Soloman - Toyota Camry 2.4 Linea Sol 2003 - Kentekenplaten overleven Toyota-POWER niet.

Waarschijnlijk de schakelaar zelf stuk zo ben ik lid van de TACN Toyota Club Nederland ook op Facebook hebben ze een site dat is makkelijk als je vragen hebt er is altijd wel iemand die goede tips geeft of als je een onderdeel nodig hebt is er vaak wel iemand die iets heeft liggen, want vaak als een model wat ouder is dan is het vaak ook niet zo simpel om het te krijgen of nieuw bij de dealer wat vaak een stuk duurder is.

ketelapper zei:
Heerlijk, 10 jaar lang dik tevreden met een superfijne auto (y) Prachtig geschreven ook. Nuchterheid is een groot goed! In een blend met humor krijg je waardevol forum-proza.

Bij mij wisselt de auto dan wel regelmatig, maar ik sta nu op 12,5 jaar A6. Dan vragen veel mensen mij ook wel 'goh, alweer hetzelfde besteld' maar JA, want dat bevalt mij nu eenmaal erg goed. Dus ik heb veel herkenning bij jouw beleving. Keep going strong!

Dank je wel! Hij gaat na de feestdagen voor vier nieuwe banden. Aardig prijskaartje, maar de banden zijn op. En de eerste kinderziekte meldt zich: de automatische rechter buitenspiegel blijft wel eens steken bij het uitklappen.
In maart nieuwe remschijven.
Dan kan hij er voorlopig weer tegen aan.

Soloman zei:
ketelapper zei:
Heerlijk, 10 jaar lang dik tevreden met een superfijne auto (y) Prachtig geschreven ook. Nuchterheid is een groot goed! In een blend met humor krijg je waardevol forum-proza.

Bij mij wisselt de auto dan wel regelmatig, maar ik sta nu op 12,5 jaar A6. Dan vragen veel mensen mij ook wel 'goh, alweer hetzelfde besteld' maar JA, want dat bevalt mij nu eenmaal erg goed. Dus ik heb veel herkenning bij jouw beleving. Keep going strong!

Dank je wel! Hij gaat na de feestdagen voor vier nieuwe banden. Aardig prijskaartje, maar de banden zijn op. En de eerste kinderziekte meldt zich: de automatische rechter buitenspiegel blijft wel eens steken bij het uitklappen.

Kinderziekte noemt 'ie dat... Ha ha. Misschien eens een keer goed schoonmaken?

Dat met die banden, ik probeer dat altijd een beetje te verdelen. (2x per keer)

Splinternieuwe banden eronder gegooid, alle 4, Contintental four seasons.
Achterlichten vervangen.
Auto gewassen en gestofzuigd. Weer als nieuw.
Km: 245.000
leeftijd: 17 jaar.

Twix zei:
Soloman zei:

Mijn idee. Beetje kruipolie ertussen misschien nog en klaar ben je.
Proficiat met 10 jaar Camry (y)

En weer moeiteloos door de APK! Grote beurt gehad. De remmen bleken alleen remblokken te zijn, ik had me vergist. De schijven zijn in prima conditie, meldt de garage. Rekening 485 euri! :LOL:
Voor een grote beurt vind ik dat erg meevallen.
Het probleem met de rechterbuitenspiegel heeft zichzelf opgelost! Op een ochtend ging hij vanzelf weer helemaal open, zonder dat ik steeds op het knopje hoefde te friemelen. Sindsdien noem ik hem (of haar) Camry Caroline.
De nieuwe banden liggen er al meer dan een maand op en ze rijden superieur (Continental).

Nog steeds geen enkel probleem, nog steeds even stil en even smooth. :T

PauseBreak zei:
Twix zei:
Soloman zei:

Mijn idee. Beetje kruipolie ertussen misschien nog en klaar ben je.
Proficiat met 10 jaar Camry (y)
Vanzelf opgelost dus. Hij deed het plotseling weer. Ik had een paar weken eerder gekeken of er vuil in zat. Maar hij was gewoon schoon. Mijn vrouw wrikte er wel eens aan, maar daar heb ik snel een einde gemaakt. Met een paar keer het spiegelknopje in te drukken, kwam hij met stapjes naar buiten, maar nu doet hij het gewoon weer. Geen idee wat er aan de hand was.

