As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Bedankt Rutger! Jij als kenner bent geweldig, voor mij zijn al die tekens bijna identiek, gelukkig voor dit soort analyses kan ik altijd op jou terugvallen!
Leuke Taiwanese Getzen! Die eerste is mijn kleur, die 2e is een erg mooie kleur vind ik, die ken ik niet. Zie ik nou een blanke op die foto van de derde? ;) Maar dat vind ik een erg mooie kleur, die eerste staat dan wel weer op voor mij onbekende velgen. Je mag gerust mijn topic vervuilen met Taiwanese Getzen hoor! :)

Goed er was nog een update... De winterbanden zitten dus ook onder de Rover.
Pas had ik het met Thomas, de Roverkenner wiens kennis nog niet geëvenaard is, over de de type-plaatjes die ik op een sloop had meegenomen. Die kwamen van een Rover 400, en leken anders qua kleur. Bij het monteren van de winterbanden viel op, dat deze ook die kleur hebben, terwijl deze van een facelift 45 lijken te komen.

Zie het verschil..

Maar dan is er nog slecht nieuws..

Dat lijkt wel........

Tijdens het wisselen van de wielen, heb ik met een tuinslang (en tandenborstel) de wielkasten schoongemaakt. Daar kwam behalve vuil ook nog iets anders mee:

Inderdaad, een gat in het plaatwerk! :eek:

Goed en dan, via een tip van Elco & Nick kwam ik vond ik een plaatwerk-deel, wat er in gelast moet/kan worden.

Gelukkig heb ik een handige vriend, die kan lassen, alleen doet hij alleen onderhuids zulke klussen. Dus ik heb hem eerst moeten overtuigen. Maar dat is me gelukt.
Als het goed is, komt deze week het plaatwerk binnen, en dan kunnen we samen een paar avondjes "kloten" aan de auto. Klinkt misschien stom, maar ik heb er wel zin in.

@Pjotr: zo dat ziet er niet best uit. Zo ver was mijn 2004 Getz bij verkoop er echt niet aan toe. Je begon wat bruine rottigheid te zien maar dat was naar mijn idee alleen nog wat oppervlakkige roest. Kan me niet voorstellen dat twee Getzen een van februari, (die van jou) en en eentje van maart (mijn ex-Getz) zo ver qua roestbeeld uit elkaar zouden liggen.

1. Kans één: die van jou heeft zoals wel eerder gesuggereerd een slecht herstelde schade opgelopen.
2. Kans twee: de Getz die ik in het bezit heb gehad heeft bij één of beide voormalige baasjes mogen binnen slapen in een garage.

Ik wens jullie heel veel succes met het laswerk. Ben benieuwd naar het resultaat.

Verlichting, ik denk dat inderdaad het slecht schadeherstel is geweest, maar eerlijk is eerlijk ik zag ook wel eens wat vaker roestige wielkasten.
Maar ik denk ook wel dat de vorige eigenaar niet helemaal geweldig onderhoud heeft verricht.

Eigenlijk, wil ik wel nog een tijdje in m'n makker rijden, dus ja het moet maar. Ik kan wel gaan kijken voor iets anders, maar m'n budget is niet zo hoog nu, dus ik zou dan waarschijnlijk iemands ellende ga kopen. En hoewel de aanloopperiode af en toe haperde, is het nu een betrouwbare metgezel.

Hoe bevalt je I20?

Hoi Pjotr:

De i20 bevalt goed al heb ik er niet zo'n klik mee als met mijn oude Getzje. Dat ik een Hyundai nog eens een auto met karakter zou noemen: het moet niet gekker worden. Ik was eigenlijk best wel gek met dat ding.

De 1120 cc diesel met 3 nijvere cilindertjes doet het goed maar de makke van een downsize dieseltje is dat die lang niet de opgegeven verbruik haalt. Ik had gehoopt op een gemiddelde van 4,5 liter op 100 kilometer maar ik zit met een vlotte rijstijl nu op 4,8 liter op 100 kilometer over alle verreden kilometers. En dat zijn er sinds 28 mei alweer 18.000. Ik heb eind vorige maand een garantie afloop keuring laten doen waarbij alleen werd geconstateerd dat de auto een zwakke accu had. Deze is onder garantie nu vervangen.

