• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ik vind het wel interessant eigenlijk. En het is zó bepalend voor onze toekomst dat discussie erover geen kwaad kan lijkt me. Over de ideale kleurencombinatie op een W124 kan ook maar zoveel worden gezegd natuurlijk. Wel vind ik dat Nederland het ten opzichte van de buurlanden nog helemaal niet zo slecht doet. De situatie en de politieke correctheid is in België, Frankrijk, UK, Duitsland en Zweden veel slechter dan bij ons. Misschien een kwestie van tijd maar toch een pluspuntje voor NL. Zelf ben ik nu net 3 maanden terug in NL na 2,5 jaar buitenland en ben aan het overwegen om toch weer te vertrekken. Niet omdat NL zo slecht is, maar omdat er zoveel andere leuke plekken zijn op de wereld en wie weet is het er inderdaad wel aantrekkelijker.

Zolang alle oorlogen, genocides etc worden uitgevochten vanwege een geloof, denk ik niet dat het ooit beter zal gaan. We moeten ieder geloof gewoon verbieden. Het is ook gewoon onzin, een zebra gelooft ook niet in het hiernamaals. als je een goed boek wil lezen, ga dan bij een boekenclub. Niks mis mee. Maar ga niet de samenleving indoctrineren omdat jij vindt dat dat boek goed geschreven is. Enfin. Discussie van tientallen eeuwen. Komen we hier niet uit, vrees ik.

RoadJunk zei:
Overigens: iemand een tip voor een kleine auto die als een grote rijd, en dan met name qua geluidsbeleving? Heb nu een Polo uit 2017, maar het verschil met de rust in de Benz is zo groot dat het irritant is. Wil graag een zelfde formaat auto waar ik wél graag 10 jaar in rijd.

Kan er maar 1 bedenken, maar het model is niet de nieuwste meer: de Lancia Ypsilon en dan bovenal de generatie 2003-2011. Die dingen rijden echt als een klasse hoger maar bovenal, zijn zo stil als de neten.

FH218374 zei:
Politiek correct wil niet zeggen dat dat goed voor het land hoeft te zijn.

Ik bedoelde ook het tegendeel. Politieke correctheid vertroebelt het logisch nadenken.

RoadJunk zei:
Overigens: iemand een tip voor een kleine auto die als een grote rijd, en dan met name qua geluidsbeleving? Heb nu een Polo uit 2017, maar het verschil met de rust in de Benz is zo groot dat het irritant is. Wil graag een zelfde formaat auto waar ik wél graag 10 jaar in rijd.

Wellicht de Audi A1? Ik vind de Polo ook behoorlijk tegenvallen. Een Up rijdt beter en zit fijner (ruimer). Het liefst natuurlijk een klasse groter dan een Polo, dan beginnen auto's pas een beetje serieus aan te voelen.

De afgelopen weken een paar alternatieven voor de familietuut bekeken. Nu weet ik dat ik in een segment kijk/zoek waar je geen concoursstaat moet verwachten, maar pfoe, pfoei wat een rommel wordt er aangeboden. Soms met recht opgepoetste drollen...
Bv lederen bekleding ‘op kleur gebracht’ met cockpitspray, mijn goede je glijd er zo via de passagiersaantallen weer uit. Of moegestreden auto’s die in de advertentie ‘als nieuw’ worden aangeprezen. Nou ja, we hebben geen haast. Totaal niet, maar als ik ‘wat leuks’ tegenkom dan kijken we even.
Wat zoeken we? De familietuut is een auto die maximaal in een straal van 20km rondom huis rijdt. Op dit moment een prima rijdende Fabia, handig met 5 deuren, goede instap en makkelijker te parkeren op krappe plekjes dan de 5... Auto uit 2010, 70-duizend KM en wij zijn de 2e eigenaar. Alles wel, maar verschrikkelijk saai. Het ding valt van zichzelf in slaap, zo saai. Maar goed, prima werktuig voor wat t moet doen. Verstandigste is ook om lekker met dat ding door te rijden. Zeker als gebruiks- en onderhoudskosten meegewogen worden.

