Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Hallo Passat b1 / Audi 80 b1 liefhebbers,

Vandaag heb ik een passat (b1?) in het wild gespot op een parkeerplaats bij de Aldi in Vries (drenthe).
Kenteken 44-YA-94 bj. 1975. Een prachtig exemplaar, en dat zomaar in het wild!!!! Marathon metallic, zover ik kan zeggen met mijn minimale passat ervaring. 5 deurs en in orginele staat!

Hier bekend? zo ja, mijn complimenten!

Ik heb wel wat foto's genomen, die zal ik asap eens posten.

Groeten!

Dag! I'm in Australia and I own a 1979 B1! I stumbled across your forum when looking at B1 photos. Wow, I had no idea there were so many B1s still rolling around in Holland. So glad to see it!

My parents are Dutch, I can read Dutch ok but my written Dutch is terrible.

Dit is mijn auto:

01.jpg

07.jpg

08.jpg

I have a website devoted to him - https://www.vwdasher.com

So nice to find some fellow B1 fans in the world!

in apeldoorn.
een rood\oranje passat met kenteken 30as42.
net zo een als van p.rot42
iemand interesse in een foto?

Goedendag zei:
in apeldoorn.
een rood\oranje passat met kenteken 30as42.
net zo een als van p.rot42
iemand interesse in een foto?
Yes please, AUB! :)

Wow, that's a very nice B1! Nice color!
Danke wel! He was born silver but when we got him he was green. Really bad paint job :( I love Mars Red, so we changed it.

0003.jpg

He'd had a big accident in the rear as you can see, we put a lot of work into fixing him. :)

Hey, die Passat komt bij mijn vader weg! Grappig!

@Frank the Dasher, it seems like you put a lot of work in you Dasher, but it's a real nice car now! And Marsred is a nice color, my mother has got an 1983 Golf II GTD in that color! (y)

Hoi Frank, van harte welkom op dit forum. Zoals je ziet zijn we behoorlijk actief en zijn we blij dat we jouw prachtige Passat/Dasher mogen begroeten.
Ik heb jouw website al even snel bekeken en het ziet er goed uit.
Hierbij weer wat foto's voor jou en natuurlijk voor iedereen die er maar niet genoeg van kunnen krijgen:cool:

DSC05646.jpg

DSC05645.jpg

We own three Mk 1 Golfs, mine is Mars Red. I love that colour!

Wow what a beautiful wagon! I can't believe how many B1's in amazing condition are in Holland. Last time I visited (in 97) I barely saw one car older than 5 years. Where are they all hiding?

We have a big VW show in November, run by our state VW car club. I am hoping a few B1's come to that, the most we get is two!

This is from a new VW show that's only been run for two years; the next show is in January.

0097.jpg

It's called South East Dub Fest and it's for water cooled VWs.

I have a set of those mudflaps for my B1. According to the instructions I need to drill a hole in the rear quarter panel to install them. Is that what you had to do?

Ja, je moet inderdaad een paar gaten in de wielrand boren. Uiteraard eerst inspuiten met tectyl ML voordat je ze eraan schroeft.
Rij jij dagelijks met de auto of alleen bij mooi weer?

I was hesitant to do it, it seems so wrong to have to make holes! I found the mudflaps in Germany, thank goodness for Ebay. It's incredibly hard to find B1 parts here. They were never a big seller :( Ok well then I guess we shall have to try installing them. I love the look of mudflaps.

We're going to swap his rear beam soon too, so we can do it then. Frank had had an accident in the rear before I bought him, and the beam is slightly twisted. The rear right wheel has quite a camber because of it. So we have another beam that we've had powder coated, ready to install. Just need to press in the bushes. We'll do that in a few weekends when we have the time for the job.

Oh Frank is my daily drive! I alternate between him and my Mk 1 (also a 1979) every day. Right now he's really dusty and needs a wash. :)

Zo, vandaag de motor eruit gehaald. Wordt wel een lekkere baggerklus om al die tectyl weg te poetsen. Voor de rest geen verassingen.