Maar je tip zal ik wel onthouden!

Net mijn 20 jaar oude Lexus voor de apk gebracht met 237.000km op de teller, met vlag en wimpel er doorheen gekomen.
Als cadeau wordt morgen de automatische versnellingsbak doorgespoeld, dat heeft ie wel verdiend

Japanse perfectie ten top

Rubberen afdeksliertje in de deurpost laten vervangen. Rekening: 100 euro, dat was wel even schrikken voor een sliertje van ongeveer een klein metertje. Voor de rest gaat het prima. Alleen hoor ik af en toe een klop bij het rechtervoorwiel als ik een verkeersdrempel neem. Ik vermoed kogellager?
Maar ja, bij 18 jaar zullen een keer de schokdempers en kogellagers om de hoek komen kijken lijkt me.

Carkiller zei:
Ja, ook onverwoestbaar. En naast de Sub nu een mooie Yaris T sport.
Ja ik las het hier. Ziet er goed uit! Weer goed om van je te horen. Heb het hier wat verwaarloosd, sorry, al dat thuisgewerk en zo.

Ik zit nu met de Camry bij een merkloze garage al een paar jaar. Nog totaal geen dure reparaties gehad. Ja, vier nieuwe banden en een nieuwe accu, dat was het laatste, en dat sliertje. Ik vind het wel fijn dat ze met me mee denken. Dat had ik bij de Toyota-dealer veel minder.
Het middenstuk van de uitlaat komt er ook een dezer jaren aan. Geen idee wat dat gaat kosten. De motor is nog perfect. Interieur, bekleding, alles nog. Misschien dus nog kogellagers of schokdempers.

Jay DoubleYou zei:
SOLO!!! :LOL: Welkom terug. Leuk dat de Camry nog steeds rijdt. Nog leuke tips voor dit topic? Ook die heb ik gemist. :D

Hey JDW!, leuk je weer te zien!
Ik moet weer nieuwe foto's maken zie ik. Maar ik moet de auto weer wassen, ziet er weer uit als een beest. En als de corona-toestand voorbij is gaan we natuurlijk weer eens richting Luxemburg of Frankrijk, dan moet ik echt weer foto's gaan maken. Heerlijke reisauto met een zee van ruimte. Moet weer een fotosessie doen.

Sorry Carkiller, maar ik geniet wel van de 100 km-limiet op de snelweg. Muisstil ruisen in die auto over de weg. Heerlijk is dat.

De laatste weken hoor ik bij verkeersdrempels een klop rechtsvoor. Ik vraag me af wat dat is. Ook jammer: de plafondverlichting is er mee opgehouden. Kan het lampje zijn, moet er even naar kijken. Voor de rest geen problemen.
In maart moet hij weer voor de keuring, dan wordt hij ook al zo'n beetje 18 jaar.

Ik zet mijn geld op een toplager, dus het draaiende deel, waarmee de veerpoot in de veerpoottoren vast zit, de boutjes zie je onder de motorkap. Dat is wat speling heeft en die verneem je niet bij normale belasting, maar bij wat heftiger in en uitveren wel.

Tip, als het dat daadwerkelijk is, alles moet dan uitelkaar, dus doe gelijk beide kanten en twee nieuwe schokdempers. Verschil in geld is dan alleen de aanschaf van de schokdempers, werk moet je toch al betalen.

Overigens, er zijn meer kansen, pendelstangetje van de stabistang kan ook speling hebben, zelfde verhaal, die verneem je alleen bij torsie, dus heftiger in en uitveren. Maar dan zou het bij wat oneffen wegdek ook al moeten zijn.

Normale slijtage na 18 jaar lijkt mij zo. Op zich wel een mooi moment om als je toch bezig bent met bijv. schokdempers te vervangen, om dat dan rondom te doen. Je zult het verschil echt direct merken, zeker na 18 jaar.

