As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Pjötr zei:
Boppie zei:
Les nummer 1 voor het sleutelen, de Getz heeft geen bouten, maar moeren. De Lancia heeft bouten.

Nouja als het beestje maar een naam heeft :D

Maar goed ik moet de gaten dus iets groter maken, omdat de moeren een afgeronde kop heeft

Altijd makkelijk als je iets besteld en het juiste beestje meegegeven wordt;).

Nieuwe pagina, nieuwe foto:

Boppie zei:
Pjötr zei:
Boppie zei:
Les nummer 1 voor het sleutelen, de Getz heeft geen bouten, maar moeren. De Lancia heeft bouten.

Nouja als het beestje maar een naam heeft :D

Maar goed ik moet de gaten dus iets groter maken, omdat de moeren een afgeronde kop heeft

Altijd makkelijk als je iets besteld en het juiste beestje meegegeven wordt;).

True.. :D Ik wou net een heel verhaal maken, en verduidelijken met afbeeldingen, en paf daar was het verschil me duidelijk!

De moeren dus!

@PM zei:
Peter, zou je het probleem niet bij de bron aanpakken en zorgen dat je de juiste moeren hebt? Het gaat wel om de wielen, je enige contact met de weg, het lijkt me gewenst dat die goed vast zitten. Dat bereik je niet door aan de wieldoppen te gaan knoeien.

Die wielsleutel is prima, zo een gebruik ik zelf ook al jaren naar tevredenheid (y) Met zo'n arm hoef je niet eens zoveel kracht te zetten om de wielen met het juiste moment vast te zetten.

Even off-topic: weet je nog die Giulietta waar we twee weken terug bij stonden te kijken? Die is uitgebrand :cry: https://www.omroepbrabant.nl/?news/235094922/Oldtimer+uitgebrand+op+Mastbosstraat+in+Breda+bestuurder+weet+spullen+net+op+tijd+te+redden+[VIDEO].aspx

Edit: link werkt niet goed, zelf even dat [VIDEO].aspx erachter typen/plakken.

Bedoel je die met het blauwe kenteken? Die te koop stond?
Zonde!!, sowieso zonde dat een Alfa uitbrand :( arm ding!!

Wat betreft de doppen...

De moeren zijn origineel, en horen dus op de auto..
M'n doppen passen dus niet, dit komt omdat ze een andere steek lijken te hebben. Als m'n bouten iets smaller waren kon ik ze doordat ik een klein randje weg zou snijden, ze wel passend maken. Nou helaas was dit dus onzin en werkte dit dus niet :( wat ik ook deed, de bouten waren niet in het midden en konden amper aangedraaid worden

Maar goed, om de middag niet helemaal verloren laten worden, heb ik mijn uitlaatstukje gepimpt!! :eek:

Van:

naar:

Bedankt Ciff! Na Dasty ben jij wondermiddel 2 :)

Tot slot een beetje pluggen, de beheerder van deze flickrpagina vroeg me of ie m'n auto mag toevoegen, laat ik de moeilijkste niet zijn:

Mooi uitlaat stuk!

jammer dat de doppen niet passen. (n)
Je hebt wel een mooie set voor Marktplaats (ruilen voor Getz doppen?):D

Had je die doppen nou van een '94-'99 Excel? Ik heb het even opgezocht en die heeft inderdaad een andere steek, als ik deze website mag geloven:
Excel: https://www.steekmaat.nl/auto/Hyundai/Excel%20%281994%20-%201999%29.html
Getz: https://www.steekmaat.nl/auto/Hyundai/Getz%20%282002%20-%202008%29.html

De gaten zitten ruim 7mm verkeerd (als ik de juiste donorauto voor me heb), dus dan klopt het wel dat het niet lekker past.

Pjötr zei:
Bedoel je die met het blauwe kenteken? Die te koop stond?
Zonde!!, sowieso zonde dat een Alfa uitbrand :( arm ding!!

Die ja.

@PM, dat is zeer zonde... Nouja gelukkig was ie niet helemaal perfect, maar toch..

De doppen komen niet van een Excel, maar van een Lantra :)

Wanneer doe jij een update in je topic trouwens?

Oh ok. Nou heeft ook die steek van 4x114,3 (vs 4x100 van jouw Getz), dus het komt op hetzelfde neer :)

Hmm kan ik wel ff doen eigenlijk. Vannacht heb ik aan de jaarlijkse Nachtrit van de Alfaclub meegedaan en lag daarom pas om 8:00 in m'n nest. Ben vandaag dus behoorlijk tam. Maar ik had al een stuk tekst geschreven de vorige keer waar alleen nog wat foto's bij moeten, die kan ik wel ff opzoeken.