DSC06959.jpg

DSC06958.jpg

DSC06957.jpg

Goed werk! En het lijkt er bepaald niet slecht uit te zien allemaal, klopt dat? Hoe staat het met je donor-Audi? Is het strippen daarvan al gereed?

Een tijdje geleden heb ik een Audi 80 opgehaald uit Duitsland. Op zoek naar een goed dashboard was ik aan het bieden op een donorauto die niet best was maar hij had in ieder geval een goed dashboard. Wonder boven wonder won ik de bieding, echter ik moest er wel 650 km voor rijden. Op zondagnacht 02.00 gaan rijden met mijn lieve vrouw ( wat heeft ze toch een geduld met me ) als bijrijdster. Om 09.45 uur kwamen we aan. Het was er een waar Audi paradijs en hebben een rondleiding gekregen. Ook stond er nog een Passat uit '74 in Hellasmetallic.
De Audi op de aanhanger gezet en om 11.30 uur reden we weer naar huis. Het dashboard was in perfecte staat. De motor is een 1600 met een automaat.
Om 19.30 uur waren we weer thuis met 1300 km achter de kiezen.
Voor degene die het niet geloven ( welke idioot rijdt er nu 1300 km voor een dashboard? ) hier een paar foto's.

DSC06882.jpg

DSC06877.jpg

DSC06873.jpg

Phoenixrood74 zei:
Goed werk! En het lijkt er bepaald niet slecht uit te zien allemaal, klopt dat? Hoe staat het met je donor-Audi? Is het strippen daarvan al gereed?

Ja hoor het strippen is gereed. Ik ben superblij met het dashboard. Er zaten ook nog goede ventieldopjes op:cool:
Heb je al ,op het forum gelezen dat 500E ook een youngtimerblad gaat uitgeven?

x-trailrijder zei:
Hee Buurman! Koop een bakje euro95 en een kwast! Die rotzooi verdwijnt als sneeuw voor de zon, gegarandeerd!!!!!!

Bedankt voor het meedenken. Ik had idd al een proef met benzine gedaan, dat werkt erg goed

0251rush2112 zei:
Phoenixrood74 zei:

Ja hoor het strippen is gereed. Ik ben superblij met het dashboard. Er zaten ook nog goede ventieldopjes op:cool:
Heb je al ,op het forum gelezen dat 500E ook een youngtimerblad gaat uitgeven?
Ja, ik heb er ook al op gereageerd en mijn oldtimer/youngtimer aangeboden. Gaat hij het echt zelf beginnen? Dat had ik nog niet door.
Ik heb trouwens twee achterdempers voor mijn Passat gevonden! Ga ze volgend weekend in Leeuwarden ophalen.

mijn passat mag/moet weg. meer info:

https://forum.cleaned.be/index.php?showtopic=109488

nog vragen, stuur gerust een mailtje. (shrimpworld@hotmail.com)

mvg,
steffen

Afgelopen weekend een auto opgehaald voor de onderdelen.
Het is een Audi 80 1.6 GLX uit 1978, plaatwerk slecht maar wel met bruikbare onderdelen voor de oranje Audi.
Er zit nog APK op tot volgend jaar november, dus ik ga hem nu gebruiken als winterauto,
en dan in het voorjaar slopen...

Buitenkant.jpg

Binnenkant.jpg

Gr. Niels

Jammer!

De GLX was het uitloopmodel, alleen geleverd in Nederland in 1978. Hij was leverbaar in drie kleuren: zilver metallic, blauw metallic en rood metallic. De bekleding was altijd velours: zwart bij de zilveren uitvoering, beige bij de blauwe en bruin bij de rode. Aan de buitenkant was de GLX te herkennen aan de wieldopjes met logo-sticker in plaats van ingepreegd logo (geen idee waarom trouwens) en een fraaie zilveren (op de zilvergrijze versie zwarte) striping met verlopende diagonale lijnen. Binnenin was er een middenconsole met extra instrumenten, een toerenteller en een houten pookknop. De GLX had voorzover ik weet altijd een 1.6-motor en een handgeschakelde bak en was leverbaar als twee- en vierdeurs sedan. In Duitsland was er een grotendeels vergelijkbaar model, Milionenausgabe geheten.
Er zijn nog een paar zilvergrijze over. Blauwe zijn al een stuk schaarser en ik heb waarschijnlijk de enige overgebleven rode.

