As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

We zullen zien. Mijn Explorer is 7 jaar oud, heeft 130.000 mijl op de teller en nog geen grote / dure problemen gehad, anders dan regulier onderhoud.

Twix zei:
We zullen zien. Mijn Explorer is 7 jaar oud, heeft 130.000 mijl op de teller en nog geen grote / dure problemen gehad, anders dan regulier onderhoud.

Het wordt nu wel heel verwarrend. Is het nou een Explorer of Expedition?

Rob0032 zei:
Twix zei:

Het wordt nu wel heel verwarrend. Is het nou een Explorer of Expedition?

Expedition, maar ik dacht ik doe vrolijk mee. Bovendien ben ik de bescheidenheid zelf.

Ingewikkeld hoor, die Ex-modellen van Ford ... Gelukkig heb ik meer verstand van Lancia's :) of van stoere Hyundai's!

22150535089_713e39a0fa_c.jpg

Blijkt wel weer dat de Facelift de Getz niet helemaal heeft verbeterd, de achterlichten zijn leuk, maar de bumper is toch niet echt een verbetering...

Daar heb ik al wel eens over nagedacht, vind het eerlijk gezegd wel een leuke update.

Wie weet, ooit! :)

Fijn dat het uiteindelijk dan toch gelukt is met de deuren! Je ziet er inderdaad niets van. Waar ik ook benieuwd naar ben: hoe gaat het inmiddels met de Y10?

Nu ik nog een keer kijk zie ik dat die facelift Getz ook een spoilertje heeft, dat vind ik ook wel goed staan. Misschien ook iets om naar te kijken? ;)

Bedankt Elco!

Ja die rijdt weer, heb nog geen tijd gehad om achter een dynamo aan te gaan.. Ben er wel achter dat ie in meerdere modellen is geleverd, EN dat maakt de zoektocht makkelijker!

Ja, die spoiler is erg leuk, zag vanmiddag ook een Getzje, maar de spoiler heeft een ingebouwd remlicht, en geen één in de kofferklep zoals ik heb.
Wellicht bij vervanging van de klep, of ik moet eens zien uit te vinden of er ook een remlichtloze spoiler is...

Ik zal er eens kijken, het lijkt me niet heel lastig Datsun!

Er is nog één update die ik moet vertellen, nou 2 eigenlijk!

Het is nog steeds Hyundai-tijd, sorry.

22238025605_0bb47a7d8a_c.jpg

Zie hier mijn hemeltje, helemaal proper maar ietwat kaal.

22080832889_eef7887497_c.jpg

Via de plafondlamp een draadje naar voren getrokken..

22079641140_5349faf035_c.jpg

Koreaanse degelijkheid, of wonderen, het licht doet het in één keer!

En dan houden we het voor gezien, in de schemer het plafond gaan bewerken, kan wel MAAR doen we toch liever niet, zaterdag weer een dag!

21646652763_2a1f60e698_c.jpg

Het malletje uitgemeten, en dan gaat het mes erin!

22254839292_fa64f84aed_c.jpg

Waar ik de handgrepen niet eng vond, heb ik dit toch door m'n vader laten doen!

22241629476_449273e1b4_c.jpg

Na één keer bijsnijden past het lampje al! :)

21644958154_01d75042a6_c.jpg

Het eindresultaat!

22278168441_d62e076d7e_c.jpg

Niet alleen brandt de lamp bij open deuren, maar tevens heb ik lees-lampen!! #luxeslee!

EN dan zijn alles klusjes klaar, helaas is dus het ene paneel in de deur n beetje anders, maar goed een kniesoor die daar oplet!
Als bonus krijgt de Getz een douche. M'n vader kende het hele fenomeen niet, om met een wasbox je auto te wassen, dus ik neem hem mee.

22079643910_b037c40ff3_c.jpg

EN ook het kloppende hart van de Getz heb ik schoongemaakt, het glimt natuurlijk niet zo fraai, maar goed het ziet er weer redelijk netjes uit!

