SVF: Nissan Note 1.2 Connect Edition 2013 255.000 km // ai ai ai ! Noteweer en... KRAK!!!

Voor de lol reizen zal nog wel even duren, zeker omdat we allemaal zo lekker meewerken gaat het waarschijnlijk hier nog wel even extra duren. Qua bestemming heb je wel zo ong het tegenovergestelde gekozen :)

Gefeliciteerd nog met je (vrij) nieuwe baan SVF!

De wieldoppen staan erg tof zeg, super!!

haarr zei:
lybra zei:
SVF zei:
Nou vandaag de Fiat Punto wieldoppen gemonteerd:
Oh, dat staat wel goed zeg! (y)

Ja, dezelfde stijl als je LM velgen.

Ja ik vind het zelf ook verrassend goed staan en de wieldoppen lijken (door de dunnere rand?) optisch ietsje groter:

5e7b9ebc688e2-DSCN1068b.jpg

5e7b9eb17a3bf-IMG_20180917_163428.jpg

Peter O zei:
Gefeliciteerd nog met je (vrij) nieuwe baan SVF!

Dank je. Vandaag helaas te horen gekregen dat het voorlopig vanaf 1 april ophoudt vanwege de actualiteit zullen we maar zeggen (ik krijg dat C woord niet meer over m'n lippen!) Komt voor mij niet uit de lucht vallen want de laatste tijd was het al aanzienlijk rustiger met klanten en bestellingen en ook de aanvoer van schadeauto's. Voor de rest van het personeel wordt waarschijnlijk deeltijd ww aangevraagd. Erg zuur omdat ik na een lange kwakkelperiode eindelijk weer mijn plek gevonden dacht te hebben.:( Ze willen me wel weer terug als de situatie weer normaal is maar hoe lang dat duurt weet niemand....

Grappig, die Fiat-wieldoppen onder de Hyundai. Het misstaat zeker niet, die doppen zien er goed uit. Het valt me op dat de koplampen een beetje dof zijn, een kwaal waar veel modernere auto's aan lijden, volgens mij is dat iets dat met een middeltje eenvoudig te verhelpen is en het geheel weer net zo fris zal doen ogen als de gifgroene carrosseriekleur. Forummer Carkiller liet het eens op een AW Forummeeting zien. Zal ook weer eens in je topics in Knutselhoek reageren, ik kijk er regelmatig maar laat te vaak na om een reactie achter te laten, zelfs toen je een leuke Hyundai Scoupe Liftback had geknutseld. :)

Balen van je baan zeg :( Hopen dat dat snel weer goedkomt.
Die doppen op de Hyundai staan goed!

Dat is echt K.U.D. qua baan zeg! Natuurlijk kan je zeggen logisch gezien alles, maar zeker ook vanwege de kwakkelperiode... Nee geen mooi nieuws! Hopelijk trekt het snel weer aan.

Ik moet zeggen, ik dacht aan veel bedrijven, maar niet aan sloperij/demontage die last zouden hebben van de C-Crisis. Balen zeg!

Vervelend inderdaad, van die baan. Hopelijk is die coronacrisis snel voorbij en kun je weer terug in dienst...

Dat die doppen goed op een i10 zouden staan heb je goed gezien. Vaak valt een auto met doppen van een 'verkeerd' merk meteen door de mand, maar deze doppen hebben geen typische Fiat-uitstraling terwijl je wel ziet dat het OEM-kwaliteit is. Universele doppen zien er vaak toch goedkoop en lullig uit. Je ziet dat er iets niet klopt, al is niet altijd aan te wijzen waardoor dat komt. Het extra werk waard, wat mij betreft (y).

Waardeloos van je baan, ik kan er over mee praten,
bij ons alles bijna dicht tot 11 Mei (!)
En wat mijn baan betreft Half juli ( !!!)
Mijn baas vraagd een uitkering aan bij de staat.
Hoelang dat zal duren.....
Alles ging lekker, we verdiende genoeg, brood op elke plank en dan DIT.
Ik hou de moed er in, zoals je kan lezen op mijn blogje, maar leuk is anders.
Dus ik wens je veel geluk voor de toekomst, het tij zal wel keren, doet het altijd.

Tijd voor een kleine update. De i20 bevalt nog steeds uitstekend, wel 2 kleine dingetjes:

Sinds een paar weken brandt het airbaglampje op het dashboard. Ik heb onder de stoelen gekeken maar zie geen losse contacten of connectors. De zekeringen zijn ook goed. Zou het kunnen dat de accu minder wordt? Die is in elk geval minimaal 2½ jaar oud (zolang ik de auto heb) Bij mijn vorige auto heb ik dat ook gehad en ik meen mij te herinneren dat bij een nieuwe accu ook het airbaglampje uit was... Ik heb hier nu geen goede multimeter, die komt als het goed is in de zak van Sinterklaas.:p

Tweede punt is een bijgeluid rechtsachter bij het remmen, een tjoektjoek geluid alsof je in een trein zit. Even de boel gedemonteerd en er zit een rare plek / oneffenheid op de achterkant van de schijf:

5fb11bc7c5f81-IMG_20201115_105425_853.jpg

Het lijkt net of er iets in ingevreten, kan dit door remvloeistof? Het niveau in het reservoir is op peil en ik zie ook geen sporen van lekkage. Ook geen breuk, de andere kant is mooi glad. Ik heb het wat opgeschuurd met schuurpapier en het geluid is iets minder maar het is duidelijk dat er een nieuwe schijf / schijven op moeten.

