Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ik heb bij de introductie van de huidige E met een 220d gereden, meer heeft een mens niet nodig, rationeel gesproken. Bijna 200 pk en veel koppel. We gaan binnenkort toch weer terug naar de 100.

Ik wil overigens geen AMG pakket of iets dergelijks, past niet bij een 220d en ook vanwege redenen zoals boven genoemd.

funf zei:
Gelukkig kan het typeplaatje er nog af. Dat scheelt alvast een beetje. Des ondanks snap ik je punt wel. Het heeft voor mij overigens ook veel met afgunst te maken. In dit land wordt teveel genivelleerd en als jij iets boven het maaiveld uitkomt, dan is dat tegenwoordig een schande. Sterker: eigenlijk moet je dan een beetje beschaamd zijn en je gedeisd houden. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders een naargeestig en bekrompen volkje geworden.

Dit speelt al jaren natuurlijk. Mijn opa kocht altijd een auto in dezelfde kleur, zodat de buren niet konden zien dat hij een nieuwe auto had.

Ik trek me verder niet aan wat mensen van mij of mijn auto denken. Ik koop gewoon wat ik leuk vind. :)

Ik had ook keuze tussen een selenit-grijze en een iridium-zilveren, de kleur die ik nu ook heb. Ik koos voor zilver omdat ik dat op een Mercedes altijd een goede kleur vind, maar ook omdat niemand dan straks ziet dat ik een andere heb. Mooi toch?

Joe met trema l D met punt zei:
funf zei:
Ik trek me verder niet aan wat mensen van mij of mijn auto denken. Ik koop gewoon wat ik leuk vind. :)

Groot gelijk. Maar je ziet, mede als gevolg van die nivelleringsdrang en onverholen afgunst, toch vaak dat mensen dan maar “onder de radar” gaan. Vind ik persoonlijk erg jammer.

Over de C220d: natuurlijk is zo’n rijdende spaarpot strikt genomen voldoende en heb je niet meer nodig. Maar ja, dat was hier nou juist altijd de toon: een beetje meer is wel lekker en geeft plezier. En dat laatste zoek ik, zolang het kan, toch nog graag.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier echt bijzonder weinig merk van de jaloers gedrag van mensen of aantrekken van fout volk. Ik koop waar ik zin in heb, nog nooit dat iemand (serieus) opmerkingen heeft gemaakt dat ik 2 auto's heb of dat ik volk aantrek dat ik niet wil. Als vrijgezel woon ik in een starterswoning (groot genoeg voor mezelf) en houd geld over voor andere leuke dingen. 2 auto's, 3 weken zuid Afrika, city trip etc, maar woon dus niet in een straat of omgeving waar het normaal is om 2 auto's te hebben en die reizen te doen etc. En toch, geen gedoe.

Ik woon in een dorp, midden limburg, misschien dat dat wel heel veel uitmaakt t.o.v. de (rand)stad ofzo? :confused:
Op die onderwerpen ben ik dus niet zo pessimistisch als anderen hier, het gedoe met kortzichtige en onwetende overheid is inderdaad overal een doorn in het oog. Zowel nationaal als (heel) lokaal.

Ik rijd lekker door puur voor de lol met m'n V6 tot ik echt een crimineel ben. Ze kunnen me wat.

Ik heb ook weinig last van jaloers gedrag. En al kreeg ik opmerkingen, dan kan me dat vrij weinig schelen. Maar goed, ik rij ook niet in hele indrukwekkende auto's natuurlijk.

Wat me wel is opgevallen: Ergens midden in de crisis, er moesten mensen uit en gezien de situatie ben ik toen een jaar in een Megane hatchback gaan rijden, die we nog hadden staan. Een flinke stap terug, 90 pk dci met dikke wieldoppen. :)

Toen zijn er wel 2 buurmannen geweest die in et voorbijgaan vroegen of ik een nieuwe auto had. Dat deden ze daarvoor niet en hebben ze ook nooit meer gedaan. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dat toch wel interessant vonden.

