As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Mijn vriendin zei over haar huidige vriend:"Ja nee het was geen liefde op het eerste gezicht, het is gegroeid. Ik heb hem leren waarderen". Of je dat nu over je partner moet zeggen, ik weet niet, maar ik denk dat dit precies omschrijft hoe ik over "the Iron lady" denk.

Liefde is ook beter als het groeit toch? Want dan ga je vanuit het innerlijk van mensen redeneren goh wat past hij of zij goed bij mij. En als de buitenkant dan oke is.....no harm done toch? ;)

Maar die kachel gaat je wel lukken hoor Peter, rustig nadenken en goed blijven redeneren. (y) ;)

@Verlichting
grappig is dat he? Ik heb je review ook bij gelezen!

@Dirk
Ja man, ik zei later ook al, had ik geweten dat het zo'n barre dag was, was ik niet gegaan.. Gelukkig 's avonds geen sneeuw meer, en was het prima te doen..

Ik denk dat het trouwens lijkt dat er iets los zit, zou best kunnen natuurlijk omdat we het dashboard gedemonteerd hadden, en het pas daarna gebeurd is. Dus hopelijk geen onderdelen die vervangen moeten worden. Ja en dan maar weer opzoek naar onderdelen, de sleutel-plaats is bijna naast de Hundee-dealer, maar sloperij is wel leuker vind ik, ik vind dat uit oogpunt van recycling en alles ook wel veel beter.
Bedankt voor 't vertrouwen, komt vast wel goed denk ik!

@Nico
Ja nee eens. maar het was ook wel een beetje awkward hoor. maar dat is niet iets wat ik hier op het forum ga delen ;)

Overigens nog een paar vakantie foto's..

Dit was ergens in Litouwen, aan de andere kant was een vliegveld.

Nog een onderwegplaatje, ook in Litouwen.

Op de camping in Praag, bizarre plaats was dat.

De laatste overnachting, in Duitsland. We vielen wel een beetje uit de toon met onze oude vouwwagen, tussen de moderne caravans.

Na 5100 km waren we weer thuis, de auto heeft het overleefd, wij, de vouwwagen gedeeltelijk.

Sowieso komt er een roadtriptrip naar Frankrijk aan, binnen niet al te lange tijd, vanwege het ongeluk. Ik heb nu eindelijk, na anderhalf jaar, een oproep daarvoor gekregen. Dus dat wordt een leuke trip met de Hundee. Eigenlijk wel bizar dat ik helemaal daar heen moet, voor een gesprek dat niet langer dan een uur gaat duren.

Hah, die 3e foto van de camping in Praag :eek: ziet er lekker oostblokker uit, dat gebouw achter je haha.

Beste verlichting2 ,

Nog bedankt voor je toelichting (y)

Leuk die vakantie foto's Pjotr, leuke manier van reizen/overnachten zo, gaat prima.
Heel avontuur ook zo naar Maastricht door de sneeuw :D

Succes met je gesprek in Frankrijk, wel een leuk auto tripje.
Onderweg lekker eten en ergens overnachten, zou er het beste van maken.
AL is de aanleiding natuurlijk erg zuur.

Gracias Rob!

Dat was 'n hostel Ramon, heel bizar inderdaad qua looks.

Bedankt René, ja de vouwwagen is echt ideaal, die klap je open en je staat binnen 20 seconden, zeker als je luifel/tent er niet aanzet.

Anyhow, gistermiddag een sleutelmiddagje gehad, gelukkig in de loods van een vriend, dus lekker warm.

Best wel ideaal om zo te sleutelen, warm en ruim, stiekem beter dan op de oprit thuus.

Wat was het geval, de kachel deed raar... Club Tropicana was er niets bij.
Volgens de expert, lees mijn vader, was de knop stuk, of nee eigenlijk de verbinding tussen de knop en de kachel was de boosdoener. Immers kon je onder het dashboard de temperatuur wel iets bijstellen...

Dashboard uitbouwen was inmiddels een peulenschil, zo vaak al gedaan..

Hier ergens zou de fout moeten zitten..

Close-upje, maar toch was dit niet helemaal de boosdoener, het zat toch dichter bij de knop.. (nadat we deze verbindingen hadden gecheckt)

Niet helemaal goed ze zien, maar die witte "dingen" van de vorige foto zijn verbonden met een soort ijzeren draad aan de de draaiknop, en dat was de boosdoener.

Dit ding dus, je moet het via een soort tandwiel bedienen, en dan gaat de klep mee. Nu moest dat helemaal zeg maar ingesteld worden, iets wat niet helemaal wou, dus we liepen even naar de Hundee garage, die op 1 minuut lopen is. Ze konden echter niet vertellen hoe dat het moest worden gedaan, dat konden ze alleen als ze het zagen, dan kon het opgelost worden(door hun uiteraard)..

