Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>17M weer rijklaar! Of toch niet helemaal...<<

Behandelen is altijd beter dan niks doen, maar het blijft uitstel van...

Tussen de bedrijven door heb ik ook enkele auto's verkocht.

De Capri was dus klaar, en is opgehaald, de eigenaar is er blij mee, en ik kan het Capri hoofdstuk eindelijk afsluiten.
nxfXjdh.jpg

Verder is de beige Granada station ook naar Noord-Holland gegaan. Een oude maat stuurde een berichtje en had wel interesse in de Granada. Ik had hem al jaren niet meer gesproken, maar was weer als vanouds.
Hij zat ook wat met tijd etc. Dus zijn we op een zondag die kant opan gegaan met de Granada en Mondeo, als het hem beviel, konden we de auto er achterlaten, net zo makkelijk.

Dus ik had nog een fijne laatste rit met hem.
WwpY2hS.jpg

En de Granada is daar ook gebleven
2yvtEtd.jpg

En vorig weekend kwamen er mensen kijken voor de '72er TC1, en hebben die meegenomen naar Den Haag.
IiPwzAV.jpg

Dus weer wat mensen blij gemaakt, en ik heb weer wat ruimte/rust want met 9 oldtimers icm een gezin is het wel een uitdaging...

Tijdens de FordFreaks werd ik benaderd door Rico, en die had een bijzondere vraag.
Hij heeft als kind veel tijd doorgebracht op de achterbank van een Taunus, en hij vroeg of hij het geluid van een autorit op mocht nemen.
Dat is een vraag die ik niet aan had zien komen, maar voor zoiets ben ik wel te porren.
Toen Rico in de gaten had dat ik meerder auto's heb met een typische/zware sound, wilde ook daarvan supergraag geluidsopnames maken.

Gisteren was het dus zover en we hebben van 3 auto's geluidsopnames gemaakt.

De Groene Taunus, de Thunderbird en de mk1 Granada.

Rico heeft al vaker geluidsopnames van autoritten gemaakt, en door de ervaring komt er natuurlijk ook een 'eisenpakket' uit.

Alles wat überhaupt geluid kan maken, dus los spul, sleutelhanger aan de sleutel, spul aan de binnenspiegel, dat moest allemaal verwijderd worden.

De microfoons heeft hij op een houder die je vasthoud.
YMpFga5.jpg

We begonnen met het geluid van het in- en uitstappen. Dus meerdere keren in- en uitstappen.
Vervolgens het starten, 5 seconden stilte, ook geen zware ademhaling oid, en dan starten.

Vervolgens een rondje gereden, en hij heeft op verschillende plekken in de auto de microfoons gehouden, en tussendoor nog gestopt voor wat foto's van de auto.

1WcHzwm.jpg

QwYMgEs.jpg

Doordat het stil moet zijn, dus geen radio of kachelmotor aan, hoor je daadwerkelijk elk piepje/kraakje of raamrubber die wat begint te suizen:unsure:

Onderweg nog wat regen gehad, en dat was helemaal geweldig volgens Rico, dus we gaan het horen.

Een paar keer moest de boel opnieuw, toen we de Granada pakten. Starten en ging de radio aan.
Dus radio uit en opnieuw. Toen bleek de kachelventilator aan te staan:ROFLMAO:
Die uit en toen was het een geslaagde opname van het starten.

Een leuke en bijzondere ervaring, en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat:cool:

Ha, maar dat is gaaf! Wat voor hobby sommige mensen toch ook hebben, dat bedenk je niet!

Mooi dat je wat handel hebt opgeruimd en er anderen blij mee hebt gemaakt.

Ja het is heel bijzonder inderdaad, toen ik de vraag kreeg, wilde ik wel meewerken, hou wel van dit soort "apartigheid".

Maar je let er ongemerkt zelf ook meer op, het typische geluid vd deurklink, het tikken van het klokje in de middenconsole, en tijdens het rijden natuurlijk alles wat je er normaal ook mee doet.

Dus ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, de beste man heeft t vaker gedaan, en die mensen waren allemaal enthousiast.

