Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gullwing zei:
Een BMW was juist sportief en stijlvol door enkele goed geplaatste lijnen, maar was altijd heel rustig. Tegenwoordig zijn er veel te veel lijntjes, vouwen en knikken willekeurig geplaatst. En dat alles afgeblust met een emmer chroom. En dan heb ik het nog niet eens over die grille die ze tegenwoordig monteren. Spiegeltjes en kraaltjes.

Teken van de tijd. Audi heeft ook een ontwikkeling doorgemaakt waar ik niet vrolijk van wordt. En dan Mercedes-Benz. De huidige E komt niet in de buurt van de iconische status van de W123 en W124. Het zijn allemaal gebruiksartikelen tegenwoordig.

De huidige E klasse heeft juist een inconische status. Een superieur product vergeleken met de flink roestende gebruiksartikelen van Mercedes in de jaren 90 en 0.

Haha, ten opzichte van die barrels heeft elke willekeurige auto een iconische status.:T

Ik vind geloof ik, maar ben niet helemaal objectief als Mercedes fan, de W213, zeker in exclusive (of hoe dat ook maar heet tegenwoordig) nog wel een statige auto, zonder al te veel opsmuk. Veel rustiger althans dan de A6 en de 5.

De huidige E-Klasse is een mooie doorontwikkeling van de W124. Strakke belijningen, solide gebouwd en super comfortabel. Een Benz zoals een Benz hoort te zijn.
Niet iconisch, maar welke hedendaagse auto is dat nog wel?

R107 zei:
De huidige E-Klasse is een mooie doorontwikkeling van de W212, die op zijn beurt een mooie doorontwikkeling was van de W124. Strakke belijningen, solide gebouwd en super comfortabel. Een Benz zoals een Benz hoort te zijn.

My two cents.

Over iconen gesproken, dit is er wel één:

MERCEDESBENZS-Klasse-W116--1939_6.jpg

Eigenlijk had ie op de vorige pagina gemoeten, de W116 S-Klasse.

xpcsAUp.jpg

Mooi vanaf een meter of 2, dichtbij had die toch wel een zooi puntjes.
Wel een fraaie combi (y):)

Die iconische status hangt ook samen met die tijdgeest van groei en succes en het aantal productiejaren. De W123 of W116 waren destijds de twee 'volumemodellen' van Mercedes en allebei lang en nagenoeg ongewijzigd in productie. Tegenwoordig is een auto net op de markt en wordt ie alweer gefacelift. In een Mercedesshowroom word ik als kenner nauwelijk wijs uit het modellenaanbod. En nog iets anders...wanneer zie je een nieuwe S rijden? Ik heb vandaag 300 km afgelegd heen en weer naar Friesland en ik ben er geen 1 tegengekomen.

Ik zie de nieuwe S toch veel, vandaag een S63 of S65 AMG gezien, volledig ge-debadged. Zag er beschaafd uit (y)

Veel is echt onzin. Jij rijdt in dezelfde omgeving als ik. Dat je er 2 ziet is dus puur toevallig. De meeste AMG's zie je overigens in Nieuw West, Osdorp en Sloten alwaar onze Noord-Afrikaanse medelanders hun hang naar respect bij hun soortgenoten proberen af te dwingen met deze -al dan niet gehuurde- poseursauto's.

NL is nooit een S-Klasse land geweest, ook een W116 of W126 zag je hier destijds maar zelden. Ik denk niet dat de S-Klasse-dichtheid nu minder is dan vroeger.
En kijk eens in steden als Berlijn of Parijs, daar staan de straten echt vol met W222’s.

FH126560 zei:
En nog iets anders...wanneer zie je een nieuwe S rijden? Ik heb vandaag 300 km afgelegd heen en weer naar Friesland en ik ben er geen 1 tegengekomen.

In Friesland zie je sowieso altijd al veel minder dikke auto’s dan elders in het land. Was in de jaren 80 al zo, toen zag je daar vrijwel nooit een dikke BMW of Mercedes maar vooral Opel Ascona’s en Volvo 340’s :)

Daar vergis je je vreselijk in. In Friesland rijden juist veel dikke autos van watersportende Duitsers en welgestelde Friese ondernemers. Ga eens kijken op de parkeerplaats van de marina van Hindeloopen...dan hoef je niet meer naar de Autosalon van Geneve. Bovendien zag ik ook geen S op de weg naar en van Friesland. De W116 en W126 zag je destijds juist zeer regelmatig, in NL natuurlijk de 280S versies als instapper of later de 300SE.

