Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Helemaal eens FH, voor mij een W211 350CDI, zo verfijnd en comfortabele kmvreter.
Als ik veel km's zou moeten maken stond er absoluut zoiets op de dam.

Je moet er dan wel een beetje kilometers mee maken. Zelf rijd ik iets meer dan 20k per jaar en dat vind ik te weinig voor een diesel. Zeker omdat het ook veel korte ritten zijn.

Uiteraard. Bij wat meer kilometers wordt een auto nog belangrijker ook. Ook het idee dat de kostprijs van de vele kilometers wat lager uitvalt is prettig als je voor de zoveelste keer naar een bespreking moet terwijl je ervan uitging dat de deal al gedaan was bijvoorbeeld.

Een 6 cilinder benzine voor de mooie dagen en een diesel voor de mindere dagen....zo zou het moeten zijn.

Teutonia in optima forma.

2ekpx91.jpg

2m46gl1.jpg

29g1k6q.jpg

1zp1yco.jpg

Je leeft je droom al voor 50% Ente!(y) Een wat rustiger 530d touring van een paar jaar oud ernaast, en je bent klaar.

FH126560 zei:
Uiteraard. Bij wat meer kilometers wordt een auto nog belangrijker ook. Ook het idee dat de kostprijs van de vele kilometers wat lager uitvalt is prettig als je voor de zoveelste keer naar een bespreking moet terwijl je ervan uitging dat de deal al gedaan was bijvoorbeeld.

Precies. Voor mij is de auto in zulke gevallen een rustpunt. Een plek om te ontspannen. Automaat, schuifdak, leuk muziekje, goede stoelen, fijn leer, het draagt allemaal bij aan het plezier. In dat opzicht bevalt de G31 top. Voor mij is de BMW 5 simpelweg de meest gebalanceerde auto. Het enige echte minpuntje blijft echter wel het gemis van de zescilinder. Geen rationeel argument, maar gevoel en beleving tellen ook mee. Ik heb er bij aanschaf bewust niet voor gekozen en het gehouden bij de 530i. Ratio en gevoel zijn zo voldoende in balans, althans voor de komende anderhalf jaar.:)

funf zei:
Je leeft je droom al voor 50% Ente!(y) Een wat rustiger 530d touring van een paar jaar oud ernaast, en je bent klaar.

Klopt. De andere 50% nog maar een keer verwezenlijken. Zo nu en dan op pad met een dikke 5, dan hou je de droom voor ogen.
Binnenkort weer sturen met een M5, ook geen straf.

Leuke foto's ENTE. (y) Wat blijft zo'n E30 toch goed.

Jammer dat de Alpina-versies (voor mij het non-plus-ultra vwb E30) zo duur zijn.

ENTE zei:
Klopt. De andere 50% nog maar een keer verwezenlijken. Zo nu en dan op pad met een dikke 5, dan hou je de droom voor ogen.

Haha, lekker! Ik moet eerlijk bekennen dat ik de configurator ook heb aangeslingerd voor een 540i touring. En de dealer gaat mij nog informeren over die nieuwe M340i touring. Ik kwam er op omdat ik recent in de showroom tegen een M140i aanliep. Een voorraadmodel met een leuke korting. Ik heb even gedacht mijn vrouw wel zover te kunnen krijgen om de huidige Mini Clubman daar op in te ruilen, maar dat liep anders. De Clubman wordt wel vervangen, maar voor voor een Mini JCW All4 Clubman. Ook geen straf, maar nog steeds geen zescilinder.

funf zei:
FH126560 zei:

Precies. Voor mij is de auto in zulke gevallen een rustpunt. Een plek om te ontspannen. Automaat, schuifdak, leuk muziekje, goede stoelen, fijn leer, het draagt allemaal bij aan het plezier. In dat opzicht bevalt de G31 top. Voor mij is de BMW 5 simpelweg de meest gebalanceerde auto. Het enige echte minpuntje blijft echter wel het gemis van de zescilinder. Geen rationeel argument, maar gevoel en beleving tellen ook mee. Ik heb er bij aanschaf bewust niet voor gekozen en het gehouden bij de 530i. Ratio en gevoel zijn zo voldoende in balans, althans voor de komende anderhalf jaar.:)

Klopt helemaal.

De fijne stoelen, het leer, die geluidsinstallatie, automaat en de schuifmans zitten ook in de zakelijke Tsjech die ik nu naar volle tevredenheid rij... en dan...na een paar dagen in die 550 merk je pas wat een enorm verschil er in auto’s kan zitten. Ongelofelijk eigenlijk. Jullie hebben het goed met die 5 series! Rustgevende soevereiniteit.