Edit: wat betreft mijn werksituatie is er het afgelopen half jaar een hoop gebeurd. Lang verhaal kort: ik werk niet bij Kleine Staarman maar na heel veel jobhoppen sinds kort in het magazijn bij een bedrijf in Nijverdal. Dit zal waarschijnlijk zeker niet mijn laatste baan zijn maar daarover vertel ik later wel meer.

Lekker om weer 'onder de pannen' te zijn toch? Thuis zitten wordt je ook niet wijzer van.
Gek plekje op de remschijf. Maar het is dus een verhoging, gezien het geluid?

Barri zei:
Gek plekje op de remschijf. Maar het is dus een verhoging, gezien het geluid?

Het voelt inderdaad wat ruw en bobbelig maar er zitten ook wat diepere putjes in. Op marktplaats wordt deze remschijf aangeboden. Ja ik weet dat je die dingen normaal per 2 vervangt maar ik vind het zonde om een nog goede remschijf te vervangen. Ik heb de adverteerder een bericht gestuurd en gevraagd hoe dik de schijf nog is. Als het verschil met de andere kant niet te groot is moet het prima kunnen lijkt me.

Hm raar van de rijmschijf. Je zou haast denken inderdaad dat het vloeistof zo is, aanlopen lijkt me niet.

Fijn om te lezen dat je weer werkt SVF, tof nieuws!!

@ Carkiller, dat is inderdaad spotgoedkoop!:eek: Ik heb ze ook gezien voor 45 euro.

@ Barri, ik betwijfel het. Het zit vrij diep en het geluid werd de laatste tijd steeds luider.

Ik schat in dat het niet gevaarlijk is maar er moet wel zsm wat aan gebeuren.

Ik heb zoiets wel vaker gezien op een remschijf maar geen idee wat het is. Als nieuwe schijven echt zo goedkoop zijn zou ik ze Lekker vervangen :) fijn dat je weer aan het werk bent, in deze tijden moet je gewoon lekker bezig blijven (y)

Ik vermoed een probleem bij het gieten van de schijf.... gewoon goede nieuwe bestellen! (en monteren, incl blokken)

Mooie foto's SVF, dat is mooi qua werk. Lastige keuze inderdaad. Mijn neef doet volgens mij vergelijkbaar werk, maar dan in Groningen. Hij zit in de winter op de strooi auto meen ik. Misschien is het per gemeente anders. Wellicht is het zo dat als je er langer werkt, dat je wel winterse klusjes kan doen..?

Ik kom nog even terug op Autodoc... Ik heb mijn condensor daar gekocht, ik ben daarover wel tevreden... Ik lees veel negatieve reviews wel, de verzending en contact is slecht. Het duurde heel lang, en er is 0 communicatie. Ook mijn vriend die aan mijn en andere auto's sleutelt is niet heel erg blij over Autodoc. Hoewel zowel hij als ik geen foute of verkeerde producten hebben gekregen, het is meer het gevoel.

Persoonlijk was het voor mij eens maar niet weer, het prijsverschil met Winparts was niet zo groot (achteraf) en zij geven wel betere service als het product niet goed is.

Lang niets gepost hier, maar er is ook niets spannends te melden. De i20 heeft sinds vorige week weer een verse APK waar hij wederom weer met vlag en wimpel door heen is gekomen. Lampjes gaan bijna altijd wel stuk en controleer ik dus altijd voor de keuring maar blijkbaar toch die van de kentekenverlichting gemist. Verder alleen een handremkabel die wat strakker is gezet. Airbaglampje en banden met minimaal profiel staan als aandachtspunt op het rapport.

Inmiddels heb ik de auto bijna 5 jaar en is de teller de 245.000 km gepasseerd en kan ik langzaamaan wel concluderen dat dit mijn beste auto is tot nu toe. Hij rijdt en voelt nog steeds prima en het olieverbruik is minimaal. De airco is helaas lek en laat ik voorlopig ook niet repareren, maar ik sluit niet uit dat ik daar nog op terug kom... De distributieketting is bij een koude motor hoorbaar maar na een kwartiertje rijden is het nagenoeg stil. Over de koppeling had ik vanaf het begin wat twijfels, die zit behoorlijk hoog en grijpt dan vrij abrubt aan. De garage waar ik hem toen liet keuren gaf aan dat die er wel een keer aan zit te komen, maar ruim 50.000 km verder is de situatie nog hetzelfde en denk ik dat het gewoon een typische eigenschap is van deze auto. Nog een half jaar en hij verslaat de Mitsubishi Colt als de auto die ik het langst heb gehad. De Mazda 2 was met ruim 260.000 km de auto met de hoogste km stand.

