As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

rzasa zei:
Keurig! Ik zeg: de hele auto matzwart! ;)

Matzwart is wel een liefhebbers kleur he! Maar nee die staat alleen leuk op Laguna's van rond de eeuwwisseling ;)

danny1995 zei:
Praxis verf heb ik niet zoveel ervaring mee, maar er zit enorm veel verschil in de kwaliteit per merk. Heb ooit wel eens wat geprobeerd met spuitbussen van de action, maar als die verf regen ziet, is het al weg. Scheelt dat dat ook niets kost, 2 euro per spuitbus. Ik heb ook wel Sparex spuitbussen gehad, betaalde je 20 euro voor en na 1x gebruiken werkte de spuitbussen niet meer. Zelf heb ik goede ervaringen met Motip, dat is echt gericht op de auto's , dus is wellicht wat voor de volgende keer ;) .

Tja Danny, er zit veel verschil tussen dingen inderdaad, goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn, en duur niet altijd goed. Motodip zag ik staan bij de Brezan. Daar heb ik ook lak verf in carrosserie-kleur. Die kleur vind ik zo-zo.
Maar goed, wellicht heb ik het ook niet helemaal goed toegepast.

Gewoon Dirk zei:
Motip is zeker goed spul omdat het voor auto's ontwikkeld is. Ik zou dan een volgende keer als ik jou was niet besparen op de verf lak en gewoon naar een automaterialenhandel gaan voor goed spul. Zeker als het voor je gekoesterde oogappeltje is.

Deze verf lak had ikm'n vader al in huis, EN daar heb ik het stuk onder de vooruit een maand geleden mee behandeld. Dat resultaat is ronduit goed, en dat is ook de reden waarom ik niet iets nieuws heb gekocht, maar gewoon wat ik had heb gebruikt. Dat heeft niets met besparen te maken.
Verder heb ik het ook gebruikt voor de ruimte tussen de achterlichten, en dat is ook super netjes geworden, al zeg ik het zelf. Oh en na ruim een maand in weer en wind, is het deel onder de voorruit nog niet in staat veranderd. Dus ja tot nu toe krijgt de Praxis een (y) van me, misschien is motodip beter, maar met liefde pak de klep volgend jaar of over 2 jaar weer aan...

Escher zei:
Ik zou het nooit aandurven, maar het is wel erg netjes geworden! Knap gedaan (y)

Dank je! Ik vond het ook best wel eng hoor, zeker het schuren... eerst wat drinken, toen afgeplakt, toen even zitten en wat drinken, toen even forummen, en toen schuren, ja dan moet je wel verven ;)

@PM zei:
Ziet er keurig uit Peter! (y)

Graci!!!

cabriorob zei:
Het wordt steeds meer jouw auto, met je eigen touch. Goed bezig, Peter. Nette achterklep geworden (y)

Bedankt Rob!! Jij hebt overigens nog een PB van me te goed, ik had een verhaal geschreven en dat ging mis..

Het event van vandaag was superleuk, ik zal er morgen iets uitgebreider een post aan spenderen.
Zeker een paar leuke verhalen, EN foto's voor een toffe post!

Het is nu officieel, ik mis m'n Yp! :( Deze Yp van Tom was qua uitvoering wel de mooiste die ik heb gezien.

Ik vind dat je lekker bezig bent met die achterklep! Zelf had ik 't waarschijnlijk net zo gedaan. Het scheelt een stuk dat 't gewoon matte lak is, da's lekker eenvoudig te spuiten. Ook wel een goede vingeroefening voor het aanpakken van de lelijke plek op de deur!

Zo en dan is het tijd voor gisteren....

Eerder vorige week kreeg ik via via de vraag of ik het leuk vond om gisteren (zondag vanaf nu in het verhaal) te komen op de "8e Lancia Delta Pannenkoek Meeting". Het was in Beesd. De Delta stond centraal, maar ook andere Lancia's waren welkom.

Best spannend zo'n event, zeker omdat ik niemand kende, en omdat het best wel een eind rijden is, heb ik niet meteen ja gezegd. Vrijdags dacht ik, "het zou leuk zijn" dus na zaterdag de Y aangepakt te hebben, ging ik heen!

Zondags vroeg de wekker gezet, maar een ontzettend pijnlijke nacht zorgde voor roet in het eten, en om een lang verhaal kort te maken, voorzien van extra medicatie en veel later dan geplant op pad gegaan, op naar Beesd!

Onderweg een mijlpaal gehaald:

55.000 Kilometer aangetikt! :)

Uiteindelijk Beesd gehaald, superleuk, ik was niet de enige y10. De oudste y10 van ons land was er ook, nou 3x raden waar de mijne naast stond!

