Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

de volvo's op het werk zat ik wel prima in. en de grootste klacht van de insignia, namelijk de motor en bak deed de volvo veel beter ook. Maar uiteindelijk de rest (stoelen, infotainment, scherm, etc.) vond ik het verschil met de insignia minimaal. Nog wel naar een V90 gekeken, niet gereden, maar eigenlijk is dat gewoon een grote V60. zal ook wel niet veel anders rijden. nee geen premium product, maar ik vind ze wel erg mooi en tijdloos.

IDbuzz ; gebruikt zijn ze al veel betaalbaarder, ik vind hem ook leuk! Maar dan wel 2-tone. hier rijd in de buurt er ook 1 met een grote zwart kunstof voorbumper, dat ziet er niet uit.

ID Buzz, geinig ding om te zien. Daarintegen vind ik de nieuwe transporter echt een lelijk ding.
Oog van de voorkant zo zielig....waar is dat mooie robuuste ** - design gebleven (vorige transporter/tiguan/passat).

@ Busjes: Rijden op het werk een e-vivaro van voor de facelift. Een prima auto, zolang je hem binnen zijn range gebruikt. Hebben ook een Zafira (busje), daar al veel problemen mee gehad. Valt tijdens het rijden ineens uit, wat tot zeer gevaarlijke situaties lijdt.
Is al meermaals naar de Opel-werkplaats geweest, maar ze kunnen weinig vinden. We proberen de garage nu zover te bewegen dat ze hem terugnemen.

Mogguh!

Allemaal een goed weekend gehad?

Hier een lekker druk en leuk weekend achter de rug: carnaval, campagne, 2 (amateur)concerten bezocht en uit eten geweest.

@ Nieuwe transporter: inderdaad een wat 'saai' smoelwerk!
Toen ik er laatst 1 zag staan, had 'm ik bij een eerste snelle blik ook niet als VW herkend... beetje hetzelfde met de BMW 1-serie; dacht eerst dat het een Kia was toen ik er 1 bij de buren verderop zag.

Die Transporter is al heel veel over gezegd en geschreven. Veel T rijders draaien zich nog om in hun graf. Weet niet of jullie dat weten maar is een kloon van de Ford Transit Custom. Daarom dus ook zo VW onwaardig. De Transit ziet er overigens wel goed uit.

Echt een misser van VW, de nieuwe Transporter.
Ik moet ook wennen als ik een Ford Transit Connect zie, want dat is weer een Caddy met andere logo's...

Na een paar koude natte dagen carnaval ben ik ook weer boven water.. Al met al 3 dagen op pad geweest, helaas minder dan we wilden maar ik ga niet in de sneeuw/regen lopen, dus programma iets aangepast en de tijd iets ingekort, maar al met al primaaaaa carnaval gehad. :geek:

vandaag weer @work, gisteren heb ik mezelf ingehouden al is dat niet helemaal gelukt :censored:

Heb die alleen eens een rondje op Zandvoort gereden maar zo’n ID Buzz vind ik echt leuk!
Ik blijf hem in twotone schitterend vinden.
Mits een aanvaardbaar rijbereik had het zomaar een alternatief voor de EV9 kunnen zijn... al heb ik van mijn raad van commissarissen al gehoord dat die wellicht niet zou gepasseerd zijn.

Wat de Volvo-interieurs betreft, ik was natuurlijk na 2 Honda's niet echt veel gewoon, maar ik heb altijd genoten van het interieur van mijn S90.
Mijn schoonbroer, notoir BMW-rijder, keek er eerst ietwat op neer, maar nu hij de S90 van mij heeft overgenomen, piept hij duidelijk anders. Intussen heeft hij zelf ervaren dat zijn 5 niet kan tippen aan de S90, noch kwalitatief, noch inzake rijplezier, noch inzake zitcomfort.

