vier jaar dat ik er mee moet doen.
De Pulsar vind ik serieus een mooie auto om te zien, maar nee die zet ik niet op m'n lijstje :D (zelfde geld voor de Civic).

Hans 1.6 TURBO zei:
Gisteren ( woensdag is mijn vaste vrije dag ) mijn miniatuurwagenpark een poetsbeurt gegeven. Van 13.00 tot 16.45 bezig geweest.
Toen ik klaar was heb ik ze geteld: 595 stuks ! o_O

595??... o_O:eek:

Ik dacht dat ik met ruim 100 Ferrari's een grote collectie had. :D Deze week gelukkig in één koop alle Bburago's verkocht waar ik vanaf wilde. Zat zelfs één P******* 996 Turbo bij, die ben ik ook eindelijk kwijt. :p Dit topic al ontdekt?

Ik vind die Pulsar ook mooi, maar dat zal ook een auto blijven die je in de girjze muizen versie ziet.

Ik zou serieus ook voro de Astra of de Mazda 3 gaan in jou keuze.. Ik weet het budget niet maar een 1 serie of A3 valt er niet binnen?

mmmmhhmm 595 is ook veel.

Ik heb rond de 250 ( schat ik ) 1:87 modelletjes zo'n 300 1:43 en de rest 1:18....
en een hele grote kamer met 6 vitrinekasten en een aantal kasten waar de modellen al dan niet in doosje
los op een soort van boekenplank staan...

2012-10-24164634.jpg

.............. is een foto van een jaar of 2 geleden.

Zoals je wellicht kunt zien heb ik ook een stuk of 30 1:87 vrachtwagentjes.
< jeugdsentiment > :)

Dat is wel de droom van iedere verzamelaar, zo'n aparte kamer. Heb zelf drie Billy-kasten van Ikea in mijn slaapkamer waarvan twee met glazen plaatjes. En bovenop mijn kledingkast staan ook een aantal modellen.

Midje!

@ Hans: Allemachies... 595 o_O Ik heb er 1; een Ferrari. Dat was mijn eerste modelauto ooit en daarna geen andere meer gehad :D

@ Richard: Volvo V40 (facelieft) dan? Van het rijtje zou ik voor de Giulietta of Astra gaan.

Die kans is idd. vrij groot
(y)

Leuke foto's, Hans. Heb zelf vooral 1:18 modellen, ruim 80. Ook heb heb ik vier modellen in schaal 1:8, en twee 1:12. De rest is 1:24 of kleiner. Moet alleen mijn PDF nog bijwerken, want niet alles staat erop zag ik. :)

Ik zou serieus ook voro de Astra of de Mazda 3 gaan in jou keuze.. Ik weet het budget niet maar een 1 serie of A3 valt er niet binnen?

In het begin heel kort naar gekeken, maar dan wordt het een instappertje en dat heb ik er niet voor over om "premium" te rijden. Dan liever een minder premium auto die helemaal volgeladen is.

@ Richard: Volvo V40 (facelieft) dan? Van het rijtje zou ik voor de Giulietta of Astra gaan

De V40 was eind vorig jaar het koopje van het jaar met een erg goede aanbieding én 14%. In 2016 is die auto fors duurder en heb ik hem eigenlijk niet op het lijstje gezet.

@ Frank, ik ben geen fan van Muse maar een aantal nummers kan ik wel waarderen. Een concert van een goede band is sowieso altijd mooi natuurlijk (y)
Was wel even zwaar zo middenin de week zeker?

Middag! Groeten uit Braunschweig :)

Ik heb ook wat miniatuurauto's.
Bijna alleen maar ** en Porsche. Topstuk is een 1:12 ** T1

B-Real zei:
@ Frank, ik ben geen fan van Muse maar een aantal nummers kan ik wel waarderen. Een concert van een goede band is sowieso altijd mooi natuurlijk (y)
Was wel even zwaar zo middenin de week zeker?

Ik was om kwart voor één thuis ja.. Vanmorgen heb ik de wekker wel even vervloekt, maar verder viel het vandaag reuze mee. Dat midden in de week is ook maar betrekkelijk met een werkweek van vier dagen :)

@Nissan Pulsar: die zou ik zonder moeite kunnen laten staan. Mooi is niet het eerste dat in mij opkomt bij het zien van die auto. Als hij me al opvalt eigenlijk 8)

@Premium vs luxe: die keuze snap ik helemaal!

Zo net de benzinetank onder de 7 uitgesloopt.. Ga er 1 op maat laten maken met schotten erin en een ingebouwde swirlpot. En een fatsoenlijk retour erop :)

Mogguh!

@Jimmy: hoe lang ben je nu met elkaar reeds bezig met het 7-project?

@miniatuur: wat een aantal zeg, wel erg leuk dat de verzameling al zo compleet is. Heb er zelf enkele, ooit gekregen van mijn oom.
En uiteraard een model van elke auto die ik heb gehad. Kan alleen nog een astra g cabrio vinden met beige interieur. :(

@opendag van het werk: dat is op 19 en 20 maart. Ik denk dat het echt een aanrader is omdqt bezoekers dit keer de unieke kans krijgen om echt door de kassen te lopen, daar waar men normaal bij ons niet mag komen. En veel mensen hebben nog een verouderd beeld van een kwekerij en verbazen zich na een bezoek bij ons van de moderne techniek die er achter schuilt anno 2016.