Na een rondje gemaakt te hebben, werd me verteld dat er ook een rondrit was, nou super leuk natuurlijk, maar dan moest ik eerst tanken. Dus snel gegaan.

rijtje Delta's!

Bij terugkomst parkeerde ik braaf de auto naast de ander Y10, alwaar een meneer liep, en we raakten in gesprek EN zo kwam ik erachter dat hij wat foto's wou maken, nu ben ik niet de moeilijkste, de Y10 ook niet. En dus vond er een fotoshoot plaats.

en nog één!

De fotograaf vertelde me, dat ie niet zomaar foto's maakte, nee deze foto's komen in een boek! :eek:
Nou toen was ik helemaal supertrots natuurlijk.
Tussendoor nog een gesprek gehad met Henk, ofwel de eigenaar van de andere Y10. Hij baalde dat ik de auto had gekocht, want ik heb dus letterlijk de auto voor z'n neus weggekaapt, maar nu hij weet dat ie bij een liefhebber is, vond hij dat super mooi!

Door al die foto's was ik bijna te laat voor de rondrit, nouja ik was gewoon te laat, gelukkig kreeg je een route en dus kon ik zelf rijden. De route was super tof, wat een mooie omgeving!

uiteindelijk weer bij de groep aangesloten..

fotomomentje!

In Beesd zag ik de Ypsilon staan uit België, en dus daarnaast nog maar wat plaatjes gemaakt, en vervolgens met de eigenaar gesproken, wat superleuk was. Vol trots vertelde hij me dat ie een automaat had omgebouwd tot handgeschakeld :eek:

Wat een plaatje was deze Yp zeg, lederen bekleding!

lijkt wel een foto uit de folder van 1991.

Alle Kappa varianten!

En dan nog een linkje naar de rest van de foto's
de rest van de foto's

Al met al een superleuke dag, de Y10 was compleet gewaardeerd, en leuke mensen ontmoet!

Pjötr zei:
Gewoon Dirk zei:
Motip is zeker goed spul omdat het voor auto's ontwikkeld is. Ik zou dan een volgende keer als ik jou was niet besparen op de verf lak en gewoon naar een automaterialenhandel gaan voor goed spul. Zeker als het voor je gekoesterde oogappeltje is.

Deze verf lak had ik m'n vader al in huis, EN daar heb ik het stuk onder de vooruit een maand geleden mee behandeld. Dat resultaat is ronduit goed, en dat is ook de reden waarom ik niet iets nieuws heb gekocht, maar gewoon wat ik had heb gebruikt. Dat heeft niets met besparen te maken.
Verder heb ik het ook gebruikt voor de ruimte tussen de achterlichten, en dat is ook super netjes geworden, al zeg ik het zelf. Oh en na ruim een maand in weer en wind, is het deel onder de voorruit nog niet in staat veranderd. Dus ja tot nu toe krijgt de Praxis een (y) van me, misschien is motodip beter, maar met liefde pak de klep volgend jaar of over 2 jaar weer aan...

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet af te kraken maar enkel tips te geven voor jouw project. Misschien heb je geluk en houdt de lak van de praxis goed maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Autolakken worden zeer zwaar en uitvoerig getest, hittebestendige verf van de Praxis is bij mijn weten voor binnenshuis gebruik en bijvoorbeeld niet voorzien van UV-protectie. Het verschil ga je niet zien na een maand maar zeker wel in de loop der tijd. Maar nogmaals, ik hoop voor je dat ik het mis heb, het is gewoon een zorg die ik uitspreek.

P.S. Leuke foto's van het Delta treffen.

Maar de achterklep is niet van metaal he, dat is gewoon een lap plastic. Dus ik denk dat het nog best wel eens kan blijven zitten. En zo niet, dan is er geen man overboord.

Ik heb de dorpels van m'n 924 toen ook met de eerste de beste bus zwarte verf opgeknapt. Bleef best prima zitten! En anders inderdaad een jaar later nog eens, maar dan met goed spul :)

De verf zowel hitte-bestendig als Uv-bestendig is. Daarnaast is het ook voor "buiten geschikt". Kortom het zou gewoon geschikt zijn.
De tijd zal leren! :)

Bedankt Dirk :D (ook voor je advies), het was ook een erg leuke dag!

Precies Barri, ben benieuwd hoe het zich houdt, en anders spuit ik het nog eens, hoe vaker je iets doet, hoe beter je wordt :)

De kofferklep is overigens wel van metaal. Bij het prototype was het van een lichtgewicht materiaal (weet zo niet wat voor) . En dit was zwart. Maar dit was vrij kostbaar op te produceren, en daarom werd het vervangen door "gewoon metaal". Maar omdat het matzwarte een dusdanig onderdeel van het ontwerp was/is werd gekozen omdat toch te behouden.
De achterkant is ook ze kaarsrecht om dat het dan beter is voor de CW-waarde .
Wellicht was de Y10 zijn tijd toch ver vooruit, in 1985 al een kleine luxe auto, die erg zuinig en comfortabel is. Iets wat eigenlijk pas de laatste jaren succesvol is.

