Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

adinsx zei:
@S-RS
Automatische handrem was vooral een cosmetische kwestie. Zonder die optie krijg je namelijk zo'n lelijk scheef uitstekende hendel:

Brr....

En ik moet zeggen, het is erg lekker. Enige nadeel is als je de handrem er niet op wil hebben in deze winterperiode, je deze na het afzetten van de auto (hij trekt hem meteen aan) even eraf moet zetten. Dat geeft weer een irritant geluidssignaal voor enkele seconden. Verder ideaal, zeker i.c.m. hill-assist. Geen gedoe met de voet op de rem houden en op de koppeling wegrijden. Gewoon hup gas erop en hij laat hem vanzelf vrij (y)

Snap direct dat je die optie hebt genomen, ik vind die stengels ook maar lelijk ;)
Op zich wel luxe dat hij er direct op gaat als je de auto uitzet, en staat die er ook gelijk lekker strak op. Hier is al een paar keer de auto de oprit afgerold de weg op omdat de handrem in de haast niet stevig genoeg was aangetrokken.. :rolleyes:

adinsx zei:
En ik moet zeggen, het is erg lekker. Enige nadeel is als je de handrem er niet op wil hebben in deze winterperiode, je deze na het afzetten van de auto (hij trekt hem meteen aan) even eraf moet zetten.
In de vorige Laguna II Phase II en de huidige Laguna III Phase II is de parkeerrem nooit er af gehaald in de winter. Geeft geen problemen, nog niet eens een teken van dat de rem niet helemaal lekker zou lossen. Ik vermoed dat ze de rem wel zo ingericht zullen hebben dat hij niet snel vast zal vriezen.

Als ik me niet vergis kan je de automatische werking van de rem uitzetten in de boordcomputer, scheelt je dan weer elke keer de rem er af halen zodra je uit stapt. Je wederhelft met de sleutel op zak alvast uit laten stappen werkt ook, zodra de kaart niet binnen bereik is gaat de rem er niet op zodra je de motor af zet.

adinsx zei:
Verder ideaal, zeker i.c.m. hill-assist. Geen gedoe met de voet op de rem houden en op de koppeling wegrijden. Gewoon hup gas erop en hij laat hem vanzelf vrij (y)
Alleen om die functie zou ik de parkeerrem willen. Een tijdje geleden reed ik met pa's Laguna hier in de Auvergne rond, even aan de knop trekken en daarna wegrijden alsof je op een vlakke weg staat. Kind kan de was doen (y)

De zomerwielen staan natuurlijk stukken beter, maar dit is altijd nog beter dan de standaardwinterbandenlook (a.k.a staal zonder doppen).

Schade is zonde, maar je kunt t nou eenmaal niet voorkomen. Is het niet makkelijker om een nieuw afdekplaatje te bestellen ipv het bij te laten werken?

S-RS zei:
Snap direct dat je die optie hebt genomen, ik vind die stengels ook maar lelijk ;)
Op zich wel luxe dat hij er direct op gaat als je de auto uitzet, en staat die er ook gelijk lekker strak op. Hier is al een paar keer de auto de oprit afgerold de weg op omdat de handrem in de haast niet stevig genoeg was aangetrokken.. :rolleyes:

Is me ook gebeurt toen ik met de Twingo naar het werk was. Zet de auto in het vak, stap uit, loop om de auto heen om de tas eruit te pakken en de auto rolt zo het vak uit. :) Het went ó zo snel.

@RRL
Toevallig zojuist nog even door het menu gebladerd. Helaas is die niet uit te zetten in het menu. Alleen de dagrijverlichting (altijd aan of niet), parkeersensoren voor, parkeersensoren achter, geluid parkeersensoren, achterruitenwisser automatisch (altijd uit, rot optie) en automatische vergrendeling bij wegrijden.

@Bossinkje
Staat zeker beter dan zwart staal.

