Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Beste Dirk,

ik kan me inderdaad heel vaag herinneren, een lichtblauwe GL...... maar het zit erg ver weg hoor. En dat ik een boekje van je heb geleend? Ik geloof je meteen en zal er voor zorgen dat het weer bij je komt ( ik heb echter alleen geen idee wat voor boekje dat zou moeten zijn, maar ik gooi nooit iets weg dus:):)

Ik stuur je even een pm.

Dat er toch nog zoveel hier zijn die de GTE als model kennen. Het was en is nog steeds een grote onbekende in de 80 b1 serie. Ik zal bij gelegenheid een keer open huis houden:):):):):):)

Deze witte Passat variant staat nog steeds te koop en is nu in prijs verlaagd: <https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269374358>

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-onderdelen/m983214592-loop-sloop-volkswagen-oerpassat-1-974-l-coupe-oldtimer.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr wie red deze ... :) ???

Inderdaad veel geld, het kan wel zijn dat er nog 30 van over zijn in Nederland volgens de verkoper, niet goed te zien is hoe de bodem erbij staat qua roest.

De prijs is natuurlijk aantrekkelijk als men weer een wegenbelastingvrije auto wil rijden :)

Ik spotte vandaag een Passat B1 in Amersfoort. Heb een foto gemaakt, maar die is blijkbaar ineens van m'n telefoon verdwenen... Blauw of groen was ie. YD kenteken; een nieuw klassiekerkenteken dus. Een driedeurs, een import uit Noorwegen zo te zien. Koplamp ontbrak en het dash was gescheurd. Maar van de achterkant zag ie er nog prima uit.

GOLF 1 REGISTER zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-onderdelen/m983214592-loop-sloop-volkswagen-oerpassat-1-974-l-coupe-oldtimer.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr wie red deze ... :) ???

Dit is de Passat waarvan een voormalige eigenaar uit Muiden komt en zijn vader had er een VW-garage. Zie ook pagina 59 van dit topic. Na Muiden heeft de auto al diverse eigenaren gehad. Bij de Autoweek meeting in De Meern, afgelopen augustus, sprak ik een forumlid die deze Passat ook een tijdje in bezit heeft gehad.

Barri zei:
Ik spotte vandaag een Passat B1 in Amersfoort. Heb een foto gemaakt, maar die is blijkbaar ineens van m'n telefoon verdwenen... Blauw of groen was ie. YD kenteken; een nieuw klassiekerkenteken dus. Een driedeurs, een import uit Noorwegen zo te zien. Koplamp ontbrak en het dash was gescheurd. Maar van de achterkant zag ie er nog prima uit.

Jammer dat je geen foto hebt. Kan het zijn dat de Passat Hellas metallic is (goudkleurig) i.p.v. blauw of groen? Afgelopen februari zag ik een advertentie van iemand op Marktplaats, met een uit Scandinavië geïimporteerde Passat uit 1974, die een 1.3 motor verkocht omdat hij een diesel had ingebouwd.

Ik ben het alweer een beetje kwijt, maar ben er redelijk zeker van dat ie groen of blauw was. Ik hoop dat ie er binnenkort weer eens staat, dan maak ik een foto!
Collega's konden de voorliefde voor dit model overigens niet begrijpen :D

Hoi Watse,

Leuk dat je je aanmeldt in dit forum. Je hebt veel moeite gedaan om de Passat te bemachtigen, dan moet je wel een echte liefhebben zijn! Een paar puntjes alvast: Speakers in de deuren zijn niet standaard, deze zijn kennelijk achteraf ingebouwd. Een toerenteller is ook niet standaard (wel bij de TS). Wat wel standaard is, is een gescheurd dashboard. ;). De kleur lijkt mij eerder Senegalrood. Phoenixrood heeft een meer oranje tint. Meestal zit er in de bak van het reservewiel een sticker met de kleurcode en -naam. Voor het idee van de kleur: eerder in dit forum vind je een uitgebreid restauratieverslag van een phoenixrode Passat, van medeforummer Phoenixrood74. Veel plezier met je aanwinst!

Hee wat leuk!
Nou hier kun je je hart kwijt, begin maar eens lekker met het doorspitten van dit topic.
Hou ons op de hoogte, Watse! enne schroom niet om wat foto's te plaatsen(y)

@marathon...: bedankt voor de informatie. Kleur is echter wel Phoenixrood, maar mijn mobiele telefoon kan blijkbaar de kleur niet goed fotograferen. Hij is op foto dus roder dan hij in het echt is.