Nouja dan zelf maar pielen, dit was het moment dat ik maar even de catering ging verzorgen, want ik heb daar dus niet echt geduld voor. Maar goed uiteindelijk lukte het.. Alleen bleek er een soort haakje ofzo op te moeten, dus weer naar de dealer..

Ik ben om eerlijk te zijn niet echt onder de indruk van hun klantvriendelijkheid. Echt al een paar keer niet echt geholpen, en twee keer onjuist, en oplossingen kennen ze niet, ja moet je maar langs komen en door hun laten repareren. Maar het antwoord gisteren sloeg toch wel alles..
(voor het beeld, het is een dealer, garage en schade-herstel)
Ze konden niet eerder dan maandag kijken of het pennetje of wat dan ook leverbaar was, maar waarschijnlijk niet..

Dus ja en nu... half gesloopte auto, en toen kwam het heldere idee...

Even snel testen leek dat het zou werkte, dus er kon weer opgebouwd worden.

Grappig detail...

Alsof er niets gebeurd is!

En zo kwam er dus een einde aan "club Tropicana"

Bofkont zei:
Succes met je gesprek in Frankrijk, wel een leuk auto tripje.
Onderweg lekker eten en ergens overnachten, zou er het beste van maken.
AL is de aanleiding natuurlijk erg zuur.

Thanks, nou ik heb er uiteraard niet heel veel zin in, feit is dat 2 jaar geleden al gevraagd is of ik akkoord ging met zo'n gesprek, toen vorig jaar april werd gezegd dat ik mijn data tot aan oktober moest doorgeven wanneer ik echt niet kon, en nu half januari een brief krijg dat ik half februari daar meot zijn .. Gelukkig worden al mijn kosten (uiteraard redelijk, dus niet een suite in het Hilton) vergoed.

Eigenlijk best wel waanzin, want het gesprek zelf duurt maximaal een uur, en er gaat dus ook nog een tolk mee....

Goed bezig geweest dus! Inderdaad absoluut geen behulpzame garage, maar dan lijkt me de voldoening dat je 't zelf toch maar even wél hebt gedaan des te groter :D

EDIT
Wow, zo'n gesprek is niet misselijk... waarom is dat nodig? Veel succes daarmee in ieder geval!

Zo is dat Bleuz! Heel anders met de Dealer in Hoogeveen, waar we eens heen gebeld hebben met een vraag, die gaven wel antwoord. Eigenlijk best slecht, want hierdoor is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om naar deze dealer meer te gaan, en ook het schade bedrijf sla ik over, de gunfactor is er dus totaal niet..

Qua gesprek,
ja dat zit zo, ik heb in juni 2013 een ongeluk gehad in Frankrijk. Dit was niet mijn schuld, en gelukkig erkent de tegenpartij dit ook. Omdat het Franse recht anders is dan het onze, heb ik dus daarmee te maken. Dat is aan de ene kant positief, als je kijkt naar uitkeringen bijvoorbeeld.
Dat ligt hoger dan hier, en wordt op meer punten dan hier toegekend, kort door de bocht hier krijg je je kosten, het verschil met je inkomsten en eventueel iets van een vergoeding, in Frankrijk wordt ook nog eens gekeken wat voor invloed het heeft op je leven en "is je levensvreugde veranderd?"
Doordat het in ons land dus zeg maar iets minder uitgebreid is, wordt je dus in Frankrijk op die "extra punten" onderzocht. Boven op de Nederlandse gegevens zeg maar.
Dat is een gesprek in Frankrijk, en je kan ervoor kiezen om niet te gaan, als je dat bijvoorbeeld fysiek niet aankan.

Vermoeiende is, dat de Franse molen echt tergend langzaam is, reacties op post duren soms echt maanden. De Franse behandelaar werkte er niet meer, en na een half jaar nam iemand anders de boel maar eens een keer over, dat soort waardeloze dingen.

Ja, die langzame Franse molen ken ik ondertussen wel... ik ben ook nog steeds aan het wachten tot mijn 306 gesloopt is, de vergoeding heb ik gelukkig wel al ontvangen maar ik had ook graag het papiertje waarop staat dat 'ie niet meer van mij is.

In ieder geval is het dan wel weer positief dat ze het belangrijk vinden hoe je joie de vivre is na het ongeluk (echt lekker Frans wel, dat ze het genieten van het leven zo serieus nemen), en dat dat wordt meegenomen in je vergoeding.

Heerlijk staaltje huisvlijt weer Peter. Zoals ik al zei, dat krijg jij vast wel voor elkaar! De sloperij heb je er niet eens voor hoeven te bezoeken. (y)
Lekker dat je zoiets gewoon voor elkaar krijgt ondanks een erg onvriendelijke dealer. Groot gelijk dat je daar niet snel meer heen gaat!

