Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

marathonmetallic zei:
0251rush2112 zei:
Audi80Coupé zei:
Ziet er goed uit. Hoe haal je de tectyl weg, met een krabber oid?

Met een krabber, boormachine met staalborstel, oude beitel en het lost op in benzine of diesel. Als laatste ontvetten met remreiniger. Dan moet het klaar zijn voor de nieuwe laklagen.

Je moet niet alleen handig zijn, maar ook een engelengeduld hebben. Wat een k**werk! Maar het zal worden beloond, eens zal deze Passat weer over de weg zoeven. Tja Rush, daarna de Azorenblauwe nog even opknappen (haha). Dan wordt het een aardig wagenparkje! :eek:

Zelf kan ik geen auto's meer gebruiken, maar opknappen voor jou of iemand anders is bespreekbaar.

0251rush2112 zei:
marathonmetallic zei:
0251rush2112 zei:
Audi80Coupé zei:
Ziet er goed uit. Hoe haal je de tectyl weg, met een krabber oid?

Met een krabber, boormachine met staalborstel, oude beitel en het lost op in benzine of diesel. Als laatste ontvetten met remreiniger. Dan moet het klaar zijn voor de nieuwe laklagen.

Je moet niet alleen handig zijn, maar ook een engelengeduld hebben. Wat een k**werk! Maar het zal worden beloond, eens zal deze Passat weer over de weg zoeven. Tja Rush, daarna de Azorenblauwe nog even opknappen (haha). Dan wordt het een aardig wagenparkje! :eek:

Zelf kan ik geen auto's meer gebruiken, maar opknappen voor jou of iemand anders is bespreekbaar.
Kijk uit wat je aanbiedt, Rush! Voor je het weet koop ik een pre-facelift Variant en dump ik die in je voortuin!:eek:

Mooie wagen! (y). En met een origineel kenteken. En die kleur! Volgens mij Addergroen toch? Is dat niet de kleur die Rush voor z'n project op het oog heeft?

Ik vraag me dan altijd af: wat is het verhaal achter het feit dat zo'n auto er na al die jaren op het oog nog zo goed uit ziet. Onze Variant probeerde ik vroeger zo goed mogelijk bij te houden, maar na 11 jaar was hij echt op! :cry:

Dit is idd een schitterende Passat in de kleur Addergroen. Dat wordt de kleur van mijn nieuwe Variant.
Misschien is de auto alleen met mooi weer gereden en droog gestald. Mijn Variant had zo'n beetje 115.000 op de teller voordat ie in brand vloog.
Niet echt veel kilometers en op het oog ziet ie er ook goed uit. Echter nu ik alles bloot leg komt er toch de nodige ellende tevoorschijn. En dat komt niet door de brand. Als er gedurende langere tijd dagelijks mee gereden is of altijd buiten heeft gestaan dan roest ie lekker door.
De vorige eigenaar heeft het nodige gelast, ik denk terwijl het interieur nog in de auto zat. Zodoende is het niet netjes afgewerkt en slijp ik alles er maar weer uit nu ik er toch goed bij kan.
Zo wordt het toch weer een groot project maar een mens moet wat te doen hebben behalve je vrouw lastig vallen, neuspeuteren, kontkrabben etc.
Mag deze taal eigenkijk?:cool:

DSC07451.jpg

DSC07453.jpg

DSC07456.jpg

Op deze foto zie je het weggeslepen deel en in de opening is de kriksteun zichtbaar. Daar zet je in het geheel een nieuw stuk bodemplaat over en dan zet je daar de kriksteun weer aan vast door b.v. ter hoogte van de kriksteun wat gaatjes in de bodemplaat te boren.en die weer dicht te lassen.

DSC07457.jpg

Op de bodem ligt een anti dreunmat waar water of condens onder kan komen. Ook maar weggehaald en je ziet, er komt weer veel roest tevoorschijn.

DSC07459.jpg

Ook aan de linkerzijde ter hoogte van de steun voor het subframe de boel opengeslepen. Ook weer erg veel roest maar deze steun is te redden.

