Volkswagen Polo | Virtus facelift 2022 @ p. 6

0-MOR-1426556031.jpg

0-MOR-1546395722.jpg

0-MOR-1426556021.jpg

0-MOR-1426556022.jpg

0-MOR-1426556033.jpg

Meh

Ik heb 'm in mei 2016 al mogen bewonderen en was toen niet echt onder de indruk (wel van de grootte). Maar de nieuwe Polo valt me nu gewoon wat tegen. Hij moet echt wel heel dik uitgerust zijn, wil het een beetje tonen. Anders is het net een Volkswagen Gol. En dat is ook geen hoogstaand designwonder.

Barri zei:
Ik heb 'm in mei 2016 al mogen bewonderen en was toen niet echt onder de indruk (wel van de grootte). Maar de nieuwe Polo valt me nu gewoon wat tegen. Hij moet echt wel heel dik uitgerust zijn, wil het een beetje tonen. Anders is het net een Volkswagen Gol. En dat is ook geen hoogstaand designwonder.

Ja, wat ik al schreef op de eerste pagina's werd voor mij bevestigd nu ik er een paar bij de dealer heb zien staan.

Wel overigens typisch zo'n model waarvan ik vermoed dat je hem wel moet aankleden (lichtmetaal, leuk kleurtje kiezen, etc) om die uitstraling te behouden, maar dat is helaas een beetje de norm aan het worden lijkt het.

Met lichtmetaal in het "juiste" formaat en een interessante kleur heeft het wel wat. In wit en op kleine wieltjes met wieldoppen is het daarentegen helemaal niets. Waar de oude Polo in een dergelijke crisisuitvoering enkel vooral erg saai was, vind ik deze generatie dan echt als een miskleun ogen.

De Ibiza heeft dat ook een beetje. Eigenlijk teveel 'vet op de botten' waardoor ie ook direct grote wielen nodig heeft. Daar hebben de C3, Clio en Fiesta bijvoorbeeld geen last van.

Ja, veel b-segmenters zijn inmiddels tamelijk groot gegroeid. 14 inch oid eronder oogt dan wat misplaatst. Gek eigenlijk, een Golf IV was ongeveer van hetzelfde formaat als deze Polo, maar toch vind ik een Golf IV 1.4 op z'n standaard wieldopjes er lang niet zo onevenwichtig uitzien. Wellicht omdat veel auto's inmiddels ook iets andere verhoudingen lijken te hebben, met hogere neuzen ivm de voetgangersveiligheid en dergelijke?

Kijk ook eens naar die wielkastranden van 5cm dik. Daarnaast is inderdaad de verhouding tussen 'hoogte voorwiel' en 'hoogte auto thv voorwiel' volledig veranderd. Bij de Golf IV was het wiel tov de totale hoogte van de motorkap veel hoger, nu valt eenzelfde wiel helemaal in het niet.

Barri zei:
De Ibiza heeft dat ook een beetje. Eigenlijk teveel 'vet op de botten' waardoor ie ook direct grote wielen nodig heeft. Daar hebben de C3, Clio en Fiesta bijvoorbeeld geen last van.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zag laatst een nieuwe Fiesta in crisis uitvoering en dat ziet er echt wel treurig uit hoor. Zelfde geldt voor de C3 wat mij betreft.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je ook bij de Polo eigenlijk pas een echt mooie auto hebt als hij aardig vol met opties zit.

Bijna elke auto ziet er met wieldoppen of kleine wielen een stuk minder uit. Maar daar kan ik wel doorheen kijken. Bij mij viel mij bij de Polo puur op dat de nieuwe verhoudingen de auto 'loom' maken itt zijn voorganger

Enzo Ferrari zei:
Op het werk hebben we nu een Polo demo staan. Fijne wagen. Ziet er in deze uitvoering goed uit, zitten goede stoelen in, dashboard oogt vrolijk en niet VW saai, veel ruimte (met 1.96m kon ik 'achter mijzelf' zitten) en een fijne DSG bak. Enige waar ik wel van schrok was de prijs. Voor deze 95 pk Highline moet je 27k(!) EUR neerleggen. Voor dat geld heb ik toch liever een iets kalere voorraad Golf 1.0 TSI 115 pk, net even meer auto.

