Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Gewoon Dirk zei:
Ik ga vanavond kijken bij deze auto: 1978 Audi 80 1.6 LS
Zijn er nog mensen met tips waar ik specifiek bij dit model op moet letten? (algemene zaken kan ik zelf wel bedenken;))

Deze Audi 80 heb een paar maanden geleden gezien vanuit de trein van Bergen op Zoom naar Roosendaal. Hij stond op een vakantiepark. Ben je Audi nog gaan kijken en hoe is hij? Ik zie dat de advertentie ondertussen van Marktplaats af is.

Otto Oto zei:
Gewoon Dirk zei:
Ik ga vanavond kijken bij deze auto: 1978 Audi 80 1.6 LS
Zijn er nog mensen met tips waar ik specifiek bij dit model op moet letten? (algemene zaken kan ik zelf wel bedenken;))

Deze Audi 80 heb een paar maanden geleden gezien vanuit de trein van Bergen op Zoom naar Roosendaal. Hij stond op een vakantiepark. Ben je Audi nog gaan kijken en hoe is hij? Ik zie dat de advertentie ondertussen van Marktplaats af is.

Dat geloof ik direct, er was aardig wat belangstelling voor het karretje. Zelfs tijdens mijn bezichtiging werden ze om t kwartier wel gebeld. De auto was verre van perfect maar ook niet helemaal vergaan dus dat viel me alles mee.

Roest is het belangrijkst. Mechanisch is alles te doen, alleen een automaat wil nog wel eens problemen geven. Een handgeschakelde is een degelijke en fijne auto. Erg lekker rijdende, fijne kar.

Geweldig! Gefeliciteerd!
Mooie kleur ook.
Zo op de foto ziet ie er nog strak uit.
Hij heeft iets te brede velgen, de uitlaat tja daar beginnen we maar niet over, enne de spatlap hoe leuk is dat, gouw opzoek naar een rechter.
Succes en plezier ermee,beste @Gewoon Dirk

Dirk, gefeliciteerd met de Audi en welkom bij de liefhebbers! Wat moet er zoals gebeuren voor de APK? Ga je hem helemaal opknappen of restaureren? Waar ik benieuwd naar ben, is of de stoelen origineel zijn. Op de advertentiefoto's leken deze niet origineel. Origineel zijn ze in de kleur rood/oranje net als de deurpanelen.

@Stif, Hij is nog redelijk strak, al zit er links en rechts wel een deukje en een roestplekje. Die uitlaat gaat er morgenochtend meteen af, later die ochtens staat er al een tripje richting sloperij gepland het zou leuk zijn als ik daar ook een spatlap kan vinden.

@Otto Oto, Zoals het er nu uitziet moet er voor de APK naar de verlichting gekeken worden (rechtsvoor doet alleen de knipper het, grootlicht doet niets evenals achteruitrijlicht) de ruitensproeier werkt niet naar behoren, de uitlaat is lek, Aandrijfashoezen zijn versleten evenals Fuseekogelhoes en stuurkogelhoes, beide linksvoor. Doordat er voor verkeerde veerpoten zijn gemonteerd (hij staat voor iets te hoog) en er te brede banden onder zitten voor loopt hij aan in de wielkast. Verder zijnde remleidingen roestig en moeten er nieuwe wiellagers achter gemonteerd worden. Ik ga proberen zo veel mogelijk zelf te doen en ken een niet te dure monteur met voorkeur voor VAG producten. Ik zal zeker de belachelijk lage aanschafwaarde meermaals moeten investeren in deze auto maar dan nog heb ik een koopje lijkt me.

De stoelen zijn nog de originele, op de advertentiefoto's zitten er lelijke stoelhoezen overheen. Overigens zijn de stoelen, en dan met name de achterbank, ver heen. Dus als iemand nog een rood/oranje interieur heeft liggen dan hou ik mij aanbevolen....;)

@Barri. Allereerst is het voor mij van belang om de auto APK-waardig te krijgen. Zodra dit gebeurt is wil ik in ieder geval de bestaande roestplekken behandelen zodat hij daar niet verder kan roesten. Verder wil ik ook het interieur weer in orde krijgen, maar alles op zijn tijd. Ik heb geen haast.

