Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Voor de statistieken: onze familie had ook een Passat 1500 S variant van 1975 in mosgroen. Het kenteken was 00-MH-56. Was omgebouwd van bestelwagen (met zijramen) naar personenwagen in 1976, vandaar het kenteken van 1976. In onze bezit van 1978 tot 1985. Ingeruild op een Golf1 1600S Sprinter bij Garage Jansen in Wassenaar.

@DJFD: leuk, bedankt! Ik heb de gegevens meteen in het archiefgedeelte van mijn register gezet. Weet je ook nog de kleur van de bekleding en het dashboard en of de stoelen met stof of kunstleer waren bekleed? En in welke plaats woonden jullie destijds?

@ Phoenixrood74: De kleur dashboard was zwart, bekleding in kunstleer licht bruin. Wij woonden destijds (en nog steeds) in Zoetermeer. Destijds ook zelf een achterruitwisser gemonteerd (zie laatste foto)
Nog wat foto's:
VW%20Passat%2000-MH-56%2005bw_zpsqthqqbz8.jpg

VW%20Passat%2000-MH-56%2003bw_zpsucxdugc3.jpg

VW%20Passat%2000-MH-56%2004bw_zpsxkpww9mm.jpg

@DJFD: bedankt voor de aanvullingen en (vooral) de foto's!(y) Erg leuk om weer een 'historische' Passat aan het register te kunnen toevoegen. Heel leuk ook dat je nog kleurenfoto's had; dat brengt zo'n verdwenen auto toch nog wat meer tot leven.

Groene B1 variant te koop in Duitsland: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=237536802>

Hij staat al weer een tijdje te koop bij Marco Hof , maar als ik me niet vergis is dit toch de auto die vroeger in bezit was van Nico.
Audi 80 GLS
Wel aangepast met een 5 versnellingsbak maar in fraaie staat, wel een aardig bedrag wat hij ervoor vraagt, maar in deze conditie en km stand zul er toch niet veel meer aantreffen in Nederland.

Lekker fel kleurtje die Variant. Die Audi is inderdaad van Nico geweest. Ondanks de mooie staat en lage km stand vind ik 'm ook aardig aan de prijs.

Er staat in de advertentie dat ze hem in oorspronkelijke staat hebben teruggebracht?? Doe je dat met een 5-bak? Een paar maanden voor dat Nico hem verkocht heb ik nog wat aan de verbeterd zoals velgen spuiten, nieuwe dakgoot lijsten, nieuwe koplamp etc. Oorspronkelijker kon deze auto niet zijn.
Ik vind het een beetje een belediging voor Nico die wars is van tierelantijnen.

Volgens mij alleen Hessel Terpstra en die verkocht hem meteen door aan Marco Hof zonder er iets aan te doen.

Rush2112 zei:
Volgens mij alleen Hessel Terpstra en die verkocht hem meteen door aan Marco Hof zonder er iets aan te doen.
Klopt. Marco heeft hem samen met iemand anders gekocht van Hessel Terpstra. Ik zie zelfs nog wat roestplekjes zitten die er ook al zaten toen ik hem nog had. Ik denk dus dat de heren verkopers flink cashen.

Op de Passat meeting van 1 1/2 jaar geleden bij ons in Nederland vroeg Michael L. uit Ingolstadt of ik zijn dashboard wilde repareren. Hij had van Olaf gehoord dat ik wel eens eerder zoiets gedaan had.
De scheur is niet eens zo groot maar hij zij dat hij er zo ook niets aan had.

DSC06808_zpsybklyu49.jpg

Het is te dun om er hars tussen te laten lopen dus eerst maar de boel open frezen. Deze rij gaatjes wordt dus opgeofferd.

DSC06814_zpsei5lijt2.jpg

Zo de boel zit vol. Eerst laten uitharden en dan maar schuren.

DSC06817_zpsy66oe7m8.jpg

Je moet wel lef hebben om het zo rigoureus aan te pakken. Zo slecht is het dashboard niet. Maat gezien jouw ervaring met repareren van dashboards komt dit vast wel goed. Succes(y)

Het was weer tijd voor de tweejaarlijkse APK van mijn Passat. Nou heb ik de afgelopen twee jaar amper 1.800 km gereden dus vol vertrouwen naar de garage en hup de brug op:
op%20de%20brug%201_zpsku5jpma7.jpg

Jammer maar helaas; afgekeurd:
APK%20reparatieadvies_zpshvvk9hvg.jpg

Werk aan de winkel dus. Eerst heb ik het stuurhuis aangepakt. De hoes was gescheurd en dan is er maar 1 oplossing: vervangen die hap. Nadat je de spoorstangen en de verbinding met de stuurkolom heb losgemaakt. kun je het complete stuurhuis loshalen en door het rechter binnenscherm er uit trekken:
stuurhuis%20demonteren_zpsicht9r1e.jpg