Recent is de remvloeistof vervangen evenals bougies, luchtfilter, verse olie + fiilter en komende dinsdag een afspraak bij de bandenboer voor 4 nieuwe bandjes. De achterste remschijven zijn 2 jaar geleden vervangen (zie een paar posts hierboven) Remblokken voor zitten er een keer aan te komen maar kunnen nog wel even mee.

Optisch zijn er een paar dingetjes die ik volgens mij al eerder heb gemeld: wat roestplekjes bij de deurgrepen en wat doffe plekken op de voorbumper. Ik vermoed dat die ooit is overgespoten met een spuitbus oid. Ik zie een auto niet als sieraad en ben niet zo'n poetser maar hij moet er wel een beetje fatsoenlijk en toonbaar uitzien. Ik roep al heel lang dat ik die plekjes een keer wil aanpakken maar het is er nog niet van gekomen...

Wat ik wel heb gedaan is een heuse "premium update" van het interieur! Van de deurpanelen om precies te zijn. Bij de Kwantum stuitte ik op een reststuk grastapijt en dacht dat ik daar wel iets mee kon. Voor 5 euro mocht ik het meenemen! Het harde Koreaanse premium plastic voelt ook naar 14 jaar en bijna 2½ ton nog heerlijk keihard aan maar het mag wel iets vrolijker en kleuriger binnen in dus ben ik wat aan het knutselen gegaan:

En het resultaat:

Mocht ik de auto ooit inruilen dan kan ik het er zo weer afhalen. Heb het ook op de stoelen geprobeerd maar dat wordt niet echt mooi en blijft ook niet goed zitten tenzij je het gaat lijmen maar dat doe ik liever niet. Misschien maak ik nog wel groene vloermatten.

Dan nog even een persoonlijke update: ik had hierboven een heel verhaal getypt over het werken in de groenvoorziening maar dat is inmiddels totaal niet meer relevant. Na de roerige corona jaren en heel veel verschillende tijdelijke banen verder ben ik toch weer terug in het magazijn bij een klein bedrijf in Enter in zonnepanelen. Toch een beetje groen dus. Het is een combinatie van magazijn en koerierswerk en ben denk ik een 3e van de tijd onderweg door het land om spullen op te halen of brengen naar de monteurs die aan het werk zijn. Het is een leuk klein bedrijf met een klein magazijn; eigenlijk meer een opberghok of loods. Een leuke afwisselende en relaxte baan!

Het hoevenierswerk heb ik 2 seizoenen met plezier gedaan en opzich best leuk afwisslend werk maar tja, hoe zal ik het netjes zeggen, de omgang met collega's (vaak met een "rugzakje") was niet altijd even makkelijk...

Tot slot nog 2 plaatjes gisteren op de parkeerplaats bij de Nettorama:

In augustus gaan we een weekje naar Denemarken. In de coronatijd ging dat helaas niet door maar nu kan het weer: heb er zin in!

Laatst bewerkt:
Hoewel er op korte termijn zeker nog geen opvolger komt ben ik me al wel enige tijd aan het orienteren over een eventuele opvolger voor de i20. .De laatste tijd is er 1 model die heel erg komt bovendrijven en perfect aan mijn / onze eisen voldoet, namelijk de 2e generatie Nissan Note. De 1e generatie is kwalitatief geen hoogvlieger met vooral veel motorproblemen (o.a. problemen met de ketting) De 2e generatie schijnt een heel stuk degelijker zuiniger en lichter te zijn. Ik vind het ook een serieus leuke auto! Bijvoorbeeld deze:

Nissan Note 1.2 DIG-S Tekna

Lekker in de opties met o.a. navigatie, een 360 graden camera, regensensor, rijstrooksensor, en een leuk sportief spoilerpakket Allemaal zaken die ik tot nu toe nog nooit heb gehad. Maar bovenal lekker ruim en praktisch bij een laag gewicht! Dit is ook de 98 pk versie. die weegt 1025 kg.

Er is ook een versie met 82 pk die 980 kg weegt. Wel beide een 1.2 3 cilinder. Over die motor heb ik wat twijfels en vragen. Is dit een Renault of een Nissan motor en heeft deze een riem of een ketting? Ik kan hier niet echt veel info over vinden, maar de revieuws op deze site zijn best wel goed. De ANWB is er ook positief over maar die test is van een paar jaar na introduktie. We hebben het inmiddels over een auto van bijna 10 jaar oud met aardig wat km's.