Ik heb een tijdje terug een leuk artikel gelezen over de het 30 jarige bestaan van de Y10, als ik hem vind, zal ik hem voor de liefhebber plaatsten!

Pjötr zei:
De achterkant is ook ze kaarsrecht om dat het dan beter is voor de CW-waarde .

Dan ga ik je nu even direct dat feitje afleren want dat is namelijk niet helemaal waar.

CW waarde heeft alles te maken met oppervlak en de wervelingen van de lucht. Je neemt viscositeit en druk ook mee. Maar dat zijn standaardwaarden in de windtunnel dus daar doen we nu even niks mee.
Voor een goede CW waarde moet het totale voertuigoppervlak zo klein mogelijk zijn. We noemen dit het geprojecteerde oppervlak en bij jouw Y10 is dit dus de achterkant....maar je rekent vanaf de voorkant.
En het totale oppervlak van de auto wat als eerste in contact komt met de rijwind moet ook zo klein mogelijk zijn.

Lucht stroomt..het gedraagt zich ongeveer als water maar doordat het een gas is, vormt het zich ietwat sneller naar een object.
Vloeiende lijnen en zo min mogelijk kieren zijn in dat gedeelte van het verhaal dus van belang.

Als we dat samen nemen krijg je een voertuig waar de lucht overheen stroom, maar dat moeten we ook loslaten en daar komt de rechte achterkant in het verhaal. Dit klopt deels, maar niet met een oppervlak dat zo groot is als de Y10. Je moet echt denken aan de achterkant van je Prisma woordenboek. Daar hebben we het over. Daarvoor moet je de lijnen weer samenvoegen en loslaten.
Dat loslaten gebeurt met het kleine rechte stuk anders gaat het ook wervelen. En daarom is dat beter voor de CW waarde. Maar daar gaat wel nog een verhaal aan vooraf.

Denk maar aan een waterdruppel. Die is "ongeveer" het beste in aerodynamica maar mist de rechte achterkant wat we een aantal jaar geleden hebben ontdekt. Dat dit eigenlijk beter is dan de waterdruppel.

Verder mooie fotos zo (y)

Aldus Wikipedia:

Ein Alleinstellungsmerkmal des Wagens ist die in der Regel mattschwarz lackierte Heckklappe, die das aerodynamisch günstige K-Heck betonen soll. Ursprünglich sollte die Heckklappe aus unlackiertem Kunststoff (wie die Stoßfänger vorne und hinten) gefertigt werden, was zu einer Gewichtsreduzierung und zu einer Kostenreduzierung geführt hätte. Versuche mit Kunststoffheckklappen brachten nicht die gewünschten Ergebnisse, sodass das Bauteil für die Serie in Stahlblech ausgeführt wurde. Um das Erscheinungsbild des Entwurfs beizubehalten, wurde die Heckklappe mattschwarz lackiert. Nur einige Sondermodelle haben einen in Wagenfarbe oder in einem etwas dunkleren Ton lackierten Kofferraumdeckel. Im Laufe der dritten Serie gab es auch eine Variante mit Heckklappe im Design der Sitzbezüge.

Leuke foto's! Overigens was die Lancia-meeting een van de twee waar ik zondag voor kon kiezen. Was best leuk geweest zo te zien (niet dat ik overigens te klagen heb over mijn keuze).

De klep is mooi opgeknapt! De dealersticker kun je eraf krijgen door 'm te verwarmen met een föhn of verfstripper op laagste stand.

Pjötr zei:
Aldus Wikipedia:

Ein Alleinstellungsmerkmal des Wagens ist die in der Regel mattschwarz lackierte Heckklappe, die das aerodynamisch günstige K-Heck betonen soll. Ursprünglich sollte die Heckklappe aus unlackiertem Kunststoff (wie die Stoßfänger vorne und hinten) gefertigt werden, was zu einer Gewichtsreduzierung und zu einer Kostenreduzierung geführt hätte. Versuche mit Kunststoffheckklappen brachten nicht die gewünschten Ergebnisse, sodass das Bauteil für die Serie in Stahlblech ausgeführt wurde. Um das Erscheinungsbild des Entwurfs beizubehalten, wurde die Heckklappe mattschwarz lackiert. Nur einige Sondermodelle haben einen in Wagenfarbe oder in einem etwas dunkleren Ton lackierten Kofferraumdeckel. Im Laufe der dritten Serie gab es auch eine Variante mit Heckklappe im Design der Sitzbezüge.