Nog wat foto's van dinsdag, toen ik ging kijken (en kopen).

Roest heb ik voornamelijk gevonden aan de voorspatborden en in de achterste wielkasten, de lijkt vooralsnog redelijk hard te zijn.

Er zitten voor veerpoten van een later model 80 onder, de steek klopt ook niet meer (4x108, moet 4x100 zijn). Je hebt nog wel wat te doen, maar dan heb je een erg leuke auto in een geweldige kleur en ook nog een originele Nederlander! Als de ophanging helemaal origineel is, rijdt zo'n 80 heerlijk comfortabel. Ik heb er vier gehad, met veel plezier aan gesleuteld en in gereden.
De niet werkende koplamp is waarschijnlijk een probleem met de zekeringkast.

ok, het is een B2, maar het lijkt me een redelijk net exemplaar voor een gunstige prijs. Leuk ding!
<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m952308444-vw-passat.html>

$_85.JPG

Kijk nou eens :p een 32B in Rimini-trim. Ik had de zoektocht eigenlijk al opgegeven. De grijze ruitjesbekleding, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar (!), complete middenconsole, rubberen keienvanger en deze 'period' stalen wielen kloppen allemaal. Op de achterklep zou het een 'C' moeten zijn met een losse sticker van het actiemodel. Moet me inhouden om de foon niet te pakken...

Gewoon Dirk zei:
@Stif, Hij is nog redelijk strak, al zit er links en rechts wel een deukje en een roestplekje. Die uitlaat gaat er morgenochtend meteen af, later die ochtens staat er al een tripje richting sloperij gepland het zou leuk zijn als ik daar ook een spatlap kan vinden.

@Otto Oto, Zoals het er nu uitziet moet er voor de APK naar de verlichting gekeken worden (rechtsvoor doet alleen de knipper het, grootlicht doet niets evenals achteruitrijlicht) de ruitensproeier werkt niet naar behoren, de uitlaat is lek, Aandrijfashoezen zijn versleten evenals Fuseekogelhoes en stuurkogelhoes, beide linksvoor. Doordat er voor verkeerde veerpoten zijn gemonteerd (hij staat voor iets te hoog) en er te brede banden onder zitten voor loopt hij aan in de wielkast. Verder zijnde remleidingen roestig en moeten er nieuwe wiellagers achter gemonteerd worden. Ik ga proberen zo veel mogelijk zelf te doen en ken een niet te dure monteur met voorkeur voor VAG producten. Ik zal zeker de belachelijk lage aanschafwaarde meermaals moeten investeren in deze auto maar dan nog heb ik een koopje lijkt me.

De stoelen zijn nog de originele, op de advertentiefoto's zitten er lelijke stoelhoezen overheen. Overigens zijn de stoelen, en dan met name de achterbank, ver heen. Dus als iemand nog een rood/oranje interieur heeft liggen dan hou ik mij aanbevolen....;)

@Barri. Allereerst is het voor mij van belang om de auto APK-waardig te krijgen. Zodra dit gebeurt is wil ik in ieder geval de bestaande roestplekken behandelen zodat hij daar niet verder kan roesten. Verder wil ik ook het interieur weer in orde krijgen, maar alles op zijn tijd. Ik heb geen haast.

@Gewoon Dirk. Voor wat onderdelen betreft heb ik nog wel wat liggen. Ik heb ik jouw een privébericht gestuurd.

Otto Oto zei:
Gewoon Dirk zei:

@Gewoon Dirk. Voor wat onderdelen betreft heb ik nog wel wat liggen. Ik heb ik jouw een privébericht gestuurd.

Ik denk dat er iets mis is gegaan, van jou heb ik vooralsnog geen privébericht ontvangen, wel van ...Niels... maar die moet ik nog beantwoorden. Ik heb al wat vragen betreffende onderdelen dus een PB is altijd welkom. ;)

Gisteren een van de spatborden losgehaald, daar is dus de roest gebleven.
Is dit met een beperkt budget nog te redden? Lassen kan ik niet zelf en moet waarschijnlijk uitbesteed worden.