22225110838_8814650b14_c.jpg

Zelfs de onderkant van de motorkap glimt (een beetje)

22225112088_df2dc8665a_c.jpg

Ben zelfs zo neurotisch geweest om dit aan te pakken!
22399636002_5726ac95b7_c.jpg

21791719223_68fdc6d341_c.jpg

Zie hem eens glimmen, en je ziet aan de deuren niets!
21791720903_dd204fff3d_c.jpg

Een begeerlijke auto zou de Getz waarschijnlijk nooit worden, maar toch begin ik er echt van te genieten, als ie glimmend zo staat, na meerdere tijden door me onder handen te zijn genomen.

Zo erg, dat ik inmiddels met het volgende klusje bezig ben!
16230484724_6a631a1c8c_c.jpg

De roest!!!!

Inmiddels heb ik het geschuurd, EN met een anti-roest-middel bewerkt... Morgen of een andere dag, primer, plamuur EN spuiten.

Win-win, want eigenlijk willen we het goedje op de Lancia gebruiken, dus zo kunnen we mooi oefenen!

22386828746_24a9d87b6b_c.jpg

Zo staat het er nu bij.

De Lancia staat aan de druppellader, ik zelf had geen tijd om deze week op onderzoek uit te gaan voor een dynamo, en ook fysiek ging het deze week niet zo goed, dus gekozen om vanmiddag i.p.v daarmee bezig te zijn, even met de Hyundai bezig te gaan.

Nog wel goed nieuws, zoals het nu lijkt krijgt de Lancia bij m'n ouders een heuse carport!! Zodat ons teerbeminde knappe Italiaantje lekker droog blijft! M'n vader is er inmiddels druk mee!

Dat is slecht herstel geweest.....zit er daaronder een gat?

Overigens wel een leuke update, dat lampje. Ik heb zo ook een paar dingetjes veranderd aan de auto......blijft leuk werk. Zeker als allemaal werkt en voor je het weet gaat het steeds verder.

Dank jullie Boppie & Tom!(y)

Ja, ik moet bekennen, de Getz is een beetje door aan het breken bij me, nog even en ik ga hem waarderen :)

Oh ja Tom, het wordt uitgesneden, alleen twijfel ik nu weer welk formaat het beste was....

Nee, geen gat Boppie.. Ik zal morgen n close up maken!

Goed bezig Pjotr (y)
Absoluut niet neurotisch bezig, die sponningen en randjes neem ik ook altijd mee, zet ze zelfs in de wax ;)

Je bent weer goed bezig hoor, Peter! Je bent vooral niet bang om dingen aan te pakken, elektrische ramen voor en achter (nou ja, deels dan), hemelverlichting en nieuwe deuren gemonteerd... Het pakt goed uit, want het ziet er allemaal goed uit!

Heel goed Pjotr (sorry de dubbele punt op de o werkt niet op mijn computer, ik heb iets verkeerd ingesteld), wauw en al die moeite die je er in stopt!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!!

Tja Rutger, iemand moet toch, nu de "Hundee Skoep" in de stalling staat, een Hyundai vertroetelen!

Bedankt Jacob, leuk om te horen lezen!

Ik wil mijn puntjes terug Jan! :( Nee gekheid, bedankt!

Dadelijk de verf voor de Hundee ophalen... Ben benieuwd!

Geweldig wat je allemaal aan je Getz doet. Mooi (lees)lampje in het dak. Nette deuren. Mooi gepoetst, ook onder de motorkap. En de roest aangepakt. Klasse (y)

En die afwatering in de achterklep schoonmaken is helemaal niet neurotisch; hoort gewoon bij het autopoetsen, net zoals achter het tankklepje of de onderkant van de deuren. Goed bezig, Peter (y)

En zo blijkt dat je veel meer zelf kunt dan je denkt. Al dan niet met een handje hulp van vaders ! Gewoon aan beginnen .

