simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Kijk dus wel een echte Ferrari :D kun je de sleutelhanger met daarop "mijn Ferrari staat in de garage" ook aanschaffen :D

Vandaag post van de RDW! Het kenteken en APK bewijs van mijn nieuwe Tagora zijn binnen. Het is geworden 65-TPT-1 Toch leuk dat de T van Talbot en de T van Tagora erin staan. Voor wat betreft de P, daar ben ik nog niet over uit. :D

de p voor prima!!!!!!!!!
gefeliciteerd met deze aanwinst.
ik ga hem op zeker goed bekijken in duitsland tijdens de internationale meeting.

@muddy:een ferrari met voorwielaandrijving!super.
en 2 losse benen die er achter rennen voor de stabiliteit.:D

Hoi Tagora!!!

PRÓFICIAT!!!
Nu met de Tagora naar de Limburgrit op 22 april as!!! Er komt al een TD!
Die "P" op het kenteken staat voor "Poissy" en de tweede "T" staat voor "Tagora" daar waar de auto vermoedelijk is gemaakt. Als er een "P" in het chassisnummer staat is dat zo. De "M" in het chassisnummer staat voor"Madrid" als productieplaats.

65-Talbot-Poissy-Tagora-1!!!!:D:D:D

Simcat

@Tagora.
Super en inder daad een leuk kenteken, Gepensioneerde leeftijd en toch top in de cijfers. En de benoeming van Simcat is ook Top. Beter dab die op het EMW forum.o_O
Veel plezier ermee. Al meer duidelijk over de electriciteit?

Zal de Simca 1307/8/9 serie ook zo'n revival mee gaan maken als de Tagora's nu? Het zou leuk zijn als dat Franse erfgoed ook meer gekoesterd gaat worden. Ik ben benieuwd hoeveel er op de internationale Simca meeting in Duitsland zullen staan. Tot nu toe is dit type nog een beetje ondergewaardeerd binnen de Simcaclub. Er zijn er van de 1 miljoen nog maar weinig overgebleven. En dat voor de auto van het jaar 1976.
Gelukkig zijn de weinigen die zo'n auto in de club hebben echte liefhebbers.

Hoi Simca1308GT,

Nou, ik volg de szene al vele jaren en dat op internationaal niveau. Met name de 130x-serie (07/08/09) duikt nu al een paar jaar opeenvolgend opvallend vaak op. Daar zijn opvallend goede exemplaren bij. In Duitsland heeft men een toepasselijk spreekwoord hiervoor: "Totgesagte leben laenger". (Doodgewaanden leven langer). Zelfs exemplaren uit het eerste productiejaar 1975 blijken er nog te bestaan. Blijkbaar zijn er toch meer van deze voertuigen ooit weggezet dan dat wij zo dachten en dat ten tijde dat in Nederland bijvoorbeeld de APK., vanaf '85, opkwam en met name deze serie uit het straatbeeld verdween als sneeuw voor de zon. Vele exemplaren waren toen al voor die tijd behoorlijk op leeftijd en dientengevolge aardig van de roestduivel bevallen. Overigens dat laatste gold niet enkel voor een merk als Simca maar voor veel andere merken ook, al had Simca daar wel erg onder te lijden. Zeker in de tijd nadat het merk en succesievelijk Talbot ter ziele waren. In Nederland overigens echter duiken van de 130x-serie nauwelijks (nog) onbekende voertuigen op. Welgeteld één van origine Nederlandse 1308 GT wist ik dit jaar nog te traceren. In andere Europese landen daarintegen komen steeds meer exemplaren uit de 130x-serie tevoorschijn. Het is thans zelfs weer zo dat men kan kiezen of uitzoeken welk exemplaar men als liefhebber ervan neemt. Dat zorgt er meteen voor dat velen weer geïnteresseed raken in het model van weleer. Vele kennen het nog uit hun kindertijd toen hun vader er één reed of ze in het straatbeeld te over te zien waren. Het betere exemplaar geniet thans weer de voorkeur t.o.v. dat wat zich toevallig aanbiedt. Alleen verkopen is een ander verhaal... Niet veel mensen kopen er dan ook één want men weet niet van de club en de vraag waar onderdelen vandaan te halen speelt meteen op. Daarnaast hinkt dat vervelende roestimmago nog steeds achter ook deze serie aan.