Klassiekerrijder zei:
Jammer!
quote]

Op zich is het wel jammer, maar het plaatwerk van de auto is echt te slecht om nog op te knappen. Op de foto zie je de beste kant, de andere kant ziet er slechter uit. Achter het ene achterwiel zit zelfs zo`n gat dat je je hand erdoor heen naar binnen kan steken...
Het interieur is nog redelijk goed, slecht 2 scheurtjes in het dashboard en een hele nette hemel. Deze gaan ook in de oranje 80 komen.

Gr. Niels

0251rush2112 zei:
welke idioot rijdt er nu 1300 km voor een dashboard?
Ik!

We drove from Melbourne to Sydney and back in 36 hours to pick up a replacement interior for a Mk1 Golf. In the Golf. With no radio :) Drove up, ripped out old interior, put 'new' one in, drove home :)

I love the Audi's, they are even rarer here than the B1 Passat.

I once drove to Milan to buy a specific box of chocolates...

More on topic: I have photographed two nice articles on the Passat and Audi 80/Fox in 1974/1975 editions of the magazine Popular Mechanics I came across in a second hand bookstore in Melbourne... I will post them here soon.

Frank at our annual VW show, on Sunday:

67392935.jpg

More photos and video if you're interested?

https://vwdasher.com/index.php/forum/10-car-shows/522-day-of-the-volkswagen-victoria-australia-nov-11?limit=20&start=20

Hoi Frank, ik heb op jouw website gekeken naar je restauratieverslag. Wat heb je er een werk van gemaakt! Complimenten hoor.
Op je laatste foto valt me de mooie striping op, goed gedaan. Waarom heb je de chromen sierstrips eigenlijk niet gemonteerd?
Zo te zien heeft jouw Passat een carburateur, hoe heet jouw uitvoering officieel?
1 van mijn Variant's is ook in de Marsrode kleur. Nu is de lak niet echt sprankelijk maar te zijner tijd wil ik hem ook laten spuiten.

There's definitely more 4 x 100 wheels available than 4 x 108, but I have two sets for Frank and that will do for me :) No BBS because everyone here has them.

Rush, I haven't replaced the chrome stripes yet because two were missing from Frank when we got him. They were lost in the accident he had when he was hit. Recently we found another facelift and took a full set off of that car. However, before I put them back on (and I will!) we need to get two new old stock front quarter panels rust treated and painted. The ones on Frank, especially on the drivers side, are bad. Lots of fill and rust.

Frank has a 40mm sidedraft Dellorto :) Works very well when he's warmed up, but a pain to start when cold. His engine needs rebuilding and the carbie retuned for better performance. That and painting the engine bay. At the moment we are building a Mk1 for the track so it's occupying our spare time. Once that's done I can get onto the engine rebuild etc.

Ik heb twee aardige artikelen in 1974-uitgaves van het magazine Popular Mechanics gefotografeerd, die ik tegenkwam in een tweedehandsboekwinkel in Melbourne... Ik had natuurlijk geen scanner bij me, alleen een camera, vandaar dat het niet allemaal superscherp is. Maar het is wel leesbaar.

Omslag, Popular Mechanics, april 1974, over VW Passat/Dasher.
2lwxdn4.jpg

23s6jvd.jpg

103wln5.jpg

16lgta1.jpg

124vu6r.jpg

Popular Mechanics, november 1974, gebruikers over hun Audi 80/Fox.
k2qnb.jpg

9i4mf7.jpg

2rzaxlc.jpg

38l8o.jpg

Vandaag zag ik een Audi 80 GL, ja met de 4 ronde koplampen, zoals de oranje die ik ooit bezat.
In een prachtige 70's kleur nml caramel bruin, echt een toppertje.
Kenteken 95-BD-70, 1973 net van eigenaar gewisseld, overigens gespot in A'dam.
Ik vraag me af of deze bekend is hier, hij zag er namelijk in showroomstaat uit, en omdat hij kort geleden van eigenaar is gewisseld, heeft hij dus ook op een verkoopsite gestaan!