Ik zal inderdaad binnenkort even wat detail foto's van de auto maken.

14tx4b4.png

29ooa2t.jpg

2e4hrn6.jpg

knfap.jpg

De eerste vier foto's. De onderste twee zijn om te huilen maar het is helaas niet anders...

Wel een leuk ding! En de vorige eigenaar was zeker een beetje nachtblind? o_O
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het zit bij die wielkast linksachter. Succes en veel plezier ermee!!

Leuke Passat waar best nog wat van te maken is. Jammer van de grote luidsprekers in de deurpanelen en al die lampen op en onder de bumper.
De voorstoelen zijn niet origineel, deze zijn van het tussenmodel en de TS had een toerenteller maar deze zit in het dashboard en niet erop.
Rolgordels achterin lijken mij ook niet standaard daar de Passat hier in het begin met alleen 2 heupgordeltjes voorin geleverd werden maar dat
kan voor de Duitse markt anders geweest zijn.
In elk geval veel plezier met jullie Passat.

Denk wel een redelijke basis maar het zal hier en daar wel schrikken worden als je aan gaat pakken. Dat er alweer roestblaasjes op het ingezette stuk zitten doet wel sterk vermoeden dat het daaronder een bende is.

Groetjes,
Jan

@PassatLS74

Leuke Passat! (y)
Je hebt zo te zien genoeg te doen, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van in welke staat je hem wilt brengen. Ik heb eventueel een compleet NOS-achterpaneel liggen, maar ik denk dat het voor jou voordeliger is om een wielrand te kopen. Misschien kan ik je ook helpen aan de stoelen, maar dat moet ik eerst nakijken (en beslissen of ik die verkopen wil). :)

@Audi80Coupé: dankjewel. De bedoeling is om de auto weer in originele staat te brengen en optisch weer in orde te maken. Ik hoop de auto volgend jaar nog gespoten kan worden. Dan pakken we gelijk die wielkuip aan. Eerst de lak er maar eens af en dan maar zien wat de schade is.

Op korte termijn willen we de auto eerst rijdend hebben (rijden mits bij fatsoenlijk weer natuurlijk, haha). Grote beurt, bandjes, kenteken en keuring. Begin januari hebben we een afspraak bij het rdw. Als dat allemaal gebeurd is, kijken we verder naar onderdelen die origineel zijn voor deze auto van die tijd. Mochten de stoelen origineel bij een Passat LS (van 74) horen, dan is daar altijd wel interesse voor. Maar denk er gerust over na. Absoluut geen haast bij. ;)

Zo, even dit topic afstoffen...

We hebben even moeten bijkomen van het meerdaagse Treffen dat we vorig jaar voor de Duitse Passat Kartei hebben georganiseerd, maar nu wordt het toch hoog tijd dat we weer eens als Nederlanders onder elkaar samenkomen. In het onderwerp staat 'B1-meeting', maar we richten ons niet strikt op de VW Passat B1 en Audi 80 B1. Eigenaren van een Passat B2/Santana of K 70 zijn natuurlijk ook welkom.

Onze meeting zal plaatsvinden op maandag 16 mei (Tweede Pinksterdag) in Anna Paulowna (Noord-Holland).

De vaste deelnemers hebben via de mail al een uitnodiging ontvangen. Mocht je hier meelezen en graag ook aanwezig willen zijn, meld je dan via een pb bij me aan onder vermelding van je e-mailadres. Je komt dan op de verzendlijst te staan en ontvangt t.z.t. de uitnodiging, de begintijd en de precieze locatie.

Hey iedereen, ik ben wegens een miskoop in het bezit gekomen van deze bumper...
Ik heb deze enkel via foto's gekocht en het moest snel gaan, ik dacht dat deze voor een audi 100 C1 was.
Na enkele tijd wikken en overwegen of het voor ene 60 was, denk ik nu, afgaande op de bevestigingspunten dat het de achterbumper van een Passat B1 is.
Kunnen jullie dit misschien bevestigen/ontkrachten ?
IMG_1665_1.jpg

IMG_1667_1.jpg

Meet ongeveer een 1m60 lang, hier ter illustratie naast de bumper van m'n Audi 100 C1
IMG_1696_1.jpg

Ik hoor het graag van jullie

Volgens mij staat de 'oude' Audi 80 GLS die Nico in bezit had te koop bij Marco Hof, de vorige eigenaar was er blijkbaar weer op uitgekeken, er is wel een 5 versnellingsbak ingebouwd .