Verder, best apart dat gebeuren in Frankrijk. Ach, zoals Bofkont al terecht opmerkt. Gewoon het beste maken van de trip en proberen er een beetje van te genieten. In het Franse land kan je ongetwijfeld nog lekker spotten ook! (y)

Zo hey zeer handige harry's zijn jullie om dit zelf te repareren (y)
Schandalig slechte service van een officiële dealer trouwens!

Hyundai Galema Leeuwarden waar ik onze I30 heb gekocht ben ik vooralsnog super tevreden.

Complimenten voor de uitgevoerde reparatie. Ik had je het niet nagedaan!.

Succes met het gesprek in Frankrijk. Een hele onderneming voor een gesprek dat maar een uurtje duurt.

Mooie reparatie weer. Ik heb altijd bewondering voor mensen die hun dashboard uit elkaar schroeven.

BleuZ NL zei:
Ja, die langzame Franse molen ken ik ondertussen wel... ik ben ook nog steeds aan het wachten tot mijn 306 gesloopt is, de vergoeding heb ik gelukkig wel al ontvangen maar ik had ook graag het papiertje waarop staat dat 'ie niet meer van mij is.

In ieder geval is het dan wel weer positief dat ze het belangrijk vinden hoe je joie de vivre is na het ongeluk (echt lekker Frans wel, dat ze het genieten van het leven zo serieus nemen), en dat dat wordt meegenomen in je vergoeding.

Pff meen je, betaal jij dan nog wel voor de auto of niet? Dat was bij mijn verzekering echt een issue, zolang hij niet gesloopt was, stond ie op mijn naam en moest ik maar doorbetalen, schorsen of opzeggen mocht ook niet. Mijne zou ook eerst in Frankrijk gesloopt worden, maar uiteindelijk is ie toch naar Nederlands gekomen.

Ja inderdaad de regels van Frankrijk zijn wel goed zeg maar, maar de molen...Mijn bemiddelaar had ook wel verhalen daarover, dat mijn zaak niet de enige is die zo gaat, maar schokkend genoeg was Duitsland erger (had ik niet verwacht).

Gewoon Dirk zei:
Heerlijk staaltje huisvlijt weer Peter. Zoals ik al zei, dat krijg jij vast wel voor elkaar! De sloperij heb je er niet eens voor hoeven te bezoeken. (y)
Lekker dat je zoiets gewoon voor elkaar krijgt ondanks een erg onvriendelijke dealer. Groot gelijk dat je daar niet snel meer heen gaat!

Verder, best apart dat gebeuren in Frankrijk. Ach, zoals Bofkont al terecht opmerkt. Gewoon het beste maken van de trip en proberen er een beetje van te genieten. In het Franse land kan je ongetwijfeld nog lekker spotten ook! (y)

Dank u! Ja scheelde weer een rit naar de sloop... Ging ook niet met een half uit-elkaar, maar fack, dan hadden we kunnen sturen in een Volvo...
Ja inderdaad het beste van Frankrijk maken, gaat uiteindelijk wel goedkomen!

Bofkont zei:
Zo hey zeer handige harry's zijn jullie om dit zelf te repareren (y)
Schandalig slechte service van een officiële dealer trouwens!

Hyundai Galema Leeuwarden waar ik onze I30 heb gekocht ben ik vooralsnog super tevreden.

감사, ofwel bedankt in het Koreaans, ik geloof ook dat het plaatselijk is hoor! Zo kochten mijn ouders jarenlang bij de VW-dealer, en ook de werkplaats was zeer goed, en ineens op de een op andere dag, was het compleet anders, de altijd vriendelijke verkoper (woonde bij ons in de straat, was toen verhuist) was niet meer vriendelijk, inruil was beledigend bijna, ja zo ben je "pats boem" je trouwe klant kwijt.

cabriorob zei:
Heel netjes opgelost, Peter (y)
Bedankt Rob! Gisteren op pad geweest, en het fijne is. alles doet het weer zoals het moet! :)

verlichting2 zei:
Complimenten voor de uitgevoerde reparatie. Ik had je het niet nagedaan!.

Succes met het gesprek in Frankrijk. Een hele onderneming voor een gesprek dat maar een uurtje duurt.

Bedankt!! Nouja het dashboard uitbouwen is niet zo lastig hoor, maar ik was wel blij dat mijn vader ook van de partij was... :)
EN ook jij bedankt uiteraard, ja het is best bizar he? en dan te bedenken dat er naar het gesprek ook nog een tolk mee gaat, EN dat alle kosten die ik maak, vergoed worden.

Nico GTR zei:
Goed gedaan, maar is pa nu de enige die credits krijgt? :cry:
Oh sorry, leukste Nico die ik ken, en ik ken er meer! :D Jij onderstreepte het inderdaad... Was oe verget'n jonkje! Solly!