Dat kan wel, maar schiet ik weinig mee op. Nieuw plaatwerk e.d. komen altijd in een onafgewerkte staat en moeten dus altijd nog gespoten worden.
Dan gooi ik het klepje binnenkort wel even 'om de hoek' bij de spuiterij indien ze toevallig deze kleur eens moeten spuiten. (y)

Ontopic:
Auto gisteravond opgehaald. Het panoramadak is wat beter afgesteld en de nokjes waar hij op steunt in gesloten toestand zijn ingevet.
Achterbumper iets een fractie lager gezet evenals de aircoleiding die de motorkap raakte.
Prima geregeld dus. Enige nadeel:
De auto stond buiten vlakbij een soort van denneboom...
20131125_171420.jpg
20131125_171425.jpg

Meteen maar op de terugweg even langs de wasbox. Kon meteen de modder er af.
20131125_171437.jpg
20131125_171446.jpg

Lang leve de verse waxlaag. :T
20131125_171816.jpg

20131125_171821.jpg
20131125_171827.jpg

Jup. :T Heerlijk... al zal het 'elke week' wel wat minder worden als het echt gaat vriezen. Elke keer weer de buitenkraan aansluiten en weer afkoppelen is niet iets wat ik elke week ga doen. Eens kijken hoe die er dan uit komt te zien.

De RS was vorig jaar na drie weken écht smerig:
328919_267482619986516_1531347134_o.jpg

:)

Tsja, met sneeuw en pekel is zwart ook niet echt de ideale kleur.. Bij ons voor de deur zien de auto's er bij sneeuw meestal zo uit als ze een paar dagen niet gebruikt worden.. Prima plek langs een drukke straat .. :)

91l1.jpg

Bossinkje zei:
Tsja, met sneeuw en pekel is zwart ook niet echt de ideale kleur.. Bij ons voor de deur zien de auto's er bij sneeuw meestal zo uit als ze een paar dagen niet gebruikt worden.. Prima plek langs een drukke straat .. :)

91l1.jpg

Dat is aan de singel in Enschede afgelopen winter? Dat stonden inderdaad pareltjes tussen af en toe:eek:

Klinkt bekent, toen ik eem klein ventje was veel in Enschede geweest, samen met een oom auto's ophalen welke bij een ongeluk betrokken waren en Duitsers helpen die hun sleutel in de kofferbak hadden laten liggen en dus een probleem hadden. Prachtige herinneringen.

Haha, dan ben ik blij dat de Focus normaliter in een parkeergarage staat :)

@Tom:
Die auto ziet er toch wel dik uit hoor. Ook met de 17" wielen eronder. Stiekem vind ik dat eigenlijk net wat beter passen bij de auto. Het is wat minder opvallend, en het past imo iets beter bij de toch wat iele remschijfjes zo :T
Je poetst zeker geen andere auto's of wel? :)

Gisteren zag ik op de A28 een Mégane rijden die er exact zo uit ziet als die van jou; wit, Estate, panoramadak, xenon, afneembare trekhaak én de 18 inch GT velgen. Echt een schitterende auto, en die 18 inch wielen maken 'm echt af :)

Hè shit, minder exclusief dus :)
18" maakt hem zeker af, maarja ik rij nu op de 17" winterwieltjes hè. Auto is ook flink smerig trouwens, wassen staat voor zaterdag op het programma.
Zondag veel visite (12e jarig) en dus moet de auto er zoals men ook wel verwacht schoon bij staan. ;)

Inmiddels ook weer een km-stand verder die aan mijn 'cijfertik' voldeet:
1466132_564934156908026_1721474813_n.jpg

Zo meteen nog een kort ritje en morgen een korte. Het gemiddelde neemt inmiddels af, dus komt wat dichter in de buurt van de ingeschatte 25k/j.
Ook met een poging tot zuinig rijden bezig. Resultaat nu 7,7L/100. Deels zit daar natuurlijk ook de winterset in die een stukje smaller is t.o.v. de zomerset.

Al met al, even wassen en dan kan ie er weer even tegenaan. (y)

@Der Magistrat
Je herinnert je deze zeker nog van de Clio?
221120091454.jpg

Dat was toen een hele tour om te maken op een 80 weg met verkeer om me heen.

Nu met de Mégane had het wel gekund bedenk ik me, maar met 111km/u gaat die dagteller zo snel dat ik mogelijk hét moment zou missen. Netjes 84 dus maar aangehouden.
Pagina 11 is dan weer mooi meegenomen. :)

Verder alles prima hoor. (y)

Nooit een carrière in het financiele wezen overwogen? Je bent wel erg goed moet de cijfers :)

De naald van de tank staat niet strak op de 1!