@funf: rijdende spaarpot .... haha, ja. Een E220d 4-matic met opties komt toch al snel op een mille of 80 en doet qua rijden niet onder voor een 530i. Tja, nieuwe tijden...

Zo'n ding moet je toch ook niet nieuw -particulier- kopen? Die 30% afschrijving zodra je de parkeerplaats hebt verlaten zou mij het plezier van die auto direct verpesten :)

Ik koop liever een demo, jahresauto oid, met een goede korting. Alleen is het dan wachten tot een juiste voorbij komt

FH163500 zei:
Een E220d 4-matic met opties komt toch al snel op een mille of 80 en doet qua rijden niet onder voor een 530i. Tja, nieuwe tijden...

Dan lijkt mij die 2 jaar oude C220d 4-Matic met standkachel, panoramadak, volleder en 3K km op de teller (vorige pagina) geen verkeerde aanbieding. Wel met AMG-pakket, maar dat valt qua opzichtigheid toch ook wel mee?

FH163500 zei:
@funf: rijdende spaarpot .... haha, ja. Een E220d 4-matic met opties komt toch al snel op een mille of 80 en doet qua rijden niet onder voor een 530i. Tja, nieuwe tijden...

Ik bedoelde meer het verbruik. Een prijzige auto is zo'n vette C zonder meer!(y)

R107 zei:
FH163500 zei:
Een E220d 4-matic met opties komt toch al snel op een mille of 80 en doet qua rijden niet onder voor een 530i. Tja, nieuwe tijden...

Dan lijkt mij die 2 jaar oude C220d 4-Matic met standkachel, panoramadak, volleder en 3K km op de teller (vorige pagina) geen verkeerde aanbieding. Wel met AMG-pakket, maar dat valt qua opzichtigheid toch ook wel mee?

Ja, vind ik ook een scherpe aanbieding.(y)

W212 zei:
Ik heb ook weinig last van jaloers gedrag. En al kreeg ik opmerkingen, dan kan me dat vrij weinig schelen. Maar goed, ik rij ook niet in hele indrukwekkende auto's natuurlijk.

Wat me wel is opgevallen: Ergens midden in de crisis, er moesten mensen uit en gezien de situatie ben ik toen een jaar in een Megane hatchback gaan rijden, die we nog hadden staan. Een flinke stap terug, 90 pk dci met dikke wieldoppen. :)

Toen zijn er wel 2 buurmannen geweest die in et voorbijgaan vroegen of ik een nieuwe auto had. Dat deden ze daarvoor niet en hebben ze ook nooit meer gedaan. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dat toch wel interessant vonden.

Hahaha, herkenbaar! Is wel leuk hoor, een beetje downgraden op zijn tijd.

Leuk dat FH en Bofkont weer terug zijn(y)
Mooie upgrade R017, perfect qua uitvoering zo. De mooiste velgen voor een recente Mercedes en interieurlijsten nog net tandje mooier als je vorige. Perfecte auto zo'n E. Vind het huidige design van Mercedes sowieso top met als uitblinkers de C estate, E, S en GLC. Zou zo'n W222 over een aantal jaar met flinke afschrijving weleens willen proberen. Zelf aan het kijken naar iets nieuwers. Ben bezig met een bedrijfshalletje. Er worden nu veel van die verzamelgebouwen ontwikkeld voor hobbyisten een zzp-ers. 50-60m2 met vide, grote garagedeur en dan kunnen daar de hobbyauto's mooi staan zonder risico op schade en vocht. Deze stallen in de parkeergarage van het appartement is niet helemaal geweldig. En dan bij huis een iets bruikbaarder auto. W211 kombi lijkt me wel wat. 320 versie lijkt me de meeste bang for the buck?

@Gullwing, overweeg je ook de Cayenne? Lijkt me de perfecte SUV. Iets frissere uitstraling dan een ML/X5.

