simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Zag net een Horizon 1.5 voor 600 euro op Marktplaats, met veel onderdelen. Het is dat mijn garagebox maar 1 auto kan hebben.... anders.... :p

zo, pfff.. ik heb vandaag gebuffeld!

vandaag de motor ruimte van de murena leeg gemaakt!

(motor was er al uit)
tank eruit...
vacuumpot...
koelvloeistof expansie reservoir...

en bij die laaste bleken er trouwens scheurtjes in het tankje zelf te zitten!!!???

hebben murena's (2,2) dit vaker?

en verder heb ik alle tectyl verwijderd!nu was er alleen mooi blinkend zink zichtbaar!
helaas gaat er bij mij ook weer wat overheen...
een mooie lak laag!

tja en ik had de eer hem te openen!

gaan we nu naar deel 3?

zo ziet de motor ruimte er nu uit!
540030_3726468969605_161256336_n.jpg

nu alleen nog een mooie lak laag eroverheen (rood net als de buitenkant!)
376585_3726469449617_1717372033_n.jpg

Wordt wel mooi , hoop werk. ben benieuwd als de motorruimte rood is, De waterpomp al binnen?

Succes

thoontjepower zei:
tja en ik had de eer hem te openen!

gaan we nu naar deel 3?

Ach, waarom? Deel 2 functioneert toch prima? Ik vind het wel zo overzichtelijk, alles in één topic.

ow dacht dat 100 pagina`s de max was...?

maar wat betref de waterpomp...

HIJ IS BINNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (zal het verder beperken met uitroeptekens)

3 werkdagen had onze duitse vriend SIMON nodig om deze te leveren... per post zelfs
das toch aanzienlijk minder dan Carjoy

ik baal echt dat ze er zo lang over doen! gewoon zonde! 15 minuten rijden en ik ben carjoy..

al goed ik kan weer wat verder!

maar niemand weet of die scheurtjes in het koelvloeistof-expantievat vaker voorkomt???

Zijn ze echt doorgescheurd of zijn het oppervlakkige barstjes door hitte van buitenaf, Daar kan ik me bij een Murena wel iets bij voorstellen. Ik heb er niet eerder opgelet eerlijk gezegd.

Wat ook binnen is, de bevestiging dat ik lid ben van de Simca Automobiel Club Nederland! :D

Als oud-bezitter (1979) van een Simca 1100 TI heb ik dit merk en zustermerken nooit helemaal uit het oog verloren. Vele pagina's geleden staan hier ook nog wat foto's van mij. En zo heb ik twee weken geleden het Musée Matra (of, met aardige woordspeling, Espace Automobiles Matra) in Romorantin-Lanthenay bezocht. Is er hier bij de dames en heren belangstelling voor meer foto's? Zo ja, dan zal ik ze plaatsen. Ik vond het een erg sympathiek museum trouwens, met dit jaar een speciale Le Mans tentoonstelling - 40 jaar geleden natuurlijk de eerste le Mans overwinning met de MS670 ...

7825481004_bd5b71eed9_c.jpg

thoontjepower zei:
maar niemand weet of die scheurtjes in het koelvloeistof-expantievat vaker voorkomt???

Geen idee, ook niet of het kwaad kan.
Ik weet wel dat m'n nissan bus (1999) ook van die barstjes in het vat heeft... was volgens de dealer vrij normaal en niets om ongerust over te worden.
Maar gooi deze vraag eens op het MatraMania forum, daar zitten genoeg ervaren murena-rijders.;)

@72grande: kom maar binnen met je foto's, altijd welkom! Mits Talbot/Simca/Matra gerelateerd... ;)

Ok Heren! Een paar dagen in de buurt kamperend (met voorbedachten rade) besluit ik het Matra museum in de voormalige Matra-stad Romorantin-Lanthenay aan te doen, te meer daar zij om de 40ste verjaardag van de eerste Le Mans overwinning te vieren een speciale tentoonstelling hebben ingericht. De MS670 staat natuurlijk in volle glorie te pronken, net als de V12’s (die draaien helaas niet). Erg leuk zijn de vitrines met miniaturen, die bijvoorbeeld het 1972 aankomstveld laten zien, of alle winnaars ooit.

P1000908 by 72grande, on Flickr

P1000912 by 72grande, on Flickr

P1000913 by 72grande, on Flickr

P1000917 by 72grande, on Flickr

P1000918 by 72grande, on Flickr

Ik vind het nog steeds ongekend hoe dit kleine fabriekje zulke autosportsuccessen weet op te bouwen, met Jackie Stewart die in 1969 in een Matra wereldkampioen Formule 1 wordt, en natuurlijk de drie opeenvolgende overwinningen van 1972 t/m 1974 op Le Mans.