Ja @PM goed lezen.... Post van 2 september: "zo staat een "lantra-dop" onder een Getz....

En dat van iemand die in een Belgisch topic aangaf
@Altai. "Goed lezen is in dit topic essentieel winking smiley"

:LOL: 1-1 (y)
Nu kan ik goed gaan slapen.

Ik had geen zin om terug te zoeken van welk type het ook alweer was. 'Gevallen' had je bij de eerste keer al moeten spotten a.d.h.v. de gewijzigde topictitel :p

Maar ook hier dan: slaap zacht!

Altai & @PM..
Geen ruzie maken als ik geniet van m'n nachtrust, nouja een poging tot doen ;)

Inderdaad het zijn dus doppen van een Lantra, wel vreemd dat het de gelijke steek is. Dan zou het toch moeten passen... ZUCHT.
Kan ik er weer mee aan de slag :( Maar ze hoeven dus niet meteen op marktplaats!

Is goed Pjötr, ik kon het schot voor open doel niet laten.
Dit na het teleurstellende resultaat van Oranje.

Blijft een zeer leuke auto die Y10! Goede projectjes die je hebt uitgevoerd, knapt allemaal erg mooi op (y)
Leuk dat je af en toe ook wat schrijft over de Rover 45 van je vader, vervelend van de problemen onderweg, maar goed opgelost!

Zo, de uitlaat is er echt op vooruit gegaan zeg, goed werk! Wat ik me nog afvraag: kunnen er hoofdsteunen op de achterbank? Vind ik altijd wel een stuk volwassener en netter staan.

Grappig, ik had niet eens aan die hoofdsteunen gedacht, hoewel ik me helemaal kan vinden in de uitstraling daarvan. Zou inderdaad leuk zijn als dat kon, maar ja.... Waar vind je die?!

Tja Voetjebal....

Voetbal vind ik dus totaal niet echt boeiend, maar bij een EK of WK wil ik het wel fanatiek volgen, maar wel met een boek/magazine of laptop in de hand.

Wel grappig is het volgende verhaal..
Een vriend van me, hij woonde vlakbij me en toen het zomer was gingen we vaak in mijn tuin of op zijn balkon chillen. Op een avond stuurde ik een app dat de rosé koud stond, kreeg ik als antwoord dat ie niet kon. Prima natuurlijk, maar de reden was voetbal. Je kan veel over hem zeggen, maar voetbal en m'n maatje nee dat ging niet helemaal door één deur. Inmiddels was hij groot fan van Ronaldo, en dit was DE reden om voetbal te kijken... En dan helemaal omdat Renaldo vaak in beeld kwam EN soms z'n shirt uitdeed... Mannen o_O

Thomas3006 zei:
Blijft een zeer leuke auto die Y10! Goede projectjes die je hebt uitgevoerd, knapt allemaal erg mooi op (y)
Leuk dat je af en toe ook wat schrijft over de Rover 45 van je vader, vervelend van de problemen onderweg, maar goed opgelost!

Bedankt Thomas!! :) Ik doe m'n best.
De Rover, stiekem vind ik dat gewoon een erg fijne auto. Je zult me snappen, maar ik vind Rover gewoon een erg mooi merk. De 45 is trouwens best wel erg betrouwbaar hoor, volgens mij is de koppelingsplaat de eerste grote investering erin. En dat in in al die jaren.

Blogger zei:
Zo, de uitlaat is er echt op vooruit gegaan zeg, goed werk! Wat ik me nog afvraag: kunnen er hoofdsteunen op de achterbank? Vind ik altijd wel een stuk volwassener en netter staan.
Bedankt Blogger!!

Rob0032 zei:
Grappig, ik had niet eens aan die hoofdsteunen gedacht, hoewel ik me helemaal kan vinden in de uitstraling daarvan. Zou inderdaad leuk zijn als dat kon, maar ja.... Waar vind je die?!

Goed idee... Alleen zijn er geen hoofdsteunen achterin geleverd. Hindernis 1, plus de achterbank heeft dus geen mogelijk om hoofdsteunen in te monteren, hindernis 2.

En dan is er zoals Rob zei, een heel kleine hindernis, waar vind je ze?

lancia_y10_1989_images_3_b.jpg

En zo blijkt tijdens het zoeken of er hoofdsteunen zijn geleverd, dat de LX ook in een andere kleur dan "mijn grijs" is geleverd!

