simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Driesdeal zei:
D. Elzinga zei:
Ik zag net een erg mooie Horizon 1.5 GLS in Baarn rijden, de 40-XSR-1. Was die al bekend?

Ik sprak vandaag een persoon uit Baarn die wat met Horizon deed. Het bleek een ex-dealer te zijn die vertelde dat hij een Horizon (1984) aan het perfectioneren was. (als het goed is met Pedrini velgen?) Ik heb hem het lidmaatschap van de club van harte aanbevolen. Wellicht horen we meer van hem en komt er nog een tweede auto bij.

Ik ben daar al eens geweest denk ik voor een vooruit. Ene K... Hij adverteerd ook op MP met Horizon onderdelen. Was toen een mooi garage pand die door vernieuwing misschien al wel gesloopt is.

Dries heeft gelijk mensen, het 4e. puur Talbottreffen in Frankrijk (Noyant) komt er stilaan aan...
Het wordt aldus inderdaad tijd dat degene die er heen willen gaan concreet worden! Dries heeft zijn schitterende Tagora al op de reis voorbereid.

img.php

Natúúrlijk moet de ook de Simca Automobiel Club Nederland acte de présence geven bij dit 4e. Franse, puur-Talbottreffen
Onze, Franse, vrienden aldaar zullen e.e.a. beslist erg weten te waarderen.
Alleen dat nou net in dat weekend ook het najaarstreffen van onze club zal plaatsvinden is minder... Ook vind dat weekend een treffen plaats inzake 40 jaar Peugeot 104 en 30 jaar Talbot Samba in Nederland plaats... Ook dáár had ik beiden wat graag heen gewild...

Als club moet je echter óók de internationale betrekkingen onderhouden. Dat zal altijd vruchten dragen.

Het is daarom dat ik als bestuurslid onze club, Dries ga helpen vertegenwoordigen in Frankrijk!

Wie steunt ons bij onze missie de, Nederlandse, clubszene in Frankrijk te helpen vertegenwoordigen, immers hoe meer zielen hoe méér vreugd mensen en hoe méér kans om die tombola te winnen en te zorgen dat die práchtige Tagora met slechts 17 Km. op de teller naar Nederland komt....
STEL JE VÓÓR ZEGGG...
:rolleyes:o_O...

Indien je mee wilt gaan, laat dat dan even via een mail aan het register of via een PB.-tje weten aan mij of aan Dries, opdat wij tezamen kunnen rreizen. Samen uit, samen thuis!(y)
Simcat

Conculega Autovisie heeft een eigenaardige oproep:

Oproep: Miskende klassiekers gezocht

AMSTERDAM - Autovisie wil binnenkort op pad met auto’s die het nooit zullen schoppen tot de begerenswaardige klassiekerstatus, maar die wel degelijk een verhaal hebben. En treurig of niet, wij willen het vertellen. We zijn, kortom, op zoek naar de miskende buitenbeentjes uit de autogeschiedenis, zoals de:
Hyundai Pony
Austin Allegro
Alfa Arna
Talbot Tagora
Yugo 55
Volvo 340
Skoda 105/120/130
Morris Marina
FSO Polonez

Bij de meeste modellen kan ik me wel wat voorstellen maar een Tagora...........

Zie deze oproep.

Muddy Bandit zei:
In ieder geval een Simca blokkie, en zo te zien uitgerust met TI-opbouw?
(y)

Nee nee het is geen TI opbouw, das nu net redelijk origineel rallye 2 (dubbele solexen, spruitstuk en deel luchtfilter)
Omp 4 in 1 uitlaat is niet standaard maar dat bedoelde ik niet.

Blok is ook niet "echt" Simca, meer Talbot zou ik haast willen verklappen.

Geef wel toe is slecht te zien op de foto's maar voor vele Talbot rijders wellicht herkenbaar.

Talbot zei:
Conculega Autovisie heeft een eigenaardige oproep:

Oproep: Miskende klassiekers gezocht

AMSTERDAM - Autovisie wil binnenkort op pad met auto’s die het nooit zullen schoppen tot de begerenswaardige klassiekerstatus, maar die wel degelijk een verhaal hebben. En treurig of niet, wij willen het vertellen. We zijn, kortom, op zoek naar de miskende buitenbeentjes uit de autogeschiedenis, zoals de:
Hyundai Pony
Austin Allegro
Alfa Arna
Talbot Tagora
Yugo 55
Volvo 340
Skoda 105/120/130
Morris Marina
FSO Polonez

Bij de meeste modellen kan ik me wel wat voorstellen maar een Tagora...........