P1000939 by 72grande, on Flickr

P1000940 by 72grande, on Flickr

P1000964 by 72grande, on Flickr

J. Todt … die naam hebben we later nog teruggezien …

P1000935 by 72grande, on Flickr

P1000936 by 72grande, on Flickr

P1000937 by 72grande, on Flickr

P1000929 by 72grande, on Flickr

P1000923 by 72grande, on Flickr

P1000924 by 72grande, on Flickr

P1000977 by 72grande, on Flickr

P1000967 by 72grande, on Flickr

P1000971 by 72grande, on Flickr

P1000926 by 72grande, on Flickr

P1000910 by 72grande, on Flickr

P1000957 by 72grande, on Flickr

P1000956 by 72grande, on Flickr

P1000960 by 72grande, on Flickr

P1000949 by 72grande, on Flickr

P1000947 by 72grande, on Flickr

P1000944 by 72grande, on Flickr

P1000952 by 72grande, on Flickr

P1000945 by 72grande, on Flickr

P1000943 by 72grande, on Flickr

P1000963 by 72grande, on Flickr

P1000979 by 72grande, on Flickr

P1000980 by 72grande, on Flickr

P1000982 by 72grande, on Flickr

P1000981 by 72grande, on Flickr

P1000984 by 72grande, on Flickr

Ik had me natuurlijk ook even ingelezen en dus ben ik op zoek gegaan naar de oude fabrieken. Er is bijna niets over behalve de poort (die natuurlijk oorspronkelijk toebehoorde aan textielfabrikant Normant) en een nog te slopen fabriekshal, waar geen enkele aanwijzing naar het verleden meer te vinden was …

P1000985 by 72grande, on Flickr

P1000989 by 72grande, on Flickr

P1000992 by 72grande, on Flickr

P1000991 by 72grande, on Flickr

nou als ik zachtjes druk op het tankje zet komen de lucht belletjes naar buiten! dus dat ie lek is is me wel duidelijk!

maar heb al een mogelijke oplossing...

en indd wat is dat museum gaaf!

kunnen we er volgend jaar geen tour van maken???
kan mijn murena ook eens terug naar zijn geboorte plaats! ;)

Na lange afwezigheid een update over mijn Samba, die ik in de vorige thread al eens voorgesteld heb. Het is een model 1984, volledig identiek aan de Samba die ik ooit nieuw heb gehad. Deze heb ik in 2005 gekocht in een eigenlijk heel goede toestand. Een plekje aan een kokerbalk, een zijraam dat los in de geleiding zat en enkele kleine blaasje op de voorspatschermen, dat was het eigenlijk wel.

371samba6.jpg

In al die jaren heb ik weinig gereden, tot mei dit jaar toen ik met mijn vriendin naar Engeland ben geweest. Bijna 2000 km in een paar dagen, dan leer je een auto wel kennen. In Calais wachtend op de boot:

803IMG_2506.jpg

En de dorpsgarages in Engeland leer je ook kennen :)

99IMG_2538.jpg

De balans opmakend na de tocht leverde het volgende op:

- Lager van de stabilisatorstang linksvoor is verdwenen (levert een bonkend geluid op en speling op het stuur)
- Slecht starten, alleen na een starthulpmiddel in het luchtfilter wil de motor aanslaan. Draait daarna goed.
- De blaasjes op de voorschermen worden groter
- Bumperhoekje rechtsachter is beschadigd, de andere zitten wat los
- Slijtplekken op de bestuurderstoel
- remlichten, achteruitrijlichten en ventilator doen het niet (bij Gent gestrand met bijna oververhitte motor)
- Alarmlichten werken niet goed, alleen links knippert.
- Kleine scheur in de kap
- Enkele kleinere plekken op binnenscherm en voorschermen

Kortom, tijd voor een flinke opknapbeurt. De APK zat er aan te komen dus voorlopig is de auto geschorst.

Het linker voorscherm:

561IMG_1062.jpg

Binnenscherm:

838IMG_1065.jpg

De stoel staat ondertussen bij de bekleder, de staalborstel ligt klaar en de Noverox ook. Wordt vervolgd!!

Bart

ja hoor!

en nu heb ik 2 waterpompen in huis! (nieuw voor murena 2.2)

geef niks!! en anders kan ik iemand een spoed levering doen hahahaha!

trouwens de murena is gespoten onder de kap!
552073_3737247879071_960278344_n.jpg

558169_3737248359083_139088_n.jpg

395359_3737248759093_481825989_n.jpg

tevens iemand intresse in zo`n mooie otto-mobile simca 1000 rallye 2 STR ??? heb er een over!
artikelen-25464-0.jpg

trouwens ook te ruilen tegen talbot lotus sunbeam (in rallye trim)

PBtjes altijd welkom!

