Soloman - Toyota Camry 2.4 Linea Sol 2003 - Kentekenplaten overleven Toyota-POWER niet.

Dit lijkt me zeker een auto die de 30 jaar wel gaat halen. Helemaal wanneer je gewoon netjes onderhoud blijft geven. Niet voor niets zijn Toyota's zo geliefd buiten Europa.

Weekje Luxemburg achter de rug. Beetje wandelen, kasteeltjes bekijken. En deze rustige werker, de Camry, rijdt als nooit tevoren. Nog steeds als nieuw. Moet hem nog wel even wassen.
(Foto is genomen dichtbij kasteel Brandenburg, waar geologische opgravingen worden gedaan, om uit te zoeken hoe deze mensen leefden in de 10e eeuw)

AUTO.jpg

Deze week moest de Camry voor de APK en een beurt. De uitlaat bleek rot. Ik was al twee jaar geleden door de garage gewaarschuwd dat dit er aan zat te komen.
Nu was het dan zover. Kosten, met kleine dingetjes erbij (ruitewissers en een stofhoes bij de homokineet) tikte de rekening aan op 1400 euro incl BTW. De uitlaat is van Toyota, zowel midden- als achterdeel. Bij elkaar 900 excl BTW.
Als de auto niet zo ontzettend goed was geweest, had ik dit niet gedaan. Hij is net 19 jaar geworden, ik heb hem 14 jaar in bezit, maar de motor (250.000 kilometer), het plaatwerk, het interieur, die zijn nog uitstekend. Ik denk nog wel dat de schokbrekers voor er aan gaan komen.

Plaatje van vanmiddag:
auto.jpg

Mooi hoor! Tsja, veel zal er niet meer voor gegeven worden waarschijnlijk? Dan maar zolang mogelijk doorrijden als het financieel lukt.

Jay DoubleYou zei:
Mooi hoor! Tsja, veel zal er niet meer voor gegeven worden waarschijnlijk? Dan maar zolang mogelijk doorrijden als het financieel lukt.

Van de andere kant, koop je voor 1400 een andere auto, van vergelijkbaar formaat, die net zo goed onderhouden is en waar je net zoveel vertrouwen in hebt? Of, als deze 1400 opbrengt, plus de uitgave nu van 1400, voor 2800? Dus dit is een prima besluit, lekker bijhouden en lekker doorrijden.

Laatst nog even opgezocht: Ze staan op internet te koop voor 4.000, 5.000 euro. Niet slecht voor een 19-jarige bejaarde.

Hij staat er toch ook prachtig bij! En er zijn weinig redenen om een klap geld stuk te gooien voor wat nieuwers toch.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo'n goede betrouwbare auto heb gehad. Er zit geen enkel spatje roest, behalve dan de uitlaat, en de motor is perfect. Hij rijdt nog precies zoals hij reed toen ik hem kocht. Hiervoor had ik een Carina E, ook een hele goede, maar die was net ietsje minder. Daarnaast was hij erg kaal, dat vond ik jammer. Er zaten totaal geen accessoires in, behalve centrale deurvergrendeling en automaat. Verder was de 1.6 liter motor te zwak voor zo'n vrij grote auto.

Ik denk niet dat ik hem ooit weg doe. Ik denk dat als hij 40 is, ik afscheid zal moeten nemen van deze planeet. Dan mag een ander hem hebben en zal hij misschien flink onder handen genomen moeten worden. Ik zie ook kadetjes van 40 jaar oud, en Ascona's, die erg veel liefhebbers hebben. Dus waarom deze niet als deze al heel lang met pensioen is.

Barri zei:
Hij staat er toch ook prachtig bij! En er zijn weinig redenen om een klap geld stuk te gooien voor wat nieuwers toch.

Ja precies! En wat krijg ik nou voor 4.000 euro. Daarnaast zal mijn volgende auto elektrisch zijn, maar volgens mij is zo'n auto nog niet volwassen. Ik rij hier nog gewoon een paar jaar mee en dan zie ik wel hoe de "elektrische markt" er voor staat.

Je hebt ook een mooie camry beste Soloman.
Zowel deze als de vorige camry zijn mooie nette en misschien wel ondergewaardeerde limo's.