Een paar dagen later was ik op pad met onze Japanse jeep, verschil met de Tsjech dan niet te beschrijven.
Nu de komende weken voorlopig alleen de E30. Ondanks 30 jaar een enorm fijne machine. Genieten!

Wat een leuke hobby zijn auto’s toch ook.

funf zei:
ENTE zei:

Haha, lekker! Ik moet eerlijk bekennen dat ik de configurator ook heb aangeslingerd voor een 540i touring. En de dealer gaat mij nog informeren over die nieuwe M340i touring. Ik kwam er op omdat ik recent in de showroom tegen een M140i aanliep. Een voorraadmodel met een leuke korting. Ik heb even gedacht mijn vrouw wel zover te kunnen krijgen om de huidige Mini Clubman daar op in te ruilen, maar dat liep anders. De Clubman wordt wel vervangen, maar voor voor een Mini JCW All4 Clubman. Ook geen straf, maar nog steeds geen zescilinder.

Je zou ‘geheel vrijblijvend’ eens een balletje opgooien wat de M550d moet doen...Stond 15.000km op de teller, is als nieuw. Prachtige configuratie. Nu voorzien van betere wielen.
Wellicht kan ik je introduceren?

M550d

Met 20.000km per jaar gewoon doen hoor;)

Duivelsbrandstof. :D
Zou er best wel een keer in willen rijden om het te voelen, maar ik hou het toch maar op benzine. Ik realiseerde me trouwens kort geleden dat ik al bijna 70k km heb gereden met het sportzwijntje terwijl ik hem in komende augustus pas twee jaar heb. Bevalt goed, zullen we maar zeggen.

ENTE zei:
Je zou ‘geheel vrijblijvend’ eens een balletje opgooien wat de M550d moet doen...Stond 15.000km op de teller, is als nieuw.

117.495 EUR! Toch best een fors bedrag, ook al zou er nog een behoorlijke korting van af gaan. Maar verder wel een vette bak.
Daar heb je ook al een leuk aangeklede Tesla S of 3 voor!

Dat is nou echt een "dikke BMW" , die 550. Vette foto ook, zo van de voorkant. Best wel wat überholprestige zeg maar. :cool:

Wat een geld. :cool: Zou je bij dagelijks (Nederlands) gebruik uberhaupt het verschil merken tussen een 550 en dit? https://dusseldorpbmw.nl/direct-rijden/bmw/5-serie/touring-530d-high-executive-m-sport-automaat-euro-6_demo_xg-857-d/diesel/506082

Ja, je hoeft nog minder gas te geven om met de meute mee te rollen, maar verder? Wel even 40 mille minder!

ENTE zei:
Je zou ‘geheel vrijblijvend’ eens een balletje opgooien wat de M550d moet doen...Stond 15.000km op de teller, is als nieuw. Prachtige configuratie. Nu voorzien van betere wielen.

Haha, ik had stiekem al eens naar deze M550d gekeken.

carImage.php

speedtouch zei:
ENTE zei:
Je zou ‘geheel vrijblijvend’ eens een balletje opgooien wat de M550d moet doen...Stond 15.000km op de teller, is als nieuw.

117.495 EUR! Toch best een fors bedrag, ook al zou er nog een behoorlijke korting van af gaan. Maar verder wel een vette bak.
Daar heb je ook al een leuk aangeklede Tesla S of 3 voor!

Er is al behoorlijk wat afgeschreven. Zo’n machine is nieuw wel een kleine 40K duurder in deze configuratie

@funf: dat gevoel had ik al:)

TYN zei:
Wat een geld. :cool: Zou je bij dagelijks (Nederlands) gebruik uberhaupt het verschil merken tussen een 550 en dit? https://dusseldorpbmw.nl/direct-rijden/bmw/5-serie/touring-530d-high-executive-m-sport-automaat-euro-6_demo_xg-857-d/diesel/506082

Ja, je hoeft nog minder gas te geven om met de meute mee te rollen, maar verder? Wel even 40 mille minder!

Dit zal gewoon een kwestie zijn van "nog een fractie beter en sneller" en de uitstraling van zo'n M. Toch net wat bruter dan de standaard vijf. Ik heb het overigens nog altijd niet op dat M-pakket. De "gewone" versie vind ik nog steeds mooier en met de juiste wielen ook stevig genoeg.

Er zal een verschil zijn. Ben wel nieuwsgierig naar hoeveel fracties beter en sneller. Leuk om dat eens te ervaren lijkt me.

