Van Grijs naar Diamantzilver-metallic Z4
Nu ga ik wat vertellen over het opknappen van mijn twee Audi’s b1 of type 82 aan het eind van 2004 en in 2005 (ik heb in de vorige post eind 2005 in plaats van 2004 gezegd, dat was fout). Maar eerst wat foto’s van de twee gls-en van vier weken geleden (het had geregend).
En een andere foto van het afscheid van de nog rijdende manillagroene ls. Vanaf begin 2005 doet hij dienst als sloopwagen.
Nog een paar foto’s van de drie Audi’s in 2005.
Ik vind restaureren een te groot woord voor wat ik heb gedaan met de wagens want ze waren nog in een behoorlijke staat. Er was vrijwel geen roest behalve op die plaatsen waar er gelast moest worden en voor de automaat (deze b1 heeft 12 jaar stil gestaan) dienden er nog een aantal (motor)onderdelen vervangen te worden. En om ze helemaal mooi te maken heb ik ze toch laten spuiten.
Ik ben geen echte monteur, geen lasser, geen autospuiter, geen tectylbehandelaar en ik heb weliswaar een garage maar die staat vol met fietsen. (Dat is een andere hobby van mij). En ik heb ook geen brug voor mijn wagens. Voor al dit soort van klussen moest ik naar andere mensen/bedrijfjes toe.
Ik ben meteen lid geworden van de oldtimers club in deze regio. Behalve dat het leuk is om lid te zijn van zo’n club maak ik gebruik van de kennis en kunde van de leden. Een lid werkte vroeger bij een VW dealer, hier heb echt veel van geleerd. Wat een kennis heeft deze man, vooral met betrekking tot (VW/Audi) youngtimers.
Ik ben lid van de Algemene Audi Club (AACN) via een ander lid ben ik aan één van de Audi’s gekomen.
Waar ik veel steun aan heb is een bevriende monteur die in de buurt woont en die ook mijn vorige Audi had onderhouden. We hebben afgesproken dat wij de Audi, de automaat, zouden opknappen. Ik heb de auto met de autoambulance opgehaald bij een lid van de AACN, het was een flinke afstand, en toen ik weer terug was bij mijn monteur stond hij een beetje vreemd naar de auto te kijken. Hij vond het eigenlijk maar niks om zo een wagen op te gaan knappen; enerzijds omdat deze Audi b1 geen echte klassieker zou gaan worden (hij denkt meer aan oude Amerikaanse auto’s); anderzijds moest er toch vrij veel aan de auto gedaan worden om hem weer toonbaar te krijgen. Hier merkte ik wel het verschil in zienswijze op tussen een monteur en een leek. Hij rekent in arbeidsuurtjes én als je hier mee bezig gaat dan moet het wel goed gebeuren anders is het niet de moeite waard. Ik zie de b1 als hobby én ik had toen nog niet besloten om hem weer helemaal mooi te gaan maken. Ik ga gewoon rijden met de type 82, weliswaar in een youngtimer, maar wat schoonheidsfoutjes er op is goed mee te leven.
Ik heb op dat moment besloten dat ik de b1 opnieuw zou laten spuiten op advies van mijn monteur. Zo gezegd, zo gedaan……
Hij rekent nog wel eens vriendenprijsjes voor zijn werkzaamheden aan mijn wagens of ik doe iets voor hem als tegenprestatie. Ik ben er bij als hij met mijn wagen bezig is door hem te helpen of zelf wat te doen.
Door mijn monteur en ook door de adviezen van mijn oldtimers club heb ik de mensen gevonden die aan mijn wagens gingen werken.
Ik heb twee mensen die konden lassen en de wagens spuitklaar maken, daarna bracht ik de wagens weg naar de autospuiterij. En vervolgens naar een tectylbehandelaar.
Ik kon gelukkig aan mijn wagens werken bij mijn monteur (’s avonds). Ik heb zelf mijn wagens volledig gestript (de ruiten heb ik laten zitten, de chromen sierstrips op de spatborden ook en van een wagen ook de achterlichten).
Wat moest er allemaal gebeuren met de automaat die 12 jaar heeft stil gestaan?
Uitgebreide grote beurt; distributieriem, spanrol, slangen, benzineslang, oliefilter, luchtfilter, olie, remolie, bougies, zekeringen, halogeen lampen, ruitenwissers, claxon, sierstrips, binnenantenne (ter voorkoming van een roestgat in het voorscherm), in blauw kenteken (was een nog oud blauw kenteken!), accu, 4 nieuwe Michelin banden. Wat later ook de 4 wiellagers, ashoezen, 4 schokdempers plus achterveren, remleidingen/slangen en remcilinders.
Het weer opnieuw kunnen laten lopen van de motor en weer kunnen gaan rijden is steeds een grote belevenis!
Waaruit bestond het lassen?
Ik heb het volgende gekocht bij een automaterialen bedrijf: twee voorschermen (ter vervanging), schermplaten, achter plaat onder, lasplaat, binnenschermen. Deze onderdelen werden op zeer kundige wijze er weer in gezet. Ook de verschillende losse eindjes onder de auto werden vervangen door nieuw laswerk. Het werd afgewerkt met strijkkit, body seal en body shutz.