DSC07458.jpg

Klassiekerrijder zei:
Die was ook bij de eerste Passat/Audi 80-meeting.
Klopt! Bij de eerste van 2011 welteverstaan, want de allereerste (toen nog alleen voor Passats) was in 2010. Overigens komen Rush en ik binnenkort bij elkaar om plannen voor dit jaar te smeden. Ik hoor het graag als er verzoeknummers zijn!

@phoenixrood74; ik hoor het wel, van die plannen. Ik heb geen verzoeknummer.
Ik heb net weer een verhaaltje geschreven over die merkwaardige Typenummers van de Audi 80 B1.
(bij mijn auto - Youngtimer-gevoel.......)
Groet, Han

Het moest er nu toch maar van komen, te koop en ook maar alleen op Marktplaats;

(...)

Een goede Passat uit 1975 op LPG. (...)

Het te koop aanbieden van goederen is niet toegestaan op Autoweek.

Yellow Cab
Autoweek-moderator

@marathonmetallic; Ik ben het helemaal met jou eens!
@82rush8385; Hoe staat het er voor met jouw grote project met het Type 33?
Zo te zien op de foto's ben je al goed bezig!

Ja, dat is nou de ultieme Audi 80 Variant in Marathon metallic, toch?
Dubbele koplampen, bumpers met kunststof zijkapjes (wat mij betreft de mooiste bumpers) en die velgen:cool:
Ik droom ervan om er zo eentje in het echt te zien. Hoe kom je aan die foto?

De restauratie gaat z'n gangetje. Er komt wel veel ellende tevoorschijn onder de tectyl maar het blijft zeer de moeite waard om er weer een mooie auto van te maken. In principe werk ik er elke maandag aan maar of ie dit jaar afkomt weet ik niet. Er is natuurlijk ook geen tijdsdruk dus we zien wel.

Gegoogled op Audi 80 Estate. Jammer dat het stuur rechts zit en dat hij niet te koop staat, bij voorkeur bij mij in de straat. :LOL:

Is een van de oudste, staat al op eerdere pagina's, maar dan in een binnenruimte en bewogen in het donker, dus hier eens wat heldere foto's.

1zg8e3r.jpg

nnuu0j.jpg

De 30-AS-42 is de op één na oudste Passat met geldige APK. Hij en zijn eigenaar zijn bekend. @Clignoteur: waar en wanneer heb je deze foto's gemaakt?
@Vnm: ik had deze twee ook al gezien op marktplaats, maar ze zijn zo lelijk dat ik ze hier eigenlijk niet durfde te vermelden...

Phoenixrood74 zei:
@Vnm: ik had deze twee ook al gezien op marktplaats, maar ze zijn zo lelijk dat ik ze hier eigenlijk niet durfde te vermelden...

Ja sorry, maar na die donkergrijze Variant van laatst vind ik elke Passat die een originele indruk maakt voorlopig de moeite waard. :)

Phoenixrood74 zei:
De 30-AS-42 is de op één na oudste Passat met geldige APK. Hij en zijn eigenaar zijn bekend. @Clignoteur: waar en wanneer heb je deze foto's gemaakt?

4 september 2010 bij het Concours d'Elégance op Het Loo in Apeldoorn. Kwam hem toevallig weer tegen toen ik iets anders zocht en heb toen alle 17 pagina's van het topic hier doorlopen en zag alleen minder geslaagde foto's ervan, dus dacht ik "kom, we plaatsen hem even", ook al stoort mij de reflectie van het afzetlint aan de ene kant en van de zon aan de andere kant. Maar ja, het was toen ook zulk mooi weer...

Dag Passat liefhebbers.
Ik heb mijn VW Kübelwagen na 20 jaar trouwe dienst ingeruild tegen een witte VW Passat B1, 18-YA-45. Die is 2 jaar ouder dan de kübel, hij is van 1974. Bij de kentekencheck viel me op dat er staat dat hij 2 deuren zou hebben. Het zijn er toch echt 4 ! Hij rijdt prima (op gas).
Ik heb geen idee hoeveel kilometers hij al achter de rug heeft, tussen de 2 laatste APK's maar 50, zeggen de rapporten. Maar ja, de kilometerteller loopt dan ook niet vooruit als ik rij ...... Heeft iemand een idee waar ik er nog zo'n klokje zou kunnen vinden ? Mijn (knappe) monteur zegt dat het tandwiel is versleten ....
Groeten,
Lieu