De M5 (heb ‘M al eens een korte rit gereden) tov de M550d is een wereld van verschil. Meest indrukwekkend zijn de remmen van de M5. Angstig snel stoppen. Daar moet je ook serieus rekening mee houden mbt achteropkomend verkeer.

funf zei:
Ik heb het overigens nog altijd niet op dat M-pakket.

Dat wordt nog wel een klusje. Een M550d zonder M-pakket. :)

Overigens wel eens. Mijn zwager heeft een 530d touring. Toch wel tamelijk opzichtig met M pakket tegenwoordig. Er staat hier in de parkeergarage een M550d F11. Die ziet er eigenlijk een stuk beschaafder uit. Jammer wel ergens.

Wel fraaie bekleding die bij Keram.
Donders, daar zit nog iets meer afschrijving op:eek: interessant, lijkt me!

Je zou ze eens een dagje afwisselend moeten kunnen rijden om het verschil echt te ervaren. Natuurlijk is de 530d al helemaal top en meer dan voldoende. Maar de M550d zal daar ongetwijfeld een dimensie aan toevoegen. De M5 zal weer heel anders zijn, ben benieuwd naar je nieuwe ervaring binnenkort!

De Schaduw zei:
Zou er best wel een keer in willen rijden om het te voelen, maar ik hou het toch maar op benzine. Ik realiseerde me trouwens kort geleden dat ik al bijna 70k km heb gereden met het sportzwijntje terwijl ik hem in komende augustus pas twee jaar heb. Bevalt goed, zullen we maar zeggen.

Dat is een klassieker in de dop. Eigenlijk moest je die kunnen houden.

ENTE zei:

Haha, een auto van 100K wordt nog het koopje van de week!:T Maar het is idd een scherp aanbod. Ik heb nog geen beter gezien.

funf zei:
De Schaduw zei:

Dat is een klassieker in de dop. Eigenlijk moest je die kunnen houden.

Eerlijk is eerlijk, ik sta som best in dubio: De 1 wat meer sparen door er een goedkope tweede auto naast te kopen. Maar ja, ik geniet letterlijk iedere kilometer met de 1, dus tja...

funf zei:
ENTE zei:

Haha, een auto van 100K wordt nog het koopje van de week!:T Maar het is idd een scherp aanbod. Ik heb nog geen beter gezien.

Een collega van mij verkocht deze week een vergelijkbare 2018 M550d voor 95k. Dat is inderdaad scherp, maar niet onmogelijk dus. De G31 is bij ons op de zaak met afstand de meest verkochte auto en de 540i was afgelopen jaar de meestverkochte motorisatie. Veel klanten willen graag nog 1 keer het genot van een reihe 6 voordat ze over een jaar of 5 wellicht haast verplicht worden tot elektrisch rijden. :)

Iedere keer dat je je auto start en het is niet tenminste een 6-cilinder, is gederfde levensvreugde. Er zijn ook geweldige 4-cilinders maar op het moment dat het model met een 6 cilinder wordt aangeboden heeft de laatste in het algemeen de voorkeur.

Ik was vanmiddag nog bij BMW Heemstede en uitvoerig een 330i bekeken. Mijn punt is dat de auto mij niet 'pakt'. Erg op effectbejag gestyled, ontelbare M-etjes en weer dat universele emotieloze 4 cilindermotortje. Een goed vervoermiddel, dat geloof ik wel maar niet meer uniek.

Gisteren gereden in een Toyota RAV4 2.5 Hybrid. Een fijn rijdende auto. De eerste keer dat ik in een hybride reed, en in electrische modus vanuit stilstand wegreed. Beviel me uitstekend. De 'zeil' modus, waarin de RAV4 overschakelt op elektrisch rijden en de benzinemotor uitschakelt, geeft een goed gevoel, je bespaart benzine. Na een blik op de prijslijst ben ik wat minder enthousiast, je betaalt zó 45K voor zo'n RAV4. Dan liever voor 60K een nieuwe 330i Touring (y)

FH126560 zei:
Ik was vanmiddag nog bij BMW Heemstede en uitvoerig een 330i bekeken. Mijn punt is dat de auto mij niet 'pakt'. Erg op effectbejag gestyled, ontelbare M-etjes en weer dat universele emotieloze 4 cilindermotortje. Een goed vervoermiddel, dat geloof ik wel maar niet meer uniek.

