simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

A.BRANDHORST zei:
Muddy Bandit zei:
Het stinkt alleen nog een uur in de wind in de wagen, ik moet dus nog even een doos Wilde Havanna's opstoken in de Horizon om de opa-geur weer terug te krijgen.:)

Als jij een ritje weggeeft als bijrijder in de Horizon, ben ik niet beroerd om voor de Havanna-lucht te zorgen...!!!:) Ik heb er genoeg sigaren voor liggen hier.

Dus je zegt het maar....

Daar mag ik niet over beslissen... de Horizon is het domein van m'n vrouw. ;)

He beste mensen, vandaag de 1301 weer uit de stalling gehaald en op pad! Langs Wassenaar naar Leiden, de duimen gingen weer ouderwets omhoog. Prachtig prachtig.(y)
Wel gemerkt dat er een heerlijk sonore brom uit de omgeving van de uitlaat komt, die is vol-ko-men rot. Weet iemand waar ik een passend exemplaar op kan duikelen? :confused:
Groet,
Victor

Sorry Victor, daar kan ik je niet aan helpen..

ik heb zelf wel nog n vraag:
Moet je een druppellader voor een accu 24-7 in het contact laten, of kan je m af en toe ook van de 220 halen?
ik hoor graag....gr,

Moet je een druppellader voor een accu 24-7 in het contact laten, of kan je m af en toe ook van de 220 halen?

Die kun je er rustig vanaf halen. Als je 'm ongeveer 24 uur voordat je de accu wil gaan gebruiken weer aansluit moet het goed zijn.
Of elk weekend aansluiten en door de weeks uit.

Greetzz Renate.

De bedoeling is dat-ie permanent een beetje bijlaadt, maar hij kan er best af en toe vanaf... dagen achter elkaar van de spanning af is geen goed idee.

Thnx!!

Goed om te weten!
Ik had er nl net een nieuwe accu ingezet voor ie de stalling in ging en deze wil ik niet verprutsen...

Een nieuwe accu overleeft het wel een paar maanden zonder hulp hoor.

Onze "calimera" gaat meestal November naar binnen, dan koppelen we de beide accu's los.
Begin Maart gaan de accu's aan de druppelaar en dan zijn ze, als "Calimera" begin April weer naar buiten mag, weer helemaal fris en fruitig.

Greetzz Renate.

als je een oldtimer zo af en toe eens gebruikt dan is het aan te raden om er een gell accu er in te zetten.
mijn ti staat meer in de stalling dan dat ik er mee rij en na de restauratie met een nieuwe normale accu.
deze was na 1,5 jaar geheel stuk.
ik had garantie op deze accu en vroeg of er ook accu`s waren voor auto`s die af en toe eens gebruikt worden en hun antwoord was dus de gell accu.
kost iets meer maar ik heb er nu nog plezier van.
deze accu zit er nu 7 jaar in en is nog prima.
wel haal ik alle polen los als ik de ti weer stal.
ik gebruik zelfs geen druppellader en als ik weer eens een eindje wil gaan rijden met de ti gaan de polen er op en start deze als een nieuwe.
simcastand%20bleiswijk%201%2010%2006%201.JPG

Rust roest! zei:
Wel gemerkt dat er een heerlijk sonore brom uit de omgeving van de uitlaat komt, die is vol-ko-men rot. Weet iemand waar ik een passend exemplaar op kan duikelen? :confused:
Groet,
Victor

Kan Quickfit je daarbij niet helpen?

Rust roest! zei:
Groet,
Victor

Kost wel eenmalig een paar centen meer, maar is een RVS-exemplaar geen optie?
https://www.uitlaten.com/
Heb ik hele goede ervaringen mee, ze kunnen alles op maat naar origineel model maken.

Dat zit ook onder mijn 924, kost wel wat maar gaat een mensenleven mee en het zit er zó mooi onder... [size=x-small](en op speciaal verzoek is er ook 'iets' met de klank gedaan bij mij)[/size]

Gillendgelesimca zei:
Klassiekerrijder zei:
Gillendgelesimca zei:
Heb ook net een Audi 80 gekocht , uit '76 ,een station.
Extreem zeldzaam, maar één van in Nederland volgens mij. Een blauwe.