Zie deze oproep.

Volgens mij is de Tagora ongeveer wel het ultieme voorbeeld van een miskende auto. Dat gold al toen hij nieuw verkocht werd en nu nog steeds.

...Vreemd dat de Volvo 340 ertussen staat; dat is, na enig aarzelen, toch een behoorlijk succesvolle auto geworden. Begonnen èn geëindigd als een bejaardenauto; dat er in de jaren daartussen ook nog snelle en luxe versies waren (de 2-liters) vergeten we snel. Wat je nu nog ziet rijden zijn vooral variomatics van de laatste bouwjaren...

SimcaRno zei:
Blok is ook niet "echt" Simca, meer Talbot zou ik haast willen verklappen.

Geef wel toe is slecht te zien op de foto's maar voor vele Talbot rijders wellicht herkenbaar.

Het blok ziet er zo op het oog hetzelfde uit als die in m'n Rancho (1442 cc) en in m'n Horizon (1100 cc)... of heb je er gelijk een 1600-blokje in gelepeld?

Simcat zei:
Ook vind dat weekend een treffen plaats inzake 40 jaar Peugeot 104 en 30 jaar Talbot Samba in Nederland plaats... Ook dáár had ik beiden wat graag heen gewild...

Wat? Waar? Als het maar niet tussen 29 sep en 15 okt is, dan ben ik in Seattle en is het dus wat lastig...

wellis waar heeft mijn rallye 2 ook weer zonlicht gezien!
deze hadden we even naar buiten geduwd....

kan de brug erin!

word weer lekkerder sleutelen deze winter!

Travelling ZEN zei:
Simcat zei:
Ook vind dat weekend een treffen plaats inzake 40 jaar Peugeot 104 en 30 jaar Talbot Samba in Nederland plaats... Ook dáár had ik beiden wat graag heen gewild...

Wat? Waar? Als het maar niet tussen 29 sep en 15 okt is, dan ben ik in Seattle en is het dus wat lastig...
Ik vermoed dat die meeting wordt georganiseerd door de registercoördinator van de 104 (Jan Pieter Reitsma). Je kunt daarom het beste even op de site van de PCN kijken voor meer info.

@ Muddy en @ Toontje Ik heb inderdaad een 1442 onderblok gebruikt.
Wel met een rallye3 nokkenas overigens. Maar onderblok, krukas en drijfstangen zijn Talbot Horizon.
Mijn 1294 was helaas overleden en een goede 1442 is dan een leuke keuze.
Boring is hetzelfde, de slag is langer dus het blok is iets hoger.
Bijna alles paste 1 op 1 op dit andere blok.
Moest alleen linker motorsteun, steun voor luchtfilter en uitlaat wat aanpassen
Ben wel benieuwd hoe deze gaat rijden op het circuit..... nu alleen nog eens een complete 9/35 versnellingsbak.
Degene welke ik nu heb heeft geen kilometertellertandwielen en da's soms best lastig.
Als er eens een meeting in de buurt is kom ik mijn neus wel weer eens laten zien.
Groet Arno

Uiterlijk zijn deze simca- onderblokken 2E (1118 cc), de 2G (1294 cc) en de 2Y (1442 cc) allemaal exact hetzelfde.
Verschil zit hem in de boring x slag, bij de 2E is dat 74 x 65, bij de 2G is dat 76,7 x 70 en bij de 2Y is dat 76,7 x 78.

(maar daar kwam ik ook pas achter toen ik een blok op reserve kocht voor m'n Rancho... dat bleek dus een 2E-blok te zijn:()

Phoenixrood74 zei:
Travelling ZEN zei:
Simcat zei:

Ik vermoed dat die meeting wordt georganiseerd door de registercoördinator van de 104 (Jan Pieter Reitsma). Je kunt daarom het beste even op de site van de PCN kijken voor meer info.

Hummm, volgens de PCN site was dat 2 september met locatie "nnb".....

grensrijder zei:
Zouden ze de locatie achteraf nog steeds niet weten? :D
Er zijn maar weinig verenigingen die hun site goed up-to-date houden. Jammer, want een actuele site geeft in ieder geval de indruk dat een club ook echt actief is. Ik ken bijvoorbeeld een vereniging waarbij de site sinds 2007 niet meer (zichtbaar) is bijgewerkt. Daar zou ik dus niet snel lid van worden.

Nou is PCN best een actieve vereniging maar misschien zijn ze het vergeten, dat gebeurt wel meer. Ik denk eerder dat ze de locatie geheim willen houden, misschien is er wel iets ergs gebeurd?:confused:

Wie kan mij helpen ?