De 1510-serie, de opvolger, feitenlijk een gefacelifte 130x-serie, is eveneens al làng toe aan een revival, echter zijn de aantallen verbleven exemplaren van deze serie zó ontzettend gering dat het ernaar uitziet dat de reddende trein voor deze serie reeds lang vertrokken is. In heel europa duiken al járen slechts zéér sporadisch exemplaren op en dan ook vaak in een abobinabele staat. Feit is natuurlijk dat de 1510 serie in veel landen slechts 2,5 jaar werd geleverd (in Frankrijk, en vele andere landen w.o. Nederland en de omringendse landen) hoewel weer in landen als Groot-Brittanië, Zweden en Finland tot in 1986!) Daartegenover werd de 130x-serie 4 jaar lang gebouwd en zelfs tot in 1980 verkocht. De 1510 was daarnaast natuurlijk geen echte Simca meer en het nieuwe merk Talbot wat qua verkopen van meet af aan slecht opgepakt werd deden deze zaken de feitenlijk gefacelifte 130x-serie-wagen geen goed. Zeker toen in die tijd reeds vele 130x-exemplaren danig met de roestduivel te maken hadden. Dientengevolge daalden ze als nieuwe wagen bijzonder zéér snel in waarde en waren ze dus oninteressant om als nieuwe wagen gekocht te worden. Daarnaast als ze na een jaar of 3, 4 of 5 weer werden ingeruild bleek het merk Talbot alweer ter ziele en werd je ze aan de stráátstenen nauwelijks kwijt... Je was wel dus gek als je een Talbot kocht op de 2e. handmarkt althans zo'n relatief jonge dan want je wist dat binnen afzienbare tijd de roestduivel eraan ging knagen of al reeds (danig) aan knaagde... Mede daarom is de serie nog steeds niet geliefd en wordt ze thans nog steeds verguisd als destijds de Tagora uit dezelfde periode. Ook de kleine Samba met stalen dak (dus geen cabriolet) als "evenbeeld" van het toch meer gewaardeerde originele merk Peugeot van het model 104 en Citroën vanm de LN/LNA-reeks heeft mede daarom te lijden onder dit soort zaken. Alhoewel van de Samba met stalen dak zijn nog wel in sommige landen va Europa nog wel exemplaren te vinden, maar of ze echt (nog) goed zijn is de vraag die terecht meer actueel wordt bij hen die ueberhaupt al geïnteresseerd zouden zijn. Maar wie doet zich de moeite in deze crisis- en drukke tijden om juist zo'n ook in ons land ongewilde (modern ogende) auto daar op te halen met alle bijkomende zaken, kosten en risico's?! Dan koopt de nuchtere Hollander toch gewoon voor hetzelfde geld een belastingvrije Mercedes als "klassieker" of om puur een paar euro's wegenbelasting uit te sparen waar men bovendien nog alles van kan vinden...
Het blijft hopen op een revival, óók voor de 1510 en modellen als de Samba met stalen dak. Ook de komst van de Solara deed de 1510-serie geen goed. Sedan-auto's waren in de begin jaren '80 nu eenmaal meer geliefd en op de markt vertegenwoordigt in tegenstelling tot later in de jaren '80 en de latere jaren '90. Thans een Nederlandse 1510 te vinden grenst aan een wonder. SimcaHarm en ik hebben er met het (de) nodige bloed zweet en tranen laatst (!) tòch nog één (Nederlandse!) op het àllerlaatste moment voor de slopersklauw weten te redden.... De serie is hier te lande op een enkel exemplaar volledig uitgestorven. Om maar aan te geven, van de 1510-serie was er in Bastogne op het Simca Wereldtreffen in 2010 tussen 544 (!) aanwezige auto's van alle typen Simca's, Talbots en Matra's vanaf 1934 tot 1987 (!) niet één exemplaar ervan te vinden... Dat gegeven zegt naar mijn mening méér dan voldoende. Jammer want wat is het toch een mooie wagen zo'n 1510 en al helemáál in de top versie SX met automaat met faetures als electrische raambediening, centrale deurvergrendeling, boordcomputer met maar liefst 7 (!) functies, velours bekleding, gescheiden verwarmingsysteem vóór en achter, cruisecontrol etc. , ect... En dat voor een wagen in de middensklasse vanaf 1979!!! Uniek toch?!
Simcat

