Ik ga maandag kijken en proefrijden in de
grijze Nissan Note in Eefde. Deze heeft 230.000 km gelopen en met een prijs van €4.250 euro de goedkoopste Note van dit model op gaspedaal. Ik ben dus zeer sceptisch maar tegelijkertijd ook zeer nieuwsgierig! Via autotrack kun je een
vrij uitgebreide historie inzien van deze auto. Hij heeft 2 eigenaren gehad: de eerste heeft hem maar 1½ jaar gehad en de vorige eigenaar van april 2015 tot mei dit jaar waarna hij blijkbaar nog een keer van handelaar is gewisseld (vanwege de km stand?) Voor zover dat op de matige foto's is te zien ziet hij er wel netjes en fris uit, stoelen lijken ook niet ingezakt en stuur, versnellingspook e.d. verraden ook niet dat hij zoveel heeft gelopen. Hij kan wel een poetsbuurt gebruiken. Aan het profiel te zien lijkt hij op winter of all-season banden te staan. APK lijkt hij altijd zonder problemen zijn doorgekomen. Hij wordt geleverd met een nieuwe APK en onderhoudsbeurt zonder meerprijs.
Nou weet ik over het algemeen wel waar ik op moet letten, kijken en voelen, ook bij een proefrit en de echt rotte appels vallen dan vaak wel door de mand maar waar ik het meest huiverig voor ben is de ketting. Als het de originele nog is hoe kan ik eventueel een beginnend probleem met de ketting vroegtijdig herkennen? Ik weet dat het probleem vaak begint met een ratel tijdens de koude start, dus heb ook aangegeven dat ik de auto wil testen met een koude start! Maar stel dat het allemaal goed lijkt aan te voelen zonder bijgeluiden is er misschien nog een manier om de ketting tijdens het rijden te testen, net zoals bv bij een koppeling test? Misschien heel laag in de toeren, en dan vol gas geven, ik zeg maar wat...
Mijn zoon is overigens niet erg enthousiast over de Kia Rio en vind hem zelfs lelijk! Maar hij zegt ook dat we er dan feitelijk niet heel erg op vooruit gaan behalve dat hij iets nieuwer is en minder km's. Ik / wij willen immers ook vooral een wat ruimere en meer praktische auto en mocht het met deze Note niks worden dan beter gewoon doorsparen voor een betere, en daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in.
Ik weet dat deze 1.2 motor ook in de Nissan Micra ligt uit diezelfde periode en die heeft toch een hele degelijke reputatie. Het gaat dan wel om de 98 pk sterke turbo versie. Deze Note heeft de 80 pk motor zonder turbo. Zit er tussen die 2 nog een wezenlijk verschil kwa betrouwbaarheid? Ik zou zeggen hoe minder er op zit hoe minder er stuk kan?
Er heeft zich overigens nog een andere verassende outsider gemeld die bij mij volledig onder de radar was gebleven omdat ik zocht op bouwjaar vanaf 2012 maar bij deze zou ik me niet zoveel zorgen maken over de km stand met een sterke, zuinige en oerdegelijke 1.3 motor, 6 bak en start stop systeem. Een vergeten model:
De Toyota Urban Cruiser! Hier zijn mijn zoon een vrouw ook niet erg enthousiast over en kwa model is het ook niet helemaal mijn ding en kwa bouwjaar gaan we er amper op vooruit, maar ik vind het vooral van binnen eigenlijk een heel leuk en praktisch ding met veel opbergvakken en o.a een verschuifbare achterbank. Het komt ook allemaal hoogwaardig en solide over. Veel leuker en praktischer dan een Yaris maar kleiner en lichter dan een Auris.