Ik wil het contactslot van mijn 1100 uit 1970 vervangen.
Het betreft een contactslot met stuurslot.
Het lukt me niet om het slot uit de stuurkolom te krijgen.
Voor de kenners : Het kleine schroefje is er al uit.

Voor zover ik na heb kunnen gaan staat er niets over in het werkplaatshandboek.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Simca 1100

Het contactslot zit in een ronde houder, je draait de contactsleutel iets om tot hij op De G van garage staat. Dan zit er een borgpen in de ronde houder die het slot op zijn plaats houdt, die alleen met de sleutel in deze positie kan worden ingedrukt. Dan kun je hem eruit trekken.

Succes

Vorige week de oude motor van de 1501 Special verwijderd. en de wagen met mijn poetsmachine helemaal gepolijst. dat haalt hem toch wel behoorlijk op moet ik zeggen. nu de essentiele zaken overbouwen op de inmiddels gereedstaande ruilmotor.

img0712se.jpg

img0711ia.jpg

img0710ym.jpg

img0708qo.jpg

img0709cn.jpg

Dat staat hem een heel stuk beter dan dat grijze kleed wat erop zat.(y)
Maar nu heb je weer zo'n schril contrast met buiten en de motorruimte... nog even doorpoetsen dus.:)

Ow ja, nu je alles toch los hebt liggen: kijk even of je de keerringen van de bak en krukas nu gemakkelijk kunt vervangen voor een paar frisse en soepele exemplaren... scheelt je een hoop toekomstige lekkage (en werk).;)

SimcaHarm zei:
Het contactslot zit in een ronde houder, je draait de contactsleutel iets om tot hij op De G van garage staat. Dan zit er een borgpen in de ronde houder die het slot op zijn plaats houdt, die alleen met de sleutel in deze positie kan worden ingedrukt. Dan kun je hem eruit trekken.

Succes

Hoi Harm, bedankt voor de tip.
Het is me nu alleen nog niet duidelijk waar de borgpen zit waar je het over hebt.
Het kleine schroefje heb ik wel gevonden en verwijderd.

Simca 1100.

Kan iemand me nog eens kort en bondig maar wel duidelijk uitleggen hoe je op een eenvoudige manier foto's op het
forum kunt plaatsen ?

Simca 1100LE, de 1501 glimt mooi zeg....
Goed je best op gedaan zeker.

Simca 1100

account aanmaken bij imageshack of nog beter photobucket. Foto's uploaden in een album. Directe links tussen [ img] en [ /img] op het forum plaatsen of de forum-links plaatsen (die staan al tussen img-tags).

SIMCA1100 zei:
Het is me nu alleen nog niet duidelijk waar de borgpen zit waar je het over hebt.

Simca 1100.

Is een palletje wat je even in moet drukken, bij de punt van de schroevendraaier:

... ben ik ook een tijdje zoet mee geweest om daar achter te komen.:)

Foto's plaatsen doe ik via https://imageshack.us/?no_multi=1 :foto uploaden uit je bestand, "image resize" instellen op 640 x 480, en dan "upload now".
Even wachten, en dan de link copiëren die achter "forum code" staat en deze plakken in je bericht.

nee joh! ik plak de foto`s van mijn facebook of hyves!

gewoon rechter muis klik op de foto-> klik op eigenschappen-> kopieer URL
en daarna de URL plakken in het popup venster van het forum...

wel ff de HTTP:/ weg halen die al in de popup staat!

je kan gratis veel meer foto`s kwijt! en zolang de ze ergens op het WWW staan blijven ze op het forum!!

Ik ben nog "old school".:)
Ik doe niet aan hyvessen, smoelenboeken en die andere meuk, tegen die tijd dat ik daar wat van snap hebben ze het al weer veranderd.:confused:

Hoi Muddy,

Bedankt voor de uitleg en foto.
Het gaat bij mij echter om een oud-type 1100 (bouwjaar 1970) en daar zit een andere stuurkolom, dus ook contactslot, in
dan bij de Rancho.

Simca 1100

SIMCA1100 zei:
Hoi Muddy,

Bedankt voor de uitleg en foto.
Het gaat bij mij echter om een oud-type 1100 (bouwjaar 1970) en daar zit een andere stuurkolom, dus ook contactslot, in
dan bij de Rancho.