Sinds mijn nieuwe functie wordt ik doodgegooid met cijfers, budgetten, forcasts en kosten. Dus die combi van autotechniek, financiën, teamaansturing e.d. bevalt me prima ;)

En inderdaad goed opgemerkt, ik zag later ook dat een volle tank voor "1" staat. :)

Tijd voor een kleine update (y)

M.b.t. de Mégane:
Weinig nieuws. Hij wisselt qua uiterlijk geregeld van spierwit naar two-tone en na wat werk weer spierwit. ;)
Het verbruik lag afgelopen tank op 8,0L/100. Begint dus wat te zakken.

De 12.000km nadert alweer en afgelopen week moest ik de kilometerstand doorgeven aan de leasemij voor verrekening van brandstofkosten.
11.500 na exact 4 maanden.

Verder niets te klagen en geniet ik elke dag weer van de stoelverwarming met deze kou. Heel blij dat ik die niet alsnog heb laten vervallen dus.

M.b.t. de Twingo:
Ik had al aangegeven dat er wat dingen moesten gebeuren waaronder een verse APK.
Donderdag is de Twingo mee geweest met pa voor de APK. Voor zover ik alles kon controleren (lampjes, gordels, etc. etc.) was er niets aan de hand.
Tot er 's middags een belletje volgde. De linker stuurkogel had teveel speling. Tja, kan gebeuren na 65.000km.
Dus, nog geen APK goedkeur. Omdat we de auto toch niet nodig hadden is gisteravond de stuurkogel vervangen en vanmiddag de Twingo even thuis opgehaald en mee naar de dealer gereden om af te melden. Ging prima, geen steekproef en dus:
APK-Twingo.jpg

Hij kan er weer twee jaar tegenaan, althans qua APK.
Binnenkort namelijk weer een avondje flink klussen om de distributieriem te vervangen. Meteen ook het jaarlijkse onderhoudsbeurtje met olie en filters en dan is ie weer 100% in orde. (y)

Wie wat waar?
Nog niet helemaal wakker... :)
Gister een beetje zwaar verjaardagsfeestje gehouden gezien het samenviel met het eindejaarsfeest van het werk. *hips

1476593_567961189938656_182881296_n.jpg
1512543_548536105238773_960862234_n.jpg

Pff... ik word te oud voor dat soort dingen. Maar goed. Ik zal weer eens wat beter op mijn spelling gaan letten. ;)

adinsx zei:
Zo meteen nog een kort ritje en morgen een korte. Het gemiddelde neemt inmiddels af, dus komt wat dichter in de buurt van de ingeschatte 25k/j.
Ook met een poging tot zuinig rijden bezig. Resultaat nu 7,7L/100. Deels zit daar natuurlijk ook de winterset in die een stukje smaller is t.o.v. de zomerset.

Al met al, even wassen en dan kan ie er weer even tegenaan. (y)

Het verbruik valt me enorm tegen als ik naar mijn gemiddelde kijk en daar zitten snelle ritten tussen in Duitsland van 180 kmh. En uiteraard de vakantie rit met vouwwagen volgeladen tot aan het dak. Mijn gemiddelde verbruik is 6.5L Opel gaf als gemiddelde verbruik op 5.8L Renault 5.4L Bizar als je dan naar de echte cijfers gaat kijken. De Renault krijg je met zuinig rijden naar 7.7l Terwijl toen ik met Marion met onze Astra naar Brugge reed met een gemiddelde snelheid van 110 Kmh 5.5L makkelijk haal. Onze Astra is van 14-06-2013 en heeft nu net de 10.000 km gepasseerd.

@vertmaori
Haha, nog een jaartje 'genieten' dus.
Gistermiddag stond de wederhelft in de showroom bij de dealer alweer te kwijlen bij een knalblauwe Captur. Maar ook een rode Clio IV vindt ze geweldig.
Daar kan een prima combi dus uitkomen:
AC8E176A-F6E8-4DC8-9E49-26B92EC9DCD5-2754-00000235993A9EDF_zps0ad6aef6.jpg

;)

@vectrafan
Als ik hetzelfde tempo zou rijden als dat ik met de RS deed zou het verbruik elkaar niet heel veel ontlopen denk ik. :)

Nee, het ligt wel een beetje aan de rechtervoet, maar als ik op spritmonitor kijk zit iedereen met de TCe115 (redelijk vergelijkbaar met deze TCe130 omdat andere TCE130's vaak nog de oude 1.4 zijn) rond de 7,5 tot 8,0.
Als ik een lang stuk 100 of 110 zou rijden is die 7L wellicht haalbaar. Binnenkort eens testen op wat lange ritten.