img.php

img.php

Op dit topic heb ik nog nooit een reactie gegeven, en dat terwijl ik er elke dag wel even op kijk. Prachtig, jullie liefde voor dit geweldige franse merk, verguisd en bij de meesten reeds lang vergeten. Regelmatig lees ik oude testen en bekijk ik de folders die ik heb, vaak kom ik dan bij de 1100 ti of 01 serie uit, geweldig gewoon. Nee, een 1 op 1 Simca heb ik niet, wel een aantal andere auto's sommige bekender en geliefder als andere. Net als alle Simca modellen zie je ook Fiats 131 niet meer(die heb ik dus o.a.) in het dagelijks verkeer. Maar misschien ga ik nog wel overstag. Bijvoorbeeld bij de mooie groene 1100 op de totaal verkeerde plaats. :(. Ga zo door met dit topic en om af te sluiten voor Simcat: GEWELDIG MAN

PS al eens op dit forum gekeken? Niet aan je wederhelft vertellen want je kunt hier daaaaaaaaaaaaagen zoet zijn met alleen foto's kijken. Het Simca gehalte is best erg hoog, veel kijkplezier: https://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet152251-206045.htm

Phoenixrood74 zei:
Prachtig proza weer, en lekker compact ook.:)

Hahaha, die Phoenixrood74,

Ik snap wat je bedoeld, maar weet je, niet iedereen is zó bekend met Simca/Talbot, Matra en alle andere zustermerken van Fiat-Simca tot en met Chrysler-France als sommigen hier op dit forum. Telkens weer blijkt dat velen dit specifieke forum als geen ander forum op Autoweek.nl op de voet volgen en toch nauwelijks berichten posten. Daarom is het ook wel al eens leuk om af en aan wat meer informatie te schrijven, snap je. Men blijkt het gezien de volgers wel degelijk te waarderen want ik zie het aantal volgers daarna niet opeens dalen, hahaha :D
En zeg nou zelf, dit forum is een ontmoetingsplek voor liefhebbers die hier gelukkig mede ook zaken als hun emotie, gevoel en alles wat daarbij komt hoort en kijken als je wat hebt met merken als de onze de vrije loop kunt laten. Het leuke daarbij is, hahaha, dat mensen dan altijd véél meer over zich zelf zeggen als datgene wat ze letterlijk schrijven. Grappig toch? :D
Simcat

SimcaHarm zei:
lijkt veel op die in Heythuizen te koop stond een tijdje terug.

Sterker nog, het IS die auto. De vorige eigenaar had de auto nog geen jaar in bezit. En de huidige slechts 3 maanden. Jammer. Toch maar hopen dat deze wagen alsnog bij iemand terecht komt die hem langer kan houden. Dit soort dingen doen zo'n auto niet goed als je het mij vraagt. Anderzijds biedt het natuurlijk wèl weer kansen voor hen die zo'n complete SX zoeken.
Simcat.

grensrijder zei:
Wie gaan er allemaal mee kamperen in Wesel? Ik in ieder geval!

Ik ook!
Trouwens wie van jullie gaat er naar de aanstaande Limburgrit van 22 april as.? Wel even het inschrijvingsformulier via de agende op de clubsite www. Simcaclub.com invullen en versturen naar het register-emailadres. (y)
Ik als organisator ben er in ieder geval, natúúrlijk, ook.
Simcat

Simcat zei:
SimcaHarm zei:
lijkt veel op die in Heythuizen te koop stond een tijdje terug.

Sterker nog, het IS die auto. De vorige eigenaar had de auto nog geen jaar in bezit. En de huidige slechts 3 maanden. Jammer. Toch maar hopen dat deze wagen alsnog bij iemand terecht komt die hem langer kan houden. Dit soort dingen doen zo'n auto niet goed als je het mij vraagt. Anderzijds biedt het natuurlijk wèl weer kansen voor hen die zo'n complete SX zoeken.
Simcat.

Tja dat is natuurlijk maar ten dele waar naar mijn idee.
De eigenaar heeft er al weer pittig in geinvesteerd.
Kijk als je een old/youngtimer koopt ga je hem eers vertroetelen en opknappen, kortom er geld in steken. Hier word een auto natuurlijk beter van.
Als er na een half jaar de "lol"af is mag hij weer weg. met het gevolg van mijn woorden hierboven.
Op de duur heb je dus een perfecte auto, die gerust weleens bij een echt blijft hangen.