Dat klopt niet ;) Echt serieus. Zoek de CW wiki maar op. Daar staat het in ieder geval ook. En zoals ik al zei, ten dele heeft die gelijk. Maar het oppervlak van de rechthoek moet kleiner zijn, en niet zo groot als de Y10. TENZIJ de auto echt heel klein is. Maar dan pas zelfs ik er niet meer in.

rzasa zei:
Wat een schitterende auto, die Thema SW!

Ralph, speciaal voor jou:

Klassiekerrijder zei:
Leuke foto's! Overigens was die Lancia-meeting een van de twee waar ik zondag voor kon kiezen. Was best leuk geweest zo te zien (niet dat ik overigens te klagen heb over mijn keuze).

De klep is mooi opgeknapt! De dealersticker kun je eraf krijgen door 'm te verwarmen met een föhn of verfstripper op laagste stand.

Bedankt Tom! Ja het was ook bij jou in de buurt, waar ben je geweest dan? (het aagje in mij) Ik zag overigens ook dat er een toertocht of iets was kwam nog een paar leuke oude Vauxhall's tegen.

Die tip ga nog toepassen... Bedankt! (y)

Datsun, ik geloof je! Maar je vergist je wellicht over de grootte van de Y10 hoor, zo groot is ie echt niet... :)

Haha, oke dan het is een schoenendoos.

Heb je er wel 2 dan......1 voor elke voet :D HAHAHA oh sorry geintje ;)

Datsun, je bent een grappenmaker :p

cabriorob zei:
Mooie foto's van de meeting (y) Goed dat je toch nog bent gegaan, ondanks de pijn.

Bedankt Rob!! (y) Uiteindelijk was het erg geslaagd.

Maar ik heb breaking news......

Als het goed is ga ik morgen een linker portier halen!!! :eek:

Hou er wel rekening mee dat er nog wel eens wat kleurverschil is als je plaatwerk van een andere wagen gebruikt in deze kleur.

Verder mooi om te zien dat je hem/haar lekker beetpakt. Mooi project om e.e.a. op te leren, zelf sleutelen is leuk en het geeft mij een goed gevoel om een reparatie goed af te ronden.

Precies Boppie!
Ik kan er ook wel genieten van het feit dat de auto steeds mooier wordt... En dat ik dingen zelf doe. Tot nu toe heeft de auto alles gedaan wat ie moet doen, behalve het feit dat ik het meeste zelf heb gedaan, maar dat is een klein detail ;)

Mocht de deur goed zijn, gaan we op zoek naar een tweede, (eerst morgen afwachten) en zal ik de deuren in kleur laten spuiten, EN alle onderdelen overzetten, dus ook de ramen. Ik heb zondag gehoord hoe de jaarcodes zijn, en met de lelijkemaar tijdsgebonden alarmsticker heb ik genoeg redenen om mijn eigen vensters te behouden.
Natuurlijk is er dan eerst kleurverschil, maar dat is niet anders.. Eerst dan de auto met kleine dingetjes verbeteren, aanpakken. (klepje voor de radio, elektronisch circuit regelen)
Dan willen we wel (ooit) de auto helemaal gaan overspuiten.

Leuke reportage van je eerste officiële Lancia-meeting. (y) Ik weet nog mijn eerste Opel-treffen, dat was in Oss. Ik kende daar in eerste instantie ook niemand, en nu ken ik toch wel behoorlijk veel mensen in het Opel wereldje. Altijd handig voor als je onderdelen zoekt of gewoon nuttige tips over je auto nodig hebt.

En wat goed dat je een deur gevonden hebt! Ik ben benieuwd naar de foto's. :)

Meetings zijn inderdaad wel leuk, zelf ook al een Polo Meeting gehad. Vaak leerzaam en makkelijk voor tips van en voor elkaar. En natuurlijk leuke foto's, zoals ook bij jou Peter!

En succes met de deur!

ps. mocht het op een sloperij zijn, vergeet dan niet genoeg foto's te maken :LOL:

Mooie meeting-foto's! Ben zelf ook erg benieuwd naar de deur-plannen: een nieuw portier zou met voorsprong de grootste opknap-operatie van je Yp zijn :)

Astrawez zei:
Leuke reportage van je eerste officiële Lancia-meeting. (y) Ik weet nog mijn eerste Opel-treffen, dat was in Oss. Ik kende daar in eerste instantie ook niemand, en nu ken ik toch wel behoorlijk veel mensen in het Opel wereldje. Altijd handig voor als je onderdelen zoekt of gewoon nuttige tips over je auto nodig hebt.

En wat goed dat je een deur gevonden hebt! Ik ben benieuwd naar de foto's. :)

Bedankt! Je weet nog wat ik je zei over "youngtimer" ? Extra spannend dus.

Maar het is gelukt, en ook een paar contacten gedaan!