Het geeft inderdaad wat rust, zoveel auto's bijhouden, en daarnaast fulltime werken en een gezin, is wel een uitdaging.

Ben ook inderdaad blij dat ik het Capri hoofdstuk af kan sluiten. Ook gigantisch veel tijd ingestoken, maar wel blij dat het allemaal wel weer is gelukt :cool:

Mijn buurman rijd met een '92er Sierra GT, leuke, nette wagen, maar enkele maanden terug begon het oliedruklampje steeds langer te branden, en onderweg af en toe ook weer... Met een ratelend geluid tot gevolg....

Oliepeil is goed, en ook de sensor kan het niet zijn.
Deze motoren hebben een ketting met hydraulische spanner, dus weinig/geen oliedruk is slappe ketting.

Begin juni de Sierra al bij de Beuntoko gezet, en daar afgelopen week eindelijk mee begonnen.

Het is een DOHC motor, en die ken ik niet zo goed als de OHC blokken.

Ik had het idee om de carterpan eronder vandaan te draaien, zodat ik kan zien hoe het allemaal zit.
Hiervoor moet de vooras eronder vandaan, en ik ging er vanuit dat de oliepomp daar ook wel zou zitten.

Dus de Sierra op assteunen, een motorbruk op de voorschermen waar de motor inhangt, en de vooras eronder vandaan doppen.

3flCORH.jpeg

De remmerij los, leidingen van de stuurbekrachtiging los, en vervolgens de veerpoten, stabistangen en het subframe.

ROnVLU8.jpeg

26n2Vvb.jpeg

Vervolgens dacht ik wel 'even' de carterpan eronder vandaan te pakken, maar dat viel tegen... Hij valt nog deels in de stofplaat, en doordat er enkele draadeinden in het onderblok zitten, kun je de pan ook niet opzij schuiven...

De bouten vd versnellingsbak grotendeels losgedraaid, en zo kon ik wat meer ruimte creëren.

Uiteindelijk is de carterpan eronder vandaan, en er viel mij gelijk al wat op, stukjes voor de filter vd aanzuigbuis.

gectZWA.jpeg

Uiteindelijk zat er best wel veel in, hard plastic, en is ergens vanaf gebroken....

Het lijkt op materiaal van een kettinggeleider, en wil wel graag weten waar het vandaankomt.

Dus gelijk de kleppendeksel eraf gedraaid, en de bovenste geleider zit er nog aan, en de rest kan ik vanaf de bovenkant niet zien. Hiervoor moet de voorplaat eraf, en daarachter zit ook de oliepomp:cautious:

zISdvmY.jpeg

Maar eens goed in verdiepen hoe het allemaal zit, en wat wijsheid is.

Ik denk dat ik de vooras er weer onderbouw, en dan alsnog de motor (en bak) eruit haal.
Dan kan ik rustig en goed werken aan de motor, want er blijft nu weinig motorblok over:ROFLMAO:

Dat is in ieder geval mis (geweest) met een kettinggeleider. Kan ook een oude schade zijn, want dit zal niet de eerste ketting zijn? Maar omdat dat lampje de laatste tijd pas langer aanblijft, is het waarschijnlijk dat het recente schade is.

Nou die as er toch af is, kan je niet makkelijker die motor onder de auto uit laten zakken? Werkt voor mijn BMWtjes vaak lekkerder, veel minder kans op schades.

Inmiddels zit de vakantie er weer op, en ben ik alweer gangs met de Sierra.

De vooras zit er weer onder, en heb nu de motor en bak eruit gehaald.
Omdat dit weer wat 'nieuwer' is dan wat ik gewend ben, was het een beetje zoeken hoe het allemaal zit. Zo is de versnellingsbak compleet anders, en moet het schakelmechanisme los. Terwijl bij de oudere types je de pook uit het staartstuk draait, en dan de boel eruit kan tillen.

MwJVTqk.jpeg

jTKEWmo.jpeg

Vervolgens de boel uit elkaar gehaald, en de motor op een motorbok gehangen zodat ik er prima aan kan werken.