Twix zei:
Mooie reparatie weer. Ik heb altijd bewondering voor mensen die hun dashboard uit elkaar schroeven.
Thanks! en dan te bedenken dat mijn betrouwbare Hundee-dash al vaker uit elkaar is geweest in de 3 jaar dat ik 'm heb, dan het dashboard van mijn vorige auto, een Lancia die ik 7 heb jaar heb gehad :eek:

Nou gisteren een heuse roadtrip gemaakt, richting Utrech en Nieuwegien..
Nou ik melden dat de kachel het weer volledig doet, en goed ook, variërend van stand "Siberisch" koud tot aan "Club Tropicana" hij deed alles weer zoals het moet.

Pjötr zei:
BleuZ NL zei:

Pff meen je, betaal jij dan nog wel voor de auto of niet? Dat was bij mijn verzekering echt een issue, zolang hij niet gesloopt was, stond ie op mijn naam en moest ik maar doorbetalen, schorsen of opzeggen mocht ook niet. Mijne zou ook eerst in Frankrijk gesloopt worden, maar uiteindelijk is ie toch naar Nederlands gekomen.

Ja inderdaad de regels van Frankrijk zijn wel goed zeg maar, maar de molen...Mijn bemiddelaar had ook wel verhalen daarover, dat mijn zaak niet de enige is die zo gaat, maar schokkend genoeg was Duitsland erger (had ik niet verwacht).

Nee, ik heb een maand na het ongeluk de verzekering tijdelijk laten stopzetten en de auto toen ook geschorst. Dat kon volgens Independer gewoon, hoewel ze de verzekering later wel hebben beëindigd omdat het bij Selfinsured toch niet mogelijk bleek om de verzekering tijdelijk stop te zetten.

Ondertussen is de auto wel al geëxporteerd door de ANWB, maar heb ik nog geen vrijwaringsbewijs ontvangen.

Bedankt Justin!

:D Nico!

@Bleuz,
hmm dan werken verzekeringen dus wel anders dus. Univé zei dus dat ik mijn verzekering niet kon opzeggen of de auto kon schorsen. Nouja misschien komt dat omdat ie Frankrijk stond natuurlijk. Maar ik kon de verzekering niet opzeggen, er zou schade(........) kunnen ontstaan.
Sterker nog, ik kon de verzekering niet eens veranderen... (van allrisk naar WA ) en toen de Hundee gekocht was, moest die in een andere, met een veel hogere premie, want ik was mijn schadevrije jaren (tijdelijk) kwijt. En pas als de auto weer in NL was, zou de Lancia veranderd worden in de Hundee, heel bijzonder vond ik dat.

Maar jouw vrijwaring, dat duurt ook lang zeg!

Ik zie nu pas je foto's van je reis naar het verre oosten (oa druk geweest met verhuizing, ben nu weer Assenaar:D). Leuk, ik zag je foto's ook in het vankantie auto topic. Het leukste is het natuurlijk om oude oost Europese auto's op het platteland tegen te komen. Gdansk staat ook nog een keer op ons lijstje om naar toe te gaan.

Je kunt ook overwegen een keer een tent achterin de auto te gooien als je met zijn tweeen op vakantie gaat. Ons paraplutentje staat in een paar minuten en je kunt wat lekkerder doorrijden zonder aanhanger, vooral in Duitsland. Wel jammer dat je nu zoveel gedoe hebt met de afhandeling van de schade in Frankrijk.

Maar goed, Frankrijk gaat komend weekend gebeuren! Ik ben wel heel erg benieuwd. Ik weet ook nog niet helemaal wat ik er van moet denken, gelukkig een roadtrip met een goede vriend, en dan kijken we wel.

Wie weet de Hundee naar 210.000 rijden, staat nu op ruim 208.500, maar dat zal wel krap worden.

Is er trouwens iemand die me kan vertellen wat een beetje een normaal olie-verbruik is. 1 liter op hoeveel KM?
Normaal hoef ik amper olie bij te vullen, en na de vakantie (oké die was veel, dus dan mag het) al 3 liter en vandaag lichtte het lampje heel even op. Terwijl ik wel minder rijdt, de auto staat meer stil, zou dat ook een reden kunnen zijn?

Qua roesteratie is er nog geen update, en ik moet nog even puzzelen, want over een maand moet er ook nieuwe apk op el Hundee, dus misschien daarna, dan is het al bijna zomer en is het pielen in een schuurtje ook aangenamer :)

Mach1 zei:
Heel goed bezig geweest!
bedankt Ivo! Hoe staat het met jouw Golf eigenlijk?

Quadrifoglio Verde zei:
Ik zie nu pas je foto's van je reis naar het verre oosten (oa druk geweest met verhuizing, ben nu weer Assenaar:D). Leuk, ik zag je foto's ook in het vankantie auto topic. Het leukste is het natuurlijk om oude oost Europese auto's op het platteland tegen te komen. Gdansk staat ook nog een keer op ons lijstje om naar toe te gaan.

