En dan is het tijd voor een spanend verhaal, met in de hoofdrol een klein Italiaantje...
Voor de oplettende lezer, ja nieuwe APK... hier volgt het verhaal....
Begin Juni werd ik samen met m'n vader de trotse eigenaar van grijze Y10. Bij aankoop had de auto een verse APK, dit was één van de redenen om de auto te kopen. En dat ie leuk was natuurlijk, en in goede staat. EN voor een goede prijs.
Anyhow afgeglopen dinsdag ochtend krijg ik een telefoontje van m'n vader, waar de het APK-formulier van de Lancia was.. Hij was niet niet tussen de rest van de papieren, EN sterker nog, volgens de kenteken-check was de APK eind mei afgelopen... Vreemd..
De paniek sloeg toe, want wat nu... De garage vragen? Maar goed we zijn ruim 3 maanden verder..
EN het is een handelaar , overigens klinkt dit veel negatiever dan dat ik bedoel, maar om de één of andere manier lijkt me dat iets ander overkomen dan een dealer (vooroordeel ik weet het) .
Of toch onze tovenaar vragen..
Uiteindelijk belde m'n vader na 10 minuten weer, hij had contact gezocht met de garage , en hun eerste reactie was "dat kan toch niet." En na zelf ook wat gekeken te hebben, kwam er een stortvloed aan excuses, EN de woorden dat alles kosteloos geregeld zou worden.. Dus met andere woorden, de auto moest naar hen toe.
Dus afgesproken om meteen dinsdagmiddag de auto te brengen...
Kon ik ook eindelijk weer eens een stuk sturen in de Hyundai..
Bij de garage werd ik toch wel een beetje zenuwachtig, "wat als.." maar dat was nergens voor nodig, want ook hier kregen we de een na de andere excuses, en dat het zo snel mogelijk gefixt werd, en kosteloos uiteraard.
De Y10 achtergelaten..
De auto dus achtergelaten en weer terug naar huis, een lange dag wachten, en woensdag aan het eind van de middag kwam het verlossende woord, de auto was klaar.. Helaas waren we niet bij machte om de auto toen te halen, dus zijn we donderdag gegaan.
EN daar stond ie te shinen! M'n autootje, fluitend door de APK, geen enkele opmerking OF mankement.
Voordat iemand een opmerking maakt, dit is dus niet door de garage gedaan, maar door een andere garage...
Verse APK!!
Wederom nog een paar excuses gekregen, en vooral ook laten merken dat we niet boos waren, immers zijn we allemaal mensen EN kan er dus iets fout gaan, maar het is wel netjes opgelost zo.
Contact trouwens gehad met de RDW, en ik hoorde dat je een periode van twee maand de tijd hebt om een APK te fixen, en na die tijd kan je een boete krijgen, wij zaten dus op bijna een maand, dus de kans op een boete is aanwezig, maar als ik binnen een maand niets hoor, dan lijkt het goed te zijn gegaan. Het is ook niet zo dat je automatisch een boete krijgt, het gaat echt steekproef , en ze kon niet zeggen of ik wat kreeg of niet. Ook was het zo dat ik nu niet iets of iemand had gealarmeerd. EN zei de medewerker, het is zo dat als er wel een boete komt, we bezwaar moesten maken, immers was het zo dat het de schuld van de garage was, en dat het "logisch was" dat we niet aan hun woorden twijfelden.
Het stomme is, dat ik regelmatig wel een kenteken check heb gedaan, maar nooit op de APK heb gelet. Waarom ook immers was die verzorgd, ik weet wel dat garages fouten kunnen maken, EN dat je ze niet op hun blauwe ogen moet vertrouwen, maar je kan ook wantrouwen zelf creëren vind ik. EN ik heb nooit een auto gekocht waar het niet opzat, elke auto had of kreeg nieuwe APK.
Hij staat al erg parmantig te wachten om weer te gaan rijden!
Waar ik vooral blij mee was, is natuurlijk de oplossing, maar ook het feit dat ze blijkbaar zoveel vertrouwen in de auto hebben, dat ze hem gewoon zonder morren wouden keuren, immers is het een 24 jaar oude Italiaan, die met alle respect nou niet echt als betrouwbaar te boek staat.
Dat gaf me meteen ook weer een gevoel dat onze Stadsvlo echt een goede aankoop is geweest.
De rit terug had nog een verrassing in petto:
Normaal brand het accu-lampje de hele tijd, nu is ie een paar keer niet aan geweest!
De auto rijdt natuurlijk heerlijk, we hebben de snelweg verruild voor binnenwegen, daar is de Y toch meer op zijn plaats. EN natuurlijk een paar "welkom thuis" foto's gemaakt!
Tot grote hilariteit van dit bedrijf denk ik, want ze waren vol in bedrijvigheid, en zullen wel gedacht hebben "wat doen die lui?" Want toen ik wegging zag ik 5 man naar ons kijken ... (oeps)
Dus nu kan het echte werk beginnen, het opknappen van de auto! Als het goed is ga ik vandaag al een klein klusje doen..
EN moet ik kijken hoe ik de deuren ga aanpakken, onze tovenaar kan niet lassen...
Wel een paar andere opties gehoord, maar het blijft wisselend, de één zegt je kan ze niet laten lassen, de ander zegt van wel.
Dus wellicht toch maar andere deuren... Maar vind die maar eens! Het lijkt trouwens dat nieuwere portieren wel passen, dus Ralph aan jouw link had ik wat
Echter, een Y10 heeft 2 zwakke roestpunten, de deuren EN bij het spatbord achter.. Dus de kans dat andere deuren wel goed zijn, is niet super groot.. OOK is het niet zo dat het laatste model beter plaatwerk heeft...