Ja goed he? Dankzij een medeforummer :) (bedankt Ralph)
Klassiekerrijder zei:
Ik was in De Meern, bij een Audi 100-meeting. Was ook erg leuk.

Dat klinkt ook leuk Tom! Ik zal het evenementen-topic in duiken? :)

danny1995 zei:
Meetings zijn inderdaad wel leuk, zelf ook al een Polo Meeting gehad. Vaak leerzaam en makkelijk voor tips van en voor elkaar. En natuurlijk leuke foto's, zoals ook bij jou Peter!

En succes met de deur!

ps. mocht het op een sloperij zijn, vergeet dan niet genoeg foto's te maken :LOL:

Klopt Danny , en bedankt!
Hoe raad je dat het een sloop is? ;) maar ik neem m'n camera uiteraard mee ;)

Escher zei:
Mooie meeting-foto's! Ben zelf ook erg benieuwd naar de deur-plannen: een nieuw portier zou met voorsprong de grootste opknap-operatie van je Yp zijn :)
Bedankt Mr. Escher!

Ik ben ook benieuwd wat ik aantref, via de telefoon was het een mooie, roestvrije deur. Duimen dus
Ik verheug me nu al op bezig zijn met het portier.. Ontmantelen, kaal maken . En dan laten spuiten.. En dan de boel weer opbouwen..

Oh ja, electra.........herriner me er maandag ff aan. Kan ik wat aanrommelen en kijken of er wat in de KTS staat.

Pjötr zei:
Klassiekerrijder zei:

Nee, daar ben ik wel klaar mee. Ik mail wel een linkje, hoewel rijtjes ouwe Audi's misschien niet zo interessant zijn.

Leuk dat je die deur gaat vervangen! Wordt zo langzamerhand echt een auto om trots op te zijn, met je eigen werk erin en alle kleine irritates verholpen.

Klassiekerrijder zei:
Pjötr zei:
Klassiekerrijder zei:

Nee, daar ben ik wel klaar mee. Ik mail wel een linkje, hoewel rijtjes ouwe Audi's misschien niet zo interessant zijn.

Leuk dat je die deur gaat vervangen! Wordt zo langzamerhand echt een auto om trots op te zijn, met je eigen werk erin en alle kleine irritates verholpen.

Bedankt voor je leuke bericht! :)
Ja inderdaad, het is echt wel m'n dingetje aan het worden, de Y10. Vind het ook erg leuk, en je ziet ook vaak direct resultaat!

Vandaag ben ik samen met m'n vader getogen naar het Friese land, om een sloperij te bezoeken. Daar stond een Y10, nogmaals bedankt voor de tip Rzasa!!(y)(y) , en deze zou een roestvrije deur hebben...
En zo geschiedde dat we in den Rover op pad gingen, de auto met de grootste kofferruimte.

De sloperij was erg relaxed, we moesten eerst maar ns kijken, en dan konden we wel de deur doen, de auto moest wellicht door de heftruck verplaatst worden.

De best wel nette Y10!

Bijzonder is toch wel dat de linker deur roestvrij is, en de rechter compleet doorgeroest is. Er was nog wel twijfel, want de spiegel EN de kap eromheen lijken ietwat verschillend van vorm te zijn. Maar die verschillen lijken vooral optisch te zijn..en worden versterkt door het feit dat het afdekplaatje niet vlak is maar bol.

De buit!

Ofwel:

Een matje, een wieldop (heb ik de set van de overleden Yp weer compleet), sigaretten aansteker, schildje voor het nummerbord, accubak, nieuwe "NL-sticker" een type-paatje.

Natuurlijk is het geen Selectronic, maar beter dit als een gapend EN ontbrekend schildje

EN de roestvrije deur natuurlijk!! :eek:

Iets was er niet goed gegaan in m'n post..

Maar dit is de afbeelding met de "buit"

21306608679_cf58f51003_c.jpg

Een matje, een wieldop (heb ik de set van de overleden Yp weer compleet), sigaretten aansteker, schildje voor het nummerbord, accubak, nieuwe "NL-sticker" een type-paatje & een instructieboekje, een paar zekeringen EN een elefantino-sleutelhanger.
Bovendien ook een rechter stoelhandel.

Vanmiddag de auto wassen, morgen naar oldtimerdag in Appelscha, en als er tijd is nog met de deur bezig, mijn handen jeuken op dat gebied.
Waarschijnlijk dus mijn vader die gaat wassen en ik met de deur bezig :)

Klassiekerrijder zei:
Leuk zeg! Overigens kun je met snijfolie ook wel een aardige replica van het Y10 selectronic-embleem maken.

Ik ken iemand die dat volgens mij erg goed kan ;)

Zo vlak voor de oldtimerdag in Appelscha is het toch nog even tijd voor een update... Naast gisteren de auto schoongemaakt te hebben, zijn we ook nog even aan de slag geweest... Met wat kleine zaken, maar toch niet minder leuk!