De motorruimte ziet er weer fris uit.(y)
Zet hem maar goed in de was voordat je de motor terugplaatst, scheelt een hoop poetswerk straks.:)

Muddy Bandit zei:
De motorruimte ziet er weer fris uit.(y)
Zet hem maar goed in de was voordat je de motor terugplaatst, scheelt een hoop poetswerk straks.:)

goed idee(y)

ga ik ook doen ook!

Die Rancho's in het museum: echt super. Zouden ze helemaal roestvrij zijn? Staan er überhaupt wel kilometers op de teller of zijn deze vanaf fabriek het museum binnen gerold?

Dinsdagavond gezien, op de A15 tussen Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem:

Volgens mij hoorden deze 2 bij elkaar...of niet?
sdc16730h.jpg

sdc16731p.jpg

Wij reden voorbij in een witte Opel Astra caravan, en ik heb als passagier nog heel breed uit mn arm uit het raam gestoken met een duim omhoog.

Wie o wie was/waren dit?

the Fox zei:
Die Rancho's in het museum: echt super. Zouden ze helemaal roestvrij zijn? Staan er überhaupt wel kilometers op de teller of zijn deze vanaf fabriek het museum binnen gerold?

Mij is verteld dat die Grand Raid nog nieuw is, alleen maar gebruikt op autobeurzen.
Ik vind het trouwens wel komisch dat deze GR rondom is uitgerust met die Bab-Terre terreinbanden, terwijl deze banden destijds alleen op de beide reservewielen geleverd werden. (en dat is ook niet vreemd, de Bab-Terre is maar geschikt tot 90 km/h)

Muddy Bandit zei:
the Fox zei:

Mij is verteld dat die Grand Raid nog nieuw is, alleen maar gebruikt op autobeurzen.
Ik vind het trouwens wel komisch dat deze GR rondom is uitgerust met die Bab-Terre terreinbanden, terwijl deze banden destijds alleen op de beide reservewielen geleverd werden. (en dat is ook niet vreemd, de Bab-Terre is maar geschikt tot 90 km/h)

Ik verwonder me met regelmaat over jouw enorme dosis kennis van deze Simca's Muddy. (y) Dat waardeer ik zeer en is leerzaam en motiverend.
En 90km/h lijkt me voor de meeste shows binnen wel de max. snelheid.:LOL:

Groet Harm

Tsja, als je zo'n auto compleet uit elkaar trekt en vervolgens weer opbouwd dan leer je ze wel kennen, gesprekken met lotgenoten brengen ook veel exta info en daarnaast hebben we internet ook nog eens.
Maar het leuke van de Simca's uit die jaren is dat ze technisch eigenlijk allemaal hetzelfde gebouwd zijn... de 1100, 1307-8-9, 1510, Rancho, Horizon, Solara hebben onderhuids aardig wat overeenkomsten.

Zijn er hier trouwens nog mensen die naar de oldtimerdag in Appelscha gaan?... ik zag op de info dat de simcaclub hier ook staat.
https://www.oldtimerdagappelscha.nl/

Hoi,

Ik ga wel even kijken in Appelscha, voor een evenement is dat hier bijna om de hoek zeg maar. Ik vind er alleen niets over op de site van de club.

Ben daar tegen 13.00 ongeveer.

ik kom in appelscha
en wel met 3 auto,s waaronder de mooie 1301
je zal me vast wel ergens tegenkomen
en ik zal de simca extra laten glimmen
krijg altijd veel reakties als ik ergens sta met de simca
ook de andere 2 zullen erbij staan
grapjas
nee het is geen grap

Mijn plan is ook om even in appelscha te kijken. Ben er nog niet eerder geweest maar lijkt me wel wat. Dus m'n murena staat er ook te glimmen.