Zie de website : M. Hof

Er rijdt hier een zeer vroege Audi 80 rond (ik meen 1972) die ik vanmorgen twee keer zag langsrijden. Lekker, met al die pekel op de wegen.

DenBal zei:
Hey iedereen, ik ben wegens een miskoop in het bezit gekomen van deze bumper...
Ik heb deze enkel via foto's gekocht en het moest snel gaan, ik dacht dat deze voor een audi 100 C1 was.
Na enkele tijd wikken en overwegen of het voor ene 60 was, denk ik nu, afgaande op de bevestigingspunten dat het de achterbumper van een Passat B1 is.
Kunnen jullie dit misschien bevestigen/ontkrachten ?
IMG_1665_1.jpg

IMG_1667_1.jpg

Meet ongeveer een 1m60 lang, hier ter illustratie naast de bumper van m'n Audi 100 C1
IMG_1696_1.jpg

Ik hoor het graag van jullie

Ik heb vanmiddag even een bumper voor een Passat die ik nog heb liggen nagemeten en deze is 1,60 m.
Als er geen gaten in zitten voor de kentekenverlichting is deze bumper voor een Passat, als deze er wel inzitten is die voor een Audi 80 (2 gaten) of voor een tussenmodel Audi 80 (1 gat). In het laatste geval is de bumper ook dikker (of hoger, hoe je het noemen wilt).

MRS zei:
Volgens mij staat de 'oude' Audi 80 GLS die Nico in bezit had te koop bij Marco Hof, de vorige eigenaar was er blijkbaar weer op uitgekeken, er is wel een 5 versnellingsbak ingebouwd .

Klopt, dat is mijn oude auto. Dankzij de vijfversnellingsbak is hij nu geschikt voor dagelijks gebruik. Gelukkig zijn er nog stapels van deze generatie Audi 80, dus rijd hem maar lekker op!(n)

Klassiekerrijder zei:
Er rijdt hier een zeer vroege Audi 80 rond (ik meen 1972) die ik vanmorgen twee keer zag langsrijden. Lekker, met al die pekel op de wegen.
Zonde! Origineel Nederlands?

@Phoenixrood74: lijkt mij een leuke meeting. Ik zal mij even opgeven.

Even een kleine update over de huidige stand van zaken betreffende de auto. Auto heeft inmiddels een historisch kenteken en heeft APK. Echter deed vrijdag zich nogal een apart probleem voor. De Passat wil niet meer stationair draaien. Nadat we het luchtfilterhuis eraf hadden gehaald, kwamen we erachter dat de luchtklep bij stationair toerental onvoldoende sluit waardoor de motor teveel lucht krijgt. Die luchtklep wordt aangestuurd door, voor zover ik het begrijp, het bi-metaal wat in de choke zit. Die uitelkaar gehaald en beter op spanning gezet zodat de luchtklep voldoende sluit (er zijn twee inkepingen aanwezig die tegenover elkaar moeten zitten, maar dan werkt het geheel niet). Zaterdagavond om een uur of 12 hadden we dit probleem opgelost en de auto liep weer stationair, maar na een halfuurtje rijden viel de Passat weer uit. Gisteren de boel weer uitelkaar gehaald en nog wat meer op spanning gezet. Wellicht dat dat nog helpt. Na het in elkaar schroeven van het geheel wilde de auto zeer moeilijk starten en loopt hij ineens niet meer op vier poten. Na een tijdje deed hij het ineens wel weer, dus dacht ik, uit het hok met die auto want ik had het hele hok blauw van de rook en begon er al lekker hoofdpijn van te krijgen. Veeg ik met m'n stomme kop zo over de luchtfilterbak heen die nu zo krom als een hoepel is. Met alle goede bedoelingen probeer je wat te maken, maar je sloopt het alleen maar. Dat de auto niet lekker loopt, zal mij eventjes een worst wezen, maar onderdelen slopen die moeilijk verkrijgbaar zijn, frustreert... Soms heb je van die dagen... Afijn, wie nog een luchtfilterbak heeft liggen en er vanaf wil (Passat LS 1.5 benzine Z:cool:, mag wel een gil geven. Misschien iemand nog een oplossing van het hierboven beschreven probleem betreffende de luchtklep? Ik denk namelijk niet dat het nu klaar is...