Je kunt ook overwegen een keer een tent achterin de auto te gooien als je met zijn tweeen op vakantie gaat. Ons paraplutentje staat in een paar minuten en je kunt wat lekkerder doorrijden zonder aanhanger, vooral in Duitsland. Wel jammer dat je nu zoveel gedoe hebt met de afhandeling van de schade in Frankrijk.

Bedankt, waar ben je precies gaan wonen? Dus dan zie ik geen Alfa meer bij de havenkade?

Gdansk is erg mooi, echt een aanrader! Erg goede camping ook trouwens! Polen is sowieso een erg fijn vakantieland vind ik. We zijn inderdaad in Letland en Litouwen nu meer stedelijk geweest. Ik was met mijn vader, en die wou eigenlijk liever niet die kant op, (had echt Rusland-ideeën, niet veilig etc) dus als tegemoed-koming hebben we nu alleen de grote steden gedaan.

Een tent is wel fijn, maar qua comfort is dat voor mij niet te doen. Sowieso is slapen op n luchtbed niet bevorderlijk voor me, plus een koude grond.

1 op 10.000 km ongeveer. Anders binnenkort even een additief toevoegen die de keerringen bij de kleppen wat soepeler maakt.
Kan wel wat helpen. En de carter ventilatie even schoonmaken

Zo afgelopen week even de kilometerstand opgekrikt. Ik ben naar Lille geweest. Dat had nog te maken met het ongeluk, ik moest naar een arts.

Ondanks de regen ging de reis erg voorspoedig, omdat ik niet helemaal alleen wou gaan, is mijn beste vriend meegegaan. Lars die 2m lang is, kon naar zijn woorden beter slapen in mijn auto dan in het bedje van het hotel.
Qua drukte viel het ook allemaal mee, zelfs de ring van Antwerpen was prima te doen.

Leuk uitzicht, vanuit het hotel.

En zo stond de Hundee op zondag mooi te zijn in Lille.

Op maandag gingen we de stad in, omdat de auto op straat stond, wat op zondag gratis, gingen we eerst naar het voetbal stadion, om daarna de auto in de parking te stallen. (via het hotel kon je dagkaarten kopen die ongeveer de helft goedkoper waren).
Bij de supermarche zouden we biertjes halen, en daar stond ik ineens oog in oog met heel erg leuks:

Een heuse Hyundai-camera! Uiteindelijk toch maar meegenomen, niet omdat het moet, maar omdat het kan!

Toen we woensdag teruggingen, hadden we dus in het hotel 2 dagkaarten gekocht. Je moest dan je parkeerkaart erin doen, en dan daarna de twee kaarten, als teamwork deed Lars dat en ik stelde het navigatie-systeem in. En toen hadden we dus een probleem, omdat de automaat nadat de kaarten ingevoerd, besloot om uit te gaan. Met handen en voeten uit kunnen leggen wat er gebeurd was, en zo lieten ze ons maar uit de garage, wel lastig dat er van de 4 medewerkers slechts 1 was die meer dan 2 woorden Engels sprak, 2 zinnen kon hij.
Waar de heenreis erg vloeiend ging, was het nu erg druk, veel files en vooral heel heel heel veel regen. In België getankt, gelukkig blijkt Hyundai tegen E10 te kunnen.

Nadat we bij de Mac gegeten hadden, omdat regen/ruitenwissers erg vermoeiend is, zou Lars weer rijden, en daar had de auto dus geen zin in... Bij de tweede keer startte de auto wel, en na 10 minuten bleek ineens het check-engine-lampje weer te branden..

Misschien weer een storing in de meeting? Of zou het komen door de Benzine?
De auto lijkt niet anders te rijden, misschien iets minder zuinig, maar ik begreep dat dat ook een eigenschap is van E10.
Volgende week wordt de auto gekeurd, en dan laat ik hem ook uitlezen. Ik heb deze week de auto niet zoveel nodig.

Wel jammer was dat vrijdags mijn lasser belde, of ik afgelopen week de auto kon missen, zodat hij er mee bezig kon, het kon dan in de zaak waar hij werkt, omdat de baas er niet was. Helaas kon dat dus niet. Na de apk moet het deel er maar eens in, want het gat groeit nu wel wat sneller heb ik het gevoel.

Mooi dat de reis toch aardig voorspoedig is gegaan, leuk die camera, moet absoluut kwaliteit zijn ik weet het zeker :D
Die E10 zooi baart mij ook zorgen, ik wil het absoluut niet in de auto hebben eigenlijk, al wordt er in Nederland ook al gedeeltelijk toegevoegd in de Euro 95.