In mijn herinnering was dat niet zo, dan moest je echt naar de Duitse Autobahn om geregeld een S-Klasse voorbij te zien razen.

Uiteraard in Duitsland veel meer en ook de dikkere uitvoeringen.

Je forumnaam doet vermoeden dat je liefhebber bent van de iconische R107 SL....

Vriend van mij heeft een rauchsilbere R107 500SL uit 1989 met ergens iets in de 20 duizend kilometer.

Dan heeft die vriend een inmiddels zéér waardevolle klassieker in z’n garage staan (y). (zie PB )

Topauto in nieuwstaat. Samen wezen kopen destijds. Ik had een 420 SL en dat vond ie prachtig.

Gullwing zei:
Een S zie ik ook best vaak, zelfs de maybach versie zie ik geregeld.

Hier in het Brabantse land zie ik ze ook regelmatig rijden, in tegenstelling tot de nieuwe A8. Die zie ik zelden. De 7 wordt hier overigens ook gewaardeerd.

Ik was eind mei een weekend in de omgeving Cannes - Monaco. Vanwege de GP Monaco en het Filmfestival natuurlijk veel moois op de weg. Echt bizar veel S klasse gezien (veel op Duits kenteken en dienst doende als soort van taxi voor het festival) maar geen (nieuwe) A8 en maar een enkele 7. Die laatste 2 kom ik in Nederland overigens ook nooit tegen.
Q8 en nieuwe X5 dan weer wel veel meer dan de vergelijkbare Mercedes varianten.

Dat viel mij een paar jaar geleden ook op aan de Cote d'Azur, echt héél veel S-Klasse's daar. Allemaal zwart, dat wel.

De A8 zie je inderdaad nooit rijden. Kan ik mij ook voorstellen want de verschillen met de A6 zijn eigenlijk minimaal. De BMW 7 zie ik wel vaak rijden, alleen hier in het dorp al kan ik zo 5 personen noemen die er één hebben.

In elke grote stad zie je de S-klasse wel veel rijden. In Rome, München, Parijs, Geneve, etc. stikt het ervan.

FH126560 zei:
Topauto in nieuwstaat. Samen wezen kopen destijds. Ik had een 420 SL en dat vond ie prachtig.

Die 420SL was nu ook veel geld waard geweest, fijne motor en heel weinig geleverd in de R107.
Sowieso zijn de Mopf-uitvoeringen van de 107 (300/420/500) nu meer waard dan de pré-Mopf, ze zijn geliefder vanwege een verfijnder onderstel en een betere zit in het interieur. Technisch zijn de latere 107's op het niveau gebracht van de W124, terwijl de eerste exemplaren de techniek nog deelden met de W114.

Als ik het over een R107 heb, bedoel ik altijd de versies 1985 - 1989. Die daarvoor kijk ik niet eens naar. Ik kocht mijn 420SL uit 1988 in 1995 en heb 'm 5 jaar gehad. Roestte heel erg. Verder hele fijne auto.

Een Mercedes (of ander merk auto) uit die tijd moet je eigenlijk ook binnen stallen. Bij voorkeur conserveren, en rijden bij droog weer. Geldt ook voor een W126, vooral de chromen delen verweren snel als de auto altijd buiten staat.

De SL stond grotendeels binnen maar ik reed er wel veel mee. Als werkauto reed ik een nautikblauwe 190E 2.3 uit 1993 maar ik reed zakelijk ook regelmatig met de SL. Zo fijn die V8 sound en kracht, automaat, leer en ook toen al de klassieke looks, echt een feel good auto. Hij roestte met name in de bak waarin de cabriokap ligt, die wat scherpe felsranden. Heel eigenaardig eigenlijk.

R107 zei:
Een Mercedes (of ander merk auto) uit die tijd moet je eigenlijk ook binnen stallen. Bij voorkeur conserveren, en rijden bij droog weer. Geldt ook voor een W126, vooral de chromen delen verweren snel als de auto altijd buiten staat.
Klopt helemaal. De mijne stond altijd in de garage gestald en bij mijn voorganger ook. Maar de meeste Mopf w126's hadden last van chrome dat verweerd.