Klopt, dat ism:)
Foto-8D6GGYSR.jpg

Foto-LGQTD7ON.jpg

Foto-JHSZDFNB.jpg

Beste medeforummers,
Daar ben ik weer. Weer eens, als al zó vaak geen berichten ontvangen in mijn mailbox dat er weer nieuwe aanvullingen waren op het forum.
Die Audi-Avant, althans zo pleegt de Auto-Union haar cammionetjes te noemen is inderdaad wel erg zeldzaam. Volgens mij is het daarnaast ook een amerikaans model, te zien aan de grote, brede gechromeerde bumpers.
Simcat

Niet zo heel vreemd heur dat het een amerikaans exemplaar is, dat is de enige plaats waar de 80 Estate verkocht werd namelijk... In de rest van de wereld heette het apparaat gewoon VW Passat en zaten er wat andere logo's op ;-) De eerste generatie Passat was tenslotte ook niets meer of minder dan een Fastback versie van de Audi 80 dus...

Grappig genoeg is dit juist van origine een Engels exemplaar, de enige andere markt waar de 80 Estate verkocht werd. In Amerika heette-ie Fox Wagon, trouwens. De Engelse versie had ook Amerikaanse bumpers (ik heb Engelse en Amerikaanse folders van dit type).

tja, het blijft wennen....wat vind de buurman er van?
de kleur spreekt m zeker wel aan he!?
:)

Hee Ti!
Alles goed man?
Die foto, waar is die genomen? (met die Bagheera en Murena op de achtergrond..)

zo hoort het H-T.
deze horen er onder.
die foto van TI is volgens mij in bleiswijk.
oldtimerbeurs bleiswijk.

@mh2cv Is dat een Horizon wat ik in je avatar zie?
Hebben wij dezelfde kleur of is die van jou bruin?

Horizon-taal zei:
@mh2cv Is dat een Horizon wat ik in je avatar zie?
Hebben wij dezelfde kleur of is die van jou bruin?

:) Jazeker, dat is een Horizon 1978 GL met een bruine kleur (brun lascaux) :eek:

he`matra,heb jij nog een emailtje van mij gehad?
zaterdag ga ik naar de wintermeeting in breukelen met de 1100 ls.
daarna krijgt de 1100 een metamorfose en een hart transplantatie.
wie komen er nog meer?
DSC01512.JPG
DSC01496.JPG
424002.jpg

ben er ruud.
zal de verstralers pakken voor je.
ontsteking nog niet gevonden helaas.

Zo, dat was weer een ouderwets gezellige Winterbijeenkomst in Breukelen.
Helaas heb ik niet met iedereen bij kunnen kletsen vandaag en heb ik ook geen foto's gemaakt.

daar sluit ik me volledig bij aan.
ik kwam wat later maar dat maakte ik weer goed door als laatste weg te gaan.
eindelijk ook tagora de hand geschut.
nu weet je wie ik ben toch?
de beide hurricanemannen,19 mrt ben ik er op zeker bij tijdens de toerrit.[was toch wel de 19de?]
ik heb weer veel contacten gesproken.
het leek vanmiddag wel een forummeeting.
ook ik heb geen foto`s gemaakt want ik ben het simpelweg vergeten.
dan maar een foto uit de oude doos.

meeting%20simca%60s%202006.JPG

ja, het was idd ouderwets gezellig, en ook ik heb geen foto´s. Grensrijder heeft er wel een paar, maar zijn computer is gecrasht, dus het duurt nog even denk ik eer er foto´s online zullen zijn!

Ieder nog een fijn weekend verder!

Vond het ook erg gezellig.
We zijn dan ook lang gebleven.
TI@ Het is in April.
En waarschijnlijk de 19de.
Hoe de Simcaclubsite in de gaten.
Daar staat de agenda online.

simca ti zei:
als je een oldtimer zo af en toe eens gebruikt dan is het aan te raden om er een gell accu er in te zetten.

Een gelaccu heeft alleen voordelen als deze eventueel in een schuine positie kan komen te staan, of in het interieur geplaatst wordt (ivm vermijden lekgevaar). Qua levensduur maakt het m.i. niets uit, ook een gelaccu heeft platen die kunnen kromtrekken. Je hebt ook accu's met spiraalvormige platen, die kennen dat probleem niet.

Nou ja, ik heb nog wel een andere pc, maar momenteel weinig tijd om foto's te posten. Bovendien stonden er nauwelijks oldtimers uit de Simca-, Chrysler-, Talbot- en Matra-geschiedenis. Ik telde er zes, inclusief twee Avantimes, dus maar vier echte klassiekers. (n)

Er zal nog wel een beetje werk aan zitten na al die jaren van stilstand.
De kentekens zijn in ieder geval nog wel geldig.
De witte is van juni '84 en de gele van mei '80, ze staan beiden al bijna 15 jaar op naam van de huidige eigenaar.

Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar het verhaal van deze auto's, wat de prijzen zijn (als ze te koop zijn) en wie ze gaat redden.
Die gele zou wel heel mooi passen bij mijn collectie....:cool: (ben alleen bang dat ik dan wel ruzie krijg met m'n wederhelft:( )

Ik weet niet helemaal zeker of jullie mijn bijdrage waarderen (want geen actueel Simca eigenaar), maar ik verwacht het toch wel. Als oud Simca 1100 rijder (oud mag je ook letterlijk nemen) zit ik hier al een tijd mee te kijken. Ik heb onlangs een echt goede diascanner aangeschaft en nu komen er allerlei juweeltjes uit het verleden naar boven. En dus ga ik jullie een verhaaltje vertellen en wat foto’s laten zien uit de tijd dat de Simca 1100 nog in grote getale het straatbeeld opluisterde.

Najaar 1978: ik was 19 jaar en “toe” aan mijn tweede auto. Ik had al wat geld verdiend en wilde nu een serieuze auto. De 1100 TI hing als mini-poster al vanaf mijn 15e jaar aan de wand en die zag ik dus wel zitten. Een echte GTI “avant-la-lettre”, snel, luxe, veel metertjes (belangrijk als je 19 jaar bent) en vooral veel lampen! En voor en achter spoilers (nou ja, -tjes). Ik had toen nog niet helemaal door dat de betaalbaarheid van gebruikte 1100’s iets te maken had met (gebrek aan) productiekwaliteit. Het werd een rode tweedeurs TI uit 1975 met behoorlijk veel kilometers op de teller (98.000). Maar, de onderhoudshistorie was compleet en de auto was netjes dus voor 3850,- gulden wisselde hij van eigenaar. En ik was er beretrots op, vooral op die stoere 8 lichtunits voor. Kenners zullen op de foto’s zien dat de breedstralers niet origineel zijn. Dat waren ze wel bij de koop, maar bij allebei was het glas door steenslag stuk en de reflector aangetast. Ik zou dat nu niet meer zo doen (altijd origineel), maar toen vond ik “aftermarket” breedstralers ook goed. Natuurlijk, net als de verstralers in dat mooie geel…

De auto heeft me nooit laten staan, maar gaandeweg kwam ik er toch wel achter dat de totale kwaliteit niet top was. Met vier jaar oud begon het linker voorscherm al door te roesten (niet zichtbaar op de foto’s, de blaasjes waren nog klein, maar toch), hij lekte water in het interieur en vooral: die versnellingsbak! Ik heb de auto een jaar gehad en het is 30 jaar geleden, maar nog steeds voel ik dat mechanische schuiven/schuren om een versnelling in te leggen. Terugschakelen naar één ging helemaal niet meer met rollende auto en naar twee ging dat slechts met veel beleid en tussengas. Met af en toe toch een zeer onaangename mechanische kraak uit het vooronder. Klap op de vuurpijl was het hoge olieverbruik, maar dat kan ook iets met de vorige eigenaar te maken hebben gehad. Maar toch, ik bleef er trots op en heb er ook zeker lekker mee gereden. De besturing was loodzwaar (kan niemand zich tegenwoordig nog voorstellen, nu de eerste de beste Suzuki Alto al stuurbekrachtiging heeft), maar zorgde er tevens voor dat de auto als op rails rechtuit liep. En de motor met zijn twee dubbele carburateurs startte zonder choke, liep dan een beetje protesterend maar trok eenmaal opgewarmd fantastisch.

Foto’s nu: met vrienden, in het bezit van een 1100 Spécial uit 1974 gingen wij in augustus 1979 naar het Zuiden van Frankrijk, Argelès-Plage om precies te zijn. Voor het rijplezier volledig binnendoor over kleine weggetjes. Bij het zien van de foto’s zul je je afvragen hoe we er nu uitzien als we dertig geleden al zo lelijk waren :)

Start in Vlaardingen

4352402598_1417fcdd95_b.jpg

Belgische E19 (wat een rust toen op die wegen)

4352402870_47053a763b_b.jpg

De blauwe Spécial reed op gas en dat was er niet of nauwelijks in Frankrijk; dus verstopte sproeier na het overschakelen op benzine….