Ha die Pjotr,

Een olieverbruik van 1 liter op 10.000 kilometer is niet iets om je zorgen over te maken. Mijn oude Getzje gebruikte tot aan de verkoop (bijna 214.000 kilometer) nauwelijks olie. Dat was met de jongere auto's van het merk met de leeuw wel anders. Heb er eentje gehad die een liter verbruikte op 2500 kilometer.

Die Hyundai camera is leuk. Wist eigenlijk niet eens dat ze ook dit soort producten maakten. En met 18 megapixels heb je denk ik wel een fijn apparaat te pakken. Weet jij of Hyundai een complete line-up van camera's heeft?

Ondanks de dure reparatie is mijn kleine dieseltje nog niet helemaal boven Jan. Zodra ik minder dan 10 liter in brandstofvoorraad heb draait de auto toch nog onregelmatig. Ik verdenk momenteel de brandstofpomp. Laat dit met de grote beurt begin Mei wel checken.

De kans dat de i20 een niet al te lang leven is beschoren bij ons is zeer aanwezig. Mijn vrouw wil toch haar rijbewijs gaan halen. Ze is al vier keer op geweest elke keer heeft ze het niet gehaald. Nu heeft ze haar zinnen gezet om te lessen met een automaat. Zelf wil ik ook wel overstappen op een automaat. De Honda Insight was ook al in beeld toen ik vorig jaar een auto ging kopen. Dat is een optie maar ook de Mitsubishi Space Star met CVT is een optie waar ik serieus naar wil kijken. Moet dan wel een luxe uitvoering zijn. Cruise control wil ik zeker niet kwijt.

Bofkont zei:
Die E10 zooi baart mij ook zorgen, ik wil het absoluut niet in de auto hebben eigenlijk, al wordt er in Nederland ook al gedeeltelijk toegevoegd in de Euro 95.

Mwa, zelfs mijn ex-Golf uit '92 reed prima op E10. Volgens mij is dat spul vooral schadelijk als je je auto lang stil laat staan met dat soort brandstof in de tank. Dan bederft de benzine en krijg je troep in je brandstofsysteem.

De Hyundai getz is niet zo spannend, maar zo te lezen door het topic heen heeft ie toch zeker geen saai leven. Het olieverbruik valt ook zeker mee, vergeet niet dat de 1.3 altijd aan de bak moet gedurende zijn leven!

Over de camera kon ik eigenlijk niet veel vinden, google leverde me alleen deze op. En dan ook alleen maar in het Frans.
Hij lag bij de supermarkt, ik had hem niet meegenomen, want immers heb ik een goede camera en een iPhone.
Maar ik had deze foto dus naar m'n vader gestuurd, en die zei "neem hem mee", dus ik als brave zoon (en denkend dat ze op mijn kat aan het passen waren) dat maar gedaan, alleen de super lag niet meer op de route, dus ik ben dinsdag nog gaan kijken in het centrum, maar daar was ie nergens, dus we zijn woensdag weer terug naar de winkel gereden.
Toen we naar de kassa liepen zagen we in de verte nog meer "Hyundai" liggen..

Waarop Lars zich verwonderde dat ik dat liet liggen, om nou een hogedrukspuit te kopen om het merkje, ging me toch een beetje te ver.

Gisteren even een foto gemaakt, valt nog best mee.

Of het echt de E10 was, weet ik eigenlijk niet, hopelijk kan de garage me daar meer over vertellen, ik had wel even op Google gekeken, en daar stond dat ik het gewoon kon tanken. Misschien komt het doordat de auto niet wou starten, en dat ie toen net als in Riga even niet een meting kon doen, nouja we zullen het zien.

@René.
Ja het was echt lachen hoor, toch wel spannend. Hoewel Lars en ik 2 handen op 1 buik zijn, hebben we ook hele andere interesses. En dan is een kleine hotelkamer een rit van ruim 3uur is best lang. Maar toen we de tweede dag liepen en hij zei, oh die kerk moeten we even in, die ziet er mooi uit, wist ik het komt allemaal goed. Misschien scheelde het ook dat er amper auto's waren die de moeite waard waren om te spotten ;) Want als we elke 10 meter stil hadden moeten staan, denk ik dat ik wel een blauw oog had.

@Verlichting2
Oh balen zeg! Is het zeg maar een "vaag" probleem? Wat niet te traceren is? Of is het een beetje alsof het probleem niet echt gevonden is? Ik ben niet heel technisch hoor, maar zou het ook nog kunnen dat de vlotter in de tank de oorzaak is? dat die vuil is? De Lancia heeft daar ook last van, als die tank vrij leeg is, loopt ie ook niet mooi, stoten af en toe afslaan.