Er is redelijk wat aanbod met prijzen vanaf 7.000 euro.. De 98 pk versie heeft mijn voorkeur en de opties zoals hierboven en het liefst ook nog met een terkhaak voor de fietsendrager, maar dat is geen harde eis. Hetzelfde geldt voor de kleur: zwart vind ik eigenlijk helemaal niks, grijs of wit is acceptabel maar het liefst een blauwe (zijn schaars) of een rode. Gifgroen is helaas niet geleverd in ons land (wel vanaf de facelift in 2017 die wij niet meer hebben gehad)

Andere vergelijkbare opties waar ik naar heb gekeken is de Honda Jazz, maar die zijn relatief duur en ook zwaarder, en lelijker dan deze Note. Dat laatste geldt ook voor de Suzuki Baleno vanaf 2016 maar die is ook nog boven budget maar wel weer een heel stuk lichter en dus goedkoper kwa vaste lasten.

Dan nog modellen die vergelijkbaar zijn met de i20 zoals de nieuwe i20 vanaf 2014, Kia Rio, en de Mazda 2 maar eigenlijk willen we toch een wat ruimere en iets meer praktische auto.

Maar zoals gezegd hebben we geen haast, vooral na het lezen van dit bericht (klik) ;) Bovendien heeft de i20 net uitgebreid onderhoud gehad en gaan we er eerst nog mee op vakantie.

Laatst bewerkt:
beide een 1.2 3 cilinder. Over die motor heb ik wat twijfels en vragen. Is dit een Renault of een Nissan motor en heeft deze een riem of een ketting? Ik kan hier niet echt veel info over vinden
Als wikipedia mag geloven is het een volledige samenwerking en hebben ze een ketting. De 98pk versie is supercharged, dat is wel grappig.
Collega van mij heeft er in 2014 een nieuw gekocht en heeft hem nog steeds. Ze vind hem heerlijk rijden maar dat is een oordeel waar ik geen waarde aan hecht.

Ik had inderdaad iets gezien op een Engelstalige wikipedia maar kon niet echt opmaken of het een Nissan of Renault motor is. En misschien een domme vraag maar: wat is supercharged? Heeft dat iets met de turbo te maken? Ik zie ze nog niet veel met extreem hoge km standen van dik 2 ton.

Het is grotendeels onderbuikgevoel maar ik ben toch een beetje huiverig voor de bemoeienis van Renault, niet alleen voor wat betreft de motor maar bv ook de bak en andere zaken. Al weet ik ook dat er in de vorige Megane een type Nissan motor lag die ook niet bepaald probleemloos was. De kwaliteit bij de Fransen wisselt sterk: ze hebben goede en hele slechte periodes.

Off-topic: Nog wel eens aan het Photoshoppen?

Jazeker! Maar heb om uiteenlopoende redenen al een tijd niets meer gepost op autoweek. Op mijn Flickr account heb ik wel wat recent werk staan maar daar loop ik helaas tegen de beperkingen aan van max 1000 foto's.

Hele tijd niet meer gelezen dus allereerst gefeliciteerd met die nieuwe baan, klinkt leuk: afwisseling en denk ik relaxed / niet teveel stress. Als het met de rest v/h personeel klikt vind ik een klein bedrijf gewoon veel lekkerder werken dan bij een groot bedrijf met managers waar je één v/d velen bent.
V.w.b. de auto's.
Er staat mij iets bij (uit één v/d andere forum-posts) dat er een bepaalde 1.2 Renault/Nissan motor wel problematisch is, ik heb echter geen flauw idee of dat deze is. Mocht je serieus aan dit model met deze motor gaan denken dan zou ik zeker aanraden om een separate post te openen met als duidelijk titel de vraag of deze specifieke motor OK is of niet. Kan sowieso nooit kwaad maar het lijkt mij toch een beter gevoel te geven als je b.v. hoort dat dit gewoon een goede betrouwbare motor is :)
ps een supercharger is een turbo, echter, daar waar 99,99% van de turbo's aangedreven wordt door uitlaatgassen (dus nog weinig druk bij lage toerentallen en heeft soms ietsie tijd nodig om op te spoolen) wordt een supercharger aangedreven door de krukas. Komt veel minder voor.
Update: de 1.2 in de Nissan Note is voor zover ik heb kunnen zien een 3-cilinder die alleen door Nissan is gebruikt dus ik zou zeggen dat dan de bemoeienis van Renault waarschijnlijk nul is :) Het betreft de HR12DDR; de door Renault gebruikte motor is de HR12DDT (en dat is geen 3 maar een 4-cilinder).
Omtrent de door jou genoemde Baleno: die hebben wij hier ook rondrijden naast de Camry.
Nadelen: geen turbo dus je moet gewoon toeren maken, niet verkrijgbaar met allerlei heel erg luxe zaken, en om de auto zo licht mogelijk te maken is het plaatwerk vrij dun net als de lak; je hebt dus al gauw last van krasjes en deukjes (wij zien 'm gewoon als van A naar B auto dus dat boeit ons niet :) ).
Voordelen: simpele techniek (geen directe injectie zoals de Note, geen turbo, geen gecompliceerde techniek of electronica), betrouwbaar, veel ruimer dan vele andere B-segmenters (ik kan met 1.88m makkelijk achter mezelf zitten), heel erg laag gewicht (lagere wegenbelasting in NL en minder energie nodig om 'm op gang te krijgen) en waar ik iedere keer weer van te kijken sta: extreem zuinig (dankzij dat lage gewicht en de speciale 1.2 DualJet motor). Over de laatste 60.000 km gemiddeld 1 op 22,3 maar dat is met heel veel lokaal stadsverkeer (het stikt hier van de stoplichten dus heel veel optrekken en afremmen, Maar de laatste keer van en naar NL (Camry is in elkaar gereden door een Audi A6) alle tankbonnetjes bewaard: over ruim 2800 km 1 op 27,8......(dan rij ik in bv Duitsland gewoon 115 op de cruisecontrol, die heeft onze luxere versie wel). Eigenlijk komen wij nooit onder de 1 op 22 :)

