• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Saab pretendeerde natuurlijk ook ongeveer een rijdende straaljager te zijn...

Haha, idd saab mensen vonden dat zelf ook, terwijl dat knopje het enige handige was van saab.
Brrr, wat een boten waren dat,

Leuk Albert zeer benieuwd (y)

Een saab 9-3 Aero Cabrio kan ik zeer waarderen, tenminste het uiterlijk.
Rijden kan ik niet over oordelen, nog nooit gedaan.
https://www.parts-specs.nl/photos/0517980-Saab-9-3-Cabriolet-2.8-Turbo-V6-Aero-2005.jpg
Toch wel een erg dikke wagen vind ik persoonlijk.

Saab 9-3 Cabrio Aero (wel Aero, anders is hij te iel, imo) ziet er inderdaad zeer fraai uit, nog steeds. Qua rijden is het inderdaad een boot. Flink wat torque steer en giga turbo gat. Maar daar is hij niet voor gebouwd.

Bofkont SLK350 zei:
Leuk Albert zeer benieuwd (y)

Een saab 9-3 Aero Cabrio kan ik zeer waarderen, tenminste het uiterlijk.
Rijden kan ik niet over oordelen, nog nooit gedaan.
https://www.parts-specs.nl/photos/0517980-Saab-9-3-Cabriolet-2.8-Turbo-V6-Aero-2005.jpg
Toch wel een erg dikke wagen vind ik persoonlijk.

Ja, dat snap ik. Ik deel je mening.

wat vond ik vroeger alles van opel lelijk, maar zo'n oude ascona is toch wel grappig om weer eens te zien.

img-0004-large.jpg

img-0011-large.jpg

https://www.500e.nl/autos/opel-ascona-b-1981-20s/

Tja Saab is natuurlijk niet voor niets failliet gegaan. Je moet wel echt een liefhebber zijn om ze te willen kopen. Een vroege 9-5 estate of een tweede serie 9-3 Aero kan ik wel waarderen maar het rijdt maar matig en het biedt ook niet echt het kwaliteitsgevoel van Volvo's uit die periode, een beetje een no man's land qua automobiele wensen. Begreep ook hun drang voor zelfmutilatie niet helemaal. Elke keer succesvolle modellen straffen door ze een vernederende facelift te geven.

Vorige week bij Autrans geweest om de automaat te laten flushen. Leuk bedrijf, vriendelijke mensen daar. Heb nog even mee kunnen kijken en uitgebreide uitleg gekregen over wat ze allemaal deden. Merk ik verschil? Nee, dat niet maar ik had geen klachten en de bakolie is al eens ververst bij 30k en de auto staat nu op 65k. Olie die eruit kwam was nog mooi rood en nauwelijks metaaldeeltjes aan de magneet. Prijs viel me mee, €312 afgetikt en samen met al het andere gedane onderhoud kan ik volgende maand met een gerust gevoel naar Oostenrijk, Zwitserland en Como.

Die Ascona, da’s wat voor BENZine. Meende ergens gelezen dat hij een groot liefhebber is van blauwe interieurs :T

@ Albert, ben je nu naar Berlijn gegaan, of heb je in Nederland jouw ideale auto gevonden?

En Saab, tsja, mooi merk. Aanrader is om Carguys vs Beancounters van Bob Lutz te lezen. Staat een mooie passage in over Saab en hoe verrekte eigenwijs die gasten waren. Sowieso een leuke zomerleestip dat boek.

Vandaag de 140 opgehaald. Geen kathedraal maar wel een monument van een auto. Om 11.00 was ik bij Bergwerff en daar stond de auto al buiten, op mijn verzoek ongewassen en ongepoetst. De auto zag er schoon en als nieuw uit. Na een vlekkeloze aflevering kon ik op pad. Eerst maar eens rustig met het verkeer meekabbelen naar huis. Dat resulteerde in een verbruik van 1 op 15, met dank aan diverse trajectcontroles. De B58 motor kon ik nog weinig uittesten, maar direct was wel duidelijk "dit is een serieuze auto". Je merkt het aan hoe stevig de auto op de weg ligt, hoe gedecideerd de auto van rijbaan wisselt, de zwaarte van de koppeling, het koppel in de hogere versnellingen, de vuurkracht in de lagere versnellingen, de plofjes bij terugschakelen etc.