Simca 1100

Hoi Simca 1100,

ik heb het slot verwijderd van een kolom van een 70er en dat zag er ook op vergelijkbaremanier uit met een palletje. wel erg lastig in te drukken maar uiteindelijk is het wel gelukt.

Groet Simca1100le

Het blijft zaak om het pennetje die aan de bovenkant zit in te drukken nadat de sleutel iets is omgedraaid, tot voor de contactstand ergens. Bij een aantal staat daar de G van "Garage" Op de voorkant

Muddy bedankt voor de foto en 1100 succes

pas nog gedaan bij een oude type 1100.
bij dit slot was de moeilijkheid dat de sleutel was afgebroken.
dus niets geen beweging in het slot te krijgen.
dit heb ik opgelost door het slot er geheel uit te boren,daarna kon ik probleemloos het slot uit de houder halen.
lukt je dit niet?vraag dan aan een beroepsinbreker zijn speciale gereedschap om sloten te verwijderen!
binnen 30 seconden heb jij je slot in handen.:D:)

Bedankt voor jullie adviezen.
Als Simca 1100 LE me nog even aangeeft waar het palletje zit bij een 70er 1100 moet het lukken.
Was dat overigens ook een auto met een stuurslot ?
In Nederland was dit niet standaard bij een 1100.
In Frankrijk en Duitsland wel.

Simca 1100

Ik wil logo's uitprinten.

Van Talbot Simca en Matra lukt het wel ze van internet te krijgen.

Ik wil er echter ook graag de namen "Solara" en "Tagora" in het lettertype op zetten wat ook op de auto zit. Volgens mij heb ik dat wel eens op internet gezien.
Ook het"SimcaTI" symbool wil ik graag gebruiken.

Kan iemand mij helpen aan deze bestanden. Graag veel Kb's, dan worden ze duidelijk.

mijn interieur ziet er ietsie pietsie vuiler uit!

het weekend komt er aan.
zijn er nog mensen die naar overijsel gaan?
ik weet dat er verschillende meetings zijn op simca/talbot gebied dus gooi ik even een hengeltje uit op het forum.

ik haal de ti van stal en ga fijn een stukkie toeren naar overijsel.

Ik ga ook naar de Ijssel route. Zandvoort is me te groots, misschien wel mooi om te zien maar als deelname minder. De Samba heeft weer een nieuwe Apk en mag de rit maken. Is ook de zuinigste met gemiddeld 1:15, dat is dan weer meegenomen.

Leuke sfeer foto Thoontjepower. een leuke opkomst zie ik, Dat is ook erg leuk.
Ik ben naar de Ijsselrit geweest. Die was ook erg leuk. een paar foto's
img1518429564.jpeg

img1518429565.jpeg

img1518429566.jpeg

img1518429567.jpeg

img1518429568.jpeg

img1518429569.jpeg

img1518429570.jpeg

Het gedeelte van de Ijssellinie niet gezien helaas. Er stond al een paar weken een Talbot Solara enigzins gehandicapt op een parkeerplaats. Die moest even genezen worden ipv gered.
img1518429572.jpeg

Nieuwe fuseekogel er in:
img1518429573.jpeg

Kleine reparaties kunnen met een kleine service wagen; De Samba:

img1518429574.jpeg

Al met al een erg leuke dag gehad en weer een Solara eigenaar erg blij kunnen maken.

De organisatie bedankt voor deze leuke dag. Het was erg gezellig en het weer was ook goed geregeld. De route beschrijving was fantastisch. Voor mij iets te moeilijk waardoor ik de kilometerlimiet ruimschoots heb overschreden en door Tagora zijn scherpzinnigheid wel de tijdslimiet net heb gehaald.
De prachtige route maakte veel goed al dacht ik na 3 afslagen al helemaal fout te rijden doordat iedereen ons weer tegemoet kwamo_O

Zelfs aan de overkant stond een bekende blauwe 1100 met een bestuurder die erg veel lol scheen te hebben. :LOL: Hij was er beter bekend dan wij denk ik :cry:

Tot een herkansing o_O

Groet Harm

Hoi Harm,

Tjonge wat zal meneer weer blij zijn! Jammer dat de oude baas helaas nòg een winterseizoen zal moeten wachten om met zijn trouwe metgezel eindelijk eindelijk aan een clubevenement deel te nemen... Maar goed, zijn Solara is in ieder geval weer genezen!
Zonder jouw tomeloze inzet in geval van dit soort acties zou het voor menig lid onmogelijk zijn om zijn of haar auto uit de szene rijdend te houden...
Mateloos respekt daarvoor kerel, BRAVO !!!!(y)(y)(y)

Wat een opkomst voor het najaarsevenement van de club zeg... ! Zo, dáár wordt ik wel even stil van...:D
En wat een práchtig weer dat het was. Ge-wel-dig!
Helaas kon ik er niet bij zijn jongens want ik was zoals jullie weten met Driesdeal in zijn schitterende Tagora SX samen naar Frankrijk. Wij hebben nog aan jullie allen gedacht en gehoopt op een grote naajaarsopkomst en mooi weer. Nou dat is toch allemaal uitgekomen. Prachtig toch?! :D:D:D
Simcat.