Het afwerkingsniveau is echt veel mooier en strakker dan bij de Getz en de auto is op snelweg tempo ook echt een flink stuk stiller dan de Getz. Vorige week op een zaterdag vanuit Almere naar Tienen in Belgie gereden (enkele reis 238 kilometer) en dan is cruise control wel een zaligheid. De Getz liep het lekkerst bij 110 of 115 kilometer op de teller, de i20 rijdt ook nog lekker met 130 kilometer op de teller.

Ergo: de i20 is een echte Hyundai: starten en lopen, niet al te veel karakter en het kost tijd om een band met de auto te krijgen. Maar ik ben zeker wel tevreden over mijn kilometervretertje. Voor meer ervaringen kun je natuurlijk ook altijd de review lezen waarbij ik ook het verbruik bijhoud.

Verlichting, wel interessant om te lezen. Zal je review ook opzoeken!

Ik had eigenlijk verwacht dat I20 de Getz op alle punten zou verbeteren. Dat van de 100-115 herken ik wel, hoewel de teller dan wel rond de 120 aangeeft. 130, wat rond de 140 op de teller is, is minder prettig vind ik.

Ik vind qua looks de Getz mooier, aan de buitenkant dan, en ook de oerversie. De facelift van de Getz, die nieuwe koplampen vind ik niet zo.
Maar hoe zit dat eigenlijk met gewicht en ruimte? Is de kofferruimte groter, van de I20. Gevoelsmatig vind ik de I20 wel kleiner ogen.

De binnenkant van de Getz is inderdaad minimalistisch, zeker de oerversie. Dat is in de modernere Hyundai's beter voor elkaar vind ik

Pjötr zei:
De binnenkant van de Getz is inderdaad minimalistisch, zeker de oerversie. Dat is in de modernere Hyundai's beter voor elkaar vind ik

Nou, mijn Coupé is ook echt een primitief beest wat dat betreft. Ik heb geeneens een boordcomputer (zelfs mijn '99 astra had dat, terwijl de Coupé uit '04 komt). Ik kan basically rijden en ehm, kwa verbruik moet ik maar gewoon naar mijn tank-metertje kijken en als die richting rood gaat dan gooi ik 'm maar weer vol :rolleyes:

omniradius zei:
Pjötr zei:

Nou, mijn Coupé is ook echt een primitief beest wat dat betreft. Ik heb geeneens een boordcomputer (zelfs mijn '99 astra had dat, terwijl de Coupé uit '04 komt). Ik kan basically rijden en ehm, kwa verbruik moet ik maar gewoon naar mijn tank-metertje kijken en als die richting rood gaat dan gooi ik 'm maar weer vol :rolleyes:

:eek: Ik heb ook geen boordcomputer! Wel 2 dagtellers, dat dan weer wel. Maar ik vind wel dat alle knopjes en zaken op een logische plaats zitten, je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig, je gaat zitten, je kijkt even en je weet waar alles zit. Het enige waar ik altijd ruzie mee heb, is de interval-stand van de voorste ruitenwissers. Daar moet ik altijd goed naar kijken, want die zet ik altijd in de verkeerde stand (De Getz heeft daarvoor enkele voorgeprogrammeerde standen, los van de interval, wissen en snelwissen stand).

Wow, dat is inderdaad even schrikken! :eek: Maar, zoals Bofkont ook aangeeft, zal nieuw plaatwerk in dit geval wonderen doen!

Inderdaad Escher & Bofkont, ik was er ook even goed ziek van. Ik wist natuurlijk wel dat de kast niet meer fris was. En dat ik mijn beunhaas-werkje over moest doen, maar toen het stukje op de grond lag, was dat wel even slikken inderdaad.

Maar goed, er komt een nieuw stuk in, Erin die vriend van me zei al, "oohhh dan ga je zeker van elke stap een foto maken? dan moet ik ook nog in mijn zondagse kloffie bezig ja, anders zullen je volgers wel denken!" o_O

@Pjotr: niet alles is verbeterd met de overgang van de Getz naar de i20. Zo heb ik bijvoorbeeld geen dubbele dagteller meer (wel een boardcomputer) heb ik niet meer twee stoeltassen meer aan de voorstoelen (alleen nog maar aan de rechterstoel) en is de heel mooie opklapconstructie van de achterbank ook verdwenen. De bank laat zich wel omklappen maar niet meer opklappen tegen de voorstoelen aan zoals bij de Getz.