Ik ga ook!!! Lekker slapen op de achterbank van de Tagora. Dat deed ik als kind ook al. :D

Op 22 april kan ik er niet bij zijn, dan moet ik werken.

grensrijder zei:

maar nu ben je toch wat groter geworden?
dat wordt dan krappies hoor.
ik ben wel eens met mijn ti naar de classic le mans geweest en heb geslapen in de auto met de stoel naar voren en op de ligstand.
dekentje er over en heerlijk geslapen.
en dat terwijl mijn auto vlak langs het uitloop circuit stond!
heerlijke tijd!op nog geen meter kwamen de matra racers langs mijn ti.
dag en nacht.
krijg er weer kippevel van.

oja.ik ben er ook bij in wesel!
met 2 1100 uitvoeringen.
3 drs en 4 drs.
helaas geen limburgrit voor mij,dat was te veel ,vond het thuisfront.

Ik ben wel van plan naar Wesel te gaan. Weet nog niet met welke auto.
Limburg is me wat te ver, hoewel ik uit de omschrijving wel het gevoel heb mooie fotolocaties tegen te komen.
Venhuizen komt er ook nog aan met Pasen.
September Tagora meeting in Frankrijk staat voor mij zeker.
@tagora; de Tagora meeting is in Noyant. Als je in google maps 49520 intoetst zie je waar dat is.

Gister de Tag uit het vet gehaald en gewassen, Zometeen de Murena opfrissen.

IMG_2237.jpg

1.87 meter om precies te zijn maar dat moet nog lukken! Als ik jouw verhaal hoor over de classic le mans krijg ik er helemaal zin in. (y)
Dries, bedankt voor de locatie.
Vandaag heerlijk gereden in de 65-TPT-1 volgende week even de JJ-28-PK van stal halen. Ik zit te twijfelen om laatst genoemde te verkopen aan een echte liefhebber.

simca ti zei:
maar nu ben je toch wat groter geworden?
dat wordt dan krappies hoor.
ik ben wel eens met mijn ti naar de classic le mans geweest en heb geslapen in de auto met de stoel naar voren en op de ligstand.
dekentje er over en heerlijk geslapen.
en dat terwijl mijn auto vlak langs het uitloop circuit stond!
heerlijke tijd!op nog geen meter kwamen de matra racers langs mijn ti.
dag en nacht.
krijg er weer kippevel van.

Hé Dries,

Kom naar de Limburgrit de 22e. Dan beloof ik jou dat jij schitterende fotolocaties zult krijgen! Kunnen wij meteen dat ene ding nog regelen. Je weet wel wat ik bedoel. Zoals ik jou mailde heb ik beide heren afgezegd.

Groet, Simcat

Zie ik daar ineens mijn oude Simca 1005 GLS! De auto is jarenlang van een autorijschool "de Haan"in Hippolytushoef (Gemeente Wieringen) geweest (ik herken de auto aan de dubbele spiegels!).
Ik heb de auto overgenomen van de rijschool. (destijds 75000 op de teller) Ik heb de auto voorzien van 2 nieuwe voorschermen. Verder was het op dat moment een prima auto. Op 11-3-1991 heb ik de auto verkocht aan iemand uit Wieringerwerf. Daarna is de auto blijkbaar op nieuw kenteken gezet want het originele kenteken was 84-NA-61.
Eerste toelating was op 7-10-1976. Kan iemand mij vertellen of de auto gered is van de sloop??

ddrman zei:
Bennie 940 zei:
Vandaag even bij autosloperij en bandenbeurs Pekel in Hollandscheveld geweest. Er stond weinig bijzonders op een paar uitzonderingen na:

Vooraan het hek: Een simca 1000! Wie red deze auto? Ik heb de auto even bekeken en de auto is redelijk strak. De voorschermen zijn minder. De dorpels en de bodemplaat voorkant heeft laswerk en de kofferbak (vooraan) ook. Met een half jaar zal hij wel op het terrein belanden.
DSC01446.jpg
dit kan toch niet
Zie ik daar ineens mijn oude Simca 1005 GLS! De auto is jarenlang van een autorijschool "de Haan"in Hippolytushoef (Gemeente Wieringen) geweest (ik herken de auto aan de dubbele spiegels!).
Ik heb de auto overgenomen van de rijschool. (destijds 75000 op de teller) Ik heb de auto voorzien van 2 nieuwe voorschermen. Verder was het op dat moment een prima auto. Op 11-3-1991 heb ik de auto verkocht aan iemand uit Wieringerwerf. Daarna is de auto blijkbaar op nieuw kenteken gezet want het originele kenteken was 84-NA-61.
Eerste toelating was op 7-10-1976. Kan iemand mij vertellen of de auto gered is van de sloop??

