Zo dan is het tijd voor de update!
Stif, bedankt voor je bijdrage..
De Blauwe C2 & Twingo, beide in nog ergere staat dan m'n Getz hebben de auto niet geraakt. De Twingo heeft al eeuwen een deuk, en de gast in de C2 staat altijd in het eerst vakje, met geen mogelijkheid dat hij me kan hebben geraakt. Daarbij komt dat je hem al op een kilometer hoort aankomen, hij heeft geen uitlaat
Beide auto's heb ik uiteraard bekeken

Maar het zou inderdaad best wel kunnen dat het iemand is vanuit die vakken, klinkt ook "logisch" .
Probleem is, geen auto uit het blok heeft schade, dus het is OF een bezoeker geweest, of zoals iemand al zei een aanhanger.
Ik laat het "who's done it" voor wat het is.
Ik heb nog wat foto's van de parking gemaakt:
Vanaf hier kom je de parking op, links is dus "mijn" vakje, rechts de 2 blauwe auto's.. En daar is nog een vak, 2 volgens mij, maar door de begroeiing kunnen er slechts 3 auto's staan.
Van de andere kant gezien, naast de 2 blauwe auto's is een NP-stuk, daar stond vroeger een huis, maar "je mag er nu parkeren" en dan een smal vak waar de Y10 staat, en daarnaast is de ingang van het bouwbedrijf. Overdag is het NP-stuk, en waar de Y10 staat "van het bouwbedrijf", met andere woorden, daar staan de auto's van medewerkers. Omdat zij geen parkeervergunning krijgen, en dit geen officiële parkeerplaatsen zijn, wordt het schijnbaar door de parkeerpolitie getolereerd. (wat ik daar van vind laat ik maar in het midden) .
Dankzij de opmerking van Stif, ben ik me wel gaan afvragen wat er is gebeurd.
Maar goed, dan gaan we verder...
Heb nog wat rondgevraagd, maar via via was er niemand die voor dit geld mijn deuren kan "oplappen" Spuiten zou ongeveer hetzelfde kosten, en dan kwam er nog de sierstrip overheen... Via een bedrijf zat ik zoals gezegd op bijna 800 euro, het andere bedrijf was niet veel goedkoper. En ik kreeg als antwoord, 2 deuren voor 200 euro in de goede kleur, moest ik doen!
Via Schade-atuo's een paar reacties gekregen op mijn vraag naar portieren, en zo scoorde ik 2 deuren in Teuge. Dit is ongeveer een uurtje rijden en dus ben ik met m'n vader donderdag middag heengegaan.
Het was geen sloperij, maar een demontage bedrijf. 200 euro voor 2 deuren. Gebeld, en de deuren waren "gaaf" geen schade. (dit was woensdag).
Aangekomen en de deuren bekeken waren ze inderdaad lichtblauw.
Wel een beetje jammer dat ze erg stoffig waren maar vooral dat de "strip onder het raam" ontbrak. En er zat dus een kras op. Nog vreemder vond ik dat de deurbekleding ontbrak. Nouja, vanwege de kras waren ze "zo goedkoop" EN dat klopt, want zonder hen was de goedkoopste portieren, 350 euro. Nou voor dat geld wil ik wel mijn bekleding omzetten, en kan ik een krasje wel wegpoetsen.
Dus de deuren ingeladen en weer naar huis, dat werd nog een toer, want op de heenweg is de Rover ontzettend gaan stotteren en inhouden, en bonken. We waren dus blij dat we de sloperij hadden bereikt. Vanuit daar rustig gaan rijden, en bij Zwolle werd het dusdanig erg, dat we ons begonnen af te vragen, of we Assen wel gingen halen, volgens mijn vader wel, volgens mij niet. We kwamen overheen dat we doorgingen rijden, maar wel bij de ikea snel wat eten, als we dan strandden hadden we geen lege maag.
Zo gezegd, zo gedaan. Na ongeveer anderhalf uur weer op pad, en het bonken was zo erg, dat we met 80-90 reden op de snelweg, inmiddels ook contact gehad met een Rover kenner, (Thomas het Rover-Orakel) en hij herkende veel, en noemde ook Bobine als oorzaak.
Toch gestopt op de eerste parking, en de ANWB gebeld. Deze zou komen, en zo stonden we 45 (mooi passend bij de Rover) te wachten.
Daar stonden we, ik blijf toch een zwak houden voor de Rover..
En toen was de ANWB-meneer er, een vuurdoop voor mijn vader, want hij is sinds 1967 lid, en heeft nog nooit met pech langs de weg gestaan!
