FH218374 zei:
De islamisering van Nederland en ons omringende landen verloopt veel sneller dan wij voor mogelijk houden. Maar blijkbaar willen de 'beschaafde' ( of zijn het naieve) Nederlanders dat. Wij krijgen met de betreffende bevolkingsgroepen problemen die wij niet voor mogelijk houden. En veel sneller dan we denken. Maar het is al te laat. Ik probeer nog maar wat te genieten en er niet te veel over na te denken.
Als ik terug ben in NL na 15 jaar, dan word ik niet vrolijk. De NL-er als kikker in de langzaam kokende pan ziet het wellicht niet zo, maar de verandering gaat bijzonder snel.
Overigens zie ik de symptomen hier in Finland ook, precies dezelfde fouten worden gemaakt, met dezelfde gevolgen. Enige is, dat er hier nu al een kritische noot gehoord wordt, maar of het voldoende is? Ik vrees van niet.
Men denkt dat cultuur een dun laagje chroom (of roest) is. Daaronder zou puur en onaangetast staal zitten (blank slate) om in autotermen te spreken. Daar kan je dus prima een nieuwe laklaag op zetten en alles is als nieuw...
Dus gelooft men in een maakbare samenleving, dat scholing, positieve discriminatie e.d., toegeven aan de steeds banalere eisen e.e.a. zal oplossen. Men denkt dat een tribale gemeenschap zich vanzelf ontbind in onze maatschappij zonder eigen identiteit. Dream on.
Dit maakbaarheidsdenken in al zijn vormen is een religie op zich. Niet gek, want we hebben geen gemeenschappelijke religie meer, maar de mens is een religieus wezen dus maken we wel weer een nieuwe.
Overigens: iemand een tip voor een kleine auto die als een grote rijd, en dan met name qua geluidsbeleving? Heb nu een Polo uit 2017, maar het verschil met de rust in de Benz is zo groot dat het irritant is. Wil graag een zelfde formaat auto waar ik wél graag 10 jaar in rijd.