A
Anoniem
Guest
FH126560 zei:Over mogelijke waardevermeerdering gesproken: ik schat in dat je over een jaar of 10 nauwelijks meer met een Porsche 911 uit zeg 1988 of een Mercedes W124 230E uit 1990 (ik noem maar wat) mag of kunt rijden. Wellicht met een soort oldtimer 10-dagenkaart of ander gebruiksbeperkend systeem of uitsluitend bij een vergunningplichtige rally. Kijk, bijvoorbeeld een Ferrari 250 GTO of SWB zal altijd wel serieus geld waard blijven of andere in zeer kleine oplagen geproduceerde exoten met een race pedigree, maar voor het overige zie ik de toekomst voor youngtimers/klassiekers somber in. Bovendien zijn de na ons komende generaties mensen totaal niet geinteresseerd in 'oude troep'. Ook de 'nieuwe Europeanen' uit Afrika waarvan er nog tientallen miljoenen naar Europa komen zijn totaal niet geinteresseerd in klassieke auto's. Daarenboven gaan de technische ontwikkelingen noodgedwongen erg snel; we zijn verwend doordat we tientallen jaren achter de rug hebben met een betrekkelijke rust qua technische ontwikkelingen. En als ik op een beurs als Interclassics in Maastricht rondloop ben ik met mn 58 jaar een van de jongere bezoekers. Ik merk het ook aan het verkopen van een aantal van mijn klassieke motorfietsen: volgens de bladen verzamelaarsobjecten, die van mij verkeren in topstaat, maar verkoop gaat zeer moeizaam en de geinteresseerden/kopers zijn uitsluitend nog ouderen die echt niet de hoofdprijs (gaan) betalen.
Bladen zoals AMK schrijven graag over klassieke motorfietsen, maar eigenlijk is er helemaal geen markt voor. Ja, in het gemiddelde verzorgingstehuis gonzen de verhalen nog wel eens over de Dominator van broer Klaas en de nieuw aangeschafte Eijsink in 1956, maar verder is er - naast een '78 Honda CBX - weinig op twee wielen dat echt rendeert.
Ik zie ook in de toekomst de nodige wijzigingen in autoland. Ik denk alleen wat minder negatief. Zolang wij met z'n allen onze mobiliteitsbehoefte niet drastisch terugsnoeien wordt het niks met de klimaatplannen. Je kunt in twee decennia alle auto's op fossiele brandstoffen proberen te verbieden, maat zolang er geen werkend alternatief is zal dat niet lukken. Ik zit niet te wachten op een Leaf met een actieradius van 78 kilometer met-de-airco-uit. Ik sta - als petrolhead - echt wel open voor een elektrische auto, maar hij moet betaalbaar, mooi, en berijdbaar zijn. En dergelijke auto's worden er nog niet gemaakt. Het wachten is op de spreekwoordelijke 'Kever' of 'Golf' uiteindelijk.
Zolang de cruiseschepen Rotterdam blijven aandoen, de meerderheid van de bevolking voor de fun in een vliegtuig stapt op voor 64,- Marbella aan te doen en de 'groene' partijen zo apatisch in het debat staan, komen we echt niet snel verder.