Mijn vader is met de deur bezig geweest... Hij kon zijn zenuwen niet langer bedwingen, want volgens hem was de spiegel echt anders, niet dus!
20909060474_4d236917ef_z.jpg

De spiegel past dus!

De deur is inmiddels kaal:
21343975108_55218f914f_z.jpg
]
De stootstrip is er inmiddels ook af!

Daarnaast heb ik de stoel-omklap-handel-omlijsting vervangen:
21540540541_4d60c491ee_z.jpg

De doorn in mijn oog.
20909060054_397ef7de59_z.jpg

Een kleine ingreep, groot resultaat!

21531830215_79a0f4f635_z.jpg

Het kenteken zonder plaatje.

img]https://farm6.staticflickr.com/5824/21531831385_6e9c6df333_z.jpg[/img]
En met, bovendien zonder roestige schroeven.

Het label van de gordel is ook aangepakt:
21343974528_350cf27f95_z.jpg

naar;
21531831275_f7ec8be3bc_z.jpg

Zoek de verschillen:
21343772680_0fcd5bf2bf_z.jpg

20910679983_ffc1c9a0a2_z.jpg

Inderdaad de motorkap-bekleding vastgemaakt!

One small stap for Pjötr, a big step for the Y10!
21531831405_206b879f07_z.jpg

21344896569_e2604e0440_z.jpg

Een Typeplaatje!!! Oké hij is van een Facelifter, maar beter iets dan niets, en dit stoort me iets minder dan het ontbrekende "ding"

21520668192_b174653aef_z.jpg

De achterkant is "klaar" nouja op de wisser na!

En tot slot nog een klein plaatje:
21540801571_f323674799_z.jpg

Waarschijnlijk gaan we volgende week nog eens naar Joure, kijken wat we nog kunnne strippen van de Y10. Sowieso neem ik het linker spatbord over, deze is roestvrij EN onbeschadigd. In de mijne zit een deukje, en voor de prijs hoef ik het niet te laten. Daarnaast wil ik kijken of de bevestiging van de benzine-tank goed is, en die dan meenemen. Heb eens begrepen dat die vrij zeldzaam zijn. Bovendien wil ik ook een spiegel mee nemen, de mijne heeft een kleine beschadiging, en die stoort me enorm..

Trouwens, wellicht is er ook een rechterdeur!!!!:eek:

Bovendien, dankzij een erg handige hulp heb ik nu alle rdw-data, ik wil dan in kaart brengen hoeveel Y10's er nog zijn, of waren...

Weer vooruitgang geboekt, prima! Ik zou ook nog even die rafels wegknippen bij de gordel. Moet lukken met een klein schaartje. Veel succes verder.

Goed bezig en mooie ontwikkelingen! Ik heb jou een privébericht gestuurd.

Nog even een tip als je een sticker wilt verwijderen.
Doe dan een autoventiel andersom in een (accu)boormachine.
Dus met de koperen kant in de machine.
Zo verwijder je snel stickers zonder de lak te beschadigen.
1 ventiel kun je heel veel stickers mee weghalen.
autoventiel-ongemonteerd-tr414.jpg

Bedankt voor de reacties weer... Voor ik de avonturen vertel, zal ik eerst reageren

speedtouch zei:
Weer vooruitgang geboekt, prima! Ik zou ook nog even die rafels wegknippen bij de gordel. Moet lukken met een klein schaartje. Veel succes verder.

Bedankt!! (y) Ik had inderdaad niet zo'n schaartje bij de hand ;) Maar bedankt voor de tip!

Klassiekerrijder zei:
Er zit aardige voortgang in! Leuk hoor... is de rechter deur ook zo slecht?

Bedankt! Ja & Nee, qua oppervlakte niet, slechts 1 plekje op de het voorste deel , maar dat is wel "een bloemkooltje" en 4 kleine plekjes, zo groot als m'n pink, aan de achterzijde.

Bofkont zei:
Ah leuke updates weer (y)
Zeer netjes weer allemaal.

Bedankt Bofkont! Het wordt nog wel eens wat :)

Otto Oto zei:
Goed bezig en mooie ontwikkelingen! Ik heb jou een privébericht gestuurd.

Bedankt Otto! Ik zag het :D

danny1995 zei:
Mooi zo Peter, hij wordt steeds meer in nieuwstaat gebracht!
Bedankt Danny!! We doen ons best :)

bmwfan21 zei:
Nog even een tip als je een sticker wilt verwijderen.
Doe dan een autoventiel andersom in een (accu)boormachine.
Dus met de koperen kant in de machine.
Zo verwijder je snel stickers zonder de lak te beschadigen.
1 ventiel kun je heel veel stickers mee weghalen.
autoventiel-ongemonteerd-tr414.jpg

Bedankt voor de tip! (y)

En dan is het zaterdag, tijd voor de oldtimerdag in Appelscha. Dit is vlak in mijn buurt, ongeveer 20 minuten rijden. Vorig jaar was ik er ook geweest, en het is enorm groot. Je staat dan op een bungalowpark, en niet echt op een veld, in een rijtje.

