As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Bedankt Rob, Dirk, René & Escher & Mach1!

Dirk, inderdaad heb ik dit anders aangepakt als het spijltje van de Hyundai. Maar daarnaast is dit ook een ander "probleem" , bij de Getz was het afgebladerd, hier gewoon verdwenen. Beetje appels met peren vergelijken dus, maar bedankt voor het meedenken!

Dankzij Michel kan ik nu een prachtig nieuw item aan m'n Y10 toevoegen, een deel 3!!
Ik ben echt superblij met het resultaat!!

En omdat een "ling" niets is zonder plaatje!

Met dan nog één keer een Yp-foto!

De eerste indruk van een auto gaat vaak om kleine dingen. Als je 'm op deze manier consequent aanpakt, heb je straks de mooiste Y10 van Nederland staan. Ik zat me overigens net af te vragen hoelang geleden ik de laatste Y10 in het wild heb gezien... volgens mij 4 jaar geleden in Utrecht, een facelifter. Het is echt een zeldzaam model geworden. De foto kan ik helaas niet meer vinden in mijn online album.

Pjötr zei:
Dirk, inderdaad heb ik dit anders aangepakt als het spijltje van de Hyundai. Maar daarnaast is dit ook een ander "probleem" , bij de Getz was het afgebladerd, hier gewoon verdwenen. Beetje appels met peren vergelijken dus, maar bedankt voor het meedenken!

Peter, goed dat je het anders aangepakt hebt dan met de Hyundai. Dit bleek echter niet uit je klusverslag dus daarom dat ik het me afvroeg. Overigens is verdwenen lak verdwenen lak, of dit nu afgebladderd of afgesleten is, je zal altijd moeten schuren en ontvetten om een goed hechtende nieuwe laag aan te kunnen brengen. Appels en appels dus. ;)

Klassiekerrijder zei:
De eerste indruk van een auto gaat vaak om kleine dingen. Als je 'm op deze manier consequent aanpakt, heb je straks de mooiste Y10 van Nederland staan. Ik zat me overigens net af te vragen hoelang geleden ik de laatste Y10 in het wild heb gezien... volgens mij 4 jaar geleden in Utrecht, een facelifter. Het is echt een zeldzaam model geworden. De foto kan ik helaas niet meer vinden in mijn online album.

Zo snel verdwijnen ze dus! Zelfs op foto's zijn ze niet veilig voor roest en ander onheil. :eek:

Bedankt Tom!

Je hebt helemaal gelijk, ik zat na het lezen van jouw post ook te denken wanneer zag ik voor het laatst een Y10..
Een tijdje terug in Antwerpen...
En daarvoor.... geen idee, jij hebt het over 4 jaar geleden .... de laatste Y10 die ik in het wild zag, was trouwens semi-wild trouwens, EN in 2008!

tijdens Viva Italia!
Deze GT schijnt overigens nog steeds te leven, toen van een forummer, maar volgens mij is hij tegenwoordig meer in de Lancia-groep op facebook actief.

En ondanks dat er nog wel wat in ons land zijn, zie ik ze ook echt nooit.

Vandaag bezig geweest en de buurvrouw van m'n ouders noemde de auto een "poppenauto, die erg aaibaar was" En of ik hem wou verkopen als ie klaar was, haar vriendin zocht een automaat. Ze keek me aan, en zei "de Hyundai is geen automaat zeker?"

Ze zijn ook in Italië al aardig zeldzaam volgens mij.. Ik heb er in twee weken tijd maar 1 gezien, zonder foto, dat dan weer wel. :( In Portugal heb ik in twee weken tijd 4 gezien, waarvan maar een van voor de facelift en de rest van er na. Wederom geen een op de foto kunnen krijgen...

Caspian zei:
Ze zijn ook in Italië al aardig zeldzaam volgens mij.. Ik heb er in twee weken tijd maar 1 gezien, zonder foto, dat dan weer wel. :( In Portugal heb ik in twee weken tijd 4 gezien, waarvan maar een van voor de facelift en de rest van er na. Wederom geen een op de foto kunnen krijgen...