Dat zijn weer erg leuke updates, Pjötr! Ik zou het persoonlijk ook niet durven om zo'n groot gat in m'n hemelbekleding te snijden, maar het resultaat mag echt gezien worden (y) En het afwateringsgootje van de kofferklep is, zoals andere forummers ook al opmerkten, helemaal geen neurotisch trekje, maar een poets-plicht :D

@Pjotr: nog even een leuke 25 onder de aandacht brengen: staat bij een handelaar tussen Haarlem en Amsterdam (Makkelie auto's): Een 25 streetwise uit 2004 met 140572 kilometer op de teller in een fraaie helderblauwe kleur. Vraagprijs EUR 2.999,-

Intussen gaat het hard met mijn Getz: gisteren de kilometerstand 189000 op de klok gekregen. Nog eventjes en dan haal ik je in qua kilometerstand: (met ruim 40.000 kilometer op jaarbasis gaat het erg hard!)

Leuk om te horen dat je Getz toch een plekje bij je begint te krijgen. Als mijn Getz vroeg in 2017 ingeruild gaat worden voor iets anders dan zou ik zo een Getz van 2008 of 2009 er voor in de plaats willen hebben: kwalitatief is het een ijzersterk autootje. In de nu bijna 110.000 kilometer die ik er zelf bij heb gereden is er door mij nog nooit een druppel olie bijgevuld. Wel krijgt de auto elk half jaar een beurt bij een universele garage: grote beurt in het voorjaar en een kleine beurt met APK in het najaar.

Leuk om overigens de uitvoeringsverschillen te zien: Die brillenhouder heb ik standaard, de achterspoiler die genoemd is met het derde remlicht heb ik ook en dan heb ik natuurlijk ook dat fantastische schuif/kanteldakje vanaf fabriek. Met al je updates groeit jouw Getz aardig naar de specificaties van die van mij toe.

Maar er is ook een nog luxere Getz van 2004: die heeft dan ook de electrische ramen achter maar ook andere stoelbekleding (zwart met een rood motiefje) en ook een iets ander dashboard met daarin een boordcomputer. Volgens mij was dat de Getz Chic. Zijn er overigens niet veel van geleverd.

Grappig verder dat jij de bumpers van de facelift Getz minder vindt: ik heb een andere mening. Vooral qua afwerking in het interieur is de facelift Getz een stuk strakker.

Bedankt jongens! (y)

Dat grote gat was inderdaad "eng", daar heb ik me dan ook niet zelf durven doen, achteraf had het best gekund, maar hulp van Rob zou ik altijd inschakelen, Escher!
Ik heb een goed idee, Rob snijdt, ik maak een "mal" , dan is het wel teamwork denk ik :)

Bedankt Verlichting!

Zo'n Streetwise is wel het Summum van het "Rover 25" , super gaaf vind ik hem, nog mooier dan een MG vind ik!

Ah, heb jij ook elektrische ramen achter in? Dat zonnedak is ook gaaf, maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden.. De sloop Getz had naast deze lamp (heb jij die ook?) en de zonnebril houder, ook een lederen stuur, ook erg leuk, maar ik durfde dat niet helemaal aan, airbag enzo..

De facelift heeft een fraaier interieur inderdaad, die Chic versie ken ik niet, zal eens kijken of ik 'm ook in de folder heb staan die ik heb van de Getz.

Ik zag wel dat er landen zijn, of uitvoeringen met een grotere radio, dat bakje eronder is dan komen te vervallen, EN er is een uitvoering met andere "voet" van het dashboard, voor de versnellingspook, met daar in een 12 volt aansluiting erin.

40k per jaar, pff dan heb je me in het voorjaar ingehaald denk ik! :)

En toch, ben ik zowel met jou (Verlichting) als met Rob eens...

De Getz doet vooral wat ie moet doen, rijden, goedkoop in onderhoud, redelijk goede rij-eigenschappen, redelijk compleet uitgerust, no nonsense auto dus. Echt plug and play.