De auto is vooral aan rijkwaliteiten er op vooruit gegaan. Stiller, veert soepeler, ligt koersvaster op de weg.

Ruimte? De kofferbak is iets hoger, kent meer diepte maar vooral meer breedte. Op de achterbank is het verschil met de Getz niet zo heel groot, je zit er marginaal ruimer. Apart omdat de i20 toch 7 cm meer wielbasis heeft en in totaal zo'n 15 tot 20 centimeter (even te lui om het precieze verschil op te zoeken) langer is dan de Getz. Qua gewicht is de Getz zwaarder dan de i20. Dus een grotere auto maar minder gewicht. De Getz weegt 972 kilo, de benzine i20 weegt 945 kg. Mijn dappere dieseltje weegt echter 1055 kg.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord.

Wens je heel veel succes toe met de: "operatie - Getz". Hou ons op de hoogte en natuurlijk zijn we benieuwd naar een uitgebreide fotorapportage.

Tsja zonde Peter....ga je zelf spuiten of doe je dat ook goed? Want dat zal wel het duurste zijn van de hele operatie jammer genoeg.

Hmm, tape over roest is ook niet zo handig. Onder de tape rot het lekker door. Dan beter kaal maken en de plekken in de roestomvormer zetten.

Maar goed dat de auto gewoon netjes gerepareerd gaat worden!(y)

Bedankt voor de uitleg Verlichting!(y)

Ik zit soms wel eens te kijken naar wat voor auto de volgende auto zal gaan worden, hoewel het nog niet echt op de planning staat.
Ik zou dan wel een iets grotere auto willen, met een iets grotere kofferbak. Tijdens de vakantie was de auto wel iets te krap. De grootste boosdoener was de koelbox, die staat op de achterbank, dat is qua ruimte goed te doen, alleen past die amper door de deur. Zou ik hem in de kofferbak zetten, dan is die in één keer vol, dus dat is ook niet echt handig.
Ik vind het hebben van een auto, waar je overal een garage kunt vinden wel erg fijn. Toen nu het motormanagementlampje ging branden, was een garage zo gevonden, volgens mij had Riga er meerdere zelfs. Hoe anders was het in Noorwegen toen ik pech met de Lancia had. Qua land is het misschien appels met peren vergelijken, maar Hyundai is vaak overal te vinden..

Auto's waar ik erg gecharmeerd van ben zijn een Golf IV (en V), maar ook een Megane 2. En natuurlijk nog steeds een Rover 25. Tegelijkertijd vind ik het probleemloze karakter van Hyundai ook wel erg fijn. En dan zou ik op een i30 uitkomen, maar die vind ik minder mooi in vergelijking tot een i20.
Gevoelsmatig vind ik een i20 kleiner, vandaar m'n vraag.

Maar voorlopig is het eerst nog doorrijden :)

Nico GTR zei:
Tsja zonde Peter....ga je zelf spuiten of doe je dat ook goed? Want dat zal wel het duurste zijn van de hele operatie jammer genoeg.
Daar moet ik nog over nadenken, het beste zou het laten doen zijn, dus maar even kijken "naar een goedkoop adresje". Als ik mijn rekening van de vorige keer erbij pak, die door de verzekering is vergoed, vond ik 400 euro vrij fors. Dus naar dat bedrijf zal ik sowieso niet gaan.

Het kan best zijn dat ik eerst zelf een spuitbus erop doe, en dan sparen om volgend jaar het paneel professioneel te laten doen. Maar dat heeft niet echt mijn voorkeur, liever in één keer goed.

Mechanix zei:
Hmm, tape over roest is ook niet zo handig. Onder de tape rot het lekker door. Dan beter kaal maken en de plekken in de roestomvormer zetten.

Maar goed dat de auto gewoon netjes gerepareerd gaat worden!(y)

Ah, ik dacht als ik het bescherm dan komt er niet veel regen/vocht bij, omdat het de laatste dagen toch best guur was.

