Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

D. Elzinga zei:
Dat zou kunnen. Jammer dat het kenteken niet meer bekend is, maar hopelijk bieden de nog wel aanwezige papieren opheldering.
Ik denk dat jullie het 'eerste van de band' gewoon niet te letterlijk moeten nemen. Het is een ieder geval een origineel Nederlandse Passat met nog de oude bumpers en ventilatieroosters. Uit 1973 heb ik nog maar ongeveer vijf bekende rijdende exemplaren. Het kenteken van deze is trouwens uit 1974.
Hoe dan ook, ik heb vanavond met de verkoper gesproken en ga zondag de auto bekijken om te zien of hij de moeite waard is om mijn mede Passatliefhebbers op te attenderen. Hij is zo'n dertig jaar in het bezit van zijn oom geweest en moet nu weg vanwege ruimtegebrek.

Wat betreft de 62-bz-61. Dit haal ik van de VWE-site

Datum eerste toelating 30-05-1974(36,8 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 16-10-1980(30,4 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland 30-05-1974(36,8 jaar)
Status kenteken Gedemonteerd

Voertuigsoort Personenauto
Merk Volkswagen
Handelsbenaming PASSAT L
Brandstof Benzine

PascalD zei:
Wat betreft de 62-bz-61. Dit haal ik van de VWE-site

Datum eerste toelating 30-05-1974(36,8 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 16-10-1980(30,4 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland 30-05-1974(36,8 jaar)
Status kenteken Gedemonteerd

Voertuigsoort Personenauto
Merk Volkswagen
Handelsbenaming PASSAT L
Brandstof Benzine
Bedankt voor de info, Pascal! Als ik morgen het chassisnummer kan achterhalen heb ik ook deze compleet.

Vanmiddag heb ik de 62-BZ-61 bekeken. Hij ziet er helaas heel slecht uit. De auto is jarenlang in het bezit van een liefhebber geweest, maar staat al ruim vier jaar buiten. Ik hoop dat hij nog te redden is en ga mijn mede-Passatliefhebbers in ieder geval op de auto attenderen.
Als iemand meer info of foto's wil, stuur dan s.v.p. een pb.

Ik ben een meelezer van dit topic, dus heb hier nog niet eerder gereageerd
Ik was vroeger als klein jochie best wel een fan van de Audi 80 b1, waarom? Hij had groene cijfers op de tellers, dat had alleen audi !

Maar zonder gekheid, in de volgende youngtimer magazine, komt ergens in Mei uit, staat een artikel over iemand met 3x een passat b1 variant
misschien is het al bekend hier, maar toch

Guus Leferink zei:
Ik was vroeger als klein jochie best wel een fan van de Audi 80 b1, waarom? Hij had groene cijfers op de tellers, dat had alleen audi !

Maar zonder gekheid, in de volgende youngtimer magazine, komt ergens in Mei uit, staat een artikel over iemand met 3x een passat b1 variant
Welkom, Guus! Ik heb over twee weken een afspraak met die persoon met de drie Varianten om de volgende Passat-meeting te organiseren. En uit betrouwbare bron weet ik dat de vierde Variant klaarstaat om gerestaureerd te worden!(y)

Ik kwam toevallig op internet een foto tegen waarop een VW Passat mk1 stond, de GK-44-SK.

Charger zei:
Ik kwam toevallig op internet een foto tegen waarop een VW Passat mk1 stond, de GK-44-SK.
Komt me zo niet bekend voor! Weet je nog waar je de foto zag en of het een recente foto was?

Het is zeker een recente foto, ik kwam de foto tegen op het pewi forum:

https://forum.pewispeedway.eu/viewtopic.php?t=3978&start=30

Guus Leferink zei:

Hallo Allemaal,
Het licht inderdaad in de bedoeling dat er in het meinummer van Youngtimer een artikel komt van mijn Passat's. Of van alledrie of alleen de gele.
Heeft die gele Passat coupe misschien eerst in Amerika gereden?. Hij heeft van die typisch amerikaanse reflectors aan de zijkant

Phoenixrot74 zei:
Vanmiddag heb ik de 62-BZ-61 bekeken. Hij ziet er helaas heel slecht uit. De auto is jarenlang in het bezit van een liefhebber geweest, maar staat al ruim vier jaar buiten. Ik hoop dat hij nog te redden is en ga mijn mede-Passatliefhebbers in ieder geval op de auto attenderen.

Hoi phoenixrot,

Heb jij gekeken of het dashboard in goede staat is?

Charger zei:
Het is zeker een recente foto, ik kwam de foto tegen op het pewi forum:

https://forum.pewispeedway.eu/viewtopic.php?t=3978&start=30
Charger, hartelijk bedankt voor de tip(y) Ik had deze nog niet in het register staan en volgens het RDW rijdt hij nog gewoon rond!

0251rush2112 zei:
Guus Leferink zei:

Hallo Allemaal,
Het licht inderdaad in de bedoeling dat er in het meinummer van Youngtimer een artikel komt van mijn Passat's. Of van alledrie of alleen de gele.
Heeft die gele Passat coupe misschien eerst in Amerika gereden?. Hij heeft van die typisch amerikaanse reflectors aan de zijkant
Bedoel je de 62-BZ-61 die ik zondag heb bekeken? Nee, dat is een origineel Nederlandse Passat. Er is alleen heel veel aan veranderd.