Dan hoop ik voor je dat dit niet dezelfde is.

Het kenteken JV-xx-RR is trouwens uit 1983, dus het lijkt me sterk dat deze auto tot 1991 nog een ander kenteken had.

Ik hoop ook niet dat die gestripte dezefde is. Lijkt er veel op. Jv 16 RR was een semi automaat meen ik me te herinneren uit de advertentie in de tijd van de laatste tenaamstelling. In '83 kreeg je bij vermissing kopie deel drie nog een nieuw kenteken meen ik. Het lijkt logisch dat dit inderdaad in 83 gebeurd is en niet in 91. Maar waar is hij gebleven?

Die gestripte is niet dezelfde want die heeft aan de zijkant een strip zitten en dat heeft mijn oude 1005 GLS niet. Ik begrijp dat verhaal van het kenteken niet want ik weet zeker dat het mijn oude auto is. Dat zie ik aan het spuitwerk wat we destijds zelf hebben uitgevoerd.
Ik hoop dat ik nog eens hoor waar de auto gebleven is.

ook deze week weer iets aan mijn ti`s gedaan.
de 74tiger gaat weer glimmen en krijgt betere lampen toebedeeld.
DSC02842.JPG

morgen gaan de lampen weer op zijn plaats.
de 3drs ti ligt nu geheel uit elkaar alleen de achteras moet er nog van af.
daarna wordt het gehele chassis ontdaan van de kit en bitac.

Vandaag met een tralier naar Lille op een neer geweest.
Daar stond een Solara SX te koop.
Helaas voor niks geweest. Roest onderaan de deuren en rond de raamlijsten.
Uiteraard had ik mijn camera mee om mijn " aanwinst " vast te leggen.
Maar ja, toen ik eenmaal verteld had dat ik 'm niet wilde hebben was de sfeer er een beetje uit en heb ik er niet meer aan gedacht.
Wel had de verkoper mij vantevoren uitgenodigd om nog wat te gaan eten. Dat hebben we wel gedaan.

vol verwachting naar lille om de ideale sx te bewonderen en te halen en dan een teleurstelling bij het aanschouwen van de solara.
ik kan me voorstellen dat de verkoper de solara mooier aan je had voorgesteld dan die daadwerkelijk was.
zonde dat het niet doorgegaan is.

de voorzijde van de 74 tiger ti is nu weer compleet.

DSC02862.JPG

DSC02864.JPG

Muddy Bandit zei:
De Ti ziet er weer uit alsof die definitief het museum in gaat(y)... komen er nog een paar frisse zwarte kentekenplaten op?

Ik hoop dan op gespoten platen, en niet die lelijke 'moderne' oudblauwe platen met folie.
Anders lekker de oude laten zitten. Ik zie het maar al te vaak dat de originele platen vervangen worden door van die lelijke paarsblauwe dingen :confused:

iemand nog op zoek naar een goede Rancho decouvrable?

dit lijkt mij een goed aanbod.

zou leuk zijn als die naar Nederland komt.

decouvr

Hallo Simcat,

Wie weet zullen we in Duitsland bij het internationale Simcatreffen meer 1307/8/9/ zien en 1510 dan in Bastogne. Maar ik ben bang dat toch de spoeling dun is en er meer Horizons Tagora's en Solara's te zien zullen zijn.