Voorbeeld Golf: https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-0-tsi-115-pk-comfortline-ergostoel-exececutive-inruilpremie-1-26588554/details.html

uOsszsg_d.webp

Valt mij nu pas op (na het zien van de AW cover van editie 1 dit jaar), dat de Polo die op mijn werk als demo klaar staat ook in de AW heeft gefungeerd. Grappig!

iley69mb47d1.jpg

volkswagen-polo-r-line-294471-1600.jpg

volkswagen-polo-r-line-294473-1600.jpg

volkswagen-polo-r-line-294472-1600.jpg

volkswagen-polo-r-line-294470-1600.jpg

volkswagen-polo-r-line-294469-1600.jpg

e Volkswagen Polo is vanaf nu aan te kleden met een R Line-pakket. Er zijn twee mogelijkheden, prijzen beginnen bij 584 euro.

Volkswagen voegt per direct twee R Line-pakketten toe aan de optielijst van de nieuwe Polo. Vanaf 584 euro is de auto aan te kleden met sportieve elementen. Het genoemde bedrag geldt voor het R Line exterieurpakket, dat dikkere bumpers, een specifieke grille, side skirts, een dakspoiler en R Line-logo’s omvat.

Je kunt daarnaast kiezen voor een uitgebreid pakket, overigens alleen in combinatie met de Highline-uitvoering. Naast de inhoud van het exterieurpakket krijg je dan 16 inch lichtmetalen wielen en sportieve interieuraankleding, die bestaat uit onder andere specifieke stoelbekleding, een sportstuur, aluminium pedalen en specifieke sierlijsten. Het uitgebreide pakket kost 1.711 euro. Voor 518 euro extra krijg je 17 in plaats 16 inch wielen.

De nieuwe R Line-pakketten zijn per direct te bestellen. https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/maart/44518-r-line-aankleding-nu-beschikbaar-voor-de-volkswagen-polo

Mooi pakket. Zag helaas net weer een normale versie. Ik blijf erbij; verhoudingen waren bij de vorige veel geslaagder

Tof dat er toch mensen zijn die hun Polo in een lekker kleurtje bestellen, maakt hem meteen stukken aantrekkelijker(y)

Ik heb ook de nieuwe Polo bestel, op 10 Augustus 2017. Vanochtend opgehaald.

Uitvoering: Highline
Motor: 1.0 TSI 115pk handgeschakeld
Kleur: White Silver Metallic
Velgen: Pamplona Adamantium Dark, 17 inch
Interieur: Titaanzwart/ceramique
Opties:
- Executive pakket (Navigatie, groot scherm, DAB+, alarm etc.)
- LED pakket
- Licht & zichtpakket
- Spiegelpakket
- Model- & motoraanduiding op achterklep laten vervallen
- Achteruitrijcamera (Rear View)
- Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
- Parkeersensoren (Park Distance Control)
- XDS sperrdifferentieel
- Vergrendel- en startsysteem zonder sleutel (Keyless Access)
- Dodehoeksensor (Side Assist) met uitparkeerassistent
- Telefoonvoorbereiding Comfort
- High-end geluidsysteem Beats
- Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash)

Hieronder wat foto's:
GBNK3leM_o.jpg

94uIyX0U_o.jpg

Xkvl5hsb_o.jpg

dzxNLfpe_o.jpg

hJI5LoSg_o.jpg

aeKkjb9A_o.jpg

dA30jjA7_o.jpg

RxCSrNxI_o.jpg

gjalriyd_o.jpg

aZPIMGcX_o.jpg

zQ3j2FQh_o.jpg

dA30jjA7_o.jpg

Tel de loze knopjes... echt typisch VAG. Waarom kunnen andere merken dat wel? Wel mooi aangekleed verder

Enzo Ferrari zei:

Op deze foto lijkt het front van de Polo, zeker in vergelijking met z'n rivalen, zo uit de jaren '90 te komen!:eek:

Verder vind ik de auto vooral behoorlijk groot ogen voor z'n klasse. Je zou hem bijna voor een Golf aanzien.

Mechanix zei:
Enzo Ferrari zei:
[/quote]

Op deze foto lijkt het front van de Polo, zeker in vergelijking met z'n rivalen, zo uit de jaren '90 te komen!:O

Verder vind ik de auto vooral behoorlijk groot ogen voor z'n klasse. Je zou hem bijna voor een Golf aanzien.[/quote]

Hij is ook een flink stuk groter dan zijn voorganger. De Golf 7 is maar 4 cm breder dan de nieuwe Polo. In de lengte scheelt het wat meer.
Echter zul je voorin de auto nauwelijks tot geen verschil merken met de Golf kwa ruimte.