Simcat, had je deze Samba nog voorbij zien komen in het Wat zag jij voor bijzonders topic, gemaakt door medeforummer Rob076?

527481_3860010225209_652711168_n.jpg

422581_3860015305336_2082436550_n.jpg

578632_3860015985353_1147370347_n.jpg

548374_3860008465165_1595557834_n.jpg

Even een kort verslag van het bezoek dat Patrick (Simcat) en ik afgelopen weekend naar Noyant (voorbij Le Mans) gemaakt hebben.

Vrijdagavond vertrokken,de nacht doorgereden omdat het programma zaterdagochtend 9 uur begon. Snel een "chambre" voor de komende nacht geregeld. Daarna naar de "blauwe mijn' gegaan, een mooie locatie waar de auto's per model zijn uitgestald. Als bijzondere Tagora's had de organisatie naast de nieuwe SX en de Presidence van het museum Caapy de laatste overgebleven 200 pk, een SX automaat, en een supercomplete neergezet.
Het begon met rondkijken, ook naar de onderdelenhandel, er was de mogelijkheid beneden naar de mijn te gaan. Zaterdagavond was diner met de hele club. We hebben veel mensen ontmoet en leuke contacten gemaakt. Zondagochtend begon met een tocht door het gooiende Franse landschap en pittoreske dorpjes. Hoogtepunt was een prachtig kasteel waar alle Simca's en Talbot omheen werden gestald voor vele foto's. Tenslotte was er een Tombola, waarbij Patrick bijna de Tagora won. Tenslotte was er per model en verkiezing van het mooiste exemplaar. Toen wij naar voren geroepen werden waren we wel verrast: Er waren verschillende mooie SX-en! (de museum exemplaren deden niet mee) We staan inmiddels op de Franse site met de beker en de auto op de foto. Ik hoop dat deze link lukt: Om 14,00 uur vertrokken en 00,30 weer thuis

https://13071510solara.xooit.com/t2059-Les-photos-du-meeting-Talbot-2012.htm?start=45

De Tagora's voor het kasteel. Helaas aan de schaduwkant, Toch een mooi plaatje.

IMG_3935.jpg

Tesnotte mijn Tagora naast de museum exemplaren.

IMG_3963.jpg

Pedigreepaul zei:
Simcat, had je deze Samba nog voorbij zien komen in het Wat zag jij voor bijzonders topic, gemaakt door medeforummer Rob076?

527481_3860010225209_652711168_n.jpg

548374_3860008465165_1595557834_n.jpg

:eek: HÉÉÉÉ.... Deze Samba limousine LS kende ik nog niet... :p Tjonge een originele Nederlandse auto nog wel en van mei 1982! Dus een héél vroeg exemplaar... o_O Hoe is het mógelijk.... Zomaar ergens op straat tegengekomen. Toeval moet haast wel bestaan want zijn de kansen nu om zo'n auto vandaag in Nederland nog tegen te komen?! Hij staat er nog geeneens zo gek bij zeg... Hij lijkt bijzónder gaaf zelfs en dat voor een Sambaatje limousine met origineel Nederlands kenteken en dan te weten dat wij praten over 1 oktober 2012. Het autootje is op 24-7 nog zowaar van eigenaar gewisseld. Doodgewaanden leven ECHT langer...
Hopelijk is hij bij een liefhebber terecht gekomen want staat hij in de komende herfst en winter nog zo op straat of erger wordt er dan mee gereden is het snel gedaan met het wagentje...
Fijn dat jij de auto op dat forum opmerkte Pedigree want hij was gegarandeerd welhaast zeker aan mijn aandacht ontsnapt.
Bedankt! (y) Inmiddels staat deze auto in het register.

Verdorie, ik zie alleen maar kruisjes!!!
Dus mijn (Franse) Samba is niet de oudst rijdende in Nederland?
Maar met zijn privegarage misschien wel meest verwende. Ik wil hem graag roestvrij houden... ;-)

Terug
Bovenaan