Phaeton V8 zei:
Leuke zoektocht, Dagdromer! De maandelijkse kosten zullen met een E38, E39 of X5 wel flink hoger worden, dat is een zekerheid. Ik zou voor ritjes van 20 km in de omgeving niet een dergelijke auto kopen, tenzij ik helemaal wég was van een E38, E39 of X5. Want natuurlijk is het leuk, maar weegt het extra plezier op tegen de kosten, en tegen de onhandigheid van het parkeren in de stad van een E38?
Dat kliopt allemaal. Grappige is, mijn vrouw rijdt liever in een grote auto. Een 5 of 7 zal ze sneller waarderen dan een 1 serie. Dat de klosten hoger zijn weten we, maar dat is niet het issue.
Een Golf zou wel een optie kunnen zijn, we hebben zelf een aanal jaar (in het verleden) een heel fijne Golf 4 Variant Highline gehad. Heeft alles wat je nodig hebt. Bij de nieuwere Golf (en dan heb ik het over de leuke uitvoeringen zoals GTI of V6) heb ik wat angst voor de levensduur van de 1.8 en 2.0 TFSI motoren. Of beter gezegd, de kosten om wanneer deze stuk gaan te mogen repareren. Komt nog bij dat mijn vrouw in principe helemaal niks met een Golf heeft. Jammer genoeg, want een 5-deurs Golf met leuke motor in leuke uitvoering zou prima zijn.
De afstanden die we rijden op dit moment met deze auto zijn zeer beperkt, sterker nog, ik heb eerder angst dat de vele korte stukjes schadelijk zullen zijn voor de motor en aandrijflijn. Dat gezegd hebbende, een beetje lol mag je nog wel hebben toch?
Optie 1: Lekker met de Fabia blijven rijden als privé auto. Prima ding, en qua kosten overzichtelijk. Ik gok dat de vaste lasten per maand (afgezien van afschrijving) rond de 200 Euro liggen. (1 tot 1.5 brandstoftankje, houderschapsbelasting, verzekering en 30 tot 50 Euro reservering voor jaarlijks onderhoud en eventuele reparaties). Dit is de slimste en meest verstandige keuze.
Optie 2: De Fabia vervangen voor een auto met meer beleving. Tricky omdat de smaken van mijn vrouw en ik een beetje uit elkaar liggen. Maar dan zou bijvoorbeeld een 3-serie cabrio, of A4 cabrio in het plaatje komen. Waarbij ikzelf wat terughoudend ben naar de Audi, hoe mooi de auto ook is, en zelfs ruimer is dan een 3 (E46)... Maar een 5 serie of A6, of zelfs X5 zal mijn vrouw ook niet verkeerd vinden. En ze is zeer uitgesproken. Een Mini Countryman komt er bijvoorbeeld niet in, net als bijna elke andere station overigens. Budget zou dan eventuele inruil zijn van de Fabia, vermeerderd met de kosten die ik dit jaar zowiezo aan onderhoud kwijt zou zijn (beurtje + 2 nieuwe voorbanden + draagarmrubber voor) + een deel van het spaarpotje 'speelgeld'. Maar dus max 10K.
Optie 3: Kiezen voor optie 1 en doorsparen tot pak m beet november/december en dan een auto zoeken die we prive gaan rijden en per januari geen bijtelling meer betalen. Uitgaande van de kosten die we nu hebben voor mobiliteit in dit gezin betekent, is alles wat per maand (afgezien van afschrijving) goedkoper is dan 800 Euro aan houderschapsbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud/reparaties winst. Dan echter wil ik er ook niet al te veel insteken omdat we op dat moment een auto zoeken die dan maximaal 4 jaar dienst moet doen. Daarna zie ik mogelijkheden de G30 voordeliger naar prive te halen dan ik een dergelijke auto op dat moment bij een dealer kan kopen, en gaan we vanfa dan de G30 prive rijden etc etc. Optie 3 geeft wel weer andere keuzes, bijvoorbeeld een E van rond 2008/2009 of een jongere 5.
Nou ja, keuze genoeg en vooral een luxe-probleem dan dat het allemaal echt noodzakelijk is...
Straks eerst maar eens kijken hoe goed de 5 als werkpaard kan dienen door een kinderkamer inrichting bij de Ikea te halen.