• Leuk
Waarderingen: SVF
@ FW Ta 183 Huckebein I Dank voor je uitgebreide reactie! (y) Dat schept al wat meer duidelijkheid.

Mocht je serieus aan dit model met deze motor gaan denken dan zou ik zeker aanraden om een separate post te openen met als duidelijk titel de vraag of deze specifieke motor OK is of niet. Kan sowieso nooit kwaad maar het lijkt mij toch een beter gevoel te geven als je b.v. hoort dat dit gewoon een goede betrouwbare motor is :)

Dat ga ik tzt zeker doen mocht ik nog twijfels hebben over deze Nissan Note. De Honda Jazz die MCW post is het oude model en heeft lang niet de moderne opties (o.a op multimedia gebied) die de Nissan Note heeft, maar het is zeker een optie mocht blijken dat de Note toch niet zo degelijk blijkt te zijn. De Jazz hoort wat dat betreft wel tot de top in zijn klasse.

Als ik op gaspedaal zoek naar een Jazz vanaf bouwjaar 2014 (toen het nieuwe model kwam) tot 10.000 euro dan kom ik eigenlijk alleen dit oude model tegen en de goedkoopste voor €8.500. In dat opzicht is de modernere Note een stuk goedkoper. De goedkoopste nieuwe Jazz uit 2015 zit op bijna 12.000 euro. Ik heb me overigens vergist wat betreft gewicht, want de Jazz valt in dezelfde belastingschaal als de Note.

Laatst bewerkt:
Zo'n Note lijkt me ook een prima auto. Kennis van me zocht wat hoogs en vond de Note te laag zitten. Maar als opvolger voor de i20 lijkt ie me prima. Die rode heeft ook zo'n leuk spoilerpakketje zo te zien.

ps een supercharger is een turbo, echter, daar waar 99,99% van de turbo's aangedreven wordt door uitlaatgassen (dus nog weinig druk bij lage toerentallen en heeft soms ietsie tijd nodig om op te spoolen) wordt een supercharger aangedreven door de krukas. Komt veel minder voor.
Beide zijn compressoren maar de definitie van een turbo is dat het uitlaatgas aangedreven is. Superchargers worden door de krukas (al dan niet via een riem) aangedreven. De meeste superchargers zijn van het "roots"type met twee contradraaiende bladen maar er zijn ook andere types zoals een centrifugale welke werkt zoals een turbo maar dan door de krukas aangedreven. Wat er op de Note zit heb ik niet kunnen vinden.
In de regel is een supercharger veel minder efficient dan een turbo maar daar tegenover staat dat er geen vertraging is en dat ze veelal veel leuker klinken. Zoals mijn XKR bijvoorbeeld: youtube link

Zo, alweer ruim een week terug uit Denemarken en heel veel plaatjes geschoten van de Groendai op het strand en andere mooie plekjes langs de waddenzee. (zal de foto's tzt hier wel toevoegen) 1 ding is vrijwel zeker: wat de opvolger ook wordt, zo fotogeniek als deze gifgroene rakker zal het niet worden!

Edit: link naar de foto's Denemarken 2023

Ik heb inmiddels de Nissan Note zoekopdracht bij gaspedaal.nl opgeslagen en zo nu en dan komen er nieuwe bij. Er is er echter 1 die telkens weer mijn aandacht trekt en dat is deze:

Nissan Note - 1.2 Visia Navigatie 360cam Keyless Clima Cruise 15''LM Dode Hoek

nissan-note-1-2-visia-navigatie-360cam-keyless-clima-cruise-15-lm-dode-hoek.jpg

Deze Note is in 2021 geimporteerd en staat al ruim een jaar te koop en is al een keer in prijs gedaald (was eerst 6.900 euro) Om die reden ben ik nogal huiverig vooral omdat voor een vergelijkbare Note met deze opties en bouwjaar minimaal 7.000 euro en vaak veel meer wordt gevraagd. Op het oog een zeer net exemplaar op wat krassen op het premium plastic op de achterportieren na. Deze voldoet eigenlijk aan al mijn eisen. Er staat slechts 1 Note van dit type voor minder te koop maar die heeft dan ook een zeer vorstelijke km stand en staat er niet zo heel fris meer bij.