Maar nog leuker is toch wel dat er een Y10 heeft gefungeerd in een heuse Hollywood Nederlandse film, "De Gulle Minnaar."
i787108.jpg

Dat ik niet eerder wist!:eek:

Alessio op Flickr zei:

Wel jammer dat deze Autobianchi Y10 4WD een mengelmoesje is met de series 3 deuren/spiegels.. Maar dit is toch wel het Walhalla onder de Y10's... Alhoewel een Turbo ook zeer begeerlijk is!

Jammer dat het niet kan, maar so be it! Gelukkig heeft je zoektocht nog wel iets anders leuks opgeleverd. Heb jij ook zo'n kek trainingspak Peter?

Ja zeker, maar die draag ik alleen voor m'n prins charming kat. :D Voor speciale aangelegenheden of personen zeg maar ;)

Pjötr zei:
Altai & @PM..
Geen ruzie maken als ik geniet van m'n nachtrust, nouja een poging tot doen ;)

Inderdaad het zijn dus doppen van een Lantra, wel vreemd dat het de gelijke steek is. Dan zou het toch moeten passen... ZUCHT.
Kan ik er weer mee aan de slag :( Maar ze hoeven dus niet meteen op marktplaats!

Sorry, we zullen het niet meer doen [size=x-small]en ook niet minder[/size].

Nee, de Lantra-doppen hebben steek 4x114,3, net als die van de '94-'99 Excel. Jouw Getz heeft steek 4x100. Past dus niet.

Dan moet je me dat eens uitleggen..

Met het wiel erop,en dan met de moeren erop past het niet... Haal ik het wiel eraf en druk ik de doppen op de bouten, wil het enigszins..
En als ik ze bovenop elkaar leg, komt het enigszins overeen, ik begrijp er geen bal van..

Weet je wat die 4x100 en 4x114,3 precies inhoudt? Zoniet bekijk dit eens: https://www.steekmaat.nl/wat-is-de-steek-maat.html

De gaten van de doppen zitten maar 14,3 / 2 = 7,15mm "verkeerd" voor jouw auto. Dat is op zich niet zo gek veel, dus ik kan me best voorstellen dat je zo'n dop met wat geweld op de bouten krijgt als het wiel eraf is. Maar het is wel teveel om het totaalpakket netjes te monteren.

Hm, nee dat verschil snap ik niet helemaal, zeker niet nu het laat is , ik moet slapen EN wederom klaarwakker ben, zucht..

Maar zal je link nog bekijken! Maar het is dus echt millimeter werk?

Gooi er nog maar een 4WD Y10, wat een plaatje!

(nee ik ben heus niet van het onderwerp aan het wisselen ;) )

Het is millimeterwerk ja, maar met dingen bevestigen is 7mm nog steeds veel. Bijna de dikte van een wielbout.

De afstand (de rode lijn in het plaatje van de website die ik linkte) tussen twee tegenover elkaar gelegen bouten is bij jouw Getz 100mm. Bij de Lantra is dat 114,3mm. Bij de Lantra zitten de bouten dus verder uit elkaar dan bij de Getz, en daarom zitten dus ook de gaten in de doppen verder uit elkaar dan jij zou willen.

Meet het maar eens op, bij je auto en bij de doppen. Wel hart-op-hart meten, dus vanuit het midden van de bouten en de gaten, niet tussen de bouten in o.i.d.

De steekcirkel betekent dat de wielbouten of -moeren op gelijke afstanden zitten langs een denkbeeldige cirkel met diameter x die is gecentreerd op de naaf (het midden van een wiel). Dus als jouw steek 4x100 is, dan is die cirkel 10 cm en bij 114,3 (wat een bizarre maat trouwens) is die cirkel 11,43 cm. De gaten zitten dus verder uit elkaar en verder uit het midden.

Ah bedankt voor de opheldering! Zal het eens onderzoeken :)

Tom, heb je m'n we-transfer gezien?

Jij zou eens een boek moeten zoeken waarin de basis van de autotechniek uitgelegd wordt. Daar ga je zeker wat aan hebben bij toekomstige projecten. Stukje bij beetje wordt je steeds handiger voor zover je lichaam het toestaat uiteraard.

Boppie zei:
Jij zou eens een boek moeten zoeken waarin de basis van de autotechniek uitgelegd wordt. Daar ga je zeker wat aan hebben bij toekomstige projecten. Stukje bij beetje wordt je steeds handiger voor zover je lichaam het toestaat uiteraard.