Zo zeldzaam en dan geen foto's? :eek: Zelfs Ferrari is minder zeldzaam!
Maar inderdaad, terwijl Italië de grootste afzetmarkt was, zijn het inmiddels ook daar topspots. In Engeland rijden er ook nog een paar, maar ook daar is het zeldzaamheid, net als hier..
Niels, is wat Y10 spots betreft de topspotter, hij zag er volgens mij 3. Niet zo gek overigens want die zijn allemaal van de zelfde eigenaar ;)

Inmiddels weet ik 3 eigenaren, of 4 ik twijfel nu. EN dat er nog één rondrijd EN de oudste van Nederland, plus één te koop bij Willems.
2 van de 3 eigenaren hebben meerdere Y10, dus ja zo kom je wel op 10-15 exemplaren :) Exclusief de mijne. Oh dan tel ik de maagdelijke witte import niet mee, en volgens mij was er ook nog een Faceliftmodel te koop..

Redelijk uniek eigenlijk wel, en inderdaad je ziet ze nooit, tijdens Viva Italia waren er meer Sud's en Ritmo's te bekennen (geen enkele Y10) en zelfs de Lancia-Club wist niemand met een Y10.

De basis van de auto is goed, wie weet wordt het ooit de knapste Y10 van ons land:D

Mensen vinden het wel een "schatje" ik krijg ook echt vaak leuke reacties, als ik ermee bezig ben.. Super leuk, had ik niet verwacht!

Pjötr zei:
.... de laatste Y10 die ik in het wild zag, was trouwens semi-wild trouwens, EN in 2008!?

Tja Pjötr, je foto vertelt het verhaal eigenlijk al...
Kijk maar eens goed naar de rechter deur van de Turbo en ook die van de heer Bivoets.
Met deze deuren op het netvlies dan heb jij nog de mooiste deur van NL.(y)

Dankje Altai!

Ik hoop deze week wat info over de deuren te kunnen vinden, of lassen of andere.

De zwarte naast de rode leeft overigens niet meer.. Maar de
Rode staat opgeslagen! Wachtend op betere tijden..

Ik heb overigens gejokt, het is geen GT maar een Turbo! :)

Het is weer update tijd!!

Afgelopen weekend bezig geweest, en dit keer was het tijd om de Hyundai eens aandacht te geven.

Als eerste de kopie deel 3 in de Lancia geplaatst, bedankt Michel nogmaals!!
21090690391_038dc82e49_z.jpg

Dan is het tijd voor de update aan de Hyundai. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mijn deurspijltje gespoten, samen met de wieldoppen was dit eigenlijk m'n eerste autoklus.
Ik had het niet helemaal goedgedaan, ik had er gewoon verf op gespoten, dus nu nog maar eens nog een keer, maar dit keer wel op de juiste manier, dus niet alleen verven en schuren, maar ook een primer erop!

20895121648_f00fb5b8f5_z.jpg

Ik begin met het uitgangspunt, nog geen roest ditmaal

21072976252_9b985b6326_z.jpg

Afgeplat EN geschuurd.

20461953293_8bbe1b695a_z.jpg

EN gespoten!

21056813316_b079be5808_z.jpg

EN het eindresultaat!

Dan gaan we naar operatie "wieldoppen van de sloperij"
21090687721_1a61c6c30b_z.jpg

In den beginne maakt men schoon, langleve Dasty!

21072984692_53580a6c96_z.jpg

Super duidelijk een verschil te zien!

21083015345_f07561f3c7_z.jpg

De eerste laklaak, met daarvoor een primer erop!

20906573319_27c52a81b8_z.jpg

Het eindresultaat! Best wel netjes, al zeg ik het zelf.

En nog een kleine sneak-preview, zo staat een "lantra-dop" onder een Getz.
Morgen even kijken of ik met behulp van 'n vriend de doppen kan omruilen, kreeg ze vandaag niet gemonteerd, :cry: En toen begon de regen ook nog eens door te zetten.. Jammer!

Bedankt Altai!!

Deze doppen worden dan de winterband-doppen, daarna ga ik de "gewone doppen" nog eens aanpakken, en dan durf ik hopelijk de doppen van de Y10 te voorzien van een nieuwe laag!

Lekker bezig Pjötr! Bizar van de apk, zoiets heb ik nog nooit gehoord. Eigenlijk ben je nu dus helemaal spekkoper, een extra lange apk.