Wat is hier aan de hand? Voor mijn gevoel moet er ergens een gifgroene adder onder het Apeldoornse gras zitten, maar mijn nieuwsgierigheid wordt wel steeds meer geprikkeld en vind het heel verleidelijk om binnenkort eens een kijkje te nemen. De APK is ook al ruim een jaar verlopen en bij het bedrijf hebben ze het over diverse afleverpakketten maar een prijs daarvoor staat er niet bij... Ik denk dat onze Hyundai toch wel rond de 2.000 euro moet kunnen opbrengen bij inruil. Dus als deze Note gewoon goed blijkt te zijn met een nieuwe APK en ik 4.000 zou moeten bijleggen dan zou ik dat een zeer goede deal vinden en komt de opvolger misschien toch nog eerder dan verwacht... Maar ja; als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan.........

Of zou deze Note er in zijn loopbaan of toen ie werd geimporteerd er misschien ooit zo uit hebben gezien:

Laatst bewerkt:
Zo, alweer ruim een week terug uit Denemarken en heel veel plaatjes geschoten van de Groendai op het strand en andere mooie plekjes langs de waddenzee. (zal de foto's tzt hier wel toevoegen) 1 ding is vrijwel zeker: wat de opvolger ook wordt, zo fotogeniek als deze gifgroene rakker zal het niet worden!
Honda Jazz is er ook in gifgroen, maar weet niet of die al uit het rijtje is afgevallen. Was ook een optie, toch?

De Honda Jazz is een topper maar daardoor ook relatief duur en vaak oudere bouwjaren of veel meer km's en minder opties met name op multimediagebied. Ik vind de Note ook veel leuker vooral binnenin met veel opbergruimte.

Een andere optie die rationeel gezien prima bij mijn eisen past is de Toyota Verso S. Hier ben ik niet bang voor hoge km standen en opzich zou ik een automaat ook best fijn vinden. Maar het is wel echt een ultieme bejaardenbak waar ik me nu nog wat te jong bij voel...

Zo'n Verso S vind ik nog een vrij aardig modelletje, zeker in een kleurtje. En het imago maakt verder niet uit voor hoe ie rijdt en wat ie aan onderhoud kost ;)

Die laatste Note is een leuke auto. Heb er ook weleens naar zitten kijken. Ik vraag me af of Honda en Toyota zoveel beter zijn om de forse meerprijs te rechtvaardigen. Nog los van dat het niet de meest dynamische modellen zijn.

En een auto uit het C segment, zou dat geen optie zijn?

We zijn inmiddels weer een jaartje verder en de Groendai is nog steeds still going strong, maar de zoektocht naar een mogelijke opvolger heeft wel een andere en verrassende wending genomen...

Sinds eind juni is de i20 voorzien van een verse APK waarbij de handremkabel is vernieuwd, 2 nieuwe koplampen (van de sloop) De oude waren heel erg dof en in de rechter zat een barst. Verder 2 ashoezen die gescheurd waren en de monteur wilde ze in eerste instantie vervangen maar besloot op eigen initiatief ze dicht te kitten, volgens hem met speciale en supersterke kit. Ik vind het prima want scheelt een hoop in de kosten en ben toch van plan de auto binnen een jaar in te ruilen, maar dat zei ik vorig jaar ook…

Vorige week nog mee naar de Belgische Ardennen geweest waar ik wel een beetje huiverig voor was maar de auto heeft zich prima gehouden ondanks mijn vaak uitgesproken twijfels over de koppeling. Toch merk ik wel dat de auto, en dan met name het onderstel niet meer zo fris aanvoelt als voorheen.. Het is lastig te omschrijven maar het lijkt wel of er hier een daar wat speling zit op rubbers van de ophanging. Niet heel erg of storend maar soms voelt het wat bonkig en lijkt er iets te klapperen en over slecht wegdek en bij lage snelheden voel en hoor ik soms iets kraken in de stuurinrichting. Hij spoort prima en ook bij lastwissel (gas geven en gas los) geen rare reacties, scheeftrekken o.i.d. De teller staat inmiddels op bijna 260.000 km en het olieverbruik is nog steeds minimaal, het blok is mooi droog en nergens sporen van lekkage.. De basis lijkt dus nog prima!

Maar het bovenstaande in ogenschouw genomen, een verse APK icm een niet meer zo fris onderstel, is nu misschien wel het juiste moment aangebroken om hem zo snel mogelijk in te ruilen.

De zoektocht naar een mogelijke opvolger ging een tijd lang heel duidelijk in de richting van de Nissan Note, zie mijn posts hierboven. Al heb ik nog geen concrete stappen gezet en auto’s bekeken en / of proefgereden. Wel veel het internet afgestruind, tests en revieuws bekeken etc. Hierdoor ben ik toch wel serieus gaan twijfelen of die Note wel zo’n goede en geschikte opvolger is. Dat de eerste generatie niet best is en de 2e een stuk beter is mij bekend maar toch is generatie 2 niet foutloos en kent ook die generatie problemen met de distributieketting en schijnt ook de stuurinrichting, het onderstel / ophanging en de airco niet heel solide te zijn. Zie o.a. deze link Ik zie ze ook maar weinig met hoge km standen van dik boven de 2 ton en als dat wel zo is dan is het meestal voor de export of er is een probleem met de motor.