Waaruit bestond het spuitklaar maken?
Auto schuren en op die plaatwerken die wat meer aandacht nodig hadden diende er wat meer geschuurd te worden. Uiteindelijk werd de auto in de witte primer gezet. Daarna kon het spuiten plaatsvinden.
Grote beurt voor de handgeschakelde bestond uit normale werkzaamheden behalve dat ook de spanrol en het blauwe kenteken (was geel) zijn vervangen.
Voor de handgeschakelde hoefde alleen bij de binnenschermen bij de spatborden van de auto wat gelast te worden, tevens bij de twee achterschermen. Bij deze auto was de lak ver weg daar moest veel aandacht naar uitgaan en dat was ook behoorlijk wat werk Bij beide auto’s is geen plamuur gebruikt.
Ik heb de wagens in witte primer naar autospuiter gebracht op een autoambulance. Daar werden beiden auto’s van grijs naar diamantzilver-metallic Z4 gespoten. Dat was ook de originele metallic kleur Z4, maar door de jaren heen werd de lak steeds wat doffer. Zodoende leek het meer op grijs. Wat later heb ik de wagens naar een tectylbehandelaar gebracht.
Ik heb de handgeschakelde b1 pas in het najaar van 2005 laten spuiten en laten tectyleren. In de tussentijd kon ik hiermee gewoon gaan rijden.
Ik heb het weer opbouwen van de b1’s zelf gedaan. Dat was mooi werk want je ziet de wagens er weer helemaal opgeknapt door worden.
Ik ben ook bezig geweest met het interieur van beide wagens. Van een wagen was het dashboard behoorlijk gescheurd, gelukkig had ik er nog eentje liggen (niet van mijn sloopwagen want hiervan was het dashboard ook helemaal open gescheurd). Het “nieuwe” dashboard kwam van hetzelfde lid vandaan van wie ik de automaat had overgenomen (plus wat andere onderdelen) die ik één jaar later ben gaan ophalen. Ik heb de opgeknapte automaat van te voren laten zien aan hem en wij hebben via de mail toentertijd nog contact gehouden. Overigens heb ik ook veel onderdelen gehaald op een sloperij in 1991. Bij de automaat was het dashboard helemaal goed en nu nog steeds! Bij de andere zit er nu een klein scheurtje (waar de luidspreker zat). De verzamelde onderdelen kwamen goed van pas, bijvoorbeeld de ruitenwissermotor en de startmotor. Deze heb ik er wat later opgezet want ze vielen pardoes uit (in de stromende regen én in een plaats ver weg van waar ik woon, maar ik kon na verschillende pogingen toch weer starten en weer gaan rijden).
Mijn monteur vertelde mij dat dit soort onderdelen het als eerste opgeven als ze lang niet gebruikt zijn. Hij vertelde ook dat als een auto lang heeft stil gestaan er een grote kans bestaat dat je te maken krijgt met kapotte koppakking of kapotte keerkringen. Hij heeft hier ook gelijk in gekregen (weliswaar twee jaar later) want ik heb ook een kapotte koppakking gehad. Maar hij wist wel iemand die de kop van de motor kon vlakken en hij deed de rest!
Andere dingen die ik heb gedaan: Bijvoorbeeld van het stuuromhulsel was het op verschillende plaatsen kapot daarvoor heb ik het stuur van mijn sloopwagen gebruikt, zo ook een aantal andere onderdelen die het niet meer deden (dynamo,relais, lampjes etc). Verder ben ik bezig geweest om de auto’s binnen weer te poetsen (dat viel nog niet mee met de wagen die 12 jaar had stil gestaan). De elektrische achterkant van het contactslot was kapot na een paar maanden, die heb ik ook vervangen (een aantal functies doen het niet meer; knipperlichten/toerenteller/benzinemeter/temperatuurmeter/ achteruitlicht/interval ruitenwissers/ ruitenwissers bij sproeien). Dit na advies ingewonnen te hebben bij de man van de VW dealer maar nadat ik dit had vervangen (uit mijn sloopwagen) was het nog niet over.
Zijn tweede advies wees naar de zekeringenkast.
Mijn buurman is goed in elektrische schema’s/installatie. Zo heeft hij de zekeringenkast aan de praat gekregen door heel klein en fijn te solderen, en ook de benzine/temperatuur meter weer gangbaar gemaakt. Hij is ook goed in fijne afsteldingetjes. Mijn kilometerteller deed het niet en van de andere auto de toerenteller. Hij maakte beide units open, zag wat er mis was en hij herstelde het.
Ik heb een recaro stoel (hij staat in de handgeschakelde wagen) gratis van een man gekregen want we hebben het gehad over fietsen! (want hij fietst ook).
Ik heb de manillagroene ls gestald in een schuur van een lid van de oldtimers club plus een aantal grote onderdelen, de rest heb zelf in huis opgeslagen.
Ik heb de Audi’s APK laten keuren begin 2005 en ze werden beiden in één keer goedgekeurd!
Ik was al bezig met autoverzekeringen en autotaxaties. Ik heb voor een klassieke verzekering gekozen.
Welke kilometerstand stond er op toen ik deze twee Audi’s aanschafte (eind 2004)?
De automaat stond op 63.000 km, de handgeschakelde op 144.000 km.