Nu we echter elke keer onszelf mogen voortbewegen in de luxe van de G30 wordt het contrast wel erg groot. Mede daarom toch wat aan het kijken.

De afgelopen maand gekeken naar een E38 728i, donkergroen, zwart leer erg nette auto met historie. Auto fysiek bekeken, maar door werkverplichtingen in t buitenland niet direct de knoop doorgehakt en helaas verkocht. Ook een zwarte E46 325i Cab met hardtop bekeken, was m niet helemaal, wat schimmige historie. Vandaag een rode E46 Touring 330i bekeken, maar die viel gewoon tegen in t echt. Mooie foto’s op de site dat wel. Daarbij gaf mevrouw Dagdromer aan dat ze dat toch niet ziet zitten zo’n Touring. En ook nog eens naast een E39 525iA gegrepen.
Leuk om te zoeken en kijken.

Het ideaalplaatje is een auto die ‘iets’ heeft. Dat kan de samenstelling zijn, de motor, model noem maar op. Daarnaast weegt de stem van de dagelijkse berijdster ook nog eens mee. Een 6-in-lijn, automaat, lederen bekleding, enigszins complete historie, een dak wat open kan (schuif/kantel of cabrio), niet meer dan 175000km en als het even kan niet te duur, dus max 10K. Geen V8 en als het kan als betrouwbaar staande techniek.

Haast heb ik niet overigens, en daarbij krijg ik het idee dat als ik het budget wat oprek (dus wat meer kan sparen) er net even wat meer keuze is.

Waar kijken we naar; BMW 3 cabrio / 5 serie / X3/5.
Een MB E wordt niet gewaardeerd, een E Combi is een ‘lijkenwagen’ (quote van vrouw). Een CLK kan dan volgens haar wel weer, maar daar ben ik zelf geen fan van...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Kan er maar 1 bedenken, maar het model is niet de nieuwste meer: de Lancia Ypsilon en dan bovenal de generatie 2003-2011. Die dingen rijden echt als een klasse hoger maar bovenal, zijn zo stil als de neten.
Grappig, daar dacht ik zelf ook aan :) Maar dat ding is in Finland nooit geleverd.[/quote]

Ibud zei:
Wellicht de Audi A1? Ik vind de Polo ook behoorlijk tegenvallen. Een Up rijdt beter en zit fijner (ruimer). Het liefst natuurlijk een klasse groter dan een Polo, dan beginnen auto's pas een beetje serieus aan te voelen.
Audi A1 staat op zelfde platform als de Polo toch?

De nieuwe Polo was stiller, maar vond de interieurmaterialen echt tegenvallen.
Het wegdek is hier bijzonder ruw, zeker na de winter, en dat is echt storend als dat niet goed gefilterd wordt. Misschien toch maar gewoon een klasse hoger kijken. Of een tweede W124, want daar ben ik helemaal weg van. Al 15 jaar :)

Leuke zoektocht, Dagdromer! De maandelijkse kosten zullen met een E38, E39 of X5 wel flink hoger worden, dat is een zekerheid. Ik zou voor ritjes van 20 km in de omgeving niet een dergelijke auto kopen, tenzij ik helemaal wég was van een E38, E39 of X5. Want natuurlijk is het leuk, maar weegt het extra plezier op tegen de kosten, en tegen de onhandigheid van het parkeren in de stad van een E38?

Zelf zou ik voor jullie gebruiksdoel ook wel gecharmeerd zijn van een Golf V R32.

Deze van Mo heb ik al tijden in het vizier en lijkt me erg goed verzorgd. Ik denk dat Mo wel wat omlaag moet met z'n prijs en dat 12,5K een betere prijs zou zijn (in perfecte staat misschien 13K): https://link.marktplaats.nl/m1157949573

Anders zou deze van Jan ook mooi kunnen zijn: https://link.marktplaats.nl/m1275884938 Auto lijkt goed en de verkoper lijkt eerlijk. De prijs is echter wel aan de lage kant voor een R32. Kan prima in orde zijn, en wellicht zijn de andere aanbieders veel te duur, maar een grondige controle is aan te bevelen (bij elke auto natuurlijk).