Nissan GT-R zei:
Waarom geen lichtmetaal..... ;)

Omdat de banden nog goed zijn, net als de winterbanden. Ik weet eigenlijk niet hoe ze eruit zien, lichtmetalen velgen bedoel ik.

Twix zei:
Lekker bezig Pjötr! Bizar van de apk, zoiets heb ik nog nooit gehoord. Eigenlijk ben je nu dus helemaal spekkoper, een extra lange apk.

Bedankt! Ja vreemd he? Ik neem aan het niet moedwillig is geweest, maar super mooi ook dat ie er fluitend door kwam :) .
Meer en meer krijg ik het gevoel dat het best een goede aankoop is geweest :)

danny1995 zei:
Leuke doppen!

Bedankt Danny! Sloperij he?! :) ik had liever de doppen van een Excel, maar die passen niet :(

Boppie zei:
Pjötr zei:
Ja die is fraai he? Mag ook wel, want een vraagprijs van 8000 euro is niet mals...

Hoeveel?

8000 euro , een mede Y10-fanaat heeft geïnformeerd ernaar. Hoe mooi het ding ook is, is de vraagprijs best wel pittig.

Klassiekerrijder zei:
Netjes geworden zo! Misschien zitten de doppen vast achter de wielbouten, dat heb ik tenminste bij meer Hyundais gezien.

Dankje Tom, de dippen zitten inderdaad vast achter de bouten, die ik amper los kreeg, als het goed is gaat 'n vriend me helpen vandaag.

Het rare is, het lijkt net alsof de gaten waar de bouten door moeten, niet helemaal gelijk zijn .. Terwijl ze dat wel "moeten zijn"

Ik weet niet wat je gebruikt om de wielbouten los te krijgen, de standaard wielsleutel en het gammele standaard krikje zijn ongeveer de slechtste gereedschappen die er zijn. Wat ik bij alle auto's doe is een kruissleutel aanschaffen, en een goedkope (2 tientjes) garagekrik levert veel meer veiligheid op. Tip: geef de juiste kant van de kruissleutel even een lik verf met een spuitbus, dat werkt stukken makkelijker. Die kruissleutel kost 5 euro, en ik leg 'm meteen in de auto zodat ik onderweg ook een wiel kan verwisselen.

Of. Als je het toch vaker doet, een set as-steunen en een goede garagekrik samen met een slagsleutel en een momentsleutel dan kun je vaker sleutelen en is het helemaal veilig. Ik heb het hele setje gekocht voor ongeveer 200 euro. Dus 2 keer zelluf doen en je hebt het eruit. ;)

Dat zijn inderdaad handige dingen die ik ook heb. Wel de verleiding weerstaan om met de momentsleutel ook bouten los te draaien.
Essentieel als je winterbanden hebt en die zelf opslaat.

Bedankt voor het meedenken Tom & Datsun! (y)

Ik heb een wielsleutel(?), een uitschuifbare, met verwisselbare doppen voor verschillende maten.. EN m'n vader beschikt over een autokrik. Die steunen zijn een goede tip, wellicht heeft m'n vader die wel. Zal na de vakantie eens vragen.

Het punt met het verwisselen is het volgende, daarvoor moet je kracht zetten, veel kracht en dat heb ik dus niet. Dankzij m'n ongeluk, maar daar heb ik iets op gevonden;
ik schuif de wielsleutel uit, en dat ie recht staat, als ik hem op de bout zet. dan ga ik met m'n voet hem naar beneden duwen, en dit herhaal ik tot ie los is, of beter gezegd los genoeg is om zonder al te veel kracht de bout los te draaien.

Die horde heb ik gisteren genomen, en toen bleek de dop niet te passen... En toch zijn ze gelijk, zelfde gat, op de zelfde plaats.. ik begreep er niet van, alleen mijn bouten kan ik er niet weer in doen, de gaten lijken wel een beetje schuin te staan..
Nu heb ik als tip gekregen dat ik twee van de vier randjes weg moet snijden, hier zie je niets van, en dan passen de doppen. Nu wil het niet omdat m'n bouten een beetje schuin naar de kop lopen.
Vanmiddag nog eens aan de slag, en dan komt m'n maat me helpen, dat was gisteren niet gelukt. Hij vond het erg vreemd dat ik die bouten op de auto had, die zouden volgens hem duurder zijn dan m'n velgen, en vaak alleen worden gebruikt op licht metalen velgen..