Het bleek de stabilisator-verbinding te zijn! Vervangen en het geklop is weg. Kosten van deze reparatie: 42 euro (excl btw).
Verder weer nieuwe apk. Enige afkeur was dat de uitlaat een beetje los zat. Gerepareerd.
Hij is nu 18 jaar en 19 dagen oud. Op naar de 19 met deze glimbak!

Ik zit tegenwoordig bij een merkloze garage. De dagwaarde van deze auto is zo laag dat ik niet meer ga investeren in originele Toyota-onderdelen. Ik krijg er in de verkoop niets meer voor. Elk jaar met een apk en niet-noemenswaardige reparaties zijn gewoon mooi meegenomen. Ik blijf er net zo lang in rijden tot dat de kosten de pan uit rijzen. Maar volgens mij haalt hij met gemak de 25, misschien wel 30 jaar.

Ik denk ook dat je nog jaren verder kunt. Ook met niet originele onderdelen zal de auto prima functioneren.

haarr zei:
Ik denk ook dat je nog jaren verder kunt. Ook met niet originele onderdelen zal de auto prima functioneren.

Ik begin het eigenlijk nu wel grappig te vinden zo'n luxe oude grote bak, helemaal nu ik besef dat het zo maar zou kunnen dat hij het jaar haalt dat benzineauto's not done meer zijn. En alles werkt nog. Ik heb die auto al 13 jaar ongeveer, hele geschiedenis alweer. Hiervoor een Carina E, ook al een fijne auto.
Ik zie ook nu pas mensen kijken. Ik denk dat hij steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt.

Soloman zei:
haarr zei:

Ik begin het eigenlijk nu wel grappig te vinden zo'n luxe oude grote bak, helemaal nu ik besef dat het zo maar zou kunnen dat hij het jaar haalt dat benzineauto's not done meer zijn. En alles werkt nog. Ik heb die auto al 13 jaar ongeveer, hele geschiedenis alweer. Hiervoor een Carina E, ook al een fijne auto.
Ik zie ook nu pas mensen kijken. Ik denk dat hij steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt.

De Carina E is de meest betrouwbare auto ooit geproduceerd.

MLL zei:
Soloman zei:
haarr zei:

De Carina E is de meest betrouwbare auto ooit geproduceerd.
We hebben hem weggedaan omdat we de Camry zagen staan. De Carina E, die van mij tenminste, was heel kaal, met nog draaizwengels voor de ramen. Wel automaat en centrale deurvergrendeling, maar dat was het wel aan accessoires. Was een heerlijke auto, dat wel, maar de 1.6-motor maakte hem sloom. Niet dat ik daar mee zat. De 1.6 was gewoon te licht voor dit formaat auto.
Ik zie ze trouwens nog wel eens rijden. (y)

Soloman zei:
Het bleek de stabilisator-verbinding te zijn! Vervangen en het geklop is weg. Kosten van deze reparatie: 42 euro (excl btw).
Verder weer nieuwe apk. Enige afkeur was dat de uitlaat een beetje los zat. Gerepareerd.
Hij is nu 18 jaar en 19 dagen oud. Op naar de 19 met deze glimbak!

Ha, dan had ik gelijk.

Fijn dat je auto voor kleingeld weer klaar is!!

Nog even een foto van vandaag:

IMG-2016.jpg

De rare situatie is nu dat ik gewoon niks meer krijg voor deze auto. Als ik 2.000 euro krijg dan mag ik mijn handen dichtknijpen, maar de nieuwe eigenaar krijgt er een waardevolle luxe auto voor zonder ook maar ergens een spatje roest. Dus hij blijft gewoon tot hij ermee opgeeft. Maar ja, de tijd zal eens komen dat hij niet de weg meer op mag met die toenemende milieuregels. 18 jaar oud, 250.000 op de teller en hij rijdt nog subliem. Ik vraag me af of hij ooit nog eens begint met een roestplekje.

Gewoon blijven rijden totdat je met pensioen gaat en dan een mooie oldtimer Corolla (Hybrid)met weinig kilometers kopen!