Puur rationeel gezien is de Toyota Verso S de beste kandidaat om de i20 op te volgen maar ik vind het gewoon een vreselijk ding om te zien en ze zijn ook best prijzig voor het bouwjaar en met hoge km standen maar daar ben ik bij deze Toyota’s niet zo bang voor. Dus dan maar gewoon heel blanco op gaspedaal mijn eisen en wensen invullen en dan komt er 1 model vrij nadrukkelijk naar voren, hoewel die al een een tijdje in mijn achterhoofd zit want ik vind het een serieus leuke en chique auto!. Maar mijn focus en voorkeur voor Japans / Aziatisch maakten dat ik het nooit echt serieus heb bekeken en me er nooit zo in heb verdiept, tot nu dus…

Ja beste mensen, misschien is er een heuse revolutie aanstaande op de opritt voor huize SVF!o_O Ik heb namelijk mijn zinnen gezet op de Renault Clio IV 0.9 Tce Estate. Keuze zat en prijzen die beginnen bij zo’n 5.000 euro (maar dan met km standen van rond de 200.000 km) Wat voorbeelden: deze of deze. Bij die laatste is in 2021 de ketting vervangen dus dat kan wellicht een voordeel zijn? Of misschien zegt het ook wel iets over hoe de auto is bereden en komen er misschien nog meer lijken in de kast... Ik ben best wel sceptisch want het is en blijft een Franse auto en ik heb me een beetje verdiept in de voor en nadelen van de 0.9 Tce maar het schijnt overall best een goede motor te zijn die met de juiste rijstijl en goed onderhoud zeer hoge km standen aankan en mij op dat punt meer vertrouwen geeft dan de Nissan Note. Dus misschien moet ik mijn Franse onderbuikgevoelens en vooroordelen eens opzij zetten. De ruimte op de achterbank is vergelijkbaar met de i20 maar een stuk minder dan in de Note, De bagageruimte is een stuk groter en met de bank plat een mooie vlakke laadvloer. Kwa praktische indeling en op multimedia gebied is de Note wat completer met o.a een 360 graden camera

Er zal nog heel wat water door de Rijn gaan voor er daadwerkelijk zo’n Franse stokbroodmobiel met opgefokte 3 cilinder met distributieketting bij mij voor de deur komt, maar misschien kunnen jullie mij gerust stellen (of juist niet:p) of hebben jullie tips waar ik bij een proeffrit echt specifiek op moet letten en hoe ik beginnende problemen met de ketting kan herkennen. Ik weet dat de 1.2 4 cilinder een no-go! is en ook bekend staat om z’n hoge olieverbruik. Hoe zit dat bij de 0.9 3 cilinder? Ik ben niet bang voor vieze handjes en trek oude kleren aan en kijk ook altijd onder de auto maar tegenwoordig zitten er van die mooie afdekplaten onder de motor voor de stroomlijn waardoor lekkages en afwijkingen lastig of niet zijn te zien zonder brug?

Wat verder opvalt is dat de facelift vanaf 2016 zwaarder is: 1064 tov 1030 en dus ook in een hogere belastingschaal valt. Echt veel verschillen zie ik niet al schijnt de facelift wat stiller te zijn en minder gevoelig voor windgeruis?

Deze heeft een lelijke schade aan het portier en dorpel maar weinig km's en een smaakgevoelig maar heel gaaf interieur:

renault-clio-estate-0-9-tce-dynamique-2013-km-141-000-1e-eigenaar.jpg

Laatst bewerkt:
Wij hebben in de Twingo de 0.9 Sce, dus zonder turbo, en dat ding verbruikt niets qua olie. Ondanks de 5000 km die er al mee gereden is, merendeel op vakantie in de bergen. Rijdt echt uitstekend en bevalt prima.

Leuk om weer eens wat over de Groendai en jou te lezen SVF.

Ik vind een Clio Estate een leuke auto, ik heb er geen ervaring mee.

Zeker een leuke auto, maar met hogere kilometerstanden zou ik 'm misschien liever niet hebben. Een vriend van me had ook zo'n TCe 90. Iets na de 200.000 km is de versnellingsbak vervangen en tegen de 240.000 km liep het blok zelf stuk. Ook vergelijkbare Clio's in mijn omgeving laten > 180.000 km geen heel rooskleurig beeld zien.

• Leuk
Zeker een leuke auto, maar met hogere kilometerstanden zou ik 'm misschien liever niet hebben. Een vriend van me had ook zo'n TCe 90. Iets na de 200.000 km is de versnellingsbak vervangen en tegen de 240.000 km liep het blok zelf stuk. Ook vergelijkbare Clio's in mijn omgeving laten > 180.000 km geen heel rooskleurig beeld zien.
Bedankt, dat klinkt heel geruststellend! :p Ik ben niet bang voor hoge km standen maar bij dit soort auto's ben ik wel wat sceptisch. De i20 kocht ik met 176.000 op de teller en mijn vorige auto (Mazda 2) heb ik redelijk probleemloos van 215.000 naar ruim 260.000 gereden.