Is een BMW 130i anders een optie?

Ik wilde eigenlijk hetzelfde voorstellen maar dan een Golf V GTI, 2 van die grote sloepen is in de praktijk misschien wat overkill en zo'n sportieve Golf is de perfecte allrounder voor jouw gebruik. Met een strakke, originele 5-deurs kun je ook gewoon netjes voor de dag komen.

of een oude audi a4 cabrio, zoiets https://www.autotrader.nl/auto/audi-a4/2007/heerlen/9ex9s/audi-a4-18-120kw-cabrio-aut-zeer-mooi/

0340409555002.jpg

och ja, was daar geen probleem mee? 3 of 7 lammellen oid?
Het blijft wel een mooi model, was er geen gewone koppelomvormer bak leverbaar?

Phaeton V8 zei:
Leuke zoektocht, Dagdromer! De maandelijkse kosten zullen met een E38, E39 of X5 wel flink hoger worden, dat is een zekerheid. Ik zou voor ritjes van 20 km in de omgeving niet een dergelijke auto kopen, tenzij ik helemaal wég was van een E38, E39 of X5. Want natuurlijk is het leuk, maar weegt het extra plezier op tegen de kosten, en tegen de onhandigheid van het parkeren in de stad van een E38?

Dat kliopt allemaal. Grappige is, mijn vrouw rijdt liever in een grote auto. Een 5 of 7 zal ze sneller waarderen dan een 1 serie. Dat de klosten hoger zijn weten we, maar dat is niet het issue.
Een Golf zou wel een optie kunnen zijn, we hebben zelf een aanal jaar (in het verleden) een heel fijne Golf 4 Variant Highline gehad. Heeft alles wat je nodig hebt. Bij de nieuwere Golf (en dan heb ik het over de leuke uitvoeringen zoals GTI of V6) heb ik wat angst voor de levensduur van de 1.8 en 2.0 TFSI motoren. Of beter gezegd, de kosten om wanneer deze stuk gaan te mogen repareren. Komt nog bij dat mijn vrouw in principe helemaal niks met een Golf heeft. Jammer genoeg, want een 5-deurs Golf met leuke motor in leuke uitvoering zou prima zijn.

De afstanden die we rijden op dit moment met deze auto zijn zeer beperkt, sterker nog, ik heb eerder angst dat de vele korte stukjes schadelijk zullen zijn voor de motor en aandrijflijn. Dat gezegd hebbende, een beetje lol mag je nog wel hebben toch?

Optie 1: Lekker met de Fabia blijven rijden als privé auto. Prima ding, en qua kosten overzichtelijk. Ik gok dat de vaste lasten per maand (afgezien van afschrijving) rond de 200 Euro liggen. (1 tot 1.5 brandstoftankje, houderschapsbelasting, verzekering en 30 tot 50 Euro reservering voor jaarlijks onderhoud en eventuele reparaties). Dit is de slimste en meest verstandige keuze.

Optie 2: De Fabia vervangen voor een auto met meer beleving. Tricky omdat de smaken van mijn vrouw en ik een beetje uit elkaar liggen. Maar dan zou bijvoorbeeld een 3-serie cabrio, of A4 cabrio in het plaatje komen. Waarbij ikzelf wat terughoudend ben naar de Audi, hoe mooi de auto ook is, en zelfs ruimer is dan een 3 (E46)... Maar een 5 serie of A6, of zelfs X5 zal mijn vrouw ook niet verkeerd vinden. En ze is zeer uitgesproken. Een Mini Countryman komt er bijvoorbeeld niet in, net als bijna elke andere station overigens. Budget zou dan eventuele inruil zijn van de Fabia, vermeerderd met de kosten die ik dit jaar zowiezo aan onderhoud kwijt zou zijn (beurtje + 2 nieuwe voorbanden + draagarmrubber voor) + een deel van het spaarpotje 'speelgeld'. Maar dus max 10K.