Prima auto Soloman. Lak lijkt er ook nog goed bij te staan, ondanks dat het alweer paar jaar geleden is dat hij gepolijst is toch?

De Camry moet maar eens een keer op de brug. Het rechtervoorwiel sukkelt een beetje. Soms merk je er niets van, maar op slechte wegen trilt hij wat, met het meegaan van de wielomtrek. Aan de band ligt het niet. Een tijd geleden (jaren terug) had ik gekozen voor een goedkope oplossing voor de homokineten, dus niet het hele geheel laten vervangen, maar de homokineten zelf. Ik heb de garage gevraagd eens naar de ophanging te kijken, maar ze konden helemaal niets vinden.
Ik overweeg nu om een Toyotadealer er naar te laten kijken, maar ik ben bang dat het hele voormechanisme moet worden vervangen en dat wordt een duur grapje.
Voor de rest loopt hij nog uitstekend. Motor is nog steeds een zonnetje (staat nu iets van 270.000 op) en het interieur is nog heel goed. Het enige probleem is dus dat ik regelmatig een lichte trilling in het stuur voer. Ik voel het ook als ik rem.

Meten is weten.... Laat er eerst naar kijken en misschien is het een "eenvoudig" probleem, zoals speling op een fusee- of stuurkogel. Zelfs een Camry heeft af en toe toch last van een slijtage!

Pietzoveel zei:
Meten is weten.... Laat er eerst naar kijken en misschien is het een "eenvoudig" probleem, zoals speling op een fusee- of stuurkogel. Zelfs een Camry heeft af en toe toch last van een slijtage!
Ik ga dat even bekijken. Net nog gereden en toen merkte ik totaal niks. Auto gleed gewoon over de weg.
De volgende aanpak komt eraan: De koplampen worden steeds doffer. Carkiller had me al diverse malen geholpen met het polijsten zodat ze weer helder waren, maar vroeg of laat komt er een eind aan. Beetje googelen, en ik kan twee splinternieuwe koplampen voor dit model kopen in Nederland voor 160 euro. Dus dat gaan we maar doen.

Vraag is wel: wat moet er gebeuren om die dingen er in te schroeven? Moet de motor eruit? Ik ga het mijn garage vragen het te doen.

Nee, de motor hoeft er gelukkig niet uit om nieuwe koplampen te monteren. :) Dat zal een kwestie zijn van een stekker losmaken en een paar plaatschroeven maal 2.

Soloman zei:
Vraag is wel: wat moet er gebeuren om die dingen er in te schroeven? Moet de motor eruit? Ik ga het mijn garage vragen het te doen.

Deze auto is nog uit de tijd dat auto's niet ontworpen werden om ook de service afdeling van de dealer blij te maken met werk dus dat zal echt niet heel veel werk zijn. Paar nieuwe koplampen zullen hem zeker goed doen en hoewel niet gratis is het een heel redelijk bedrag eigenlijk.

Ongelooflijk, die auto wordt in maart 20 jaar. Alles nog in orde, rijdt nog steeds stil en super de luxe. Lak nog steeds ultimo in orde. Motor als een zonnetje. Het enige dat moet gebeuren zijn de koplampen, die worden dof. Nu kan ik ze gewoon kopen en ze zijn niet duur. Even vervangen. En dan weer een leuke fotoshoot. Misschien moet ik het eerder doen voor jullie. Maart is ook weer de tijd voor de APK.

Ha, herkenbaar mijn e91 is nog erg bij de tijd en inmiddels alweer 17 jaar. Enige punt: de koplampen worden dof hahaha. Ik hoop er nog 1 apk mee uit te zingen. Dat weten we volgende week.

Over jouw 20 jarige, mooi he? Die auto heeft veel met je beleefd. Gelukkig kan 'ie niet praten. En fijn dat hij je nog steeds veel plezier geeft!

Blijft een mooie auto. Het model is eenvoudig vormgegeven maar misschien juist daardoor erg goed gerijpt.

En een goed baasje helpt ook natuurlijk.