Zelfs niet met de onbetrouwbare auto's die hij had; Austin Glider, AlfaSud, Rover 45 (dit jaar begint de auto ineens met nukken, daarvoor nooit iets mee gehad) . De Volkswagens zijn natuurlijk Duitse "Gründlichkeit" en gingen nooit stuk (maar ja daar zat ook niets op of aan)
Resumé;
Stationair loopt de auto mooi, dus er was niets te merken, de man heeft aan zo'n beetje elke stekker, kabel EN slang gezeten, de auto geprobeerd uit te lezen, wat niet werkte.. (beide systemen)
Aangezien er geen motormanagement lampje brandde, konden we "gewoon" rustig rijdend naar huis.
Woorden als Benzine-filter werd ook genoemd, net als Bobine.
Warempel de auto had nadien nergens last van! We zijn veilig thuisgekomen, maar toch zou de Rover vrijdag even langs de garage gaan.
Daar was dus nog steeds niets aan de hand. Toch een Bobine besteld, en een krukas-sensor. De auto uitgelezen, en er waren 15-20 meldingen.
Raar, maar waar!
Dan is het vrijdag, met m'n vader afgesproken dat we met de deuren bezig zouden.. Mijn vader had tijdens mijn werkdag het slot van de nieuwe deur al uitgebouwd, mijn moeder constateerde toen volgens haar al kleurverschil, (zegt ze achteraf).
De nieuwe deur..
Toen ik vrij was, meteen begonnen met de demontage van mijn deur...
De deur is eruit, dan kan mijn vader m'n slot eruit halen, dat kan ie beter op werkhoogte doen, dan hangende in de auto..
Dan blijkt het slot anders te zijn... Vreemd, maar het lijkt dus niet te gaan passen.. Bij nadere inspectie blijkt de deur een facelift-deur te zijn.. EN blijkbaar is het slot toen veranderd, met geen mogelijkheid gaat dit passen.
Vervolgens komt mijn moeder met het goede nieuws; "is de deur niet een andere kleur?" Beide zijn lichtblauw, en de binnenkant is zo goed als identiek, en als je ze los van elkaar ziet, zijn ze identiek, MAAR naast elkaar, is de facelift-deur 3 tinten donkerder, balen!
EN dan... Monteren is kleur verschil, kleurverschil is "schadeauto", "schadeauto" is, auto bij verkoop nog minder waard. Daarnaast, eventueel het slot passend maken, wordt lastig, de deur heeft toch best wel veel krasjes en plekjes voor een "schadevrije deur" . En ook de sierstrip is anders.
Overlegd, en we besluiten de handel te bellen, het liefst terug brengen, want ik heb er niets aan..
Inmiddels een sloperij gevonden in Brabant, welke dezelfde kleur is, inmiddels een kleurcode ontdekt, en zij zijn de enige in ons land haast die meerdere Getzen heeft staan, (het is bijna net zo onmogelijk om een Getz te vinden, als deuren van een Y10) . Gelukkig voor dezelfde prijs!
Eventueel willen zij de deuren overnemen... Gelukkig hoeft dit niet, en kunnen we de deuren weer naar Teuge brengen, dit doen we zaterdag ochtend, en dan gaan we volgend weekend naar Brabant, helaas moet m'n vader om 12uur weer in Assen zijn, anders hadden we mooi in één keer kunnen doorrijden, maar qua tijd gaan we het niet redden.
Rover weer ingepakt, voor zaterdag!
En dan is het zaterdagochtend, in Teuge worden we niet echt vriendelijk te woord gestaan, maar toch worden de deuren weer aangenomen, EN krijgen we ons geld terug. (binnen 2 minuten staan we weer naast de auto) .
Om de ochtend niet helemaal verloren te laten zijn, rijden we via Nunspeet, bij de sloperij waar Danny altijd komt, daar willen we dan een paar pennetjes voor in de kofferbak meenemen, en de hoofdsteun bevestiging. Die wouden we in Teuge meenemen, maar dankzij de vriendelijkheid doen we dit maar niet.
Dit dus.
Helaas begint de terugtocht vanuit Nunspeet weer met bonken, en stotteren, en dus bij thuiskomst sta ik als "barmhartige Samaritaan" de Hyundai tijdelijk af, en mag ik weer in de Y10 rond rijden! Jeej
Wel jammer dat deze mijlpaal dus niet door mij is gedaan:
Ooh ja, de pookknop heb ik nog aangepakt:
Naar
Zo goed als nieuw!!!!