Na het verwijderen van de krukaspoelie kon de onderste distributiedeksel eraf.

9TEsxPT.jpeg

En aan de zijkant zat nog een groot stuk kettinggeleider.
7yWbD3L.jpeg

Nu heb ik een duidelijk beeld wat ik allemaal nodig heb aan spanners, geleiders, keerringen en pakkingen, dus wanneer dat spul allemaal binnen is, kan ik de boel weer opbouwen, en kan ie hopelijk weer vlot rondrijden met de Sierra.

Verder had ik de deuren vd Beuntoko openstaan, en het licht scheen prachtig op het neusje vd Granada. Dit gaf een mooi foto effect :cool: :love:

XaQAJ1g.jpeg

D8IHj2x.jpeg

Blijft mooi spul:cool:

Ha, zeker mooi spul!! En bedankt voor het zetje. Want door je verhalen over de kettinggeleiders van de Sierra heb ik de hele distributiekant van mijn BMW e12 besteld. Die motor moet gereviseerd, hangt al 3 jaar in de bok, maar steeds zijn er andere klusjes. Maar, door dit aanstekelijke verhaal, spullen besteld, zaken uitgezocht. Deze winter start de revisie. Dank!

Is alles nog wat te krijgen voor de sierra? Ik heb delen van BMW, delen van Febi Bilstein (tegenwoordig echt matige kwaliteit) en wat after market fabricage op kleine schaal moeten bestellen.

Ow echt, leuk om te lezen!

Soms is het goed om even een zetje te krijgen om daadwerkelijk door te pakken, heb ik zelf soms ook nodig.

Voor een Sierra is opzich het meeste nog wel te krijgen, alhoewel het bij de reguliere zaken moeilijker wordt.
Nu zit er in Beilen iemand die voor nagenoeg alle oldtimer Fordjes bijna alles kan leveren (uiteraard imitatie). Van remmerij tot plaatwerk tot pakkingen, clipjes etc.

Die heb ik gemaild met de waslijst, dus we wachten af.

Gisteren kreeg ik van een kennis een '85er Sierra aangeboden, de auto stond inmiddels een jaar stil, en de apk was dit voorjaar verlopen.
Dus gisteravond even wezen kijken, orgineel NL, wat beginnende rotterij bij de wielkasten en in de voorschermen. Verder nog een harde wagen. Zit wel een mk2 achterbumper aan, en het interieur is nog redelijk.

Het kriebelt toch wel weer:unsure::unsure:Misschien toch weer Sierra gaan rijden als daily, en dan de Volvo eruit.

Verder nog wat aan het dubben om de Granada mk1 station weg te doen, kom daar voorlopig echt niet aan toe om die goed aan te pakken, ook omdat de rest ook al blijft staan.... Dat geeft misschien toch wat rust en overzicht...

Tja, de ene mag weg en op de andere heb je je al gefocust.
Persoonlijk zelf zeg ik: Doen.
Al was het maar om later te zeggen dat je hem gehad hebt.

De V70 is ruim, maar we hebben ook nog de Mondeo station waar voornamelijk de lady mee rijdt. En een Sierra kan ook veel in. Maar ben er nog niet helemaal over uit.

Inmiddels weer een drukke periode achter de rug, en ook niet stilgezeten.

De mk1 Sierra opgehaald.

IwsEsj5.jpeg

tOxP0oL.jpeg

bl8W21l.jpeg

Het interieur was een puinhoop, dus dat schoongemaakt.
9392MoW.jpeg

J5t3UM8.jpeg

Dikke 1.8 met spaghettispruitstuk en 32/36 carburateur:cool: Dus trekt lekker door
04sJVEY.jpeg

Er zitten wat plekjes aan, maar kan gekker.
Ik heb hem globaal nagelopen en voor de apk gegooid.
Daar is hij zonder op- of aanmerkingen doorheen gekomen:ROFLMAO::cool: Had ik niet verwacht omdat ie al ruim anderhalf jaar stilstond, dus een hoesje/remleidinkje oid had ik wel verwacht.