0251rush2112 zei:
Phoenixrot74 zei:

Hoi phoenixrot,

Heb jij gekeken of het dashboard in goede staat is?
Nee, dat zag er ook niet meer uit. Helemaal gescheurd (niet op de vaste plaats) en uitgezakt. Ik mail je zo een foto.

Hallo Passatliefhebbers,

Ik heb de kunst van het foto's plaatsen eindelijk ontdekt. Het is moeilijker dan restaureren maar goed. Afgebeeld mijn VW Passat Variant TS uit 1974.
De restauratie heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd.
Soortgelijke foto's hebben ook in de Autovisie gestaan.

DSC01764.jpg

DSC01763.jpg

Klassiekerrijder zei:
Fantastische kar, helemaal super! De originele lichtmetalen velgen zijn ook geweldig, maakt 'm af!
@Klassiekerrijder: zoals je misschien weet hebben we afgelopen september onze eerste Passat-meeting gehouden. We hebben toen afgesproken dat we er dit jaar een vervolg aan geven en ook Audi 80 B1-rijders uitnodigen, aangezien het natuurlijk zustermodellen zijn. Als je interesse hebt, stuur dan s.v.p. een pb. Je bent van harte welkom!

Dank je, maar ik heb momenteel niets op de weg. Bij een vervolg op latere datum wellicht. Misschien dat ik wel kom, maar dan in een auto van iemand anders...

Klassiekerrijder zei:
Dank je, maar ik heb momenteel niets op de weg. Bij een vervolg op latere datum wellicht. Misschien dat ik wel kom, maar dan in een auto van iemand anders...
Dan ben je net zo goed welkom! En dat geldt natuurlijk voor iedereen deze auto's een warm hart toedraagt.
@Klassiekerrijder: geef je mailadres s.v.p. even door via een pb als je op de hoogte wilt worden gehouden van de meeting(s).

0251rush2112 zei:
Hallo Passatliefhebbers,

Ik heb de kunst van het foto's plaatsen eindelijk ontdekt. Het is moeilijker dan restaureren maar goed. Afgebeeld mijn VW Passat Variant TS uit 1974.
De restauratie heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd.
Soortgelijke foto's hebben ook in de Autovisie gestaan.

DSC01764.jpg

DSC01763.jpg

super wagen heb je,

ik heb de zelfde kleur maar dan de audi fox gte uitvoering uit de usa,ik zal prober hier fotos op te krijgen.

gr pieter.

audiFoxenkinderen207.JPG

audiFoxenkinderen204.JPG

nou dat gaat mij goed af om de fotos hier te krijgen:)

dit is hem dan de audi fox gte wagon alleen geleverd in de usa het is een 1.6 met kjtronic injectie blok met 110 pk
alle toeters en bellen zitten er op van croomen biesen in de raamrubbers tot klapraampjes voor en alles wat er bij hoort en oja hij is van 1978
ik hoop dat jullie hem leuk vinden want ik vind hem persoonlijk wel apart en had nog nooit een gezien in het echt,

gr pieter.

audiFoxenkinderen205.JPG

mijn maat heeft ook nog een staan maar dat is het oudere type dat is de nr 10 die ooit is gemaakt.

ik zal deze week wel even fotos maken van die auto.

gr pieter.

Potjandriedubbeltjes, die Variant (van rush) heeft precies dezelfde kleur die mijn TS oorspronkelijk ook had! Brings back memories. :cool:

Het is wel een Fox Wagon, maar geen GTI- de GTI is namelijk alleen als tweedeurs sedan geleverd. Dat weet ik, want ik heb er zelf een...

Deze Wagon ken ik ook, ik weet van wie je 'm hebt gekocht. Leuke kar, ik heb er zelf ook over nagedacht.

Klassiekerrijder zei:
Het is wel een Fox Wagon, maar geen GTI- de GTI is namelijk alleen als tweedeurs sedan geleverd. Dat weet ik, want ik heb er zelf een...

Deze Wagon ken ik ook, ik weet van wie je 'm hebt gekocht. Leuke kar, ik heb er zelf ook over nagedacht.

dat lijkt me sterk want hij stond niet te koop en de eigenaar had hem al jaren,maar het kan.
het is ook geen gti maar een gte volgens de orginele boekjes van 1978 en de uitvoering en de dingen die er op horen te zitten kloppen wel ook de motor.
maar ik verdiep mij er verder in en zal ik de folder wel even proberen in te scannen.

gr pieter.

Hele mooie audi heb je daar beste MONARK.
Ik zie dat je knipperlichten naast de koplampen hebt en gebogen knipperlichten, zoals je ze zag op de passat/audi van voor 1975.
Welke zijn werkend, en welke branden constant, persoonlijk vind ik het amerikaanse knippergebeuren erg mooi.
En de wielen is dat 5,5J?

monark zei:
audiFoxenkinderen205.JPG

mijn maat heeft ook nog een staan maar dat is het oudere type dat is de nr 10 die ooit is gemaakt.

gr pieter.
Bijzondere auto, Pieter! Zie s.v.p. het pb dat ik je zo stuur!