4352411794_43d77feba9_b.jpg

Even overleggen over de route

4352404936_88120151cc_b.jpg

Camping in Châtillon-sur-Loire

4352405518_b0f81d4881_b.jpg

Boven de Dordogne (maar wel in het Departement Cantal)

4351663697_b0385887c7_b.jpg

Stoere man (ventje)

4351664187_a485731f7d_b.jpg

Boven Figeac (alleen op de auto’s letten graag)

4351664843_7115d128b7_b.jpg

Vlakbij Albi (Saint-Juéry)

4351665025_e3a400e640_b.jpg

Boven Collioure

4357367714_5b08f606d9_b.jpg

Op de terugweg; we hadden toen ’s nachts doorgereden, maar wat er voor prut in dat pannetje zat zou ik niet meer weten…

4356630667_811c25f9eb_b.jpg

En hier kon die arme auto niets aan doen: ik reed natuurlijk lekker stevig door, maar over een brug heen, precies waar de auto inveerde, stak een putdeksel uit. Dus einde uitlaat! De Talbot dealer in Noyon (Oise) loste dat op zaterdagmiddag voor ons op. Betalen ging toen met een kredietcoupon uit de reis-en kredietbrief. De goede man kende die coupons niet, maar is gaan bellen met zijn bank en mocht hem accepteren. Toch prettig in een tijd zonder credit-card en geldautomaten….

4357380354_e1dafc08f4_b.jpg

Tot slot: de hele serie staat op Flickr en die heeft graag bronvermelding: https://www.flickr.com/photos/marcnoordink/sets/72157623422789870/

Gave nostalgische foto's! Ik heb onlangs onze familie-albums doorgebladerd en geconstateerd dat de auto's meer toevallig op de foto staan, dus niks bruikbaars... :(

Ondergetekende sluit zich bij Simca1006 aan, geweldig dit soort verhalen.

Ook ik heb zo'n dia/negatief scanner en ben nog steeds bezig om me door 40 jaar geschiedenis heen te werken.
En net als 72grande kom ik leuke plaatjes tegen die tzt nog wel een keer zal plaatsen.

Persoonlijk moedig ik dit soort fotoverslagen zeer aan, ik weet zeker dat het fotoarchief van de medeforumleden behoorlijk rijk zal zijn.

Simca was tenslotte een goed aanwezig merk indertijd.

DSCF2926_resize.jpg

Deze is bijvoorbeeld afgelopen zomer aangeschaft puur uit nostalgie, de eerste (echte)auto van mijn egaa.
Ze is begonnen met een 2CV maar de 1000 was tenminste iets "echts"

Greetzz Renate, die echt alleen naar de auto's gekeken heeft en niet naar die foute strakke sportbroekjes.:D

index.php
Pedigreepaul zei:
Deze?

Foto-UWXKO4W4.jpg

Krijg er geen plaatjes op

Eerst op deze drukken
img.gif
en dan de link naar het plaatje ingeven..

Verder heeft v/d Voorde ook een Simca 1100 te koop las ik net. De 53-UG-93
link
Bedankt, nog een foto nu de 1100
https://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=170530620&key=3KYXK688

Beste medeforummers,

Dit is jullie kans als jullie toevallig een heuse Tagora SX zoeken die nog bijna niks voor een 6 cylinder heeft gelopen: https://www.leboncoin.fr/vi/95123292.htm?ca=15_s Ook de prijs is zeker te nomen zéér interessant voor zo'n top Talbot. Zo'n SX met zijn V6 motor is zeker te weten de geheime tip voor de toekomst. Indien gewilt, zul je welhaast nu nog moeten toeslaan. Voor de prijs van 1600 Euro hoef je het niet te laten.
Of wordt het toch liever een evenzeer zo zeldzame maar kéurige, zwarte (!) Tagora DT waarvan bij 250.000 Km. de motor, bak en aandrijflijn zijn hergedaan. De DT staat zelfs vlak aan de Franse grens met België en kost slechts 1000 Euro rond!!! Kijk eens naar dat SCHITTEREND en werelijk smetteloos bewaard geleven interieur van deze DT! Vergeet niet mensen, waren de werken aan motor, bak en lijn niet rendabel had men deze beslist niet gedaan. Volgens mij kun je er zo mee huiswaarts rijden. Er zit zelfs nog een geldige APK. op en dàt wil in 2010 wat zeggen als het om een Tagora gaat die ook nog eens een dieselmotor heeft. https://www.leboncoin.fr/vi/92484371.htm?ca=15_s
Simcat

Ik zal binnenkort ook eens wat nostalgische Simca's /Talbots posten. Pa heeft eea digitaal verwerkt. Dat levert ook leuke plaatjes op.

@ Renate : kijken naar strakke broekjes ? ;) Dat mag mijn inziens altijd hoor !

Terug
Bovenaan