De boekjes zitten er ook nog bij, en is tot 2013 vd eerste eigenaar geweest.

Het interieur moet wat verder opgeknapt worden, maar komt tzt wel.

Tot nu toe houdt hij zich aardig goed, vorige week had ik wat problemen met de startmotor, dus die even vervangen en hij start weer zoals het hoort(y)

Verder nog bezig geweest met de DOHC. Een uit de hand gelopen klus, maar het eind is in zicht.

De onderdelen waren binnen, dus kon ik gaan opbouwen
0iFTCGQ.jpeg

yKMivLl.jpeg

De oude en nieuwe kettinggeleider:
Rtsue5K.jpeg

Spanner vd ketting vd oliepomp
9WOB46o.jpeg

Toen vervolgens vol goede moed de ketting weer op z'n plek, maar kreeg dat niet voor elkaar.
Als de spanner op z'n laagste stand stond, kreeg ik het nokkenastandwiel met ketting niet op z'n plek.
En andersom, nokkenastandwiel vast, en kreeg ik de spanner nooit in de juiste positie om vast te zetten.

Wat blijkt, er zit een hydraulische stoter onder de spanarm, welke verder ingedrukt zou moeten worden.

PgAXKP3.jpeg

Helaas kunnen ze éénmalig uitschuiven, om vervolgens niet weer helemaal terug ingeschoven te kunnen worden....

Dus hiervoor nog een nieuwe besteld, en kon ik vervolgens de boel netjes monteren.

GNKuZ9M.jpeg

Gelijk nieuwe krukaskeerring
xBfmQFR.jpeg

Vervolgens de boel weer ingebouwd, en na wat ruzie te hebben gehad met het schakelmechanisme, is het toch gelukt.

Wanneer motor en bak op hun plek zitten, krijg je met geen mogelijkheid het schakelmechanisme er nog tussen/in...
Dus uiteindelijk motor en bak wat opgetild en naar voren gehaald, zodat ik het mechanisme ertussen kon scheppen....

dXWcpDZ.jpeg

cxYeKU5.jpeg

Ook gelijk de vergrendeling van de achteruitrijbeveiliging vervangen, is een bekend Sierra kwaaltje.
Td2Ccm2.jpeg

En toen het moment supreme. Starten...

Doodeng, maargoed na even doorstarten kwam er weer leven in. De ketting ratelde wel aardig, dus gelijk weer uitgezet.
Toen nog een keer gestart, en je hoort de ketting wel aardig, en het oliedruklampje blijft branden...
Dus niet te lang laten lopen, en morgen maar eens kijken wat er precies loos is... Misschien komt de olie nog niet goed overal in, of is er alsnog een probleem met de oliepomp...:unsure::unsure:

Hmmm, benieuwd wat dat dan weer is. Is die onderste ketting, op de oliepomp losgeweest? En dat tandwiel op de kruk, die lijkt op de foto los te zitten, maar daar is de distributieketting ook nog niet op spanning, zie ik.

Wat een werk....en wat een doorzettingsvermogen cq kennis om dat allemaal te kunnen doen ! (y):giggle:
Die Taunus TC1 brengt herinneringen naar boven: m'n vader kocht die ooit nieuw (zat nog een speciale Ford single bij...) maar na een jaar alweer verkocht: m'n moeder vond 'm veel te breed, ze voelde zich er helemaal niet happy in....

Phoe he, mooi dat je zoveel kennis in huis hebt en dat het uiteindelijk allemaal weer goed komt.
Worden al moeilijker te vinden de mk1's.

@ Jaydoubleyou:
Het zijn zekers leuke modellen, en inmiddels ook uitgestorven. Kocht mijn eerste mk1 Sierra in 2007 voor €100,- en heb daar 5 jaar zonder veel problemen mee rondgereden. Dus blijft ook een stuk sentiment...

@uwbuurman:
Krukastandwiel is niet losgeweest, nokkenastandwielen uiteraard wel, maar ik heb de ketting bij beide nokkenastandwielen en krukastandwiel gemerkt, zodat de ketting altijd op de juiste spanning heeft.