@ Ruud, dat drukken we niet in jaren uit.. Maar veel te lang, heb hem al sinds 2011. Daarom heb ik mezelf er weer toe gezet om er nog wat geld in te pompen en tijd aan te besteden.. Mede doordat Lize nu goed slaapt heb ik 's avonds weer de puf wat te doen :) Gisteren van 18.30 tot 21.00 lekker bezig geweest, alle maten van de tank opgenomen en nu even kijken of ik een tank op maat meot laten maken, of dat er een prefab onder past.

Dan is het nog:

Raam ontwaseming aanbrengen, alle onderdelen in huis.
Motor laten afstellen voor de keuring, externe firma.

Kost nog wel zo een 1500,- maar dan kan ik wel de weg op :) En mocht ik hem daarna een keer willen verkopen verkoopt dat wel wat makkelijker dan zonder kenteken.. scheelt ook zo een 4000,- in verkoopwaarde :)

Mountianbiken wordt zondag ook weer opgepakt :D

En vandaag alweer 11 jaar samen met Kim.. :) Vandaag, even werken en vanavond samen uit eten, Lize is logeren bij oma :D

Mogguh!

Wat een pittig weekje weer. Heb de spoedklus gekregen om complete formatie en extern personeel van de organisatie in kaart te brengen en op een goede manier te presenteren. Dit op een manier zodat het management dit kan bespreken. Zit er nu nog middenin.

Maar de eerste signalen en bevindingen zijn postief. Al moet er nog heel veel gebeuren.

En vandaag alweer 11 jaar samen met Kim.. smiling smiley Vandaag, even werken en vanavond samen uit eten, Lize is logeren bij oma

Veel plezier..D. en ik zijn straks tien jaar bij elkaar en dat bezegelen we met een klein feestje..;)
Wij gaan vanavond met de hele buurt vergaderen en daarna uit eten. Gezellig. Ben ik ook penningmeester en vanavond voorzitter van dus verveel me niet..;)

In het begin heel kort naar gekeken, maar dan wordt het een instappertje en dat heb ik er niet voor over om "premium" te rijden. Dan liever een minder premium auto die helemaal volgeladen is.

Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen 'premium' moet rijden. Hier in omgeving moet iedereen in een Audi of Bimmer rijden...? Waarom? Geen idee?
Heb ik echt schijt aan. Koop liever een minder premium auto die goedkoper, veel nieuwer en ook gewoon goed is dan premium te 'moeten' rijden..
Beetje hetzelfde gevoel dat ik met de I-phone heb, zeg maar ..;)

Daarom heb ik ook een iPhone 5C gekocht destijds. Behalve de plastic behuizing deed-ie niet veel onder voor de 5S, maar was veel goedkoper. Ben er nog steeds blij mee. Ben benieuwd hoe de nieuwe iPhone SE wordt die binnenkort uitkomt. Schijnt de 5C opvolger te moeten worden.

@ Jimmy, gefeliciteerd! :)
Opzich valt 2011 nog wel mee, dat is 5 jaartjes "hobby'en" met tussendoor momenten dat er niets gebeurd. Ik kan me goed voorstellen dat voor jou straks de lol er af is als het bouwen/knutselen klaar is, dat is namelijk vaak juist de hobby ipv het rijden.

@ Rob, ook gefeliciteerd! :)
"Premium" is idd wel erg populair idd, daar geef ik ook niet zoveel om. Maar dat een BMW/Audi/Mercedes gelijk is aan een Peugeot/Opel/** ben ik ook niet met je eens. Als je ze beide uit zou rusten met dezelfde opties (prijs uiteraard even buiten beschouwing gelaten), dan zal het "premium" merk op veel (detail)punten net even wat beter zijn. Of dat het immense prijsverschil waard is? Dat is aan ieder persoonlijk.

Je hebt zelf inmiddels wat ervaring met de BMW van je vader en daarbij volgens mij ook al eens aangegeven dat het toch wel erg goed en doordacht in elkaar steekt.

Mocht ik zelf het geld/budget hebben om een "premium" merk volledig naar smaak samen te stellen dan deed ik het, daar is nu geen sprake van en wordt het dus een minder premium merk die inderdaad ook gewoon prima in elkaar steekt.

@opendag van het werk: dat is op 19 en 20 maart. Ik denk dat het echt een aanrader is omdqt bezoekers dit keer de unieke kans krijgen om echt door de kassen te lopen, daar waar men normaal bij ons niet mag komen. En veel mensen hebben nog een verouderd beeld van een kwekerij en verbazen zich na een bezoek bij ons van de moderne techniek die er achter schuilt anno 2016.

Misschien dat wij wel even komen, schoonpa ook mee. Hoor veel van mijn broer die veel automatisering bij jullie realiseerd dus als het qua tijd lukt kom ik wel kijken. Ik zag er zo niets van op de website staan

Terug
Bovenaan