De artikels zijn prima te lezen hoor clignoteur, heel erg leuk met de recenties van de verschillende berijders.

0251rush2112 zei:
Hoi Frank, ik heb op jouw website gekeken naar je restauratieverslag. Wat heb je er een werk van gemaakt! Complimenten hoor.
Op je laatste foto valt me de mooie striping op, goed gedaan. Waarom heb je de chromen sierstrips eigenlijk niet gemonteerd?
Zo te zien heeft jouw Passat een carburateur, hoe heet jouw uitvoering officieel?
1 van mijn Variant's is ook in de Marsrode kleur. Nu is de lak niet echt sprankelijk maar te zijner tijd wil ik hem ook laten spuiten.
Met een restauratie als Dasher heeft uitgevoerd zou je de twee Audi's 80 kunnen redden die op deze pagina als donorauto worden gepresenteerd. Maar daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan, om van de tijd nog maar niet te spreken. Maar in theorie is geen enkele auto te slecht om te redden.

Any car can be saved but it depends how much you wish to spend on it. Most people wouldn't have saved my car due to the severe accident damage. Thankfully I know a metal working wizard! There are people here who are now restoring Type 2 Kombi's that are so rusty the bottom third is almost gone, something they wouldn't have considered ten years ago. It's really what your budget is, as to how far you are prepared to go.

In the new year I am getting a spare dash recovered then getting the interior redone. He needs it!

Afgelopen maandag heb ik voor het eerst van mijn leven aan een auto gesleuteld. De schokdemper rechtsvoor lekte en moest hoognodig vervangen worden. Op de technische meeting hadden we daar geen tijd meer voor, dus maandag heb ik een vrije dag opgenomen om bij meestersleutelaar Rush op bezoek te gaan. Het was een leerzame en leuke middag. Eigenlijk is een auto gewoon één groot bouwpakket (voor de meesten van jullie zal dit een open deur zijn), maar je moet wel weten hoe alles uit en in elkaar moet en in welke volgorde en je moet over het juiste gereedschap beschikken. Daarnaast is veel geduld en inventiviteit nodig, want zie maar eens onderdelen los te krijgen die 37 jaar lang hebben vastgezeten.
Rush heeft drie Passats gerestaureerd en heeft veel geduld, dus na een paar uur noeste arbeid zat er een mooie 'nieuwe' schokdemper onder de auto. Ik heb veel toegekeken, meegeholpen en zelf ook wat eenvoudiger klusjes verricht en ik vond het nog eens leuk ook. Rush: nogmaals bedankt voor je hulp en geduld!

Bijgaand wat plaatjes:

De Passat is opgekrikt en staat op de assteunen en krik...
2r2wvwp.jpg

... terwijl Rush bezig is de veerpoot los te krijgen.
2irad0w.jpg

Aantrekken van de veerspanner; links de nieuwe (rode) demper
2q0rg95.jpg

Dit doorkijkje zie je niet vaak
33c7mo4.jpg

Ons werkterrein
2506kxg.jpg

En op de terugweg ben ik nog door forummer DavidK gespot!
20111114_009.jpg

Great stuff! Did you need to change the bearing that sits on the top, filling the hole? They are a service item and die after a few years or so.

Nee hoor, die heb ik nog nooit vervangen. In deze zat wel een ietsje speling maar was nog goed genoeg.

Oh.. nu ik dit lees en weet dat jij schokdempers kan vervangen mag je mooi die van onze Croma ook doen. Het werkplaatshandboek ligt in de kofferbak ! (y):T

Terug
Bovenaan