@JohandeBoer:
Een boel werk is het inderdaad, en dan mis ik een brug... Maar de schuur is niet hoog genoeg...
Ja klopt, de "TC Theme" heb die single ook wel liggen. Niet happy voelen in een Taunus, kan bijna niet:unsure::unsure:

@Stif:
Ik doe mijn best, en heb er gelukkig een werkplaatshandboek bij, anders is het helemaal abracadabra....

Verder ben ik voor de mk1 aan het rondkijken voor een net interieur/dashboard etc. en heb contact met iemand die zowel een bruin, als grijs interieur heeft. Vd bruine missen de onderste dashboarddelen, maar die is gereserveerd, maar die man weet niet wanneer hij het spul op kan halen...

Het grijze interieur zit in een Sierra met orgineel 50k op de teller, dus is nog supernetjes, en compleet...

Dat houdt in dat ik dan het complete interieur van voor tot achter compleet om moet doppen:rolleyes: wat niet helemaal de bedoeling is...

Dus ook daarover zit ik nog wat te dimdammen...

Afgelopen weekend een druk weekend gehad.

Zaterdag was er een onderdelendag in Apeldoorn, en wederom geslaagd!

5e1Lo2x.jpeg

cziMhIo.jpeg

GnFE88C.jpeg

bsSHwB4.jpeg

31B5d7r.jpeg

sjVsetV.jpeg

apgJw7E.jpeg

En ik heb weer nieuwe Taunusdriver klompen :love: :cool:
uvjNCHp.jpeg

Gisterochtend naar Brabant/Limburg gereden om een interieur voor de mk1 Sierra op te halen.
Heb toch het grijze interieur gekocht, en dat is écht nog als nieuw!

YscNaR6.jpeg

's Middags met goede hulpjes, waaronder de buurmeisjes, begonnen met demonteren vh interieur.
uQUeIG4.jpeg

Een harde bodem is altijd fijn om te zien(y)
DHHuLkG.jpeg

Inmiddels zit het interieur erin, moet alleen de deurpanelen en kofferbakkappen nog doen. En het dashboard moet nog.
DGpRBGQ.jpeg

0Vekste.jpeg

Knapt de auto enorm van op!

Ja het is zekers een knap interieur! ook de 'vorm' zit nog in de stoelen, heb ik niet vaak meegemaakt..

Omtrent de DOHC, ik heb dit weekend nog wat tips gekregen, en ga ik vanavond proberen.
Voor de zekerheid haal ik vanavond eerst nog een andere pomp op, lang leve de onderdelenvoorziening op het dorp :cool:

Ik bouw de pomp weer terug, en zet er een boormachine op, zo kan ik zien of hij uiteindelijk olie aanzuigt.
Zoniet, bouw ik de andere pomp in, en doe hetzelfde trucje.

Als die opties niet werken, zit er tussen de aanzuigbuis en pomp iets... Maar gezien de diameter, en fijnheid vh gaas voor de aanzuigbuis, zou dat bijzonder zijn...

Heb ik jullie mooi in spanning gelaten:p

Dinsdagavond eerst nog een reservepomp opgehaald, vervolgens naar de Beuntoko en de huidige pomp weer gemonteerd.

Accuboor erop en geprobeerd de pomp aan te slingeren. Op een bepaald moment kreeg hij weerstand, en de drukmeter ging naar de 2,5 Bar:cool: Ook gelijk gecontroleerd of er olie in de kop kwam, en dat kwam er!

Hele grote blij hier, dus de boel weer opgebouwd.
Vervolgens starten en.....

Het lampje ging met een paar seconden uit:cool: En het getikker werd rap minder, dus de klepstoters vulden zich weer met olie.

Vanavond een testritje maken, en controleren of alles goed werkt, en dan kan de buurman er weer mee rondtoeren:cool:

En kan ik mijn eigen auto's gangs. Heb voor zowel de Sierra als de Taunus al spul binnen voor groter onderhoud. Nieuwe vloeistoffen, nieuwe distributieriem, bougies, kabels, rotor verderkap etc.
Kunnen die er ook weer een poos tegenaan.