Oh ja, ik heb ook een deur op het oog! Ralph heeft me een link gegeven en daar heb ik gisteren contact mee gehad. De deur is roestvrij, :eek:
ALLEEN vraag ik me af in hoeverre, want immers is het een sloop auto. 70 euro, een prijs die mee lijkt te vallen.

Ik weet nog niet helemaal hoe ik het ga aanpakken, maar wie weet dit weekend een overzicht maken van alle kosten en alles op papier, dan maar een weekendje niet klussen aan "le voitures" :eek:

Verstandig om binnen te blijven dit weekend. ;)

Vooruitzichten KNMI:
Aanvankelijk nog veel bewolking en enkele buien. Na maandag droog, meer zon en langzaam oplopende middagtemperaturen.
OP 04/09/2015 04.26 uur.

Pjötr zei:
Caspian zei:

Maar inderdaad, terwijl Italië de grootste afzetmarkt was, zijn het inmiddels ook daar topspots. In Engeland rijden er ook nog een paar, maar ook daar is het zeldzaamheid, net als hier..
Niels, is wat Y10 spots betreft de topspotter, hij zag er volgens mij 3. Niet zo gek overigens want die zijn allemaal van de zelfde eigenaar ;)

Helpt het dan als ik zeg dat ik ook geen foto's van Ferrari's heb? ;) Maar zonder grappen, ik zag ze vanuit een rijdende auto, geparkeerd staan (jup, allemaal....) camera pakken, aan doen en foto maken duurt dan toch echt te lang. :( Over lang gesproken, sorry voor de late reactie. Introductieweek en kamp met mijn nieuwe opleiding waren de boosdoeners. :D

Pjötr zei:
Klassiekerrijder zei:
Netjes geworden zo! Misschien zitten de doppen vast achter de wielbouten, dat heb ik tenminste bij meer Hyundais gezien.

Dankje Tom, de dippen zitten inderdaad vast achter de bouten, die ik amper los kreeg, als het goed is gaat 'n vriend me helpen vandaag.

Het rare is, het lijkt net alsof de gaten waar de bouten door moeten, niet helemaal gelijk zijn .. Terwijl ze dat wel "moeten zijn"

Als ik het goed zeg hoef je niet alle bouten los te draaien dan. Alleen het aantal waarbij de gaten waarschijnlijk kleiner zijn.

Altai zei:
Verstandig om binnen te blijven dit weekend. ;)

Vooruitzichten KNMI:
Aanvankelijk nog veel bewolking en enkele buien. Na maandag droog, meer zon en langzaam oplopende middagtemperaturen.
OP 04/09/2015 04.26 uur.

Onder een wollen dekentje inderdaad, voor de openhaart ;)

Caspian zei:
Pjötr zei:
Caspian zei:

Helpt het dan als ik zeg dat ik ook geen foto's van Ferrari's heb? ;) Maar zonder grappen, ik zag ze vanuit een rijdende auto, geparkeerd staan (jup, allemaal....) camera pakken, aan doen en foto maken duurt dan toch echt te lang. :( Over lang gesproken, sorry voor de late reactie. Introductieweek en kamp met mijn nieuwe opleiding waren de boosdoeners. :D

Nou vooruit, dat laatste is "geaccepteerd" :D
Dat je geen foto's van een Ferrari hebt, nou ja vooruit .. ;)

Ik dacht dat er een regel daaromtrent :
"Bij het zien van een Y10 dient de bestuurder zijn of haar voertuig aan de kant zetten zodat er allerlei foto's van het gespotte voertuig kunnen worden gemaakt." :)

Boppie zei:
Pjötr zei:
Klassiekerrijder zei:

Als ik het goed zeg hoef je niet alle bouten los te draaien dan. Alleen het aantal waarbij de gaten waarschijnlijk kleiner zijn.

Dat moet helaas wel, anders krijg je de doppen er niet eens af ;)
Ze zitten met de wielbouten vast..