Optie 3: Kiezen voor optie 1 en doorsparen tot pak m beet november/december en dan een auto zoeken die we prive gaan rijden en per januari geen bijtelling meer betalen. Uitgaande van de kosten die we nu hebben voor mobiliteit in dit gezin betekent, is alles wat per maand (afgezien van afschrijving) goedkoper is dan 800 Euro aan houderschapsbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud/reparaties winst. Dan echter wil ik er ook niet al te veel insteken omdat we op dat moment een auto zoeken die dan maximaal 4 jaar dienst moet doen. Daarna zie ik mogelijkheden de G30 voordeliger naar prive te halen dan ik een dergelijke auto op dat moment bij een dealer kan kopen, en gaan we vanfa dan de G30 prive rijden etc etc. Optie 3 geeft wel weer andere keuzes, bijvoorbeeld een E van rond 2008/2009 of een jongere 5.

Nou ja, keuze genoeg en vooral een luxe-probleem dan dat het allemaal echt noodzakelijk is...

Straks eerst maar eens kijken hoe goed de 5 als werkpaard kan dienen door een kinderkamer inrichting bij de Ikea te halen.

Ibud zei:
Audi A1 staat op zelfde platform als de Polo toch?

De nieuwe Polo was stiller, maar vond de interieurmaterialen echt tegenvallen.
Het wegdek is hier bijzonder ruw, zeker na de winter, en dat is echt storend als dat niet goed gefilterd wordt. Misschien toch maar gewoon een klasse hoger kijken. Of een tweede W124, want daar ben ik helemaal weg van. Al 15 jaar :)[/quote]

De A1 en Polo delen wel meer onderdelen maar rijden compleet verschillend. Vooral bij hogere snelheden is de A1 veel prettiger/stabieler (ik heb ervaring met een Polo en A1 beide van 2011). Interieur van de A1 is ook veel mooier.

Als het comfort op ruw wegdek belangrijk is moet je van de A1 niet de (sportieve) Ambition-uitvoering nemen. Die is behoorlijk hard geveerd.

Ah de audi a1, ik moest het even opzoeken, ik wist niet eens dat dat ding nog geleverd werd, die zie je hier echt nooit. Dat ding wordt ook al lang gevelerd,

Ik vind het een vreselijk saai ding zo’n A1. Zou wel het laatste zijn wat ik ooit zou kiezen. Kraak noch smaak.

Maar rijdt wel lekker, ook op de snelweg. Meeuwin is er erg tevreden over (na haar A3) en ik rij er ook met plezier in.

Prettig rijdend ding inderdaad, zeker i.c.m. de 1.4 tfsi voor wat extra voorwaartse drang. Echt stil vind ik hem echter niet. Windgeruis is prima in orde, maar het motor geluid komt mij net teveel door.

Bij onze 1.2 tfsi is het motorgeluid minder dan bij de 1.4 tfsi die ik wel eens als leenauto meekrijg. Voor normaal gebruik is de 87 pk. voldoende, op de snelweg zou je wel wat meer willen hebben. Maar je merkt inderdaad dat in de grotere Audimodellen wat meer geluidsisolatiemateriaal wordt toegepast.

Ik vind een A1 in een goede uitvoering nog wel aardig, zeker vergeleken met een Polo. Ik zou hem zelf niet zo snel kiezen als mijn dagelijkse vervoer maar als 2e auto voor je vriendin wellicht.

En objectief bezien zijn ze eigenlijk te duur. Net als een mini. Maar dat speelt in deze casus een kleinere rol begrijp ik.

Een A1 is leuk. Anders, dus leuk. Klein rijden met een knipoog. Eigenlijk de moderne A2.

Optie 2: De Fabia vervangen voor een auto met meer beleving.

