simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Die beurs in Maastricht... ik wil er zo graag heen maar het gaat me ook dit jaar helaas weer niet lukken...:cry::cry:

De reden?... m'n vrouw z'n verjaardagskadootje moest opgehaald worden.

Een keiharde Horizon 1.1 LS, met slechts 24863 km op de klok.:cool:
Leuk gebakkie, m'n vrouw staat te popelen om er mee te mogen rijden.
Zal nog eventjes duren, eerst een degelijke anti-roestbehandeling en dan pas de weg op... deze wagen is nog geheel vrij van enige vorm van roestprevente, behalve wat de Talbot-fabriek er standaard op heeft gesmeerd. (en dat is dus bar weinig)

Dus in afwachting van de roestpreventie staat de Horizon nog even warm en droog gestald naast de Rancho:

Dan volgend jaar maar naar die beurs in Maastricht.... misschien gelijk een eigen standje bouwen?:)

Simca ti:

Dat van de hemelbekleding komt mij bekend voor, heb inmiddels nieuwe hemelbekleding met originele stof.
Goed om te weten dat de schokdempers zijn vervangen. heb jij hem destijds weg gedaan in verband met de
ruimte? Of gaat de liefde vooral uit naar de Simca 1100 (ti).

simca ti zei:
[
Simca ti: ik ken die Simca 1100 niet. Vanaf wanneer had jij mijn huidige Tagora in je bezit en tot wel jaar?
Ik heb de JJ-28-PK 3 jaar geleden gekocht ergens in Brabant.

Er is inmiddels het nodige eraan gedaan. Nieuwe uitlaat, veel gedaan aan de motor, interieur is behoorlijk aangepakt
maar wel helemaal origineel, andere (lm) velgen.

Heb jij nog wat aan de carrosserie gedaan destijds? Ik vond hem opvallend hard overal. En welke auto's heb jij
momenteel in je bezit?

ik weet niet alles meer uit mijn hoofd hoor.2 jaar en ongeveer 98/99?
ik heb de auto destijds gekocht van mijn baas en toen was hij door zijn vering aan de voorzijde geknald.
de tag had net aan 100000km gelopen en was verder technisch perfect.
aan het uiterlijk heb ik bijna niets aan gedaan want er zat,voor een tagora zeer weinig roest op.
ook aan de onderzijde was de tag helemaal hard en had geen plekkie.
het enigste wat er aan mankeerde was wat roest bij de kofferbak zijde.
compleet nieuwe schokdempers er op gemonteerd van een 505 er de tag was klaar om te rijden.
ik weet nog wel toen ik hem had dat het eens een weekend enorm hard stormde en ik onderweg allemaal afgebroken bomen en takken tegen kwam.
toen ik hem weg deed kwam een gedeelte van de hemelbekleding naar beneden en werd de ruimte binnen minimaal.
ik heb op het ogenblik 4 simca 1100`s waarvan 3 ti uitvoeringen.
allemaal 2detype uitvoeringen.
2 3drs uitvoeringen en 2 5drs uitvoeringen.

Scannen0002.jpg
[/quote]

omdat de hemelbekleding zo laag hing kon ik alleen nog zitten als een dwerg[haha]
in de tag had ik genoeg ruimte maar ik vond hem te duur worden[wegenbelasting enzo].
ik heb toen een 205 xs helemaal opgeknapt en 2 auto`s de deur uit gedaan.
1 ford fiesta[van mijn vriendin] en de tag.
ik was net verhuist en ik werd voor de eerste keer vader.
en de 1100 ti wilde ik ,voordat de kleine zou komen,ook helemaal af hebben en dat koste ook een berg geld.
je moet wel eens keuzes maken en dit was toen de juiste keuze.
als ik de tijd toch eens terug kon draaien?
dan had ik geen tagora maar wel een groene rancho gehouden.
deze deed ik toen weg om de tagora te kopen.

Scannen0008.jpg

Arievectra zei:
En extreem lage kilometerage!!(y)
Schuurvondst zeker?

Marktplaatsvondst, voor mij tenminste.
Maar deze wagen heeft in 2008 al eens bij Auvergne Klassiekers te koop gestaan met het franse kenteken er nog op, hoe en waar zij hem gevonden hebben weet ik (nog) niet.
Er zit wel een sticker op de achterklep van SUD-EST-AUTOMOBILES PARIS XI, daar zal die waarschijnlijk nieuw afgeleverd zijn.