Inmiddels al iets meer gereden en de 14.000 km bereikt. Leuke gadgets ontdekt, zoals de verlichting onder de portiergrepen, of de functie in de boardcomputer die de actuele vermogens- en koppelafgifte weergeeft (tot nu toe niet meer dan 100 pk en 250 Nm benut, maar ik was al snel onderweg).

Dit is de snelste auto die ik tot nu toe had, met standaard 340 pk en 500 Nm een compacte auto met Porsche prestaties. Ik begrijp dat de opgave van BMW nog conservatief is, en dat de M140i in de praktijk nog meer vermogen en koppel heeft. Dat idee werd vandaag bevestigd door forummer sitechris. Zijn niet getunede M140i bleek op de rollenbank 371 pk en 590 Nm te hebben o_O Op Aral 102, dat dan weer wel, maar ook met Aral 95 zal het vermogen wel boven de fabrieksopgave zitten.

sitechris zei:
Een interessant dagje vandaag. Ik ben bij JD Engineering op de rollerbank geweest met de BMW. Het resultaat? 371 pk en 590 nm. Dat is 31 pk/90 nm meer dan de fabrieksopgave! Wel op Aral 102 Ultimate, maar toch. Ik had al het idee dat hij meer vermogen had, maar zoveel meer?

BMW-M140-768x663.jpg

Kort filmpje via https://driveaholic.nl/bmw-m140i-op-de-rollerbank-epic-fail-of-eeuwige-roem/

De versnellingspook heb ik laten vervangen door eentje van M-Performance. Een verrassing toen ik die pook vanochtend zag. Wel mooi om te zien, maar ook een heel dun pookje. Maar het schakelt prima, en beter dan de standaard pook, en daar was het mij om te doen. De koppeling zelf grijpt poeslief aan, ik durf de auto met een gerust hart mee te geven aan mijn vriendin. De vering en demping is wel hard, zelfs in de Comfort stand. Niet dat het storend is, je merkt het bij dwarsrichels, en eigenlijk versterkt het de indruk dat je in een zeer serieuze auto zit.

Ik ben blij met de handbak. De koppeling grijpt dus goed aan, en de versnellingen laten zich moeiteloos inleggen. De motor draait met de handbak wel meer toeren dan met de automaat. De ZF8 draait 4.000 toeren bij 247 km/h, dat red ik met de handbak nooit. Geen wonder dat de M140i met ZF8 zuiniger is. Met de automaat ben je sneller en zuiniger onderweg, maar de handbak biedt voor mij extra beleving (y)

Al met al, een epische automobiel.

Vanochtend, hij stond al buiten.

RdpJ6FE.jpg

fRbwyfc.jpg

kK15LN9.jpg

Bedankt voor je uitgebreide verslag!

Slim van je om de auto ongepoetst te laten afleveren. Nu lijkt Bergwerff mij geen prutsbedrijf, maar je weet maar nooit hoe zo'n auto voor aflevering gepoetst wordt.

De vermogensafgifte is wel serieus meer dan wat de fabriek opgeeft. Met 370 pk heb je net zoveel vermogen als een M2 Coupé, om over het koppel nog maar te zwijgen! Nu is een M2 wel een serieus andere auto, maar ik snap dat BMW niet met dit soort gegevens te koop gaat lopen.

Tijdens de proefrit met de M140iA viel mij ook op dat de vering en demping aan de harde kant is, in welke stand je hem ook zet. Wel vond ik de auto in de comfortstand te licht sturen, in de sportstand gaat het sturen iets zwaarder wat naar mijn idee een fijner stuurgevoel aan de auto geeft. Het is en blijft natuurlijk wel een hot hatch, echt confortabel wordt het in een soortgelijke auto nooit.