Jah leuk joh..een electrische vw...blijer kun je me niet maken...:D:D:D:D

Nee..vindt het een geinig ding...maar als je de prijs ziet is er weinig geinigs meer aan.

Alle auto's zijn toch pokkeduur...
Reclame nieuwe Clio vanaf 26.999... waar gaat dat nog over?
Voor ocharme een Cliootje.
Je kocht zoiets enkele jaren toch nieuw voor de helft van dat bedrag?

Morgen met de BMW richting het westen van het land. Weekendje weg. Precies waar de BMW erg goed in is, lekker met zn allen comfortabel op pad en lekker veel ruimte. :cool: weer word niet top, maar we waren toch van plan om 2 musea te bezoeken, dus word vast gezellig.

Bij terugkomst de BMW maar eens wassen, die lijkt wel grijs met al dat zout. Het is voorlopig gedaan met het koude weer dus na een paar regenbuien even een keer snel even wassen want dit ziet er niet uit.

Kan me voorstellen dat het lekker toeren is met de funfer; veel plezier!

Wassen van de auto is bij de Swift en Clubman ook wel nodig eigenlijk...misschien zondag maar even langs de wasbox met 1 van beide.

Voor mij verder een relatief rustig weekend voor de boeg: alleen morgen de hele dag op bad met de ID Buzz; ben benieuwd.

Oeps... moet natuurlijk 'op pad' zijn.

Campagneperiode is weer begonnen, dus ook ik mag reclame gaan maken ;)

Afgelopen zaterdag de hele dag rondgetoerd in een ID-Buzz; rijdt uitstekend, soepel, stil en vlot zat. Stoelen zijn redelijk, maar ik heb het de hele dag zonder rugpijn uitgehouden, dus dat zegt wel wat.

Verbinding maken met de telefoon, spotify aan en dan vooral nergens meer aanzitten. Want het multimedia systeem en alle touch-knoppen zijn (zoals bekend) drama.
Wat een geknooi om de cruisecontrol in te stellen; zal vast makkelijker moeten gaan als je instructies leest, maar op intuïtie kreeg ik het soms voor elkaar en soms deed ie van alles behalve het juiste ;)

En heeft het ook nog extra kiezers opgeleverd...wij kwamen de CDA delegatie hier zaterdag ook tegen toen we met gezin de hond uitlieten..zij waren gewoon op de fiets...:)

En heeft het ook nog extra kiezers opgeleverd...wij kwamen de CDA delegatie hier zaterdag ook tegen toen we met gezin de hond uitlieten..zij waren gewoon op de fiets...:)
Ik vroeg me al af welke campagne bedoeld werd...
Eens nieuwsgierig of het experiment met het minderheidskabinet door de kiezers al dan niet zal gesmaakt worden.

Hebben/hadden de kiezers een keus? Nergens zag ik een vraag "Bent u voor of tegen een minderheidskabinet?" in een partijprogramma...

Ach, je weet nooit of iets wel of geen kiezers oplevert. Maar een beetje extra zichtbaarheid kan geen kwaad, dan is zo'n bus een creatief idee (en handig om spullen in te vervoeren). Naast de standaard spandoeken, het flyeren en social media.

Ik sta laag op de lijst, dus doe het vooral voor de rest :)

zij waren gewoon op de fiets.
Die hebben wij ook nog! (bakfiets) en die gaat ook weer gebruikt worden

Eens nieuwsgierig of het experiment met het minderheidskabinet door de kiezers al dan niet zal gesmaakt worden.
Ach, dat is altijd lastig in te schatten.
De vorige keer toen CDA het slecht deed in de landelijke verkiezingen, hebben we er lokaal geen last van gehad.

Maar het landschap is sindsdien wel versplinterd, dus er zal vast wat gebeuren.
In onze gemeente hebben we nu 2 lokale partijen extra (een PVV-variant en een afsplitser) + SGP en FVD die meedoen.