20344134491_bc851110b9_c.jpg

Ook in het subframe zit een gat, dit kan met een plaatje van +/- 20x5 cm wel gedicht worden (zie voor meer foto's ook mijn "mijn auto" topic).

Als je een handige lasser kunt vinden lijkt het me wel te doen voor een redelijk bedrag, zeker als je zelf de boel kaal maakt. Ik zou ook even gaan porren in de bitumenlaag onderaan de A-stijl en bij de dorpel. Ervaring leert...

Hallo iedereen,
Ik heb een Audi 80 B1 van 1973. Hij is reeds volledig opgelapt en staat klaar, op de versnellingsbak na.
In de versnellingsbak zit er iets gebroken (ik vermoed de schakel as zelf). Ik kan enkel achteruit, versnelling 1 en 2 nemen.
Versnelling 3 en 4 liggen precies buiten het bereik van het schakelmechanisme. Is er iemand die hier ervaring mee heeft
of mij kan helpen?

Vermoedelijk is dit het schakelmechanisme dat zit tussen de schakelpook en de versnellingsbak.
Hierin zitten een aantal rubber onderdelen die na al die jaren gaar verrot zijn. Hierdoor gaat die niet meer in de (juiste) versnelling.
Niet al deze rubbers zijn nog leverbaar dus dat wordt improviseren.

eindelijk begonnen met de opbouw. de binnenschermen voor zitten er weer in

Veel laswerk gehad?

Op Autoscout een vroege Variant, voor een redelijke prijs. Dash is nogal gescheurd, stoelen en stuur niet origineel, maar verder nog wel wat van te maken lijkt me. <https://ww3.autoscout24.nl/classified/269374358>

Een forum speciaal voor de Audi 80 en passat type b1. En het bestaat blijkbaar al jaren..... Hoe bizar is dat. ik dacht altiid dat ik de enige was met die specifieke tik:)

Even kort voorstellen dan maar:

Steven, al sinds 1976 een fervent fan van het merk Audi, in bijzonder de 80. Ik heb er momenteel drie waarbij ik de laatste juist twee weken geleden heb gekocht. Een 80L van de twee de eigenaar met 113k op de klok en in eigenlijk heel goede staat. De andere twee heb ik al vanaf 1987 resp. 1991.

Ik ga eens lekker lezen hier! Nu vanwege mijn werk in het buitenland staat alles even stil maar ik sleutel al aan deze auto's zolang ik ze heb (eigenlijk al vanaf 1882 toen ik mijn eerste auto, een 80GL uit 1974)kocht. Maar je bent nooit te oud om te leren!!

Ja 1982 18 jaar en drie maanden oud. Kon ik eindelijk "mijn" audi 80 kopen. Een langgekoesterde wens ging daarmee in vervulling.

foto's heb ik niet veel maar als je me ff op weg helpt hoe te plaatsen dan kijk ik even

Je kan ze uploaden bij bijvoorbeeld www.photobucket.com en dan de link tussen de [ img ] en [/ img ] hier plakken.

Dat klinkt wel erg ingewikkeld Barri. Let je wel een beetje op mijn senioriteit? :D Geen flauw idee wat je bedoeld. Het komt later wel. Ik heb wel al mijn profiel aangevuld en daar kon ik wel een paar foto's plaatsen.

dank je wel! Heb echt al met heel veel plezier uren zitten lezen. Wat een liefhebbers hier!!

https://s394.photobucket.com/user/stevenprins/library/autoweek%201

ff als test

edit: Nou das dus ook niets...... ik begrijp dat je dus niet gewoon foto's kan plaatsen vanuit je eigen computer?

nou een foto uploaden is dan toch gelukt.

Misschien kennen sommige mensen deze auto wel al. Elke keer als ik deze foto zie wordt ik toch weer blij. Jeugdsentiment pur sang. foto is genomen net na de restauratie in 1987

Deze foto is een stuk recenter, ik schat een jaar of 3 geleden. De auto staat gestald en ik kan er momenteel slecht bij. Ooit als ik weer tijd heb.....