Je noemde nog niet de Simca 1309SX waar ik er op een gegeven moment 3 van in mijn bezit had. Die waren ook al erg compleet voor hun tijd: cruis control, wis was, elektrische ramen, koplampwissers, getint glas, velours bekleding, lichtmetalen velgen en een 1600 motor. Maar nog geen boardcomputer.
Ze zijn slechts van medio 1978 tot medio 1979 gebouwd. Mijn Simca 1309SX zal straks met de paasdagen in Venhuizen (Noord Holland) staan te glimmen op de oldtimermeeting aldaar.En er zal ook nog een Simca 1307S te zien zijn.
En ooit zal de blauwe exclusive weer gaan rijden!

grensrijder zei:

Ja ik ook om het Simca 1307/8/9/ gehalte te verhogen maar ook voor de gezelligheid en om de Denen ook weer es te spreken. Die houden trouwens ook nog een Simca kampeerweekend in augustus in Denemarken. Is erg leuk

kijk ,dat noem ik nog eens doorzetten 1308 gt.
je laat je niet door een deukje tegen houden.
plaatwerk is nog goed aan te komen voor dit type toch?

Ik zie zojuist op een Franse site foto's van een mooie Nederlandse Simca 1100. Een bruine uit 1973. Kenteken: 70-58-VZ. Wellicht al bekend binnen de club maar wil het toch even vermelden.

Is deze foto (van de gestripte simca 1000) ook gemaakt op de autosloperij en bandenbeurs Pekel in Hollandscheveld? Als dat zo is kan dit mijn oude simca zijn met kenteken JV-16-RR. Wanneer is de foto gemaakt?

Hoi makkers!

ik kom even aankloppen voor jullie advies.

M'n vrouw en ik liggen 'n beetje in dubio met onszelf...

Sinds vorig jaar telt ons gezinnetje 4 leden (m'n vrouw en ik + 1 dochter van 4j en 1 zoontje van 1j).

"Jammer genoeg", maar onze Murena telt maar 3 plaatsen.

In principe zitten we dus met een thuisblijver, en dat is niet de bedoeling.

We overwegen nu heel erg om (na > 10j in ons bezit) afscheid te nemen van onze (overigens prima) Murena en er een kleine fransoos voor in de plaats aan te schaffen.

Doen of ...? En dan zitten we nog met de vraag van welke kleine fransoos er in de plaats van de Murena mág komen.

Deze wagen dient dus enkel voor zonnige zondagse uitstapjes en staat steeds in de inpandige garage.

Dan zou het sowieso een oldtimer te zijn met (minimaal!) heupgordels achter en kleiner dan 4m (vb Talbot Samba Cabrio of dg).

Wat denken jullie er over?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Dieter

Hallo Dieter,

Natúúrlijk zijn wij hier allemaal verzot op alles wat met de, Franse, merken Simca, Talbot en Matra aangaat.

Gezien de belangrijkste eis welke jij opnoemt waaraan een nieuwe, Franse, klassieker in jullie gezin moet voldoen (maximaal 4 mtr. lang) blijft, als je naar de "onze" genoemde merken kijkt, in dat geval, niet veel meer over dan aan Simca 1000 of inderdaad een Samba al of niet in cabriolet-uitvoering. Er staan thans nog wel twee (!) Samba's (met stalen dak dan) al een poosje te koop op Marktplaats. Dat er ueberhaupt één, laat staan direckt nog wel twee, dichte, Samba's te koop staan zie je zéker niet vaak, zo zeldzaam zijn ze. Althans in Nederland.
Niet te duur daarnaast in tegenstelling tot een (goede) Simca 1000 die natuurlijk wel gezocht moet en vaak al lang in vaste handen is. Begrijpelijk. Eén van beide bedoelde, te koop staande, Sambaatjes heeft nog nauwelijks wat gelopen (nog geen 60000 Km.!).
Klinkt niet alleen interesant maar is dat daarnaast zéker ook en dat uit divers oogpunt gezien want ik kan er zelf over meepraten: Zo zijn er nauwelijks kapers op de kust inzake onderdelenvoorziening en daarnaast zéker te weten een héle leuke auto met een enorm hoog rijplezier-gehalte, die daarnaast ook nogeens zéér zeldzaam is en mede daarom een echte nakijker of opvallende verschijning op een klassiekerevenement. Het "kleintje van Talbot" is, daarnaast SÚPER zuuunig is in gebruik (4,6 l /100 Km.), heeft een búitengewoon hoog stads-parkeer-en boodschappen-percentage èn biedt zoals gezegd niet veel kosten in zowel aanschaf als in onderhoud. Zaak is het natuurlijk wel een paar zaken te weten voordat je óók een autootje als een Talbot Samba gaat bekijken. Met zo'n auto kun jij met jouw nog jonge kinderen wel weer aardig wat jaartjes vooruit. Als ze groter worden wordt het toch een Horizon of meteen een Solara of 130x -1510 òf natuurlijk een andere leuke auto uit de Simca-Talbot-range.
Oh ja, zeker in de thans op Marktplaats aangeboden Samba's in GL-uitvoering zitten daar (vaak) óók nog eens gordels achterin in.
Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Ik heb er zelf ook ééntje (géén GL maar een LS). Léuk jòh!!!!(y)

Simcat

Een Renault Alpine of een Matra M530.
Die kinderen kun je de komende 10 jaar nog wel kwijt op de kleine achter bankjes.