Ben benieuwd, wordt in elk geval een spannende verkiezingsavond!

ik vind de gemeenteraadsverkiezingen altijd wel leuk, vaak ook wat concrete lokale plannen waar ik vaak wel een duidelijke mening over heb. wel is het zo dat ik eigenlijk niet de tijd heb om echt overal goed in te verdiepen en dan grotendeels leun op de stemwijzer in de hoop dat die de belangrijkste thema's pakt en klopt.

Las laatst dat ze bij ruud op het werk gezeur hadden met de E-vivaro's. Bij kinderopvang hebben ze 2x zafira life E dingens. Ook daar heel vaak problemen hoorde ik vanmorgen, gek worden ze er van. De duurtest Frontera van autoweek heeft ze ook al een paar keer in de steek gelaten dat die geen kant meer op wil, en is nog niet opgelost, en nu ook de Grande Panda duurtest heeft de nodige problemen. Stellantis word echt niet goed op de kaart gezet zo :rolleyes: zeker na de nodige problemen met boordladers, 1.2 puretech problemen en ander geneuzel.

Tel daar bij op dat ze in de testen ook vaak ergens in de middelmoot of laatste uit de bus komen. zelfs de vrijwel nieuwe ë-C5 , het broertje van de peugeot 3008 en grandland kwam als laatste uit de bus in vergelijking met een toyota en KIA.

Ondanks de vele modellen zit er niets in de top 10 autoverkopen in europa. qua automerken zit alleen peugeot op een plaats 9 in heel europa. Opel speelt slechts een rol in de achterhoede.

Daarnaast noteert stellantis miljarden verliezen. Dit kan toch niet lang door gaan zo?

Laatst bewerkt:
Het is alsof ze alleen maar bezig zijn met discussies over het profileren van de verschillende merken, en niet met het ontwikkelen van goede techniek.

Het is alsof ze alleen maar bezig zijn met discussies over het profileren van de verschillende merken, en niet met het ontwikkelen van goede techniek.

inderdaad, las laatst dat lancia minder auto's verkocht in europa dan ferrari. begrijp dat het in italië nog een ding is maar met zulke lage verkoopaantallen kan dat toch niet meer uit. Wie koopt er nog een DS? Alfa is al jaren aan het infuus. Te veel merken, te weinig onderscheidend vermogen., te veel problemen. Er moet gewoon een enorme reorganisatie aan kopen en wat merken verdwijnen, focus op dat wat wel 'leeft' en gewoon goede kwaliteit auto's maken.

@ Joost: het is ook erg interessant om van dichtbij mee te maken. Helpt ook om meer begrip te tonen voor bepaalde situaties en je krijgt door hoe snel mensen roepen zonder zich erin te verdiepen.... dat is echt schrikbarend.

@ Stellantis: Ik zag laatst een keer een filmpje van een autobedrijf welke auto/merk je moest mijden. Een groot deel van de gevraagde medewerkers zeiden 'alles van Stellantis'. Dus dat zegt wel wat...

@ Joost: het is ook erg interessant om van dichtbij mee te maken. Helpt ook om meer begrip te tonen voor bepaalde situaties en je krijgt door hoe snel mensen roepen zonder zich erin te verdiepen.... dat is echt schrikbarend.

inderdaad, en ook met de stellingen van de stemwijzer is het makkelijk antwoord geven, maar de gevolgen (ook financieel) zijn voor de meeste mensen niet duidelijk. je mist gewoon veel context om een echte mening te volgen.

@ Stellantis: Ik zag laatst een keer een filmpje van een autobedrijf welke auto/merk je moest mijden. Een groot deel van de gevraagde medewerkers zeiden 'alles van Stellantis'. Dus dat zegt wel wat...
Van Carrec, volgens mij. Die waren vrij eensgezind inderdaad.