Tegelijkertijd merk je dat het een goedkope auto is, of lager in de markt is geplaatst, het dashboard is ontzettend krasgevoelig, net als het hele interieur, misschien is de auto voor mij bereden door een stel beesten, maar toch..

Maar wat ik echt slecht vind, is ROEST!! Het paneel rechts laat ik buiten beschouwing, dat is slecht schade herstel, maar er is meer...

De kofferdeksel: bij de nummerplaat, op meerdere plaatsen, bij het handvat ook 2 plekjes.
Het linker achterscherm, op dezelfde plaats als rechterkant, wel veel minder, maar het zit er wel, en de "rand" is ook niet helemaal zuiver meer.
Het linker voorspatbord heeft ook al een plekje, of 2.

Natuurlijk, we hebben het over een auto van 2004, en het is ook niet allemaal schokkend hoor, en bijna alles is vliegroest, maar het is er wel...
En dat valt me ontzettend tegen, het dashboard van de Y10 is van betere kwaliteit, mijn blauwe Ypsilon was roestvrij.

Maar misschien is mijn auto gewoon mishandelt hoor, dat zou heel goed kunnen! EN ondanks alles is het wel een fijne auto, niet voor niets staan er niet velen op de sloop!

@Pjotr: bedankt voor je uitgebreide reactie! Ja de plafondlamp heb ik ook. De electrische ramen heb ik achter niet. Wel heb ik electrisch verstelbare buitenspiegels. Verwarmbaar zijn ze echter niet.

Verder heb je het over roest: Eerlijk gezegd vind ik het bij mijn exemplaar wel meevallen: er zitten wat hele kleine steenslagpuntjes op de motorkap en achter op de kofferklep heeft mijn exemplaar onder de nummerplaat wat puntjes: Dat is vooral te wijten aan dat de nummerplaat resoneert op de achterklep bij sommige (lage) toerentallen. Maar roest op de achterste wielkasten heb ik bij mijn exemplaar nog niet aangetroffen.
Krasgevoeligheid van het interieur? Heb ik niet veel last van: waarschijnlijk zijn de twee vorige eigenaren van mijn autootje netjes met het interieur omgegaan. Lachwekkend vind ik de carbonstickers die op de middenconsole en op de armsteunen zitten: dat kan echt niet. Als je kijkt naar geïmporteerde exemplaren dan zie je bijna altijd ook een zwarte middenconsole. Volgens mij is dat bestickeren een actie geweest van de toenmalige Hyundai importeur.

Wat mij aanspreekt in de Getz is dat het ding het altijd doet: superbetrouwbaar en met de vele snelweg kilometers die ik maak (vooral Almere Utrecht Almere en Almere Amsterdam Almere) zit ik ook nog op een nette 6,5 liter op 100 kilometer (over alle gereden kilometers)

ps: heb je al foto's van de bijgewerkte wielkast rechtsachter?

Pjötr zei:
I (..)

22238025605_0bb47a7d8a_c.jpg

Zie hier mijn hemeltje, helemaal proper maar ietwat kaal.

Inderdaad, ik zie rechtsboven dat het steuntje voor de zonneklep ontbreekt. Zit dat er intussen in? Want lees daar niks over;)

Pjötr zei:
(..)

Ben zelfs zo neurotisch geweest om dit aan te pakken!
22399636002_5726ac95b7_c.jpg

Is niet neurotisch, hoort gewoon bij het goed schoonmaken van een auto wat mij betreft.
Ik spuit in de wasbox altijd goed tussen de deurkieren, onder de dorpel en langs de sponning van de achterklep.
En dan even met de spons erdoor. Blijft het schoon aan de binnenkant.

Klopt... Anders kon ik het hemeltje niet losmaken ;)

Ergens in het topic is daar al eens een update over geweest, dat pennetje heb al vervangen door een heel exemplaar, de oude was stuk!

Gelukkig dat meer mensen zo schoonmaken dus! :)

Verlichting, ik zal er later op terugkomen! Met foto's !