Weet iemand toevallig of de franse historie misschien via de franse kentekenplaat (6658 XT 14) te achterhalen is?

er komt bij mij een 1005 bij.
komt in februari.
heb hem een dorpje hier verderop gevonden.

Muddy Bandit zei:

Prachtige auto. Gelukkig is dit z.g.a.nieuwe exemplaar in goede handen gekomen (er vanuit gaande dat je zelf het onderhoud uitvoert en niet je vrouw ;)).

the Fox zei:
Muddy Bandit zei:

Prachtige auto. Gelukkig is dit z.g.a.nieuwe exemplaar in goede handen gekomen (er vanuit gaande dat je zelf het onderhoud uitvoert en niet je vrouw ;)).

Ik zorg er nog voor dat de auto een zeer degelijke anti-roestbehandeling krijgt, maar verder is het haar pakkie aan... ik heb al meer dan genoeg aan m'n andere auto's.

Maar ik krijg wel een beetje het idee dat je m'n vrouw drastisch onderschat.
Haar 19 jaar jonge Swiftje heeft ze ook altijd zelf moeten onderhouden... incl. de motorwissel, een kokerbalk vervangen en een schade herstellen dus.
En waarom ook niet?... ik help haar ook mee met het huishouden hoor, lang leve de emancipatie.:)

Muddy Bandit ; Een hele gave Horizon ! Die ik ook al gespot had op MP en idd al eerder in NL gesignaleerd was. Hoe dan ook ; TOP AANKOOP ! :eek:(y)

Matra ; Bijzonder een 'zeldzame' auto een dorpje verderop vinden of is ie van een bekend van jou ?

had de 1005 al eens eerder gespot toen moest de auto ook al weg maar voor veels te hoge prijs.
hij gaat wel helaas donor worden.
of ik moet voor weinig 2 goede koplampen vinden.
maar hij ziet er ook niet echt uit.
maar wacht de foto's maar af.
was vandaag bij mijn vader en vond mijn oude miniatuur simca's.
heb ze maar gelijk gered van verdere sloop van de neefjes.
1100klein.jpg

1308klein.jpg

1100klein-2.jpg

ranchoklein.jpg

Die speelgoedmodellen hebben het in het verleden zwaar te verduren gehad met de jonge Matra, zo te zien.

@ Muddy Bandit: stoere vrouw heb je! Tof (y).

Muddy Bandit: mooie combinatie, een Talbot Horizon met een vrouw achter het stuur. (y)

361.jpg

Simca ti: de Tagora ca. 10 jaar later!

ik weet niet of ik de link juist geplaatst heb maar op you tube dit filmpje gezien van veel simca`s!
https://www.youtube.com/watch?v=68Lu4F2hS0A

Pedigreepaul zei:
4287280093_5b9f021f26_o.jpg

Niet door mij gefotografeerd overigens.. mocht ik willen!

En deze staat nu bij ons in de showroom.
Deze 1100 is ook door mijn oom afgeleverd in 1977.
Staat nu 18.000 km. op de klok.
1100le-3.jpg

1100le-7.jpg

Fiat Rider zei:
@ Simcat: Ben jij dat op de foto van je avatar?? Die kan je dan ook even plaatsen in het smoelentopic.;)

Hoi Fiatryder,

Waar vind ik dat smoelentopic, hahaha!
Simcat

Muddy Bandit zei:
Arievectra zei:
En extreem lage kilometerage!!(y)
Schuurvondst zeker?

Marktplaatsvondst, voor mij tenminste.
Maar deze wagen heeft in 2008 al eens bij Auvergne Klassiekers te koop gestaan met het franse kenteken er nog op, hoe en waar zij hem gevonden hebben weet ik (nog) niet.
Er zit wel een sticker op de achterklep van SUD-EST-AUTOMOBILES PARIS XI, daar zal die waarschijnlijk nieuw afgeleverd zijn.

Weet iemand toevallig of de franse historie misschien via de franse kentekenplaat (6658 XT 14) te achterhalen is?

Hé Muddy,

Weet onze man van Auvergneklassiekers niet wat te vertellen omtrent de historie van de wagen?