Verder heb ik nog een paar andere vragen.
1. Is het origineel dat onder bij de deuren nog een chromen sierlijst loopt? En ook op de kofferklep? Zo ja, die mis ik.
2. Weet iemand nog een link van een site waar Passat B1 onderdelen te verkrijgen zijn? Denk aan sites als Classic Parts.de of Paruzzi?
Op den duur heb ik nog bumpers, sierlijsten en een compleet passend origineel interieur nodig.

Ik verwacht en hoop dat ik de Passat volgend jaar zomer volledig kaal kan halen voor de spuiterij en herstel van plaatmateriaal. Als student zijnde heb je nog niet zo'n grote geldboom in de tuin staan...

Alvast bedankt!

Phoenixrood74 zei:
MRS zei:

Klopt, dat is mijn oude auto. Dankzij de vijfversnellingsbak is hij nu geschikt voor dagelijks gebruik. Gelukkig zijn er nog stapels van deze generatie Audi 80, dus rijd hem maar lekker op!(n)

Zo geschikt voor goedkoop dagelijks rijden vind ik hem nu nog niet. Waar is de lpg-tank, de aftermarket dagrijverlichting, en de matzwarte lak?:T

@PassatLS74: leuk, ik zie je pb graag tegemoet!

Vervelend dat je zoveel technische problemen hebt. Voor de Passat is nog wel een en ander te bestellen en ook zijn hier mensen actief die misschien nog wat op voorraad hebben liggen. Ik heb zelf nauwelijks technische kennis en ook geen voorraad, dus ik laat de beantwoording van je vragen graag aan anderen over.

Wat betreft de chroomlijsten: wat is de datum van eerste registratie van jouw auto? De mijne is een 1.3 L uit april 1974. Een kleinere motor dus, maar de uitvoering zou (vrijwel) gelijk moeten zijn. Ik kan je wel wat foto's van mijn auto sturen zodat je weet hoe de jouwe eruit hoort te zien. Het lijkt er inderdaad op dat er bij jou wat lijsten ontbreken.

@Phoenixrood: als het goed is heb je een PB ontvangen van mij. Bouwjaar van mijn Passat LS is 20-6-1974. Mocht het vrijwel om dezelfde uitvoering gaan, zie ik de foto's graag tegemoet! Alvast bedankt!

Inmiddels heb ik het luchtfilterhuis weer in vorm kunnen brengen en sluit de deksel weer goed af. Een meevaller dus.
Het motorprobleem is er nog wel steeds alleen denk ik niet dat het aan het Bi-metaaltje ligt. De klep moet bij een warme motor open blijven staan. Stationair of niet. Ik denk carburateur probleempje (vasthangende vlotter ofzo). Wordt vervolgd.

Groet,
Watse

@PassatLS74: klopt, ik heb je pb ontvangen (jij dat van mij hopelijk ook). Ik heb je genoteerd voor de meeting en stuur je vanavond de foto's toe!

@Phoenixrood: ik heb ze gezien! Geweldige wagen. Fantastisch werk geleverd door Rush(?). Even een vraag over het interieur. Zijn die voorstoelen origineel met hoofdsteunen? Toen mijn vader vroeger een Passat LS had, waren deze niet aanwezig, meent hij zich te herinneren. Zijn buurman had eveneens een LS, die ze ook niet had. Ik zou wel willen weten welke kleur en type(n) stoelen origineel bij mijn LS horen. Kleur beige misschien zoals de deurpanelen?

Groet,
Watse

Hoofdsteunen waren waarschijnlijk een optie. Mijn Audi 80 LS uit 1977 had ze ook niet, pas bij de GLS waren ze standaard. Toen mijn vader in 1977 een Golf LS bestelde, waren hoofdsteunen ook een optie, dat werd dus meteen onze eerste auto met hoofdsteunen.

Watse, zit er misschien - net zoals later bij de Golf - een sticker in de kofferbak? Daarop staat dan, met een code, de kleur van de bekleding en het exterieur, evenals de aanwezige opties.
Volgens mij had de Golf 1 die sticker ook al, ik vraag me even af of de Passat dat ook op die manier zo heeft.

Kwam deze laatst tegen. Weliswaar geen b1, maar toch...

etcmsg.jpg

2ppx7hg.jpg

Hij stond helaas erg onhandig qua tegenlicht van de laaghangende zon.

Terug
Bovenaan