Barri zei:
Leuk zeg! Die zwarte kap staat ook wel lekker eigenwijs. Bij dat groen past dat wel!

Het gaat hier om een bijzondere uitvoering, namelijk een Audi 80 GTE. Daarvan zijn er niet veel meer over. De zwarte kap is standaard bij de Audi 80 GTE.

Om het nog iets ingewikkelder te maken. De audi 80 GTE kwam officieel ook nog in twee uitvoeringen. Standaard met of zgn rallye-pakket.
De zwarte klep was daar onderdeel van. In Duitsland zijn er nog een paar bekend zonder dit pakket. In Nederland is dit hoogstwaarschijnlijk de enig overgebleven. Er zijn er sowieso maar 7 geleverd in HEEL 1976, daarvan minimaal 1 met facelift (minimaal 1 want die heb ik ook:):):):))

deze is (nog)wel in wat "mindere" staat

st@ven zei:
Om het nog iets ingewikkelder te maken. De audi 80 GTE kwam officieel ook nog in twee uitvoeringen. Standaard met of zgn rallye-pakket.
De zwarte klep was daar onderdeel van. In Duitsland zijn er nog een paar bekend zonder dit pakket. In Nederland is dit hoogstwaarschijnlijk de enig overgebleven. Er zijn er sowieso maar 7 geleverd in HEEL 1976, daarvan minimaal 1 met facelift (minimaal 1 want die heb ik ook:):):):))

deze is (nog)wel in wat "mindere" staat

Dat is bijzonder dat je twee GTE's hebt. Doe je mee aan races met deze witte of ga je deze nog opknappen?

Ja he:):) eentje is al bijzonder, laat staan twee:)Deze audi heb ik indertijd gebruikt in het Nederlands kampioenschap rallysprint. vanaf 1992 staat hij echter. Opknappen is overigens inderdaad het plan, wel weer in racetrim

Dank je. Interieurfoto's heb ik helaas niet bij de hand. Maar alles is geheel origineel. Dus de recaro stoelen met zwart/witte blokjesstof, grote spaakstuurwiel, de drie metertjes in de middenconsole, zwarte dashboard (nog heel en recht ook!) en grijze vloerbedekking.

nog even een paar foto's van mijn laatste aanwinst

ik ben er echt blij mee. Gewoon een harstikke mooie auto, natuurlijk een beetje roest hier en daar maar alle bekende zwakke plekken zijn eigenlijk in erg goede staat. Wordt een mooi project weer! Kan niet wachten mijn tanden erin te zetten. Voorlopig gaat dit nog wel even duren ivm werk in het buitenland. Tot die tijd ga ik hem gewoon gebruiken als ik weer even in het land ben.

Ik heb geen idee. ik heb hem gekocht van de neef van de eerste eigenaar en de was niets echt een audifan Zijn oom wel dus het zou maar zo kunnen. De neef had de wagen al vanaf 2007 dus dan wellicht langer geleden. Ik was trouwens vroeger ook lid van die club, lid nr 14 Naast het ontmoeten van andere audi 80 liefhebbers ook omdat ik zo hoopte nog eens een andere gte rijder te treffen. das nooit gebeurd echter:(:(

een audi fox eigenaar is echter ook leuk natuurlijk!

Een 80 GTE en dan ook nog eens origineel Nederlands - geweldig!:eek: Je L vind ik ook leuk. Ik ben altijd gek op de combinatie groene lak (manilagroen toch?) en een bruin/groen interieur.

Dag Steven,
Inderdaad bizar zoveel liefhebbers.
Meer bizar: ik heb je eindelijk gevonden :))
31 jaar geleden, toen 20jaar oud had ik ook een 80 GL. Lichtblauw metallic, zwart vinyl dak.. Met schuifdak af fabriek nota bene! Ik zal een foto gaan scannen.
Toen je langs de A Nobellaan je GTE restaureerde heb ik je een boekje over de 80 B1geleend. Ik zou het graag weer terug hebben :-(( voor postadres svp PM.

Leuk te lezen dat jij DE GTE hebt. Ik alleen in de vitrine :-(

Gr Dirk

Terug
Bovenaan