De hoes was inderdaad flink gescheurd en het stuurhuis was zo vet als bagger:
hoes%20oud%20en%20nieuw_zpsmdaayayb.jpg

Alles lekker schoongemaakt en een nieuwe hoes gemonteerd. Die was nog makkelijk te verkrijgen want hij is hetzelfde als van de Kever:):
stuurhuis_zpswtegqee8.jpg

Tweede punt van afkeur: remverschil achteras te groot. Hier bleek de rechter wielremcilinder lek te zijn:
lekke%20wielremcilinder_zpsuyweyh7s.jpg

Ik heb de wielremcilinders links en rechts vervangen:
nieuwe%20wielremcilinders_zpswhjwfnm7.jpg

Vervolgens de achterremmen schoongemaakt met remmenreiniger, hier en daar een likje kopervet, de remmen ontlucht en afgesteld. Afstellen moet bij deze Passat nog met de hand. Latere modellen hebben zelfstellende remmen.

Vandaag opgegaan voor de herkeuring met positief resultaat!
goedgekeurd_zps7isjpenn.jpg

We kunnen weer twee jaar vooruit :)!

2016-04-17%2011.35.39_zpsdtobreff.jpg

Hoi Hans goed bezig man. Ik wist niet eens dat de hoes van het stuurhuis dezelfde is dan die van de kever. Weer wat geleerd.

Is er iemand bij wie ik wat informatie kan inwinnen betreft de mogelijke aanschaf van een Passat B1?

staat al een ruime tijd een b1 op marktplaats te koop waar ik wel interesse in heb.

Dat exemplaar is hier wel bekend, ik geloof zelfs dat de eigenaar zich hier wel eens heeft laten zien. Phoenixrood74 weet wel wat over dat exemplaar toch?

Ik heb inderdaad wat foto's gevonden en ook gezien dat de huidige eigenaar zich hier had voorgesteld. A.s. zaterdag ga ik kijken naar deze auto, maar had nog graag iemand gesproken over de mogelijk aanschaf van een B1

levis zei:
Ik heb inderdaad wat foto's gevonden en ook gezien dat de huidige eigenaar zich hier had voorgesteld. A.s. zaterdag ga ik kijken naar deze auto, maar had nog graag iemand gesproken over de mogelijk aanschaf van een B1

Voor een Passat en ook Audi 80 B1 geldt dat het er van buiten mooi en netjes uit kan zien, maar dat het onderhuids verrot kan zijn. Als de spatborden een keer vernieuwd zijn, kan de A-stijl nog gaten hebben. Dat zie je niet omdat het spatbord erover heen valt. De driehoekplaten die aan de A-stijl binnenscherm gelast zijn, zijn ook vaak weggerot. Als je zelf kan lassen dan scheelt dat uit te besteden werk.

hey , zag dit forum voorbij komen in mijn zoektocht naar een passat b1 :)

mijn naam is chantal :D
ik heb een passat b1 variant gekocht deze Zal ik zaterdag thuis krijgen

heeft iemand hier enig idee of ik het raamrubber achter nog ergens kan vinden ?

Op vwclassicparts.de kan je een voorraam rubber bestellen. Die zal je even op maat moeten maken. Leuk dat je een Variant hebt aangeschaft.

Rush2112 zei:
Op vwclassicparts.de kan je een voorraam rubber bestellen. Die zal je even op maat moeten maken. Leuk dat je een Variant hebt aangeschaft.

Ja ben er ook heel blij mee :p
Zaterdag word hij thuis gebracht
Als ik weet hoe ik foto.s kan posten hier dan zal ik dat doen natuurlijk
Het is 1 met 55duizend orginele kilometers op de teller
Zo.n voorraam rubber past dus achterin? Als je hem aanpast ?
Nergens geen achterraam rubber meer te vinden ?

Ik heb het even opgemeten en het voorraam rubber is een halve cm breder. Hij zal dus iets meer overlappen. Lijkt mij geen probleem. Apart trouwens dat je een achteraan rubber nodig hebt. De auto heeft amper een km gereden. Wat is er mee gebeurd?

levis zei:
FullSizeRender.jpg

Uit de oude doos, oma voor de passat
Nu snap ik waar je voorkeur vandaan komt!(y) Weet je toevallig nog het eerste deel van het kenteken? Dan kan ik hem invoeren in mijn register in het archiefgedeelte.