Clignoteur zei:
Phoenixrood74 zei:

4 september 2010 bij het Concours d'Elégance op Het Loo in Apeldoorn. Kwam hem toevallig weer tegen toen ik iets anders zocht en heb toen alle 17 pagina's van het topic hier doorlopen en zag alleen minder geslaagde foto's ervan, dus dacht ik "kom, we plaatsen hem even", ook al stoort mij de reflectie van het afzetlint aan de ene kant en van de zon aan de andere kant. Maar ja, het was toen ook zulk mooi weer...
Bedankt voor de moeite van het 17 pagina's doorlopen!(y)

Lieu zei:
Dag Passat liefhebbers.
Ik heb mijn VW Kübelwagen na 20 jaar trouwe dienst ingeruild tegen een witte VW Passat B1, 18-YA-45. Die is 2 jaar ouder dan de kübel, hij is van 1974. Bij de kentekencheck viel me op dat er staat dat hij 2 deuren zou hebben. Het zijn er toch echt 4 ! Hij rijdt prima (op gas).
Ik heb geen idee hoeveel kilometers hij al achter de rug heeft, tussen de 2 laatste APK's maar 50, zeggen de rapporten. Maar ja, de kilometerteller loopt dan ook niet vooruit als ik rij ...... Heeft iemand een idee waar ik er nog zo'n klokje zou kunnen vinden ? Mijn (knappe) monteur zegt dat het tandwiel is versleten ....
Groeten,
Lieu
Welkom in dit topic! Je auto was al bekend, maar het is goed om te weten waar hij terecht is gekomen. Ik heb je een privébericht gestuurd met onder andere een antwoord op je vraag.

Vmn zei:
Phoenixrood74 zei:

Ja sorry, maar na die donkergrijze Variant van laatst vind ik elke Passat die een originele indruk maakt voorlopig de moeite waard. :)
Daar zit wat in.;)

Hallo Passat vrienden!

Enige tijd al niet meer van mij laten horen, maar ik heb niet stil gezeten. Sinds midden januari ben ik druk geweest met laswerk en reparaties aan de Passat. Eind januari moest ze voor APK. Omdat ik al snel door had dat er redelijk wat gedaan moest worden heb ik haar tijdelijk geschorst. Afgelopen was ik zover klaar dat ik in ieder geval voor APK kon. Dinsdag werd ik al goedgekeurd maar door een storing kon ik niet afgemeld worden. Donderdag weer terug geweest en toen viel ik in de steekproef. Nog nooit gehad dus toch wel spannend, maar ook dat was geen probleem, dus ik mag weer twee jaar legaal rijden! Er is nog een hoop te doen, maar ze wordt gelukkig elke keer beter. Hieronder enkele fotos van de werkzaamheden (excuus voor de schrale kwaliteit).

De kokerbalk rechts was van voor tot achter voor de onderste helft gewoon totaal verrot. De aansluiting met de bodemplaat ook. De wielkast rechts en het bodemdeel rechtsvoor helaas ook. Ik ben begonnen die weg te halen. Op de foto zie je het nieuwe bodemdeel van VW al erin en de delen die ik zelf heb nagemaakt;
IMG_1073.JPG

IMG_1074.JPG

Hier is de binnenzijde van de kokerbalk ook weer dicht;
IMG_1082.JPG

IMG_1084.JPG

En de buitenzijde;
IMG_1106.JPG

'Nieuwe' spatbordjes links en rechts, wat een verschil!
IMG_1105.JPG

En de onderzijde van de A stijl is ook opnieuw geklopt;
IMG_1107.JPG

Voor de APK is alles netjes afgelasd, vlakgeslepen en in de POR15 gezet. Het afwerken met bodyschutz, nadenkit en de Phoenixrode verf moet nog gebeuren. Daarvoor wil ik eerst nog een hoop andere dingen netjes maken. Ik zal morgen even wat mooiere foto's maken van hoe ze er nu bij staat!

Zow Geert dat ziet er goed uit. Er wordt weer veel energie gestoken in het cultureel Passat-technisch erfgoed. Het laswerk ziet er mooi uit.
Het is ook erg fijn dat VW-classicparts z'n best doet om ons de kans te geven om Passat's te restaureren.