Stellantis word echt niet goed op de kaart gezet zo :rolleyes: zeker na de nodige problemen met boordladers, 1.2 puretech problemen en ander geneuzel.
Eens, zijn helaas de gevolgen van een verkeerd beleid wat jaren is ingezet. Ze draaien nu wel bij, maar voordat je kwa kwaliteit goed zit en je het klantenvertrouwen weer kunt winnen heb je nog een lange weg te gaan.
Ze roepen dan wel dat ze miljarden afschrijven op de elektrificatie strategie....maar eerlijk, alles wat ze tot op heden gelanceerd hebben zet geen benchmark. Dat zou je toch verwachten van zo'n groot concern, waar ze hun ontwikkelingskosten over zoveel modellen kunnen terugverdienen.

Kwa motorisering schijnt het dat stellantis verder gaat met de Fiat-motoren ten kosten van de puretec blokken. Ben benieuwd....

Ah, dat wilde ik eerst typen maar zag laatst ook een vergelijkbaar filmpje van een buitenlands kanaal, dus wist het niet zeker meer ;)

inderdaad, en ook met de stellingen van de stemwijzer is het makkelijk antwoord geven, maar de gevolgen (ook financieel) zijn voor de meeste mensen niet duidelijk. je mist gewoon veel context om een echte mening te volgen.
De lokale stemwijzer was inhoudelijk ook niet heel erg sterk moet ik zeggen... maar goed, geeft in elk geval een richting ;)

Bij de gemeentelijke politiek stem ik meer op personen dan op de partij. Natuurlijk moeten we een beetje hetzelfde beeld hebben, maar ik stem meestal op dezelfde persoon die ik waardeer voor zijn tomeloze inzet in de gemeentepolitiek. Had 'm toevallig gisteren nog even aan de lijn over het laadpalenbeleid van de gemeente.
Voor de vorm nog even een stemwijzer gedaan, maar die gaf niks schokkends.

De uitdagingen verschillen nogal, bij gemeenten of landelijk.... Weet niet of het nog zo is, maar vroeger kregen alleen politieke partijen uit de 2e kamer subsidie om lokale politici op te leiden.... Lokaal Boerenkolenveen kreeg dus niets...

Bij ons doet nu een landelijke rechtse partij mee en die heeft aardig wat standpunten die vooral landelijk geregeld kunnen worden en waar je lokaal nauwelijks invloed op hebt... dat zal zeker stemmen trekken, jammer dat ze het uiteindelijk niet waar kunnen maken ;)

Om bij de gemeente te blijven: gisteren de OZB-aanslag gehad. De WOZ-waarde van ons huis is met 20% gestegen.
Gelukkig onder de streep niet al te veel verschil ;)

Bij de nieuwe firmawagens begin vorig jaar heb ik voor mijn medewerkers - die binnen hun budget conform de policy vrije keuze krijgen - toch een veto uitgesproken voor Stellantis-producten.

Mijn dochter wijzigde van job en leverde daarbij haar lease (e-Corsa) in en kocht een eigen wagen. Op advies van zowel een familielid-garagehouder als mezelf heeft ze uiteindelijk geen 308SW gekozen maar een CeedSW.

Met lease zou ik het nog wel aandurven. de eerste 4 jaar gaat het vaak wel goed, en als je dan toch pech hebt dan word het wel gedekt met een vervangende auto en zonder kosten. Dat verklaard mogelijk nog wel dat Peugeot nog enigszins mee doet in de verkopen.
Maar als je testen verliest, concurrenten doen het op elk vlak (iets) beter, nergens uit blinkt , matige infotainment en de opkomende chinezen dan kun je toch niet op deze voet verder gaat en al die merken in de lucht houden.

WOZ heb ik nog niet gezien, maar zal vast weer bizar veel hoger zijn. ons huis is vorig jaar getaxeerd en schrok al van het bedrag. ben wel benieuwd of deze in de buurt van de woz komt te liggen

Hier de woz +13% en jaarbedrag zo'n 100 euro omhoog. Schrik ik niet meer zo van.