[quote="Arno S"]
Ik vind hem echt niks, de nieuwe Polo. 10x liever de Ibiza.[/quote]

Ook niet met R-line pakket ? De Polo is van binnen in ieder geval 10x mooier dan de Ibiza :)

Matthijs82 zei:
Mooie wagen! Goede kleur ook.

Van binnen 10x mooier dan de Ibiza vind ik nog een understatement.

Wat maakt het grote verschil dan? Behalve dat de roosters bij de Polo onder het scherm zitten en bij de Ibiza eronder. Ik vind het dash erg gelijkwaardig qua uitstraling.

Voor mij;
- virtual cockpit (ok, dit is een optie, maar toch)
- dashboard loopt mooier door richting versnellingspook
- Door de dashinserts is het bij de Polo wat speelser, Seat is altijd wat grauw en donker.
- hier en daar een chroomrandje doet een hoop.
- door de roosters onder het scherm te plaatsen loopt het dashboard wat mooier over in de tellerbak (wat meer 1 geheel)

En nog wat kleine dingetjes. Het meeste zal smaak zijn.

Ja, bij VAG weten ze de dashboards altijd zo te maken dat die van VW het meest luxe er tussen uitspringt t.o.v. Seat en Skoda. Dat merk je bij een Golf 7 of Leon ook. Beide zelfde MQB platform, maar toch net even een andere look and feel.

Op deze foto lijkt het front van de Polo, zeker in vergelijking met z'n rivalen, zo uit de jaren '90 te komen!

Tja jaren 90 kleine auto's zagen er dan ook vaak beter uit. Nu zijn het allemaal auto's met een hoge, bolle neus. Dat vind ik eigenlijk ook geen gezicht

Nissan-Micra-VW-Polo-1200x800-df96b44c53c8a46b.jpg

Nissan-Micra-VW-Polo-1200x800-03c0a1b7ed04e8b5.jpg

Enzo Ferrari zei:
Mooie luxe uitvoering. Veel plezier ermee!

Dank je

Bird Nerd zei:
dA30jjA7_o.jpg

Tel de loze knopjes... echt typisch VAG. Waarom kunnen andere merken dat wel? Wel mooi aangekleed verder

Mee eens. Vroeg de dealer ook wat ik nog meer had kunnen aanvinken zodat het gevuld zou zijn, maar was niks/nauwelijks. Dus inderdaad een misser.

Carfanatic zei:
R-line pakket maakt de Polo wel af, meerprijs valt ook mee.

Eens, maar toen ik dat er achteraf toch op wilde, betekende het wel verder achter in de rij met mijn bestelling, aangezien de order dan gewoon wordt gecancelled en je een nieuwe order moet inschieten, en dat wilde ik niet.

Zeer fraai, Frankguthrie! Hoeveel weegt ie nou? Hoeveel Nm koppel?

Bird Nerd zei:
Op deze foto lijkt het front van de Polo, zeker in vergelijking met z'n rivalen, zo uit de jaren '90 te komen!

Tja jaren 90 kleine auto's zagen er dan ook vaak beter uit. Nu zijn het allemaal auto's met een hoge, bolle neus. Dat vind ik eigenlijk ook geen gezicht

Die nieuwe Micra is wel een extreem voorbeeld, waarbij de Polo vrij 'klassiek' oogt. Komt m.i. doordat de koplampen van de Polo niet over de halve neus doorlopen, zoals bij bijna alle andere moderne auto's wel het geval is.

frankguthrie zei:
Ik heb ook de nieuwe Polo bestel, op 10 Augustus 2017. Vanochtend opgehaald.

Uitvoering: Highline
Motor: 1.0 TSI 115pk handgeschakeld
Kleur: White Silver Metallic
Velgen: Pamplona Adamantium Dark, 17 inch
Interieur: Titaanzwart/ceramique
Opties:
- Executive pakket (Navigatie, groot scherm, DAB+, alarm etc.)
- LED pakket
- Licht & zichtpakket
- Spiegelpakket
- Model- & motoraanduiding op achterklep laten vervallen
- Achteruitrijcamera (Rear View)
- Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
- Parkeersensoren (Park Distance Control)
- XDS sperrdifferentieel
- Vergrendel- en startsysteem zonder sleutel (Keyless Access)
- Dodehoeksensor (Side Assist) met uitparkeerassistent
- Telefoonvoorbereiding Comfort
- High-end geluidsysteem Beats
- Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash)

Hieronder wat foto's:
Lange wachttijd, maar hij is het waard. Mooie configuratie!

