Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Volgens mij wel. Let er wel op dat het bovenste oog per april 1978 groter werd. Als je een setje met het grote oog aanschaft dan krijg hem er echt niet tussen.

Is dit een bekende Passat? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1031351632-volkswagen-passat-b1-1-5-1973-uniek-nieuwe-apk.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=21

Rush2112 zei:
Volgens mij wel. Let er wel op dat het bovenste oog per april 1978 groter werd. Als je een setje met het grote oog aanschaft dan krijg hem er echt niet tussen.

Heeft de Variant geen zwaardere schroefveren i.v.m. de neiging tot doorzakken bij de sedanbroertjes?

Ja de Variant had standaard zwaardere schroefveren. Hij moest zwaarder kunnen tillen.

Hallo Ik ben Willem en ik volg dit topic al een tijdje en was een beetje stil de laatste tijd.
Ik denk ff wakker schudden hahaha
Ik vond namelijk nog een paar foto's uit mijn verleden die hier goed passen.
Wij hebben thuis 4 x een passat B1 gehad waarvan de laatste een facelift en gelijk ook de eerste auto die mijn vader nieuw kocht.
Even in volgorde met nummers speciaal voor Nico :)

Passat 57-AM-28 Chassisnr 3252019595 1973 oranje KM stand 21.827 aangekocht op 08-09-1975 (bleek al klokje rond en de gaten van zijn vorige leven als lesauto zaten nog in de vloer,vader boos en omgeruild door de garage met excuus)

Passat LS 22-AV-92 Chassisnr 3242054689 1973 Groen Kmstand niet vermeld aangekocht op 30-09-1975 en daar hebben we een foto van :)
360.jpg

360.jpg

Passat S 19-PH-73 Chassisnr 3262212539 1977 Groen(zelfde kleur als Rush zijn variant!!) Kmstand niet vermeld aangekocht 31-08-1978
Niet lang gehad wegens een nieuwe functie van mijn vader waarbij een benzine auto te duur werd en gasombouw ook geen optie was.
Helaas geen foto :( maar ik heb nog wel de nummerplaat :) :)

Passat LD FJ-23-RF chassisnr 32A0020747/motornr CK-487433 1979 Floridablauw nieuw gekocht afgeleverd op 19-10-1979
Als extra's geleverd met radio,hoofdsteunen voor en ML behandeling :)
360.jpg

Zo dan snappen jullie bij deze mijn liefde voor deze wagen :)
Wie weet komt er nog eens eentje maar ja aan de andere kant kan ik ook erg genieten van degene die hier hun mooie wagens laten zien en koesteren.
Ga zo door en ik lees lekker mee :)

Willem

Mooi verhaal, Willem. Ook mijn ouders hebben een Passat B1 gehad. Nieuw aangeschaft in 1975 en na 11 jaar weggedaan. Die auto loopt eigenlijk als een soort rode draad door mijn jeugd. Vandaar ook mijn belangstelling voor de B1 modellen. Hierbij een paar foto's:

scannen0006.jpg

scannen0008-1.jpg

35-GH-99Eurostrand1975.jpg

Dan heb je ook mazzel dat je een B1 vond in dezelfde kleur!
Erg mooie kleur en volgens mij niet erg veel uitgegeven,in mijn herinnering zag ik deze kleur vaak op een vw 412.
Leuk die foto's van het verleden! De wereld ging toen eigenlijk open he wat voor ons inmiddels allemaal gewoon is was toen altijd wel een avontuur.

Samen met pa en de passat :)

Ik snap je wel!! Erg mooie passat heb je en ik heb hem al eens mogen bewonderen op de camping bij Castricum en volgens mij was je er ook toen hier bij Breezand?

Ja, toen was ik er ook. :)

Mijn Passat is bijna een kopie van die van vroeger, zelfde LS-uitvoering, zelfde kleur, zelfde stoffen bekleding, helaas geen Variant. De kleur Marathon metallic werd ook op veel andere VW's geleverd. De 412 inderdaad maar ook de K70, de Kever en ook de NSU RO80.

Gooit balletje op: L96M Marathon metallic is mogelijk slechts 1 modeljaar / max 2 modeljaren geleverd?
Op de Audi 50 alleen 't eerste modeljaar 1975 (niet op de VW Polo 1 trouwens).

@ de geele: Leuk verhaal en wat een geweldig aantal Passat's hebben jullie gehad.
@ marathon: Mooie foto's. Blijft een geweldige kleur.

Volgens mijn gegevens was Marathon metallic leverbaar van 05/73-07/75.