Waar ik wel van schrik, zijn de zorgkosten. Er zit bij ons niet eens zoveel meer tussen wat wij maandelijks aan de zorgverzekering betalen en onze netto hypotheek...mijn vrouw is wel uitgebreid verzekerd maar worden echt forse bedragen...

Hier is as usual de WOZ nog niet bekend. Alsof ze tijdrekken. De afgelopen twee jaar pas binnen op 31 maart. Ik vrees op de zoveelste verhoging. Omgeving Utrecht, dan weet je het wel. Sinds 2020 is mijn WOZ met 165% (!) gestegen… zonder noemenswaardige verbouwingen. Maar bij hertaxaties is wel bekend dat de prijzen nog hoger uitvallen.

Avond! De WOZ heb ik ook gezien maar weer snel genegeerd. Meer dan twee keer de waarde van wat ik er krap elk jaar terug voor betaalde… En ik denk dat de WOZ nu aardig klopt.
Zorgverzekering valt gelukkig erg mee. Bijdrage van werkgever, maximaal eigen risico, geen aanvullende dekkingen. Dus dan blijft het qua kosten vrij gunstig.

De WOZ is slechts een grondslag die als uitgangspunt voor diversen berekeningen van de aanslagen geldt. Blijkbaar zijn de tarieven naar beneden bijgesteld, daar de WOZ 18% gestegen is en de totale gemeentelijke aanslag, in mijn geval, 12%.

Meestal is het andersom: op de WOZ waarde kan je namelijk bezwaar maken, op de hoogte van de tarieven niet. Dus wordt de WOZ gedrukt, maar gaan de tarieven alsnog fors omhoog.

WOZ: onder de streep viel de stijging in kosten mee, maar toch heb ik dit keer bezwaar gemaakt omdat ik een aantal zaken/beoordelingspunten wat twijfelachtig vond.

Zorgkosten: bij ons gelukkig beperkt. Mijn vrouw heeft wel een hoge dekking, maar al met al nog niet zo spannend.
Het vergelijk met de hypotheeklasten maak ik maar niet omdat deze nog behoorlijk hoog zijn ;)

Geen idee wat er bij ons is gebeurd maar de WOZ is amper gestegen tov vorig jaar en onder aan de streep zijn wij juist heel iets goedkoper uit op jaarbasis. zorgkosten zijn bij ons ook laag, maar begint nu wel met beugels en zo bij de kinderen, dus die gaan wel stijgen. Hypotheek is nog steeds heel erg laag wat er voor zorg dat er genoeg financiële ruimte is. Toen wij twintigers waren konden we het al prima betalen. nu 15 jaar later met alle CAO verhogingen en andere functies is het helemaal dikke prima ondanks het geen topsalarissen zijn. onze maandlasten zijn gewoon lekker laag

Als ik hoor dat collega's van 10 jaar jonger soms wel 2,5x zoveel aan hypotheek kwijt zijn met minder salaris kan ik haast niet geloven hoe ze dat financieel redden.

Als ik hoor dat collega's van 10 jaar jonger soms wel 2,5x zoveel aan hypotheek kwijt zijn met minder salaris kan ik haast niet geloven hoe ze dat financieel redden.
Dat herken ik. Wij hebben een vrij lage hypotheek, maar ik kan me ook niet voorstellen dat je over de €1000 per maand betaalt voor je huis, of het dubbele. Maarja, als je ziet dat mensen die jonger zijn dan ik een huis kopen van 6 ton en dan nog heel veel gaan verbouwen vraag ik me echt af hoe ze dat doen.

maar ik kan me ook niet voorstellen dat je over de €1000 per maand betaalt voor je huis, of het dubbel
Over de 1000 kan ik me nu wel voorstellen :rolleyes: maar we lossen weinig extra af omdat onze hypotheekrente nu zo vreselijk laag is.