Nou daar heb ik m'n vader voor ;)

speedtouch zei:
Is dat dan een Panda 4x4 met een Y10 jasje, want ik zie opeens bladveren. Ik was gewoon vergeten dat de 4x4 ook bestond!

Ja inderdaad een Y10 is een Panda in een ander jasje. Hoe het met het onderstel van de 4wd is weer ik niet, maar de gewone versies hebben verschillende onderstellen, de Y10 is meer op comfort gericht.

Boppie zei:

Ik had al wat toegestuurd, maar weet niet of dat het juiste begin is..... :D Nogal heel erg technisch zeg maar. En niet specifiek voor een model meer voor de werking van....

Nissan GT-R zei:
Boppie zei:

Ik had al wat toegestuurd, maar weet niet of dat het juiste begin is..... :D Nogal heel erg technisch zeg maar. En niet specifiek voor een model meer voor de werking van....

Uhm ja dat was wel redelijk ingewikkeld ja! Maar ik ben en blijf je dankbaar Datsun!

Klassiekerrijder zei:
Pjötr zei:
Tom, heb je m'n we-transfer gezien?

Ja, en gedownload. Ik ga eens kijken of ik er wat van kan maken.

Ook die van eergisteren?

Hoi
Nou wij hebben ook z'n y10 alleen in tweeën
Een precies gelijk deze en een met een selectronic bak maar dan van na de facelift, ik heb ooit gehoord dat deze dus versie 1&2 een probleem hebben met de aandrijfassen ten opzichten van de bak dus aub niet te hard naar rechts sturen, verder uitermate coole bak

Lancia y10 zei:
Hoi
Nou wij hebben ook z'n y10 alleen in tweeën
Een precies gelijk deze en een met een selectronic bak maar dan van na de facelift, ik heb ooit gehoord dat deze dus versie 1&2 een probleem hebben met de aandrijfassen ten opzichten van de bak dus aub niet te hard naar rechts sturen, verder uitermate coole bak

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad al eens gehoord dat er problemen kunnen zijn met de automaatbak, gelukkig geen last van...
Maar tof, heb je foto's van jullie Y10, daar ben ik nu wel heel erg benieuwd naar!

Eneeh, bedankt voor je compliment :D

Ik ben hier zo nieuw dat het me niet lukt foto's van m'n telefoon hier te plaatsen, iemand enig idee?

Door ze te uploaden naar een fotosite.
En dan de link te plaatsen hier..

Je kopieert je link, en druk je op het afbeeldingkje met het envelopje erop en daar plak je de link.

Je moet dus eerst je fotos ergens hebben staan.

Flickr werkt het beste in mijn ogen ..

En anders stuur me even een pb! :)

Het blijft een beetje stil aan het Y10 front..
Feit is dat ik deze week een vrij intense week heb gehad, wat helaas dan weer doorspeelt in mijn fysieke kunnen EN ook met het bezig zijn met de auto.

Wel heb ik hem elke dag gebruikt, en ik kreeg een paar leuke blikken, een wijzend gebaar vanuit een Lybra, en een duimpje vanuit een Alfa, mijn kleine aandachtstrekker!

Vandaag kwam ik het jongere zusje tegen, te leuk om geen foto's te maken, jammer dat locatie zo ruk was!

Wereld van verschil, deze kontjes!

]

Zo ik heb vandaag niet stil gezeten!

Morgen ga ik naar een Lancia Meeting, wat eigenlijk in het teken staat van de Delta, maar ook andere modellen zijn welkom! En zo geschiedde dat duimelijntje morgen ook van de partij zal zijn!

Dus vanochtend eerst de auto gewassen, was NODIG!!
20737328173_a373e20a22_z.jpg

20737337133_ec2988cae3_z.jpg

Ook onder de motorkap lopen schrobben!

21347682832_da903e4b32_z.jpg

Iemand is weer blinkend schoon!
21170432950_8b10ee4901_z.jpg

Voorts heb ik de auto weer iets mooier gemaakt...misschien was het beter om de auto eerst aan te pakken en toen te wassen, maar ach..

21170599168_e5c8ec8155_z.jpg

Vorige week de einddemper aangepakt, en nu stoorde me de knalpot (?) me best wel. Tijd om dit aan te pakken!

21366802071_28bfc3a2b0_z.jpg

EN dan de knalpot! Oogt een stuk frisser.