Peter O zei:
Hoe staat het met je SLK Bofkont? We (Leon en ik) hadden het vorige week nog over jou, toen we op de snelweg een SLK zagen rijden. En toen zag ik je naam hier staan.. Vandaar dat ik maar even een berichtje typ :D

Hey Peter, ja prima man, dit is het enige topic waar ik nog actief ben, hier heb je nog normale autoliefhebbers onder elkaar :D
Hoe gaat het met jou??
De Slk is alweer een tijdje weg, ergens April, rijdt nu weer een E85 Z4 3.0 handgeschakeld, een echte rijders auto weer.
Foto van de wagen.
https://flic.kr/p/2gbn7Qk

Dankje I bud, waardeer ik zeer.

Ik rijd regelmatig op vrijdagavond vanuit Zuid-Limburg naar huis nabij Schiphol. Overal zeg maar 130+km/u. De enige auto's waar ik door word ingehaald zijn Duits gekentekende overwegend oudere Audi's met geblindeerde achterruiten, hele sterke kentekenplaatverlichting waardoor je nauwelijks het kenteken kunt ontcijferen, en 2 Marokkanen of Algerijnen of dat soort types er in. Typische drugsrunners. Ook vandaag heb ik ruim 500 km gereden zonder 1 politieauto te hebben gezien. En die gastjes rijden alsof Nederland van hun is. Erg irritant. Het wordt tijd dat de nieuwe politie Audi A6-en de weg op komen maar volgens De Telegraaf zijn deze "peperdure racebolides" ( we hebben het over een A6 met een 3 liter diesel erin hoor, geen RS6) uitsluitend te besturen door agenten na het volbrengen van hogeschool rijopleidingen.

We hebben regels voor alles. Maar als het niet “vanuit de luie stoel” te handhaven is, dan doen we het niet. En pakken we dus de 134 km/h rijdende burger.
En dat is zoals het is. Deal with it en betaal vooral je belasting op tijd.

Heb je enig idee wat er achter de schermen speelt of ben je nog pissig over die bon....pak je kloten eens vast en ga denken.

FH163500 zei:
Ik rijd regelmatig op vrijdagavond vanuit Zuid-Limburg naar huis nabij Schiphol. Overal zeg maar 130+km/u. De enige auto's waar ik door word ingehaald zijn Duits gekentekende overwegend oudere Audi's met geblindeerde achterruiten, hele sterke kentekenplaatverlichting waardoor je nauwelijks het kenteken kunt ontcijferen, en 2 Marokkanen of Algerijnen of dat soort types er in. Typische drugsrunners. Maar vandaag heb ik dus ruim 500 km gereden zonder 1 politieauto te hebben zien rijden. En die gastjes rijden alsof Nederland van hun is. Erg irritant. Het wordt tijd dat de politie Audi A6-en de weg opkomen maar volgens De Telegraaf zijn deze "peperdure racebolides" ( we hebben het over een A6 met een 3 liter diesel erin hoor, geen RS6) uitsluitend te besturen door agenten na het volbrengen van hogeschool rijopleidingen.

Dat boeit die gastjes niet. Pas als ze geen drugs meer af kunnen zetten gaat het ze boeien. Maar ja...pilletje hier en snuifje daar moet kunnen. Nu is het aso rijden, een advocaat afknallen...zolang er klappen met geld te verdienen zijn gaat het veel erger worden. Kijk eens naar Mexico.

Dionysus zei:
Boppie zei:
Heb je enig idee wat er achter de schermen speelt of ben je nog pissig over die bon....pak je kloten eens vast en ga denken.

Heb je het tegen mij?

Ja, er zijn genoeg mensen achter de schermen bezig met handhaven en zeker niet vanuit de luie stoel. Alleen willen mensen dat niet zien, het is makkelijker om tegen het flitsen aan te schoppen. Dan wil men niet nadenken maar enkel wat populistisch roepen.

FH163500 zei:
Het gemis van snelwegpolitie stond vandaag toevallig in de krant.