Ik ben deze week maar eens begonnen met de remmen.
Onder mijn nieuwe project komen Girling remklauwen. die werden rond 1977 gebruikt en zitten ook onder de Marinogele facelift.
Mijn eerste indruk is dat ik ze alleen hoef schoon te maken en revisie lijkt niet nodig.
DSC07515.jpg

DSC07516.jpg

DSC07518.jpg

Tevens ben ik met de linker voorrem van mijn blauwe bezig geweest, die bleef hangen. Daar zitten klauwen onder van het merk Teves.
Ik had deze wel gereviseerd tijdens de restauratie maar ik denk te wijnig vet gebruikt op de bewegende delen.
Ik heb de cilinder maar lekker ver naar buiten laten komen door de remblokjes te verwijderen en dan op de rem te trappen. Vervolgens onder de rubber manchet alles volgespoten met WD40 en toen de cilinder weer zover mogelijk naar binnen gedrukt. Verder de glijdende delen van het zwevende zadel met kopervet ingesmeerd.
Morgen ga ik de remmen testen omdat het vandaag baggerweer was en ik ook verder geen tijd had omdat mijn vrouw een vocaal optreden had en ik niet verstek kon laten gaan(ze zingt als een nachtegaal, maar dit terzijde).:cool:
DSC07522.jpg

DSC07525.jpg

DSC07526.jpg

Zo Geert, dat gaat lekker! Ik vind het erg mooi dat je het zo grondig aanpakt. De Passat is origineel geleverd door een VW-Dealer 300 meter van het huis waar ik ben opgegroeid, en mijn vader heeft hem lange tijd in de voorraad gehad. Dus ik heb er best wel een beetje een band mee! ;)
Mocht je ooit specifieke onderdelen zoeken dan kan ik altijd kijken wat we hebben!

Blauwe remklauwen? Is dat wel origineel Rush? :p

Phoenixrood74 zei:
Lieu zei:
Dag Passat liefhebbers.
Groeten,
Lieu
Welkom in dit topic! Je auto was al bekend, maar het is goed om te weten waar hij terecht is gekomen. Ik heb je een privébericht gestuurd met onder andere een antwoord op je vraag.

Hallo Phoenixrood74,
Dank voor je welkom. Je privébericht heb ik niet ontvangen. Toch werkt de mail wel, want ik heb van iemand een km-teller te koop aangeboden gekregen. Ik ben nog steeds benieuwd naar je mail ! Wil je hem nog eens verzenden ?
Bedankt,
Lieu

Vandaag ging de blauwe voor APK. Voordat ik bij de garage kwam eerst een testritje gedaan om de remmen te testen. De rem bleef niet meer hangen dus vol goede moet de auto afgeleverd.
Om 12.00 uur belde de keurmeester met het foute bericht dat de rem toch nog te veel bleef hangen en bovendien trok de auto teveel naar links tijdens het remmen. Dus verschil in remdruk. Bovendien zat de accu los en dat is ook afkeur.
Dus maar weer de hele klerezooi uit elkaar gehaald, goed opgeschuurd en weer ingevet. De cilinder nog verder naar buiten laten komen en schoongemaakt.
Ook meteen maar rechts gedaan, accu vastgezet en opnieuw naar de garage gebracht. Hij kreeg nu ook nog een steekproef en alles was goed met de complimenten van de RDW.
Er was alleen nog 1 klein puntje. Als ik mijn mistachterlicht aan doe gaat er geen lampje branden in mijn schakelaar en dat moet dus wel. Als je dan het lampje uit je mistachterlicht haalt is ie weer goedgekeurd !!!!!!!
Dussss.
Verder ook weer een plaatdeel bij de kriksteun rechts voorbereid voor het nieuwe project:cool:

Lieu zei:
Hallo Phoenixrood74,
Dank voor je welkom. Je privébericht heb ik niet ontvangen. Toch werkt de mail wel, want ik heb van iemand een km-teller te koop aangeboden gekregen. Ik ben nog steeds benieuwd naar je mail ! Wil je hem nog eens verzenden ?
Bedankt,
Lieu
Een privébericht ontvang je niet via de mail, maar je kunt dat bovenaan deze site aanklikken. Daar staan naast elkaar (in rode letters) Privéberichten, Recente berichten en Spring naar forum.

