Teutonia LXV :Geschwindigkeit

:) Nee dat was vroeger FH, tegenwoordig kun je om dikke auto’s te zien beter naar de marina van Hindeloopen gaan dan naar de Autosalon van Geneve.

R107 zei:
Mooi kapitaaltje bij elkaar dan, als we uitgaan van ongeveer een miljoen per stuk.... :rolleyes:

Mooi toch? Al die oude bazen die die auto nog gebruiken waar die voor bedoeld is?

De W118 is een compact model van Mercedes-Benz uit de jaren ‘60 (onder de W114/115), dat vooral om financiële redenen nooit in productie is gegaan. Het had een antwoord moeten zijn op de compacte modellen van Audi (60-80) en BMW (Neue Klasse 1500 etc.). Dat antwoord kwam er dus uiteindelijk pas in de jaren ‘80 met de 190 W201.

ldSGqkA.jpg

sD5Nl49.jpg

In het kader van productvergelijk/orientatie andere "werkauto" proefrit gemaakt met een Lexus IS300h Luxery. Tja, wat moet ik er van zeggen....een prima vervoermiddel voor mensen die niets om auto's geven maar die er toch wat onderscheidend bij willen rijden. Auto is iets te hard geveerd en materiaalkeuze sommige interieurdelen is weinig premium. Vooral storend vind ik het optoeren van de CVT automaat bij gasgeven, dat verwacht je bij een klein autootje maar niet bij een auto die toch alles bij elkaar naar de 50k euro toeloopt. Verder rijdt t wel ok, zitpositie is erg fijn. Ik voel mij overigens niet thuis in de Lexus-showroom ondanks de uitstekende medewerkers. Na de proefrit zoefde ik weg in mijn BMW 130iA en ik dacht wat doe eigenlijk bij de Lexus? Maar meten is weten...

R107 zei:
De W118 is een compact model van Mercedes-Benz uit de jaren ‘60 (onder de W114/115), dat vooral om financiële redenen nooit in productie is gegaan. Het had een antwoord moeten zijn op de compacte modellen van Audi (60-80) en BMW (Neue Klasse 1500 etc.). Dat antwoord kwam er dus uiteindelijk pas in de jaren ‘80 met de 190 W201.

ldSGqkA.jpg

sD5Nl49.jpg

Eén van de redenen dat ik Teutonia in het oog hou. Dit ding nooit eerder gezien, nooit eerder van gehoord. En als ik de looks aanschouw, dan hebben we er niets aan gemist.
Dank voor deze post! Obscuriteiten in Teutonia zijn voor mij toch de kers op de taart.

Leuk verhaal, R107. Deze kende ik ook niet. En stiekem vind ik het wel een charmant ding.

4-deurs sedan, automaat, koppel, comfortabel, goede navi/audio/ telefoon, bij voorkeur wat undercover, rijplezier, feel good auto, grote actieradius, acceptabel verbruik....om maar iets te noemen. Dus geen M of AMG of iets met veel te grote wielen.

Formaat 3 of C vind ik prima. Ik zit er alleen in of hooguit samen met een vriendinzakenrelatie.

Ik denk dat het ook een beetje afhangt van de lengte des persoons. Ik ben zelf ong. 1.90 lang, wat betekent dat ik een 3-Serie of C-Klasse eigenlijk te klein vind. Voor mij dus een E of een 5. Maar was ik een mannetje van 1.70 geweest dan had ik een 3 of C ook prima gevonden.

Ik ben dus 1.92 maar zit prima in een 3 of C. Punt is dat ik een E of 5 zo groot vind, formaat vroegere 7-serie.

Volgens mij heeft deze vrijwel alles wat gezocht wordt;
330d

Jong gebruikte 3 met 6 cilinder (zoals we eerder met elkaar hebben vastgesteld de fijnste motor voor een werkpaard), koppel, redelijk onopvallend, fijne samenstelling, goede navi etc. Wellicht met de ophanging of wielen/banden wat fijntunen om iets meer comfort te vinden.

Met de ML heb je natuurlijk al een grote auto in huis. Daar past een C of een 3 dan prima bij. Echte alternatieven voor die twee ken ik eigenlijk niet.

R107 zei:
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van de lengte des persoons. Ik ben zelf ong. 1.90 lang, wat betekent dat ik een 3-Serie of C-Klasse eigenlijk te klein vind. Voor mij dus een E of een 5. Maar was ik een mannetje van 1.70 geweest dan had ik een 3 of C ook prima gevonden.