Veel plezier met de M140i!

Het vermogen is inderdaad bizar in de auto. Wat betreft de dempers. Adaptief chassis is in mijn optiek echt een musthave optie, want anders vind ik de auto ook net wat te stug.

Topauto! Een van de meest begeerlijke autos van dit moment. Dit is hoe een BMW moet zijn. Geniet ervan!

Dat zal vast van zijn plek willen die 140. De enige juiste kleur.

Ik hoor wel BMW rijders vaak klagen over een zware koppeling, dat valt bij jou wel mee?

DagDromer zei:
@ Albert, ben je nu naar Berlijn gegaan, of heb je in Nederland jouw ideale auto gevonden?

Zeker naar Berlijn geweest, daar kwam ik rond 13.45 uur aan op Hauptbahnhof:
IMG_20180609_135339674.jpg

Om 14.00 uur werd ik opgehaald met de C55 AMG door een erg aardige en een erg 'pünktliche' Duitser, zoiets zie en hoor je meteen en is ook een goed teken voor de auto wat mij betreft.

Daarna een stuk van Hauptbahnhof naar zijn appartement in Berlin-Marienfelden gereden, waarbij ik op de bijrijdersstoel zat, om dan even alles goed te kunnen bekijken, beluisteren en op me in te laten werken. Voor mij was in ieder geval al vrij snel duidelijk dat dit wel dé auto voor mij moest zijn. Alles klopt gewoon aan de auto en de (ex-)eigenaar, die zelf werkt bij Mercedes-Benz in Berlijn en als lease-auto een CLA45 AMG heeft, en de C55 AMG als tweede auto had. In 4,5 jaar had hij er zelf amper 25.000 kilometer mee gereden.

Goed, de auto in het felle en warme zonlicht goed bekeken, maar op een paar kleine gebruikssporen na, ziet de auto er gewoon onberispelijk uit, op de velgen is gewoon echt geen plekje te vinden!

Na het papierwerk afgehandeld te hebben, alle documentatie zit er bij, het geld overhandigd te hebben en een ijsje gegeten te hebben (buiten was de temperatuur de 30 graden inmiddels ruim gepasseerd), ben ik rond 15.45 uur in de auto gestapt. Instellingen op Nederlands gezet, de Duitse eigenaar 'uitgetoeterd' en de navi met bestemming 'Nederland'.

Over de terugweg kunnen we kort zijn; in 6 uurtjes teruggereden, wel met veel wegwerkzaamheden onderweg, maar ook stukken waar ik zonder problemen 160-180 op de teller kon rijden (en dan nog ingehaald worden..) en gelukkig geen files onderweg. De C55 AMG is het meeste in zijn element op een gladde asfaltstrook met 160-180 op de teller en de stappen die daarboven nog worden gemaakt is prachtig om te ervaren, opgezweept door het machtige V8-geroffel! Uiteindelijk op een mooi recht stuk 260 op de teller gekregen (doorschakelen naar z'n 5 met 240!), maar de auto lijkt dan nog zeker niet op zijn einde te zitten.

De auto staat nu bij een 'mannetje' die er maandagochtend mee naar de RDW gaat en dan zullen we zien hoe snel het daarna gaat met de kentekenplaten. Ik ben in ieder geval helemaal in mijn nopjes met de aankoop en dit is ook echt de auto zoals die moet zijn voor mij, zowel qua uiterlijk, als qua het rijden en vermogen! :D Wordt vervolgd!
IMGP6960.jpg

IMGP6961.jpg

Ook mooi!!(y)

Zal je vast wel een keer in de buurt over het bekende dijkje zien rijden. Veel plezier met je aankoop!

Gefeliciteerd AlbertsH! Die ziet er fraai uit, en dat klinkt goed het verhaal over de vorige eigenaar. Heel veel plezier er mee! Wat moest je er nu uiteindelijk voor betalen?