Was vandaag erg leuk jou en je lancia eens in het echt te hebben gezien, echt een leuke wagen (y)
Was echt beroerd van het ritje over het circuit in de race 75 dus heel erg gezellig was ik niet, mijn excuses daarvoor :)
Volgende keer moeten we wat langer praten , ik had nu haast om thuis te komen.

Die roest op de achterschermen is behoorlijk ernstig! Bespaar je de moeite om het te schuren en roestomvormer o.i.d. erop te smeren. Dit is duidelijk roest van binnenuit. Ga je het spuiten dan garandeer ik je dat het binnen de kortste tijd er alweer door komt.
Enige wat helpt is nieuwe wielranden inlassen. Dit gaat echter wel goed in de papieren lopen.
Vervelend want met die nieuwe deuren probeer je hem weer strak te krijgen terwijl - en dat had ik al gezegd - deze roest veel problematischer is.

Wat een leuke foto René! :)

Bedankt Yuri! :) Wel een wereld van verschil met jouw Delta hé?

Kristian, je hebt ongetwijfeld gelijk, ik heb nog nooit roest aangepakt, het schijnt zo te zijn dat dit goedje de roest stopt.
Het is ook een test om te kijken hoe het werkt enzo. Ik experimenteer liever op de Getz dan op de Lancia.

Lassen aan de Getz ben ik eigenlijk niet van plan, cru gezegd is ie dat gewoon niet waard.

Roest valt mee, er zitten nog geen gaten in, enkel oppervlakking, zo op de foto te zien.

Je kan even met je vinger voelen aan de binnenkant van de wielkast rand of daar het roesten ook aan de gang is. Maar ik betwijfel het.

Laat wel de anti roest meuk goed drogen. Bij 15 Graden omgevingstemperatruur of hoger.
Pas daarna aflakken.

EN dan de update van Roestgate! (laatste keer dat ik dit gebruik!)

Na de woorden van Kristian ben ik eens goed gaan kijken EN voelen, iets versterkt door Eelco's woorden kan ik inderdaad melden, de Getz is niet door, het is echt en alleen de buitenkant die roest..

Jeej.. Dus ik ben aan de slag geweest, met een middel welke naam ik even niet meer weet. Die foto's heb ik geplaatst, zaterdag de auto dus bewerkt met plamuur..

Ik zeg het graag met plaatjes, en dat doe ik nu dus ook maar:

ik trap af met de roest..
22468229861_156df14da9_c.jpg

22269307490_bc672f0f88_c.jpg

21834577574_9db635bc64_c.jpg

22431283566_8537cb060c_c.jpg

En dit is het stuk die het diepste was/is

Na het goedje volgde dus het plamuur:
21834583604_3f71de70cc_c.jpg

En dit maar goed laten drogen!

Daarna schuren, vandaag dus..
22313091189_31cd5cf9b7_c.jpg

Om daarna de primer erop te spuiten en dan het een kleurtje te geven..
22311976410_e1ccd046ef_c.jpg

En toen was het spuiten... Wat dubbel eng is, ik heb om te kijken of de kleur goed was, een paar plekjes op de kofferklep (onder het kenteken) aangepakt, en daar was toch redelijk veel kleur verschil..
22270475099_f842a67b55_c.jpg

Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit ga oplossen, baal er wel gigantisch van..

Maar toen ik wat op het plamuur spoot, leek het kleur verschil veel minder...
22501912695_06e4ca5c4d_c.jpg

21877193204_d1e5498322_c.jpg

En dit is het resultaat..

Ik kon wel huilen, al het strakke wat ik had bereikt was weg, dit is het resultaat. Met letterlijk een traan in m'n oog stuurde ik m'n werk naar een bevriend forummer, en deze zei de magische woorden, "het is nooit na één laag klaar, en kijk hoe mooi het is. "

Later maakte ik deze foto:
22486516272_d407dca82f_c.jpg

EN denk ik, wauw, ik heb wel even de roest zelf aangepakt. Het is nog niet perfect,maar het begin is best netjes... En al met al ben ik best wel 'n beetje trots.