Ja dat geloof ik inderdaad. Mijn mening is gebaseerd op de inzet van een 330i als 'vervoermiddel'. Vanuit dat perspectief is een nieuwe 330i Touring voor 60K een prima vervoermiddel. Mijn 318i Touring met 136 pk kostte nieuw 42,5K en dan vind ik een nieuwe 330i Touring voor 60K, met 258pk, niet verkeerd. Ik zou de dealer wel vragen de ontelbare M-etjes te verwijderen. Als ik een uniek vervoermiddel zoek, dan liever een 340i Touring, voor 25K méér.

Voor rond de 60k zou ik misschien ook eens naar een 280 pk Giulia AWD kijken, heb je toch even iets specialers. Die Italianen geven toch iets bijzonders aan een auto.

FH126560 zei:
Voor rond de 60k zou ik misschien ook eens naar een 280 pk Giulia AWD kijken, heb je toch even iets specialers. Die Italianen geven toch iets bijzonders aan een auto.

Dan zou ik een jaartje wachten, en liever een 1 jaar oude 280 pk Giulia AWD oppikken voor rond de 30K :rolleyes:

Tja, da's ook waar. Maar een BMW is nou ook niet bepaald een belegging. De duurste auto qua afschrijving uit mijn automobiele leven was een E38 750i.

FH126560 zei:
Iedere keer dat je je auto start en het is niet tenminste een 6-cilinder, is gederfde levensvreugde. Er zijn ook geweldige 4-cilinders maar op het moment dat het model met een 6 cilinder wordt aangeboden heeft de laatste in het algemeen de voorkeur.

Wrijf het maar in...

FH126560 zei:

Voor 60K pikte ik de M140i op. Veel leuker.(y)

Ik rijd al vele jaren met een 130i. Topauto maar ik zou er geen 60k voor over hebben jn de vorm van een nieuwe M140i.Toch meer van hetzelfde.

Dan is die Alfa voor jou idd meer aangewezen. Ik kan meer van hetzelfde overigens wel waarderen. Ik ben bezig aan mijn derde vijf en de vierde Mini is in bestelling. Wat goed is, is goed. Mijn uitstapjes naar andere merken bevestigen die (natuurlijk persoonlijke) voorkeur steeds weer.

Die Alfa was even als tegenhanger voor een 330i. En ja, ook ik rijd vanaf 1980 onafgebroken BMW en tevens vanaf 1989 onafgebroken Mercedes. Maar merken en modellen veranderen. Een nieuwe 3 heeft voor mij niet meer de magie van mijn vroegere e21 323i of een e46 330d of e90 330i.

De e90 vond ik ook de laaste "echte" 3. De vorige was alleen leuk in bepaalde uitvoeringen

1920px-2013_BMW_328i_%28F30%29_M_Sport_sedan_%282018-11-02%29_02.jpg

Alleen dat dash heb ik altijd lelijk gevonden.

Een BMW was juist sportief en stijlvol door enkele goed geplaaste lijnen, maar was altijd heel rustig. Tegenwoordig zijn er veel te veel lijntjes, vouwen en knikken willekeurig geplaatst. En dat alles afgeblust met een emmer chroom. En dan heb ik het nog niet eens over die grille die ze tegenwoordig monteren. Spiegeltjes en kraaltjes.

Ik zag van de week een E46 330d te koop staan: 330d

Wat is (was) dat dan inderdaad een schitterende auto, mét M pakket, maar geen lijntje te veel.

Gullwing zei:
De e90 vond ik ook de laaste "echte" 3. De vorige was alleen leuk in bepaalde uitvoeringen.

De E90 is nog steeds mijn favoriete 3-serie. De 'laatste echte' zoals bij Porsche is misschien wat overdreven (een F31 LCI 330D mag je hier best voor de deur zetten), de 'laatste analoge' wellicht dichter bij de waarheid. De opvolger F30 is duidelijk een kind van z'n tijd, met de vele viercilinders, verschillende rijmodi, aandacht voor emissie-eisen, Chinese design dingetjes, en minder focus op gewoon lekker sturen. De E90 was nog ontwikkeld voordat al die zaken gemeengoed werden. Niks rijmodi, gewoon een perfect stuurgevoel en een heerlijk onderstel, klaar.

Daarbij, in 2000 of 2005 (ten tijde van resp. de E46 en E90) waren een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C echt nog verschillende auto's. Uitgesproken. In 2012 was dat al een heel stuk minder, terwijl je tegenwoordig met de druk van een knop vele auto's in één hebt.

En laten we het over de teloorgang van de 1-serie van E87 130i naar F40 M135i (what's in a name) maar helemaal niet hebben. :(

Terug
Bovenaan