De Camry is deze maand 20 geworden. En het was de beurt voor de APK en een kleine beurt. APK: glansrijk cum laude, behalve dan een stadslampje dat het niet meer deed. De airco is geserviced en bijgevuld. De auto waggelde wat rechtsvoor, maar dat is nu plotseling weg. Rechter voorwiel moest uitgelijnd worden.

Voor de rest niets te melden. Tijd voor een paar foto's komende dagen maar weer.

Vervangende auto was een Mitsubishi Space-nog-wat. Geen idee. Maar wat me opviel was het motorgeluid, nogal luid. En waar ik altijd moeite mee heb: temperatuurlampjes. Plaats gewoon een metertje! De nieuwe temperatuurlampjes branden als je 's morgens wegrijdt. Dan schijnt het groen te zijn. Ik ben rood-groen-kleurenblind. Ik zie geen verschil tussen rood en groen. Niemand bij auto-ontwerpers die daarover nadenkt.
En het was een schakelbak. Geen probleem verder hoor, ik kreeg hem gewoon mee.

Wat een wereld van verschil toen ik weer in de Camry zat, nu helemaal nu de kleine hobbel eruit is en het apparaat weer gewoon vlak stijlvol vooruit rijdt zonder rumoer in het interieur. Met normale wijzertjes en automaat. Dan kijk je toch wel weer een beetje anders naar die kleinere auto's die voor je of achter je rijden.

Haha, heerlijk toch? Die ouwe gaat maar door en door. Heerlijk! Auto die je ex overleeft moet je koesteren. En dat doe je!! Op naar een prachtige zomer!

Verdorie. Loop ik net langs mijn auto, heeft er iemand weer een deur tegen aan gegooid. Hele reep fijne krasjes van boven naar onder in de passagiersdeur. En geen briefje natuurlijk (wel heel erg dat ik het woord natuurlijk gebruik. Net zoals het doorrijden na een ongeluk, is het tegenwoordig ook heel normaal en vanzelfsprekend dat je na schade veroorzaken gewoon onverschillig en schouderophalend wegrijdt).
Het is de zoveelste keer. De auto komt zo vol butsen en krassen. Wat moet ik hier nou weer mee??
Hoe kan ik dit gewoon goedkoop oplossen? Ik heb het gevoel dat deze 20 jaar oude auto gewoon total loss is. Ding is hooguit een paar ruggen waard en dat zullen ook wel de kosten zijn om alle schade rondom te herstellen.

Misschien moet ik er maar eens een nieuwe Camry tegen aan gooien, het geld is het probleem niet.

Laatst bewerkt:
Nog even een update van mij. Hier alles goed en de auto rijdt nog steeds perfect. Ik ga het eindelijk rustiger aan doen op mijn werk. De helft van mijn taken vervalt op 1 januari. Eindelijk rust en kan me nu echt wijden in diepgang. Ik werd gewoon geleefd.
Auto (wordt 21 jaar) gaat in maart weer voor een beurt en APK. Wat moet gebeuren is nieuwe banden.

Lekker doorrijden als het nog goed bevalt. Afschrijven doet-ie toch niet meer. ;) En fijn om te horen dat je wat rust gaat krijgen. Kom je dan weer wat vaker langs hier? :D

Mijn Camry 2.2 is uit 2001,super fijne auto.Ik heb de Camry 7 jaar j. En heb er in die tijd 90000 probleemloze kilometers mee gereden.Gewoon normaal onderhoud en een keer nieuwe remblooken.Ik vind Toyota een geweldig merk,eigenlijk zijn alle Japanse auto's goed en betroubaar.
Maar ik heb een klein probleempje,de voorste mistlampen branden niet meer,eigenlijk alleen maar asl ik de schakelaar op aan zet en het knipperlichtpookje naar beneden of naar boven duw.. De garage wist er geen raad mee...Tja als ik naar de Toyota dealer ga ben ik al 200 euro armer als ik de deurknop vasthou.Wie weet hier misschien raad op
Ik vind die Camry's van voor het hele nieuwe ontwerp van 2002 erg mooi. Je ziet ze nog heel vaak rondrijden in Amerikaanse series. Die dingen zijn onverwoestbaar.