In juni had ik al contact met de organisatoren opgenomen, eigenlijk is er een leeftijdsgrens tot 1987, en ik had gevraagd of wij ook mochten komen (de grens werd afgelopen jaar ook niet streng gehanteerd) .
Ik kreeg als antwoord "vooruit......." (dit was letterlijk het antwoord wat ik kreeg)
Op mijn vraag of ik me moest aanmelden of iets, kreeg ik het antwoord "nee vanaf 9 uur komen) .
Deze week even op de site gekeken en je moest je dus opgeven, dat hebben we donderdag dus nog maar snel gedaan, maar antwoord kon er niet af..

Om 9.15 zaten we in de auto, vol goede zin, en kwamen we in de "Oldtimer-file" daar werden we naar rechts gestuurd, prima want we reden in de file achter een hele hoop trucks die links het terrein opgingen, en dus reden wij vooraan.. Daar stond weer een uiterst vriendelijke meneer (lees snauwende zak) die ons naar rechts dirigeerde, braaf gevolgd en daar stonden we op de parking, er reed ook niemand meer achter ons.
Omgedraaid en daar stonden we weer bij de vriendelijke meneer, die ons weer terug stuurde, ik probeerde uit te leggen dat we ons op hadden gegeven, maar wegens de taal-barrière lukte dat niet, ik spreek geen Fries. per gratie mochten we dan maar terug rijden. En daar was de volgende vriendelijke meneer, lees norse zak, die ons weer terug wou sturen, ik ontplofte bijna, met de woorden dat communicatie en informatie toch blijkbaar te veel moeite voor de organisatie was, en dat we dat super slecht vonden, kregen we als antwoord:
"rij maar door en zoek het maar uit".

Daar opzoek naar een plekje, bij een leeg huisje, de auto neergezet, toen kwam er de volgende meneer aangerend, we mochten de auto daar niet staan, dat was een huisje... (bijzonder want bij andere huizen stonden ook auto's ) , ik was er al zo klaar mee, dat we de auto maar een stukje verplaatst hebben. Deze meneer was nog wel geïnteresseerd in onze auto. Toen we een moment stonden te spreken kwam zijn collega er aan, en ze kregen onenigheid over een auto (een Golf uit 1991) en ze kregen daar fikse woorden wisseling, lekker professioneel ook.

We hebben ronde gelopen, bij een kraampje hoorden we iemand klagen over de organisatie, en dat er gewoon deelnemers waren omgekeerd, die hadden blijkbaar niet zoveel geduld als dat wij hadden.

Kortom de enigszins leuke auto's konden de boel eigenlijk niet meer redden, ik had niet eens meer zin om bij de auto te blijven. We hebben een rondje gemaakt, ik heb een stapel magazines gekocht, en met iemand gesproken die zijn ogen niet kon geloven dat hij een Y10 zag.

Maar dit is voor ons waarschijnlijk de laatste keer dat we hier heen gaan, slecht georganiseerde bende(n)

Maar we zijn wel door iemand op de foto gezet:
Albert zei:

Schandalig dat een organisatie dusdanig ''organiseert''...
Maar dat doet geen afbreuk aan de auto natuurlijk, veel leuke verbeteringen. Ik ben benieuwd naar de deur! (y)

Jammer van de oldtimerdag; wat een beroerde organisatie (n). Bij zo'n twijfelgeval (<1987) zou ik een printje meenemen van de aanmelding, voor die zeikers aan de poort, of die "verkeersregelaars" .

Verder ziet het er geweldig uit ! Ik bedoel de vorderingen die je maakt, al dan niet samen met je vader (y). Mooi hoe je alles aanpakt. Ben heel benieuwd naar de nieuwe deur. En eerlijk gezegd vind ik de grille in de sloop Y mooier dan jouw grille, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Paar vraagjes komen in me op:
Wat is er mis met de achterruitenwisser ? Kan dat niet goed zien op je foto's.
Waarom heb je de NL-sticker niet weggelaten toen je de achterklep hebt gespoten? Is dat vanwege het authentieke van destijds?

Succes verder !

Wat vervelend daar in Appelscha, ga je daar als liefhebber heen, dan verwacht je ook behandelt te worden door liefhebbers en niet door zuurpruimen.