Bedankt voor alle informatie, Willem!(y) Ik zal de ontbrekende gegevens aan het register toevoegen. Ook het archiefgedeelte wordt steeds zo uitgebreider.

Zondag bij het Autotron heb ik deze mooie Passat gespot. Ook nog een tijdje met de eigenaar gesproken, volgens mij een echte liefhebber.
30ndxxd.jpg

Wow wat een mooie!!
Die ziet er smetteloos uit en in een echt luxe kleur in mijn ogen.
Mooi te zien dat er toch nog hier en daar weer een passat opduikt :)
@phoenixrood74 graag gedaan Nico! mooi dat er zo wat mee gedaan word :)

@de geele: dank je wel:D

Zo sprak ik afgelopen zondag nog met een Passat-liefhebber die in het bezit was van een prachtige, goudkleurige Opel Monza! ;)

@marathon de jouwe!! ik dacht toch echt dat je een LX had maar zal fout in me hoofd hebben gezeten. Maar blijft mooi :)

Sorry Willem!;)
We hebben overigens wel twee LX'en binnen ons clubje, dus je vergissing is begrijpelijk.

DJFD zei:
Is dit een bekende Passat? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1031351632-volkswagen-passat-b1-1-5-1973-uniek-nieuwe-apk.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=21

Deze Passat heeft meer dan een jaar te koop gestaan. Op de website van de RDW zag ik dat deze rode Passat, kenteken 30-AS-42, begin april van eigenaar is gewisseld. Hij is hoogst waarschijnlijk naar het buitenland verhuisd want de status is "geëxporteerd".

Ik ben een paar keer met het dashboard van Michael uit Duitsland bezig geweest. Vandaag heb ik de werkzaamheden afgerond.
Ter herinnering nog even hoe het was.

DSC06808_zpsvlwryde6.jpg

En het eindresultaat.

DSC06971_zpsveeilbms.jpg

DSC06972_zpssk10xgxo.jpg

Wat een onvoorstelbaar goed resultaat. Zelf heb ik het ook gedaan, maar dit ziet er toch net wat beter uit. Waarmee heb je het dashboard gespoten? Zelf heb ik SEM Color Coat gebruikt (kleur Landau Black).

Niet verkeerd hè. De laatste laag is schoolborden verf, Hans. Die heb ik gerold. Michael kan er dan cockpit spray overheen spuiten als ie zijdeglans prefereert.

Dat heb je slim gedaan Ruud, door het bovenste en onderste gaatje van de één na laatste rij dicht te maken zie je eigenlijk niet meer dat de laatste rij er helemaal niet meer is. ;)

Hee die audi, ik kan me herineren dat ik hem ooit eens gezien heb met een imperiaal en gele lampen.
Eigenlijk is hij niet eens zo gekke duur....

Best nog een mooie auto hoor. Moet niet echt een probleem zijn hem op de weg te houden.

Leuk kleurtje en nog een heel mooi dashboard! Maar dat zeer sportieve optrekken met 60 pk lijkt me sterk. Of hij moet zo verroest zijn dat hij een paar honderd kilo is kwijtgeraakt.

@degeele: weet je van de laatste twee Passats nog of ze een kleine of grote achterklep hadden? En van alle Passats behalve de 22-AV-92 of het twee- of vierdeurs waren? En weet je de kleur van het interieur nog en of de stoelbekleding van stof of skai was? En weet je de motor en de uitvoering (S, L, LS e.d.) van alle auto's nog?

Succes met het graven in je geheugen!

Phoenixrood74 zei:
@degeele: weet je van de laatste twee Passats nog of ze een kleine of grote achterklep hadden? En van alle Passats behalve de 22-AV-92 of het twee- of vierdeurs waren? En weet je de kleur van het interieur nog en of de stoelbekleding van stof of skai was? En weet je de motor en de uitvoering (S, L, LS e.d.) van alle auto's nog?

Succes met het graven in je geheugen!