Een Horizon is een leuke gezinswagen, en ook nog 5-deurs. (wat ook wel handig is met het in-en uitladen en vast sjorren van je kroost)
Voor pakweg 2500 euro moet je al een heel goed en hard exemplaar kunnen vinden.

Een aandachttrekker is de Horizon echter niet op de weg.
Als je wat meer bekijks wenst dan ben je een stuk beter af met een 5-deurs Simca 1100.
En als je geen achterportieren wenst kun je ook nog gaan denken aan een Matra Rancho... (is wel langer als 4 meter maar dan kun je je gezin ook nog een paar keer uitbreiden zonder weer opnieuw op zoek te moeten naar een andere auto:))

@ Simcat Een Horizon is 3.98m en een Murena 4.11m.
Het is maar dat je het weet.

Maar mijn Kids wilden het liefst met de Murena want dan zaten ze in de kinderstoeltjes altijd voorin.;) (het past net alleen schakelt lastig)

Het blijft een lastige keuze

Ik wens je een simca/Talbot/Matra vriendelijke oplossing toe

Groet Harm

@Dieter:
Zoals je bovenstaand ziet zijn er diverse ruimere alternatieven. De horizon is als hatchback een praktisch alternatief.

Voor wat betreft je Murena: Als je onderdak hebt voor je Murena en blij bent met je huidige exemplaar zou ik overwegen 'm te houden. De verkoopopbrengst valt tegen en als je er straks toch weer een terug wilt is het ook maar afwachten wat je vindt.
Qua wegenbelasting of verzekering kost het je de kop niet en uit eigen ervaring weet ik dat je er na 10 jaar toch weer een wilt.
(ik heb mijn eerste Murena in 1996 verkocht om dezelfde reden en vervangen voor (toen) een 306 XSI. 2 jaar geleden toen de kinderen resp 14 en 12 waren kwam er weer 1 terug.)

Je kunt in Nederland zoeken, maar ik vind in Frankrijk de markt voor mooie exemplaren toch wat breder. Importeren is een fluitje van een cent.
Ik zelf ben niet op zoek naar een horizon, maar ik zag er wel weer een leuke: zie onderstaand:

Horizon

(gister was de eerste foto beter, Hierop staat een mooie auto in topstaat. De verkoper kan je vast deze foto sturen)

Iemand nog interesse in een heuse Tagora DT MET AIRCO ???!!! :eek::eek::eek::eek::eek::eek:
VAN ÉÉRSTE EIGENAAR[/b] èn nog geeneens zo gek veel gelopen èn betaalbaar ook...:D

Het is de ÉÉRSTE Tagora die ik ueberhaupt met airco te koop zie staan. Ik had de moed al jaren geleden opgegeven... o_O

https://www.leboncoin.fr/voitures/292315066.htm?ca=15_s

Simcat

Hoi makkers!

Bedankt voorjullie berichten en meedenken!

Binnenkort zullen we de wagen eerst aanbieden binnen het beperkte clubje van liefhebbers.
We gaan dus eerst trachten de Murena over te laten aan een nieuwe eigenaar die echt wel liefhebber moet zijn.
Dat is één van de belangrijkste voorwaarden (samen met een eerlijke prijs voor een eerlijke wagen).

Het zou ons veel te veel hartpijn doen mocht de nieuwe eigenaar de wagen kopen om hem een jaartje af te raggen...

Mogelijk gaan we voor een Samba Cabrio (al dan niet import uit Frankrijk).

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van het avontuur!
:)

Groetjes,
Dieter

@simcat:

Ben jij komend weekend nog in Venhuizen?

@Simca TI:

Ik zie de 34-DH-96 per foto meer glimmen. Je poetst behoorlijk. Betekent dit dat ie technisch al op orde is?

Terug
Bovenaan