Mooie verhalen, zowel over de M140i als over de Mercedes. Leuk dat die BMW bij Bergwerff gekocht is, dat vind ik een sympathiek bedrijf.

funf zei:
Snipe zei:
Eindelijk weer eens iemand hier die een fatsoenlijke auto koopt. Cool!
Mooi ook met handbak. Typisch zo'n auto die met automaat helemaal dood slaat.

Misschien kun je BENZine ook nog adviseren? Hij overweegt zijn 528i Touring uit 2010 in te ruilen op een nieuwe Mercedes-Benz E200 uit voorraad. Die vindt hij beter dan een 520i.:T

Eerlijk gezegd heb ik nooit met een 520i gereden, maar wel met een 520d. Meer heb je niet nodig.
Waar ik dan weer wel mee heb gereden is een E 250, dat viel me niet mee. Hij rijdt op zich wel lekker maar hij is traag bij normaal rijden, lawaaiig bij doorrijden, en net zo onzuinig als mijn twaalf jaar oude 330i. De fijnste motor in de E-Klasse vind ik de 350d, maar dan nog vind ik het infotainment in een 5 Serie prettiger werken. En zelfs hun designers zeggen dat dat rechthoekige scherm óf 1 scherm had moeten zijn óf meer vorm had moeten hebben.

Twee mooie aankopen, gefeliciteerd mannen(y) Lekker bommetje zo'n M140i, qua uiterlijk niet direct een schoonheid maar het totaalpakket van een 6 cilinder rwd hatchback en deze perfecte uitvoering doen je dat vast snel vergeten.

Prachtige C55 ook, goede keuze om het zo te doen. De auto precies zoals je hem wilt, voor minder geld en gelijk een leuk tripje erbij.
Staat mooi op zijn wielen ook, vaak een minpuntje bij Mercedes.

Zo dan, wat een mooie C55. Wat was je drijfveer om zelf te importeren? Lagere prijs, of de juiste auto? Is het idd een tripje, platen regelen en terug naar Nederland?

Aras zei:
Zo dan, wat een mooie C55. Wat was je drijfveer om zelf te importeren? Lagere prijs, of de juiste auto? Is het idd een tripje, platen regelen en terug naar Nederland?

In Nederland kon ik toch niet helemaal de auto vinden die me 100% beviel en aangezien ik de luxe had geen auto te hoeven inruilen, kon ik voorzichtig eens over de grens kijken. Ik kwam er al wel snel achter dat de mooiere/duurdere exemplaren allemaal wat dieper of zuidelijker/noordelijker in Duitsland stonden. Berlijn is dan sowieso specialer voor mij omdat ik er zelf graag kom en met de trein is het goed te doen vanuit Nederland. Ik ging er op basis van de informatie en foto's heen met een goed gevoel en dat gevoel werd bij de ontmoeting met de auto en de eigenaar alleen maar versterkt.

Het importeren zelf is niet moeilijk, met een 'kurzzeitkenzeichen' kun je goed uit de voeten en dan is het een kwestie van betalen en de juiste documenten meenemen naar Nederland. :) De afhandeling bij RDW/Belastingdienst laat ik dan wel doen, omdat ik daar doordeweeks zelf gewoon te weinig tijd voor heb en ik nu natuurlijk de Mercedes ook zo snel mogelijk op Nederlands kenteken wil hebben. Als laatste scheelt het me nu ook nog zo een paar duizend euro ten opzichte van een vergelijkbaar exemplaar in Nederland, een handelaar moet er normaal natuurlijk ook wat op verdienen. ;)

Top aankopen weer in Teutonia, gefeliciteerd Phaeton en Alberth, beide zeer begerenswaardige dikke auto's.