Zonde van de roest, is wel even een tegenvaller. Gelukkig gaat het opgelost worden. (y)

Ik zou eens navragen bij enkele bedrijven wat het gaat kosten om het over te laten spuiten. Als je het zelf spuit met een spuitbus, kan het ook vaak zo zijn dat die verf er weer compleet afgehaald moet worden omdat verschillende soorten verf nogal vervelend op elkaar kunnen reageren.

Gelukkig gaat de roest nu goed aangepakt worden, hopelijk is je wielkastprobleem dan voor eens en voor altijd opgelost. Dat eerst zelf spuiten snap ik wel, dan is het voor een paar euro weer goed en kan je rustig sparen voor het echte werk. Over het terug eraf moeten van die lak zal ik me als ik jou was niet al te veel zorgen maken, dat kan je altijd aanbieden om zelf te doen dat scheelt weer in de kosten. Het is ook niet zo dat heel de auto kaal moet dus je gaat er ook niet het hele weekend aan bezig zijn....:T

Ik zat even bij te lezen (leuk bezig man!) en las zo ook je velgenverhaal-met-spuitstof-op-de-banden. Vroegah, toen ik zeker 30 jaar jonger was, deed ik ook bijna alles zelf aan mijn auto. Meer uit noodzaak daar er vaak chronisch geldgebrek was maar ja, je wilde toch auto rijden. Ook wielen heb ik wel gespoten en na enige oefening ging dat best aardig. Zo kreeg ik de tip van een oude carrosseriewerker dat als je de banden van te voren goed met groene zeep insmeerde je het spuitstof er later zo weer af kon wassen. Kwam dat effe mooi te laat, ik had de krantenmethode al toegepast en me een ongeluk geschrobt om die nevel (die blijkbaar door elk kiertje blijkt te kunnen) weg te krijgen. Heb het dus ook niet uit kunnen testen maar ik vond het wel een goede tip. Wie weet heb je er nog eens wat aan. Succes met alle klusjes en doe de groeten aan de Yp :D

Dat met groene zeep werkt inderdaad ook. Dan veeg je de spuitnevel er heel makkelijk af. Dan hecht het namelijk niet op de band (y)

Bedankt Fredriksen! (y) El Bandito horns back!:D

Die groene zeep zal ik opslaan, ik wil ooit, de "gewone" velgen ook bijwerken, dus dan is het een goede tip! De grijze velgen moeten eigenlijk nog een keer. Ze zijn mooi, zeker van een afstandje, maar als je goed kijkt met je neus er bovenop...

Gisteren oprijbokjes gekocht, via marktplaats, voor een scherp prijsje.

Inmiddels is ook het plaatwerk binnen. En hebben we de wielkasten ingespoten met roest-stopper. Erin, de lasser, is nu ruimte aan het maken in zijn garage, zodat we binnenkort aan de slag kunnen.

Daarnaast kwam mijn buurjongen ook nog met een goedkoop-verf adresje. Wel een professioneel bedrijf wat goed resultaat aflevert, maar doet wat jij wilt. Dus bijvoorbeeld in plaats van het hele paneel, alleen het stuk wat echt vervangen is te spuiten (wel wat "waaierend" er omheen natuurlijk).

Overigens nog wel 2, 3 grappige verhalen.
Zondag had ik afgesproken met Jonathan en zijn vrouw. Hij is iemand uit Amerika die mij volgt op Flickr. En ze waren enkele dagen in ons land, en het leek hem leuk om af te spreken. Dat dus gedaan. Ze waren verbaast dat de Getz zo ruim was, je kon er makkelijk in zitten. Hoewel hun Prius nou niet ontzettend veel groter is(als je hem vergelijkt met hun vorige Volvo), dachten ze dat ie veel kleiner zou zijn. Toen we door Zwolle liepen, waren ze vooral gefascineerd door al die kleine auto's. (Ka, UP, 107 etc). Zeker toen ik vertelde dat je ook daarin achterin kon zitten. Hoewel Amerika inmiddels ook wel wat meer op zuinig en milieu let, vind ik het best fascinerend dat wij als klein land, nouja samen met andere landen natuurlijk, best veel verder zijn daarin.