Dan de 17M weer aan het lopen krijgen, kan ik daar hopelijk volgend jaar weer mee rondrijden.

Dus zat te doen, maar er zal ongetwijfeld nog weer wat op mijn pad komen:p

Top weer!!
Dan heb je ook wel een paar nieuwe klompen verdiend!

En idd weer een sierra gered, leuk ding al zie ik deze sierra's liever met die grotere koplampen model 86 is dat dan toch?
Kwestie van grilletje overzetten is er niet bij dan denk ik,

Ah mooi, dus je had gewoon oliedruk kunnen draaien zonder bobinekabel, op de startmotor? Nou ja, better safe than sorry. Mooi dat t is opgelost!!! Weer eentje gered van een geplofte motor!!
Dat had mogelijk ook gekund, maar zoals je zegt, better safe than sorry. En dit was voor mij ook allemaal nieuw. Dus dan ben je wat voorzichtiger.

@ Stif:
Dat dacht ik :cool:
Ze zijn er idd ook met de brede koplampen, welke uitvoering brede, of smalle koplampen heeft, weet ik niet precies. Ik meende de luxere versies brede koplampen, waarvan sommigen ook grootlicht, en sommigen weer niet.
Later met de "Laser" uitvoeringen zijn ze zowel met brede als smalle koplampen geleverd. Dus misschien keuze vd koper?

Ah duidelijk, wist niet precies waar de grens ergens ligt, en mij daar ook nooit mee bezig gehouden.

Inmiddels zit het interieur in de Sierra, alleen het dashboard moet nog. Hiervoor haal ik nog een ongescheurd bovendash op, dan is alles weer mooi strak.

cYHoauc.jpeg

n0PV1cS.jpeg

Verder bezig met groot onderhoud aan de Taunus, was ook wel nodig...

Nieuwe riemen, rotor, verdelerkap,bougies + kabels, olie+filter en koelvloeistof.

V3jdp1S.jpeg

Dat laatste was écht nodig, er zat allemaal prut in het systeem.

Ors5cTD.jpeg

dZKuWAJ.jpeg

Heb het systeem losgehaald, en de slangen, radiateur en kachelradiateur doorgespoeld, en ik schrok vd pruttel die eruit kwam... Gelukkig nog geen koelproblemen gehad.

Vanavond met een flush erdoor, en hopelijk is daarna alles weer up to date.

Inmiddels zit er weer koelvloeistof in de Taunus, misschien vh voorjaar nog een keer spoelen, maar zien we tzt wel weer.

Vorige week had de Mondeo ineens kuren.
Tijdens het rijden hield hij ineens in, en gooide de motorstoring erin.
Stoppen, motor uit, motor starten en hij deed het weer.
Tot enige tijd later hij wéér hetzelfde euvel deed, en hij steeds sneller hem in motorstoring gooide.

Wanneer je langzaamaan het gaspedaal intrapt, liep de snelheid gestaag op.

Volgende dag uit laten lezen, en het bleek een probleem met de brandstoftoevoer te zijn.

Dus of de brandstoffilter, of de brandstofpomp, en ik gokte op het eerste.

Nieuwe filter opgehaald, en met t spul de Beuntoko in.

De filter zit rechts vh blok, en kun je makkelijk bij.

IRFPDwk.jpeg

Nww2MR4.jpeg

Vervolgens het filterhuis losgehaald vh filter, en helaas is de aftapplug afgebroken...

HEts5zv.jpeg

Moderne troep ook altijd....

Dus een nieuwe behuizing besteld, en de boel gemonteerd.

Vervolgens het filter volgegoten met diesel en de rest aangesloten.

Starten en het probleem is verholpen, tot nu toe houdt hij zich goed.

Het is een gesloten filter, dus je hebt werkelijk geen idee in hoeverre hij versmeerd is..

MgnxCgg.jpeg

Dus ook dat is weer klaar.