Leasemij komt nu in ieder geval op 1:11,8 in de eerste 11k. Das nog lang geen 1:18,5 dus het metertje staat nipt boven rood in donker oranje. :)

Oh, kosten van de Twingo zijn ook bekend. 65,- voor stuurkogel en de APK kosten. Goedkoop rijden zo'n Twingo

*uch, uch uch...*

Even afstoffen hier hoor. Dat ben ik niet gewend dat een mijn-auto-topic bijna een maand stil blijft. Hooguit tijdens vakanties. :)

Goed. Tijd voor een update dus. (y)

De burgerbak rolt nog altijd prima. Vorig weekend een uitgebreide schoonmaak gehouden in het interieur. Dat was wel weer eens nodig.
De omkeerbare mat achterin blijft toch een lekkere accessoire die we laat hebben toegevoegd. Even uitkloppen, stofzuiger er overheen en de boel is weer schoon:
20140104_120939.jpg

De rest glom ook weer:
20140104_122426.jpg
20140104_122337.jpg

20140104_140950.jpg
20140104_140857.jpg

20140104_141040.jpg

20140104_140537.jpg
20140104_140621.jpg

Algemeen:
Nu vijf maanden en twee dagen in bezit en de teller staat op zo'n 14.500 km. Bij 15.000 km even voor een controlecheck langs bij de dealer en dan tuffen we weer lekker door.
Het gemiddeld verbruik blijft een stevige 8,5 L/100, maar we hebben toch nog een 'record'tje' gehaald. Vorige week zondag niets te doen dus maar de toerist in eigen land uitgehangen. Thuis -> Bataviastad -> Volendam -> thuis. Zo'n 320km en veel CC werk op 100 en 80 wegen. Gemiddeld komt het verbruik dan uit op:

20140107_114707.jpg

Nog altijd 3L/100 meer dan opgegeven natuurlijk, maar het lijkt me wel duidelijk dat boven de 100 elke downsizer stevig gaat verbruiken.
De 7,4 valt me dan ook nog tegen, want dat haalde de RS, zowel de Mégane als de Clio, ook op zijn sloffen.

Al met al, niks te klagen. (y)

Twingo II

Door naar de Twingo. Die viert vandaag zijn zesde verjaardag. :T
1555451_580221602045948_1636799225_n.jpg

In die afgelopen zes jaar nauwelijks noemenswaardige problemen gehad op de rauwe spanrol van de multiriem rond de zomer na.
1601391_580221665379275_1776122332_n.jpg

Prima ding als tweede auto dus, en voor dit jaar verwacht ik een nog lager aantal kilometers p/j omdat we natuurlijk alles met de Mégane doen.

Niettemin, de Twingo mocht vandaag met mij mee. Na het werk duiken we meteen de garage in voor een lekkere klusavond.
- Nieuwe distributieriem
- Multiriem (in de zomer al vernieuwd, dus die gaat er terug op)
- Waterpomp
- Verse motorolie+filter
- Remmen rondom schoonmaken
- Algemene check

Met wat mazzel is het vanavond al klaar en anders morgenochtend. Dan kan ie er weer een flinke tijd tegenaan. Ik denk nog maximaal twee jaar in ons bezit en dan staat er wel iets anders.

Nog meer te updaten? Ja hoor, het wordt een mooi 2014 maar daarover later meer. :)

adinsx gaat de Twingo vervangen door een Clio? Met TCe motor? Dan is er keus uit 90, 120 en 200pk. Ik durf wel te gokken. ;-)

vertmaori zei:
adinsx gaat de Twingo vervangen door een Clio? Met TCe motor? Dan is er keus uit 90, 120 en 200pk. Ik durf wel te gokken. ;-)

Ik denk nog maximaal twee jaar in ons bezit en dan staat er wel iets anders.

Jaaaa, daar haal je wel een verbruik onder de 7l/100km mee... Gewoon een Clio GT 120 TCe is geen straf, al zal het me niet verbazen als de letters RS terugkeren. :D

Jeetje dat verbruik valt toch wel erg tegen hoor, blijkt maar weer eens dat er allemaal niets van klopt.
Een gelukkig autojaar dan maar gewenst Tom. ;)

@adje is een planner, carriere maker, dus ik denk overname of partner van een bedrijf in de mobiliteits branche. Sinds Eco niet werkt Dan maar electrisch.

vertmaori zei:
Maximaal 2 jaar kan ook binnen een half jaar zijn... ;-)

Ik gok ook op een vervanger van de Twingo :D Als het eenmaal kriebelt ;)

Kunnen 2 opties zijn: wederom een leuk wagentje voor mevr. Adinsx, of een iets dikkere wagen die ook privé gebruikt gaat worden en de Megane uit de lease ;)

vertmaori zei:

Ik ook wel. ;)
Maar zoals jullie ook weten maak ik vaker mooie plannen en is het maar weer de vraag of het ook uit komt. Soms wel, soms niet.

Carfanatic zei:
zo'n tce90 is natuurlijk wel lekker zuinig :)
vertmaori zei:
Jaaaa, daar haal je wel een verbruik onder de 7l/100km mee... Gewoon een Clio GT 120 TCe is geen straf, al zal het me niet verbazen als de letters RS terugkeren. :D

*toevallig* binnenkort wel even met een mooie Clio GT 120 TCe Estate op pad als het goed is. Ook een Coupé GT220 staat op diezelfde 'ritje' planning.
Wie weet...

PascalD zei:
adinsx zei:
Een autogerelateerd mooi jaar Wouter ;) Haha

Kan toch dat je een leuke Renault als trouwauto hebt gevonden :T
...en dat het huwelijk gelijk in 2014 is :cool:

Zoiets bv...
renault-primastella-coach-trouwvervoer.jpg

Bron

Mocht ik ooit nog eens door die zwakke knieën van me zakken, dan zeker niet zoiets. Ik heb niet veel met die "ouwe meuk". :)
Nee serieus, dan zou er iets sportiefs geregeld worden.

A3-White zei:
@adje is een planner, carriere maker, dus ik denk overname of partner van een bedrijf in de mobiliteits branche. Sinds Eco niet werkt Dan maar electrisch.

Zonder ooit een sollicitatiebrief te hebben geschreven al aardig op weg inderdaad. Maar een planner? Mwa... Daar is de wederhelft veel beter in.

BMW Power zei:
vertmaori zei:
Maximaal 2 jaar kan ook binnen een half jaar zijn... ;-)

Ik gok ook op een vervanger van de Twingo :D Als het eenmaal kriebelt ;)

Kunnen 2 opties zijn: wederom een leuk wagentje voor mevr. Adinsx, of een iets dikkere wagen die ook privé gebruikt gaat worden en de Megane uit de lease ;)

De Mégane uit de lease? Nee, die kans acht ik zelf alleen al zo goed als nul.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
adinsx zei:
Carfanatic zei:
ik dacht aan zulk nieuws

*Zoekt op gaspedaal.nl -> Espace eXtra Large -> not found*

:T
renault-truck-bus-parisien-%28france%29-1607-2602.jpg

Dat is het, ik stop met werken en ga leven van kinderbijslag. Met zo'n Espace XL moet dat ook makkelijk passen. (y)

Goed genoeg geouwehoerd over dat laatste zinnetje in mijn vorige post...

Ontopic:
Gisteravond met de Twingo aan het klussen geweest. Het begon goed, maar het leek toch ook wel vrijdag de dertiende...
Naar goed gebruik heb ik weer enkele foto's voor de meelezers, minder technische liefhebber.

Ik kwam terug uit het werk en heb de auto op de brug gezet. Natuurlijk was de boel nog flink warm, dus eerst maar begonnen met een onderdeel van de kleine beurt. De remmerij.

20140110_171948.jpg

Remblokjes eruit en even schoongemaakt
20140110_172222.jpg

Ook de aanlegvlakken in de klauw schoongekrapt. Dankzij het kleine laagje kopervet van 12 januari 2013 was alles simpel schoon te maken.
20140110_172554.jpg

Anti-piepplaatjes er weer tussen met een likje kopervet:
20140110_173129.jpg

Vervolgens de remblokjes er weer in en de klauw weer dicht.
20140110_173204.jpg

Simpel werk van zo'n 10 minuten per kant. (y)

De meeste hitte was nu van de motor af, dus de motorolie kon eraf. Helaas lette ik niet op, en zat de jerrycan al wat te vol. Dus jawel, ongeveer een liter zwarte motorolie ging over de (vloeistofdichte) vloer. Lekker (n) Ik dacht nog "dat begint weer lekker zo."