Daarnaast ben ik nog naar een vriend van me geweest, bij hem heb je betaald parkeren, dus om 9uur moest er even wat geld in, dus vriend van me zou dat doen, want hij ging toch naar de winkel om ontbijt te halen, belt ie me, want hij herkende de auto niet. Dankzij de spoiler en de "grijze wielen" was ie door gelopen... :T

Wel jammer dat de Punto van hem verkocht is, de motor-steun was gescheurd, en samen met nog meer dingen, was het tijd om afscheid te nemen. Waarschijnlijk beland de Punto op de sloop :( Misschien is er nog hoop, de auto is inmiddels weer overgeschreven, dus misschien gaat er iemand hem oplappen, maar ik vrees het ergste.

Bedankt Punto voor alle leuke tripjes die we gedaan hebben!

Fijn je verhaal weer eens bij te lezen. Ook goed dat je de Getz grondig aanpakt. De roest wordt alleen maar erger en een nieuw stuk plaat er in zal 'm zeker goed doen. Wel goed beschermen tegen nieuwe roest en dan gelijk ook de andere zijde doen. Succes verder ermee (y)

@PM zei:
Volgens zomoto is die Punto nu weer van een particulier, dus wie weet.

Het zou mooi zijn, maar ik verwacht het ergste.. Motorsteun kapot, teruggedraaide km-stand, af en toe een brandend stuurbekrachtigingslampje. En een km-teller die boven de 100 volledig doorslaat. Maar ja toch jammer, blijft een leuke auto om te zien vind ik.

cabriorob zei:
Fijn je verhaal weer eens bij te lezen. Ook goed dat je de Getz grondig aanpakt. De roest wordt alleen maar erger en een nieuw stuk plaat er in zal 'm zeker goed doen. Wel goed beschermen tegen nieuwe roest en dan gelijk ook de andere zijde doen. Succes verder ermee (y)

Bedankt Rob! Erin, die gaat lassen, vertelde me zaterdag tijdens de oldtimerbeurs, dat hij ook dingen had gekocht, zodat ie ook laswerk wat te zien is, kan doen. Hamertjes enzo. Deze week moet ie nog werken aan de 305 van een vriend, en hopelijk is daarna de Getz aan de beurt.

Op diezelfde beurs nog met iemand gesproken van de Rover Club. Over het hemeltje van de 45. Dat is inderdaad een probleempje, maar voor 200-250 euro moesten we dat inderdaad maar laten doen, waarna mijn vader maar bij een kraampje speciaal gereedschap daarvoor heeft gekocht.
We hadden het ook over de deuren, voor 50-75 euro per deur was volgens hem wel erg prijzig, en hij zei ook dat spuitlijm de beste optie is. En liet zien wat hij zelf had gedaan.
Als het ietsje warmer wordt/is daar maar eens mee aan de gang. Omdat mijn vader bij dat bedrijf ook dus gevraagd heeft naar de deuren, zei ik tegen hem dat we die eerst moeten doen en dan het hemeltje laten doen. Als dat een beetje goed lukt, dan is het niet nodig om te laten doen. Dat komt een beetje anders over dan alleen de helft laten doen (hemeltje) en dan de deuren te laten voor wat het is.

Goed, gisteren was er in de TT-hal weer de maandelijkse rommelmarkt. Voor mij als spotter is dat altijd een leuk moment om te spotten, en dus toog ik rond een uur 11 heen. Er stonden 2 Getzen naast elkaar, en ik dacht laat ik de mijne er maar even naast zetten.

Het lijkt me overigens niet geheel toevallig dat die 2 grijze naast elkaar stonden, hoewel een Getz natuurlijk niet echt een liefhebbers auto is.

Leuk, zo drie op een rij. Dat kom je, zelfs met een Getz, niet snel tegen lijkt me.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat als het laswerk straks achter de rug is. Hopelijk kan jouw Getz dan roestvrij nog vele probleemloze kilometers met je mee!

Geweldig zo die 3 bij elkaar :D
Wanneer ga je dat paneel vervangen??