@marathon , bedankt voor de link :) als ik de auto morgen heb zal ik hem gelijk bestellen .
ik wil wel fotos posten alleen geen idee hoe dat moet

@2112 , ik heb geen idee wat er met het rubber is gebeurt er is een hapje uit aan de rand en dat vind ik niet zo mooi natuurlijk .. dus vervangen o_O

ik heb de passat inmiddels thuis staan :) ,
ik ben even rond aan het kijken voor eventuele onderdelen ...
ik ben nog niet heel erg thuis in de passat ... kan iemand mij vertellen hoe het zit met de ramen en rubbers ?
zijn de ramen en rubbers van de deuren van een passat variant gelijk aan een 4 deurs passat b1 ?

ik wil namelijk alle rubbers erbij hebben omdat ik de auto met de tijd wil overspuiten

Voorraam en deuren zijn hetzelfde als bij een 4-deurs hatchback. Het voorraam moet je er met rubber en al uithalen. Niet stuk snijden.
Uiteraard de achterzijramen en het raam van de achterklep rubber heel houden.
Is hij van voor of na de facelift? Welke kleur? Is het een Nederlandse auto?

@rush2112 bedankt :)

hij is rood .. wel overgespoten maar niet netjes genoeg ze durfden de rubbers er niet uit te halen bang om ze stuk te maken , dus ik wil kijken wat ik nog nieuw kan vinden eventueel

hij is na de facelift en geen nederlandse auto , komt uit duitsland en moet nog op nl kenteken
ik heb een foto bij gevoegd hij hij er bij stond .. inmiddels heb ik meerdere stickers verwijderd en proberen we de auto weer iets hoger te krijgen zodat hij naar de rdw kan

de folie moet nog van de lampen af

Zo, die is laag! Voor de rest lijkt hij er knap uit te zien. Gewoon weer terug op zijn normale veren en dan lijkt hij weer klaar om de weg op te gaan. Heeft ie van die blitse zwart/wit ruitjesbekleding?

@audi80coupé .. thnx

@rush2112 , ja hij is behoorlijk laag voor heeft hij een zelfbouw schroefset maar op de foto zitten de veren er niet tussen , dus een beetje te extreem en dat gaat de rdw ook niet leuk vinden denk ik haha
hij gaat nu eerst wat omhoog en zal later op een airride systeem komen te staan zodat hij en laag en hoog kan staan/rijden
van dichtbij heeft hij wel zijn dingetjes hoor , ik hou van perfect en dat is hij bij lange na nog niet :)

het interieur

Ja dat bedoel ik. Geweldig zo'n pied de poule ruitje. Zo te zien is het dashboard ook in goede staat.

ja het dashboard is heel geen scheuren , zit 1 klein gaatje in die makkelijk te maken is
verder heel netjes

Bekende auto uit "de scene". Mooie auto, zo op de foto's lijkt hij heel strak

ben benieuwd naar de werkzaamheden.

@levis op de foto heel strak ... van dichtbij minder ... sommige dingen hebben ze echt niet heel shine opgelost ook en dan heb ik het niet alleen over de lak ...
gaat nu veel beter voor gezorgd worden ... :) staat lekker in een verwarmde schuur

Leuke Passat en hij ziet er netjes uit voor wat carroserie en interieur betreft.

Zo'n zelfde Passat S Variant heeft drie à vier jaar geleden te koop gestaan in de buurt van Zwolle. Dat was een Passat met Duitse papieren en uiteindelijk is deze door een Duitser gekocht en terug naar Duitsland gegaan. Wellicht is het dezelfde auto en nu weer terug in Nederland?

geen idee dat zou zomaar kunnen was dat ook een rode dan ? ... eerste eigenaar was uit 1923 ... heeft 3 eigenaren gehad allemaal duits.. deze jongen heeft hem weer van een vriend van hem gekocht

interieur is idd heel netjes .. buitenkant heeft wel een beetje aandacht nodig om hem helemaal shine shine te maken

Zijn er hier nog Passat liefhebbers die een stukje willen toeren en ook naar het Passat treffen in Tsjechië gaan met de pinksterdagen, van 1 t/m 4 juni.

43ry3qielo3s.jpg

Dit is het treffen dat wij twee jaar geleden in Castricum georganiseerd hadden en nu door de Tsjechen georganiseerd wordt.

https://www.passat-kartei.de/homepage/index2.html

Otto en ik gaan daar in elk geval naar toe.

Stephan.

Hoe leuk en gezellig het waarschijnlijk ook weer wordt: ik vind het te ver en in die periode zijn er leuke andere evenementen die ik ga bezoeken.

ff een vraagje , is een passat variant b1 aan de achterkant kwa schokbrekers enzo gelijk aan een gewone passat b1 ?

Terug
Bovenaan