Pjötr zei:
"Bij het zien van een Y10 dient de bestuurder zijn of haar voertuig aan de kant zetten zodat er allerlei foto's van het gespotte voertuig kunnen worden gemaakt." :)

Vanaf de achterbank?! :eek::)

Caspian zei:
Pjötr zei:

Vanaf de achterbank?! :eek::)
Ja van de achterbank ja.. OF als dat niet lukt... dient men uit te stappen en dan foto's te maken, immers kan dit, want het voertuig staat aan de kant en kan veilig achtergelaten worden ;)

21158493345_12ea8786ed_z.jpg

Zie hier de krik, en de wielsleutel...

20537376723_f90a40577b_z.jpg

De bouten, zijn de boosdoeners dus... Niet helemaal te zien, maar ze lopen dus schuin af..
21166288291_1a7fe4d4e4_z.jpg

Dadelijk een poging wagen om het wieldopgat iets ruimer te maken, EN ze te monteren... Bovendien de striping van de Y opmeten
21158644085_e085475482_z.jpg

Er is een superlieve Forummer die ze gaat proberen na te maken!

EN ik heb wat info opgedaan over de deuren...

Lekker aan de klus. (y)

Mooie cliff.....
Als er een goede oplossing voor de Ypsilon deuren is dan kan wellicht de wielkastrand van de Getz er achteraan?:D
Want oei dat ziet er niet fraai uit.

Altai zei:
Lekker aan de klus. (y)

Mooie cliff.....
Als er een goede oplossing voor de Ypsilon deuren is dan kan wellicht de wielkastrand van de Getz er achteraan?:D
Want oei dat ziet er niet fraai uit.

Ik weet het, eigenlijk wou ik niet teveel meer aan de Getz doen, het liefst verkopen. Maar sinds de Y er is, ben ik de Getz meer en meer gaan waarderen en aandacht geven, en ja moet eigenlijk wel he?

Dit zou volgens mij niet heel veel moeten kosten denk ik...

Goed bezig Peter! Is er niet een forummer die in de buurt van Joure woont en die deuren kan beoordelen?

Ga je het rechter achterspatbord ook nog bijwerken? Is dat roest ná een beschadiging of een doorgeroeste plek?

Les nummer 1 voor het sleutelen, de Getz heeft geen bouten, maar moeren. De Lancia heeft bouten.

Dat weet ik niet Ralph.. Ik heb gebeld met het bedrijf, en die zeiden me dat ie roestvrij was..

Speedtouch, bedoel je de Lancia of de Hyundai?

De Lancia is daar bijgewerkt, maar dat moet beter gedaan worden!

De Hyundai roest daar vanwege klaarblijkelijk slecht schade herstel.. Dat moet wel eens gaan gebeuren inderdaad ..

De Lancia is prioriteit nummer 1 op dit moment

Boppie zei:
Les nummer 1 voor het sleutelen, de Getz heeft geen bouten, maar moeren. De Lancia heeft bouten.

Nouja als het beestje maar een naam heeft :D

Maar goed ik moet de gaten dus iets groter maken, omdat de moeren een afgeronde kop heeft

Pjötr zei:
De Hyundai roest daar vanwege klaarblijkelijk slecht schade herstel.. Dat moet wel eens gaan gebeuren inderdaad ..

Daar doelde ik inderdaad op, zit de roest op de rand of zie je al door roesten?

Peter, zou je het probleem niet bij de bron aanpakken en zorgen dat je de juiste moeren hebt? Het gaat wel om de wielen, je enige contact met de weg, het lijkt me gewenst dat die goed vast zitten. Dat bereik je niet door aan de wieldoppen te gaan knoeien.

Die wielsleutel is prima, zo een gebruik ik zelf ook al jaren naar tevredenheid (y) Met zo'n arm hoef je niet eens zoveel kracht te zetten om de wielen met het juiste moment vast te zetten.

Even off-topic: weet je nog die Giulietta waar we twee weken terug bij stonden te kijken? Die is uitgebrand :cry: https://www.omroepbrabant.nl/?news/235094922/Oldtimer+uitgebrand+op+Mastbosstraat+in+Breda+bestuurder+weet+spullen+net+op+tijd+te+redden+[VIDEO].aspx

Edit: link werkt niet goed, zelf even dat [VIDEO].aspx erachter typen/plakken.

Terug
Bovenaan