Ik heb vorig jaar meegemaakt met mijn taunus, ik stond ook in de oldtimer file, parkeren rechts af links af de "bijzondere dingen", toen ik zei ïs het misschien leuk dat ik daar ga staan zei die van: " neen!! dat is een plek voor een kever en die is veel ouwer...."
Later zag ik dat er drie kevers op dat veldje stonden....leuk hoor maar bijzonder...

Een collega van me had ooit een Y in een turqouse kleur, volgens mij was het een speciale uitvoering met turbo ofzo , kan dat?

Tja,

het beroerde was Rob, dat ze gewoon zo dom als het achtereinde van een koe waren daarzo. Ze hadden me gewoon de verkeerde kant op gestuurd, dat was op zich niet erg, kan gebeuren natuurlijk maar hoe ze verder deden was gewoon beroerd.

Maar goed, de deur... Ja die is mooi!! Ik heb via via al een adresje, dus daar moet ik maar even contact mee opnemen.. Wel jammer dat de stootstrip lijm achterlaat, maar goed het is sowieso nog de vraag hoe hem moeten aanleveren, ben benieuwd! Hij is wel ontdaan van de de bekleding, handgrepen..

De gril, die is van het facelift model. Die past niet op de mijne, dat kan wel, maar dan moet ik de koplampen en pinkers ook vervangen. Dit geldt ook voor de achterlichten, deze zijn net als de koplampen iets minder hoogt, en er zit dus een strook plaatwerk onder..

De NL-sticker- maskeert de resten van een dealer-sticker, die ik er niet afkreeg. Daar heb ik dus (stiekem) overheen gespoten, maar ssst ;)

De ruitenwisser is een moderne wisser, zon platte. Daar hoort eigenlijk een "normale" op, eentje met een armpje zeg maar.

Precies Stif! En een vriendelijk woord van de organisatie doet ook wonderen..

Dat kan zeker, was het een uitvoering met "mijn" neus of een facelifter?... De Y10 is als onder andere Turbo, 4x4 en als "gewone" modellen geleverd. Ik zal eens een overzichtje maken... (beter dan stofzuigen :D )

Het was die met jouw neus, als ik goed ga graven komt er een kenteken met RZ in mij op, 88er dus.

Goh, wat triest. Lekker amateuristisch ook, ik vraag me af hoe lang het geleden was dat die verkeersregelaars hun laatste Y10 hadden gezien.

Ik heb eens iets soortgelijks meegemaakt. Voor een meeting helemaal naar Frankrijk gereden, moesten we daar gewoon op de parkeerplaats gaan staan omdat we 'geen lid van de plaatselijke club waren'. We hadden wel bijzondere auto's mee én even bijna 600 km gereden... sterker nog, mijn auto was de enige van dat model die aanwezig was. Later gewoon de instructies genegeerd en tussen de andere auto's gaan staan, maar dat was een slecht begin.

Het was/is wat speurwerk, maar:

14823113271_c5dbacaf74_c.jpg

Toffe Advertentie!! :D

Y10 LX
Sjoerd zei:
16979190239_f0d39e512c_c.jpg

De eerste,van voor de Facelift

Rutger zei:
15253209058_11f2673a98_c.jpg

Van na de eerste facelift, van 1988/89 dus.

Wesley zei:
13472911973_96c7a09e04_c.jpg

Een Y10 fire van voor de facelift

14778625002_a6b66a7dba_c.jpg

Lancia Y10 Fire, van na de facelift eerste eigenaar!

14983161489_5df70be564_c.jpg

Een Engelse Selectronic uit 1992.
In Nederland is een Y10 zeldzaam, maar lees de beschrijving eens:
Charlie on Flickr zei:
This is one of just 3 Lancia Y10 Selectronics on the roads at the moment- very rare indeed. Just 20 Y10s on the roads of all models!

Rutger zei:
19262518214_664b231114_c.jpg

Misschien is deze auto al bekend, een Nederlandse Y10 Selectronic :D

11621347893_8fe95c4b2b_c.jpg

Autobianchi Y10 4WD, eerste serie.

17732203854_4bb1ddfd76_c.jpg

Helemaal zeldzaam is een zwarte "Fila"uitvoering,

Tim zei:
7164983358_bff77a5039_c.jpg

Een Y10 Junior
8233019626_77615ac2fd_c.jpg

Eindelijk een voorbeeld met een gekleurde achterklep, volgens mij is dit een Etoile, maar ik twijfel een beetje

Niels zei:
13972136219_28e0de13fb_c.jpg

Lancia Y10 1.1 i.e. Ville, een nieuwe uitvoering voor me

20717660190_17733beeae_c.jpg

Een Autobianchi Y10 Turbo

4682946658_e9e46268ba_z.jpg

Autobianchi Y10 Martini Turbo 1987 :eek:

8139212249_63aa141656_z.jpg

Autobianchi Y10 GT 1.3 i.e. met daarnaast een witte Fila.

[

Terug
Bovenaan