Dat was de Porsche brigade. Maar die is volledig wegbezuinigd. Wel kunstig dat ze toen alleen een snelle wagen nodig hadden en geen Audi met genoeg uitrusting om 2,5 verkeersongeval af te zetten, een vuurgevecht te houden met de Taliban en vervolgens een volledig sporenonderzoek te kunnen uitvoeren. Daar knelt het ook. Het is makkelijk om spullen te kopen, maar om nog mensen te vinden die het willen bedienen....dat is bij de politie en bij veel meer bedrijfstakken zoals de zorg een behoorlijk probleem. Er is een hoop kapotgemaakt om een paar centen te winnen.

In nederland moet alles altijd worden veranderd, zogenaamd moderner en goedkoper. Zie bijv ook dat hele ov chipkaart gedoe. In de meeste landen kun je gewoon een bus instappen, xx cent betalen en een stukje reizen. in nederland zou ik dus niet eens weten hoe dat werkt, laat staan vakantiegamgers.

Als ik weer eens in NL ben, valt het me trouwens wel op hoe weinig je de politie ziet, dat geeft toch een minder gevoel van veiligiheid. In spanje zie je de poltie veel meer op straat,

Die chipkaart is al redelijk achterhaald, dat gaat tegenwoordig met een app op je telefoon en je kunt ook gewoon bij de chauffeur nog een enkeltje kopen hoor ;)

Nog even @boppie, natuurlijk heb je gelijk, maar het helpt niet dat de enige keren wanneer ik in NL met politie in contact kom het is omdat ze me ergens een boete voor proberen te geven. "To serve and protect" zeggen ze in Amerika, in Nederland voelt het meer als "om te beboeten en lastig te vallen"

Oh, nou ja, ik reis eigenlijk toch nooit met het ov, alleen van schiphol met de trein naar centraal :)

https://elpais.com/elpais/2019/02/25/inenglish/1551113690_247893.html

Volgens mij t belangrijkste punt van goed en gezond leven in ES is het compleet gebrek aan stress. Ik heb hier nog nooit iemand gehoord over burnouts of stress. Behalve ik zelf dan :rolleyes:

In een open land als Nederland moet er veel en veel meer zichtbare politie rondrijden, juist ook op de snelwegen. Precies wat Gullwing zegt, in Spanje zie je veel meer politie. Ook Duitsland inrijdend net over de grens bij Heerlen staan zo vaak meerdere Duitse politie-BMW's het verkeer te monitoren. Dat dwingt toch iets af. En ook 's nachts. Bijvoorbeeld die plofkrakers verplaatsen zich ook over de snelwegen. Je kunt over al wel camera's ophangen maar dat heeft niet hetzelfde effect. Wij leven in een multicultureel land met een grote bevolkingsaanwas en instroom van andersdenkenden en daar past ook uitbreiding van het politieapparaat met gebruikmaking van goede middelen.

Iets anders, wat ik volslagen stompzinnig vindt zijn die 'lopende' knipperlichten die je ondermeer vaak ziet op Audi's en andere VAG producten. Geeft een zeer onrustig verkeersbeeld. Ze hadden die engineering effort beter kunnen stoppen is het bedenken van schonere diesels, dan hadden we dat gedoe daarmee nu niet gehad.

Het is andersom: Door de goedkopere technieken met de sjoemeldiesels bleef er geld over (naast de extra winst) om dit soort grappen te ontwikkelen.

FH163500 zei:
Iets anders, wat ik volslagen stompzinnig vindt zijn die 'lopende' knipperlichten die je ondermeer vaak ziet op Audi's en andere VAG producten. Geeft een zeer onrustig verkeersbeeld. Ze hadden die engineering effort beter kunnen stoppen is het bedenken van schonere diesels, dan hadden we dat gedoe daarmee nu niet gehad.

Jij vindt het niks, ik vind het niks maar ik ken genoeg mensen die helemaal geil worden van dat soort spul en zelfs hun keuze mbt de volgende (lease)auto laten afhangen voor exact dit soort geveinsde premium grollen.