Soloman zei:
De rare situatie is nu dat ik gewoon niks meer krijg voor deze auto. Als ik 2.000 euro krijg dan mag ik mijn handen dichtknijpen, maar de nieuwe eigenaar krijgt er een waardevolle luxe auto voor zonder ook maar ergens een spatje roest. Dus hij blijft gewoon tot hij ermee opgeeft. Maar ja, de tijd zal eens komen dat hij niet de weg meer op mag met die toenemende milieuregels. 18 jaar oud, 250.000 op de teller en hij rijdt nog subliem. Ik vraag me af of hij ooit nog eens begint met een roestplekje.
En zelfs € 2000 krijg je niet: waarschijnlijk krijg je bij een poging tot verkoop, allemaal armoedzaaiers aan de deur en dat in covid-19 tijd. Of je moet ijzeren zenuwen hebben en al die mensen afwimpelen :D

Ik heb ook weleens overwogen mijn auto te verkopen, nu hij nog serieus geld waard is. Maar dat zou doodzonde zijn, want al die tijd heb ik er geld ingestoken in de vorm van onderhoud en er is geen waardige opvolger. Stja en als je auto meer dan € 500 waard is, heb je ook minder potentiële kopers :LOL:

Nee ik zou een goede auto, waarvan je weet dat hij betrouwbaar is ook niet weg doen. Vooral nu niet: elektrische auto's zijn volop in ontwikkeling, maar voor Jan met de pet is er nog steeds geen betaalbare elektrische auto. Die Dacia Spring komt in de buurt, met subsidie al dan wel.

Het grappige is dat ik deze Camry zo goed ken door mijn tijd in het Midden Oosten. Voor mij is dit helemaal niet zo'n oud model. Maar.... ik word zelf gewoon ouder. Blijft toch een tijdloze auto.

De generatie hierna kende ik natuurlijk helemaal goed, daar heb ik 3 jaar mee gereden.

Stiekem heeft Soloman al járen zin in een andere auto, maar de Camry weigert hem ook maar één rationeel argument te geven voor vervanging. Niks meer waard, niet kapot te krijgen, alle ruimte, alle comfort. Ze zouden mensen moeten waarschuwen voor ze een Camry kopen :D ... Je komt er nooit meer vanaf!

Ik rij nu 13 jaar in deze Camry. Hierbij mijn bevindingen de afgelopen jaren:
260.000 km op de teller, ruim 18 jaar oud.

Vervangen:
- Lambda sonde bij 180.000 km- Motormanagementlampje ging branden. Schijnt een typisch Camry-euvel te zijn;
- Accu 2x - Bij de eerste keer van vervanging zei de garage dat er een te kleine accu in zat voor dit type auto;
- Banden op zijn tijd;
- Waterpomp bij 160.000 km;
- Alle remschijven vervangen, 160.000 km of zo?
- Homokineten vervangen, ook bij 150.000 km of zo, weet niet meer precies te herinneren, laten doen door een merkloze garage, was niet duur.
- Regelmatig airco laten onderhouden;
- Elke beurt intereurfilter vervangen.

Vervelende dingen:
- Regensensor heeft zo zijn kuren, maar nu werkt hij weer;
- De grote binnenlamp heeft ook kuren, bij de stand automatisch uitdoen blijft hij wel eens aan staan;
- Automatische rechterbuitenspiegel klapt soms niet in bij zeer lage temperaturen (onder nul);
- Lampjes van de koplampen moeten echt om de twee jaar worden vervangen, laat ik bij een beurt doen;
- Automatische verlichting gaat veel te laat aan (in een tunnel, je bent de tunnel bijna uit als die aangaat :( )
- Geen USB-aansluitingen

Dingen die er aan komen:
- Middenstuk uitlaat.

Pluspunten:
- airco;
- cruise control;
- lederen bekleding;
- afwerking en lak;
- degelijkheid;
- stoelverwarming;
- elektrische stoelen;
- navigatie in het dashboard;
- grote kofferbak;
- reisauto voor lange afstanden, kan heuvels en bergen gemakkelijk aan;
- handrem is een pedaal, voetje erop en klaar;
- erg stille en rustige auto;
- automaat.