Just gonna leave this here... (kan even geen plaatjes linken)
https://www.autoscout24.com/offers/alpina-b3-s-biturbo-switch-tronic-gasoline-green-ec08fb18-0de2-403b-8e33-a6c5cce2ad8c

Joe met trema l D met punt zei:
In elke grote stad zie je de S-klasse wel veel rijden. In Rome, München, Parijs, Geneve, etc. stikt het ervan.

Inderdaad. Zakelijk blijft het toch de benchmark. CEO met chauffeur > S-klasse. Luxe taxi vanaf het vliegveld > S-klasse. Ik werk in Mayfair Londen, en na de Black Cab en Toyota Prius is zo'n S-klasse bijkans de meest voorkomende auto, gevolgd door de obligate Range Rover.

Hier hetzelfde als reeds gezegd trouwens: 7-serie af en toe, A8 bijna nooit. XJ trouwens ook niet, wat best vreemd is gezien de locatie.

FH126560 zei:
Zo fijn die V8 sound en kracht, automaat, leer en ook toen al de klassieke looks, echt een feel good auto.

Noemde Marco het niet "een Caprice met een ster voorop". :)

FH126560 zei:
Hij roestte met name in de bak waarin de cabriokap ligt, die wat scherpe felsranden. Heel eigenaardig eigenlijk.

Dat kan ik mij goed voorstellen, die bak is dan ook wat mij betreft wel het zwakste punt van de R107. Eigenlijk past de kap er niet eens lekker in, het is allemaal net te krap bemeten. De hoekjes van de kap moet je er altijd even in duwen en de klep moet aan beide kanten worden aangedrukt voordat deze goed sluit. Heel primitief voor een auto in eind jaren '80, waaraan je goed ziet dat de auto al in 1971 op de markt is gekomen. Maar dan nog vraag je je af waarom ze daar bij de facelift helemaal niets aan veranderd hebben.

@TYN: daar heeft t wel wat van weg ja. Het is een easy going auto en geen auto om mee te hoeken. Ik zat ergens rond 1990 op een terras in Hollywood (Californie) ) bij een kruispunt en op 1 moment stonden er op hetzelfde moment wel 12 R107's bij de diverse stoplichten. Allemaal US specs, voor het merendeel 560SL's, dus grote bumpers, verchroomde velgen en sealed headlights. En in bonte kleuren, dat was nog het leukste. Veelal niet metallic, dus lakzwart, signalrot, barolorot (prachtig), dunkelblau, hellelfenbein met groen getint glas en verchroomde velgen. Soms zelfs met vergulde emblemen of typeaanduiding. Maar in die entourage geweldig. En voor het merendeel een vrouw achter het stuur. Absoluut een echte iconische auto, een van de weinige.

FH126560 zei:
Als werkauto reed ik een nautikblauwe 190E 2.3 uit 1993 maar ik reed zakelijk ook regelmatig met de SL.

Dan had je een leuke combi voor de deur.

In die jaren reed in mijn woonplaats een ondernemersechtpaar allebei Mercedes. Hij een zwarte 300D met BBS wielen en een AMG spoilerpakket, zij een boswachtergroene 190D 2.5 met AMG wielen en dito spoilerpakket. De grille lieten ze altijd in de lakkleur spuiten. Het was de moeite van een extra blokje fietsen waard, om even van dat spannetje (de auto's dus...) te genieten.

Gullwing zei:
R107 zei:
Een Mercedes (of ander merk auto) uit die tijd moet je eigenlijk ook binnen stallen. ....

Deze staat bijna altijd buiten, maar ik zie geen roest :)

Nee, in Spanje hoef je idd niet bang te zijn voor roest als je buiten parkeert. Maar daar krijg je dan weer te maken met gescheurde dashboards en door de zon verkleurde lak :cool:.

vergeet de deuken en krassen van mensen die totaal niet kunnen parkeren niet. Is normaal hier, niemand die er iets van zegt, tenzij je het wel heel bont maakt met een ferme knal.

Iemand had er een stuk of 30 zien rijden, volgens mij richting het noorden. Zal wel ergens een clubmeeting zijn geweest.

Ah dat verklaard een boel, ik zit ook in die regio :D
03.07.2019 - 07.07.20197 Friesland Tour
https://www.mercedesbenz300sl.be/English/events.html

Mooi kapitaaltje bij elkaar dan, als we uitgaan van ongeveer een miljoen per stuk.... :rolleyes:

Recent zei iemand hier nog dat er in Friesland alleen maar Ascona's rondrijden dacht ik mij te herinneren...

Terug
Bovenaan