Maar wat goed van je vrouw zeg, ik vind het altijd wel knap als mensen op (iets) latere leeftijd toch nog hun rijbewijs (proberen te) halen.
Automaat is wel fijn, zeker in files, nu hebben we in A-town daar niet zo veel last van, en schakelen doe ik nog altijd "automatisch", als in je merkt het niet echt, het gaat zonder nadenken, maar dankzij de Y10 en ook andere automaten waar ik ingereden heb, snap ik wel de voorkeur voor een automaat.
Toch jammer he, dat de I20 niet helemaal de Getz kan doen vergeten, ik merk dat zelf ook wel.
Als eerste auto had ik een Polo, zo'n Steilheck, en omdat de garage hem graag wou hebben, de eigenaar zijn zus ging scheiden aangezien ze mijn auto kenden, was dit een prima auto voor haar, gaven ze me een mega-goede inruil, maar de Polo die ik daarna had, kon eigenlijk nooit in de andere zijn schaduw staan.
Dat is ook wel een reden waarom ik na mijn Yp niet weer voor een Yp ben gegaan.
Is een I30 niets? Die vind ik erg mooi, of het model I20 van die na jouwe komt, in het bruin! Prachtig. Honda Insight is ook mooi hoor, hoewel ik een Space-star niets vind, snap ik je keuze wel, een no-nonsense auto, beetje als een Getz ;) Of een leuke Kia Rio! Ik denk dat een SS best wel een stap terug is, maar dat is gevoelsmatig hoor, en misschien niet waar.

Cruise-control wil ik ook op mijn volgende auto, dat vind ik echt fijn.. Nouja misschien als de auto aangepakt is, inbouwen, dat lijkt me anders ook wel wat. In Principe is inruilen het meest domme wat ik kan doen, goedkoper kan ik niet rijden, en het is ook een fijne auto. Natuurlijk als ik eens in een luxere/nieuwere auto rijdt, dan denk ik wel "ik wil ook een andere", maar goed als ik naar de Volvo's van een vriend van me kijk, die zijn ook onverwoestbaar, gaan nooit stuk. Maar er brandt wel continu een service lampje, en geen enkele APK van hem ligt onder de 100-150 euro.

Qua olie is het misschien gevoelsmatig, ik moest na de vakantie olie-bijvullen, en daarna nog eens, iets wat ik nog nooit eerder heb moeten doen. Vandaar dat je dan er iets op gaat letten, maar het lijkt dus loos-alarm, want na deze 1000 KM hoefde er ook niets in.

@Mechanix
Ah oké, ik weet niet meer precies wat voor benzine het was, maar in Duitsland had mijn vader getankt, en de Rover liep daar gigantisch slecht op, terwijl de Poolse benzine wel weer "goed" was. Ik las/hoorde dat de Ethanol wel voor een iets hoger verbruik zorgde, dat viel me nu ook wel op.

@Damian
Haha, zeker, het is nooit saai. De 1.3 is de middenmotor, er is ook een 1.1 maar die is iets ondermaats geloof ik, en er is een 1.5. Wel leuk vind ik dat ik eerst geen klik met de auto had, het was echt een auto, zeg maar net als je koffie-apparaat, en inmiddels zijn we vrienden, en ben ik best wel fan van de auto.

Mechanix zei:
Bofkont zei:

Mwa, zelfs mijn ex-Golf uit '92 reed prima op E10. Volgens mij is dat spul vooral schadelijk als je je auto lang stil laat staan met dat soort brandstof in de tank. Dan bederft de benzine en krijg je troep in je brandstofsysteem.

Wat ik ervan begrepen heb is dat het schadelijk kan zijn voor rubbers en pakkingen op lange termijn.
Wellicht valt het mee, maar ik heb het er niet zo op.

verlichting2 zei:
Wist eigenlijk niet eens dat ze ook dit soort producten maakten.

Je kunt beter vragen wat Hyundai eigenlijk niet maakt. Buiten het bouwen van automobielen, zitten ze ook in de luchtvaartindustrie, staalbewerking, scheepvaart, bankwezen, elektronica... Volgens mij hebben ze een omzet van 100 miljard dollar.

E10 kan rubbers uitdrogen (niet elk soort rubber) en trekt bij lange stilstand vocht aan. Het houd water vast en dat kan op langere termijn dus schadelijk zijn.

Bepaalde hoge druk brandstofpompen kunnen de brandstof ook niet aan en dan zal er over tijd een gat in de pomp zelf komen. F4R van Renault even als voorbeeld en dan zul je dus al meer moeten doen om het in je auto te stoppen.

Ethanol heeft ook een reinigende werking, mocht je neerslag hebben in de tank of roest zal de Ethanol die meevoeren. Evt. een brandstoffilter verstoppen maar dat is nu niet het grootste probleem.
Maar is bij een auto die tweedehands is met onbekende history toch een vraagteken, daartegenover staat dan weer dat de kwaliteit van de brandstof goed genoeg is en dat de meeste van ons een composiet brandstoftank hebben.