Minpunten
- Gezinsauto, dus overal bekeropeningen, maakt een middenarmsteun achterin minder stijlvol;
- duur in benzineverbruik in de stad, dan zuipt hij echt, 1 op 7, 1 op 8;
- lastig te parkeren;
- automatic climate wil wel eens behoorlijk blazen;
- regensensor heeft kwalen;
- je hebt niets aan de automatische verlichting;
- lampen snel op;
- absoluut geen sportieve auto;
- slecht zicht achter door brede raamstijlen;
- veel satellietarmen, zet gewoon de verlichting en cruisecontrol op het dashboard als een knop, zoals bij Duitse/Amerikaanse auto's.

Ervaring tot nu:

Heerlijke stille auto met erg veel ruimte. Ideale vakantieauto door de vele ruimte en het rustige rijgedrag. Het parkeren is altijd wel weer een uitdaging. Inparkeren kan ik wel vergeten. En het lijkt wel of de parkeerruimtes in Nederland steeds kleiner worden. Het valt me op dat als ik veel korte ritten rijd, de benzinemeter snel daalt. Dat gaat echt snel. Op de snelweg bij 100 haal ik met gemak 1 op 11,6.
Ik kan me voorstellen dat een lang persoon zich zal storen aan de wat korte zitting voorin. Ik ben zelf 1m74, klein, en voor mij is die perfect. Waarschijnlijk de Japanse maat.
In vakantielanden als Luxemburg, Duitsland en Frankrijk kan de cruise control de heuvels en bergen gemakkelijk aan. Alleen, bijvoorbeeld bij terugkeer naar Nederland, in de Ardennen in België, na Vervier is de de helling naar beneden zo stijl dat ik soms bij moet remmen.

De auto is puur verwennerij met zijn rustige rijstijl, leeslampjes, verlichte make-up spiegels, genoeg mooi verborgen vakken. Wat jammer is dat er geen interval-schakelaar voor de ruitewissers op zit, als de regensensor besloten heeft tot een rustpauze, wat wel eens voorkomt. Jammer is ook dat er geen geheugen in de electrische stoelen zit, dat zou echt een uitkomst zijn, we gebruiken allebei de auto.

Achterin is de ruimte ruim. Alleen zit onder de voorstoelen allerlei electronische apparatuur (stoelen, navigatie, stoelverwarming), zodat je je maat 52 daaronder niet kwijt kunt. Maar de achterbank is erg comfortabel.
De kofferbak is een verademing. Die is enorm en je kunt er een hoop koffers in kwijt. Groot voordeel is een groot plastic mat die de vloer beschermt en de haken waar je je boodschappentassen aan kunt vastzetten. Het reservewiel is een echte, dus geen goedkope troep als een thuiskomertje. Voldoende gereedschap.
Als ik een vervangende auto meekrijg van de auto, dan verbaas ik me er altijd over hoe mensen kunnen leven met een zo'n schoenennetje-kofferruimtetje. Alleen een paar boodschappentassen passen er in. Hoe doe je dat dan op vakantie?

De hele auto is kind-voorbereid. Nu heb ik zelf geen kinderen, maar alles zit er in om stoeltjes te bevestigen, deurlocks en weet ik allemaal veel. Soms is dat een beetje vermoeiend al die kind-accessoires. De nogal brede raamstijlen achter kunnen lastig zijn. Vooral als je schuin achteruit moet kijken bij het afslaan naar rechts, om te kijken of er fietsers aankomen en in sommige situaties de rechterbuitenspiegel niet het volledige overzicht geeft. Dat vind ik echt een nadeel.

Een opvallend ding is de degelijkheid en de afwerking. Na 18 jaar zie ik nog geen plekje roest en de lak is schitterend. Ook sluit alles op elkaar aan.

Wat betaal ik? per maand
Belasting 64,-
WA-verzekering 37,-

Kleine beurt 180,-
Grote beurt 340,-

Ik begin het vermoeden te krijgen dat deze auto de 30 wel haalt.

Precies wat j.ko zegt dus: hij is zo goed dat je er nog lang geen afscheid van kan nemen!
Leuke opsomming zo!

Terug
Bovenaan