Hier (klik) een Clio uit 2019 met maar 116.500 km voor slechts €5.500 maar met een beetje achterschade en die kwa kleur een waardige opvolger voor de i20 zou kunnen zijn!

renault-clio-estate-0-9-tce-zen.jpg

Toch ben ik wantrouwend en heb het gevoel dat er hier iets niet klopt...

Hmm, ja, noem dat maar een beetje, daar zit van alles schots en scheef. Er moeten toch wel mooiere exemplaren binnen je budget te vinden zijn?

^^ lijkt wel wat op TBI groen (bouw en installatieconcern).

Zijn Note's zo slecht ja? Ik heb er vorig jaar ook een paar keer naar gekeken (eerste generatie) en kwam dat toch niet echt tegen. Zijn erg ruim op de achterbank, dat wel. Het moet wel een beetje je smaak zijn. Verweerde koplampen hebben ze al gauw ja.

Ik meen dat de faceliftje Clio toch wel goede update's kreeg. Je kan er hier op AW de test natuurlijk op nalezen. ;)

Ik vind de Clio Estate nog altijd een hele geslaagde auto om te zien. Ik rij vrij regelmatig in de hatchback in facelift-vorm van mijn moeder (in '17 nieuw gekocht). Vind Franse motoren vaak niet klinken en deze ook niet. Zo'n 'aanjaaggeluid/zoem'. Navigatiesysteem blijf ik na al die jaren mee klooien. Het rijdt verder prima, motor komt goed mee. Alleen die plotselinge turboduw is vervelend. Qua rijden en gevoel in koppeling, schakelbak, sturen e.d geen partij voor een Fiesta of Mazda2 maar vanuit een i20 een hele verbetering. Wel prettig comfortabel.

• Leuk
Het nadeel van een auto met net zo'n hoge kilometerstand is natuurlijk dat je tegen dezelfde problemen kan aanlopen als nu.

Deze groene Clio heeft best veel schade.

Ik denk dat je beter wat meer kan betalen voor een mooie en hele goede Clio, met een redelijke kilometerstand. Of kijk anders naar een 1.5 DCI ( diesel) die zijn veel goedkoper.

De 0,9 TCe en 1.5 DCI staat bekend als goede en degelijke motoren, de 1.5 DCI vind ik een fijne motor.

Zelf heb ik een Clio 5, de auto heb ik nu ruim 4 jaar, erg betrouwbare en degelijke auto, geen storingen, geen rammels, geen kraakjes, er is zelfs nog geen lampje vervangen.

De Nissan Note lijkt mij ook een goede optie.

Succes

• Leuk
Zijn Note's zo slecht ja? Ik heb er vorig jaar ook een paar keer naar gekeken (eerste generatie) en kwam dat toch niet echt tegen. Zijn erg ruim op de achterbank, dat wel. Het moet wel een beetje je smaak zijn. Verweerde koplampen hebben ze al gauw ja.
;)
Tja wat is slecht? Voor Japanse begrippen is het bepaald geen hoogvlieger, maar hoe Japans is zo'n Note eigenlijk? Ik heb er 6 jaar geleden ook naar gekeken tijdens de zoektocht naar mijn huidige auto en ken ook iemand die zo'n 1e generatie heeft gehad en daar niet echt positief over was met veel kleine ergenissen en motorstoringen die hij van een Japanner niet gewend was. De vele slijtage aan het interieur viel me toen ook al in negatieve zin op. Ik heb er niet in proef gereden. De 2e generatie vind ik echt een leuke en praktische auto met mooie opties dus die is zeker nog niet uit beeld maar net als de Clio beter niet met te hoge km standen. Binnenkort maar eens wat proefritjes maken.

En om het maar meteen een beetje te relativeren, of bagetaliseren zoals je wilt: de i20 heb ik ook nog steeds bij mijn zoekopdrachten staan en daar staan er ook een paar bij met motorproblemen of een opgerekte ketting met minder km's dan die van mij nu. Ik ben ervan overtuigt dat ook de rijstijl een grote rol speelt, maar ja dat weet je simpelweg niet tenzij je van een bekende koopt... Ik verwacht voor die van mij nog ruwweg tussen de 1500 en 2000 euro te krijgen bij inruil afhankelijk van wat je koopt: hoe duurder hoe meer marge / inruil. Ik verwacht ook dat ik over een tijdje het budget nog wel kan oprekken omdat ik sinds kort weer een andere baan heb in de 5 ploegen bij een groot zout-bedrijf in Hengelo waar ik eerder al 10 jaar heb gewerkt. Ergens hierboven staat nog dat ik bij een bedrijf werk in zonnepanelen maar die zijn inmiddels failliet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan