vertmaori zei:
adinsx gaat de Twingo vervangen door een Clio? Met TCe motor? Dan is er keus uit 90, 120 en 200pk. Ik durf wel te gokken. ;-)
Ik ook wel.

Maar zoals jullie ook weten maak ik vaker mooie plannen en is het maar weer de vraag of het ook uit komt. Soms wel, soms niet.
Carfanatic zei:
zo'n tce90 is natuurlijk wel lekker zuinig
vertmaori zei:
Jaaaa, daar haal je wel een verbruik onder de 7l/100km mee... Gewoon een Clio GT 120 TCe is geen straf, al zal het me niet verbazen als de letters RS terugkeren.
*toevallig* binnenkort wel even met een mooie Clio GT 120 TCe Estate op pad als het goed is. Ook een Coupé GT220 staat op diezelfde 'ritje' planning.
Wie weet...
PascalD zei:
adinsx zei:
Een autogerelateerd mooi jaar Wouter

Haha
Kan toch dat je een leuke Renault als trouwauto hebt gevonden :T
...en dat het huwelijk gelijk in 2014 is
Zoiets bv...
Bron
Mocht ik ooit nog eens door die zwakke knieën van me zakken, dan zeker niet zoiets. Ik heb niet veel met die "ouwe meuk".

Nee serieus, dan zou er iets sportiefs geregeld worden.
A3-White zei:
@adje is een planner, carriere maker, dus ik denk overname of partner van een bedrijf in de mobiliteits branche. Sinds Eco niet werkt Dan maar electrisch.
Zonder ooit een sollicitatiebrief te hebben geschreven al aardig op weg inderdaad. Maar een planner? Mwa... Daar is de wederhelft veel beter in.
BMW Power zei:
vertmaori zei:
Maximaal 2 jaar kan ook binnen een half jaar zijn... ;-)
Ik gok ook op een vervanger van de Twingo

Als het eenmaal kriebelt
Kunnen 2 opties zijn: wederom een leuk wagentje voor mevr. Adinsx, of een iets dikkere wagen die ook privé gebruikt gaat worden en de Megane uit de lease
De Mégane uit de lease? Nee, die kans acht ik zelf alleen al zo goed als nul.
JW01 (vanaf een Appel) zei:
adinsx zei:
Carfanatic zei:
*Zoekt op gaspedaal.nl -> Espace eXtra Large -> not found*
:T
Dat is het, ik stop met werken en ga leven van kinderbijslag. Met zo'n Espace XL moet dat ook makkelijk passen.
Goed genoeg geouwehoerd over dat laatste zinnetje in mijn vorige post...
Ontopic:
Gisteravond met de Twingo aan het klussen geweest. Het begon goed, maar het leek toch ook wel vrijdag de dertiende...
Naar goed gebruik heb ik weer enkele foto's voor de meelezers, minder technische liefhebber.
Ik kwam terug uit het werk en heb de auto op de brug gezet. Natuurlijk was de boel nog flink warm, dus eerst maar begonnen met een onderdeel van de kleine beurt. De remmerij.
Remblokjes eruit en even schoongemaakt
Ook de aanlegvlakken in de klauw schoongekrapt. Dankzij het kleine laagje kopervet van 12 januari 2013 was alles simpel schoon te maken.
Anti-piepplaatjes er weer tussen met een likje kopervet:
Vervolgens de remblokjes er weer in en de klauw weer dicht.
Simpel werk van zo'n 10 minuten per kant.
De meeste hitte was nu van de motor af, dus de motorolie kon eraf. Helaas lette ik niet op, en zat de jerrycan al wat te vol. Dus jawel, ongeveer een liter zwarte motorolie ging over de (vloeistofdichte) vloer. Lekker

Ik dacht nog "dat begint weer lekker zo."
Na die zooi schoon te hebben gemaakt en nadat het carter was leeggedrupt eerst maar aan de onderkant begonnen met wat demontagewerk. Binnenkant rechterwielkuip eruit, en het stangetje tussen subframe en carrosserie kon er tussenuit om ruimte te maken.
De multiriem vanaf de onderzijde gezien. Links de krukaspoelie, rechts de poelie van de aircocompressor
Terug naar bovenkant. Zo ligt het erin:
Aan deze kant gaat het gebeuren:
Alleen het motorolievulpijpje en de motorsteun zitten in eerste instantie in de weg:
Dus eerst het luchtfilterhuis eraf:
Meteen kon het olievulpijpje eraf. Iemand een hapje mayo?
Tja, veel korte stukjes levert condens in de motor op die er niet uit gaat. Op de koelste plek, én waar geen olie langs komt verzamelt het zich en dan krijg je dus mayo. Een blik naar binnen op de nokkenas/klepveren en geen zorgen. Alles gewoon zoals het hoort maar een keertje flushen ga ik op schema zetten voor volgend jaar.
We spoelen even door. Motorsteun eraf nadat we een klein bokje onder het blok hadden gezet. Daardoor kun je de motor verder omhoog of omlaag brengen waardoor je meer ruimte krijgt.
Ook de aluminium kap kon er nu af met nog wat andere dingen en dan ben je bij de distributieriem:
Aan de onderkant zie je dan dit:
Nadat beide tekens op het juiste punt stonden kon de riem eraf. Bij deze motor hoef je geen krukas of nokkenassen te blokkeren gelukkig.
Dan de waterpomp. Vaak wordt deze mee vervangen omdat ie vaak niet nog eens 120k mee gaat. We hadden de waterpomp dus wel nieuw meegenomen, maar zoals te zien is is de waterpomp nog 100% in orde. We besloten er geen drukte van te maken en de huidige lekker te laten zitten.
Vervolgens kon de distributieriem er weer op. Netjes op de tekens en vervolgens twee slagen rond draaien zodat de boel zich kan zetten.
Eigenlijk stelt het vervangen niet veel voor t.o.v. de Mégane RS of Clio RS eerder.
Maar toen werd het wat stiller met foto's maken...
Alles verliep goed. Rond een uurtje of 22.00 (19.30 begonnen met distributieklus) zat alles weer dicht. Mooi! dachten we.
Ik start als proef even de auto en meteen horen we een ietswat vervelend zoemend geluid. Dat is soms in het begin, maar het ging niet weg. Sterker nog, het werd alleen maar harder.
Pa en ik keken elkaar aan. Hmm... dat klinkt niet goed. Dus... -> we begonnen weer met de demontage.

Wiel er weer af, kappen er weer af. Motorsteun, beschermkappen, etc. etc.
Al snel zagen we een klein beetje metaalslijpsel nabij de spanrol van de distributie. Grmbl... wat is dit nou weer.
De spanning was prima, maar wat kon het zijn? We haalden de spanrol eraf en vergeleken deze met de oude. De nieuwe had duidelijk wat meer speling op het lager. !@#$%
Aangezien we niet van gokken houden hadden we nog twee opties:
1) auto zo laten en snel een nieuwe set laten bestellen. Maandagavond konden we deze dan monteren.
We hebben de auto echter nodig maandag.
2) Alles weer opbouwen, alleen de oude spanner tijdelijk gebruiken. Zodra de nieuwe set binnen is het hele ratteplan weer opnieuw uitvoeren.
Het werd de laatste en zo waren we voor de tweede keer de boel aan het afstellen, klooien met kleine boutjes, dopjes e.d.
Om 23:30 zat de boel weer dicht en snorde de Twingo weer zoals het hoort.
Kortgezegd, het liep niet zoals gewenst, maar ach. Ik kan nu wel met twee vingers in de neus en geblinddoekt de zooi vervangen.
Wordt vervolgd dus binnen nu en enkele weken.
Uiteraard verder nog het oliefilter vernieuwd en 4L nieuwe 10W40 erin. Het luchtfilter uitgeblazen evenals het pollenfilter.
Beide heb ik vorig jaar vernieuwd, en mogen normaal 30.000km blijven zitten. We hebben welgeteld krap 9000 gereden sinds 12 januari 2013. Kan nog prima een jaartje zitten dus.
Kosten? Weet ik nog niet. Maar ik denk zo'n 200,- tot 250,- aan onderdelen.