B4131-FB7-8-A56-4-D4-A-BD89-F81131-FD51-B8.jpg

Vandaag de nieuwe 1 bekeken.
Toch best aangenaam om te zien, had ik niet verwacht. Binnenkort maar eens een stukkie sturen.

Tastes differ.... ik heb een paar weken geleden dezelfde auto gezien in Zwolle en vond het helemaal niks. Vooral de neus met die gek gevormde nieren, en de verhoudingen, en natuurlijk FWD.
De 3 heb ik toen ook bekeken, en die heeft mij positief verrast (in de juiste samenstelling)

Nieuwe 1-serie uitvoerig bekeken en gereden. De M135ix die daar stond kost 73.000 euro, wel serieus geld voor het gebodene. Compleet ding, dat wel. Proefgereden in de demo 118i van de verkoper. Dwarsgeplaatste 3-cilinder, automaatbak met beetje goedkoop uitziende keuzehandel. Tja, prima vervoermiddel, meer zullen de meeste mensen niet nodig hebben. Maar is het een echte BMW met het echte BMW-gevoel? Bij mij wekt de auto totaal geen bezitsdrang op. Tja.... en overstappend en vergeleken met mijn eigen inmiddels 12 jaar oude maar zeer goed onderhouden 130iA, met die heerlijke motorsound en gewone tellers in het dashboard is zo'n nieuwe 1 (ik spreek even over een normale versie, dus niet een M135i) niet veel meer dan een auto in de categorie Focus/Golf. Ik hecht weinig waarde aan status (bij een auto) dus de meerwaarde van het logo zie en ervaar ik niet eerlijk gezegd. En als je weet hoe goed een goed samengestelde Focus rijdt....fantastisch.

Marcel Br zei:
Het is andersom: Door de goedkopere technieken met de sjoemeldiesels bleef er geld over (naast de extra winst) om dit soort grappen te ontwikkelen.

Vervolgens zijn die grappen te zien bij:

Ford
Peugeot
Toyota
Citroën

etc
etc

ENTE zei:
Vandaag de nieuwe 1 bekeken.
Toch best aangenaam om te zien, had ik niet verwacht. Binnenkort maar eens een stukkie sturen.

Echt lelijk is dat ding ook niet, maar het had ook net zo goed een Focus kunnen zijn.

FH163500 zei:
Ik hecht weinig waarde aan status (bij een auto) dus de meerwaarde van het logo zie en ervaar ik niet eerlijk gezegd. En als je weet hoe goed een goed samengestelde Focus rijdt....fantastisch.

Waarom neem je dan niet een Focus voor je zakelijk vervoer? Ben je voor een appel en een ei klaar en een tevreden rijder. (y)

En wat is nog een echte BMW? ik denk dat onze gedachten daarbij vooral gebaseerd zijn op wat ooit was. Tegenwoordig mag je blij zijn met goede navigatie, telefoon en wat comfortverhogende randzaken, verder is het allemaal niet heel spannend.

Zadelsnuiver zei:
FH163500 zei:

Jij vindt het niks, ik vind het niks maar ik ken genoeg mensen die helemaal geil worden van dat soort spul en zelfs hun keuze mbt de volgende (lease)auto laten afhangen voor exact dit soort geveinsde premium grollen.

Ach, dat soort kleinigheden vind ik wel leuk. Net als die vaststaande logo's op de velgen. Volslagen overbodig, maar het ziet er geinig uit. Het geeft tenminste nog wat sjeu aan een auto.

Ging bij die lopende knipperlichten om de verstoring van het verkeersbeeld.

Een Focus is een fantastische auto in zijn klasse en in de discussie over een BMW 1-serie. Het ontbreekt de nieuwe 1-serie aan de kernwaarden van BMW waar ik waarde aan hecht. Ik rijd vanaf mijn 19e nu al 40 jaar BMW auto's en 25 jaar BMW motorfietsen. Ik heb bovendien in mijn studietijd bij een BMW garage gewerkt dus denk dat ik over het merk BMW wel kan meepraten inmiddels.
Ik koop geen Focus omdat ik in een andere klasse shop en kan shoppen, anders zou ik zeker een Focus kiezen.