Maar goed, we kunnen dat ook gewoon dragen dus allemaal niet zo spannend. Maar als ik met de hogere hypotheekrente dan de maandbedragen hoor voor huizen rond de 5 ton dan denk ik wel: pfoeh, blijft weinig over per maand. Of ik heb toch een verkeerde baan... dat kan ook.

Je gaat ook leven naar je inkomsten he, ook al wil ik dat zelf nog niet geloven. Mijn salaris is bruto bijna twee keer wat ik 12 jaar terug had. Maar zo voelt het niet.

natuurlijk ga je leven na inkomsten. Hier komt het ook wel op. maar als je aan een hypotheek al 2000+ euro kwijt bent wat ik hier ik hier wel eens hoor voor relatief jonge mensen dan hou je zelfs met zn tweeën toch niet veel over als je ook nog andere lasten hebt. Maar blijkbaar kan het allemaal.
Ben blij dat ik het niet heb, en indien ik minder wil werken , ziekte, of andere zaken gebeuren waardoor het financieel minder word we niet gelijk in de problemen komen.

lekker weer overigens! ga zo maar eerder naar huis, even langs de bouwmarkt klus spullen voor het weekend halen, even tanken en boodschappen in duitsland. hebben we dat ook gedaan

Reken wel dat jij de woning in een gunstige tijd hebt gekocht, en waarschijnlijk de hypotheek ook nog gunstig hebt. Moet je met de huidige prijzen gaan kopen, kan ik me voorstellen dat de maandlasten even hoog zijn. Maar ook voor hen gaat op dat met de huidige loonstijging dat op een gegeven moment wel te doen is.
Zeker als je nog weinig kosten hebt, als er kinderen komen lopen die structurele kosten gewoon op.

Wij hebben 2024 een groot en relatief duur huis gekocht. Daar had ik geluk van de overwaarde van mijn eerdere woning en het feit dat ik vroeger al veel gespaard heb. Ondanks de verbouwingen hebben we toch al best extra afgelost op de hypotheek, gezien die net iets over de 4% is loont dat nog wel een keer. Plus dat ik graag optijd "laag" heb, zodat wanneer ons iets overkomt de maandlasten nog altijd behapbaar zijn.

En wij klagen niet, de WOZ is altijd even een "jammer geld" ding.....maar hoort er ook gewoon bij. Aftikken, vergeten en doorleven. Gelukkig zijn we in een situatie dat we er zo mee om kunnen gaan.

lekker weer overigens! ga zo maar eerder naar huis, even langs de bouwmarkt klus spullen voor het weekend halen, even tanken en boodschappen in duitsland. hebben we dat ook gedaan
De zon is hier al een paar uur weg, en ik vind het vrij fris. Het schijnt vanaf zondag weer een tijdje zonnig te worden!
Morgen de winterbanden er maar eens onder uit halen.

Plus dat ik graag optijd "laag" heb, zodat wanneer ons iets overkomt de maandlasten nog altijd behapbaar zijn.
Dat is een slimme en comfortabele gedachte, die speelt ook altijd in mijn hoofd mee.

Wat ik gewoon zorgelijk vind is dat veel mensen hun hypotheek afsluiten op twee inkomens. Als een van de twee arbeidsongeschikt of ernstig ziek wordt hang je gelijk.

Wij wonen niet al te ruim naar wel goedkoop. Wij hebben nog een "oude" hypotheek met een spaardepot. Fiscaal heel aantrekkelijk met een mooie rente en aan het eind van de looptijd een mooie spaarpot om de boel af te lossen.

Maar zijn nu plannen aan het maken om te gaan verbouwen. Er komt gewoon niks te koop in onze prijsklasse in ons dorp en willen daar niet meer op wachten. En we zijn wel heel tevreden met onze straat qua ruimte, rust en speelgelegenheid voor de kids.

Terug
Bovenaan