@ Geert: ziet er goed uit, knap werk. (y)
@ Rush: fijn dat de TS weer is goedgekeurd, ondanks het geneuzel met het mistachterlicht :cool:

@33rush8485: Als je het soms even niet ziet zitten met jouw grote project dan moet even een blokje om rijden met jouw andere Passat B1-TS!
@Geert: Je bent ook goed bezig met jouw Passat B1.
Ik heb de oplossing gevonden voor die merkwaardige Typenummers!!!
Mijn topic staat bij "Mijn Auto" onder de naam " Youngtimer-gevoel met een Auto Union – Audi 80 B1 Typen 33-82-83-84-85 of Type 82? "
Inderdaad, Type 33 is ook van toepassing op de Audi 80 B1.
Groet, Han

In 1981 was ik ook in het bezit van een Passat, bouwjaar 1974 met volgens mij een 1300 motor. Hele fijne auto, zou hem zo weer ruilen voor mijn Bertone Cabrio!!

Dit was de originele kleur.

passat197402.jpg

Later heb ik hem overgespoten in 2 kleuren en "gepimpt":p

passat1974.jpg

passat197403.jpg

stoterstangen90 zei:
Die wielen kunnen echt niet.....

Weer zo'n 'tuner' die op een goedkope manier zijn oude wagen op het nieuwere model wil laten lijken, bah!

Zollie zei:
stoterstangen90 zei:

Weer zo'n 'tuner' die op een goedkope manier zijn oude wagen op het nieuwere model wil laten lijken, bah!
Onzin. Dit zijn de juiste wieldoppen voor een GLS-versie. Ik heb de auto uitgebreid bekeken en gefotografeerd en hij is helemaal origineel.

Phoenixrood74 zei:
Zollie zei:
stoterstangen90 zei:

Onzin. Dit zijn de juiste wieldoppen voor een GLS-versie. Ik heb de auto uitgebreid bekeken en gefotografeerd en hij is helemaal origineel.

Wieldoppen misschien, maar volgens mij komen deze stalen wieltjes zelf onder een 32b vandaan...

Zollie zei:
Phoenixrood74 zei:
Zollie zei:
stoterstangen90 zei:

Wieldoppen misschien, maar volgens mij komen deze stalen wieltjes zelf onder een 32b vandaan...

De velgen zijn wel 'VW' maar horen inderdaad niet onder dit model thuis. De wieldoppen zijn 100% origineel voor deze GLS uitvoering. De eigenaar heeft deze zelfs enige tijd geleden vernieuwd. Overigens vind ik dat deze auto in Nederland moet blijven. 't is dat mijn budget te kort schiet om er echt iets moois van te maken.....:(

Gisteren ben ik begonnen met lassen. Op een gegeven moment is het wel eens lekker om weer wat te maken. Het was alweer een paar jaar geleden dus moest ik weer even kijken hoe ik het apparaat moest instellen. Ik ben bij de kriksteun linksvoor begonnen.

DSC07587.jpg

DSC07599.jpg

DSC07588.jpg

DSC07600.jpg

Bij de kriksteun rechts werd het iets ingewikkelder omdat de kriksteun zelf ook weggerot was. Ik heb er een compleet deel ingelast en om die goed tegen de bodem aan te krijgen heb ik maar de krik gebruikt.

DSC07590.jpg

DSC07593.jpg

DSC07591.jpg

Ook in de waterbak kunnen problemen onstaan omdat de bekleed zijn met dempingsmatten. Er kan water onder komen en dan gaat de boel lekker rotten. De zijkanten grenzen aan de wielkasten, dat daar ellende kan ontstaan spreekt voor zich.

DSC07592.jpg

Mijn nieuwe aanwinst: een Passat 1.5 automatic, bouwjaar 1975. En die kleur...hoe heet die ook alweer...:D

DSC00026.jpg

DSC00025.jpg

DSC00024.jpg

DSC00023.jpg

DSC00022.jpg

DSC00020.jpg

DSC00019.jpg

DSC00018.jpg

Terug
Bovenaan