Mijn schoonvader was 1.67 en dat betekende voor hem dus een 7. De 3 en de 5 vond hij te klein. Voor mijzelf geldt dat ik nu in een fase zit dat ik een touring nodig heb. Zou dat anders zijn, dan kocht ik onmiddellijk een 7. Ik houd van grote sedans.

Het is jammer dat een C niet meer wordt geleverd met een 6-cilinder diesel. Mijn C320cdi was in mijn ogen de ultieme werkauto voor mij. Ik kijk nog even hoe of wat. Ik heb 4 auto's voor de deur staan dus ik ben sws mobiel.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een sedan, al is een station soms wel heel handig (heb dan ook jaren stations gereden, nu in een sedan). Sedans stralen luxe uit, comfortabel vervoer voor minimaal 4 personen met voldoende bagage. Daarom vallen een 3 of een C voor mij af, ondanks dat het dure auto’s zijn kun je daar niet fatsoenlijk achterin zitten. Dan betaal ik liever wat meer voor een 5 of een E.

Een CLS valt om die reden ook af. Ik vind het een prachtige auto, maar met een aanschafprijs van over de ton kijk je uit op hetzelfde dash als in een E, en achterin zitten volwassenen volledig klem. Wat zijn dan nog de voordelen van een CLS t.o.v. een E-Klasse? De mooiere looks aan de buitenkant zie je niet meer zodra je onderweg bent.

Een S of een 7 zijn natuurlijk fantastisch (hoewel de 7 met de laatste facelift van mijn lijstje is geschrapt), maar ook wel onhandig groot. De gemiddelde Europese parkeerplekken zijn daar helaas niet op berekend, zelfs met een 5 of E valt dat soms al niet mee.

Dionysus zei:
Eén van de redenen dat ik Teutonia in het oog hou. Dit ding nooit eerder gezien, nooit eerder van gehoord. En als ik de looks aanschouw, dan hebben we er niets aan gemist.
Dank voor deze post! Obscuriteiten in Teutonia zijn voor mij toch de kers op de taart.

De auto was ontworpen in de tijd dat DKW nog voor het grootste deel onder Mercedes-Benz viel, en het zou zo zijn dat het concept met DKW is meegegaan naar de Volkswagengroep. Daar is het grotendeels gebruikt bij de ontwikkeling van de Audi F103, wat ook wel te zien is aan de nodige gelijkenissen tussen deze voertuigen.

hxeckNh.jpg

Tx. Maar ik koop iets bij een dealer bij mij in de buurt, gewoon waar ik al tientallen jaren klant ben. En gewoon een sedan dus.

R107 zei:
Een S of een 7 zijn natuurlijk fantastisch (hoewel de 7 met de laatste facelift van mijn lijstje is geschrapt), maar ook wel onhandig groot. De gemiddelde Europese parkeerplekken zijn daar helaas niet op berekend, zelfs met een 5 of E valt dat soms al niet mee.

Dat is een voordeel van wonen in de provincie. Hier kun je een grote auto nog gewoon overal kwijt. Ik heb daar in ieder geval nooit problemen mee.

FH126560 zei:
Tx. Maar ik koop iets bij een dealer bij mij in de buurt, gewoon waar ik al tientallen jaren klant ben. En gewoon een sedan dus.

Dan zou ik zelf bij jouw BMW dealer een mooie 'Jahreswagen' uitzoeken bij de BMW fabriek. De dealer kan zo inloggen en zien wat er beschikbaar is. Met name de dikke diesels hebben in NL veel BPM. Dit scheelt fors bij een auto van een maand of 10 oud. Ik zie nu bijvoorbeeld dat er een mooi uitgevoerde 430d Gran Coupé bij de fabriek staat:

exterieur.jpg

interieur.jpg

funf zei:
R107 zei:

Dat is een voordeel van wonen in de provincie. Hier kun je een grote auto nog gewoon overal kwijt. Ik heb daar in ieder geval nooit problemen mee.