Audi80Coupé zei:
Dit is ook een heel mooie foto, Audi80Coupé! Is het middelste exemplaar degene die jullie onlangs hebben verkocht en degene rechts daarvan die van mij?:eek:

Stif zei:
Hele mooie audi heb je daar beste MONARK.
Ik zie dat je knipperlichten naast de koplampen hebt en gebogen knipperlichten, zoals je ze zag op de passat/audi van voor 1975.
Welke zijn werkend, en welke branden constant, persoonlijk vind ik het amerikaanse knippergebeuren erg mooi.
En de wielen is dat 5,5J?

de wielen zijn 6 j

als het goed is branden de knippers in de bumper en de knippers in de gril en de side markers knipperen maar als het zo hoort???
ik haal hem volgende week op en ga ik ermee aan de gang want ik heb nog een project thuis staan maar die moet eerst af.

gr pieter.

Phoenixrot74 zei:
monark zei:
audiFoxenkinderen205.JPG

gr pieter.
Bijzondere auto, Pieter! Zie s.v.p. het pb dat ik je zo stuur!

pb gelezen en berichtje teruggestuurd...hoop ik:)

monark zei:
dat lijkt me sterk want hij stond niet te koop en de eigenaar had hem al jaren,maar het kan.
het is ook geen gti maar een gte volgens de orginele boekjes van 1978 en de uitvoering en de dingen die er op horen te zitten kloppen wel ook de motor.
maar ik verdiep mij er verder in en zal ik de folder wel even proberen in te scannen.

Doe dat. De GTE werd alleen in Europa geleverd. In Amerika hadden alle Fox-modellen een injectiemotor, in Europa alleen de 80 GTE. Ik heb zelf een Fox GTI, die was niet als Wagon te koop. Ik heb ook alle folders en boeken, maar geen scanner en geen zin om moeilijk te doen.

Overigens is de originele grill van je Fox vervangen door een Europese grill met enkele koplampen.

Ik ken de vorige eigenaar, zoveel mensen zitten er niet in de oude Audi's.

3217623088_9688470910.jpg

zit er in deze dan ook een verkeerde gril deze komt ook uit de usa maar heeft geen side markers en smalle bumpers.

b1-estate-rsat.jpg

Dat is geen Amerikaanse, maar een Engelse. Rechts stuur, Europese bumpers, geen side markers en 'Estate' in plaats van 'Wagon'.
Apart genoeg is de stationcar alleen in Amerika, Canada en Engeland geleverd. Als je hier een 80 stationcar wilde hebben, moest je maar een Passat kopen.

Klassiekerrijder zei:
Dat is geen Amerikaanse, maar een Engelse. Rechts stuur, Europese bumpers, geen side markers en 'Estate' in plaats van 'Wagon'.
Apart genoeg is de stationcar alleen in Amerika, Canada en Engeland geleverd. Als je hier een 80 stationcar wilde hebben, moest je maar een Passat kopen.

oke weer wat geleerd,ik had je ook nog een pb gestuurd met mijn tel nr.

is die wel overgekomen

gr pieter.

Cadeautje voor de liefhebbers (ik kwam hem tegen in een nieuwe beeldbank):

7a05d411-cb52-2f47-4729-5d72ec7f8977.jpg

Foto is gemaakt in 1976 in Etten-Leur.

Klassiekerrijder zei:

Wist niet eens dat die bestond.
Voor zover ik me als klein kind herinner was de 80 een sedan en de Passat een hatch of break.

monark zei:
Klassiekerrijder zei:

oke weer wat geleerd,ik had je ook nog een pb gestuurd met mijn tel nr.

is die wel overgekomen

gr pieter.
Jazeker! Ik reageer er vanavond op!

British Racing Green zei:
Wist niet eens dat die bestond.
Voor zover ik me als klein kind herinner was de 80 een sedan en de Passat een hatch of break.
Hier was dat inderdaad het geval. Volgens mij rijdt er in Nederland één 80 Estate rond, een blauwgroen metallic prefacelifter. Ik moet er ergens foto's van hebben. Wel deze op internet gevonden:

Foto-LGQTD7ON.jpg

Foto-8V766DYZ.jpg

Apart genoeg zijn veel van die Engelse Estates geleverd met Amerikaanse bumpers, vooral prefacelifters. Dit is er een van, want geen side markers.

Hoi MONARK, het zou natuurlijk fantastisch zijn als we een keer naast elkaar kunnen staan. Misschien binnenkort. Ik zie dat je al contact heb met phoenixrot74.

De Schaduw zei:
Potjandriedubbeltjes, die Variant (van rush) heeft precies dezelfde kleur die mijn TS oorspronkelijk ook had! Brings back memories. :cool:

Heb je daar foto's van?

Dat had ik uitermate sympathiek gevonden, maar nee. Het verrassingseffect was voldoende(y) Ik heb overigens in een dolle bui een Sierra gekocht. Binnenkort meer per mail.

Terug
Bovenaan