Hopelijk komende week de Sierra verder afwerken, dashboard wisselen + groot onderhoud, en over 2 weken weer met de kar op pad:unsure::cool:

Inmiddels weer een poos verder, en door omstandigheden weinig met het wagenpark bezig geweest.

Afgelopen weekend had ik een rondje Limburg ingepland.

Eerst een setje bumpers voor de mk1 Sierra opgehaald, vervolgens wat zuidelijker afgereisd en een Granada station opgehaald.

De Granada is eind 2013 stilgezet ivm de veranderende belastingregels, en is sindsdien blijven staan...
Ik had foto's gekregen zoals hij erbij stond.

t00t3FJ.jpeg

3WcFqCn.jpeg

JAEvfbf.jpeg

6EKJB6f.jpeg

Ze hebben de auto weer aan het lopen gemaakt, en ook gewassen toen ik hem op kwam halen.

Onder het stof is nog een serieuze parel vandaan gekomen, wat deukjes/butsjes maar verder nog supernetjes, en niet geheel onbelangrijk, hard.

sDsR4L3.jpeg

8lN6Gjy.jpeg

s43YGZz.jpeg

yRPpFWO.jpeg

OZR5sQA.jpeg

4ngpk95.jpeg

Alles is verder goed gangbaar, en alles lijkt ook nog gewoon te werken zoals het hoort. Wel hangen de remmen iets.

Hij is van eind 1983 en in 2009 vanuit Duitsland naar Nederland gekomen, en had toen de naam "Wendelin" al.
Eind 2013 is hij stilgezet, en het kenteken op export gezet. Gelukkig zitten alle papieren erbij, dus zal geen probleem moeten zijn bij de RDW.

Alles maar eens nalopen en hopelijk komend jaar hier lekker mee rondsturen. Vanwege de lpg installatie zijn in 2013 de koppen voorzien van geharde klepzittingen, en in 2011 is de automaatbak gereviseerd.
Heb hier écht een goed gevoel over, en ben er superblij mee :cool: :love:

Vervolgens stond daar in de buurt nog een '78er Taunus vd 1e eigenaar te koop. Dus ook daar nog langsgereden voor een bezichtiging. In de advertentie stond dat ie altijd binnen heeft gestaan, en dan heb je daar een bepaalde verwachting bij. Helaas was mijn verwachting te hoog, en zit er mij structureel teveel werk aan om 'even erbij' klaar te maken... Maar zit gelukkig nog niet zonder werk :p

Wat een heerlijk topic ook om bij te lezen...prachtig die liefhebberij; je kunt wel een boek gaan schrijven.

Die Granada is inderdaad ontzettend mooi onder het stof weg gekomen en dat kleurtje: top!

Zo'n Granada is natuurlijk gewoon een hele fijne auto. Als tie hard is en wat roestpreventie krijgt kun je daar wel even mee vooruit. En ruimte genoeg in dat slagsvhip.

Bedankt voor de positieve reacties!
Granada's zijn en blijven machtig fijne wagens om mee te rijden.

Toen ik de stoffige foto's ontving, met de mededeling dat het 'niet de mooiste' is, had ik verwacht dat er wel meer aan zou mankeren wat lak betreft.
Dat is iig een meevaller :cool:

Binnenkort maar eens een lijstje maken wat eraan moet gebeuren, en dan maar eens langs de RDW met t apparaat

Na privé een turbulente week te hebben gehad, toch de boel weer opgepakt.

De mk1 Sierra had een mk2 achterbumper, dus de boel omgedopt.

Vanwege de trekhaak zit de bumper op de trekbalk gemonteerd, dus trekhaak gedemonteerd, boel omgezet en weer gemonteerd.

XjX31jJ.jpeg

Pb7SeZy.jpeg

Omdat ik alleen was, en de trekhaak bij het differentieel met 2 bouten vastzit, een pijp aan de sleutel gedaan, die de bout vanuit de kofferbak tegenhoudt. Ging prima.

LzerfJK.jpeg

Verder de einddemper vd mk1 Granada vervangen voor een wijlen CJ demper. Klinkt weer magistraal :love:
ihtePR9.jpeg

Verder de carburateur eraf gehaald, deze laat ik reviseren, is dat straks ook weer goed voor elkaar.