Muddy Bandit zei:
Zijn er hier trouwens nog mensen die naar de oldtimerdag in Appelscha gaan?... ik zag op de info dat de simcaclub hier ook staat.
https://www.oldtimerdagappelscha.nl/

Het is bij mij in de buurt dus ik zal er s'morgens zijn maar helaas zonder de Rancho.
Deze wacht op de tijd dat hij wel mee zal gaan, maar voordat het zover is moet er nog heel wat werk verricht worden.
Erik

Hallo mensen, ik ben er terug...
Ik kreeg alweer eens geen berichtjes binnen omtrent niuwe zaken alhier... Dat kennen wij allemaal als eens denk ik... Op een gegeven moment is het wel erg stil op het autoweekforum dus ga ik maar eens kijken. Sorry ook voor degenen die mij privéberichten stuurden via Autoweek, immers krijgen ook die pas na vandag weer bericht.
Even snel want ik ben mij natuurlijk allereerst weer aan het inlezen:
De bruine Chrysler-France met het kenteken 41-YA-98 kend ik wel al. Ik heb geen idee waar die auto staat en wie de eigenaar ervan is. Wie heeft de foto gemaakt jongens?
En die witte 1100 Spécial bij Kout kende ik ook al.
Muddy, de bout los kerel? Harm, kiks dat de Samba weer gekeurd is man! Mijn Solara GLS automaat is ook aan de beurt. Maar met slechts 50000 Km. op de teller kan daar wel haast niks mis mee zijn.
Van wie is de rood-bruine Samba cabriolet met NV-39-LK jongens? Ik kende de wagen wel al en heb op een voornaam en een mailadres niets van de huidige eigenaar. Wellicht dat hij mij kan mailen op het register-mailadres. Even een PB.-tje en ik mail jou het adres. Alvast bedankt!
Simcat

A.BRANDHORST zei:
Dinsdagavond gezien, op de A15 tussen Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem:

sdc16731p.jpg

Wij reden voorbij in een witte Opel Astra caravan, en ik heb als passagier nog heel breed uit mn arm uit het raam gestoken met een duim omhoog.

Wie o wie was/waren dit?

Hoi Ap,
Ik ken deze wagen sinds 21-5-2010 en ik heb (vooralsnog) geen idee wie de nieuwe eigenaar ervan is. De auto stond, zo ik wist, alweer te koop vanaf 24-7 2012 tot 16-7-2012 te koop en dat bij een autobedrijf in Soest. Hopelijk hoort de club weldra wie de trotse eigenaar is van deze 100 als hij of zij zich als nieuw lid inschrijft met deze mooie auto. (y)
Simcat

Tjonge Thoon,
Die Murena motorruimte ziet er weer puik uit man!!!!!:D:D:D
Komt hélemááál goed met de auto!!!!
Simcat

Appelscha was erg leuk, vooral door de aanwezigheid van de Talbot Simca en Matra's. Door de felle zon zijn ze niet allemaal super. excuses vooral voor de Murena. Jammer dat mijn tijd erg beperkt was maar volgend jaar nieuwe kans.

Een echte winnaar van formaat; de 1000 van Raymend
img1516707671.jpeg

De Grappigste Simca van Allemaal
img1516707674.jpeg

De Veel beschreven Rancho van Matrancho
img1516707675.jpeg

De erg lastig te fotograferen Rancho Gran Raid van Muddy Bandit, door alle kijkers die er steeds voor stonden.

img1516707678.jpeg

De blinkende Murena waar zelfs het fototoestel even geen antwoord op had maar die toch vermeld moet worden
img1516707682.jpeg

De hele mooie Ralley 2;

img1516707684.jpeg

De mooie economische Tagora 2,3 TD

img1516707685.jpeg

En de niet te missen en weer remmende Tagora van Tagora.

img1516707687.jpeg

Heb geen foto van de witte 1100 die er ook stond te glimmen, door de drukte gemist, excuses aan ons Simca Rayonhoofd

Al met al een aardige presentatie vind ik. En een leuk evenement hoewel ik de indruk had dat het wel erg vol was om 14.00. De eersten vertrokken toen alweer

vandaag niet in appelscha geweest maar toch het 1 en ander gezien op simca gebied.
allereerst een murena gespot.

DSC03400.JPG

DSC03401.JPG

daarna even naar mijn garage gegaan waar mijn ti staat en daar kwam zo maar een rallye 2+ aanknallen.
heerlijke sound aan boord op deze gifkikker!

DSC03434.JPG

hallo simca en talbot liefhebbers
het was een hele mooie dag vandaag in appelscha
mooi weer
en veel interessante auto,s
veel reaktie,s van vooral de simca en er zijn heel veel foto,s gemaakt door het publiek van de simca
het is gewoon leuk dat mensen zo positief waren over de 1301
veel mensen hebben in zo,n auto gereden en vinden het leuk om hem terug te zien
simca harm bedankt dat ik je even mocht spreken
doen we zeker nog een keer je ziet dat ik ook wel een goeie kant heb en waardeer het zeer dat je me aansprak
dat heeft zeker goed gedaan en nog bedankt voor die leuke foto
ook ronald leuk dat ik je nog even gesproken heb
het was een mooie dag in appelscha
groeten van de enige echte grapjas

Het was een gezellige, en door het uitermate gunstige weer een zeer druk bezochte oldtimerdag waar de organisatie z'n handen goed vol aan heeft gehad.
Maar ondanks deze drukte heb ik geen wanklanken kunnen horen.... chapeau organisatie:D, volgend jaar weer.