21170602958_ec198bf826_z.jpg

En ook de achterste sleepoog oogde niet helemaal jofel meer!

21171567479_b45a6a00c1_z.jpg

Nou, nu is het geen schande meer om iemand te slepen ;)

EN toen was ik zo moedig, en begon ik de kofferdeksel aan te pakken! :D

21366767891_aa97d7f40f_z.jpg

21358486295_89f71e8d32_z.jpg

Hier en daar was de auto niet meer zo "zwart" Iedere keer ving ik dit op door de auto te poetsen, maar dat was toch niet mooi. Te glimmend...
Nadat ik tussen de lampen had gespoten, en de strip onder de voorruit, is het nu tijd voor het grote werk! Ik heb eerst de boel goed ingepakt met kranten..

21358520805_f25c798287_z.jpg

Daarna heel voorzichtig geschuurd, met korrel 1000 en het zogenaamde natschuren. Geen krasje! EN daarna weer goed schoon maken en is het tijd voor de primer!

21170427190_8a35c9541f_z.jpg

De eerste laag! en de ruitenwisser meegenomen, bedank voor de tip Rob!

21347739422_b9369ed8fe_z.jpg

Het eind resultaat...

Ik ben eigenlijk redelijk tevreden.. Ik moet waarschijnlijk nog een keertje bezig, de dealersticker kreeg ik er niet af.. daar heb ik overheen geverfd en dus opnieuw een NL-sticker op gedaan. Nadat ik de wieldoppen had geschuurd en waar je nog lichtelijk "de krasjes" ziet, durfde ik dat op de kofferklep niet te doen. EN boven het raam zit een "loper", maar als ik dat aanpaak hoeft niet de hele klep opnieuw.

21366770761_95c07ec118_z.jpg

Lijkt best mooi toch? :D

Ziet er heel erg netjes uit! De achterklep zal er vooral van dichtbij op vooruit gegaan zijn, maar die uitlaat valt me nog het meeste op. Goed gedaan. (y)

Ik had het buiten ook niet aangedurfd, maar zo te lezen heb je nog het best mogelijke resultaat te pakken gekregen.

Rob0032 zei:
Ziet er heel erg netjes uit! De achterklep zal er vooral van dichtbij op vooruit gegaan zijn, maar die uitlaat valt me nog het meeste op. Goed gedaan. (y)

Dank je Rob! Ben ook wel "fier" erop!

Astrawez zei:
Netjes gedaan! Ik zou het denk ik zo in de buitenlucht niet aandurven. (y)

Bedankt Wesley!

danny1995 zei:
Netjes Peter. Welk lakmerk heb je ervoor gebruikt?

Thanks Danny! Hittebestendige (mat)zwarte lak van de Praxis.

Nissan GT-R zei:
Ik had het buiten ook niet aangedurfd, maar zo te lezen heb je nog het best mogelijke resultaat te pakken gekregen.
Tja moet wel, bij gebrek aan een garage he? Maar bedankt Datsun! :)

Twix zei:
Die achterklep zit er vrij goed uit. Heb je ook het raamrubber meegespoten?
Dank je! Ja de rubbers heb ik meegenomen ja, de verf was ook lelijk op de randjes daarvan. Dus met afplakken kon ik die niet meenemen...

De verf is vrij snel droog, maar het was inderdaad tricky. Ik zou als het gewone verf was, niet doen. Maar ik moet het plekje straks even bekijken, ben benieuwd hoe het geworden is... EN dan is het op naar het LanciaDelta treffen! Het zou mooi weer worden, maar als ik nu naar buiten kijk...

Praxis verf heb ik niet zoveel ervaring mee, maar er zit enorm veel verschil in de kwaliteit per merk. Heb ooit wel eens wat geprobeerd met spuitbussen van de action, maar als die verf regen ziet, is het al weg. Scheelt dat dat ook niets kost, 2 euro per spuitbus. Ik heb ook wel Sparex spuitbussen gehad, betaalde je 20 euro voor en na 1x gebruiken werkte de spuitbussen niet meer. Zelf heb ik goede ervaringen met Motip, dat is echt gericht op de auto's , dus is wellicht wat voor de volgende keer ;) .

Motip is zeker goed spul omdat het voor auto's ontwikkeld is. Ik zou dan een volgende keer als ik jou was niet besparen op de verf lak en gewoon naar een automaterialenhandel gaan voor goed spul. Zeker als het voor je gekoesterde oogappeltje is.

Terug
Bovenaan