Ja mijn gewaardeerde collega Frederiksen weet nog wel eens wat, op zijn dubieuze auto keuze na een prima vent :p

Klopt Dirk, hoewel ik vorig jaar eens mijne naast 2 blauwe heb gezet, toen had je 3 blauwe kleuters op een rijtje ;)

Inderdaad Bofkont, slimme man die Frederiksen!

Wanneer het paneel wordt aangepakt is nog niet helemaal duidelijk, hopelijk snel!

Wel grappig overigens. Rutger, D-C voor intimi, heeft tijdens de zoektocht naar een hobby-auto voor mij nog een auto bekeken, een op het oog leuke maar helaas erg roestige Rover 100 Cabrio. Met bijna verlopen APK toen. Uiteindelijk was de roest zo erg, dat we het hebben gelaten voor wat het was.
Nog altijd jammer.
18395191106_0e7746d741_c.jpg

Vandaag werd ik door diezelfde Rutger, getipt op deze auto:
31149714982_966a73d59d_b.jpg

Hij leeft nog! Toch mooi dat iemand zich erover heeft ontfermd.

Bofkont zei:
Ja mijn gewaardeerde collega Frederiksen weet nog wel eens wat, op zijn dubieuze auto keuze na een prima vent :p
Zeg treurkont, jij dacht natuurlijk dat ik dit niet zou lezen hè? Mis! Een beetje meer repsect voor de oudere medemens graag, snotneus. :D
En met mijn autokeuze is al 38 jaar niks mis; ik rij in allemaal lekkere, probleemloze waggies maar vertel dat niet door anders wil iedereen van die Italiaanse S.H.I.T. en wordt het te mooi op de weg. Dat leidt maar af...

Pjötr zei:
Inderdaad Bofkont, slimme man die Frederiksen!
Kijk bofkont, zo kan het ook, Pjötr weet hoe het hoort. :D Zo, dat gezegd hebbende nu weer lekker bofkonten en Pjötteren. :D
[size=x-small](sorry voor de topic-vervuiling Pjötr.)[/size]

Frederiksen zei:
En met mijn autokeuze is al 38 jaar niks mis; ik rij in allemaal lekkere, probleemloze waggies maar vertel dat niet door anders wil iedereen van die Italiaanse S.H.I.T. en wordt het te mooi op de weg. Dat leidt maar af...

HAHAHA! LOL :p

Wat een mooie velgen heeft die nieuwe Getz zeg. ;)

bijzondere Getz Click

Een Getz als deze kende ik nog niet. Zeer bijzonder duo tone interieur. Auto in zeer nette staat met maar 83.000 kilometer op de teller. Deze maakt mij hebberig!

Leuk dat de Click hier dan een actiemodel moet zijn geweest (is mij nooit opgevallen, heeft waarschijnlijk te maken dat ik mij in 2005 nog niet echt interesseerde in Hyundai) maar de Getz heette in Zuid Korea gewoon de Hyundai Click (bron: Wikipedia).

Oh wauw, dat is een hele mooie Getz zeg!

Wel behoorlijk aan de prijs, maar eerlijk is eerlijk, dit is wel de topper onder de Getzen!
Ik kende een Click ook niet. Zo te zien zitten alle opties erop, de velgen en de grill. Prachtig!

Ik wist wel dat Hyundai in Korea de auto Click noemde.
Als aanvulling daarop ben ik eens in de "vreemde" versies gedoken, met enkele leuke feitjes:

Grappig om te vertellen is dat de Getz niet in China, USA en Canada is geleverd, voor de rest over de hele wereld wel.

hyundai_tb_concept_tokyo_2001_100004750_m.jpg

Dit is de Hyundai TB concept uit 2001, op de autobeurs van Tokyo.

2001hyundai_tb_2.jpg

2001hyundai_tb_3.jpg

Internetfoto's van dezelfde TB-concept.

In Japan heette de Getz TB, wat staat voor "Think Basic"
BF107308_4.jpg

De achterkant is iets anders, zo heeft deze geen mistlamp in de bumper.

Hoe de samenwerking precies is, weet ik niet, maar in Venezuela werd de auto Dodge Brisa genoemd:
Dodge-brisa-6.jpg

dodge-brisa-06.jpg

Ook de Excel is daar als Dodge verkocht.