Na die zooi schoon te hebben gemaakt en nadat het carter was leeggedrupt eerst maar aan de onderkant begonnen met wat demontagewerk. Binnenkant rechterwielkuip eruit, en het stangetje tussen subframe en carrosserie kon er tussenuit om ruimte te maken.
20140110_175116.jpg

De multiriem vanaf de onderzijde gezien. Links de krukaspoelie, rechts de poelie van de aircocompressor
20140110_175128.jpg

Terug naar bovenkant. Zo ligt het erin:
20140110_170756.jpg

Aan deze kant gaat het gebeuren:
20140110_170810.jpg

Alleen het motorolievulpijpje en de motorsteun zitten in eerste instantie in de weg:
20140110_170822.jpg

Dus eerst het luchtfilterhuis eraf:
20140110_181611.jpg

Meteen kon het olievulpijpje eraf. Iemand een hapje mayo? :)
20140110_181744.jpg

Tja, veel korte stukjes levert condens in de motor op die er niet uit gaat. Op de koelste plek, én waar geen olie langs komt verzamelt het zich en dan krijg je dus mayo. Een blik naar binnen op de nokkenas/klepveren en geen zorgen. Alles gewoon zoals het hoort maar een keertje flushen ga ik op schema zetten voor volgend jaar.

20140110_182104.jpg

We spoelen even door. Motorsteun eraf nadat we een klein bokje onder het blok hadden gezet. Daardoor kun je de motor verder omhoog of omlaag brengen waardoor je meer ruimte krijgt.
Ook de aluminium kap kon er nu af met nog wat andere dingen en dan ben je bij de distributieriem:
20140110_201033.jpg

Aan de onderkant zie je dan dit:
20140110_202451.jpg

Nadat beide tekens op het juiste punt stonden kon de riem eraf. Bij deze motor hoef je geen krukas of nokkenassen te blokkeren gelukkig.
20140110_203042.jpg

Dan de waterpomp. Vaak wordt deze mee vervangen omdat ie vaak niet nog eens 120k mee gaat. We hadden de waterpomp dus wel nieuw meegenomen, maar zoals te zien is is de waterpomp nog 100% in orde. We besloten er geen drukte van te maken en de huidige lekker te laten zitten.
20140110_203137.jpg

Vervolgens kon de distributieriem er weer op. Netjes op de tekens en vervolgens twee slagen rond draaien zodat de boel zich kan zetten.
Eigenlijk stelt het vervangen niet veel voor t.o.v. de Mégane RS of Clio RS eerder.
20140110_205742.jpg

Maar toen werd het wat stiller met foto's maken...
Alles verliep goed. Rond een uurtje of 22.00 (19.30 begonnen met distributieklus) zat alles weer dicht. Mooi! dachten we.
Ik start als proef even de auto en meteen horen we een ietswat vervelend zoemend geluid. Dat is soms in het begin, maar het ging niet weg. Sterker nog, het werd alleen maar harder.
Pa en ik keken elkaar aan. Hmm... dat klinkt niet goed. Dus... -> we begonnen weer met de demontage. :)
Wiel er weer af, kappen er weer af. Motorsteun, beschermkappen, etc. etc.

Al snel zagen we een klein beetje metaalslijpsel nabij de spanrol van de distributie. Grmbl... wat is dit nou weer.
De spanning was prima, maar wat kon het zijn? We haalden de spanrol eraf en vergeleken deze met de oude. De nieuwe had duidelijk wat meer speling op het lager. !@#$% (n)

Aangezien we niet van gokken houden hadden we nog twee opties:
1) auto zo laten en snel een nieuwe set laten bestellen. Maandagavond konden we deze dan monteren.
We hebben de auto echter nodig maandag.
2) Alles weer opbouwen, alleen de oude spanner tijdelijk gebruiken. Zodra de nieuwe set binnen is het hele ratteplan weer opnieuw uitvoeren.

Het werd de laatste en zo waren we voor de tweede keer de boel aan het afstellen, klooien met kleine boutjes, dopjes e.d.
Om 23:30 zat de boel weer dicht en snorde de Twingo weer zoals het hoort. :)

Kortgezegd, het liep niet zoals gewenst, maar ach. Ik kan nu wel met twee vingers in de neus en geblinddoekt de zooi vervangen. ;)

Wordt vervolgd dus binnen nu en enkele weken.
Uiteraard verder nog het oliefilter vernieuwd en 4L nieuwe 10W40 erin. Het luchtfilter uitgeblazen evenals het pollenfilter.
Beide heb ik vorig jaar vernieuwd, en mogen normaal 30.000km blijven zitten. We hebben welgeteld krap 9000 gereden sinds 12 januari 2013. Kan nog prima een jaartje zitten dus. (y)

Kosten? Weet ik nog niet. Maar ik denk zo'n 200,- tot 250,- aan onderdelen.