In mijn woonomgeving levert het ook weinig problemen op, maar ik kom ook wel eens ergens. Ooit 1x in een hele krappe parkeergarage in Monaco geweest, en ook maar 1x in de Karperton in Alkmaar, maar was op die enkele momenten wel blij met mijn 5-Serie i.p.v. een verlengde S of 7 :)

Vergeet niet dat een huidige 3 zeker zo groot is als een vroegere 5 serie. En inderdaad, in de werksituatie kan je niet altijd je parkeerplek of parkeerlocatie kiezen omdat je gewoon ergens moet zijn waar je het niet kent. Een collega van mij heeft een Audi A6 Avant 3.0tdi Quattro en een recente Golf GTD. Hij rijdt altijd met die Golf. Heb ik ook al aan gedacht.

FH126560 zei:
Vergeet niet dat een huidige 3 zeker zo groot is als een vroegere 5 serie.

Mwah, dan moet je toch al helemaal terug naar de E34. En dan nog is die iets langer dan de nieuwe 3-Serie.

FH126560 zei:
Een collega van mij heeft een Audi A6 Avant 3.0tdi Quattro en een recente Golf GTD. Hij rijdt altijd met die Golf. Heb ik ook al aan gedacht.

In dat geval zou ik een Golf kopen en die Audi niet. Wat heb je aan een auto waar je nooit in rijdt?

FH126560 zei:
Vergeet niet dat een huidige 3 zeker zo groot is als een vroegere 5 serie. En inderdaad, in de werksituatie kan je niet altijd je parkeerplek of parkeerlocatie kiezen omdat je gewoon ergens moet zijn waar je het niet kent. Een collega van mij heeft een Audi A6 Avant 3.0tdi Quattro en een recente Golf GTD. Hij rijdt altijd met die Golf. Heb ik ook al aan gedacht.
Een Golf is gewoon een hele fijne, comfortabele allrounder. Een goed aangeklede GTD met veel opties is een fijne auto., itt wat veel zombies op dit forum doen vermoeden.

De tak waar ik in het bedrijf zit wordt overgenomen en waarschijnlijk gaan de leaseauto’s niet mee. Ik moet de Golf misschien volgend jaar vervroegd inleveren. Baal ik best wel van.

Golfje heb ik geprobeerd, maar ik wordt daar alleen maar depressief van, een auto moet ook een beetje leuk zijn.
ML (w164) bevalt mij eigenlijk prima, niet te groot, qua oppervlak volgens mij niet heel veel groter dan een c klasse. Lekker comfortabel, en als 320cdi eigenlijk ook sterk genoeg. En een voordeel dat die oud is, dat het mij minder uitmaakt om bouwplaatsen op te crossen.

Met een panoramadak, DSG, Dynaudio, 17” en een knap kleurtje leer is het best te doen.

Met een Golf valt best te leven, maar dan moet je geen standaard uitvoering hebben met een te klein motortje en deprimerend VAG-grijs-plastic interieur. En dan blijkt dat er voor hetzelfde geld ook wel wat leukers te koop is.

Precies. Mijn vrouw had een tijdje een Golf 1.6 tdi van haar werk. Kaler dan kaal. Dan is er niks aan. Vriend van mij heeft net een 150 pk tdi Highline R dsg. Met panoramadak, led plus en dat soort dingen. Dan is et ineens een prima auto.

Ook waar, maar ik vind het verschil bij de Golf wel groot. Andersom zijn er ook veel auto's waar kaal niets aan is en dik uitgevoerd nog steeds niet. Van een Golf kun je echt een smaakvolle, dikke auto maken. Dat gevoel heb ik bij een Focus of Astra niet. Kaal is de uitstraling van alle drie zo ongeveer hetzelfde, in dikke uitvoering vind ik de Golf echt een uitzondering.

Het blijft toch een kleine hatchback, en dat is wat ik zie elke keer als ik naar mn auto loop.

Aras zei:
Met een panoramadak, DSG, Dynaudio, 17” en een knap kleurtje leer is het best te doen.

En dan verpakt in Tsjechisch omhulsel. Daar kan je best mee leven kan ik je zeggen:T

Onlangs kreeg ik bij een servicebeurt deze mee:

156tr9y.jpg

Zou ik best dagelijks mee willen rijden, is gewoon niks mis mee.
Alhoewel een mooi kleurtje leer en een schuifdak dan wel wenselijk waren.

W212 zei:
Ook waar, maar ik vind het verschil bij de Golf wel groot. Andersom zijn er ook veel auto's waar kaal niets aan is en dik uitgevoerd nog steeds niet. Van een Golf kun je echt een smaakvolle, dikke auto maken. Dat gevoel heb ik bij een Focus of Astra niet. Kaal is de uitstraling van alle drie zo ongeveer hetzelfde, in dikke uitvoering vind ik de Golf echt een uitzondering.
Ik vind de nieuwe Focus overigens wel geslaagd.