In India werd de Getz verkocht als Hyundai Getz Prime.
96600.jpg

Ook hier is er geen bumper met mistlamp.

Ook is er een Hybride versie van de Getz.
http%3A%2F%2Fautotimes.hankyung.com%2Fautotimesdata%2Fimages%2Fphoto%2F200410%2F8194_1.jpg

Deze hybride is niet aan particulieren verkocht.

Mijn Koreaans is niet erg goed, en translate maakt er eigenlijk een potje van, maar het lijkt erop dat de Getz in Korea niet heel populair was. Omdat ze daar niet zo van Hatchbacks houden, de export was veel succesvoller!

http%3A%2F%2Fth08.deviantart.net%2Ffs71%2FPRE%2Fi%2F2014%2F075%2F7%2F1%2Fhyundai_click_type_r__04_by_gt6_garage-d6xgzm0.png

Er is ook een race-versie, en deze foto is van het spel Grand Tourismo.

http%3A%2F%2Fpaultan.org%2Fmedia2.paultan.org%2Fi%2Fhyundai-getz-se-1.jpg

In Maleisië was er ook een sportieve Getz, de SE. Compleet met toffe bodykit, lederen interieur en spiegels met knipperlicht hoorden tot de standaard uitrusting! Slechts 300 zijn hier van gemaakt.

Ook in Maleisië werd de Getz anders genoemd, daar heette hij Inokom Getz
cd5181630190644900832.jpg

Op een ander logo na, is er geen verschil. Hij werd lokaal geproduceerd.

De Getz is gebouwd tussen 2002 en 2011, hoewel wiki het wel heeft over het feit dat de Dodge Brisa in 2013 nog gebouwd is. De Facelift vond al in 2005 plaats, maar die versie is in Venezuela niet geleverd.
Tussen 2004-2009 is de auto ook in India gebouwd, maar in Korea dus langer.
Lijst met productie-plaatsen:
Ulsan, South Korea
Chennai, India (Hyundai Motor India)
Barcelona, Venezuela (MMC Automotriz)
Kulim, Malaysia (Inokom)
Taipei, Taiwan (SYM Motors)
Cairo, Egypt (Ghabbour Group)

Nog leuk tot slot, in Australië & Nieuw-Zeeland is de Getz ook als elektrische auto geleverd, niet door Hyundai zelf maar door een lokale fabrikant.
Blade Electron was zijn naam daar.
Electric-Car-Front.jpg

Dit schijnt een MK V te zijn, waar slechts 52 van zijn gemaakt.
CSIRO-0111.jpg

Review van een Blade

Ik ben er niet helemaal over uit, of de Getz ook nieuw als EV is geleverd, maar tegenwoordig worden tweedehands auto's omgebouwd. Ze krijgen dan wel een luxer interieur.

Wow, die Getz Click is gaaf! (y)
Verder lijkt zo'n Dodge grill me ook wel tof op je getz, dan ben je echt uniek hier in Nederland. Al begint de jouwe dat sowieso langzamerhand wel te worden met alle accesoires die je in- en opgebouwd hebt! (y)

Mistachterlicht is iets typisch Europees, daarom zie je bij niet-Europese auto's vaak van die onbeholpen lampjes (tenzij er een achteruitrijlicht is opgeofferd).

Bedankt Dirk!
Het wordt nog wel eens wat he? ;)

Zo'n dodge-mark is inderdaad erg leuk! Of wat denk je van een Inokom teken? Is ook tof!

@PM, ah oké. Dat wist ik niet, hoewel er achteraf er wel iets me bijstond hierover.

Nog geen nieuws van mijn reparateur, dus het deel ligt nog steeds te wachten op montage :(

Anyhow, naast de voor mij onbekende Click-versie van de Getz, zag ik gisteren nog een voor mij onbekende uitvoering:

De Edtion Plus. Wat deze Germaan bijzonder maakte? Geen idee. Ik kon zo op het oog niets ontdekken, wat de naam "plus" mocht dragen.

Het viel me trouwens op, dat de Getz, maar ook andere Koreanen, erg ruim aanwezig zijn in Noord Duitsland. In 4 uur tijd, zag ik geloof ik 10 Kia Venga's, een dozijn I20's, Rio's. Maar ook enkele oudere Elantra's en veel Getzen.