Om die hoeveel km/jaar moet zo'n riem van de twingo eigenlijk vervangen worden? Heb geen idee hoe dat met die van ons zit

Maar een aardig klusje dus, maar je kunt de komende jaar/jaren ook weer verder (y)

Leuk om te lezen! Balen dat het tegen zat, maar komt ongetwijfeld weer goed op later moment.

Wel echt super handig dat je zo de mogelijkheid heb om te klussen zeg!

Wat ik me wel nog af vroeg: hoe vaak vervang je olie, aangezien er aardig wat sludge in zit?

Overigens doelde ik eerder niet op de Megane uit de lease, maar uit de bijtelling, maar dat had je wel begrepen denk ;)

adinsx zei:
6 jaar of 120.000km (y) In de meeste gevallen zal het bij Twingo's dus die zes jaar worden. ;)

oke (y) ja bij ons als het zo door gaat komt de 120.000 eerst :p 3 jaar oud en we zijn de 75.000 al weer gepasseerd, volgend jaar gaan we zeker de 100.000 voorbij. Maar iig zit het er voorlopig nog niet aan te komen dus

BMW Power zei:
Leuk om te lezen! Balen dat het tegen zat, maar komt ongetwijfeld weer goed op later moment.

Wel echt super handig dat je zo de mogelijkheid heb om te klussen zeg!

Dat is erg prettig inderdaad. En het is heerlijk om zo nu en dan weer eens even zelf te klussen. Bezig zijn met autotechniek i.p.v. er over schrijven ;)

Wat ik me wel nog af vroeg: hoe vaak vervang je olie, aangezien er aardig wat sludge in zit?

Elk jaar, en dus zeker elke 10.000km in het geval van de Twingo. Die korte stukjes zijn echter niet ideaal omdat het nooit echt lekker warm wordt. Zeker nu we lange ritten met de Mégane doen.
Planning is om de boel t.z.t. eens te flushen, want echt sludge is het niet, vooral bruine lakaanslag. Toevallig hebben collega's vandaag een thema over interne motorvervuiling afgerond. Interessante materie geworden. (y)

Ik zie overigens ook dat Photobucket weer eens door de limiet heen is. Handig... :)
Reset van Bandbreedte gebruik is pas over 2 weken, de 28ste.

Upload morgen wel even een paar foto's naar een ander account.

adinsx zei:
Elk jaar, en dus zeker elke 10.000km in het geval van de Twingo. Die korte stukjes zijn echter niet ideaal omdat het nooit echt lekker warm wordt. Zeker nu we lange ritten met de Mégane doen.
Planning is om de boel t.z.t. eens te flushen, want echt sludge is het niet, vooral bruine lakaanslag. Toevallig hebben collega's vandaag een thema over interne motorvervuiling afgerond. Interessante materie geworden. (y)

Goed om te weten, maar eens in de gaten gaan houden dan in de toekomst. Mijn vriendin doet 10 km enkele reis naar der werk, dus die wordt ook nooit goed warm op dat stukje. Maargoed, elk jaar een beurtje na ca 6.000 km zal wel helpen om de boel fris te houden.

Update:
Nieuwe distributieset is binnen, dus morgenavond opnieuw aan het klussen. Eens kijken hoeveel tijd dat nou nog kost als je exact weet wat er wel of niet los moet en hoe je een en ander goed gemonteerd krijgt. (y)

Verder gaat morgen de Mégane de 15.000km op het klokkie voorbij. Het verbruik blijft nu aardig in de buurt van 8,0 L/100 bij woon-werk verkeer met een wat langere rit begin van de week.
Komend weekend nog even op en neer naar Assen dus dat wordt weer CC werk.

Verder heel erg druk met werk en privé, dus ik hou het verder kort.
Morgen of vrijdag meer :)

Zeg Tom, upload die foto's van je eens bij imgur of iets dergelijks, dan loopt je host niet te zeiken over bandbreedte ;)

Terug
Bovenaan