Op weg naar de APK van maart. Alle banden moeten vervangen worden, ik kreeg al een waarschuwing. Dus ik zit al te kijken naar kortingen. Waar ik nog niet uit ben is of ik zomerbanden moet nemen of all-seasons. Ik doe niet aan winterbanden. Ik las dat je in Nederland het beste zomerbanden kunt nemen.

Auto is nu bijna 21. Kilometers: 280K op de teller en geen centje pijn. De rechtervoorkant schommelt nog steeds licht op het ritme van het wiel af en toe bij hele lage snelheden. Bij het banden vervangen ga ik vragen of ze even willen kijken.

Nog steeds geen enkele roest.

Ga ik doen. Ik heb het nu al wat rustiger. Ik heb nu minder verantwoordelijkheden op mijn werk, en dat voel ik nu. Ik kan nu eindelijk normaal werken.
Wat fijn! Ik weet nog dat je het er hier vaak over had in het Offtopic hoe moeilijk je het had. En nog steeds aan het experimenteren met hamburgers? ;)

Wat fijn! Ik weet nog dat je het er hier vaak over had in het Offtopic hoe moeilijk je het had. En nog steeds aan het experimenteren met hamburgers? ;)
Hoi Jay. De moeilijke tijden zijn voorbij. De managers hebben me zelf benaderd dat ik me over de kop werkte en dat er iets moest veranderen. Dat is gebeurd. Mijn werkzaamheden zijn nu met de helft verminderd en ik voel me erg gelukkig omdat ik nu "normaal' kan werken in een geordende werkweek die goed overzichtelijk is. Ik word nog wel goed in de gaten gehouden dat ik het nu rustig aan blijf doen. Nog vijf jaar te gaan.. En met plezier.

Maar terug on-topic voordat een mod me ook in de gaten gaat houden. :)

Hoi Jay. De moeilijke tijden zijn voorbij. De managers hebben me zelf benaderd dat ik me over de kop werkte en dat er iets moest veranderen. Dat is gebeurd. Mijn werkzaamheden zijn nu met de helft verminderd en ik voel me erg gelukkig omdat ik nu "normaal' kan werken in een geordende werkweek die goed overzichtelijk is. Ik word nog wel goed in de gaten gehouden dat ik het nu rustig aan blijf doen. Nog vijf jaar te gaan.. En met plezier.

Maar terug on-topic voordat een mod me ook in de gaten gaat houden. :)
Herkenbaar. Ik heb dat in 2016 gehad. Iedereen om me heen had wel weer een ander idee over hoe ik mijn werk moest doen. Dat gaat niet. Ervoor gekozen een stapje terug te doen. Vijf jaar verder op een andere afdeling toch weer het oude werk opgepakt. Maar nu omdat men vindt dat ik daar goed in ben. En om de week afgewisseld met een collega. Bevalt me zo erg goed. Hier nog ruim 3 jaar te gaan en ook met plezier. Ik ben leuk werk ook wel veel meer gaan waarderen.

Herkenbaar. Ik heb dat in 2016 gehad. Iedereen om me heen had wel weer een ander idee over hoe ik mijn werk moest doen. Dat gaat niet. Ervoor gekozen een stapje terug te doen. Vijf jaar verder op een andere afdeling toch weer het oude werk opgepakt. Maar nu omdat men vindt dat ik daar goed in ben. En om de week afgewisseld met een collega. Bevalt me zo erg goed. Hier nog ruim 3 jaar te gaan en ook met plezier. Ik ben leuk werk ook wel veel meer gaan waarderen.
Het probleem is dat als je ouder wordt je een bom hebt aan kennis en ervaring. En helemaal als je al heel lang in de organisatie rondloopt. Dan weet je op een gegeven moment heel veel en wordt je bedreven in dingen. Het gevolg is dat er veel werk vanzelf naar je toe stroomt, omdat een ander het gewoon niet weet, en jij wel. Dan is het noodzakelijk om in te grijpen. Ik heb meegemaakt dat nieuwe instromers geen zak meer leerden, omdat ik wel alles deed. Dan krijg je een mes dat aan twee kanten snijdt: een oudere die richting overwerktheid gaat en jongeren die helemaal niets leren.

Terug
Bovenaan