Ethanol heeft ook een hogere klopgrens, op het moment dat je kijkt naar e85 is dat een brandstof die veelal gebruikt word bij hoog vermogen afgevende motoren. Koenigsegg bijvoorbeeld geven hun hoog vermogen pas vrij als er e85 in de tank zit.

Met E10 bestaat de kans dat er lagere kwaliteit benzine word bijgemengd of oudere benzine, doch zullen we dat nooit kunnen bewijzen.

E10, E85 en ethanol als geheel hebben een lagere energiedichtheid, dus op E10 is dat ongeveer 2,5% meerverbruik. Sommige mensen roepen dat ze 10% meer verbruiken op E10 dat is onmogelijk. 10% ethanol en 90% euro95 dus de ethanol doet compleet niks.

Puur logisch nadenkend maakt het op de korte termijn niks aan. De kans bestaat dat je brandstoffilter, brandstofpomp, brandstofleiding en in het ergste geval de injectoren iets eerder de geest geven. Maar zolang alle ketens werken zoals het moet is het verschil tussen E10 of de E7 die we nu tanken niet zo groot.

Checken of de brandstofpomp het aan kan zoals Peter ook heeft gedaan lijkt me wel aan te raden. ;)

Bedankt voor de uitleg Nico!
Het klinkt dan wel aannemelijk dat het lampje toch met de E10 in verbinding staat.

@Rob, je hebt gelijk, maar ook weer niet :)
Vasconlum zei:
Not the same Hyundai, just made under license by a Chinese company. They also produce stuff for Auchan's subbrands.
Dat zou dus ook verklaren waarom de camera nergens anders lag, want inderdaad ik heb hem bij Auchan weg.

Het deed me trouwens denken aan vroeger, onze eerste video-recorder was een Mitsubishi.

Leuke verhalen over je mini-roadtrip Peter! En fijn dat je het samen met Lars kon doen!

En idd die gekke koreanen haha.... ik had vannacht een droom dat ik de nieuwe eigenaar van mijn Hyundai Coupé tegen kwam en hem ging uitleggen hoe de auto werkte o_O lekker logisch hahaha.... maar goed, dat zijn dromen sowieso meestal niet :p

Merci Beaucoup Ramon! De volgende roadtrip zal eind maart zijn, naar het "Mega Piraten Festijn" :eek: en Potter staat ook nog op de planning.
Gelukkig gaan er naar MPF meer mensen mee, anders had je wel bijna gelijk ;)

Haha, die droom is grappig! Ik weet mijn dromen bijna nooit, maar uitleggen hoe een Hyundai werkt, dat is wel grappig, alsof je droomt over een Toyota met pech:D

Ha Peter, ik denk dat het check-engine lampje helemaal geen verband houdt met de E10.
Ethanol verbrandt schoner dan benzine, dus dat kan geen emissie-foutmelding geven.
Eerder is het zo, dat je lambdasonde aan het kapotgaan is. Tenminste, dat zou mijn 'educated guess' zijn.

Vandaag was de dag, de Hundee moest voor de APK.

Omdat mijn tovenaar even geen tijd had, gingen we naar de garage waar hij werkt. Daar zou de Hundee ook uitgelezen worden.

Het uitlezen, vanwege het motor-management-lampje wat brandde.

Nou goed nieuws, er was helemaal niets aan de hand! Het uitlezen gaaf aan dat er een storing was omdat de auto niet startte, en dat daardoor geen meting gedaan kon worden. Dus geen kapotte Lamba-sonde. Misschien werd het starten, of het weigeren versterkt door de E10, geen idee.

Goed, die horde was genomen, en ook de APK... de auto is daar glansrijk door gegleden! Geen op- of aanmerking!
Toch fijn een degelijke Koreaan! (y)
Binnenkort tik ik de 210.K aan, stiekem hoop ik nog wel een tijdje erin door te rijden, hoewel ik altijd voor de APK een beetje onrustig wordt, en ga kijken naar opvolgers, staat toch wel veel leuks te koop, maar ja aan de andere kant, goedkoper dan de Getz kan ik voorlopig niet rijden, dus onze vriendschap is weer iets sterker geworden!

Gisteren nog voor de apk/garagebezoek de auto even gewassen, hij glimt weer (een beetje)

Jacob106xs zei:
Ongelooflijk, bevestigt maar weer dat die Aziaten onverwoestbaar zijn

Ja! Geniaal toch? Ik wist ook niet wat ik hoorde, kon het ook niet echt geloven, maar ik heb echt een blanco APK-formulier :D

RobEU zei:
Hey goed nieuws, gefeliciteerd!

Bedankt Rob, ja goed he? Ik wist wel dat de Hundee goed was, maar zo goed! Ik trek zo maar even een biertje open!

Terug
Bovenaan