Hierbij wat foto's die ik vroeger heb gemaakt van de Passat van mijn ouders. De auto zal toen een jaar of 8 oud geweest zijn. Ik weet de afgiftedatum nog: 3 juli 1975. Na een reeks tweedehansjes was dit de eerste (en tevens ook de laatste) nieuwe auto die mijn ouders ooit hebben gekocht. Omdat de auto 11 jaar in ons bezit is geweest, loopt hij als een soort van rode draad door mij jeugd. In mijn herinnering waren zo'n beetje alle vakanties van vroeger met de Passat. We hebben één keer pech gehad: kapotte benzinepomp. De wegenwacht werd erbij gehaald en binnen een uur waren we weer op weg. En één keer schade aan het linker achterscherm, zie eerdere post. Ik vond het toen al leuk om aan auto's te knutselen. Dat was bij de Passat regelmatig nodig, met name op het gebied van roestbestrijding! Hoeveel roestplekjes ik niet heb bijgewerkt weet ik niet meer. Het waren er heel wat. Op een gegeven moment ontstonden er roestblaasjes in de bovenhoeken van de voorspatborden. Ik wilde met schroevendraaier de roest wegkrabben, maar ging dwars door het plaatwerk heen. Ik heb toen in overleg met mijn vader twee nieuwe voorspatborden gemonteerd. Omdat de auto er door al die bijgewerkte roestplekken en die twee andere spatborden er niet meer uit zag, heb ik mijn vader kunnen overhalen de auto over te laten spuiten. Om de kosten te drukken had ik de auto gestript en zo ver mogelijk spuitklaar gemaakt. Volgens mij kostte dat overspuiten 800 gulden. Dat waren nog eens prijzen. Bijgaande foto's zijn gemaakt nadat hij was overgespoten. In 1986 is hij ingeruild voor een Passat B32 van 4 jaar oud. Die had overigens dezelfde kleur: Marathon metallic!
Je ziet op de laatste foto's gele kentekenplaten. Toen heel modern, nu zou het afschuwelijk staan op zo'n oude auto. De originele blauwe kentekenplaten heb ik nog!