Beste medeforummers, dáárom is het van eminent belang dat iedereen zijn mutaties betreffende de voertuigen even aan mij doorgeeft. Op die wijze kan ik het regsiter zo recent mogelijk houden en kunnen er in de toekomst vragen omtrent historie van, nederlands gekentekende, voertuigen beantwoordt worden. Dit uiteraard alleen als men lid is van de club en bij goedvinden van de vorige eigenaren.
Simcat

'Morgen Muddy,

Zoals ik alreeds reageerde op het Simca Talbot Horizonforum:

"Tjonge echt ongelóóflijk gaaf deze Horizon. Hoe is het mogelijk?! Een echte LS (basis). Interessant te zien dat men bij deze Horizon de allereerste aanzet tot roest ziet. Naar het zich laat aanzien zullen alle Horizons aldus gelijk deze ooit beginnen zijn gaan roesten op de plekken waar deze aanzetten daartoe vertoond. De aanhechtingen alwaar de dikke laspunten zitten aan de chassisdragers vóór zijn als eerste aan zet in dat proces. Ook is goed te zien dat die lasnaden aan diverse punten niet geheel zijn doorgetrokken. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er vocht kan gaan binnentreden in de liggers. Er zit daarnaast op die laspunten geen enkele mastic overheen, niets... Ze liggen volledig vrij... Geen wonder dat deze wagens, vanaf dag één, welhaast zullen moeten gaan beginnen met roesten. Interessant ook dat goed te herkennen is dat de ergste roest begint bij moerverbindingen. En kijk die stabilisateur eens, helemaal overtrokken van vliegroest.
Inderdaad Muddy, eerst de wagen volledig, van binnen in zijn geheel leegtrekken en daarna van binnen alsook van buiten, in alle ruimten en liggers flink behandelen tegen de roestduivel vooraleer je ermee op straat gaat beginnen rijden. Na al de werken aan de Rancho zullen die toch welhaast niets voorstellen, haha".
Simcat

Pedigreepaul zei:
@Muddybandit
En als je dan nog een paar lasrupsen wil leggen..
2x Rancho

Heb nog genoeg lasrupsprojecten op voorraad, en daarnaast gaat seriewerk op een gegeven moment ook saai worden.
Na een kleine 3 jaar origineel restaureren wil ik eerst weer even wat anders gaan doen.
Als de Rancho geheel klaar is dan gaat de snijbrander in m'n Suzuki SJ 413 LWB voor een zeer drastische en ingrijpende custom/offroad-verbouwing. (en het zal me dan benieuwen wat de APK-meester en de RDW gaat vinden van deze verbouwing:) )

Een interessante ontdekking: zoveel enthousiaste liefhebbers van het al bijna vergeten merk Simca!
Wil toch even reageren aangezien er in mijn historie erg veel 'simca' is geweest. Het begon in 1962 toen mijn vader een nieuwe Aronde étoile kocht. Ik vond deze auto als beginnende puber (13 toen) erg mooi en ook wel stoer. Tot mijn verbeelding sprak dat er een 'Rush' motor in zat, 5x gelagerde krukas, dat was wat! Vooral de duurtest waar Simca mee adverteerde sprak enorm tot mijn verbeelding: meer dan 300.000 km non stop op het circuit van Monthlery.(wie kan hier nog wat extra info over geven??) Er zaten een aantal eigenzinnige details aan deze auto, bijv de bediening van de richtingaanwijzer zat boven op de stuurkolom. Deze had een semi automatische afslag. Er zit een vertragingsmechanisme in, een soort kookwekker, en na 17 keer tikken meen ik sloeg die af. De stuurschakeling ging niet echt jofel, jammer dat er geen pook in zat, maar dat kon niet omdat de zitting van de voorbank doorliep, totaal geen zijdelingse steun De aparte rugleuningen waren verstelbaar. Verder herinner ik me dat de achteras een vreemde constructie kende: schroefveren en bladveren, die de as op de plaats moesten houden. Deze Aronde heeft het erg goed uitgehouden, kreeg keurig zijn beurten en was verder probleemloos. In een volgend bericht : hoe ik jaren later op het IVA mijn eerste Aronde kocht voor Fl 200,= en ook veel later eind jaren 70 twee 1100 specials de sporen heb gegeven.

Muddy Bandit zei:
Pedigreepaul zei:
@Muddybandit
En als je dan nog een paar lasrupsen wil leggen..
2x Rancho

Heb nog genoeg lasrupsprojecten op voorraad, en daarnaast gaat seriewerk op een gegeven moment ook saai worden.
Na een kleine 3 jaar origineel restaureren wil ik eerst weer even wat anders gaan doen.
Als de Rancho geheel klaar is dan gaat de snijbrander in m'n Suzuki SJ 413 LWB voor een zeer drastische en ingrijpende custom/offroad-verbouwing. (en het zal me dan benieuwen wat de APK-meester en de RDW gaat vinden van deze verbouwing:) )

Zolang de wielbasis niet verandert , zal er weinig aan de hand zijn lijkt mij...