De eerste Boxsters zijn inmiddels ook geliefde, waardevaste objecten:

https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1562364021-1999-14-boxster-2-5-kopen

Ben heel benieuwd naar de foto's, dit moet een mooi exemplaar zijn :cool:

R107 zei:
Met een Golf valt best te leven, maar dan moet je geen standaard uitvoering hebben met een te klein motortje en deprimerend VAG-grijs-plastic interieur. En dan blijkt dat er voor hetzelfde geld ook wel wat leukers te koop is.

Zelfs dan is het een prima auto. Ik heb een jaar gereden met een zwarte 1.2 TSI DSG in Highline uitvoering. Het is gewoon een erg prettige auto zonder veel poespas die doet wat hij moet doen. Ik heb er met plezier in gereden. Een fijne werkauto.

Phaeton W12 zei:
De eerste Boxsters zijn inmiddels ook geliefde, waardevaste objecten:

https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1562364021-1999-14-boxster-2-5-kopen

Kun je dat concluderen na dit ene voorbeeld? Ik acht de kans heel groot dat je bij dit exemplaar al minimaal 6K kunt afschrijven zodra je de showroom bent uitgereden.

Laatst op vakantie voor 1,5 week met een Golf 1.6 TDI rondgereden, en er is inderdaad bar weinig op aan te merken. Voor het leuke wens je een 2.0 ipv een 1.6, en voor het fijne een automaat, maar verder geen commentaar. Het sterke punt van VAG is verder dat alles zit waar je het verwacht en werkt zoals het hoort; kwestie van instappen en gaan. Dat is bij een moderne Peugeot of Renault oid wel anders, dat vereist toch meer gewenning.

Cesfzds.jpg

MEdzfQe.jpg

Dit was geen kale uitvoering maar ook niet bovengemiddeld luxe, maar wel duidelijk te zien hoeveel meer uitstraling zo'n Golf heeft t.o.v. een Leon (wat feitelijk gewoon dezelfde auto is).

Zo'n Golf 7 is inmiddels wel flink op leeftijd, of je dat anno 2019 nog nieuw moet gaan bestellen? Mwoah.

TYN zei:
Zo'n Golf 7 is inmiddels wel flink op leeftijd, of je dat anno 2019 nog nieuw moet gaan bestellen? Mwoah.

Als je er voor in bent dan zou ik het maar doen. De Golf 8 zal uiterlijk vast niet veel verschillen van de huidige Golf, en het dashboard lijkt niet bepaald een verbetering te worden:

2020-vw-golf-spy-photo.jpg

Kom maar door hoor. (y)

Daarnaast belooft de 8 technologisch gezien best een grote stap voorwaarts te worden, met nieuwe motoren, 12v en 48v mild-hybrid systemen en flinke stappen qua autonoom rijden.

TYN zei:
Kom maar door hoor. (y)

Daarnaast belooft de 8 technologisch gezien best een grote stap voorwaarts te worden, met nieuwe motoren, 12v en 48v mild-hybrid systemen en flinke stappen qua autonoom rijden.

En dat vind je fijn? Iedereen is er maar prat op dat de auto binnen de lijntjes blijft of dat als je knipperlicht aanzet dat hij automatisch voor je van rijbaan wisselt o_O Iedereen kan toch zelf de auto binnen de belijning houden zoals geleerd bij rijlessen?! Of moeten we mensen maar zoveel uit handen geven in de auto dat ze uit verveling de telefoon er maar bij pakken, want de auto doet toch het werk?!

Enige wat in mijn optiek lekker kan zijn is een correct werkende adaptieve cruise control maar verder al die poespas niet op een auto.

KadettRT zei:
...
Enige wat in mijn optiek lekker kan zijn is een correct werkende adaptieve cruise control maar verder al die poespas niet op een auto.

wen er maar aan, die kant gaan we gewoon op. Plus een volledige controle van de overheid danwel verzekeraar. Zodra je een systeem niet gebruikt, zal dat ongetwijfeld de schuld zijn bij een ongeluk. Instappen, eindbestemming ingeven, en aankomen. Zelf rijden zal volledig worden ontmoedigt.

Terug
Bovenaan