Klopt het dat deze niet het adaptieve onderstel en daarmee de 15mm verlaging heeft? Zie het knopje niet naast de pook. Tijdens het bestellen nog niet standaard op de Highline?

Ben benieuwd naar je ervaringen met het Beats audiosysteem. Heb er wat op zitten zoeken, maar nog niet iets bruikbaars op gevonden.

Bird Nerd zei:
dA30jjA7_o.jpg

Naast de pook zouden nog knopjes voor de parkeerassistent en rijmodi kunnen, blijft dat er dan altijd 2 blanco overblijven. Zelfde bij de climate control, stoelverwarming kan nog en laat dan alsnog 2 blanco plaatjes over. Jammer, het lijkt dan altijd of er zaken missen.

Op de prijs en optielijst van Juni 2017 staat dat Sport Select (Adaptieve onderstel) standaard is op de Highline.
Echter zie ik nu bij veel mensen dat het niet op hun geleverde Highline aanwezig is.

Over twee weken ontvang ik de mijne (besteld November 2017) en daar zou het dus op moeten zitten. Zo niet, dan gaan we even flink klagen bij de dealer :)

Enzo Ferrari zei:
straatos zei:
Zeer fraai, Frankguthrie! Hoeveel weegt ie nou? Hoeveel Nm koppel?

1055 kg @ 115pk/200Nm.

Thx. Kaik, dat zijn nette cijfers! Vooral de 200 Nm voor de ruime 1000 kg.
Klopt het dan dat de GTi maar liefst 200 kg zwaarder is?...

@frankguthrie:
Mooie, volle samenstelling zo! Gefeliciteerd! De mijne is bijna gelijk. Mijn wielen zijn normaal zilverkleurig en ik heb het sportinterieur met zwarte dakhemel en een panoramadak.

RRL zei:
Klopt het dat deze niet het adaptieve onderstel en daarmee de 15mm verlaging heeft? Zie het knopje niet naast de pook. Tijdens het bestellen nog niet standaard op de Highline?

Adaptief onderstel is onderdeel van Highline maar een periode niet leverbaar geweest. Dit is ook gecorrigeerd in de prijs destijds. Volgens mij is het op dit moment wel weer leverbaar. Ik wilde het adaptieve onderstel juist niet en heb het (ouderwetse) sportonderstel met 15mm verlaging. Precies goed wat mij betreft.

RRL zei:
Ben benieuwd naar je ervaringen met het Beats audiosysteem. Heb er wat op zitten zoeken, maar nog niet iets bruikbaars op gevonden.

Beats vind ik geweldig. Goed geluid. De speakers achter zijn wat karig, maar overall een goed geluid. Enige minpunt is dat de subwoofer niet in de ruimte voor het reservewiel zit maar ernaast waardoor de verstelbare laadbodem niet verstelbaar meer is. o_O

Flieger zei:
@frankguthrie:
Mooie, volle samenstelling zo! Gefeliciteerd! De mijne is bijna gelijk. Mijn wielen zijn normaal zilverkleurig en ik heb het sportinterieur met zwarte dakhemel en een panoramadak.

Mooi auto, toch mis ik mijn Kia Cee'd heel erg.

frankguthrie zei:
Flieger zei:
@frankguthrie:

Mooi auto, toch mis ik mijn Kia Cee'd heel erg.

Leuk om te horen, toen ik mijn Cee'd in mocht leveren en m'n nieuwe wagen op mocht halen heb ik bijna een feestje gevierd.
Wat een k*t wagen en een kl*te service bij die dealer. (Sliedrecht).

Blij dat ik naar een VAG-auto ben gegaan en dat gaat de volgende 99% zeker ook weer worden.

Nog een maandje tot ik een auto kan gaan bestellen. Inloggegevens van de leasemij al wel ontvangen, feest van het samenstellen zonder het heel gek te maken in boven budget gaan is begonnen :)

Zijn er mensen met het active info display? Voor het gevoel vooral een leuke nice to have, maar is het ook echt het geld waard?
Zelfde voor Beats audio: hoe verhoudt dat zich tot de standaard audio? Vooral in de lagere tonen, maakt de sub een groot verschil? Ik ben geen audiofiel, maar slechte systemen doen wel flink afbreuk aan het comfort. Muziek is van alles wat, redelijk vaak RnB/Hiphop.