Tot hier dacht ik nog: mwoah, eitje.

Zo'n A1 Quattro is wel een lekker bommetje, toekomstige klassieker lijkt me.
40927691875_7cea09e9aa_c.jpg

Volkswagen/VAG heeft sowieso veel leuke gelimiteerde modellen uitgebracht. Daarmee blijft het naast een huis-tuin-en-keuken merk ook een liefhebbers merk. Sommige zijn bekend zoals de GTI editions maar wie kent nou de Polo WRC Street? Een Polo welke als enige Polo het 2.0 turboblok van de Golf GTI met 220 pk heeft en waarvan er slechts 2500 stuks van geproduceerd.
41109932434_7ce58edc46_c.jpg

En daarnaast nog modellen als de Beetle RSi, Passat W8, Touareg W12 Sport enz.

500 E zei:
Een A1 is leuk. Anders, dus leuk. Klein rijden met een knipoog. Eigenlijk de moderne A2.

A2 is gaaf. A1 is niet meer dan een omgebouwde Polo, imo.

Polo WRC is wel gaaf inderdaad. (y) Polo GTI Cup Edition vind ik ook wel leuk:

2006-volkswagen-polo-gti--3_1600x0w.jpg

Dan ben ik de uitzondering. Hoeveel pk's ze er ook in stoppen, van een (moderne) Polo word ik nooit hebberig.. Het zal overigens wel goed rijden, daar niet van. En met die gelimiteerde oplage zal die ook wel begeerd worden/blijven.

M'n broertje heeft z'n Audi S4 naar de Audi-dealer gebracht en zou een Audi A1 mee krijgen als leenauto. Schrok hij even toen er een Audi A6 Avant, zoals hieronder, voor zijn neus stond. Heb er (natuurlijk) ook even een rondje mee gereden. Amper 7.500 kilometer op de klok en de Audi voelt tijdens het rijden veel kleiner dan die eigenlijk is, pas met inparkeren merk je de grootte van de auto. De zit in de auto is erg laag en het sturen gaat zeer licht, maar de auto voelt zeer comfortabel, ziet er strak uit van binnen en de automaat doet het uitstekend. Daarnaast wordt de auto ook erg gewaardeerd door buitenstaanders. Leuk om even meegemaakt te hebben.
1006_p1_s_1.jpg

Een Polo is een prima auto, maar hebberig...nee.

Zo'n verhaal over een A6 is prima, maar ik mis basale informatie over motor en uitvoering. Dan krijgt de lezer ook iets meer inzicht in het geheel.

@Dagdromer: Voor een ritje rond de kerk zou ik geen dikke zes cilinder (of hoger) nemen. Zo'n blok slipt binnen de kortste keren helemaal dicht, vlak voordat de 6,5 liter olie in het blok het een beetje warm begint te krijgen zet je de motor alweer af.

Ik zou de Fabia gewoon lekker houden, en de G30 voor de lange ritten pakken. En mocht het geld nou echt in je zak branden, dan heb je een leuk boodschappenwagentje die 'iets' heeft in een vorm van een UP GTI bijvoorbeeld.

nilifgysdfcx2burt5a2.jpg

FH218374 zei:
Je hebt een goed gekozen forumnaam, dat moet ik echt zeggen....

:D:cool:

500E zei:
Tot hier dacht ik nog: mwoah, eitje.
Dat gevoel ken ik :)

Kan heerlijk mijmeren over dergelijke -in het grote geheel- irrelevante zaken. Wellcht diep van binnen wil ik geen keuze maken, dat zou immers het einde betekenen van de reis...

500 E zei:

Dat een A1 leuk is ben ik nog wel met je eens. Leuke auto om te zien, maar zou er zelf niet in gezien willen worden.
Maar om deze Polo in cocktailjurkje te vergelijken met de A2? Nee, dat vergelijk zie ik niet. Een A2 is bijzondere auto, ook qua concept. De A1 is een inwisselbare auto.