624874_large.jpg

Wie haalt deze mooie Simca Rallye II uit Duitsland op voor € 23.900,00 :eek:

Dan heb je natuurlijk wel een toppertje!

!!rF1HE!BG0~$(KGrHqMOKjEEq4cFU(MNBK8CTD,Vp!~~_27.JPGhttps:

In prijs verlaagd, deze in nieuwstaat verkerende Rancho, van € 15.900,00 nu voor € 12.900,00.

Gillendgelesimca zei:
Muddy Bandit zei:

Zolang de wielbasis niet verandert , zal er weinig aan de hand zijn lijkt mij...

Dat zal dan ook zo ongeveer het enigste zijn wat nog origineel blijft...:eek:... zal dus wel een RDW keuring gaan worden als ik de RDW-site tenminste moet gaan geloven.
Chassis gaat ingekort worden achter de achteras, komen schroefgeveerde assen onder van een Nissan Patrol, body wordt achter de voorstoelen afgezaagd en dicht gemaakt, radiator verplaatsen naar de achterkant, en het geheel moet voorzien worden van een externe rolkooi.

Muddy Bandit zei:
Gillendgelesimca zei:
Muddy Bandit zei:

Dat zal dan ook zo ongeveer het enigste zijn wat nog origineel blijft...:eek:... zal dus wel een RDW keuring gaan worden als ik de RDW-site tenminste moet gaan geloven.
Chassis gaat ingekort worden achter de achteras, komen schroefgeveerde assen onder van een Nissan Patrol, body wordt achter de voorstoelen afgezaagd en dicht gemaakt, radiator verplaatsen naar de achterkant, en het geheel moet voorzien worden van een externe rolkooi.

Mmmm, ja klinkt wel als een RDW klusje haha!:) En ik dacht dat je deze wagen nog maar net af had!

Voor die Rally II en Rancho worden extreem belachelijke prijzen gevraagd, ook al zijn ze bijzonder...

Ach, zo heb ik ook al een auto verkocht die ik eigenlijk helemaal niet kwijt wilde... gewoon een advertentie plaatsen en afwachten wat er op komt, puur uit nieuwsgierigheid.
Maar uiteindelijk toch een goed betalende koper gevonden.
Het is vaak maar net wat een liefhebber er voor wil geven, en je hebt maar 1 goede liefhebber nodig die goed in de slappe was zit.
En het internet is een zeer groot medium om ook die kopers te vinden, je moet er alleen geen haast hebben.

En andersom is het mij ook al een paar keer overkomen... dan krijg je opeens zo'n goed bod dat je er niet eens meer over hoeft na te denken.
Als de geboden prijs mij maar aanstaat dan is bij mij ook alles te koop. (behalve m'n schoonmoeder dan, die mag je gratis hebben...:))

Muddy Bandit zei:
Het is vandaag uiteindelijk gelukt: de Grand Raid heeft z'n eerste meters op eigen kracht gereden na 2 jaren revalidatie!
:D

Hallo Muddy,

Eender uit België mijn oprecht respekt en felicitaties bij dit heuglijke edoch vooral memorabel feit!
Simcat

@Muddy: Dat moet een zeer voldaan gevoel geven. Succes met het verder afbouwen. Ik zie uit naar de eventuele foto's.

the Fox zei:
@Muddy: Dat moet een zeer voldaan gevoel geven. Succes met het verder afbouwen. Ik zie uit naar de eventuele foto's.

Aangezien ik een maandje vrij heb genomen (lees overuren opmaak) kan ik je op je wenken bedienen, hier zijn de foto's van vandaag 17.45 uur:

Plaatwerk zit er tijdelijk op om te kijken of alles past en de schranieren op de definitieve plaats vast te zetten.
(ik hoef nu nog niet bang te zijn om krasjes te veroorzaken, vandaar dat ik dit pas- en stelwerk nu eerst heb gedaan)
Morgen gaat het plaatwerk er weer af om het strak en spuitklaar te maken.

Arievectra zei:
@ Muddy,

Ga je de Rancho zelf spuiten of laat je het doen.

Daar zit ik nog steeds over te twijfelen... is grotendeels afhankelijk van het kostenplaatje van een spuiter.
Ik ga hem in ieder geval wel eerst zelf geheel spuitklaar maken, en laat dan wel een paar offertes maken... en wie weet, misschien vind ik nog wel een spuiter die in de avonduurtjes of een weekend bij z'n werkgever wat mag bijbeunen.;)

Terug
Bovenaan