Beste Ibud,

Altijd verstandig dat automaat onderhoud (y)

Even van een ander topic gekaapt deze zeer bijzondere Porsche.
https://www.gallery-aaldering.com/collection/porsche-911-964-rs-3-8-official-porsche-prototype-pre-production-official-press-test-car-driven-by-walter-rohrl-nl/

15946524-1 by bofkont OEM, on Flickr

Over Porsche gesproken, daar heb ik er vandaag ook nog een paar van gezien...

k1bkbBm.jpg

dglFmNb.jpg

Renf4D3.jpg

cGPVAm7.jpg

8qqyO9g.jpg

CFBHOzA.jpg

2zXPuwi.jpg

7sl4h9h.jpg

6A1y3QT.jpg

ykbEqni.jpg

ThkMzlM.jpg

aYiuDEE.jpg

anHMjm9.jpg

1PmPhQa.jpg

XLpIe6s.jpg

jhNpzVg.jpg

Veel fraai spul zo te zien, erg gaaf zo bij elkaar! Al zou ik zelf na een paar uur wel een beetje ´Porsche-moe´ zijn geworden denk ik.

Ja, het was echt genieten op het circuit. Er was een afwisselend programma georganiseerd, van classics tot hedendaags en de GT3 Cup reed vandaag de race. Leuk ook om de enthousiaste eigenaren van de Porsches te spreken. Bijzonder veel Porsche berijders waren erop afgekomen. Qua publiek was het niet extreem druk, het was meer een klantenevent had ik het gevoel. En om de Porsches na de Tarzanbocht te horen accelereren is natuurlijk echt kippenvel. Vooral bij de GT3 en GT3 RS'en, wat klinken die lekker zeg! Ook reed er nog een Carrera GT met de kenmerkende huilende V10 tussen, die stak echt boven alles uit.

Wat prachtig zeg! Ik denk dat ik niet Porsche moe kan worden, alleen maar heel hebberig!
Jammer dat ik niet wist van dit event, anders had ik de Kever of VR6 wel even die kant op gestuurd. Prachtig!

Barri zei:
Wat prachtig zeg! Ik denk dat ik niet Porsche moe kan worden, alleen maar heel hebberig!
Jammer dat ik niet wist van dit event, anders had ik de Kever of VR6 wel even die kant op gestuurd. Prachtig!
+1
Integendeel. Wat een prachtige platen. Zal misschien de leeftijd zijn maar een Porsche wordt steeds begeerlijker itt een Ferrari. (op wat klassiekers als een F40 of Daytona na dan)

Prachtig Enzo.

En ik weet niet of het de leeftijd is Michel, ik vind ook dat Porsche een veel grotere heb-factor heeft dan een Ferrari. Gegeven de keuze tussen een 458 of een GT3 weet ik het wel.
Dat geluid alleen al! Prachtig.

Omdat Phaeton V8 de ballen heeft gehad om een M140i met een handbak te kopen, presenteer ik bij deze een ode aan de handbak. Gepresenteerd door een man met lange bakkebaarden, Henry Catchpole.

Zie: https://youtu.be/oaUCdAdaaj8

9gYmAtT.jpg

mbrYchc.jpg

c9b55Se.jpg

EkT5aGc.jpg

Mooie Benz Alberts, gefeliciteerd met de aankoop! Wat zijn de specs van de auto? Is ie metallic zwart of uni?

Veel mensen die een Ferrari bezitten hebben ook een Porsche dus dan speelt het keuzevraagstuk niet. Zijn immers totaal verschillende auto's.

Is dat zo? Ik ken geen mensen met een Ferrari maar ik heb de indruk dat Ferrari-rijders/bezitters wel een ander slag mensen is dan Porsche-rijders.

Ik ken een aanzienlijk aantal mensen met een Ferrari en de meesten hebben er -naast andere auto's- tevens een Porsche naast. Andersom is dat niet zo.

FH163175 zei:
Ik ken een aanzienlijk aantal mensen met een Ferrari en de meesten hebben er -naast andere auto's- tevens een Porsche naast. Andersom is dat niet zo.