MTAKvGF.jpeg

En als laatste de 17M in de Beuntoko, daarvan moet de tank en leidingen schoongemaakt/gespoeld worden.
pSVFlaN.jpeg

Daar ga ik vd week mee gangs, hopelijk heb ik die ook weer snel in de benen.

Oh ja die gele heb je ook nog, cool.
De lichtblauwe is wel een van de laatsten, of herinner ik mij nog een 85 er ergens.

Je kan idd wel een boek schrijven over je belevenissen.
Het is goed om wat afleiding te hebben met je auto's.
(y)

Zekers heb ik de gele ook nog, blijft ook een magnifieke machine :love: :cool:

Ja het is inderdaad de laatste generatie, mk2 facelift, of mk3 genoemd. Wanneer je in Engeland onderdelen voor een Granada mk3 besteld, krijg je onderdelen van een Scorpio.

Ik hou wel van wat apartigheid en soms een beetje het avontuur aangaan, zou dat soms wel meer willen, maar heb nu ook geen klagen.

Inmiddels heb ik de 17M ook weer aan het lopen, loopt niet helemaal spatzuiver, en nog wat rijk gezien de pluim die hij eruit blaast:unsure:

QLSW9lL.jpeg

Had em eerst weer even op een extern tankje laten draaien, vervolgens de benzineleiding naar de tank doorgeblazen, en het lijkt nu allemaal weer prima te functioneren. Tank ziet er vanbinnen ook nog schoon uit verder, dus dat scheelt allemaal weer.

Blijft mooi spul:cool:
Jjpkobs.jpeg

De blauwe station had ik bij huis neergezet, deze heb ik naar de Beuntoko gebracht, en begonnen met een boodschappenlijstje.

Gelukkig had ik goede hulp erbij:D
bu6dfd1.jpeg

Omdat de remmerij achter vastzit, de auto op assteunen gezet, achterwielen eraf en vervolgens de remtrommels eraf. Ging gelukkig vrij eenvoudig, en de oorzaak zijn vastzittenden remcilinders.

GNP9SjX.jpeg

Inmiddels is een groot deel van het boodschappenlijstje onderweg, dus hopelijk binnenkort hem verder klaarmaken, en 30 december naar de RDW om het kenteken weer erop te krijgen:cool:

Helaas de laatste paar weken weinig tot niks kunnen doen door een knieblessure... Kon mijn knie nauwelijks buigen, en dan merk je pas hoeveel je hem gebruikt... De spieren in mijn bovenbeen waren 'uit balans' en hierdoor trok een beenspier de knieschijf uit z'n positie.

Gelukkig gaat het inmiddels alweer een stuk beter, ben er nog niet helemaal, maar het gaat de goede kant op.

De remcilinders vd Granada zaten vast, en gelukkig heeft een maat dat even voor mij vervangen.

dm7rrjM.jpeg

Vervolgens het eendagskenteken erop, en vanochtend naar de RDW in Zwolle gereden.

1W2oVZM.jpeg

4yPXBFW.jpeg

Vanochtend optijd vertrokken, en was ruim optijd :ROFLMAO:
vnKXzos.jpeg

Na de papieren mocht de Granada naar binnen, en met een ruim kwartiertje was alles weer prima, en na 11 jaar en precies 1 week heeft hij zijn kenteken weer terug!

Sm2rUsO.jpeg

Dit was ook zijn eerste langere rit, en het enige wat ik tot nu toe aan gedaan heb, zijn de remmen achter vernieuwd, en nieuwe V-snaren. Het verbaast mij hoe goed de wagen nog is na zo'n lange tijd stilstand. Alles werkt zonder piepen en kraken, en de motor loopt ook direct goed, zowel op lpg als benzine.

Ondanks dat wil ik hem wel groot onderhoud geven, en kijken wat de staat vd remschijven zijn.
Maar ik denk dat ik er wel weer vrij vlot apk opzit:cool: Ben er écht superblij mee

Terug
Bovenaan