Voorts:
22499905755_786a2e0a71_c.jpg

Heeft de Rover eindelijk bekerhouders, netals de Y10 trouwens..

Daarnaast, de carport voor de Lancia begint ook vormen aan te nemen!
22312216018_dc98fe48fb_c.jpg

22473929796_bda57abcf1_c.jpg

EN nog een leuke foto van onze baby:
22309739860_7327c51bd2_c.jpg

Heb je netjes gedaan hoor die roest!
Zal eens kijken of ik nog foto's heb van mijn kunstwerk met de Clio, dat was pas om te huilen. Oke, de wielkasten van de Clio waren erg rot (en bovendien al eerder geplamuurd), maar ik heb na het schuren Noverox er overheen gesmeerd. Daarna vergeten te schuren of te plamuren en gelijk wezen spuiten nadat het gedroogd was. Het resultaat: Ontzettend oneffen, donkere plekjes van de Noverox en veel te strak afgeplakt.

Bij mij kwam overigens na 2 week de roest er alweer doorheen kruipen, dus dat wel even in de gaten houden..

Het is natuurlijk wel blanke lak die eroverheen zit. Dus ik weet niet of dat nog gaat helpen. Anders zou ik zeggen, doe het nog een keertje en laat dan spuiten door een bedrijf. Is minder dan als je alles door het bedrijf laat doen.

Niet om je werk af te kraken, maar dat is wel degelijk roest van binnenuit. Kun je ook zien voor je begon, van die bobbels middenop het plaatwerk zonder zichtbare roest is altijd van binnenuit. Verder, als je klaar bent met plamuren dan steeds fijner schuurpapier gebruiken en als het bijna glad is moet er eerst primer (of spuitplamuur) overheen om de plamuur af te dekken en om te kijken of het wel glad is en eventueel opnieuw schuren, al dan niet met water en waterproof schuurpapier. Dan kleine laagjes kleur erop zetten, een stuk of wat, gevolgd door blanke lak. Helaas zijn metallics erg moeilijk om zonder kleurverschil te spuiten, niet alleen vanwege de kleur zelf maar ook vanwege de richting waarin de metallic-deeltjes liggen.

Nee Tom(y)

Ik heb inderdaad het steeds fijner geschuurd, op het einde met nat schuurpapier en dan korrel 2000 (of 3000) maar het leek me veel gladder dan het daadwerkelijk was, dus ik was inderdaad een beetje beduusd daarover...

Misschien kan ik toch beter gaan schuren met machine ipv met de hand, ik weet nog niet..

Dat van die deeltjes wist ik trouwens niet, bedankt, weer wat geleerd!

Bedankt Datsun! Nou het laten spuiten heb ik ook over nagedacht, maar dat denk ik toch niet, iets van 200 euro ofzo kost dit, en dat is me te kostbaar..

Bedankt Zevens! (y)
Jij bent wel een beetje mijn auto-aanpas-voorbeeld, :)

Wow, Peter, netjes gedaan , hoe je de roest hebt aangepakt. Zeker met in het achterhoofd de omstandigheden waarop. Buiten, zonder verwarmde garage of iets dergelijks.

En goed bezig met de carport. Is een extra bescherming voor je wagen. De Y verdient het (y)

Als je een stuk plaat wilt spuiten na het plamuren pak je een lekker contrasterende kleur spuitbus, rood of zwart bijvoorbeeld. Dan geef je het te spuiten deel een lichte laklaag met die spuitbus en ga je voorzichtig schuren. Waar de lak blijft zitten, zijn de lager liggende delen. Die strak maken en net zo vaak herhalen tot het strak is. Dan kun je uiteindelijk de kleurlaag aanbrengen.

Peter, deze sloop Getz al gezien?
Wellicht kan je wat met het kleurige stuur en de pookhoes met blauwe knop, geeft wat meer kleur.
https://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto's/hyundai+getz+_W150211_/o/821887

Terug
Bovenaan