Ik heb vandaag ook eindelijk eens weer wat gezichten leren kennen bij de diverse forumnamen en andere lotgenoten waarmee ik (in sommige gevallen) al heel wat jaren correspondeer via mail, ook wel prettig om elkaar eens in alle rust "live" te kunnen spreken.

Maar de reacties van de vele toeschouwers op de beide Rancho's waren leuk en positief.
En waar de leeftijdscategorie 35-45 jaar gelijk over Bassie en Adriaan begint praat de oudere categorie meteen over roest... blijkbaar zijn dit stempels waar de Rancho nooit meer van af zal komen.

Ook komisch waren sommige reacties op een kaart die ik aan m'n Grand Raid had gehangen met de tekst "behandel mij als een dame... naar mij kijken mag altijd, aan mij voelen mag niet".
Bij de meesten werkte dit wel op de lachspieren, maar 1 "dame" vond dit blijkbaar ronduit beledigend.
Volgens haar moest ik de auto dan maar niet meer in het openbaar neer zetten... maar toen ik haar vroeg of ik dus ook aan haar mocht zitten als ze op de openbare weg liep werd ze heel boos.
(maar goed, dat vond ik toch al geen mooie dame.:))

Aan het einde van de middag ook eindelijk nog even de kans gehad om de beide Racho's naast elkaar te plaatsen en te fotograferen.:cool:

(Dit was iets wat Matrancho en ik een jaar of 4 geleden al eens met elkaar afgesproken hadden, maar het was er tot nu toe nog nooit van gekomen.)

tja.. mijn matra is nog niet helemaal klaar voor een meeting heren!

maar ben wel een hèèèèèl eind verder!

293094_3763896185262_1290917079_n.jpg

nog even het electra en koelslangen aan sluiten...

filtertje erop..

en starten maar! heb er zin in!! GRRRR

trouwens morgen (zondag) een heel mooi interieur ophalen! (ja ook die gelijk maar vervangen!)

Travelling ZEN zei:
Die is dus pas net in Nederland! :D

Yep sinds 19-7-2012. De nieuwe APK. loopt in ieder geval tot 19-7-2013.
Ik kende deze auto natúúrlijk nog niet. Goed gespot D.!(y)(y)(y).
Simcat

Trouwens "Appelscha" moet alwéér geweldig zijn geweest mensen... Ik zie het op de foto's... SCHITTEREND! En gelukkig goed weer gehad mensen!
Trouwens die oranje 1000 is van mij geweest voordat Reymond hem had. Wat een geweldig resultaat daar op 't Loo!!! Reymond proficiat kerel! Zo houden jong!!!!
Simcat

Het is bijna eind september.

De bijeenkomst in Noyant voor alle liefhebbers, maar met nadruk op de Tagora komt er aan.
Er is ook sprake van een bijeenkomst in district 75, maar de leden van het franse forum, waar ik ook naar kijk, gaan naar Noyant

De eerste Tagora's zijn onderweg: (de twee van het museum, SX en Presidence)
(er is ook een verslag op youtube, maar dat werkt nog niet goed. ( https://youtu.be/SdDtBxej0fE )

img_4644-37fe804.jpg

img_2883-37fe7f8.jpg

Het wordt nu wel tijd dat degene die er heen willen gaan concreet worden! Ik heb mijn Tagora op de reis voorbereid.
Carpoolen? Simcat?

D. Elzinga zei:
Ik zag net een erg mooie Horizon 1.5 GLS in Baarn rijden, de 40-XSR-1. Was die al bekend?

Ik sprak vandaag een persoon uit Baarn die wat met Horizon deed. Het bleek een ex-dealer te zijn die vertelde dat hij een Horizon (1984) aan het perfectioneren was. (als het goed is met Pedrini velgen?) Ik heb hem het lidmaatschap van de club van harte aanbevolen. Wellicht horen we meer van hem en komt er nog een tweede auto bij.

Dit weekend gezien, misschien bij de Simcafans bekend: de 88-15-TU, een Simca 1000, eigenhandig half en half ver-Ralley'd. Zag er wel goed uit.

Ik zal ook maar eens een motorwissel laten zien met beelden.
Wie weet wat voor een motor het is mag het zeggen....

mkg1ly.jpg

3506h7d.jpg

nvqk2v.jpg

paar uur werk en ik rij weer.

Terug
Bovenaan