Tijd voor een update Ik heb inmiddels al een week deze set velgen hier liggen:
Het gaat dus om de set uit Elburg waar ik uiteindelijk 175 euro voor heb betaald. Wat stoeprandschade en hier en daar wat verweerd, maar ik heb ze weer aardig opgelapt, niet perfect maar ik vind het prima. De Chinese Milestone banden die er op zaten waren te laag voor mijn auto (195/45 R15) en in Oldenzaal een
adres voor goede gebruikte banden gevonden en er 2 Dunlops en 2 Firestones op laten zetten in de maat 195/55 R15 dus net ietsje breder en ietsje lager dan die nu onder mijn auto zitten: 185/60 R15, ja inderdaad 15 inch dus! ik dacht vast dat er 14 inch onder zat maar zo goed ken ik mijn auto blijkbaar nog niet (de goedkopere Active uitvoering heeft wel 14 inch standaard)
Maandag meteen centreerringen besteld want geen enkel bedrijf hier in de buurt had die dingen op voorraad liggen. Lang gewacht maar vandaag eindelijk het pakketje binnen gekregen en dus kan ik eindelijk de velgen monteren, dacht ik... nou. mooi niet dus!!

Verkeerde maat! 60.1 ipv 57.1. Balen als een stekker natuurlijk en meteen contact opgenomen met de leverancier en het pakketje retour gedaan. Dinsdag komen als het goed is de juiste ringen binnen. Het zou kunnen dat er ook nog andere moeren op moeten. dat heb ik nog niet goed bekeken...
Nu alweer een week terug van vakantie en mijn auto wat beter leren kennen. Een paar opvallende zaken: de snelheidsmeter is behoorlijk nauwkeurig en dat heeft me ook een bekeuring van 20 euro opgeleverd (13 km te hard in de bebouwde kom) Ik maak er vaak een gewoonte van om 10 km harder te rijden dan de teller, dus maar goed dat er nu iets kleinere banden opkomen.

Verder is de auto best wel stug geveerd en voel je elke dwarsrichel en naden tussen de betonplaten op de Duitse autobahn. Al ervaar ik het persoonlijk niet als heel erg storend maar de Mazda 2 was duidelijk comfortabeler. Het benzineverbruik in de heuvels van Sauerland kwam volgens de boordcomputer uit op een keurige 5,4 liter per 100 km, dus rond de 1 op 18. Het 1.2 motortje moet veel toeren maken maar komt best vlot mee en zeker in stadsverkeer maakt hij beslist een vlotte indruk. In de bergen is de 5e versnelling taboe. Verder geen gekke dingen, en de gehele vakantiebagage paste in de kofferbak zonder de leuning van de bank plat te leggen, dat had ik niet verwacht! (wel de hoedenplank thuis gelaten) Wel klagen mijn achterpassagiers over gebrek aan beenruimte, dat was in de Mazda een stuk beter.
Wat leuke en sfeervolle plaatjes van de i20 die zich prima thuis voelt in het mooie landschap van Sauerland:
En een leuk filmpje
En dan nog een typisch i20 kwaaltje ontdekt: roest bij de deurgrepen! In mijn geval bij de voorste 2:
Hier moet dus op korte termijn wat aan gebeuren. Heb het ook gezien bij een andere i20 hier verderop in de straat. Sowieso lijkt de laklaag wat dun wat mij ook al opviel tijdens het bijwerken van de voorbumper, maar desondanks overall weinig roest of steenslagschade
Hopelijk kan ik volgende week plaatjes laten zien van een fris gewassen i20 mét lichtmetalen velgen!