RRL zei:
Zijn er mensen met het active info display? Voor het gevoel vooral een leuke nice to have, maar is het ook echt het geld waard?

Ik heb het niet, want het was destijds nog niet beschikbaar. Ik zou het gaan bekijken in de showroom. Bij de Polo is het een wat simpele variant en daarom ben ik blij met mijn standaard tellers (met needle sweep :cool:). In de Arteon vond ik het erg fraai en uitgebreid.

RRL zei:
Zelfde voor Beats audio: hoe verhoudt dat zich tot de standaard audio? Vooral in de lagere tonen, maakt de sub een groot verschil? Ik ben geen audiofiel, maar slechte systemen doen wel flink afbreuk aan het comfort. Muziek is van alles wat, redelijk vaak RnB/Hiphop.

Beats audio is top! Ik vind het echt een aanrader! Enige waar je rekening mee moet houden is dat je verstelbare laadbodem in de kofferruimte vervalt. De subwoofer zit, heel onlogisch, niet in de uitsparing voor het reservewiel:

6a1ktkqTURBXy9mMDU5ZjVlNWQ4NTc3NzQ3MGJjODk2YjU3NmE1NzY5MC5qcGVnkpUCzQPAAMLDlQIAzQPAwsM

Vind het zelf juist WEL logisch, want in veel gevallen vervalt nml de mogelijkheid om een reservewiel te plaatsen. Voor mij zou dat een no-go zijn, tat een reserve wiel bij mij hebben maar wil ook wel van muziek kunnen genieten.

Verder zie ik de Polo steeds vaker op de weg, zonder een VAG bash te creëren. Want vond de vorige Polo echt een geslaagd model vind ik deze gewoon 5cm naar de zijkanten opgerekt (zeker qua koplampen/achterlichten) wat hij breder geworden is tov vorige Polo. Als je vluchtig kijkt zie je amper het verschil van een Golf of een Polo.

KadettRT zei:
Verder zie ik de Polo steeds vaker op de weg, zonder een VAG bash te creëren. Want vond de vorige Polo echt een geslaagd model vind ik deze gewoon 5cm naar de zijkanten opgerekt (zeker qua koplampen/achterlichten) wat hij breder geworden is tov vorige Polo. Als je vluchtig kijkt zie je amper het verschil van een Golf of een Polo.

Klopt wel, het is net alsof hij er al jaren is. Hij valt al niet meer op, de nieuwe Polo.

KadettRT zei:
Vind het zelf juist WEL logisch, want in veel gevallen vervalt nml de mogelijkheid om een reservewiel te plaatsen. Voor mij zou dat een no-go zijn, tat een reserve wiel bij mij hebben maar wil ook wel van muziek kunnen genieten.

Ik zie de noodzaak van een reservewiel bij een nieuwe auto, met mobiliteitsgarantie, wat minder. Ik zou liever meer/flexibeler bagageruimte hebben. Zo heeft ieder zijn voorkeur. Zou mooi geweest zijn als er een subwoofer variant was in de ruimte voor het reservewiel en een subwoofer zoals deze er nu is. ;-)

Die subwoofer bij de Beats verbaasde mij ook al! Scheelt toch wel even wat bagageruimte. Bij andere modellen, zoals de Arona dacht ik, zit ie wel in de reservewieluitsparing.

Barri zei:
Die subwoofer bij de Beats verbaasde mij ook al! Scheelt toch wel even wat bagageruimte. Bij andere modellen, zoals de Arona dacht ik, zit ie wel in de reservewieluitsparing.

Ik weet niet hoeveel het precies scheelt, maar ik kan alsnog wat onder de bodem kwijt in de ruimte van het reservewiel. Het is alleen minder praktisch als totaalruimte en minder mooi dan de verstelbare laadbodem.

KadettRT zei:

Ik heb een audi, zusje van de polo dus. en daar zit mijn subwoofer gewoon in het reservewiel. (Dat is echter wel een thuiskomertje, maar ik heb dus wel beide.)

Polo vind ik er netjes uit zien, maar het verschil met een Golf is moeilijk te zien idd.

Terug
Bovenaan