Iets heel anders, ik heb van de week kaarten besteld voor dit evenement;

Flying Legends 2018

Heb hier echt heel veel zin in. Ga met een vriend van me met een camper om ter plekke te overnachten.
In ieder geval erg, erg gaaf. Heb op zich niet zo veel met vliegtuigen, maar vooral met mechanica en oude, grote motoren.
Vooral zo'n formatievlucht van meerdere toestellen lijkt me indrukwekkend.
Stond al ruim 15 jaar op de bucketlist, en eindelijk hebben we tijd gevonden en gemaakt.

FH218374 zei:
Zo'n verhaal over een A6 is prima, maar ik mis basale informatie over motor en uitvoering. Dan krijgt de lezer ook iets meer inzicht in het geheel.

Het was een 1.8 TFSI Ultra met 190pk. Heb geen foto gemaakt, maar vond het wel opvallend dat zo'n auto nog handmatig bediende stoelen heeft.

DagDromer zei:

Flying Legends 2018

Heb hier echt heel veel zin in. Ga met een vriend van me met een camper om ter plekke te overnachten.
In ieder geval erg, erg gaaf. Heb op zich niet zo veel met vliegtuigen, maar vooral met mechanica en oude, grote motoren.
Stond al ruim 15 jaar op de bucketlist, en eindelijk hebben we tijd gevonden en gemaakt.

Wow, mooi evenement. Alle 'sterren' lijken aanwezig, ben gepast jaloers. Veel plezier gewenst.

@Dagdromer, wat Enzo zegt inderdaad. Het zou bij mij een beetje wringen om daar zo'n auto voor in te zetten, een 7-serie komt totaal niet tot zijn recht op kleine stukjes binnen de bebouwde kom. Slecht voor de techniek maar het lijkt me dat je zelf ook niet helemaal het plezier eruit haalt. Snel, wendbaar en compact zou beter passen.

Interessant die vliegshow! Nooit overwogen zoiets maar ziet er gaaf uit. Sowieso leuke hobby, vliegtuigen. Ik huur heel af en toe wel eens een sportvliegtuigje op Lelystad om een paar uurtjes te vliegen. aanrader trouwens, hoeft niet veel te kosten(y)

Nu eerst maar even de autozoeksites openen want ik voorzie een run op Polo WRC's:T

ah eh een polo, 'ja maar wel met 220pk' , ah eh ok.
Het blijft toch maar een polo, doet mij echt helemaal niets.

Breinstein zei:
DagDromer zei:

Flying Legends 2018

Wow, mooi evenement. Alle 'sterren' lijken aanwezig, ben gepast jaloers. Veel plezier gewenst.

Mooi event inderdaad! Om bij de Teutonen te blijven mis ik alleen wel de Messerschmitt.

RLM-Me-109-lg.jpg

Nee, maar de Spaanse licentie versie, Hispano, komt wel. Had me zelf mooi geleken als er een Ju-87 Stuka zou zijn, maar de enige overgebleven exemplaren vliegen niet meer.

Ik heb ooit een meegevlogen met de Catalina, die vliegboot. Daar werd me verteld dat het grootste probleem met veel van die oude toestellen is dat ze geen goedkeuring meer kunnen krijgen om de lucht in te gaan. Of in ieder geval in bepaalde gevallen de aantallen nog vliegende toestellen het niet rendabel maken om goedkeuringen te krijgen. Een mooi voorbeeld in dat verhaal was een oliepomp op de motor. Het gebruikte type heeft een goedkeuring, en alleen dat type. Tegenwoordig zou het mogelijk zijn met de kennis van nu een verbeterde versie te kunnen maken, maar dat krijgt dan geen goedkeuring. Daarnaast sterft de specifieke kennis natuurlijk uit om dergelijke toestellen vliegend te houden.

Een punt wat ook heel duidelijk werd in een documentaire van Guy Martin over de Vulcan bommenwerper. Kijktip voor techniekfreaks met nostalgische gevoelens.

Terug
Bovenaan