Pffff Nico jij durft hahaha maar de liefde is sterk voor de wagens dus ik weet het nog :)
Ten eerste alle wagens waren met een kleine klep.Alleen de FJ-23_RF was een vier deurs de rest allemaal twee deurs.
Nu de kleuren.....
57-AM-28 licht oranje E1E1 met 1300 motor en sky zwart interieur (50) was een standaard uitvoering

22-AV-92 tropengroen N6N6 met 1500 motor en stof licht bruin interieur ( bamboe 08) en was een LS

19-PH-73 Metallic groen maar heb geen kleurcode omdat ik die folder niet heb :( 1500 motor en zwart skai interieur en het was een S

FJ-23-RF Florida blauw J1J1 met een donker bruin stoffen interieur ( vandijck BT) 1500 dieselmotor en was een LD
Extra optie op deze wagen waren hoofdsteunen a 148,31 gulden radio a 381,00 gulden(blaupunkt) ml behandeling a 224,23 gulden

De laatste heb ik nog de folder waarbij het kruisje staat bij de bekleding die mijn ouders wilden en helaas niet het kruisje bij de kleur.
Je zal denken helaas?
Nou het werd nogal een discussie puntje welke blauw er besteld was achteraf zei mijn moeder het moest azoren blauw metallic zijn W3W3 maar er stond bij aflevering in ene een Florida blauw onder hun neus.

Mijn vader hield vol Florida blauw en mijn moeder azoren blauw, ze zei later dat de garage het toegaf maar omdat de combinatie die mijn ouders wilde niet direct of helemaal niet leverbaar was?

Het was natuurlijk het eerste jaar van de facelift en dat in combinatie met diesel zal wel wat leveringsproblemen gegeven hebben zo zou je kunnen denken.

Maar we hebben er enorm van genoten totdat iemand vond dat het genoeg was (simca 1100) die hem frontaal in de passat zette en de reparatie te groot werd.
Ik dacht dat hij nog geen 4 jaar oud was :(

Daarna de geweldige Audi 80 uit 1983 in een GLD uitvoering met chassis nummer 81 CA 120924.
Kenteken HP-21-XH en het was een vierdeurs in rood metallic en licht en donker bruin gespikkeld velours interieur.

Open dak en aluminium velgen oh en vergeet ik nog elektrische antenne en koplamp sproeiers!

Daar heeft die ouwe een mooi tijdje in gereden maar verassend weinig foto's ook weer van :(
Vond nog wel deze met een erg leuke Lancer op de achtergrond zie ik :)
360.jpg

Hopelijk ben je weer ff zoet Nico hahaha

Voor de liefhebber/eigenaar van een B1 Variant: ik heb nog een (behoorlijk nette) achterbank in donkerbruin kunstleer liggen, waar ik niets meer mee doe. Puntje 2: via Facebook zag ik dat mijn voormalige Variant weer te koop is. Niet bepaald origineel meer, voorzien van een 1900 turbodieselmotor.

Is dat niet een van de allereerste Passats? Ik hoop dat die niet geplet wordt. Er zitten zo te zien nog veel bruikbare onderdelen aan.

marathon... zei:
Ik hoop dat die niet geplet wordt.

Voorlopig niet denk ik, voor wat betreft de wat zeldzamere young/oldtimers blijven zelfs de echt kansloze wrakken daar vaak jarenlang op het terrein staan. Vrijwel al het spul daar is wel in onderdelen of z'n geheel te koop, dus geïnteresseerden zouden eens kunnen informeren...

Edit: deze Passat zal ongetwijfeld al heel lang van de weg af zijn. Kenteken is nergens bekend meer.

Dat is wel ff slikken !! behoorlijk uniek zoiets en inderdaad erg vroeg kenteken.
Soms wil ik wel eens geen liefhebber zijn :(

Gisteren heeft mijn Passat de tweede plaats gewonnen bij de verkiezing van 'Best of Show' bij het nieuwe evenement Classic German Cars bij Classic Park. Nogal een verrassing voor me, aangezien ik gewoon als bezoeker aanwezig was en me er helemaal niet bewust van was dat ik aan een wedstrijd deelnam. Maar dat maakt de trots er natuurlijk niet minder op. De meer dan terechte winnaar was overigens een prachtige en zeldzame BMW 503.

Alle credits gaan natuurlijk naar restauratiedokter Rush!

28iz14x.jpg

20f9pph.jpg

2149x8h.jpg

20sd82s.jpg

15co8q1.jpg

Gefeliciteerd! Eervolle vermelding voor Rush inderdaad, heb onlangs z'n groene variant van dichtbij mogen bewonderen: alle puntjes op de i

Gefeliciteerd PR'74 met het behalen van een mooie 2e plaats. Je mag met recht trots zijn op de Passat. Stiekum geniet ik een beetje mee als restaurateur van deze bolide.:D

Zelf viel ik ook in de prijzen. Op het jaarlijkse Passat-Treffen, dit keer in Tsjechië, werd mijn groene Variant gekozen tot mooiste auto. Niet gek hè voor een Nederlander tussen al die Duitsers.

DSC07087_zpsyokel39w.jpg

Terug
Bovenaan