Heb momenteel toegang tot de online portal van een grote leasemaatschappij. Daar kom ik tot de conclusie dat de nieuwe 1-serie enorm aantrekkelijk in de leasemarkt staat. Waarschijnlijk dè markt waar het model het van moet hebben.
Een hele knappe 1-serie met schuifmans, automaat, subtiele M-gekkigheid, high-end stereo etc is voordeliger qua leasebedrag dan een vergelijkbare (ook qua motorisatie) Focus ST-line met alles aangevinkt.
Ik heb het dus niet over bijtelling waar het zo vaak over lijkt te gaan maar over het leasebedrag. De meeste leaserijders die ik ken (inclusief mijzelf) kijken in zo’n configurator toch hoeveel waar ze kunnen krijgen binnen het bedrag wat de werkgever ter beschikking stelt.

BMW doet het (net als Mercedes overigens) erg goed op dat vlak. De VAG merken deden dat van oudsher ook goed maar komen absoluut niet meer mee.
Een vergelijking tussen bijvoorbeeld een Golf of Focus en 1-serie of MB A-Klasse kan in de leasemarkt dus heel positief uitvallen voor de BMW en MB A-klasse.

En ach, voor de achterwielaandrijving en het fijne 6 cilinder geluid haal je toch gewoon je privé wagen uit de garage?:T:)

speedtouch zei:
Dan heeft BMW toch een grote stap vooruit gemaakt, zakelijk?

De ‘oude’ 1-serie staat ook nog in de configurator.
Inderdaad, qua bedragen valt het bij de nieuwe allemaal een stukje gunstiger uit.
Zal ongetwijfeld voor een deel restwaarden te maken hebben, maar ze zetten die nieuwe goed weg meteen.

Verkoper wist mij te vertellen dat er nog volop M140i's op voorraad stonden.

Er stond een leuke 118iA in de showroom voor 38k, viel mij niet tegen. Dat verklaart het scherpe leasetarief, veelal rond de 2% van de catalogusprijs obv 48/25000. Bij scherpe calculaties dus iets minder dan die 2%. Echt duur wordt een M135ix zoals eerder aangegeven. Dik 70k voor een 4 cilinder hatchback is wel serieus geld.

Ik zou het ook wel weten. Een compromisloze opvolger van de 130i, en beter gaat het waarschijnlijk nooit meer worden (y).

FH163500 zei:
Ik rijd vanaf mijn 19e nu al 40 jaar BMW auto's en 25 jaar BMW motorfietsen. Ik heb bovendien in mijn studietijd bij een BMW garage gewerkt dus denk dat ik over het merk BMW wel kan meepraten inmiddels.

Dat denk ik ook en dus zul je met me eens zijn dat het merk in die jaren behoorlijk veranderd is. En dat moet ook wel, het gaat er uiteindelijk om dat er verkocht wordt. Met de 1 doen ze dat kennelijk heel handig en dat zal ongetwijfeld een zakelijke hardloper worden.

Zo'n M135i X-drive is natuurlijk de buitencategorie. Die zal niet in grote aantallen over de toonbank gaan. Ook al niet omdat de Mini Clubman met gelijke motorisering, meer individualiseringsmogelijkheden en completer uitgerust een paar duizend euro goedkoper is. Dan moet je wel heel graag een BMW willen rijden.

Op zich valt t nog wel mee bij BMW, maar auto's als een 2serie GranTourer of een designstijl voor de Aziatische markt moet je niet willen aanbieden als respectabele Duitse fabrikant. Is ook je thuismarkt benadelen waardoor je bent waar je nu bent. Wordt anders hoererij vind ik. Omdat een Chinees iets te compenseren heeft heb je een auto met een grote grille en dat moet iedereen maar accepteren? Maar goed, is mijn mening natuurlijk. Je moet niet alles doen voor geld of groei in mijn ogen.

Terug
Bovenaan