Hoezo niet? Je kunt het ook omdraaien namelijk. Je kent een heleboel Porsche bezitters en die hebben er naast andere auto's tevens een Ferrari naast. ;)

Het is maar welke auto jij als hoofdonderwerp ziet.

Een Ferrari is veel exclusiever dan een Porsche, wat mij betreft zijn deze merken niet te vergelijken. Bepaalde modellen misschien wel, maar dan pak je maar 10% van wat Porsche ooit gebouwd heeft.
Een standaard 911 Carrera vind ik bijvoorbeeld de ultieme 911, ik geef niet zoveel om een RS of GT uitvoering.

Ik word niet echt warm van een Porsche, voel bij de meeste uitvoeringen geen drang om er één te bezitten. Uitzondering is een 911 cabriolet of Targa, maar een Porsche waarvan het dak niet open kan daar ben ik snel op uitgekeken.

Misschien moeten een macan cabrio voor jou gaan maken :)

brr, net als die evoque cabrio, wat een verschrikkelijk lelijke auto is dat.

Een 911 is grandioos, maar een Ferrari gaat net weer een stapje verder en heeft een hele andere uitstraling. Een groot verschil om mee onderweg te zijn ook. Het is maar wat je wilt en zoekt.

BENZine zei:
Ik word niet echt warm van een Porsche, voel bij de meeste uitvoeringen geen drang om er één te bezitten. Uitzondering is een 911 cabriolet of Targa, maar een Porsche waarvan het dak niet open kan daar ben ik snel op uitgekeken.

Hier hetzelfde. Panamera vind ik leuk, 911 Targa ook nog wel, maar verder is het Ferrari wat mijn hart sneller doet kloppen. Met name de oudere modellen tot eind jaren '80.

BENZine zei:

Nooit gesnapt waarom een mooie auto (maakt niet uit welk merk) verpest moet worden door het dak eraf te zagen. :p

Snipe zei:
Mooie verhalen, zowel over de M140i als over de Mercedes. Leuk dat die BMW bij Bergwerff gekocht is, dat vind ik een sympathiek bedrijf.

Inderdaad heel sympathiek bedrijf! (y)

Aras zei:
Dat zal vast van zijn plek willen die 140. De enige juiste kleur.

Ik hoor wel BMW rijders vaak klagen over een zware koppeling, dat valt bij jou wel mee?

Gaat lekker van z'n plek inderdaad, wel een overgang van de Golf en die ging er al zo hard vandoor o_O Is allemaal maar relatief. Vergeleken met een GT2 RS is een M140i tergend langzaam :)

Zware koppeling? Nee, dat herken ik niet. Zowel de 318i als 140i hebben een prima te bedienen koppeling. Die van de 140i is zwaarder dan de koppeling van een Polo, maar dat is logisch. Nee, ik heb geen klachten.

Marcel Br zei:
BENZine zei:

Nooit gesnapt waarom een mooie auto (maakt niet uit welk merk) verpest moet worden door het dak eraf te zagen. :p
Deze is er niet eens met vast dak:)
1zv6b9f.jpg

Bij een Evoque of Macan snap ik het ook niet. Maar een Targa? Zet maar voor de deur.

FH163175 zei:
Veel mensen die een Ferrari bezitten hebben ook een Porsche dus dan speelt het keuzevraagstuk niet. Zijn immers totaal verschillende auto's.
Als je last hebt van het keuzevraagstuk kan je ze waarschijnlijk niet betalen.:)

De laatste jaren word ik alleen nog maar hebberig van de oudere Ferrari's. Was vorig jaar op Spa met een jongere collega. Ik keek naar de oudere exemplaren en die vond hij niets en hij had veel meer met de nieuwere exemplaren. Ik voelde iets van een generatiekloof.

Ik vind momenteel de Targa een serieus mooie auto. Misschien wel een van de mooiste auto's op dit moment voor mij persoonlijk.

Terug
Bovenaan