Leuk Bossinkje! (y)

Dat is dezelfde kleur als de mijne, hoewel met de facelift is de tint ietsje anders. Ik vind een Cross ook erg leuk, uiteraard compleet nutteloos, maar het smoelt best leuk vind ik. Geeft de auto een andere uitstraling.
Ik vind zulke velgen ook wel erg leuk. Misschien als de tijd rijp is voor andere banden, is het een optie.

Wow, wat een boel info over een Getz. Nooit geweten dat er zoveel achter zo'n klein autootje schuil ging. Erg leuk! (y)

En idd bijna hilarisch een Getz met zo'n Dodge logo. Weet eigenlijk überhaupt niet of Dodge ook A/B segment auto's heeft? Ik ben een beetje biased denk ik omdat ik tijdens mijn rondreis door de Usa vrijwel alleen maar van die massieve Dodge RAM pickups tegen kwam, of de bekende Challenger/Charger modellen, die ook niet bepaald klein zijn.

Bedankt Omniradius. (y) Ik vind het ook altijd leuk om zulke nerdy facts op te zoeken. (bloos)

Over de kleine Dodge, dat is een goede. Ik weet dat ze de Dart hebben, maar ja die is nog een stuk groter. Tijdens het zoeken naar de Dodge versie van de Getz kwam ik wel een andere erg leuke dodge tegen.
Captura+de+pantalla+2012-10-02+a+las+09.59.42.png

De Forza, ofwel de FIAT Sienna met Dodge-badge. Dit is ook "made in Venezuela" en ook de oudere Accent is als Dodge Brisa verkocht.
De Mitsubishi Colt is als Dodge verkocht in Amerika tot 1994. Die werd opgevolgd door de Neon.

De Hyundai Atos is ook onder de naam Dodge verkocht, in Mexico. En de I10. Maar in Amerika is de Dart de kleinste.
Ik kwam overigens nog een leuke andere Hyundai tegen, maar die plaats ik wel in jouw topic :)

@Ralph, zeker wel he? Hoewel geel en rood wel iets sprankelender van kleur zijn.

Gave topic hier,

Getz geen liefhebbers auto?
Zie hier het tegendeel.

En Frederiksen,

Respect voor je Fiat's!
Petje af!

Bedankt Ralph!

Hoewel de Getz eerst slechts een auto was, zijn we inmiddels wel maatjes. Ik kan op het forum ook altijd genieten van mensen die zelf aan auto's prutsen.

Overigens grappig, aan het einde van de middag ging ik naar de dumpwinkel, en parkeerde El Getz op het vrij lege terrein. Toen ik terug kwam, trof ik dit aan:

Ik ben dus niet de enige die de Getz naast andere Getzen zet :)

Haha, inderdaad Omniradius! Ik vond het vooral grappig omdat meestal ik degene ben die mijn Getz naast een andere zet, en zeker bij de dumpwinkel is het "autominnende publiek" niet zo hoog. ;)

Ik kwam op Facebook in de Hyundai Getz Groep deze Turkse Getz tegen.
31173174250_8055c56f85_b.jpg

Het gaat daar meer over getunede auto's, maar af en toe komen er ook dingen voorbij die wat "normaler" zijn. Als ik dus echt wanhopig ben, kan ik altijd nog Alfa-velgen eronder schroeven!

Gisteren nog even contact gehad met Erin, hij had een spoedje tussendoor, maar als dat af is gaan we aan "Project pimp tha Getz beginnen"

Deze Turkse Getz kan zo worden ingezet als sneeuwschuiver.

Mag hopen dat de auto instelbare schokdempers heeft anders strand je op de eerste overstekende mier!

Haha lachen man. Ik vind die fast&furious achtige gepimpte autos altijd enorm leuk/interessant om te zien. Ondanks dat ik zelf mn auto nooit zo zou laten uitzien denk ik :p

Het is wel een hele klus hoor, jouw Getz heeft 4x100? als steekmaat. Die Alfa velgen 5x108 geloof ik, ben ff te lui het op te zoeken. Dus die heeft alles vanaf de naaf opnieuw opgebouwd.

En oké die is niet sullig, das best wel tof.

Terug
Bovenaan